زنان-690x259

زنان و سلامت
women

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان مدیر مکتبی در تخار با افراد مسلحش بر یک دختر تجاوز کرد
سلام وطندار ۲۰ جنوری ۲۰۱۶ یخشی‌گل ۲۲ سال دارد و باشندۀ روستای «قره‌تو»ی ولسوالی کلفگان تخار است.محمود حیدری، مدیر مکتبی در ولسوالی کلفگان ولایت تخار هفت روز پیش همراه با افراد مسلحش یخشی‌گل ۲۲ ساله را از مسیر راه می‌ربایند و شب‌هنگام بر او تجاوز می‌کنند.حکومت محلی تخار این موضوع را از دید رسانه‌ها پنهان نگهداشته بود.یخشی‌گل باشندۀ روستای «قره‌تو»ی ولسوالی کلفگان است. این دختر جوان در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار می‌گوید که مدیر مکتب ابوالحسن خرقانی و افرادش او را از مسیر راه روستا و مرکز ولسوالی ربوده اند و با استفاده از داروی بی‌هوشی، به روستای «چنارِ گنجشکان» در مرز با ولسوالی کشم بدخشان منتقل کرده اند.

افغانستان دو پولیس زن در ولایت هرات توسط افراد مسلح ناشناس زخمی شدند
خبرگزاری افق ۲۴ جنوری ۲۰۱۶ این پولیس‌های زن امروز در ناحیه یازدهم شهر هرات مورد هدف تیر اندزای افراد مسلح موتورسوار قرار گرفتند.فرمانده پولیس این ولایت این واقعه را تایید کرده و گفته است این پولیس‌ها باهم خواهر هستند امروز توسط افراد موتورسوار در ناحیه یازدهم شهر هرات مورد حمله قرار گرفته و زخمی گردیده اند.تاکنون انگیزه و عاملان این حمله معلوم و شناسایی نشده اما پولیس برای بررسی این حادثه و باز داشت عاملان آن دست به کار شده‌ است.

افغانستانافراد ناشناس یک زن دانشجو را در فاریاب کشتند
سلام وطندار ۲۴ جنوری ۲۰۱۶ مسؤولان امنیتی ولایت فاریاب از کشته‌شدن یک بانوی جوان به دست افراد ناشناس خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان عاطفۀ ۲۲ ساله که برای ارایۀ پایان‌نامۀ تحصیلی‌اش به دانشگاه رفته بود حین بازگشت به طرز مرموزی از سوی افراد ناشناس به قتل رسیده است.

آلمان ملا امام: در آزارهای جنسی شب سال نو، زنان نیز مقصر اند
طلوع نیوز ۲۳ جنوری ۲۰۱۶ یک ملا امام مربوط به سلفی ها در شهر کولن آلمان گفته که زنان خود قسماً در تعرضات جنسی شب سال نو میلادی مقصر بوده اند. سامی ابو یوسف سپس در مصاحبه‌ای گفته که این نقل قول “از زمینه اصلی” صحبت‌هایش بیرون کشیده شده است.

زنان پناه‌جو قربانی حمله جسمانی، استثمار و آزار جنسی در سفر در اروپا
عفو بین‌الملل ۱۸ ژانویه ۲۰۱۶ دولت‌ها و موسسه های امداد از تامین محافظت پایه ای به زنان پناه‌جویی که از سوریه و عراق سفر می‌کنند، قصور کرده‌اند. تحقیق تازه عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که دختران و زنان پناه‌جو در هر مرحله از سفر خود، از جمله در خاک اروپا، گرفتار خشونت، حمله، استثمار و آزار جنسی هستند. این سازمان ماه گذشته با ۴۰ دختر و زن که از ترکیه به یونان و سپس از طریق کشورهای بالکان به شمال اروپا سفر کرده بودند گفت‌وگو کرد. بیشتر آنها گفتند که تقریبا در همه کشورهای سر راه خود سوءاستفاده جنسی و استثمار، دست مالی و فشار برای رابطه جنسی با قاچاقچیان، کارکنان امنیتی یا پناه‌جویان دیگر را از سر گذرانده اند. دختران و زنانی که تنها سفر می‌کنند یا کسانی که کودکان خود را به همراه دارند به‌ویژه در مناطق عبوری و اردوگاه ها در مجارستان، کرواسی و یونان که مجبور بودند در کنار صدها مرد پناه‌جو بخوابند، احساس تهدید می‌کردند. در بعضی موارد، زنان مناطق تعیین شده برای خواب را ترک می‌کردند تا در هوای آزاد در ساحل بخوابند چون در آنجا احساس امنیت بیشتری داشتند. زنان گفته اند که ناگزیر از استفاده از همان دستشویی ها و دوش های مردان بوده اند و در یکی از مراکز پذیرش آلمان، مردان پناه‌جویان زنان را در دستشویی ها تماشا می کرده اند. بعضی از زنان در جاهایی که احساس ناامنی می کردند، برای این که ناچار از رفتن به دستشویی نباشند، دست به اقدامات افراطی مثل پرهیز از خوردن غذا و نوشیدن آب می زدند. گزارش خبری: عفو بین‌الملل: زنان پناهجو قربانی آزارهای جنسی می‌شوند.

دفاع از حقوق بشر

افغانستان کمک سازمان ملل برای کاهش خشونت و توانمندی زنان در ولایت هرات
خبرگزاری افق ۲۴ جنوری ۲۰۱۶ برای بالان بردن سطح آگاهی زنان و کاهش خشونت علیه زنان سازمان ملل در سال جدید میلادی برنامه‌هایی را به همکاری ریاست امور زنان و نهادی‌های مدنی و مدافع حقوق زنان در ولایت هراست اجرا خواهد کرد. دفتر نمایندگی سازمان ملل (یوناما) در افغانستان با نشر خبرنامه‌ای از تطبیق آن در سال‌ جاری میلادی خبر داده است.درخبرنامه گفته شده قرار است این برنامه‌ها به کمک‌ ارگان‌های رسمی دولتی و نهادهای مدنی، ده‌ها هزار زن آسیب پذیر در هرات را تحت پوشش قرار دهد.

سال ۲۰۱۶، روز جهانی زن و محوریت اهداف ۱۷گانه توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰
مهرخانه ۲۳ جنوری ۲۰۱۶ بهنوش صمدی تبار: موضوع و تِم اصلی روز جهانی زن در سال ۲۰۱۶، «بهره‌برداری از کره زمین ۵۰-۵۰ تا سال ۲۰۳۰: اقدام برای تحقق برابری جنسیتی» است. ملل متحد در ۸ مارس سال جاری در جهت تسریع اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ اقدام خواهد کرد. در این اجلاس، بر روی اقدامات نهاد زنان ملل متحد و دیگر نهادها در راستای تحقق برابری جنسیتی، توان‌افزایی زنان و حقوق بشر زنان تمرکز خواهد شد.

افغانستان معاون رییس‌جمهور: در ۳۴ ولایت دادگاه ویژه ایجاد شده است
۸ صبح ۱۷ جنوری ۲۰۱۶ سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، اعلام کرده که برای رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان در سی و چهار ولایت دادگاه‌ها و سارنوالی‌های ویژه ایجاد شده‌ است.آقای دانش این موضوع را در دیداری که خانم آلزیرا نماینده سازمان ملل متحد برای زنان در افغانستان با وی داشت، بیان کرده است. معاون دوم ریاست جمهوری در این دیدار گفته است: «دولت افغانستان تلاش‌های زیادی را برای بهبودی وضع زنان انجام داده است که فعال ساختن محاکم و سارنوالی‌های اختصاصی در ۳۴ ولایت کشور بخشی از آن فعالیت‌هاست.

کودکان

ایران پانزده درصد دانش‌آموزان دبیرستانی تهران ‘رابطه جنسی اجباری داشته‌اند’
بی بی سی فارسی ۲۴ جنوری ۲۰۱۶ نتایج تحقیق در باره “رفتارهای پُرخطر در بین دانش‌آموزان نوجوان دختر و پسر شهر تهران” در فصلنامه رفاه اجتماعی، وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی منتشر شده است. نتیجه یک پژوهش روی گروهی از پسران و دختران دبیرستانی در تهران نشان می‌دهد که کشیدن قلیان و سیگار، رابطه جنسی، کتک‌کاری بیرون از خانه و نوشیدن الکل به ترتیب شایع‌ترین رفتارهای پرخطر هستند. “رابطه جنسی اجباری” از جمله رفتارهای پرخطر این دانش آموزان بوده و حدود ۱۵ درصد نوجوانان دبیرستانی تهرانی که در این تحقیق شرکت کرده بودند چنین رابطه‌ای را گزارش کرده‌اند.

سیاست

افغانستان مریم چگونه ‘نماد قربانیان آزادی بیان’ شد؟
بی بی سی فارسی ۲۴ جنوری ۲۰۱۶ مریم سه سال پیش به کابل آمد و شش ماه پیش به گروه موبی پیوست.پس از انفجار انتحاری روز ۳۰ جدی/دی، مریم ابراهیمی کارمند تلویزیون طلوع نه تنها به نماد قربانیان این رویداد، بلکه به نماد قربانیان آزادی بیان در افغانستان تبدیل شده است.عصر چهارشنبه گذشته که به ” چهارشنبه سیاه” معروف شده، مریم سوار مینی‌بوسی شد که دست‌کم ۳۰ کارمند گروه موبی را به خانه‌های آن‌ها در غرب کابل می‌برد. وقتی این مینی‌بوس به نزدیک سفارت روسیه در خیابان منتهی به قصر دارالامان رسید، یک خودرو مملو از مواد منفجره توسط یک بمب‌گذار انتحاری به پهلوی آن کوبیده شد.

افغانستان رد صلاحیت زنان: استراتژی حذف یا مقاومت برای تغییر؟
مدرسه فمینیستی ۲۳ جنوری ۲۰۱۶ آزاده دواچی: در حالی که در هفته گذشته خبر توافق هسته ای، خبر خوشایندی بود که بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت اما هنوز چندی از این خبر نگذشته بود که خبر دیگری مبنی بر رد گسترده صلاحیت زنان کاندیدای نمایندگی مجلس منتشر شد. بنا به گزارش «کمپین تغییر چهره مردانه مجلس» برای نمونه از میان ۵۰ کاندیدای زن در شیراز تنها دو کاندید تأیید صلاحیت شده و یا تمامی کاندیداهای زن استان کرمانشاه و سنندج رد صلاحیت شده اند.(۱) این در حالی است که تعداد ثبت نام کنندگان زن برای نمایندگی مجلس دهم بیش از ۱۴۳۰ تن رسیده که نسبت به دور قبل حدود سه و نیم برابر افزایش داشته است. خبر رد صلاحیت گسترده زنان، با توجه به اخبار رد صلاحیت بسیاری از کاندیداهای اصلاح طلب و اعتدال گرا، طبعاً باعث شد که رد صلاحیت زنان در مرکز توجه گروه های سیاسی قرار نگیرد.

ایران ۵۰ بازرس زن برای پلمب آرایشگاه‌های زیر‌زمینی فعال شدند
شهروند ۲۴ جنوری ۲۰۱۶ کم نیستند زنانی که در تهران آرایشگری می‌کنند اما تابلو و مجوز ندارند. برخی از آنها در خانه‌های خودشان و شماری دیگر در دفاتر و ساختمان‌های بدون تابلو کار می‌کنند؛ حالا رئیس اتحادیه آرایشگرهای زنانه تهران از آغاز دور تازه‌ای از فعالیت‌ها برای برخورد با آرایشگاه‌های بدون مجوز خبر می‌دهد و می‌گوید که قرار است آنها با همکاری پلیس پلمب شوند.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

هفت مشکل رویاروی زنان آفریقا
دیده بان اشتباهات بشر ۱۸ ژانویه ۲۰۱۶ حذف از عرصه اقتصادی، نظام های مالی که تبعیض را تداوم می بخشند، مشارکت محدود در زندگی سیاسی و عمومی، نبود دسترسی به آموزش و کمی حضور دختران در مدارس، خشونت جنسیتی، رویه های مضر فرهنگی و حذف زنان از میز مذاکرات موانع اصلی دستیابی به برابری جنسیتی در آفریقا هستند. این مشکلات در راس دستور کار «هشتمین نشست جنسیتی پیش از اجلاس سران اتحادیه آفریقا با توجه ویژه به حقوق زنان» از ۱۷ تا ۲۱ ژانویه ۲۰۱۶ در آدیس آباباست. زنان نیمی از جمعیت آفریقا را تشکیل می‌دهند، یعنی بیش از ۶۰۰ میلیون نفر. بیش از ۲۵ درصد از جمعیت زیر ۲۵ سال دارد. در حدود نیمی از درگیری های جاری جهان در آفریقا در جریان است. زنان در اکثر خانه ها مسؤول خانه و تولیدکننده اصلی مواد غذایی هستند و ۴۳ درصد نیروی کار کشاورزی را تشکیل می‌دهند. این قاره با مشکلات بزرگی در زمینه رعایت، ترویج، محافظت و تحقق حقوق بشر روبروست که از این جمله هستند: تخصیص ناکافی منابع به موسسه های حقوق بشری، نبود ظرفیت، اراده ناکافی سیاسی، بی میلی کشورها به واگذاری اختیار به نهادهای نظارتی فراملی، بی میلی بعضی از کشورها به داخلی کردن عهدنامه های بین‌المللی حقوق بشری. علاوه بر اینها، خشونت مداوم در سراسر قاره به نابودی زندگی، دارایی و واژگون کردن دستاوردهای حقوق بشری، فقر گسترده، جهالت و ناآگاهی، تاثیر استعمار به شکل قوانین ناپسند برای حقوق بشر، حکومت داری بد، فساد و بی توجهی به حاکمیت قانون می انجامد.

افغانستان زنان باید در خانه کار کنند؟
سلام وطندار ۲۱ جنوری ۲۰۱۶ بر بنیاد نتایج یک تحقیق تازه، ۸۵ درصد مردم افغانستان ـ زن و مرد ـ به این باورند که زنان مسؤول رسیده‌گی به امور خانواده و خانه‌داری هستند و مسؤولیت تأمین مخارج خانواده‌ها به دوش مردان است. این تحقیق از سوی «واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان» (AREU) دربارۀ برداشت‌ها و تعبیرهای گوناگون از «مردانه‌گی» در افغانستان و نقش آن در نابرابری جنسیتی انجام شده است.

۳ میلیون زن سرپرست خانوار در ایران
آرمان ۲۶ جنوری ۲۰۱۶ روز گذشته در حالی رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده‌پژوهی ژرفا از وجود سه میلیون خانواده که زنان سرپرست آن هستند خبر داد، که دو ماه قبل حبیب‌ا… مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور گفت: بر اساس آخرین آمار ۵/۲ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند. هر چند تناقض نیم میلیونی در آمارها چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت اما مهم‌تر از تناقض‌های آمار مشکلاتی است که زنان سرپرست خانوار دارند.

ایران از زنان سرپرست خانوار دست‌فروش چه می‌دانیم؟
شرق ۲۵ جنوری ۲۰۱۶ حمیده چگونیان/ مرکز آمار ایران در آخرین گزارشی که از وضعیت زنان سرپرست خانوار می‌دهد تعداد آنها را براساس آخرین نتایج سرشماری سال ١٣٩٠، دو‌میلیون و ۵٠٠‌‌ هزار نفر اعلام می‌کند که از بین آنها، تنها ١٨ درصد شاغل و ٨٢ درصد بی‌کار هستند. تعداد این افراد از سال ١٣٧۵ تا ١٣٩٠، ٢,۵ برابر افزایش داشته است؛ همچنین آمارها نشان می‌دهند که ۵۵ درصد زنان سرپرست خانوار بی‌سواد و ١٩ درصد تنها سواد ابتدایی دارند[١].

ایران دوچرخه‌سواری زنان مشهد در حصار دیوارهای سه متری
مدرسه فمینسیتی ۲۳ جنوری ۲۰۱۶ آیدا قجر- در روزهای اخیر دعوت به همایشی در تهران از سوی دوچرخه‌سواران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. همایش دوچرخه‌سواری جمعی به مناسبت هفته «هوای پاک». در این دعوت عمومی نیز اشاره‌ای به جنسیت نشده و البته این محدودیت ممکن است در تهران کم‌تر به چشم بخورد.

ایران زنان کارتن‌‌خواب: زندگی در کمپ‌هایی بدتر از زندان
رادیو زمانه ۲۱ جنوری ۲۰۱۶ زمستان است و اخبار کارتن‌خواب‌ها در ایران به خصوص در تهران، هر از گاهی در حاشیه اخبار سیاسی و اجتماعی پررنگ می‌شود. ۶۰۰ زن کارتن‌خواب، آماری است که سازمان بهزیستی ایران بر آن صحه می‌گذارد و وقتی اخبار خرید و فروش نوزادان یا «جمع‌آوری معتادان» منتشر می‌شود، پای آنها هم به میان می‌آید.

اقبال به کسب‌وکارهای خانگی در جهان
مهر خانه ۲۵ جنوری ۲۰۱۶ در سال‌های اخیر به تعداد افرادی که به طور مستقل و برای خودشان کار می‌کنند، افزوده شده است. بسیاری از این افراد در بخش “کسب‌وکارهای خانگی” مشغول به کار هستند، این فعالیت‌ها در زمره کسب‌وکارهای کوچکی هستند که در خانهِ صاحبان آن‌ها انجام می‌شود. هرچند بخشی از کسب‌وکارهای خانگی در زمره اقتصاد پنهان است، اما نقش قابل ملاحظه‌ای در ثروت و رشدِ اقتصادیِ جامعه و توسعه سرمایه اجتماعی آن دارد.

فرهنگ و جامعه

قوی ترین دختر دنیا در آرزوی ازدواج !
خبرگزاری جمهور ۲۵ جنوری ۲۰۱۶ قوی ترین دختر دنیا ۳۱ سال دارد و اهل مصر است. او افتخارات زیادی در رقابت های بین المللی آمادگی جسمانی به دست آورده است.نامش جیهان مصطفی است و تا به حال ۹ بار قهرمان رقابت های آمادگی جسمانی زنان شده است. به گفته اتحادیه قوی ترین های جهان او قوی ترین زن دنیاست و رقیب ندارد. او می گوید: «برازیلی ها مرا “خارق العاده” و آمریکایی ها “بلدوزر” نامیدند.البته بر خلاف این القاب، من شخصیتی آرام دارم و همه اهالی محله زندگیم، مرا دوست دارند. خیلی مایلم ازدواج کنم و خانواده تشکیل دهم .

آمریکازنی که تا اکنون ۲۳ بار ازدواج کرده است!
خبرگزاری جمهور ۲۵ جنوری ۲۰۱۶ یک خانم آمریکایی به نام « لیندا ولف » این عنوان را به خود اختصاص داد . او تا کنون بیست و سه بار ازدواج کرده و اکنون نیز در جستجوی مورد دیگری برای بیست و چهارمین بار است . خانم ولف که ۶۸ سال سن دارد ، توانسته نامش را در کتاب گینس به ثبت برساند .

قصد ازدواج دختر ۱۸ ساله با پدرش!
خبرگزاری جمهور ۲۵ جنوری ۲۰۱۶ دختر نوجوان ۱۸ ساله اقرار کرد می خواهد با پدرش ازدواج کند! او می گوید دو سال است با پدرش رابطه دارد و می خواهد تشکیل خانواده بدهد. این نوجوان که تاکید دارد می خواهد با پدرش صاحب فرزند شوند گفت، سال ها با مادر و جدا از پدر زندگی می کرد و از طریق شبکه های اجتماعی، پیامی از پدر دریافت کرد. آخرین باری که او پدرش را دیده بود، چهار ساله بود.

ایران طلاق و سریال‌های ترکی
رادیو زمانه  ۲۱ جنوری ۲۰۱۶ سال‌هاست فریاد و فغان رهبر ایران از تغییر سبک زندگی مردم بلند است و شبیخون و تهاجم فرهنگی، جنگ نرم و …، نام‌هایی است که بر این تغییر سبک زندگی گذاشته شده. کانون این انتقادات هم دو پدیده ماهواره و اینترنت است. یعنی نقاطی که ارتباط مردم کشور را با جهان خارج و دیگر فرهنگ‌ها برقرار می‌کند. با این‌که صداوسیمای جمهوری اسلامی به زبان‌های مختلف از جمله عربی، انگلیسی و اسپانیایی روی ماهواره برنامه پخش می‌کند، اما هنوز در قوانین داخلی ایران استفاده از ماهواره ممنوع است.

گزارش، پژوهش و کتاب

ایرن درباره‌ «زبان زنان»
مدرسه فمینیستی ۲۵ جنوری ۲۰۱۶ مطلب زیر به قلم شیرین کریمی، درباره کتاب «زبان زنان، بررسی زبان زنانه در نمایشنامه‌های نغمه ثمینی و چیستا یثربی» نوشته‌ی «محمد نجاری» است که در سال ۱۳۹۴ توسط نشر اختران منتشر شده است:

ایران تِلو تِلو د‌‌ر خیابان!
قانون ۲۴ جنوری ۲۰۱۶ سپید‌‌ه علیزاد‌‌ه/ افزایش مصرف الکل د‌‌ر جامعه ایرانی، رخد‌‌اد‌‌ی است که د‌‌ر سال‌های اخیر به عنوان آسیبی جد‌‌ی به خصوص میان جوانان مطرح بود‌‌ه و د‌‌ر این میان، گرایش به مصرف الکل د‌‌ر میان زنان نیز قابل تامل است. باآنکه آمار رسمی ای از میزان مصرف الکل د‌‌ر میان زنان ایرانی وجود‌‌ ند‌‌ارد‌‌، اما آمارهای غیر رسمی از سهم ۳۰ د‌‌رصد‌‌ی زنان د‌‌ر میان مصرف کنند‌‌گان الکل حکایت د‌‌اشته که آسیب‌های بسیاری را به تبع خود‌‌ د‌‌ارد‌‌.

ایران بکارت؛ افسانه شرم و تظاهر
رادیو زمانه ۲۵ جنوری ۲۰۱۶ «امکان ندارد که واقعیت را به او بگویم. ترجیح می‌دهم پرده‌ام را بدوزم تا او متوجه رابطه پیش از ازدواجم شود. شاید هم به روی خودم نیاورم و بگویم که پرده‌ام حلقوی‌ ‌- ارتجاعی است. اما واقعیت؟ هرگز. پسرها نمی‌خواهند واقعیت را بدانند. دوست دارند همه‌چیز همان‌طور که فکر می‌کنند پیش برود. برای نامزدم خیلی مهم است که من پیش از او با فرد دیگری هم‌خوابه نشده باشم.»

آمریکا داستان یک فمنیست ضد-امپریالیست
اخبار روز ۱۳ جنوری ۲۰۱۶ «خرابکار خانگی» مشاهده‌ای فمینیستی در مورد طیفی از سازمان‌های چپ‌گرا از سال۱۹۶۰ تا ۱۹۷۶ است: جنبش دانشجویی در اسپانیا، جنبش چپ نو در ایالات متحد، حزب سوسیالیستی پورتو ریکوییِ مارکسیست-لنینیست در ایالات متحد و پورتو ریکو، و یک گروه از متفکران رده‌بالای لیبرال در واشنگتن دی.سی.، واحد آمریکای لاتین انجمن مطالعات سیاست (IPS).

با یاد هما ناطق، پژوهشگر تاریخ نوین ایران
اخبار روز ۱۶ جنوری ۲۰۱۶ توجه و اشاره به روابط پدر سالارانه و ظالمانهِ زن ستیز، با ذکر نمونه های تاریخی درمیان پژوهش های ناطق کم نبودند؛ چه در شناساندنِ زنان شجاع و اندیشمندی مانند بی¬بی خانم استرآبادی و کتاب معایب الرجال او، که در سده نوزدهم در اعتراض به روابط پدرسالارانه¬ای که زنان را از حقوق ابتدائی انسانی محروم می¬کرد، نوشته شده بود و یا درروایت تحسین آمیزش ازداستان حجاب از سر برگرفتن قره¬العین در دشتِ بَدشت،

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره:بی بی سی فارسی، سلام وطندار، خبرگزاری افق، طلوع نیوز، عفوبین الملل، مهرخانه، ۸ صبح، مدرسه فمینسیتی، شهروند، دبه بان اشتباهات بشر، سلام وطندار، آرمان ، شرق، رادیو زمانه، مهرخانه،خبرگزاری جمهور، رایو زمانه، قانون،اخبار روز.

پیوست‌ها: