زنان-690x259

gender-equality

کمیته +۲۵% – بنیاد آرمان شهر

بیانیه کمیته دفاع از سهمیه مثبت ۲۵ درصد زنان افغانستان
زمام امور در دستان کیست؟
بنیاد آرمان شهر ۱۴ فبروری ۲۰۱۶ مجلس در مرخصی زمستانی، حکومتی سرگردان، کمیسیون انتخابات در تقلای مشروعیت ،ما، کمیته دفاع از سهمیه مثبت ۲۵درصد زنان، ضمن اعلام حمایت از تعیین زمان مشخص برای انتخابات مجلس که با یک‌سال تاخیر اعلام شده است لازم می‌دانیم که نگرانی‌های خود را در خصوص زنان و دست‌آوردهای‌شان روشن سازیم. تاخیر در تعیین این موعد نشان‌گر بحران و چالش مهم سیاسی افغانستان است که ضعف دولت‌مداری، حاکمیت قانون و عدم پایبندی به قوانین جاری کشور از جمله انتخابات و دیگر توافقات سیاسی را به رخ می‌کشد. ما با حمایت از فرامین تقنینی از برخی اقدامات سازنده برای حمایت از زنان و تاکید بر اصلاحات انتخاباتی، اقدامات دولت را ناکافی دانسته، به همین دلیل خواهان آن هستیم که این اصلاحات انتخاباتی تسریع‌ شود و در این میان دست‌آوردهای زنان محفوظ بماند.

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان آزار و اذیت جنسی در ادارات دولتی، زنان غزنی را خانه‌نشین کرده است
سلام وطندار ۱۵ فبروری ۲۰۱۶ با وجودی که سالانه صدها دختر از دانشگاه‌ها و مکتب‌های غزنی فارغ می‌شوند، اما هنوز هم حضور بانوان در ادارات دولتی این ولایت بسیار کم‌رنگ است. فعالان زن می‌گویند که علاقه‌مندی و ظرفیت کاری بانوان غزنی برای کار و فعالیت بیرون از خانه زیاد است، اما آزار و اذیت جنسی در ادارات دولتی زنان را از کار خارج از خانه دل‌زده کرده است.

افغانسان ۴زن در نتیجه‌ی فرود چند موشک بر شهر پلخمری زخمی شدند
طلوع نیوز ۱۴ فبروری ۲۰۱۶ باشنده‌گان بغلان می‌گویند که طالبان از دو هفته بدینسو همه روز چند موشک را بر شهر پلخمری شلیک می‌کنند. پولیس بغلان نیز می‌افزاید که از آغاز عملیات نظامی تاکنون نزدیک به ۱۰ موشک از سوی طالبان به شهر پلخمری پرتاب شده است.آنان می‌گویند که به تازه‌گی یک موشک به یک خانه برخورد کرد که در نتیجه آن چهار زن زخم برداشت.

ایران منع ورود تماشاگران زن به مسابقات جهانی والیبال ساحلی در کیش
بی بی سی فارسی ۱۷ فبروی ۲۰۱۶ فدراسیون بین المللی والیبال می گوید که منع ورود تماشاگران زن به یک رویداد تور جهانی والیبال ساحلی مردان در جزیره کیش ایران ناشی از “سوءتفاهم” بوده است.خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می دهد که فدراسیون بین المللی والیبال به این شرط به فدراسیون والیبال ایران اجازه میزبانی این مسابقات در کیش را داده بود که تماشاگران زن اجازه حضور در آن را پیدا کنند.

دفاع از حقوق بشر

افغانستان فعالان حقوق زن در بلخ به قیام بیلیونی برضد خشونت علیه زن پیوستند
کلید گروپ ۱۴ فبروری ۲۰۱۶ فعالان حقوق زنان و جامعه مدنی از پیوستن شبکه‌های حمایت از حقوق زنان به قیام بیلیونی جهانی برضد خشونت علیه زنان خبر می‌دهد. در این راستا شبکه زنان افغان، برنامه پیوستن به قیام یک بیلیونی بر ضد خشونت علیه زنان را در بلخ راه‌اندازی نمود.عارفه سفار، مسوول این شبکه هدف از برگزاری این برنامه را عدالت‌خواهی برای قربانیان خشونت علیه زنان دانست. وی با انتقاد از حکومت گفت که این نهاد تاکنون نتوانسته که عاملان خشونت علیه زنان را محاکمه کند.

افغانستان خشونت علیه زنان فقط جسمی نیست
اطلاعات روز ۱۷ فبروری ۲۰۱۶ خشونت علیه زنان یکی از گسترده‌ترین نوع تخطی‌های حقوق بشر به شمار می‌رود. در بیشتر نقاط جهان خشونت علیه زنان و دختران به بهانه‌ی عرف و فرهنگ مورد تحمل و چشم‌پوشی قرار می‌گیرد. خشونت علیه زنان پدیده‌ای جدید نیست، اما در این اواخر اجتماعات بیش از قبل به این مشکل می‌پردازند و فعالیت‌های زیادی برای مبارزه با آن به‌وجود آمده‌اند.

کودکان

ایران کودکان بی شناسنامه، مادران سرگردان
کانون زنان ایران ۱۵ فبروری ۲۰۱۶ ترانه بنی یعقوب: شانه‌اش را بالا می‌آورد و سرش راکمی کج می‌کند: «می دونم تو زندگی‌ام اشتباه زیاد داشتم، شاید خوب زندگی نکردم، اما میخوام بچه هام خوب زندگی کنند. حداقل یه شناسنامه داشته باشند که مردم فکر نکنند دزدیدمشون. با آبرو بزرگ‌شون کنم.»‌

ایران با رازهای کودکان چه باید کرد؟
رادیو زمامه ۱۵ فبروری ۲۰۱۶ بازی‌هایی که کودکان از سنین کم به آن مشغول‌اند؛ مانند دالّی‌موشه و قایم‌باشک، بر مبنای رازداری و افشا هستند. بچه‌ها عاشق بازی‌های مخفی‌کاری هستند؛ اما همچنین تقلا می‌کنند خود را لو ندهند. خواهرزادۀ من در بازی قایم‌باشک، قبل از رسیدن به عدد شش فریاد می‌زند: «من اینجام!» بنا به گفتۀ مکس فن مانن، پدیدار‌شناس هلندی در کتاب رازهای کودکی (۱۹۹۶)، یکی از دلایل این کار این است که کودکان نمی‌توانند با «وجودنداشتن» کنار بیایند. مخفی‌شدن، این مفهوم پیچیده‌تر را به کودک یاد می‌دهد که هرچند کسی او را نمی‌بیند؛ او وجود دارد.

نقش «کودکان جنگ» در جنگ افغانستان
اطلاعات روز ۱۴ فبروری ۲۰۱۶ اخیراً کشتن یک پسر ۱۰ ساله مسئله‌ی کودکان سرباز را در افغانستان برجسته ساخته است. هرچند این کار غیرقانونی است، اما نیروهای حکومتی و ستیزه‌جویان سال‌هاست که از میان خردسالان سربازگیری می‌کنند.

قوانین و لوایح

قانون مجازات خشونت علیه زنان در الجزایر تصویب شد
رادیو زمانه ۱۶ فبروری ۲۰۱۶ به دنبال تلاش گروه‌های فمینیستی در الجزایر قانون مجازات خشونت علیه زنان در این کشور تصویب شد. این قانون بعد از سال‌ها بحث و رد شدن طرح در سنای الجزایر تصویب شد.

سیاست

ایران رابطه زن و صلح در جهان دیروز و جهان امروز
مدرسه فمینستی ۱۱ فبروری ۲۰۱۶ «انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و و قبایل لتعارفوا، ان اکرمکم عندالله اتقاکم» سوره شریفه حجرات آیه ۱۳ = ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را از نژادها و قبایل قرار دادیم تا از یکدیگر باز شناخته شوید، همانا با کرامت ترین شما، نزد خدا با تقواترین (عادل ترین و با گذشت ترین و …) شما است.

افغانستان زنان در نورستان آموزش انتحاری می‌بینند
خبرگزاری بانو ۳ فبروری ۲۰۱۶ مسوولان محلی در ولایت نورستان گفته‌اند که شماری از زنان در ولسوالی کامدیش آموزش انتحاری می‌بینند. نهادهای مدنی و اعضای شورای ولایتی در نورستان گفته‌اند که باید جلو آموزش‌های انتحاری به زنان گرفته شود. آنان گفته‌اند که بارها در این مورد به مقام‌های حکومتی نیز شکایت کرده‌اند.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

زنان با حجاب که در جهان مورد بحث قرار گرفتند
دری نیوز ۱۲ فبروری ۲۰۱۶ مدرن ترین و پیشرفته ترین زنان باحجاب — حجاب نتوانست از پیشرفت آنها در عرصه های مختلف جلوگیری کند، حتما باعث احترام و محبویت آنها شد.

ایران سهیلا جلودارزاده: حضور در هیچ شغلی برای زنان منع ندارد
بیدار زنی ۱۵ فبروری ۲۰۱۶ یک فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید حضور در هیچ شغلی برای زنان منع ندارد و باید برای جبران عقب‌ماندگی‌ها کار و تلاش کرد.به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمیسیون سیاسی مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر امروز بنای برگزاری مناظره‌ای با موضوع «زنان در جامعه» با حضور سهیلا جلودارزاده و فاطمه رهبر را داشت که به دلیل عدم حضور فاطمه رهبر نماینده فعلی مجلس فقط با سخنرانی جلودارزاده جلسه تشکیل شد.

ایران مردانه‌کردن اشتغال میراث دولت مهرپرور
شرق ۲۶ فبروری ۲۰۱۶ سیده‌فاطمه حسینی، کارشناس ارشد مالی و اقتصادی، چند سالی است که بررسی‌های خود را بر نقش اجتماعی و اقتصادی زنان در توسعه اقتصادی ایران متمرکز کرده است. به بهانه انتشار آمار جدید اشتغال و بی‌کاری مرکز آمار ایران و نیز در آستانه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی، با او درباره چالش‌های ایفای نقش فعال زنان در روند توسعه کشور، گفت‌وگویی کرده‌ایم که می‌خوانید.

ایران صعود زنان به پست‌های مدیریتی در فرآیند رقابت‌هایی چند لایه‌ای
رادیو زمانه ۱۶ فبروری ۲۰۱۶ گزینش معدودی از زنان در موقعیت‌های مدیریتی چند رسانه فارسی‌زبان در خارج از کشور به بحث‌ها و گمانه‌زنی‌هایی در برخی محافل و رسانه‌های ایرانی دامن زد. در میان آرا و اظهار نظرهای متنوع، اشاره به وجه زنانه این گزینش‌ها، جلب نظر می‌کند.

فرهنگ و جامعه

ایران سنت حقوقی مسلمانان و چالش برابری جنسیتی
مدرسه فمنیستی ۱۴ فبروری ۲۰۱۶ در طی قرن بیستم شاهد مباحثات زیاد و مطالب منتشر شده کثیری توسط مسلمانان حول موضوع “منزلت زنان در اسلام” بوده ایم. بخش عمده ای از این مجادلات تدافعی بوده است- دفاعی در برابر انتقادات مدرنیست ها از قوانین تبعیض آمیز خانواده و روابط جنسیتی نابرابر که به زعم ایشان به واسطه متون اسلامی توجیه شده اند.(۲) آن دسته از زنان مسلمان که مدافع برابری بین مردان و زنان در قانون – و بالطبع در زندگی اجتماعی و سیاسی- بوده اند، بسیار دیر قادر به رساندن صدای خود به گوش همگان شدند، و البته تنها کمی دیرتر از همقطاران غیرمسلمانشان.

آلمان استقبال تماشاگران برلیناله از فیلم «۲۴ هفته» درباره سقط جنین
رادیو زمانه ۱۵ فبروری ۲۰۱۶  تنها نماینده سینمای آلمان در بخش رقابتی جشنواره فیلم برلین، یکشنبه ۱۴ فوریه به نمایش گذاشته شد. این فیلم با موضوع بحث‌برانگیز سقط جنین، «۲۴ هفته» نام دارد و ساخته آنه زوهرا براشد، کارگردان آلمانی‌ست. هم‌زمان با نمایش این فیلم، یک نشست خبری هم با حضور بازیگران و کارگردان این فیلم برگزار شد.

افغانستان صدیقه نوستانی اولین دختر کوه نورد افغان
رادیوآزادی ۱۵ فبروری ۲۰۱۶ هرچند روشن است که در جامعهء سنتی افغانستان در بیشتر زمینه ها از سبب تعصب جنسیتی در مقابل زن افغان، استعداد و تصامیم زنان و دختران را به نظر کم دیده و از آن میگذرند.اما برعکس وقتی فضا و شرایط مساعد برای زن افغان فراهم شده است توانسته استعداد هایش را با فعالیت سالم در زمینه های گوناگون تبارز و به تثبیت برساند.

حضور کمرنگ زنان در پشت دوربین سینمای ایران
بی بی سی فارسی ۸ فبروری ۲۰۱۶ نیمه شب اتفاق افتاد یکی از دو فیلم جشنواره امسال است که کارگردانش زن است.مدتی است که اعتراض‌های سینماگران زن به تبعیض جنسی در صنعت سینما با صدای رساتری به گوش‌ می‌رسد. تفاوت بین دستمزد ستارگان مرد و زن و جنسیت‌زدگی پنهان بعضی حرفه‌های تخصصی مربوط به فیلم‌سازی یکی از عمده‌ترین نگرانی‌هایی است که سینماگران زن در اعتراض‌های اخیرشان منعکس کرده‌اند.

گزارش، پژوهش و کتاب

افغانستان خانواده و هتاریسم‌-زنا
بازخوانی و تولید متن ۱۶ فبروری ۲۰۱۶ خانواده تک همسری با حق پدری، براساس مالکیت خصوصی مرد بر ابزار تولید باعث شد تا هتاریسم‌-زنا در لایحه‌های زیرین مناسبات اجتماعی به وجود آید و چون این نهاد با خانواده یکتا همسری در تضاد بودند؛ با سازکارهای فرهنگ پدرسالار پنهان سازی شده و تا دوران مدرن که نیاز به مدیریت داشتند؛ به سطح اجتماع ظاهر نشدند.

ایران زنان در پستوی تاریخ؛ حاضران همیشه غائب
تاریخ ایرانی ۱۵ فبروری ۲۰۱۶  فهیمه نظری: هر روزه پژوهش‌ها، مقالات و کتاب‌های مختلفی در حوزه تاریخ نگاشته می‌شود، آثاری که بیشتر دغدغه‌شان تاریخ سیاسی و کمی که امروزی‌تر باشد، تاریخ اجتماعی و فرهنگی است. آنچه در این میان همواره مورد بی‌مهری پژوهشگران این حوزه واقع شده، فریاد بی‌صدای نیمه پنهان کنشگرانی است که در همه دوره‌های تاریخی حضور داشتند اما نامشان هرگز در تاریخ نیامده است مگر به واسطه پدر، برادر و یا همسری که درباری است و یا با دربار ارتباطی تنگاتنگ دارد. قسمت تراژیک‌تر ماجرا اینجاست که آن‌ها حتی برای خودشان هم آن‌چنان مسئله نیستند، از همین رو هنگامی که قدم در ژرفنای تاریخ می‌گذارند بیشتر رو به سیاست و کنش‌های مردانه دارند تا کاویدن هزارتوی تاریخ جنس خود.

۹ مساله سکسیستی برای زنان
رادیو زمانه ۱۳ فبروری ۲۰۱۶ پژوهش‌ها نشان میدهند که بسیاری از افراد حتی متوجه رفتار یا اظهار نظر سکسیتی نمی‌شوند با اینکه رفتار سکسیستی جلوی چشم خودشان اتفاق می‌افتد.وقتی یک نفر می‌گوید زنان رانندگی بلد نیستند و نمی‌توانند پارک دوبل کنند، شما به خوبی متوجه این اظهار نظر سکسیستی می‌شوید اما خیلی وقت‌ها هم سکسیسم آشکار نیست چون در تاروپود عادت‌های رفتاری ما، زبان و فرهنگ و سنت تنیده شده است. چطور باید در برابر این سکسیسم‌ روزمره واکنش نشان بدهیم؟

افغانستان چرا خالده از کارکردن در رادیو دست کشید؟
رادیو آزادی ۱۳ فبروی ۲۰۱۶ فرشته نگاه در همین مورد با یکی از دختر خانم ها در ولایت پروان صحبت کرده که بنابر مشکلات اجتماعی از علاقه و عشق اش که کار کردن در رادیو است از چندی بدینسو دست کشیده است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره:  بنیاد آرمان شهر، بی بی سی فارسی، سلام وطندار، طلوع نیوز، کلید گروپ، اطلاعات روز، کانون زنان ایران، رادیو زمانهف مدرسه فمنیستی، خبرگزاری بانوف دری نیوز، بیدار زنی ، شرق، رادیوآزادی ، بازخوانی و تولید متن، تاریخ ایرانی .

پیوست‌ها: