زنان-690x259

طرحی از مانا نیستیانی؛ امنیت زیر چکمه/ ایران‌وایر
12369273_10207041969341381_8470944640308509259_n

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان یک مرد بغلانی زنش را با تیشه کشت
سلام وطندار ۲۸ جنوری ۲۰۱۵ محب‌الله کوهستانی، فرمانده پولیس ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان می‌گوید که مردی در روستای یکه‌توت این ولسوالی شب گذشته (چهارشنبه) زنش را به ضرب تیشه کشته است.آقای کوهستانی در گفت‌وگویی تیلفونی به سلام‌وطندار می‌گوید که این مرد «ساقی‌محمد» نام دارد و پس از بازداشت شدن از سوی پولیس، جرمش را پذیرفته است.

سوریه رنج‌نامه دختر جوانی که اسیر داعش شده بود
دویچه وله ۱ فبروری ۲۰۱۶ شیرین (نام مستعار) ۱۸ سال دارد و توسط ” دولت اسلامی” یا داعش به بردگی کشانده شده و مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود. او از دست این دهشت افگنان به آلمان فرار کرد. اکنون کتابی در مورد سرنوشت این خانم نگارش یافته است.

دفاع از حقوق بشر

افغانستان ریزه گل براى تداوى به ترکیه انتقال مى شود
پژواک ۳۱ جنوری ۲۰۱۶ مقام هاى محلى فاریاب میگویند،ریزه گل که بینی اش توسط شوهرش بریده شده ،جهت تداوی به ترکیه منتقل خواهد شد.

افغانستان حق شان را بدهید
جامعه باز ۱ فبروری ۲۰۱۶ رییس‌جمهور غنی گفته است: جامعه جنگ‌زده باید ارزش‌های پیشین خود را درک کند و نباید باعث گسترش رواج‌های نا‌پسند شود. این سخن را آقای غنی درست در مراسمی گفت که در ذیل تداوم و اشاعۀ هنجارهای ناپسند معنا می‌یابد. صندوق وجهی حمایت از قربانیان خشونت علیه زنان، دیروز از سوی وزارت امور زنان ساخته شد و رییس‌جمهور تعهد سپرد که ۱۵درصد معاش ماه دلو خود را به این صندوق بپردازد.

افغانستان آواهای دهانی
جامعه باز ۱ فبروری ۲۰۱۶ ناگزیر هرکدام ما، مادر، خواهر و دختری داریم. وقتی به صدای این غوغای عمومی که با انگ فاحشه به گوش می‌خورد، گوش فرا دهیم، به کارکرد آن پی ‌خواهیم برد. مگر فاحشه‌گری یک رخداد دوطرفه نیست؟ اگر یک طرف زنی است که ما فاحشه‌اش می‌خوانیم، طرف دیگرش کیست؟ این دقیقاً همان خطاب جغد به گنجشک است. در این‌جا مجبورم به یکی از آن جملات قصار منسوب به خودم، شما را ارجاع دهم: سگی که پارس می‌کند، ترس خودش را عیان می‌کند. لازم است این‌گونه گفته شود که:‌ فاحشه خطاب‌کردن کسی، دو جزء بیشتر ندارد:‌ یا بدون دلیل و مدرک محکمه‌پسند ادعا می‌کنیم یا این‌که روسپی‌گری را خوب می‌شناسیم و در آن کار خبره‌ایم.

آمریکا زنی که چندین دهه در جلوی کاخ سفید تظاهرات می‌کرد، درگذشت
واشینگتن پُست ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶ کانسپسیون پیکیوتو که بیش از سه دهه در جلوی کاخ سفید به‌خاطر صلح تظاهرات می‌کرد در ۸۰ سالگی درگذشت. تظاهر او طولانی ترین اعتراض سیاسی در تاریخ آمریکا به حساب می آید. این زن اسپانیایی تبار متولی اصلی اعتراض ضدهسته ای بود. او در سال ۲۰۱۳ گفت بیش از ۳۰ سال از عمرش را در جلوی کاخ سفید گذرانده تا «از ویرانی جهان جلوگیری کند.» او امیدوار بود به دیگران نشان دهد که با اقدامات مختلف، هر چند کوچک، می توان به پایان دادن به جنگ ها و خشونت، به‌ویژه علیه کودکان، کمک کرد.

کودکان

افغانستان یک طفل در شبرغان خودکشى کرد
خبرگزاری پژواک ۳۱ جنوری ۲۰۱۶ جسد یک طفل به حالت حلق آویز در جوزجان یافت شد که علت مرگ وى، غم و اندوه از فوت پدرش خوانده میشود.فیض محمد ١١ساله، شاگرد صنف پنجم یکى از مکاتب شهرشبرغان مرکز جوزجان بود که به گفتۀ پولیس، امروز به زندگى خود خاتمه داده است.

سوریه شیوع «عروس – کودکان» سوری در یک نسل از دست رفته به روایت تصویر
مدرسه فمینیستی ۲۰ جنوری ۲۰۱۶ هنگامی که لورا آگیو کالدون در سال گذشته چند ماهی را با پناهندگان سوریه در لبنان گذراند، او با مادر بارداری ملاقات کرد که سه موضوع در زندگی روزمره اش تکرار می شد: مراقبت از کودک یک ساله اش، تمیز کردن خانه و خواندن قرآن.از شروع جنگ سوریه نزدیک به ۵ سال می گذرد. یک خبرنگار عکاس در مورد پدیده ای صحبت می کند که اگرچه نوعی خشونت ترورآمیز از نوع داعشی نیست اما ثمره تداوم جنگی است که سالها طول کشیده. در حالی که بسیاری از مردم مناطق جنگ زده را ترک می کنند بسیاری از پدرها و مادرها برای اطمینان از حفظ امنیت، دختران خود را در سنین نوجوانی عروس می کنند. لورا آگیو کالدن چند ماهی را در لبنان سپری کرد و به ثبت مشکلات و شناسایی این تازه عروسان پرداخت.

افغانستان لیونل مسی می‌خواهد برای کودک افغان هوادارش ‘کاری بکند’
بی بی سی ۲ فبروری ۲۰۱۶ انتشار عکس‌های مرتضی احمدی با این پیراهن پلاستیکی در شبکه‌های اجتماعی، او را به شهرت جهانی رساند.دفتر روابط عمومی لیونل مسی، به بخش اسپانیایی بی‌بی‌سی گفته‌ که فوق ستاره فوتبال آرژانتین و تیم بارسلونای اسپانیا علاقمند است “در صورت اثبات هویت مرتضی احمدی، برای او کاری بکند.”به گفته این دفتر این کار می‌تواند ملاقات با مرتضی احمدی یا فرستادن هدیه‌ای از جمله پیراهن ورزشی برای او باشد.

سیاست

سودان تجاوز به‌عنوان سلاح جنگی
دیده بان حقوق بشر ۲۷ جنوری ۲۰۱۶ در گزارش جهانی ۲۰۱۶ خود اعلام کرد: نیروهای نظامی و شبه نظامیان سودان از تجاوز به‌عنوان سلاح جنگی در دارفور و درگیری های دیگر استفاده کرده‌اند. تجاوز در سراسر دارفور در ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که واحدهای سودانی به عمد مرتکب تجاوز و خشونت جنسی دیگر علیه شمار زیادی از زنان در حمله‌های مختلف و زمان های مختلف شده‌اند. هنوز کسی پاسخ‌گوی این اعمال نبوده است.

لیبیاعایشه قذافی داخل میدان نبرد میشود
خبرگزاری دری ۳۱ جنوری ۲۰۱۶ عایشه دختر شهید معمر قذافی رئیس جمهور سرنگون شده لیبیا، رهبری جنبش مقاومت علیه ناتو و تروریستهای کشور را به عهده گرفت.او بعد از چهار سال غربت در الجزایر و بعداً در عمان، مردم لیبیا را در مبارزه علیه تروریزم  فرا خواند. عایشه قذافی در لحظات داغ کشور،  رهبری جنبش مقاومت مردم لیبیا را به عهده گرفته هست.او به مثابه جنرال اردو لیبیا، تعهد سپرده است که مسیر پدر خود را تعقیب می نماید و از مردم خواست تا با طرفدارن او بسیج شوند و برای برگشت جمهوریت و حاکمیت ملی کشور مبارزه نمایند.

ایران  ۵۰ زن در مجلس شورای اسلامی؟ توهم یا اتلاف انرژی؟
گویا نیوز ۲۳ ژانویه ۲۰۱۶ لاله حسین‌پور ـ مقایسه تاکتیک یک میلیون امضاء و تاکتیک ۵۰ زن در مجلس شورای اسلامی نشان بارزی از عقب نشینی آن بخش از زنانی است که آن زمان به توده زنان و رواج آگاهی فمینیستی در خیابان ها و از درب خانه ها معتقد بودند و اکنون با نگاه به قدرت و باور به شرکت در آن و تصویب قوانینی به نفع زنان، ضد آگاهی ترویج می کنند.

افغانستان چشم‌پوشی از نقش زنان برای جلب رضایت طالبان
۸ صبح ۲۰ جنوری ۲۰۱۶ یک نهاد تحقیقاتی حامی حقوق زنان در گزارشی در مورد مشارکت زنان در روند صلح، می‌گوید شورای عالی صلح که برای پیش‌برد تلاش‌های صلح تشکیل شده به‌منظور جلب رضایت طالبان نقش زنان را در این تلاش‌ها نادیده گرفته‌ است. نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و کودکان، در گزارش خود برخورد شماری از اعضای شورای عالی صلح با زنان را «بسیار ننگین و شرم‌آور» توصیف کرده می‌‌افزاید که بیشتر اعضای این شورا بخاطر جلب رضایت طالبان تلاش کرده تا به زنان نقشی داده نشود.

افغانستان پیوستن زنان به احزاب سیاسى سبب درخشیدن بیشتر آنان میگردد”
پژواک ۲ فبروری ۲۰۱۶ وزیر امورزنان، نقش زنان در انتخابات را تعیین کننده خوانده، میگوید که این قشر میتواند از طریق مشارکت در احزاب سیاسی در این پروسۀ ملى، نقش وسیع تری داشته باشد.دلبرنظری درکنفرانسى که امروز تحت عنوان “زن، اجندای ملی ماست” و باشرکت اعضای ولسی جرگه ، جامعه مدنی، مدافعین حقوق زن و مسوولان وزارت امورزنان درکابل برگزار شد، گفت که زنان افغان با حمایت رسانه ها و سازمان های مختلف درحالت تحول تدریجی قراردارند که تحول آنها باعث تغییر جامعه میشود.

ایران مبارزه زنان برای راه یافتن به صندوق های رأی
مدرسه فمینیستی ۲ فبروری ۲۰۱۶ در سال ۲۰۱۲ وقتی نتایج انتخابات ایالات متحده اعلام شد، مسئله جالب توجهی به دست آمد. این مساله پیروزی باراک اوباما برای دومین بار به عنوان ریاست جمهوری آمریکا نبود، بلکه این موضوع بود که در سال ۲۰۰۸، ۵۶% افرادی که به باراک اوباما رای موافق دادند زنان بودند، این آمار در سال ۲۰۱۲، ۵۵% بود. زنان ایالات متحده برای دومین بار با اراده و آگاهی پای صندوق های رای رفتند و برای دومین بار باراک اوباما را به عنوان رییس جمهور انتخاب کردند. جامعه شناسان در تحلیل این آمار به این نتیجه رسیدند که زنان در آمریکا از سیاست اجتماعی حزب دموکرات.

افغانستان علی مطهری: برخورد پلیس راهور با بدحجابی، قانون ندارد
بیدار زنی ۳ فبروری ۲۰۱۶‌ موضوع حجاب یکی از چالش‌های همیشگی در فرهنگ عمومی ایران است. آمارهای مختلفی درباره رعایت حجاب در ایران وجود دارد، اما منتقدان به وضع حجاب همچنان ناراضی هستند. یکی از منتقدان همیشگی به وضع حجاب در جامعه، علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس است. او معتقد است باید تلاش‌های بیشتری برای بهبود وضع حجاب شود. این درحالی است که در امر حجاب، بیشترین نمود،‌ برخوردهای پلیس است. چندی پیش هم تردد مختلط گردشگران در کویر مرنجاب ممنوع شد.

حقوق مدنی و سیاسی

ناسیونالیسم عربی و جنبش زنان عرب
مدرسه فمینیستی ۱۸ فبروری ۲۰۱۶ رشد جنبش زنان عرب را می توان به پیشگامان این جنبش نسبت داد. زنان پیشگامی که برای نخستین بار، موقعیت فرودست شان را در جامعه درک کردند و به این امر پی بردند که چنین موقعیتی، لزوماً، سرنوشت الهی و مقدّر آن ها نیست. ظهور جنبش های این زنان پیشرو، همزمان با جنبش های اصلاح طلبانه ای بود که برای اولین بار در پایان قرن نوزدهم در سرزمین های عربی فرا رویید.

ایران موافقت مجلس با کلیات لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص
ایسنا ۳ فبروری ۲۰۱۶ نمایندگان مجلس با کلیات لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص موافقت کردند.به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز (دوشنبه) با ۱۱۵ رای موافق، ۲۷ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در مجلس کلیات لایحه کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص را تصویب کردند.

ایران زنان حاشیه‌نشین، قربانی توسعه نامتوازن در کشور
ایلنا ۲۸ جنوری ۲۰۱۶ شهیندخت مولاوردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با اینکه بیشتر زنان معتاد متجاهر تهران را مهاجر تشکیل می‌دهند، گفت: عوامل و دلایلی که منجر به این مهاجرت‌ها و آسیب‌ها شده برای زنان و مردان یکسان است؛ توسعه نامتوازنی که در کشور وجود دارد و ما وارث آن هستیم، همچنین عدم توازن در مناطق مختلف کشور و موضوعات مختلف سبب پدید آمدن این گونه مسائل شده‌است و برای رفع آن‌ها باید به توسعه متوازن دست پیدا کنیم.

فرهنگ و جامعه

ایران زنان فیلم‌هایم قربانی نیستند
اعتماد ۳فبروری ۲۰۱۶ زینب کاظم‌خواه/ «نیمه‌شب اتفاق افتاد» دومین فیلم بلند تینا پاکروان است که خودش هم آن را کارگردانی کرده و هم تهیه‌کنندگی‌اش را بر عهده دارد. این فیلم برشی از تهران امروز است که در قالب اجتماعی و روایت تک‌خطی ساخته شده است. فیلم دوم پاکروان هم مثل نخستین فیلمش‌ «خانوم» به دغدغه اجتماعی کارگردان می‌پردازد؛ نکته‌ای که خود او هم تایید می‌کند و می‌گوید که فیلم اولش را به خاطر بحران طلاق در جامعه ایرانی ساخته و فیلم دومش را به خاطر عشق‌های نامتعارفی که در جامعه وجود دارد.

کسب چهار سهمیه المپیک برای زنان تیرانداز ایران
دویچه وله ۳ فبروری ۲۰۱۶ مه‌لقا جام بزرگ، تیرانداز ایرانی با کسب مدال نقره مسابقات تیراندازی قهرمانی آسیا چهارمین سهمیه المپیک ریو را برای ایران به دست آورد. تیم ایران تاکنون به یک مدال طلا و یک نقره دست پیدا کرده است.مه‌لقا جام بزرگ، تنها نماینده تیم ملی تیراندازی زنان ایران در مسابقات تفنگ سه در مسابقات قهرمانی آسیا، موفق به کسب مدال نقره و سهمیه المپیک ریو شد. تیم ملی تیراندازی بانوان ایران تاکنون موفق به کسب چهار سهمیه المپیک ریو و یک مدال طلا و یک مدال نقره شده است.

گزارش، پژوهش و کتاب

افغانستان خون بکارت تحفه‌یی به مرد
از وبلاگ طارق سعیدی ۳۱ جنوری ۲۰۱۶ بکارت که به معنای دست‌نخوردگی و نوبودگی می‌باشد؛ در فرهنگ پدرسالار افغانستان دلالت به پرده‌یی در مهبل زن می‌کند که توسط آلت تناسلی مرد در زمان دخول به مهبل زن پاره شده و این پاره‌گی باعث خونریزی از مهبل زن می‌شود. شدت خون‌ریزی و نوعیت این پرده و نبود آن در مهبل زن براساس فیزیولوژیک زنان متفاوت است.

۳ میلیون زن سرپرست خانوار در ایران
آرمان ۲۵ جنوری ۲۰۱۵ روز گذشته در حالی رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده‌پژوهی ژرفا از وجود سه میلیون خانواده که زنان سرپرست آن هستند خبر داد، که دو ماه قبل حبیب‌ا… مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور گفت: بر اساس آخرین آمار ۵/۲ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند. هر چند تناقض نیم میلیونی در آمارها چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت اما مهم‌تر از تناقض‌های آمار مشکلاتی است که زنان سرپرست خانوار دارند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: واشنگن پست، دویچه وله، سلام وطندار، پژواک، جامعه باز، مدرسه فمینیستی، بی بی سی فارسی، دیده بان حقوق بشر، خبرگذاری دری، گویا نیوز، ۸ صبح، بیدار زنی ، ایسنا، ایلناف دویچه وله، آرمان.

پیوست‌ها: