international

گزارش عفو بین‌الملل درباره‌ی اعدام نوجوانان در ایران
Execution of juveniles

عکس: از کیانوش رمضانی روی جلد گزارش عفو بین‌الملل

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

مصر پنج سال پس از انقلاب: بدترین وضعیت حقوق بشر در تاریخ نوین
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر  ۲۲ ژانویه ۲۰۱۶ وضعیت وخیم حقوق بشر در مصر در حال حاضر در تاریخ نوین این کشور بی‌سابقه است. ۲۳ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۵ در مصر در زندان به سر می‌بردند (سندیکای روزنامه‌نگاران مصر شمار روزنامه‌نگاران زندانی را ۳۲ تن اعلام کرده است). چین با جمعیت ۱۳۵۷ میلیون نفر، ۴۹ روزنامه‌نگار را در زندان دارد و مصر با جمعیت ۹۰ میلیون نفر، ۲۳ روزنامه‌نگار را. نیروهای امنیتی در نوامبر ۲۰۱۵ به مجموعه‌ی تصویر معاصر، و در دسامبر ۲۰۱۵ به گالری تاون هاوس، تئاتر روابط و انتشارات مریت حمله و آنها را تعطیل کردند. در همان ماه، واعظِ تلویزیونی اسلام البحیری به‌خاطر تبلیغ تفسیر مترقی‌تری از اسلام به اتهام بدنام کردن اسلام به‌عنوان دین به یک سال زندان محکوم شد. سرکوب به تروریست‌ها و فعالان اسلامی محدود نمانده و سکولارها را نیز در بر گرفته است. احمد دومه، مدافع حقوق زنان هند نافع و ۲۲۸ تن دیگر از جمله فعالان سکولار هستند که به‌خاطر شرکت در اعتراضی صلح‌آمیز در دسامبر ۲۰۱۱ به حبس ابد محکوم شدند. در موارد دیگر، هزاران معترض صلح‌جو با حبس طولانی پیش از محاکمه مجازات شده‌اند. قابل توجه است که فعالان سکولار مثل علا عبدالفتاح و دیگران به‌خاطر شرکت در اعتراض صلح‌آمیز حکم زندان پنج سال را می‌گذرانند، اما دو مامور پلیس به‌خاطر شکنجه‌ی منجر به قتل یک وکیل دادگستری در زندان هم پنج سال حکم زندان دریافت کرده‌اند.

مصر دادگاه استیناف حکم‌های زندان پنج فعال از جمله شاعر احمد سعید را تایید کرد
عفو بین‌الملل ۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ تایید حکم‌های زندان دو سال برای پنج فعال به‌خاطر شرکت در اعتراض های سال گذشته نمونه دیگری از ماهیت غیرمنصفانه و خودسرانه نظام عدل کیفری مصر است. سعید احمد، جراح و شاعر، در میان پنج فعالی بود که در نوامبر ۲۰۱۵ دستگیر و زندانی شدند. به گفته وکلای مدافع، هیچ مدرکی وجود ندارد که اعتراض اعلام شده در تحقیقات اداره امنیت ملی رخ داده است. دست کم دو تن از این فعالان گفتند که طی تحقیقات شکنجه شده و مورد بدرفتاری قرار گرفته اند. بعضی از جرایم اعلام شده، مثل گردهمایی بدون مجوز، مخالف موازین بین‌المللی و بعضی دیگر مثل اختلال در ترافیک بی پایه هستند.

اسراییل بدرفتاری با زندانی فلسطینی در اعتصاب غذا باید پایان یابد
 ۲۲ ژانویه ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل امروز اعلام کرد: دولت‌مردان اسراییل باید فوری هرگونه درمان پزشکی بی اجازه و اقدامات تنبیهی دیگر را علیه روزنامه‌نگار فلسطینی محمد القیق متوقف کنند. او دو ماه است بدون اتهام یا محاکمه در زندان است و از ۲۵ نوامبر در اعتصاب غذا به سر می برد. بعضی از اقدامات مسؤولان برای مجبور کردن او به خاتمه اعتصاب غذا منع شکنجه و بدرفتاری های دیگر را نقض می‌کند.

اسراییل اعتراض شدیداللحن سازمان ملل به «تصرف زمین‌های بیشتر»

مراکش افزایش سرکوب آزادی مطبوعات با محاکمه شهروندخبرنگاری
۲۶ ژانویه ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل اعلام کرد: محاکمه هفت روزنامه‌نگار و فعال مراکشی به جرایمی از جمله «تضعیف امنیت ملی» و «قصور از اعلام کمک های مالی خارجی» بخشی از سرکوب حساب شده آزادی بیان است. این هفت نفر به‌خاطر شرکت در پروژه ای با تامین مالی خارجی برای آموزش استفاده از تلفن های هوشمند به‌عنوان شهروندخبرنگار محاکمه می‌شوند. پرونده دادگاه نشان می‌دهد که به اعتقاد دولت‌مردان، خبر‌نگاری مردم عادی «اعتماد مراکشی ها به نهادها را به خطر می اندازد.»

مالزی به سرکوب بی سابقه صدها منتقد با کمک قانون فتنه پایان دهید
۲۶ ژانویه ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل در گزارشی که امروز منتشر شد، اعلام کرد: با سرکوب بی سابقه دولتی از طریق قانون فتنه برای به سکوت کشاندن، آزار و حبس صدها منتقد در دو سال گذشته، مالزی به سرعت در دوران تاریک سرکوب پیش می‌رود. گزارش سرکوب اساسی: آزادی بیان زیر حمله در مالزی با استفاده از قانون فتنه که اختیارات زیادی به دولت می‌دهد، نشان می‌دهد که سرکوب مخالفان پس از پیروزی ضعیف دولت ائتلافی باریسان ناسیونال در انتخابات سال ۲۰۱۳ با ۱۷۰ پرونده فتنه در این مدت به سرعت گسترش یافته است.

ترکیه

مجروح، گیرافتاده و نیازمند مراقبت فوری
عفو بین‌الملل ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶ در حدود ۲۶ زخمی در زیرزمین ساختمانی در شهر جیزره، استان سیرناک، در جنوب شرقی ترکیه گیر افتاده اند. بعضی از آنها به شدت زخمی و نیازمند مراقبت فوری پزشکی هستند. چهار تن دیگر که دارای زخم های جدی بودند درگذشته‏اند. این عده به علت تیراندازی و گلوله باران مداوم نمی توانند خارج شوند. وکلای این زخمی ها می گویند که دولت‌مردان اجازه اعزام آمبولانس را نمی دهند. ساختمان مذکور در چند صد متری مرکز شهر و تاسیسات پزشکی قرار دارد. شهر جیزره از ۱۴ دسامبر زیر حکومت نظامی پلیس و ارتش بوده است که عملیات خود را علیه گروه مسلح جنبش جوانان میهن پرست انقلابی دنبال می‌کنند.

درخواست حبس ابد برای دو روزنامه‌نگار منتقد در ترکیه

ایران

اعدام نوجوانان؛ گزارش عفو بین‌الملل از لاپوشانی‌های دولت ایران
رادیو زمانه ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶ سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی، از ادامه اعدام نوجوانانی در ایران خبر داد که زیر سن ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌اند. عنوان این گزارش “بزرگ شدن پای چوبه‌های دار” است. در این گزارش لاپوشانی و ریاکاری مقام‌های ایرانی و آخرین تلاش‌هایشان در منحرف کردن افکار عمومی از اعدام نوجوانان، محکوم و از خشونت‌های اعمال شده علیه کودکان و بی‌توجهی دولت جمهوری اسلامی به حقوق کودک به شدت انتقاد شده است. این گزارش ایران را یکی از آخرین رژیم‌هایی معرفی می‌کند که هنوز نوجوانان را اعدام می‌کنند: ایران همچنان از معدود کشورهایی است که افراد را به‌خاطر جرمی که قبل از ۱۸ سالگی مرتکب شده‌اند، اعدام می‌کند: اعدام کودکان. به گزارش بی بی سی: سازمان حقوق بشری عفو بین الملل در گزارشی نوشته است که در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ حداقل ۷۳ نفر که در نوجوانی مرتکب جرم شده بودند در ایران اعدام شدند و ده ها نفر در شرایط مشابه منتظر اعدام هستند.

عضو گروه «اهل حق» به اتهام «ترور» امام جمعه هشتگرد اعدام شد

تهدید به اعدام زندانی سیاسی زانیار مرادی

احکام سنگین برای بهاییان در استان گلستان

حسین رونقی ملکی به زندان اوین بازگردانده شد

اسدالله اسدی در تبریز بازداشت شد

ضرب و شتم محمد جراحی در زندان تبریز

عاملان غیردولتی

بمب‌گذاران انتحاری در کامرون ۳۲ نفر را کشتند

عدالت

آمریکا دیوان عالی کشور:‌ حبس ابد علیه نوجوانان باید مورد بازبینی قرار گیرد
واشینگتن پُست ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶ دیوان عالی کشور امروز رای داد که کسانی که در نوجوانی به‌خاطر قتل به حبس ابد محکوم شده‌اند باید از امکان درخواست آزادی از زندان برخوردار باشند. دیوان عالی در سال ۲۰۰۵ مجازات اعدام را برای نوجوانان لغو کرد و سپس اعلام کرد که آنها را به جرم دیگری به جز قتل نمی توان به حبس ابد محکوم کرد. در سال ۲۰۱۲ نیز حبس ابد الزامی بدون امکان آزادی مشروط را لغو کرد.

ساحل عاج رئیس جمهور و وزیر پیشین در دادگاه بین‌المللی جزایی: گامی مهم در راه عدالت برای قربانیان
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ در روز ۲۸ ژانویه ۲۰۱۶، رئیس جمهور پیشین ساحل عاج لورن گباگبو و وزیر پیشین و رهبر میهن پرستان جوان چارلز بِله گود در هلند در دادگاه بین‌المللی جزایی حاضر خواهند شد. فدراسیون و سازمان عضو آن بر اهمیت این رویداد مهم در مبارزه با معافیت از مجازات به‌خاطر جنایت‌های بین‌المللی که در ۲۰۱۱ـ ۲۰۱۰ طی خشونت پس از انتخابات در ساحل عاج رخ داد، تاکید می کنند. به علاوه، اولین بار است که یک رئیس جمهور پیشین در دادگاه بین‌المللی جزایی محاکمه می‌شود.

گرجستان/روسیه قضات دادگاه بین‌المللی جزایی اجازه تحقیق دادند
۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: دادگاه بین‌المللی جزایی اجازه تحقیق درباره‌ی جنایت‌های ارتکابی در جنگ سال ۲۰۰۸ بین گرجستان و روسیه را داده است. قضات دادگاه روز ۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ درخواست دادستان را برای تحقیق درباره‌ی جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت را که گویا بین جولای و اکتبر ۲۰۰۸ در منطقه جداشده از گرجستان، اُستیای جنوبی و اطراف آن، رخ داده، تایید کرده‌اند.

حقوق مدنی و سیاسی

سوریه سازمان‌های غیردولتی: پایان یافتن محاصره و فجایع پیش شرط صلح
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ ائتلاف ۱۵ سازمان‌ غیردولتی سوری، منطقه ای و بین‌المللی امروز اعلام کرد: موفقیت گفت‌وگوهای صلح در ژنو را می توان با پیشرفت در پایان دادن به گرسنگی غیرنظامیان به‌عنوان روش جنگی، توقف حمله های غیرقانونی علیه غیرنظامیان و آزاد کردن زندانیانی که خودسرانه دستگیر شده‌اند، سنجید. با در پیش بودن دور سوم گفت‌وگوهای صلح با حمایت سازمان ملل در ژنو در هفته آینده، این ائتلاف هشدار داد که فرایند صلح شکست خواهد خورد مگر این که گفت‌وگوها اولویت را به پایان دادن فوری به محاصره های غیرقانونی و دیگر فجایع بدهند.

اوگاندا در راه انتخابات:‌ فوریت خاتمه دادن به خشونت سیاسی
۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و بنیاد ابتکار حقوق بشر نگرانی جدی خود را از افزایش اقدامات و تهدیدهای مربوط به خشونت سیاسی در نقاط مختلف کشور را ابراز کردند. شبکه شهروندان ناظر بر انتخابات در اوگاندا که ائتلافی از ۱۸ سازمان جامعه‌ی مدنی است موارد خشونت و ارعاب را در ۱۸۶ مرکز رای دهی را ثبت کرده است که زدوخورد بین هواداران نامزدهای مختلف، استفاده از از قمه و سلاح های دیگر، تخریب و آتش زدن اموال را در بر می گیرد. بعضی از نامزدها به خشونت لفظی به شکل سخنرانی بر اساس جنسیت، قومیت یا دین نیز دامن می زنند.

بروندی  اجلاس سران اتحادیه آفریقا باید طرح اضطراری در پیش بگیرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ اتحادیه آفریقا در حال حاضر بیست و ششمین نشست سران خود را در آدیس آبابا برگزار می‌کند. فدراسیون از سران دولت ها خواست تا قطعنامه‌ی محکم تری برای غلبه بر بن بست سیاسی چند جانبه در بروندی که ممکن است به درگیری آشکار بیانجامد، به تصویب برسانند. طرح اضطراری باید راه حلی الزامی برای برقراری گفت‌وگو بین تمام طرف ها و اعزام هیات آفریقایی برای محافظت از غیرنظامیان را در بر بگیرد.

آمریکا محدودیت بر استفاده از حبس انفرادی
دیده بان حقوق بشر ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶ در گزارشی که دیشب منتشر شد، وزارت دادگستری آمریکا خواهان اصلاحات اساسی در استفاده از از حبس انفرادی در آمریکا شده است، از جمله ممنوعیت حبس انفرادی برای کودکان. این گزارش تغییراتی را در اداره زندان های آمریکا مطرح کرده و همچنین «اصول راهنما»یی را اعلام کرده که بایستی در اداره های فدرال دیگر ـ مثل اداره امنیت داخلی ـ و اداره های حکومت محلی و ایالتی بایستی به اجرا درآید.

اسراییل در نظر دارد بخشی از اراضی کرانه باختری را مصادره کند

اسراییل دبیر کل سازمان ملل متحد شهرک سازی ها را «اقداماتی تحریک آمیز» خواند

تونس برقراری حکومت نظامی در سراسر کشور

ترکیه روزنامه‌نگاران امنیت ندارند

آلمان تبعیض علیه بازیگران مهاجرتبار در سینما

ایران

خامنه‌ای: گفتم کسانی که نظام را قبول ندارند رای دهند، نه‌اینکه بروند مجلس

کتاب‌های دانشگاهی و کمک درسی بیشترین قربانیان خمیرسازی در ایران

۲۵ سایت خبری در آذربایجان شرقی «مسدود شد»

تاریخ معاصر حقوق شهروندی، ایران و میثاق نامه بین المللی حقوق شهروندی

عفو بین‌الملل: رمضان احمد کمال زندانی کُرد سوری نیازمند جراحی است

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آمریکا گام های اشتباه درباره‌ی پناه‌جویان ویژگی سال ۲۰۱۵
۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ دیده بان حقوق بشر در گزارش جهانی ۲۰۱۶ خود اعلام کرد: سیاست‌های ایالات متحد آمریکا در سال ۲۰۱۵ درباره‌ی پناه‌جویان یا کسانی که خواهان پیوستن به خانواده خود در آمریکا هستند، ضعیف، تبعیض آمیز و زیان بار هستند. به گفته یکی از مدیران بخش آمریکا در دیده بان حقوق بشر، «پیامِ دولت اباما برای خانواده هایی که از خشونت و آزار در کشورشان می گریزند، حبس، تبعیض و بی اعتمادی است. سیاست گذاران آمریکا باید مسیر را عوض کنند و از رفتار با ورودی های ثبت نشده به‌عنوان جنایتکار دست بردارند.»

آمریکا عدالت فرمایشی
دیده بان حقوق بشر ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶ دادگاه های آمریکا، شرکت‌های وام‌خر و وضعیت فقرا: هر سال، صدها هزار نفر در سراسر ایالات متحد آمریکا هدف شکایت شرکت‌هایی هستند که هرگز با آنها سروکار نداشته اند یا حتا چیزی از آنها نشنیده اند. این شرکت‌ها «خریدار وام» هستند و گرچه هیچ وقت به کسی یک شاهی قرض نمی دهند، میلیون ها آمریکایی به آنها بدهکارند. این شرکت‌های وام‌خر، بدهی های پرداخت نشده را ـ اغلب از طریق کارت های اعتباری اشخاصی که بدهی خود را نپرداخته اند ـ از وام دهندگانی که از دریافت آن صرفنظر کرده و این وام ها را به حساب ضرر و زیان گذاشته‌اند می خرند. این شرکت‌ها برای هر یک دلار وام فقط چند سنت می پردازند، ولی بدهکاران را به‌خاطر کل بدهی به علاوه بهره ای که معمولا بیش از ۲۵ در صد است تعقیب می‌کنند. این شرکت‌های خریدار وام به نهادهای دولتی یعنی نظام دادگاه ها برای کسب درآمد خود اتکا می‌کنند. تحقیق های مختلف از جمله تحقیقات دیده بان حقوق بشر نشان می‌دهد که در روندهای مورد استفاده در شکایت ها خطاهای مختلف و بی توجهی به موازین حقوقی رخ می‌دهد ولی این اشکال ها اغلب مدت ها پس از پیروزی شرکت‌های خریدار وام در دادگاه علیه بدهکاران احتمالی مشخص می‌شود. این مشکل از آنجا ناشی می‌شود که بدهکاران ـ حتا وقتی که قانون به آنها حق می‌دهد ـ قادر نیستند دفاع محکمی در مقابل شکایت ها ارائه کنند. در این جنگ نابرابر، شکایت ها را وکلای پرتجربه در مقابل متهمان بدون وکیل پیش می برند.

دانمارک تاسف از تصویب قانون تازه مهاجرت
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ پارلمان و دولت دانمارک روز ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶ قانون جنجالی را درباره‌ی ورود و اقامت خارجیان تصویب کردند که توقیف دارایی های باارزش پناه‌جویان را مجاز می سازد. فدراسیون، شبکه حقوق بشر مدیترانه ای اروپا و جامعه دفاع از حقوق بشر در اروپا این لایحه و سیاست دولت‌مردان دانمارک را که با حقوق بشر مهاجران مغایر است، محکوم می‌کنند. گزارش خبری: طرح توقیف اموال پناهجویان در مجلس دانمارک تصویب شد.

قطر قصور از اصلاحات ضروری برای کارگران
۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ دیده بان حقوق بشر در گزارش جهانی ۲۰۱۶ خود اعلام کرد: اصلاحات کارگری که قطر در سال ۲۰۱۵ به اجرا گذاشت حمایت مهمی از کارگران مهاجر کم درآمد به عمل نمی آورند و آنها را در مقابل قاچاق و کار اجباری آسیب پذیر رها کرده‌اند. قطر با ساختن ورزشگاه ها و زیرساخت ها به تدارک میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ فیفا مشغول است، اما با وجود چند سال انتقاد مداوم از بدرفتاری با کارگران مهاجر، در اصلاحاتی که در اکتبر ۲۰۱۵ اعلام شد به مهمترین مشکلات نظام کفالت توجه نشده است.

ژیژک: مسبب بحران پناهجویی سیستم سرمایه‌داری لگام گسیخته است

ایران

روحانی در  فرانسه: روابط تجاری با ایران را به هزینه‌ی حقوق بشر  برقرار  نکنید
۲۵ ژانویه ۲۰۱۶ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان‌های عضو آن در فرانسه و ایران ـ جامعه‌ی حقوق بشر ـ فرانسه، جامعه‌ی دفاع از  حقوق بشر در ایران، کانون مدافعان حقوق بشر ـ در نامه‌ی سرگشاده‌ای به رئیس جمهور فرانسه، با تاکید از فرانسوا اولاند خواستند حقوق بشر را به نفع روابط اقتصادی نزدیک‌تر بین فرانسه و ایران نادیده نگیرد. موارد نقض حقوق بشر از زمان آغاز دوره‌ی رئیس جمهور کنونی ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و نباید آنها را به نام روابط تجاری نادیده گرفت. این دیدار فرصتی عالی برای فشار به ایران برای رعایت حقوق بشر است. «پیشرفت در گفت‌وگوهای هسته‌ای بهانه‌ای برای دولت های دمکراتیک شده بود تا از بحث درباره‌ی حقوق بشر با ایران پرهیز کنند. سپس گفت‌وگو درباره‌ی سوریه بهانه شد. امروز، روابط اقتصادی مطرح است.» این سازمان‌ها همچنین به شرکت‌های فرانسوی و خارجی دیگر که قصد شرکت در فعالیت های اقتصادی در ایران دارند، مسوؤلیت‌شان برای هشیاری بیشتر در احترام به حقوق بشر و پرهیز از مشارکت در ارتکاب نقض حقوق بشر را یادآوری و در چندین زمینه نقض آزاردهنده‌ی حقوق بشر در ایران را مطرح کردند:‌ از جمله آزادی بیان، آزادی اطلاعات، آزادی اعتقاد به دین، حقوق زنان، حق زندگی و حق انتخابات آزاد و منصفانه. متن کامل نامه را بخوانید.

شفافیت بین‌المللی: ایران در رتبه ۱۳۰ فساد قرار دارد

دفاع از حقوق بشر

لهستان بحران دمکراتیک:‌ اتحادیه‌ی اروپا باید دفاع از ارزش های خود را تا آخر پیش ببرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ کمیسیون اروپا در ماه جاری با استناد برای اولین بار به «چارچوب حاکمیت قانون» که در مارچ ۲۰۱۴ تصویب کرد، گامی مثبت برای توجه به دغدغه های مربوط به موازین دمکراتیک در لهستان برداشت. این راه‌کار به کمیسیون امکان ارزیابی از وجود «خطر نظام مند» علیه حاکمیت قانون در کشورهای اروپایی را می‌دهد. تحولات اخیر در لهستان پس از سر کار آمدن حزب قانون و عدالت در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۵ نگرانی های جدی در این کشور و خارج از آن درباره‌ی سازگاری اقدامات با ارزش های دمکراسی، حاکمیت قانون و رعایت حقوق بشر ـ که اعضای اتحادیه‌ی اروپا در هنگام عضویت تعهد به پایبندی به آنها می‌کنند ـ ایجاد کرده است. این تحولات به‌ویژه به اصلاحات در قانون مربوط به دادگاه قانون اساسی و قانون تازه رسانه هاست که استقلال قوه‌ی قضاییه، آزادی بیان و تکثرگرایی را تهدید می‌کند و حقوق بشر، تفکیک قوای دولتی و کارکرد راه‌کارهای کنترل را به خطر می اندازد.

عربستان سعودی سال اول ملک سلمان در قدرت سال تاریکی برای حقوق بشر بود
۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل در سالگشت نشستن ملک سلمان بر تخت پادشاهی در ۲۳ ژانویه، اعلام کرد: با وجود بهبودهایی در زمینه حقوق زنان، دولت‌مردان عربستان سعودی سرکوب بی امان هر گونه مخالفت را دنبال کرده‌اند، بر استفاده از مجازات اعدام افزوده اند و روش های تبعیض آمیز علیه اقلیت شیعه را ادامه داده اند. ارتش این کشور بارها حقوق جنگ را در عملیات نظامی خود در یمن نقض کرده است.

ترکیه وضع حقوق بشر رو به وخامت است
۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ دیده بان حقوق بشر امروز در گزارش جهانی ۲۰۱۶ خود اعلام کرد: وضع حقوق بشر در ترکیه در سال ۲۰۱۵ بدتر شده است. نقض حقوق بشر در پی توقف فرایند صلح با کردها، افزایش شدید خشونت در جنوب شرقی و سرکوب رسانه ها و مخالفان سیاسیِ حزب عدالت و توسعه افزایش یافت. حزب حاکم و رئیس جمهور اردوغان پس از پیروزی در انتخابات نوامبر ۲۰۱۵ پس از انتخابات ناپایدار در جون ۲۰۱۵ سیاست هایی را دنبال کرده‌اند که حقوق بشر، دمکراسی و حاکمیت قانون را به خطر می اندازند.

بنگلادش دولت مخالفان را سرکوب می‌کند
۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ دیده بان حقوق بشر در گزارش جهانی ۲۰۱۶ خود اعلام کرد: آزادی بیان در سال ۲۰۱۵ در بنگلادش زیر حمله بود. وبلاگ نگاران سکولار و کارکنان امداد خارجی هدف حمله‌های گروه‌های افراطی بودند و دولت فعالان رسانه ای و جامعه‌ی مدنی را سرکوب کرد، علیه آنها محاکمه به راه انداخت یا بر اساس قوانین مبهم و قابل تفسیر آنها را مورد پیگرد قرار داد.

آمریکا درخواست بازیگران سیاهپوست برای تحریم اسکار امسال

ایران

پاسخ‌گویی برای نقض حقوق بشر در کار نیست
۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ دیده بان حقوق بشر در گزارش جهانی ۲۰۱۶ خود اعلام کرد: در ایران عناصر سرکوب گر در داخل نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و قوۀ قضائیه، قدرت خود را کماکان حفظ کرده و مرتکبان اصلی نقض حقوق بشر بودند. اعدام‏ها، به ویژه برای تخلفات مواد مخدر، نسبت به سال‏های ‏قبل به شدت افزایش یافت. نیروهای امنیتی و اطلاعاتی روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و فعالان رسانه‏ های ‏اجتماعی را دستگیر و دادگاه‏های ‏انقلاب مجازات‏های ‏سنگینی برای آنها صادر کردند.

دیده‌بان حقوق بشر: نامزد متفاوتی در انتخابات باقی نمانده که ایرانیها به آنها رای دهند

نگرانی از وضعیت جسمی عیسی سحرخیز در زندان

انتقاد عفو بین الملل از حکم ۶ سال زندان به اتهام توهین به مقدسات علیه کیوان کریمی مستندساز

حکم مرگ ۲۷ زندانی کرد متوقف و لغو شود
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ۲۶ ژانویه ۲۰۱۶ براساس آخرین گزارش‌ها و بنا به تایید برخی منابع محلی اجرای احکام مرگ ۲۷ تن از زندانیان کُرد محبوس در زندان رجایی شهر، اخیرا مورد تایید و صادر شده است. این ۲۷ زندانی که عموما کم سن و سال و جوان و دارای گرایشات مذهبی اسلامی و از اهل سنت هستند از چند سال پیش به دلیل فعالیت‌های مذهبی با آن دستگیر و زندانی شده‌اند.

زنان

آمریکا زنی که چندین دهه در جلوی کاخ سفید تظاهرات می‌کرد، درگذشت
واشینگتن پُست ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶ کانسپسیون پیکیوتو که بیش از سه دهه در جلوی کاخ سفید به‌خاطر صلح تظاهرات می‌کرد در ۸۰ سالگی درگذشت. تظاهر او طولانی ترین اعتراض سیاسی در تاریخ آمریکا به حساب می آید. این زن اسپانیایی تبار متولی اصلی اعتراض ضدهسته ای بود. او در سال ۲۰۱۳ گفت بیش از ۳۰ سال از عمرش را در جلوی کاخ سفید گذرانده تا «از ویرانی جهان جلوگیری کند.» او امیدوار بود به دیگران نشان دهد که با اقدامات مختلف، هر چند کوچک، می توان به پایان دادن به جنگ ها و خشونت، به‌ویژه علیه کودکان، کمک کرد.

سودان تجاوز به‌عنوان سلاح جنگی
۲۷ ژانویه ۲۰۱۶ دیده بان حقوق بشر در گزارش جهانی ۲۰۱۶ خود اعلام کرد: نیروهای نظامی و شبه نظامیان سودان از تجاوز به‌عنوان سلاح جنگی در دارفور و درگیری های دیگر استفاده کرده‌اند. تجاوز در سراسر دارفور در ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که واحدهای سودانی به عمد مرتکب تجاوز و خشونت جنسی دیگر علیه شمار زیادی از زنان در حمله‌های مختلف و زمان های مختلف شده‌اند. هنوز کسی پاسخ‌گوی این اعمال نبوده است.

ملاقات با زنان JINHA، آژانس خبری تماما زنانه کُردی

کارخانگی فقط کار بی‌مزد نیست

۳۳ چیزی که هر دختری باید دربارۀ تاریخ زنان بداند

ایران

۵۰ زن در مجلس شورای اسلامی؟ توهم یا اتلاف انرژی؟
گویا نیوز ۲۳ ژانویه ۲۰۱۶ لاله حسین‌پور ـ مقایسه تاکتیک یک میلیون امضاء و تاکتیک ۵۰ زن در مجلس شورای اسلامی نشان بارزی از عقب نشینی آن بخش از زنانی است که آن زمان به توده زنان و رواج آگاهی فمینیستی در خیابان ها و از درب خانه ها معتقد بودند و اکنون با نگاه به قدرت و باور به شرکت در آن و تصویب قوانینی به نفع زنان، ضد آگاهی ترویج می کنند.

صلاحیت هیچ‌ یک از زنان کاندیدای مجلس خبرگان تأیید نشد

آسیب‌پذیری سلامت زنان فرودست

۳ میلیون زن سرپرست خانوار در ایران

زنان کارتن‌‌خواب: زندگی در کمپ‌هایی بدتر از زندان

فرهنگ و اندیشه

آلمان افتتاح نمایشگاه “هنر هولوکاست” در برلین

بریتانیا دیکشنری آکسفورد به خاطر مثالهای سکسیستی لغات عذرخواهی کرد

ایران

فرهنگستان زبان: هر واژه چند می‌ارزد؟

ابوالحسن نجفی، زبان‌شناس و مترجم ایرانی درگذشت بیشتر بخوانید: جایگاه ابوالحسن نجفی در حلقه ادبی اصفهان و عرصه ترجمه

حمله تندروها به فاطمه معتمدآریا در کاشان

تراب حق‌شناس از فعالان چپ ایران درگذشت

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، صدای امریکا، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشرگویا نیوز، مشیانه، واشینگتن پُست، یورو نیوز

پیوست‌ها: