منبع: فارین پالیسی/پاول مکلیری برگردان: حمید مهدوی/ اطلاعات روز

قرار بود درگیری امریکا در جنگ طولانی افغانستان در اواخر سال جاری پایان بیابد، اما یک صف‌بندی مقام‌های ارشد پنتاگون در روز پنج‌شنبه نشان داد که سربازان امریکایی در سال‌های آینده [در افغانستان] خواهند جنگید و به‌طور بالقوه خواهند مرد. اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا، بعد از ظهر روز پنج‌شنبه در پنتاگون به خبرنگاران گفت که ایالات متحده «به افغانستان خواهد چسپید، اما نه صرف در سال ۲۰۱۶، بلکه در سال ۲۰۱۷ و فراتر از آن». وی هم‌چنین اضافه کرد که ارتش و پولیس افغانستان هم‌چنان یک «نیروی در حال ساختن» است. صرف چند ساعت قبل از آن، جنرال جان نیکولسن، جنرال دیگری که رییس جمهور اوباما او را برای رهبری جنگ در آن‌جا برگزیده است، به یک هیئت کانگرس گفت که برخی مناطق تا خوداتکایی ارتش و پولیس افغانستان سال‌ها فاصله دارد، هرچند واشنگتن همین اکنون هم ۶۰ میلیارد دالر را در آموزش و تجهیز آن‌ها هزینه کرده است.
این اظهارنظرها یک سال پس از پایان رسمی ماموریت جنگی امریکا و ناتو در افغانستان صورت می‌گیرد، هرچند حدود ۱۴۰۰۰سربار امریکایی و متحدان شان هم‌چنان در میدان نبرد برای آموزش و مشوره دادن به نیروهای محلی حضور دارند. حدود ۳۰۰۰ تن از آن‌ها نیروهای عملیات ویژه و مبارزه با تروریسم هستند که به آن‌ها اجازه تعقیب جنگ‌جویان القاعده، و اکنون دولت اسلامی، داده شده است.
این در حالی است که شواهد فزاینده‌ی وجود دارد که وضعیت در افغانستان بدتر می‌شود و طالبان بیشتر از هر زمان دیگری از تهاجم امریکا در سال ۲۰۰۱ بدین‌سو مناطق بیشتری را تحت کنترل شان دارند، داعش حضورش را در آن‌جا توسعه می‌دهد و القاعده اردوگاه‌های آموزشی‌اش را دوباره احیا می‌کند.
این تحولات، تلفات سنگین انسانی را تحمیل می‌کنند و سازمان ملل متحد در ماه اگوست [سال گذشته] گزارش داد که حدود ۵۰۰۰ تن غیرنظامی در نیمه اول سال ۲۰۱۵ کشته شده‌اند. در جریان سال گذشته، ۲۰ سرباز امریکایی، باوجودی که ماموریت جنگی شان پایان یافته بود، در افغانستان کشته شدند.
در سال ۲۰۱۵، نیروهای افغان تلفات بی‌سابقه‌ای را متحمل شدند و حدود ۱۶۰۰۰ سرباز ارتش و پولیس در جریان سال کشته و زخمی شدند که در مقایسه ۱۲۵۰۰ کشته و زخمی در سال ۲۰۱۴، افزایش را نشان می‌دهد. جنگ در مناطقی که قبلاً توسط سربازان امریکایی و بریتانیایی در ولایت‌های هلمند و قندهار در جنوب و در ولایت‌های شرقی در امتداد مرز با پاکستان تصفیه شده بودند، سنگین بوده است. جنگی که زمانی «فراموش شده بود»، در ماه‌های اخیر در صفحات نخست انعکاس یافته است. در ماه اکتوبر، حمله هوایی نافرجام امریکایی‌ها، یک شفاخانه خیریه را در ولایت قندوز هدف قرارداد و ۴۲ کارمند و بیماران غیرنظامی را کشت.
جلسه‌ی کمیته‌ی نیروهای مسلح سنا با پیشنهاد سناتور جان مکین، رییس این هیوت، مبنی بر بررسی جدی مدیریت جنگ افغانستان توسط اوباما و تکرار عادت اعلان تاریخ خروج سربازان آغاز شد. مکین اتهام بست که «اکنون، باید از خروج عجولانه از عراق و فاجعه‌ی متعاقب آن آموخته باشیم که جنگ‌ها پایان نمی‌یابند، چون سیاست‌مداران می‌گویند [که جنگ پایان یافته است]». «و نه هیچ سیاست‌مداری می‌تواند برای تهدید تروریسم اسلام‌گرایان افراطی که از افغانستان یا به صورت گسترده‌تر از این منطقه نشأت می‌گیرد، پایانی را برنامه‌ریزی کند». نیکلسون، در جریان اظهاراتش با مک کین موافق بود که در جریان سال گذشته شرایط در افغانستان بدتر و غم افزاتر شده است. اما او یک نکته ناامیدکننده را پیش کشید. وی گفت: «این افغانستان است.» «همیشه خشونت تاحدودی در افغانستان وجود خواهد داشت».
نیکلسون در مورد این که حفظ سربازان امریکایی در افغانستان فراتر از سال ۲۰۱۷ را توصیه می‌کند یا خیر، به کمیته چیزی نگفت، اما گفت که پس از احراز مقام فرماندهی ۹۰ روز زمان نیاز دارد تا وضع را ارزیابی کند. نیکلسون گفت که ظهور دولت اسلامی در ولایت ننگرهار و ظهور فزاینده‌ی القاعده در قندهار برایش هشداردهنده است و آن را «تلاش واضح سازمان‌های تروریستی فراملی برای ایجاد پناهگاه در داخل افغانستان» خواند. نیکلسون که توسط سناتوران تحت فشار قرار گرفته بود، از پاسخ به این پرسش که آیا کاهش سربازان امریکایی تا اواخر سال ۲۰۱۶ به حدود ۵۵۰۰ سرباز، برای جنگ با داعش و القاعده کافی است، خودداری کرد. در عوض گفت که ایالات متحده «به موجودیت نیروی کافی مبارزه با تروریسم نیاز خواهد داشت»، اما نگفت که تعداد این نیروها چه‌قدر باشد.
نیکلسون در حالی که مراقب بود از حضور [امریکا] در افغانستان، بدون پایان مشخص، حمایت نکند، تداوم حضور این کشور را در چارچوب یک ماموریت «جهانی» و «پایدار» مبارزه با تروریسم قرار داد.