افغانستان مهاجرت

بیشتر از ۳۵۰۰ افغان در راه اروپا هلاک شده است/ منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

کشته و زخمی شدن ۴٩تن در یک حمله انتحاری در کابل
۸ صبح ۱۳ دلو ۱۳۹۴ مقام‌های امنیتی اعلام کرده‌اند که در حمله انتحاری در نزدیکی قرارگاه پولیس نظم عامه در منطقه دهمزنگ کابل، ٢٠ تن کشته و ٢٩ تن دیگر زخمی شده‌اند. جنرال ایوب سالنگی معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله، با اعلام این خبر در صفحه توییترش نوشته است که در این حمله تروریستی ده تن کشته و بیش از بیست تن دیگر زخمی شده‌اند. آقای سالنگی می‌افزاید که بیشتر قربانیان این حمله تروریستی غیرنظامیان هستند. براساس آخرین آمار داده شده از سوی وزارت داخله در رویداد روز گذشته ٢٠ تن کشته و ٢٩ تن دیگر زخمی شده‌اند.
زمان آن فرا رسیده است تا استرالیا طالبان را به لیست سازمان‌های تروریستی اضافه کند

نیروهای بریتانیایی در رابطه با کشته شدن ۵۲ افغان بازپرسی می‌شوند
طلوع نیوز ۱۲ دلو ۱۳۹۴ از نیروهای بریتانیایی در رابطه با قتل ۵۲ افغان در جریان مأموریت نظامی آن کشور در افغانستان تحقیقات جنایی صورت می‌گیرد. براساس معلومات روزنامه‌ی تلگراف بریتانیا؛ وزرای این کشور هراس دارند که وکیلان یک موج از دعواها را علیه این نیروها آغاز کنند، این کار بعد از جنگ عراق نیز صورت گرفته بود. این اقدام فقط ۲ روز پس از آن صورت میگیرد که رئیس ستاد عمومی ارتش بریتانیا گفته است که چنین اقداماتی می‌تواند بر توانایی بریتانیا در نبردهای آینده سایه افگند.

طالبان در بدخشان از استخراج غیر قانونی معادن پول بدست می آورند
رادیو آزادی ۱۲ دلو ۱۳۹۴ مسئولان زون ۸۰۸ سپین‌ زر مستقر در ولایت کندز می‌گویند که مخالفان مسلح حکومت در ولایت بدخشان از طریق استخراج غیر قانونی معادن و قاچاق مواد مُخدر تجهیز و اکمال می‌شوند. لوی پاسوال شیر عزیز کامه‌ وال قوماندان زون ۸۰۸ سپین ‌زر در صحبت با رسانه‌ها گفت که مخالفان مسلح حکومت در بدخشان تلاش دارند، تا ساحاتی را در این ولایت تصرف کنند که در آنجا معادن وجود داشته باشد که از طریق استخراج خودسرانه معادن پول بدست بیاورند:

یک خبرنگار محلی در ننگرهار کشته شد
۸ صبح ۱۱ دلو ۱۳۹۴ حمدزبیر خاکسار، رییس نشرات رادیو و تلویزیون ملی در ولایت ننگرهار شب شنبه در این ولایت توسط مردان مسلح مورد حمله قرار گرفته و به قتل رسید. آقای خاکسار نزدیک به بیست سال در بخش‌های مختلف تلویزیون ملی کار کرد و به تازگی به عنوان مشاور فرهنگی والی ننگرهار مقرر شده بود.

پشیمانی برخی امضا کننده‌گان تفاهمنامه‌ی دندغوری؛ خاطیان محاکمه شوند
طلوع نیوز ۱۱ دلو ۱۳۹۴ برخی از امضا کننده‌گان تفاهمنامه‌ی منطقه دندغوری پلخمری می‌پذیرند که این تفاهمنامه زمینه ساز رشد ونفوذ مخالفان مسلح دولت در این بخش شده است. شماری از اعضای شورای ولایتی بغلان می‌گویند که با این تفاهمنامه؛ دندغوری بگونه‌ی رسمی از اداره دولت بیرون کشیده شد وعاملان این کار باید به دادگاه کشانده شوند.

صدها فرد ملکی در ننگرهار نزد داعش زندانی است
صدای امریکا ۱۳ دلو ۱۳۹۴ سران قوم شینواری می گویند که گروه دولت اسلامی ده ها ساکن ولسوالی شینوار را از شش ماه به این سو در زندان های شخصی خود واقع در ولسوالی اچین زندانی کرده اند. آنان از دولت می خواهند تا در قسمت رهایی آن افراد اقدامات لازم را انجام دهد. بزرگان قومی می گویند که افراد زندانی در نزد داعش در اچین، بیشتر موی سفیدان و جوانانی اند که هیچ ربطی با دولت نداشته و افراد غریبکار اند.

سارقان مسلح در بلخ یک فعال رسانه ای را شکنجه کردند
افغانستان رو ۱۳ دلو ۱۳۹۴ سارقان مسلح شب گذشته وارد منزل یک فعال رسانه ای در بلخ شده و پس از ۳ ساعت شکنجه ای او بخشی از اموال او را به سرقت برده است. بشیر انصاری رییس کمیته مصئونیت خبرنگاران در شمال کشور می گوید که مردان مسلح بر منزل یحیی جواهری معاون پالیسی و نشرات تلویزیون آرزو شب هنگام حمله کرده و پس از نزدیک به ۳ ساعت شکنجه ای آقای جواهری بخشی از اموال او را به سرقت برده اند.

 زنان

تقاضای نقش بیشتر به زنان در سازمان ها و احزاب سیاسی
صدای آلمان ۱۱ دلو ۱۳۹۴ وزارت امور زنان از تمام احزاب سیاسی، سازمان‌های اجتماعی و نهادهای مدنی خواست تا نقش بیشتری به زنان بدهند و آن‌ها را در تصمیم‌گیری‌های اصلی شریک کنند. این وزارت همچنین خواستار گرفتاری عاملان خشونت علیه زنان شد. مقام‌ها در این وزارت می گویند جای زنان در سطوح رهبری بسیاری از سازمان‌های اجتماعی و احزاب سیاسی خالی است و آن‌ها سهم بسیار اندکی در تصمیم‌گیری‌ها دارند.

صندوق حمایت از قربانیان خشونت علیه زنان افتتاح شد

۸ صبح ۱۲ دلو ۱۳۹۴ صندوق وجهی حمایت از قربانیان خشونت علیه زنان رسما توسط رییس جمهور افتتاح شد. اشرف‌غنی رییس جمهور کشور، با اهدای کمک نقدی به این صندوق گفته است که اعضای کابینه نیز تعهد کرده‌اند تا پانزده درصد معاش ماه دلو شان را به این صندوق کمک می‌کنند. اشرف‌غنی می‌افزاید که حکومت افغانستان متعهد است تا زنان را در راستای احقاق حقوق شان کمک کند. وی تاکید کرده که باید جلوی هر نوع خشونت علیه زنان گرفته شود. اشرف‌غنی می‌گوید که باید حقوق شرعی و قانونی زنان داده شود.

زوج‌های افغان دارای نکاح‌نامه رسمی می‌شوند
۸ صبح ۱۱ دلو ۱۳۹۴ وزارت امور زنان و دادگاه عالی تصمیم گرفته‌اند تا در یک اقدام مشترک برای تمام زوج‌هایی که تاکنون نکاح‌نامه رسمی نگرفته، نکاح‌نامه توزیع کرده و ازدواج آنان را ثبت کنند. مقام‌های وزارت امور زنان می‌گویند که این اقدام به‌منظور رسمی شدن ازدواج‌ها، کاهش میزان خشونت‌ها علیه زنان و برخورداری زنان از حقوق اساسی‌شان از جمله میراث صورت می‌گیرد. این مقام‌ها می‌افزایند که این برنامه اخیر هفته گذشته آغاز شده و قرار است در گام نخست برای آنعده از کارمندان دولتی که ازدواج کرده اما تاکنون نکاح‌نامه رسمی ندارند، ازدواج‌های‌شان ثبت و نکاح‌نامه رسمی داده شود.

ازدواج مردان افغان با بانوان ایرانی ثبت می‌شود
۸ صبح ۱۰ دلو ۱۳۹۴ سفارت ایران در کابل اعلام کرده که کنسولگری‌های این کشور در افغانستان آمادگی دارند تا تمام موارد ازدواج شهروندان افغان با بانوان ایرانی را ثبت کنند. این سفارت در اعلامیه‌ای از تمام شهروندان افغان که با بانوان ایرانی ازدواج کرده‌اند خواسته تا به کنسولگری‌های این کشور در شهرهای هرات، مزارشریف، قندهار و جلال‌آباد به منظور ثبت ازدواج‌شان مراجعه کنند.

وزارت صحت عامه: ریزه گل به زودی به ترکیه خواهد رفت
طلوع نیوز ۱۲ دلو ۱۳۹۴ مسئولان وزارت صحت عامه می‌گویند که تمامی آماده‌گی‌ها برای انتقال ریزه گل به ترکیه گرفته شده است و ترکیه برای درمان رایگان ریزه گل آماده‌گی نشان داده است. این مسئولان افزودند که تمامی آماده‌گی‌ها و سندها برای انتقال ریزه‌گل به ترکیه به پایان رسیده است و به زودی این بانو برای درمان به ترکیه انتقال داده خواهد شد.

تیم بانوان دوچرخه‌سوار افغانستان نامزد احتمالی جایزه صلح نوبل

اطلاعات روز ۱۳ دلو ۱۳۹۴ اطلاعات نشر شده از نامزدان احتمالی جایزه صلح نوبل نشان می‌دهد که تیم بانوان دوچرخه‌سوار افغانستان نیز برای دریافت این جایزه معرفی شده است. گزارش‌ها می‌رساند که نام‌های ادوارد اسنودن، جاسوس قبلی آمریکا که مدارک سری مهم کشورش را افشا کرده بود، رهبر کاتولیک‌های جهان، تیم بانوان دوچرخه‌سوار افغانستان، بانوی ایزدی‌ای که از چنگ داعش گریخته بود و دیگر افراد و گروه‌هایی که در تأمین صلح جهانی نقش داشته‌اند نیز در میان نامزدان احتمالی این جایزه دیده می‌شوند.

حامیان و فعالان

رئیس جمهور حکمی برای مصونیت بیشتر خبرنگاران صادر کرد
طلوع نیوز ۱۱ دلو ۱۳۹۴ در کمتر از ۲ هفته‌ی اخیر هشت خبرنگار و کارمند رسانه ها در کشور جان باخته اند؛ در همین حال امروز رئیس جمهور برای رسیده‌گی به خواست‌های خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای کشور حکمی صادر کرده است که بربنیاد آن حکومت به مصونیت خبرنگاران بیشتر توجه خواهد کرد و دسترسی رسانه‌ها به اطلاعات نیز آسانتر خواهد شد.
“طرح تازه برای تامین امنیت رسانه‌ها و خبرنگاران ایجاد می‌شود”

نهاد سیگار: دولت افغانستان بر هفتاد درصد خاک کشور «کنترول» یا «نفوذ» دارد
کلید ۱۰ دلو ۱۳۹۴ طبق گزارش نهاد بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) با افزایش «کنترول» و یا «نفوذ» طالبان، صرف «۷۱٫۷ درصد مناطق» کشور زیر «کنترول» یا «نفوذ» دولت افغانستان است. بی‌بی‌سی به نقل از این نهاد نوشته که مقام‌های دولتی و آمریکایی به سبب نبود امنیت در بیشتر از ۳۰ درصد خاک کشور نمی‌توانند از پروژه‌های بازسازی و توسعه نظارت کنند.

 حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

“حکومت وحدت ملی در آوردن اصلاحات در مسایل حقوق‌بشری، ناکام بود”
یک ۸ دلو ۱۳۹۴ سازمان دیدبان حقوق بشر اعلام کرده که عملکرد حکومت وحدت ملی در آوردن اصلاحات و رفع نگرانی‌های مربوط به حقوق‌بشر در افغانستان، ناکام بوده است. این سازمان که عملکرد سال ۲۰۱۵ حکومت وحدت ملی را بررسی کرده گفته که حکومت افغانستان در راستای مبارزه با سو رفتارهایملیشه‌ها، کاهش فساداداری، بهبود وضعیت حقوق بانوان، رسانه‌ها و اصلاحات عدلی و قضایی، پیشرفت‌های اندکی داشته است.

درِ ده‌ها مکتب در هلمند دوباره به روی دانش‌آموزان باز شد
سلام وطندار ۱۰ دلو ۱۳۹۴ مسؤولان معارف/ آموزش و پرورش هلمند از گشایش دوبارۀ ۵۰ مکتب‌ این ولایت خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان این مکتب‌ها که در نتیجۀ ناامنی‌ها مسدودشده بودند، با همکاری باشنده‌گان محل و تفاهم طالبان دوباره باز شده اند. عبدلمتین جعفر، رییس معارف هلمند به سلام‌وطندار می‌گوید که بیشتر مکتب‌های مسدودشده در ولسوالی‌های مارجه و نادعلی بوده اند.

پناهندگان افغان که در آلمان پذیرفته نشوند، به افغانستان برگردانده خواهند شد
بی بی سی ۱۲ دلو ۱۳۹۴ توماس دیمیریز، وزیر داخله (کشور) آلمان گفته است که با مقامات افغانستان در مورد بازگرداندن پناهندگان افغان از آلمان به تفاهم رسیده است. آقای دیمیریز که به کابل سفر کرده، می‌گوید براساس این تفاهم پناهندگان افغانی‌ که در آلمان پذیرفته نشده‌اند، دوباره به افغانستان بازگردانده خواهند شد.
پاکستان مهاجران بیشتر افغان را مجبور به ترک خاکش می کند

بیش از پنجاه درصد مردم دایکندی زیر خط فقر زندگی می کند
کلید ۱۲ دلو ۱۳۹۴ به گفته مقام‌های اداره محلی ولایت دایکندی بیش از ۵۰ درصد باشندگان این ولایت زیر خط فقر زندگی می‌کنند. آنان گفته‌اند که فقر اقتصادی به اندازه‌ای روی کمیت و کیفیت موادخوراکی خانواده‌ها اثر گذاشته که اکثریت باشندگان این ولایت، در طول هفته، کمتر می‌توانند غذای مغذی و روغن‌دار مناسب در دسترخوان داشته باشند. حبیب‌الله رادمنش، معاون والی دایکندی در این باره به کلید گفت:«بیشترِ خانواده‌های دایکندی حتی در طول یک هفته، در سه وعده غذایی، نان خشک وچای می‌خورند که این باعث نگرانی اداره محلی این ولایت شده است.»

بیشتر از ۳۵۰۰ افغان در راه اروپا هلاک شده است

صدای امریکا ۱۰ دلو ۱۳۹۴ وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان میگوید در دیدار با توماس دو مزیر وزیر امور داخلۀ آلمان، به این نتیجه رسیده اند که آن عده پناهجویان افغان که تقاضای پناهندگی شان در آلمان رد میشود، عودت شان باید جبری نه بلکه داوطلبانه باشد.  سید حسین عالمی بلخی در مصاحبۀ اختصاصی با تلویزیون آشنا صدای امریکا گفت که در طول یک سال گذشته، حدود ۲۵۰ هزار نفر به نام افغانها در اروپا تقاضای پناهندگی کرده اند. او افزود که همۀ این افراد، مستقیماً از افغانستان عازم اروپا نشده، بل از کشور های دیگری نیز رفته اند.  وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان همچنان گفت که در سال ۲۰۱۵، حدود بیش از ۳۰ هزار نفر در راه رفتن به اروپا تلف شده اند و از آن جمله، گویا دوازده در صد افغان ها بوده اند.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه..

اداره محیط زیست: آلودگی هوای کابل به این زودی‌ها قابل حل نیست
صدای آلمان ۱۰ دلو ۱۳۹۴ آلودگی هوای کابل پایتخت افغانستان به یک نگرانی جدی تبدیل شده است. براساس آمار وزارت صحت عامه سالانه بیش از سه هزار تن در نتیجه آلودگی‌هوا جان های شان را از دست می‌دهند. مقام‌ها در اداره حفظ محیط زیست و شاروالی کابل می‌گویند حل معضل محیط زیستی به خصوص در شهر کابل به این زودی‌ها ممکن نیست. همه ساله با فرا رسیدن فصل زمستان، شهر کابل را لایه‌ای از دود و غبار می‌پوشاند.

جنگ

موفقیت جنگ افغانستان در بیرون کشیدن آن از روستاها است
سلام وطندار ۱۲ دلو ۱۳۹۴ محمدمعصوم استانکزی، سرپرست وزارت دفاع می‌گوید، جنگ افغانستان زمانی موفق می‌شود که جغرافیای آن روستاها نباشند. آقای استانکزی که برای بررسی وضعیت امنیتی و دیدار با سربازان ارتش به هرات رفته است، پس‌ازچاشت امروز (دوشنبه) در نشستی خبری گفت که وزارت دفاع تلاش می‌کند جغرافیای جنگ را از روستاها بیرون کشد.
جنرال مراد: طالبان در حال فرار از دندغوری هستند

غنی: در یک هفتۀ گذشته سه‌صدمخالف مسلح کشته شدند
صدای امریکا ۱۳ دلو ۱۳۹۴ رئیس جمهور غنی عصر دیروز در دیدار با اعضای خانواده‌های کارمندان موبی گروپ که در حملۀ انتحاری در کابل کشته شدند، گفته است که حکومت در زمینۀ دستگیری، پیگیری و سپردن عاملین رویداد چهارشنبه گذشته به نهادهای عدلی و قضایی از تمام امکانات استفاده خواهد کرد. او گفت به امنیت ملی وظیفه سپرده است تا این افراد را دستگیر کند و به پنجۀ قانون بسپارد.
افغانستان هم به ائتلاف جهانی ضد داعش پیوست

تلفات
کشته شدن بیش از سی تروریست در عملیات‌های نظامی. کشته و زخمی شدن نزدیک به هفتاد تروریست در عملیات‌های نظامی. کشته شدن بیش از ۲۰ تروریست در عملیات‌های نظامی. کشته شدن ۱۲ تروریست در عملیات‌های نظامی. ۱۵ شورشی طالب در درگیری‌های ولایت فاریاب کشته شدند. ۳۷ جنگجوی طالب در بغلان کشته شده اند. ۲۹ عضو داعش در حمله هوایی بر ایستگاه رادیویی این گروه کشته شدند. طالبان با ۶۳ نفر تلفات از ولسوالی تگاب بدخشان رانده شدند.

فرهنگ

واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان در میان ۱۰ نهاد برتر پژوهشی منطقه جای گرفت
طلوع نیوز ۱۳ دلو ۱۳۹۴ رئیس ای آر ای یو یا نهاد تحقیق و ارزیابی افغانستان می‌گوید که این پژوهش از سوی دانشگاه پنسلوانیای امریکا صورت گرفته است و واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان در رده نهم قرار گرفته است. وی می‌افزاید که این نهاد از دو سال بدینسو پژوهش قانون اساسی افغانستان را آغاز کرده است تا نکات ضعف و قوت این قانون اساسی را دریابد. نادر نادری رئیس واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان اظهارداشت: “پارسال واحد تحقیق و ارزیابی در رده چهاردهم جهان منطقه عنوان شده بود؛ امسال از جمله ده نهاد برتر منطقه شناسایی شده است که برای افغانستان یک افتخار است .”

دانش: وزیران فرهنگ هیچ طرحی به کابینه نداده‌اند
۸ صبح ۱۰ دلو ۱۳۹۴ سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، می‌گوید که در طول چند سال گذشته هیچ طرح و برنامه‌ای از سوی وزرای اطلاعات و فرهنگ در رابطه به رسانه‌ها در کابینه مطرح نشده است. آقای دانش که روز پنجشنبه، ۸ دلو، در نشستی با شماری از مسوولان رسانه‌ها و نهادهای صنفی خبرنگاران که به منظور ارایه مشکلات رسانه‌ها و خبرنگاران برگزار شده بود صحبت می‌کرد، کارکرد رسانه‌ها طی چند سال اخیر را مهم توصیف کرده، گفت هر عضو کابینه که با رسانه‌ها دشمنی کند، دشمن حکومت هم به شمار می‌رود.

نمایشگاه «یک هزار لبخند» در کابل راه اندازی شد
پژواک ۱۳ دلو ۱۳۹۴ نمایشگاه عکس «یک هزار لبخند» که مجموعه یی از ده‌ها عکس از زندگی عادی مردم از سراسر کشور است، در کابل گشایش یافت. این نمایشگاه امروز با حضور معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ و شماری از فعالان مدنی و حقوق بشر در جوار قصر دارالامان راه اندازی شد.
فرهنگسرای هفت برگ هنر به خانه فرهنگ آسیا تغییر نام داد

آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف

.برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۳۳٫oc

پیوست‌ها: