زنان-690x259

aq

موارد نقض حقوق بشر

افغانستان طالبان یک خانم غوری را به اتهام زنا تیرباران کرد
کلید ۸ فبروری ۲۰۱۶ عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور در این ارتباط به کلید گفت: «زهرا روز گذشته در قریه «زانوی» ولسوالی دولینه ولایت غور به اتهام فعل زنا بازداشت و بر اساس فیصله محکمه صحرایی طالبان تیر باران شد.» خطیبی می‌گوید که منطقه اجرای حکم زیر کنترول طالبان قرار دارد.

افغانستان طالبان فاریاب یک دختر را به دلیل صحبت کردن با موبایل شلاق زدند
خبرگزاری بخدی ۸ فبروری ۲۰۱۶ مقام های محلی ولایت فاریاب می گویند که طالبان یک دختر را به دلیل اینکه با موبایل صحبت کرده شلاق زده اند.عبدالقدیر قادری، ولسوال پشتون کوت ولایت فاریاب به خبرگزاری بخدی گفت: طالبان یک دختر را به دلیل اینکه در تلفنش اسم پسری ثبت بوده و گویا با او همیشه صحبت می کرده شلاق زده اند.

لبنان زنان پناه‌جوی سوری با خطر بزرگ استثمار و آزار جنسی روبرو هستند
۲ فوریه ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل در گزارشی تازه که پیش از کنفرانس حامیان مالی سوریه در لندن در ۴ فوریه منتشر شد، اعلام کرد: کاستی ها در کمک های بین‌المللی و سیاست های تبعیض‏آمیز دولت‌مردان لبنان شرایطی را ایجاد می‌کنند که استثمار و سوءاستفاده از زنان پناه‌جو در لبنان را آسان می‌کند. این گزارش («٬من محلی امن می خواهم٬: زنان پناه‌جوی سوری ریشه کن شده و بی پناه در لبنان») نشان می‌دهد که خودداری دولت لبنان از تمدید اجازه اقامت پناه‌جویان و کمبود منابع مالی بین‌المللی زنان پناه‌جو را در وضعیتی خطرناک و در معرض استثمار قدرتمندان از جمله مالکان خانه ها، کارفرمایان و حتا پلیس قرار می‌دهد.

افغانستان گل مومنه؛ قربانی تجاوز به دنبال عدالت در محاکم کابل
اطلاعات روز ۸ فبروری ۲۰۱۶ گل مومنه دختری ۱۵ ساله در ماه ششم سال ۱۳۹۳ از منطقه‌ی قلعه نو ناحیه ۱۳ شهر کابل ناپدید می‌شود. او می‌گوید که یک زوج به اسم سید حسین و شیما او را به بهانه‌ی انجام کار (مهره دوزی) اختطاف کردند و پس از سه‌ونیم ماه لت و کوب و تجاوزجنسی، سرانجام موفق شده از دست آدم ربایان فرار کند.گل مومنه می‌گوید، در حالی‌که دلایل الزام، اسناد و شواهد کافی برای حکم جزای سنگین به مجرمان وجود داشت، اما محکمه ابتدائیه و سپس استیناف هر دو به نفع مجرمان فیصله کردند. او از نهادهای عدلی و قضایی کشور می‌خواهد تا در تصمیم خود تجدید نظر کرده و مجرمان را مطابق به احکام قانون مجازات کنند.

ایران جرم انگاری ناقص سازی جنسی زنان در ایران و ابراز نگرانی کمیته حقوق کودک
مدرسه فمینیستی ۶ فبروری ۲۰۱۶ دست‌کم ۲۰۰ میلیون زن و دختر در سراسر جهان قربانی ختنه زنان شده‌اند. این تعداد ۷۰ میلیون نفر بیشتر از آمار سال ۲۰۱۴ است. به دلیل همین آمار شوکه کننده، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در نیویورک امسال به مناسبت روز جهانی عدم مدارا با ختنه زنان، گفته که هیچ‌گاه پایان دادن به این اقدام این‌چنین فوری نبوده است. ششم فوریه / ۱۷ بهمن‌ماه روز جهانی مبارزه با ختنه زنان است. بر اساس گزارش‌های جهانی، در هر ۱۰ ثانیه در جهان دختری ختنه می‌شود.

افغانستان اطفال یک بیوۀ بې بضاعت از وى جویاى پدر مى شوند
پژواک ۸ فبروری ۲۰۱۶  خانمى که در پى حملۀ انتحارى در ولایت خوست بیوه شده مى گوید که زندگى اش مملو از رنج است، کسى با وى کمک نمى کند و جهت دریافت یک لقمه نان براى اطفال خود، سرگردان است.

کمبود زن در چین؛ عروس‌های اختطاف شده از ویتنام
دویچه وله ۸ فبروری ۲۰۱۶ سیاست تک فرزندی چین سبب شده است تا شمار مردها در این کشور بیشتر از زنان شود. قاچاقبران انسان حالا چشم به زنان ویتنام دوخته اند. بیشتر این قاچاقبران افراد مورد اعتماد زنان هستند.

افزایش شمار پناهجویان زن و کودک بی همراه در مسیر بالقان
دویچه وله ۸ فبروری ۲۰۱۶ هر روز به شمار کودکان پناهجویی که راه بالقان را در پیش می گیرند، افزوده می شود. ترس این وجود دارد که مبادا این اطفال به دام گروه های تبهکار بیفتند. نیمانیا روجویچ، خبرنگار دویچه وله از منطقه گزارش می دهد.

ایران لایه شناسی تعرض جنسی به شینا شیرانی در فرهنگ ایرانی
رادیو آزادی ۷ فبروری ۲۰۱۶ «پرس تی. وی» خبرگزاری برون مرزی و خارجی‌زبان جمهوری اسلامی ایران است. ‫در روز ۴ فوریه/۱۵ بهمن، فایل گفت‌وگویی که شینا شیرانی – مجری بخش ورزشی این خبرگزاری به زبان انگلیسی − که در اختیار «روز آنلاین» گذاشته بود، توسط این سایت منتشر شد. در این فایل می‌شنویم که حمیدرضا عمادی – رئیس شیرانی – از او می‌خواهد که به «عنوان یک دوست» او را ارضای جنسی کند. روز ۶ فوریه/۱۷ بهمن، روز آنلاین فایل ویدئویی را منتشر کرد که در آن شینا شیرانی در مورد آزار و اذیت‌های جنسی در پرس تی. وی بیشتر توضیح داده است.

دفاع از حقوق بشر

وقتی نفس‌های همکارتان را بر صورت‌تان احساس می‌کنید
رادیو زمانه ۸ فبروری ۲۰۱۶ یک روز سخت کاری در انتظار شماست، به محل کار می‌رسید و تنها چیزی که به آن فکر می‌کنید انجام کاری است که به عهده شما گذاشته‌اند. مشغول کار خودتان هستید که همکارتان به بهانه یک موضوع کاری به سمت شما می‌‌آید و شروع به صحبت می‌کند. شما از این مکالمه حس خوبی ندارید، چون او زیادی به شما نزدیک شده، نفس‌هایش را توی صورت‌تان احساس می‌کنید، خودتان را عقب می‌کشید اما او باز هم نزدیک می‌شود و دستش را روی شانه‌تان می‌گذارد. احساس خیلی بدی دارید اما می‌ترسید که واکنش نشان بدهید. تنها کاری که از شما بر می‌آید تمام کردن بحث و فرار از موقعیت است.

افغانستان ریزه گل برای تداوی به ترکیه انتقال داده شده است
رادیو آزادی ۸ فبروری ۲۰۱۶ ریزه گل ۲۰ ساله که شوهرش بینی اش را بریده بود، روز جمعه برای تداوی به یکی از شفاخانه های ترکیه انتقال داده شده است. ریزه گل هنگامیکه در بستر شفاخانۀ در شهر انقره به سر میبرد به خبرنگاران گفت که شوهرش بینی وی را برید و وی را در صحراهی تنها رها کرد.

کودکان

افغانستان جای خالی ادبیات کودک در زبان پشتو پر می‌شود؟
بی بی سی فارسی ۷ فبروری ۲۰۱۶ تا به حال ۴۵ عنوان از کتاب‌هایی که محمود مرهون ترجمه و تدوین کرده، چاپ شده است.یک نویسنده افغان با امکانات شخصی، ده‌ها کتاب مصور برای کودکان به زبان پشتو چاپ کرده است.محمود مرهون می‌گوید که هدف او از چاپ این کتاب‌ها، ایجاد زمینه‌ای برای آشنایی کودکان پشتو زبان با کتاب و کتاب‌خوانی بوده است.

ایران توصیه سازمان ملل به ایران درباره حجاب دختران زیر ۱۸ سال و ازدواج با دخترخوانده
ایران وایر ۷ فبروی ۲۰۱۶ طبق قوانین جمهوری اسلامی، دختران از هفت سالگی که وارد مدرسه می‌شوند، مجبور به رعایت حجاب اسلامی هستند.حالا «کمیته حقوق کودک» سازمان ملل متحد به دولت ایران توصیه کرده است قوانین را به گونه‌ای تغییر دهند که حق دختران زیر ۱۸ سال برای داشتن یا نداشتن حجاب به رسمیت شناخته شود.این توصیه در شرایطی از سوی عالی‌ترین مرجع بین المللی در زمینه حقوق کودک داده می شود که با وجود اعتراض بسیاری از زنان نسبت به قانون حجاب اجباری، مسوولان با برنامه‌هایی مثل برگزاری جشن تکلیف یا طرح‌هایی مثل «طرح ملی حجاب مدارس»، کودکان را به رعایت حجاب و استفاده از چادر به عنوان پوشش برتر تشویق می کنند.

افغانستان کاهش سی‌ درصدی کار شاقه اطفال در بامیان
کلید ۶ فبروی ۲۰۱۶ کاهش سی‌ درصدی کار شاقه اطفال در بامیان مسوولان ریاست کار و امور اجتماعی ولایت بامیان از کاهش ۳۰ درصدی کارهای شاقه اطفال نسبت به سال گذشته خبر می‎دهند.سید عبدالحمید معصومی، آمر امور اجتماعی ریاست کار و امور اجتماعی بامیان می‎گوید که بیش از پنج هزار طفل در مرکز و ولسوالی‎های بامیان مصروف کارهای شاقه اند.

سیاست

افغانستان کمپین تغییر چهره مردانه مجلس، گامی بلند برای مشارکت سیاسی زنان
مدرسه فمینیستی ۷ فبروری ۲۰۱۶  بیش از دو دهه است که جنبش زنان ایران برای رفع تبعیض و تامین حقوق برابر، فراز و فرودهای زیادی را از سر گذرانده و درعین ناملایمات و تنگناها، دوران پرشور و پر دستاوردی هم داشته است. این جنبش در حال حاضر ویژگی های مختلفی دارد: از یکسو مطالبه محور است و برای رفع تبعیض جنسیتی در جامعه تلاش می کند و از سوی دیگر متشکل از طیف های فکری، عقیدتی، فرهنگی و اجتماعی گوناگون است.

امریکا اوم سیاف را متهم به کشتن یک دختر امریکایی کرد
رادیو آزادی ۷ فبروری ۲۰۱۶ ایالات متحده همسر یکی از رهبران داعش به نام ابو سیاف را که سال گذشته کشته شد، متهم به دست داشتن در مرگ کیلا میولر یک دختر جوان امریکایی کرده است که در اسارت داعش درگذشت. نسرین ابراهیم بهار مشهور به اوم سیاف همسر ابوسیاف که در ماه می سال گذشته دستگیر شد اعتراف کرده است که وی و شوهرش کیلا میولر را در اسارت خود داشتند.میلور یک کارمند خیریه امریکایی بود.

حقوق مدنی، سیاسی

افغانستان کاهش ۳۰ درصدی تجارت زنان بازرگان در کشور
ودصم ۸ فبروری ۲۰۱۶ مسوولان اتاق تجارت و صنایع می گویند که به دلیل نبود امنیت و نبود حمایت های مالی، تجارت زنان بازرگان در کشور ۳۰ درصد کاهش یافته است.شماری از زنان بازرگان می گویند: در چند سال گذشته حکومت از کار و بار زنان بازرگان کشور پشتیبانی نکرده است و از سوی دیگر دشواری های بزرگ سبب رکود بازرگانی زنان در کشور شده است.

افغانستان ضرورت راهنمایی و تفهیم مسایل مراحل بلوغ برای دختران
رادیو آزادی ۸ فبروری ۲۰۱۶ می دانیم که دختران نوجوان افزون بر گذر از دوران حساس بلوغ، از لحاظ جنسیت خود و مسئولیت مورد انتظار جامعه دارای شرایط خاص می باشند و اما آگاهی دادن به دختران از دوران حساس بلوغ مسئولیت کی ها است؟ و تا چه حد میتوان دختران را در مراحل بلوغ به خصوص زمان اولین عادت ماهوار از مشکلات بیماری ها، ترس و تشویش، آشنایی با اخلاق و رفتار های مناسب اجتماعی و احکام مذهبی و حساسیت ها آشنا و راهنمایی کرد؟

افغانستان ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان؛ چالش اساسی دولت یازدهم
شهروند ۸ فبروری ۲۰۱۶ مسئولان دولتی، جامعه‌شناسان و فعالان حقوق زنان دیروز به یک همایش آمدند تا آخرین یافته‌ها و سخنانشان را مطرح کنند؛ همایش «اعتدال، زنان و توسعه» که دیروز در سالن اجلاس سران و با حضور «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری، «محمد نهاوندیان»، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، «حسین فریدون»، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری و «علی یونسی»، دستیار رئیس‌جمهوری در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی و «شهیندخت مولاوردی»، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری برگزار شد.قسمت اول این همایش یک روزه به سخنان رئیس‌جمهوری، معاون او در امور زنان و خانواده و دبیر همایش اختصاص داشت.

فرهنگ و جامعه

بانوان دوچرخه‌سوار افغانستان؛ نامزدان احتمالی جایزۀ نوبل صلح
سلام وطندار ۲ فبروری ۲۰۱۶ بر بنیاد اطلاعات نشر شده از نامزدان احتمالی جایزۀ نوبل صلح، تیم بانوان دوچرخه‌سوار افغانستان نیز از سوی پارلمان ایتالیا برای دریافت این جایزه معرفی شده است.در میان نامزدان احتمالی این جایزه، نام افرادی مختلف، از جمله جاسوس قبلی آمریکا که مدارک سری مهم کشورش را افشا کرده بود، رهبر کاتولیک‌های جهان، تیم بانوان دوچرخه‌سوار افغانستان، بانوی ایزدی‌یی که از چنگ داعش گریخته بود و دیگر افراد و گروه‌هایی که در تأمین صلح جهانی نقش داشته اند، دیده می‌شود.

حضور کمرنگ زنان در پشت دوربین سینمای ایران
بی بی سی فارسی ۸ فبروری ۲۰۱۶ نیمه شب اتفاق افتاد یکی از دو فیلم جشنواره امسال است که کارگردانش زن است.مدتی است که اعتراض‌های سینماگران زن به تبعیض جنسی در صنعت سینما با صدای رساتری به گوش‌ می‌رسد. تفاوت بین دستمزد ستارگان مرد و زن و جنسیت‌زدگی پنهان بعضی حرفه‌های تخصصی مربوط به فیلم‌سازی یکی از عمده‌ترین نگرانی‌هایی است که سینماگران زن در اعتراض‌های اخیرشان منعکس کرده‌اند.

گزارش، پژوهش و کتاب

تغییر الگوی خیانت در ایران: بیشتر و زنانه‌تر
رادیو زمانه ۴ فبروری ۲۰۱۶ خیانت در زناشویی یکی از پدیده‌های رایج در سراسر دنیاست که در سال‌های گذشته بر آمار آن افزوده شده است. بررسی خیانت به عنوان یک چالش آماری یا پدیده اجتماعی نیازمند بررسی چند جانبه رفتارهای فرهنگی و اجتماعی در هر بافت فرهنگی خاص است. اما آمارها در سراسر جهان حاکی از تغییر در الگوهای زندگی افراد و به طبع تاثیر گذاشتن بر روابط انسانی است. در ایران هم الگوی خیانت از مردان به زنان تغییر کرده و میزان خیانت‌های زنان در زندگی زناشویی بالا رفته است.

ایران بررسی تاریخی-تحلیلی پوششِ زنان
بیدار زنی ۸ فبروری ۲۰۱۶ وقتی از پوشش بدن انسان ها صحبت می‌شود، در درجه اول انتظار می‌رود که در رابطه با طبیعت و حفظ بدن از خطر و سرما یا گرما شکل گرفته باشد. اما با شروع بررسی مشخص می‌شود که پوشش نیز، مانند دیگر وجوه زندگی بشری، در رابطه با شیوه زندگی گروه‌ها و جامعه هایی که انسان در آن زندگی می‌کرده، شکل گرفته است.در حالی که آخرین دوره یخبندان زمین به ٢٠٠ هزار تا ۴٠ هزار سال پیش می‌رسد که انسان ها به ناچار به غارها پناه بردند و با پوشش هایی از پوست حیواناتِ همان مناطق خود را حفاظت کردند اما، روند پوشش بشری سیر دیگری را تحت عوامل دیگری طی کرده است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود. همچنین، باید گفت که اطلاعات محدود در مورد پوشش دوره‌های مختلف زندگی بشری و لزوم رعایت محدودیت یک مقاله، توجه به نقاط عطف تاریخی را الزامی ساخته است.

ایران دردسرهای حقوقی ازدواج با اتباع خارجی/ ثبت رسمی روزانه ۵ ازدواج
مهر ۲۷ جنوری ۲۰۱۶ آمارها می گوید روزانه ۵ازدواج میان اتباع خارجی با ایرانی ثبت قانونی می شود اما آمارهای غیررسمی عددی بیش از این را نشان می دهد که متاسفانه فرزندان حاصل از این ازدواج قربانیان این اتفاق هستند.خبرگزاری مهر، گروه اجتماعی- سید هادی کسایی زاده: با آغاز جنگ‌ میان شوروی سابق و شبه نظامیان مجاهدین افغان یعنی بیش از ۵۰ سال قبل تعداد زیادی از مردم افغانستان به دلیل نجات از جنگ و فقر، افغانستان را ترک کرده و به کشورهای همسایه پناهنده شدند که بیشترین سهم میزبانی به ایران و پاکستان رسید.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: عفو بین الملل، کلید، خبرگزاری بخدی، مدرسه فمینسیتی، پژواک، اطلاعات روز، دویچه وله، بی بی سی فارسی، رادیو آزادی، رادیو زمانه،  ایران وایر، کلید، ودصم، شهروند، سلام وطندار، بیدار زنی، مهر

پیوست‌ها: