افغانستان onvan41-2

جنگ بغلان بیش از ۴ هزار خانواده را آواره کرده است/ عکس

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

جنگ بغلان بیش از ۴ هزار خانواده را آواره کرده است
بی بی سی ۱۵ دلو ۱۳۹۴ بیش از یک هفته از عملیات نیروهای دولتی در منطقۀ دندغوری می‌گذرد. در جریان این جنگ هزاران خانواده، خانه و کاشانۀ‌شان را ترک کرده و به حومۀ شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان پناه بردند. محمدنصیر کهزاد، رییس ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی بغلان می‌گوید که بیش از ۴ هزار خانواده در جریان ۱۰ روز عملیات نظامی، از منطقۀ دندغوری بغلان به مرکز این ولایت فرار کرده اند. آقای کهزاد می‌گوید که تا کنون آنان ۲۸۰۰ خانواده را نام‌نویسی کرده اند؛ بیشتر این خانواده‌ها هم‌اکنون در تپۀ فرحت شهر پلخمری در فضای آزاد بسر می‌برند.
غیرنظامیان بازنده‌گان اصلی جنگ در بغلان

طالبان ‘برای مقابله با داعش’ در شرق افغانستان از مردم سرباز و پول می‌خواهد
بی بی سی ۲۰ دلو ۱۳۹۴ گروه طالبان در ولسوالی حصارک، ولایت ننگرهار در شرق افغانستان از ساکنان محل خواسته که برای جنگ با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) یا نفر بدهند یا پول. ولسوال حصارک و شماری از بزرگان قومی این ولسوالی به بی‌بی‌سی گفته‌اند که تاکنون دست کم یک بار به گونه دسته‌جمعی از مردم محل توسط افراد این گروه پول جمع‌آوری شده‌است.

شش مسافر توسط طالبان در ولایت فاریاب ربوده شدند
یک ۱۸ دلو ۱۳۹۴ طالبان دو موتر مسافری بری ۴۰۴ را در نزدیکی ولسوالی قرمقل ولایت فاریاب، شام دیروز (شنبه) توقف داده و شش تن از مسافران را ربودند. سیدآقا اندرابی،فرمانده پولیس فاریاب گفته است که چهار تن از ربوده شدگان از اثر تلاش‌های نیروهای امنیتی رها شده‌اند، ولی دو تن دیگر هنوز در چنگ گروه طالبان استند. پولیس این ولایت گفته است که تلاش برای رهایی دوتن دیگر نیز ادامه دارد.

حمله انتحاری در شرق افغانستان شش کشته به جا گذاشت
بی بی سی ۱۹ دلو ۱۳۹۴ مقام‌های محلی در ولایت پکتیکا در شرق افغانستان از وقوع یک حمله انتحاری در ولسوالی یحیی‌خیل این ولایت خبر داده‌اند. موسی خان خروتی، ولسوال یحیی خیل می‌گوید در نتیجه این حمله شش نفر، از جمله سه کودک کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند. به گفته او تمام قربانیان این رویداد غیرنظامیان هستند.

طالبان یک مرد و زن را در غور تیر باران کردند
یک ۱۹ دلو ۱۳۹۴ گزارش‌ها از ولایت غور حاکی است که طالبان یک زن و مرد را به اتهام رابطه‌ی جنسی تیرباران کرده اند. مقام‌های محلی در غور می‌گویند که طالبان این دو تن را بربنیاد حکم دادگاه خودشان در ولسوالی دولینه تیرباران کرده اند. گفته شده که در این رویداد زن کشته شده و مرد زخمی است.

افزایش گروگان‌گیری در مسیر شاهراه کابل – بامیان
صدای امریکا ۲۱دلو ۱۳۹۴ معترضان گفتند که افراد مسلح غیرمسئول در دو ماه اخیر، حدود ۲۰نفر از باشنده‌گان این ولایت را کشته و بیش از ۳۰ تن دیگر را در درۀ غوربند ولایت پروان و ولایت میدان وردک گروگان گرفته اند. به گفتۀ مظاهره‌کننده‌گان، افراد مسلح در بدل رهایی هر نفر ۳۰۰ هزار دالر امریکایی مطالبه کرده اند که شهروندان این ولایت توانایی پرداخت این پول را ندارند. صمد علی یکی از باشنده‌گان بامیان گفت: “چهار روز میشه که کاکایم را همراه با پسرش که دکاندار بودند، افراد مسلح غیرمسئول در دره غوربند گروگان گرفته و از ما ۳۰۰ هزار دالر امریکایی خواسته است.”

پنتاگون ۱۹۸ عکس از شکنجه‌ی زندانیان افغانستان و عراق را منتشر کرد

یک ۱۷ دلو ۱۳۹۴ وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) ۱۹۸ عکس از شکنجه زندانیان افغانستان و عراق را که مربوط دوران ریاست جمهوری جورج بوش است را منتشر کرد. تصاویر شکنجه شدن افرادی را نشان می‌دهد که به اتهام فعالیت‌های هراس‌افگنانه از این دو کشور بازداشت شده بودند. اتحادیه‌ی آزادی های مدنی در امریکا در سال ۲۰۰۴ میلادی از پنتاگون خواسته بود، ۲۰۰۰عکس مربوط به شکنجه زندانیان را منتشرکند.

تلفات یک‌ماهۀ غیرنظامیان در هلمند به ۱۰۰ تن رسیده است
سلام وطندار ۱۴ دلو ۱۳۹۴ دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هلمند، با ابراز نگرانی از افزایش تلفات غیرنظامیان در جریان جنگ‌های اخیر می‌گوید که تنها در ماه قوس سال جاری، ۱۰۰ غیرنظامی در این ولایت کشته و زخمی شده اند. مسؤولان ریاست مستقل حقوق بشر امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری، از حکومت خواستند تا در عملیات تازه‌یی که قرار است به زودی در هلمند راه‌اندازی شود، به جان و حقوق بشری باشنده‌گان غیرنظامی توجهی جدی داشته باشد.

 زنان

فعالان مدنی خوست: اداره‌های دولتی با زنان رفتار تبعیض‌آمیز دارند
سلام وطندار ۲۱ دلو ۱۳۹۴ فعالان مدنی ولایت خوست از رفتار تبعیض‌آمیز بیشتر خانواده‌ها و اداره‌های دولتی این ولایت در برابر زنان خبر می‌دهند و می‌گویند که این گونه رفتارها باید از جامعه ریشه‌کن شده و آنان برای این هدف از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. این فعالان که در کارگاهی آموزشی برای جلوگیری از رفتار تبعیض‌آمیز با زنان صحبت می‌کردند، رفتار نامناسب با زنان و محدودیت‌های شغلی برای آنان را از جمله چالش‌های موجود فراراه زنان خوستی عنوان کردند.

خانم یک سرباز ارتش از بی‌پروایی دکتران در صحن شفاخانه سردار داوود وضع حمل کرد
اطلاعات روز ۲۱ دلو ۱۳۹۴ یک زن باردار به علت پذیرفته نشدن از سوی داکتران شفاخانه سردار محمد داوود در کابل، ناچار شد که بچه‌اش را در هوای سرد حویلی این شفاخانه به دنیا بیاورد. به گزارش طلوع نیوز، این زن همسر یک افسر ارتش است و مسئولان شفاخانه سردار محمد داوود حتا حاضر نشده‌اند که آمبولانسی را در اختیار خانواده‌ی او قرار بدهند تا او را به شفاخانه‌ی دیگری انتقال دهند.

حامیان و فعالان

افغانستان یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران است
طلوع نیوز ۲۱ دلو ۱۳۹۴ کمیته‌ی جهانی حمایت از خبرنگاران با ابراز نگرانی از خطری که در افغانستان برای خبرنگاران وجود دارد؛ گفت که افغانستان، عراق و مکسیکو از خطرناکترین کشورها برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای هستند. نهادهای پشتیبان رسانه‌ها و نیز خبرنگاران در افغانستان تهدیدهای مخالفان مسلح دولت و ناامنی‌ها را در برابر فعالیت‌های رسانه‌ای در کشور نگران کننده می‌داند. در سال‌های اخیر فعالیت‌های رسانه‌ای در کشور نقش سازنده‌ای در همه بخش‌ها داشته اما تهدیدها در برابر رسانه‌ها در افغانستان نگرانی‌های جهانی را نیز در این باره بالا برده است.
یک خبرنگار محلی در پلخمری به ضرب گلوله زخمی شد

گردهمایی‌ گسترده بامیانی‌ها در اعتراض به ناامن شدن راه‌های مواصلاتی
۸ صبح ۱۹دلو ۱۳۹۴ هزاران تن از باشندگان و فعالان مدنی بامیان، پیش از ظهر دیروز با برپایی تظاهراتی در اعتراض به افزایش ناامنی و گروگانگیری در شاهراه‌های منتهی به مناطق مرکزی از طریق ولایات پروان و میدان، خواستار تامین امنیت این مسیرها شدند. در این تظاهرات که از «مسجد جامع شهید مزاری» تا چوک سر بازار بامیان ادامه یافت، معترضان با سردادن شعارهایی «ما امنیت می‌خواهیم» و «امنیت حق ماست، آن را از ما نگیرید»، از شورای امنیت ملی خواستند تا تهدیدات امنیتی در این شاهراه‌ها را جدی بگیرد.

کمیسیون حقوق بشر: تنها بر نیمی از ولسوالی‌ها نظارت داریم
صدای آلمان ۲۰ دلو ۱۳۹۴ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید دسترسی‌اش به پنجاه درصد ولسوالی‌های افغانستان محدود شده است. حضور گروه‌های مخالف مسلح دولت و گروه‌های مسلح غیرمسئول سبب شده تا دسترسی مردم به دفاتر حقوق بشری محدودتر گردد. براساس اظهارات مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تقریبا در تمام ولایات ولسوالی‌های ناامنی هستند که این کمیسیون به آن‌ها دسترسی ندارد و نمی‌تواند از موارد نقض حقوق بشر نظارت کند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ : سال ۲۰۱۶ در شمال افغانستان با مشکل مواجه خواهیم شد
افغاسنتان رو ۱۸دلو ۱۳۹۴ کیان عباسیان رییس کمیته بین المللی صلیب سرخ در شمال افغانستان می گوید ممکن است در جریان سال ۲۰۱۶ با گسترش دامنه ناامنی ها در شمال فعالیت نمایندگی های این کمیته در کندز، فاریاب و بلخ با مشکل مواجه خواهد شد و در پاسخگویی به نیازهای مردم به ویژه زخمی های جنگ با چالش روبرو شوند.

 حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد در افغانستان منتشر شد
سلام وطندار ۲۰ دلو ۱۳۹۴ گزارش توسعه انسانی (انکشاف بشری) سازمان ملل متحد در افغانستان امروز، سه‌شنبه منتشر شد. نمایندۀ برنامه‌های انکشافی این سازمان در کشور، موضوع بنیادی گزارش سال ۲۰۱۵ را گونه‌های عمدۀ «کار» عنوان کرد. مارک باودن، نمایندۀ برنامه‌های توسعه‌یی ملل متحد هنگام نشر این گزارش گفت که در این گزارش تمام جوانب کار از کارهای عادی تا رضاکارانه و کارهای شاقه مورد ارزیابی قرار گرفته است.

دوصد هزار شغل تازه در کشور ایجاد می‌شود
یک ۲۰ دلو ۱۳۹۴ وزارت احیا و انکشاف دهات، قرارداد ۵۵ پروژه‌ی انکشافی را با شوراهای انکشافی قریه‌های سیزده ولایت امضا کرد. این قرارداد ۲۲۰ میلیون افغانیگی، بازساخت و نوساخت دیوارهای استنادی، کانال‌ها، سربندها، سرک و پل را در بر‌می‌گیرد. نصیر احمد درانی، وزیر احیا و انکشاف دهات، گفت: “این قرارداد زمینه‌ی ۲۰۰ هزار شغل کوتاه مدت را برای شهروندان کشور، فراهم می سازد.”

حدود ۶۰ درصد دانش‌آموزان هلمند به دلیل ناامنی از آزمون کانکور بازمانده اند
سلام وطندار ۲۱ دلو ۱۳۹۴ مسؤولان ریاست آموزش و پرورش ولایت هلمند می‌گویند که ۵۹ درصد دانش‌آموزان فارغ صنف دوازدهم این ولایت امسال به دلیل ناامنی از اشتراک در آزمون سراسری کانکور بازمانده اند. عبدالمتین جعفر، رییس آموزش و پرورش هلمند می‌گوید که امسال ۲۵۶۸ دانش‌آموز از مکتب‌های این ولایت فارغ شده اند که ۴۵۰ تن آن‌ها دختران هستند. به گفتۀ او، از این میان، تنها ۱۰۶۲ دانش‌آموز برای اشتراک در آزمون کانکور ثبت نام کرده اند و ۱۵۰۶ دانش‌آموز دیگر نمی‌توانند در این آزمون اشتراک کنند.

ناامیدی به آینده صف‌های پاسپورت را طویل‌تر کرده است

صدای آلمان ۱۸ دلو ۱۳۹۴ صف‌های متقاضیان پاسپورت این روزها بیشتر از هر زمانی طویل‌تر شده است. بیشتر متقاضیان جوانانی اند که از ولایات مختلف افغانستان به کابل آمده‌اند و می‌خواهند پاسپورت بگیرند و برای «آینده بهتر» کشورشان را ترک کنند. بیکاری تاثیرات بسیار بدی بر اقتصاد خانواده او گذاشت تا این که گل احمد تصمیم گرفت کشورش را برای رسیدن به کشورهای دیگر ترک کند. او که حالا در پیش روی اداره پاسپورت انتظار می‌کشد، می‌گوید: «شما فکر می‌کنید مردم به چه دلیل از این وطن می‌روند. به خاطر مشکلات می‌روند یا از شوق؟ معلوم است که همه به خاطر مشکلات زیادی که دارند می‌روند.»

انتخابات
حکومت افغانستان: به تعهد خود در مورد اصلاح نظام انتخاباتی عمل خواهیم کرد
بی بی سی۱۹دلو ۱۳۹۴ حکومت افغانستان گفته است هر چند فرمان تقنینی رئیس جمهوری این کشور در رابطه با اصلاح قانون انتخابات از سوی مجلس نمایندگان رد شده، اما این حکومت به تعهدی که برای اصلاح نظام انتخاباتی این کشور داده، عمل خواهد کرد. سید ظفر هاشمی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، روز دوشنبه، ١٩ دلو در یک نشست خبری در کابل گفت که حکومت این کشور به نظر پارلمان احترام می‌گذارد اما همچنان برای ایجاد یک نظام انتخاباتی مورد قبول برای مردم تلاش خواهد کرد.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه..

کارزار جوانان افغان برای حفظ محیط زیست
بی بی سی ۲۱ دلو ۱۳۹۴ در کابل پایتخت افغانستان، گروهی از جوانان کارزار مبارزه با آلودگی هوا راه انداخته اند. آنها از دولت خواسته اند امروز را روز ملی هوای پاک نام گذاری و وارد تقویم این کشور کند. در گردهمایی آنها نمایشگاهی هم برای محیط زیست برگزار شد که در آن از زباله ها و مواد مصرف شده، استفاده شده.

 کیسه‌های پلاستیکی زمین را می‌خورند
بی بی سی ۲۰ دلو ۱۳۹۴ بشر تقریباً یک قرن است که از مواد پلاستیکی استفاده می‌کند. شاید هیچ مادۀ پلاستیکی به اندازۀ کیسه‌های زباله در زنده‌گی‌ روزمرۀ‌مان کاربرد نداشته باشند. کیسه‌های زباله وسیلۀ مناسبی برای نگه‌داری و حمل کالاها هستند و به خاطر کم‌بها بودن، از لحاظ اقتصادی نیز بسیار به صرفه اند. اما این کیسه‌ها پس از استعمال به زباله‌دانی انداخته می‌شوند. استفاده از کیسه‌های پلاستیکی پی‌آمدهای زیان‌باری برای محیط زیست دارد؛ این خطرات از آلوده‌گی محیط زیست شروع می‌شود و تا انقراض گونه‌های حیوانی ادامه می‌یابد.

بندر چابهار: فرصتی بی‌سابقه برای آسیای جنوبی

۸ صبح ۲۱ دلو ۱۳۹۴ انتظار می‌رود توافق‌نامه بندر چابهار در نشست سه‌جانبه آینده در دهلی جدید نهایی شود و نفع تمام بازیگران در آن متصور می‌باشد. بنا بندر چابهار وضعیت برد- برد را برای تمام فراهم می‌کند. در دیدار رییس اجرایی افغانستان به ایران در ماه جنوری گذشته، توافق‌نامه و نهایی‌سازی بندر ترانزیتی و ترانسپورتی چابهار در راس آجندای این سفر قرار داشت.

جنگ

‘۱۳۰ مخالف مسلح دولت’ در عملیات بغلان کشته شدند
بی بی سی۲۱ دلو ۱۳۹۴ عبدالستار بارز، والی بغلان می‌گوید در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی در این ولایت تاکنون ۱۳۰ مخالف مسلح در این ولایت کشته و ۹۵ نفر دیگرشان زخمی شده اند. او گفت که از نیمه شب گذشته در منطقه برف می‌بارد و عملیات متوقف شده اما عملیات تا پاکسازی کامل منطقه ادامه خواهد داشت. گروه طالبان تاکنون در مورد شمار تلفات شان در این عملیات چیزی نگفته است.

تلفات
شش فرمانده محلی طالبان به قتل رسیدند.  دولت وزیری: ۱۰ جنگ‌جوی داعش در ننگرهار کشته شدند. حمله انتحاری به افسران ارتش در بلخ سه کشته بجا گذاشت. محافظ رئیس جمهوری افغانستان در شرق این کشور کشته شد. کشته شدن ۵ مخالف دولت در هرات. یازده سرباز اردوی ملی در یک حمله انتحاری شهید و زخمی شدند. نُه طالب مسلح در نهرسراج هلمند کشته شدند. وزارت دفاع: در چندین عملیات نظامی ۶۸ طالب و ۱۸ سرباز ارتش کشته شده‌اند. ۲۸ عضو گروه داعش در ننگرهار کشته شدند. نیروهای امنیتی سه طالب و یک عراده تانک آنان را از بین بردند..

فرهنگ

راهی نشانم ده که بگریزم
۸صبح ۱۹ دلو ۱۳۹۴ مجموعه شعر «نعمت اندوه» سروده عبدالله اکبری در ۹۶ صفحه توسط نشر واژه با مشخصات زیر در کابل به بازار کتاب پیوست. اکبری را سال‌ها است می‌شناسم. در طی این سال‌های آشنایی، یکی از دوستان خوبم بوده است. آدم با درد و درکی است. همواره سر پرسودا و سینه‌ای پر از رویا داشته است. آرمان‌گرا و مردم‌خواه است. شعر و شاعری هم یکی از ویژگی این‌گونه آدم‌ها است. اکبری نیز از این قاعده مستثنا نبوده است.

یونسکو صلصال را مرمت می‌کند
کلید ۲۱ دلو ۱۳۹۴ مقام‌های ولایت بامیان، از بازسازی تندیس صلصال، توسط سازمان یونسکو خبر می‌دهند. محمدطاهر ظُهیر، والی بامیان به کلید گفت که سازمان یونسکو وعده داده  تا تندیس تخریب شده‌ی صلصال را سال آینده بازسازی کند. این در حالی است که رضا محمدی نماینده سازمان یونسکو در بامیان از بازسازی (ایجاد دوباره مجسمه) صلصال توسط اداره‌اش اظهار بی‌اطلاعی کرده ولی گفته که یونسکو در سال آینده این اثر و رواق آن را مرمت‌ می‌کند.

برگزاری نشست مشورتی در باره مسوده قانون حق نسخه‌برداری در قندهار
۸ صبح ۱۹ دلو ۱۳۹۴ یک نشست مشورتی به منظور نظرخواهی در مورد مسوده قانون حق نسخه برداری یا کاپی رایت، با حضور شماری از فرهنگیان و محققان در ولایت قندهار برگزار شد. در این نشست که نزدیک به بیست تن از نمایندگان صنوف مختلف پدید آورندگان اثار علمی، فرهنگی و هنری حضور داشتند، روی تمامی مواد مسوده قانون حق نسخه برداری بحث صورت گرفت.


‘قلم صلح’ نمایشگاه آثار خوشنویسی افغانستان و ایران

صدای امریکا ۲۱ دلو ۱۳۹۴ نمایشگاهی با عنوان “قلم صلح” و متشکل از ۴۰ اثر خوشنویسی و نقاشی خط در شهر هرات بر پا شده است. در میان این آثار خطاطی ۱۰ اثر آن مربوط به یک خطاط ایرانی است. ایران، کشوری که همواره از سوی سیاستمداران افغان به تهاجم فرهنگی متهم شده، این بار به یک هنرمندش که کارمند نماینده‌گی سیاسی این کشور در ولایت هرات است، اجازه داده تا با هنرمندان افغان یک نمایشگاه آثار خوشنویسی را برگزار کند.

کمیسیون رسانه‌های همگانی: رسانه‌ها جواز شان را تجدید کنند
۸ صبح ۲۱ دلو ۱۳۹۴ کمیسیون رسانه‌های همگانی بر تطبیق درست مقرره طرز تاسیس و فعالیت‌ رسانه‌های همگانی خصوصی تاکید کرده و از مسوولان رسانه‌ها خواسته تا براساس این مقرره، به حقوق خبرنگاران رسیدگی کنند.

سرنوشت یک شاعر و ممثل تیاتر به موچیگرى انجامیده است
پژواک ۲۱ دلو ۱۳۹۴ هرچند سردی هوا به سر و روی پیمان، شلاق میزد و میخواست مانع کارش شود،اما وی با متانت و استواری که درسیمایش مجسم بود، گفت که از آن پس ۱۳ سال درایران بحیث صفا کار ایفای وظیفه وهم دریک گروپ هنری ،نوازندگی میکرد وبراى سه هنرمند افغانى “جواد چکاوک ، رشاد شیوا و جاوید غیاثی” درآنکشور آهنگ ساخته است. اما دوستی وطن وعشق به مسلک او را دوباره به وطن کشانید و سه سال دربرنامه های تفریحی  تلویزیون خصوصى آریانا “خنده های گریه دارو ملامت و سلامت ” کارکرد .

آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف

.برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۳۴