افغانستان afg media-4

چهارشنبه سیاه” در تقویم رسانه‌های افغانستان/ عکس”

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

چه کسانی درتلویزیون طلوع هدف حمله طالبان قرار گرفتند؟
۸ صبح ۴ دلو ۱۳۹۴ بیشتر قربانیان حمله روز چهارشنبه طالبان به خودروی کارمندان تلویزیون خصوصی طلوع، جوانانی بودند که پشت صحنه کار می کردند. آنها تهیه کنندگان برنامه های تلویزیونی طلوع بودند که در افغانستان طرفداران زیادی دارد. بعضی از آنها در فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی هم سهم داشتند.این افراد عبارت بودند از مریم ابراهیمی، زینب میرزایی و محمد علی محمدی، مهریه عزیزی، حسین امیری و محمد حسین و سیدجواد حسینی بودند.
«چهارشنبه سیاه» در تقویم رسانه‌های افغانستان
ریاست جمهوری: نهادهای امنیتی در مورد اظهارات هما سلطانی تحقیق کنند

طالبان فردی را در بغلان به اتهام همکاری با دولت تیرباران کردند
سلام وطندار  ۳ دلو ۱۳۹۴ مقام‌های امنیتی ولسوالی دهنه‌غوری ولایت بغلان می‌گویند که طالبان یک تن را به اتهام همکاری با دولت در این ولسوالی در محضر عام تیر‌باران کردند. محمدحسین فرمانده پولیس ولسوالی دهنه‌غوری به سلام‌وطندار گفت که این گروه امروز (شنبه) این فرد را در منطقۀ تحت تصرف‌شان در این ولسوالی به رگبار بستند. به گفتۀ آقای محمدحسین این فرد هیچ ارتباطی با دولت نداشت و شخصی غیرنظامی بود.

 دو پولیس زن در هرات هدف تیراندازی قرار گرفتند
۸ صبح ۵ دلو ۱۳۹۴ افراد مسلح موتور‌سایکل سوار بر دو مامور پولیس «زن» صبح امروز در شهر هرات حمله کردند. این رویداد در منطقه‌ای موسوم به نو‌آباد در شرق شهر هرات اتفاق افتاد که در اثر آن عایشه و کوکی سربازان پولیس امنیتی هرات زخمی شدند در روزهای اخیر ترور و هم‌چنان جرایم جنایی در شهر هرات افزایش یافته است.

افراد ناشناس یک زن دانشجو را در فاریاب کشتند
سلام وطندار  ۴ دلو ۱۳۹۴ مسؤولان امنیتی ولایت فاریاب از کشته‌شدن یک بانوی جوان به دست افراد ناشناس خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان عاطفۀ ۲۲ ساله که برای ارایۀ پایان‌نامۀ تحصیلی‌اش به دانشگاه رفته بود حین بازگشت به طرز مرموزی از سوی افراد ناشناس به قتل رسیده است.
مدیر مکتبی در تخار با افراد مسلحش بر یک دختر تجاوز کرد

داعش دومین بار در غزنی شب‌نامه پخش کرد
کلید  ۶ دلو ۱۳۹۴ مقام‌های شورای عالی صلح و نمایندگان شورای ولایتی غزنی گفته اند که افراد وابسته به گروه داعش، طی چند روز گذشته در ولسوالی‌های اندر، زنخان، گیرو، مقر و گیلان شب‌نامه نشر کرده‌اند. به گفته این مقام‌ها، داعشیان در این شب‌نامه‌ از مردم خواسته که به آن‌ها بپوندند.

انفجار در شمال برق وارداتی ازبیکستان به کابل را قطع کرد
بخدی ۶ دلو ۱۳۹۴ شرکت فراهم کننده انرژی برق (برشنا) تایید کرده است که شام روز سه شنبه (۶ دلو) بر اثر انفجار در منطقه دند شهاب الدین ولایت بغلان در شمال کشور، برق وارداتی ازبیکستان به کابل قطع شده است. این شرکت گفته است که در حال حاضر دسترسی به ۲۸۰ میگاوات برق وارداتی ازبیکستان ممکن نیست.

شماری زندانیان ولایت غور به‌دلیل بد رفتاری ماموران اعتصاب غذایی کردند

اطلاعات روز ۵ دلو ۱۳۹۴ ده‌ها تن از زندانیان ولایت غور به‌دلیل بدرفتاری مأموران این زندان، روز دوشنبه، دست به اعتصاب غذایی زده‌اند. این زندانیان می‌گویند تا زمانی که به خواست‌های‌شان رسیدگی نشود به اعتصاب غذایی شان ادامه خواهند داد. آنان گفته‌اند که پس از نشر خبر انتقال مواد مخدر به داخل زندان ولایت غور رفتار ماموران با زندانیان تغییر کرده است.

 زنان

جای زنان در نشست چهارجانبۀ صلح خالی است
سلام وطندار ۳۰ جدی ۱۳۹۴ سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که حکومت حضور زنان را در گفت‌وگوهای چهارجانبۀ افغانستان، پاکستان، چین و امریکا دربارۀ طرح راهکاری برای صلح نادیده گرفته است. بانو سمر که امروز در همایشی دوروزه پیرامون صلح در کابل صحبت می‌کرد، گفت در راهکاری که دیدگاه زنان نادیده گرفته شود، ناقص است.

چشم‌پوشی از نقش زنان برای جلب رضایت طالبان
۸ صبح ۳۰ جدی ۱۳۹۴ یک نهاد تحقیقاتی حامی حقوق زنان در گزارشی در مورد مشارکت زنان در روند صلح، می‌گوید شورای عالی صلح که برای پیش‌برد تلاش‌های صلح تشکیل شده به‌منظور جلب رضایت طالبان نقش زنان را در این تلاش‌ها نادیده گرفته‌ است. نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و کودکان، در گزارش خود برخورد شماری از اعضای شورای عالی صلح با زنان را «بسیار ننگین و شرم‌آور» توصیف کرده می‌‌افزاید که بیشتر اعضای این شورا بخاطر جلب رضایت طالبان تلاش کرده تا به زنان نقشی داده نشود.

مریم چگونه ‘نماد قربانیان آزادی بیان’ شد؟
بی بی سی ۴ دلو ۱۳۹۴ پس از انفجار انتحاری روز ۳۰ جدی، مریم ابراهیمی کارمند تلویزیون طلوع نه تنها به نماد قربانیان این رویداد، بلکه به نماد قربانیان آزادی بیان در افغانستان تبدیل شده است. عصر چهارشنبه گذشته که به ” چهارشنبه سیاه” معروف شده، مریم سوار مینی‌بوسی شد که دست‌کم ۳۰ کارمند گروه موبی را به خانه‌های آن‌ها در غرب کابل می‌برد. وقتی این مینی‌بوس به نزدیک سفارت روسیه در خیابان منتهی به قصر دارالامان رسید، یک خودرو مملو از مواد منفجره توسط یک بمب‌گذار انتحاری به پهلوی آن کوبیده شد.

برداشت‌های متفاوت از «مردانگی» و نقش آن در نابرابری‌های جنسیتی در افغانستان
۸ صبح ۱ دلو ۱۳۹۴ واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان، «AREU»، اعلام کرده که نتیجه یک تحقیق تازه این نهاد نشان می‌دهد که برداشت‌های متفاوت زنان و مردان در افغانستان در مورد خصوصیات مردان در نابرابری‌های جنسیتی در این کشور نقش دارد. این تحقیق در جریان سال ۲۰۱۵ میلادی به کمک مالی کمیته سویدن برای افغانستان در ولایت‌های کابل، بامیان، ننگرهار و تخار در نتیجه مصاحبه با چهارصد زن و مرد و همچنین بحث‌های گروهی به منظور ارایه «شناخت عمیق» از برداشت‌های متفاوت در باره «مرد بودن» و نحوه اثرگذاری این برداشت‌ها بر نابرابری حنسیتی در افغانستان صورت گرفته است.


تلویزیون طلوع: حمله بر کارمندان ما قابل جلوگیری بود
صدای امریکا ۷ دلو ۱۳۹۴ در حمله انتحاری شام چهارشنبه که در سرک دارالامان کابل صورت گرفت، هشت تن به شمول هفت کارمند کابورا پرودکشن و تلویزیون طلوع کشته و ۲۹ تن دیگر زخمی شدند. لطف الله نجفی زاده، مدیر مسؤول بخش خبر های تلویزیون طلوع گفت که نهاد های امنیتی افغانستان از تهدید های گروه طالبان علیه آن تلویزیون آگاه بودند و این حمله قابل جلوگیری بود.

بیانیه‌ی یک‌صد روزنامه‌نگار ایرانی درباره‌ی حمله به کارکنان شبکه‌ی طلوع
۸ صبح ۶ دلو ۱۳۹۴ حمله‌ی مرگبار روز چهارشنبه به خودرو حامل کارکنان شبکه‌ طلوع افغانستان که منجر به کشته شدن هفت نفر و مجروح شدن تعدادی از کارکنان این رسانه شد، فصل خونین دیگری در تاریخ پرحادثه‌ی رسانه و خبرنگاری را رقم زد. ما، جمعی از روزنامه‌نگاران ایرانی، این حمله‌ی تروریستی را شدیدا محکوم می‌کنیم و به مردم افغانستان و به ویژه خانواده آسیب‌دیدگان این حادثه‌ی غمبار تسلیت می‌گوییم.

نهاد مدنی شرق: نجات ننگرهار، نجات افغانستان است
سلام وطندار ۳۰ جدی ۱۳۹۴ اعضای نهاد مدنی شرق در اعتراض به افزایش ناامنی‌ها در شرق کشور می‌گویند که نجات ننگرهار از چنگال داعش، نجات کل افغانستان است.

درخواست اعضای کمیته‌ی گزینش از حکومت: سرنوشت ما را روشن کنید

طلوع نیوز ۵ دلو ۱۳۹۴ با ردشدن فرمان تقنینی رئیس جمهور کمیتۀ گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی در خلاء قانونی قرار گرفته است و کارش متوقف شده است. اعضای این کمیته از حکومت می‌خواهند تا سرنوشت این کمیته را روشن سازد. اعضای این کمیته می‌گوید که بیش از ۴۰۰ تن برای عضویت در کمیسیونهای انتخاباتی به این کمیته درخواستهایشان را فرستادهاند و بر بنیاد راهکار این کمیتۀ باید درخواستهای نامزدان بررسی شود، اما به علت رد فرمان تقنینی رئیس جمهور در شورای ملی کارش را متوقف ساخته است.

بیزاری شورای ولایتی هلمند از هیأت‌های تحقیق حکومت
سلام وطندار ۲۹ جدی ۱۳۹۴ نماینده‌گان شورای ولایتی و فعالان مدنی هلمند می‌گویند، هیأت‌هایی که در ماه‌های گذشته برای تحقیق دربارۀ وضعیت امنیتی به این ولایت فرستاده شده اند، بدون انجام دادن کاری و با به دست آوردن امتیازات‌شان دوباره به کابل بازگشته اند.

افروز: ترور خبرنگاران سوء قصد به آزادی بیان است
۸ صبح ۴ دلو ۱۳۹۴ ریاست انجمن بین‌المللی روزنامه نگاران فارسی زبان، موسوم به «افروز»، حمله تروریستی اخیر علیه کارمندان تلویزیون طلوع در کابل را شدیدا محکوم کرده می‌گوید که عامل این حمله تروریستی، گروه آشتی‌ناپذیر با آزادی است. مقر اصلی این انجمن که در دوشنبه تاجیکستان است، در اعلامیه‌ای می‌گوید که هرگونه حمله علیه دست‌اندرکاران رسانه‌ها خلاف ارزش‌های بشری بوده و جنایت جنگی به شمار می‌رود.

رولا غنی با تأکید بر لزوم ایجاد صلح در کشور؛ حمله بر غیرنظامیان را محکوم کرد

طلوع نیوز ۳ دلو ۱۳۹۴ بانوی نخست کشور وقوع حمله‌هایی همچون هدف قراردادن موتر حامل کارمندان تلویزیون طلوع را به سختی نکوهش می‌کند و می‌گوید که تنها روند صلح می‌تواند جلوی کشته شدن بیگناهان را در افغانستان بگیرد. رولا غنی نخست بانوی افغانستان در گفت‌وگو با طلوع نیوز اظهارداشت: “از حادثه اخیر بسیار متأثر شدم و می‌فهمم که تمام مردم افغانستان از این رویداد متأثر هستند. تا چه وقت باید مردم بیگناه جان‌شان را از دست بدهند و فامیل‌هایشان اینگونه متأثر شوند”.

وزارت فرهنگ: با رسانه‌های ناقض حقوق خبرنگاران برخورد قانونی می‌کنیم
سلام وطندار ۳ دلو ۱۳۹۴ وزارت اطلاعات و فرهنگ و نهاد‌های حامی خبرنگاران اعلام کردند، پس از این با رسانه‌هایی که حقوق و امتیازهای خبرنگاران و کارمندان‌شان را زیر پا می‌کنند، برخورد قانونی خواهد شد. پیش از این همواره خبرنگاران نسبت به نداشتن امتیازهای کافی و برخوردهای سلیقه‌یی مالکان رسانه‌ها شکایت داشته اند.

انتقاد از برخورد نامناسب یک عضو مجلس سنا با یک فعال مدنی
۸صبح ۳۰جدی ۱۳۹۴ اتحادیه ملی ژورنالیستان اعلام کرده که زلمی زابلی یک عضو مجلس سنا در یکی از برنامه‌های تلویزیونی علیه حمیرا ثاقب یک فعال مدنی، از کلمات و جملات غیرمناسب استفاده کرده است. خانم ثاقب نیز گفته است که آقای زابلی پس از پایان برنامه وی را با کلمات زشت و رکیک مخاطب قرار داده است. اتحادیه ملی ژورنالیستان با انتقاد از برخورد زلمی زابلی علیه حمیرا ثاقب، می‌گوید که براساس احکام قانون و ارزش‌های بشری هیچ فردی حق هتک حرمت به دیگران را ندارد.

حکومت نباید در برابر ناقضان حقوق بشر بی‌طرف باشد

سلام وطندار ۶ دلو ۱۳۹۴ مسعود ترشتوال، سخن‌گوی شورای حراست و ثبات افغانستان می‌گوید که حکومت نباید در برابر ناقضان حقوق بشر و کسانی که رسانه‌ها را هدف می‌گیرند، بی‌طرفی اختیار کند، بلکه در برابر این «جنایت‌کاران» موضع جدی بگیرد. آقای ترشتوال امروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری در کابل گفت که این شورا از «خواست‌های معقول» رسانه‌ها حمایت می‌کند و از حکومت می‌خواهد تا به برای از میان برداشتن نگرانی رسانه‌ها و حمایت از آن‌ها، راهبرد ویژه‌یی را طرح کند.

دیده‌بان رسانه‌ها: خبرنگاران صدای خود را بلند کنند
۸صبح ۵ دلو ۱۳۹۴ شماری از خبرنگاران نسبت به اجرای مواد مقرره طرز تاسیس و فعالیت‌ رسانه‌های همگانی توسط مدیران رسانه‌ها ابراز شک و تردید کرده می‌گویند هرگاه حکومت در اجرای این مقرره توجه جدی نداشته باشد، مدیران رسانه‌ها آن را مورد تطبیق قرار نخواهند داد. مقرره طرز تاسیس و فعالیت رسانه‌های همگانی پس از شکایت شماری از خبرنگاران از نحوه عقد قرارداد با مالکان رسانه‌ها به تاریخ ۲۱ اسد سال جاری خورشیدی در چهار فصل و چهل‌و‌یک ماده توسط کابینه به تصویب رسید
درخواست ایجاد قطعه خاص امنیتی برای حفاظت از رسانه‌ها
امنیت رسانه مهم‌تر از امنیت کارمندان نیست

 حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

فساد در جهان؛ افغانستان بازهم در سه بدترین
صدای امریکا ۷ دلو ۱۳۹۴ در گزارش”برداشت های فساد در جهان ۲۰۱۵“ که امروز انتشار یافت افغانستان، کوریای شمالی و سومالیا سه فاسدترین دولت در میان ۱۶۷ دولت جهان رده بندی شده‏اند. کوریای شمالی و سومالیا هر کدام با داشتن فقط هشت امتیاز مشترکاً جایگاه فاسدترین دولت جهان را پنداشته شده‏اند. افغانستان در دههء گذشته همواره در ته فهرست جهانی فساد بوده و در سال ۲۰۱۴ در میان ۱۷۵ دولت، سومین دولت فاسد و در سال ۲۰۱۳ افغانستان در میان ۱۷۷ دولت جایگاه ۱۷۵، دومین دولت فاسد رده‏بندی شده‏بود.

عبدالله: سه میلیون تن در افغانستان نیاز به کمک های بشری دارند
رادیو آزادی ۷ دلو ۱۳۹۴ رئیس اجرائیه حکومت افغانستان میگوید که در حال حاضر بیش از سه میلیون تن در افغانستان نیاز به کمک های بشری دارند. عبدالله عبدالله این مطلب را امروز در نشستی تحت نام “معرفی پلان پاسخدهی بشری برای سال ۲۰۱۶ در افغانستان ” که در کابل برگزار شده بود ابراز داشت.

اتحادیه اروپا هیاتی برای حل مشکلات مهاجرین به کابل می‌فرستد
۸ صبح ۳۰ جدی ۱۳۹۴ فرانس مایکل میلیبن سفیر اتحادیه اروپا در کابل، در دیدار با سیدحسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان گفته که قرار است در اخیر ماه جاری میلادی هیاتی از سوی این اتحادیه به منظور حل مشکلات مهاجرین افغان به کابل سفر کند. این هیات قرار است روی چگونگی حل مشکلات مهاجرین افغان در کشورهای اروپایی با مقام‌های دولت افغانستان گفتگو کند.

انتقال صد معتاد پارک‌نشین به کمپ فنیکس
۸ صبح ۳۰ جدی ۱۳۹۴ وزارت صحت عامه نزدیک به صد تن از معتادان بی‌سرپناه را از مربوطات ناحیه دهم شهر کابل جمع‌آوری و به منظور تداوی، اسکان و آموزش حرفه به کمپ فنیکس انتقال داده است. بیشتر این معتادان در پارک شهرنو و اطراف شهرک آریا بود و باش داشتند. این وزارت می‌گوید که در مرکز جدید که برای نگهداری معتادان در نظر گرفته شده، تمام امکانات معیشتی وجود دارد.

مردم دو ولسوالی کندهار به خدمات بهداشتی دسترسی ندارند
سلام وطندار ۶ دلو ۱۳۹۴ دکتر احمدالله فیضی، معاون ریاست صحت کندهار می‌گوید که باشندگان ولسوالی‌های شورابک و ریگستان این ولایت به دلیل ناامنی‌ها به خدمات بهداشتی دسترسی ندارند. آقای فیضی می‌گوید که در نبود امنیت، تلاش‌های آن‌ها برای ارایۀ خدمات بهداشتی در این دو ولسوالی نتیجه‌ای ندارند؛ «اگر ما آن‌جا درمانگاه بسازیم، چه کسی می‌خواهد از آن نگهداری کند؟»

جنگ

منازعه هند و پاکستان و جنگ نیابتی در افغانستان
صدای امریکا ۳ دلو ۱۳۹۴ از بدو تاسیس پاکستان در سال ۱۹۴۷ میلادی، منازعۀ آشکار و پنهان همیش میان هند و پاکستان وجود داشته است. شماری از تحلیلگران سیاسی و دیپلومات های پیشین ایالات متحده، به این باوراند که منازعۀ دوامدار میان اسلام آباد و دهلی جدید موجب متضرر شدن افغانستان شده است.
عملیات نظامی برای پاک سازی بخش‌هایی از بغلان آغاز شد
حمله مهاجمان گروهی بر یک پاسگاه پولیس مرزی در کندهار
آغاز عملیات نظامی برای استقرار پوسته های امنیتی در مناطق ناآرام غزنی
وزارت دفاع آمریکا مجوز حمله به داعش در افغانستان را صادر کرد

تلفات
سخنگوی والی قندهار: سه مهاجم انتحاری از پا درآمدند. ۱۰ سرباز پولیس در ارزگان از سوی همکارشان کشته شدند. ۱۶شورشی داعش در حملات هوایی در ولایت ننگرهار کشته شدند. ۱۳ طالب در عملیات دندغوری در بغلان کشته و زخمی شدند. بازداشت ۷ تروریست و کشف سه مخفیگاه آن‌ها در لوگر. فرمانده طالبان در ولسوالی خواجه سبز فاریاب کشته شد. در عملیات تصفیه‌ای غزنی۱۰طالب کشته شد.

فرهنگ

زن و آزادگی در اشعار مسرور نجیمی‌
۸ صبح ۷ دلو ۱۳۹۴ تاریخ و ادبیات آن‌چنان گره‌خورده با هم هستند که نمی‌توان در بررسی متون ادبی از حوادث زمان آن گذشت و تحولات تاریخ آن را ندیده گرفت. در اشعار معاصر کشور نیز خاصتا از دوران مشروطه با تاثیر‌پذیری از تحولات تاریخی زمان خود و هم‌چنان تغییر و دگردیسی‌های ادبیات فارسی در سایر کشور‌های فارسی‌زبان سبب گردیده تا مفاهیم تازه‌ای در اشعار آن زمان وارد گردد. در اشعار معاصر عدالت‌خواهی اجتماعی، وطن‌پرستی و آزادی از مفاهیم اساسی اثار ادبی به جا مانده عصر خود شمرده می‌شود.

آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف

.برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۳۲

پیوست‌ها: