international

سوریه: شمار قربانیان جنگ ۴۷۰ هزار نفر است

alepporubble

عکس: عبدالرحمان اسماعیل/رویترز/وبگاه بیزنس اینسایدر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه

سازمان ملل طرفین جنگ را به کشتار و شکنجه متهم کرد

یک مرکز تحقیقاتی: شمار قربانیان جنگ ۴۷۰ هزار نفر است

حدود ۵۰ نفر در حملات به بیمارستان‌ها و مدارس در شمال کشته شدند

نهادهای دولتی

یمن مهمات خوشه ای غیرنظامیان را زخمی می‌کند
دیده بان حقوق بشر ۱۴ فوریه ۲۰۱۶ با وجود مدارک موجود درباره‌ی تلفات غیرنظامی، ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی از مهمات ممنوع خوشه ای ارسالی ایالات متحد آمریکا استفاده می‌کند. با وجود الزام های صادراتی آمریکا، مهمات ساخت آمریکا در مناطق غیرنظامی به کار می روند و در ضمن موازین صادراتی لازم برای صدور سلاح آمریکایی را نیز برآورده نمی کنند. تحقیقات میدانی دیده بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل و سازمان ملل، گفت‌وگو با شاهدان و قربانیان و عکس ها و مدارک ویدیویی تایید می‌کنند که ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی از این مهمات در یمن استفاده می‌کند.

عراق مسؤولان چشم بر قتل های انتقام جویانه شبه نظامیان شیعه می بندند
عفو بین‌الملل ۵ فوریه ۲۰۱۶ قصور مسؤولان عراقی از محافظت از غیرنظامیان سنی در مقابل موج حمله‌های انتقام جویانه شبه نظامیان شیعه در ماه گذشته نمونه دیگری از معافیت از مجازات در سطح گسترده به‌خاطر جنایت‌های جنگی است. پس از بمب گذاری تاسف بار گروه موسوم به داعش که ۲۷ غیرنظامی را کشت، آدم ربایی، قتل و سوزاندن خانه ها و اموال سنی ها در شهر مقدادیه و اطراف آن در روز ۱۱ ژانویه آغاز شد. مسؤولان عراقی با قصور از جلوگیری از حمله‌های انتقام جویانه در عمل پس از آن هم تحقیقی انجام ندادند و حتا یک تن را به دست عدالت نسپردند. از بعضی از مردان سنی در مقدادیه و اطراف آن هنوز خبری نیست و بیم کشته شدن آنها می‌رود.

ترکیه خشونت پلیس بر ضد مدافعان حقوق بشر و فعالان صلح در ازمیر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ فوریه ۲۰۱۶ سازمان‌های عضو فدراسیون در ترکیه ـ جامعه‌ی حقوق بشر (IHD) و بنیاد حقوق بشر ترکیه (HFRT) دستگیری ۴۹ مدافع حقوق بشر را طی نشست خبری بلوک صلح ازمیر در شهر ازمیر را محکوم کردند. سازمان‌ها و فعالان جامعه‌ی مدنی به دعوت بلوک صلح ازمیر روز ۹ فوریه برای نشست خبری گرد آمده بودند، اما پلیس حتا پیش از شروع این نشست مداخله کرد. در نتیجه، ۴۹ تن دستگیر شدند ولی ۳۸ تن از آنها از جمله آقای اوسترچی، عضو کمیته اجرایی HFRT همان روز ۹ فوریه آزاد شدند. نیروهای پلیس از هرگونه نشست خبری بلوک صلح ازمیر که HFRT و IHD هم عضو ناظر آن هستند جلوگیری می کنند. پس از دستگیری، با فعالان با خشونت شدید و با زدن دستبند از پشت رفتار می‌شود. آقایان اوسترچی، عضو هیأت اجرایی HFRT، نظام الدین آکتاش عضو کمیته اجرایی IHD و رئیس شعبه شماره ۱ اتحادیه معلمان بهاری آکان در میان دستگیرشدگان بودند. پلیس ضد شورش با شلیک گلوله لاستیکی به پای آقای مهمت آکر، عضو کمیته اجرایی IHD او را زخمی کرد.

حکم قدیمی‌ترین محکوم به اعدام آمریکا اجرا شد

دیده‌بان حقوق بشر: روسیه و سوریه از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده‌اند

ایران

بازداشت هشت تن از فعالان شبکه‌های اجتماعی در ایران

جلوگیری از ورود تماشاگران زن به بازی‌های والیبال ساحلی کیش

بازداشت «اخلالگران انتخابات» در شرق ایران

پلیس ایران اهدای گل و عروسک در روز والنتاین را ممنوع کرد

مخالفت با مرخصی زینب جلالیان پس از هشت سال حبس

عبدالفتاح سلطانی به زندان اوین بازگشت

عاملان غیردولتی

عراق گروه حکومت اسلامی از سلاح شیمیایی استفاده کرده است

داعش ۳۰۰ تن از ساکنان موصل را اعدام کرد

عدالت

کنیا پرونده های دادگاه بین‌المللی جزایی: پرسش و پاسخ درباره‌ی مقررات شماره ۶۸ و فشار بر شاهدان
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ فوریه ۲۰۱۶ پرونده های علیه مظنونان کنیایی در دادگاه بین‌المللی جزایی پر از ادعادهای فشار بر شاهدان است. بعضی از شاهدان دادستانی، پس از ادای شهادت، یا اظهارات خود را تغییر داده اند یا از همکاری سر باز زده اند. دادستانی اعلام کرده است که این شاهدان به‌خاطر تهدید، ترس، رشوه یا ترس از انتقام نظر خود را عوض کرده‌اند. از شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها برای افشای هویت شاهدان استفاده شده است. در این وضعیت، دادگاه بین‌المللی جزایی می کوشد بهترین راه پیگیری حقیقت و عدالت را در عین محافظت شدید از حقوق متهمان را پیدا کند. پرسش و پاسخ زیر مقررات بند ۶۸ را توضیح می‌دهد که بر اساس آن می توان از شهادت ضبط شده استفاده کرد.

حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا سیاست‌بازی با شکنجه
دیده بان حقوق بشر ۱۷ فوریه ۲۰۱۶ چند تن از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا اظهاراتی در تایید استفاده از به اصطلاح «تکنیک های تقویت شده بازجویی» کرده‌اند و دیروز دونالد ترامپ تایید خود را کتبی کرد. جنبه های آزاردهنده زیادی در تایید رویه های معادل با شکنجه وجود دارد: تشویق شدید نامزدها وقتی تایید خود را اعلام می‌کنند یکی از اینهاست. آزاردهنده تر از این، راحتی نامزدها در پذیرش اقدامات غیرانسانی است، مثل قرار دادن اجباری بازداشت شدگان در وضعیت دردناک به مدت چند روز بدون خواب، ریختن آب در بینی و دهان آنها تا نزدیک به خفگی و زنجیر کردن آنها به دیوار یا سقف در سلول. بخشی از تقصیر این وضعیت به عهده دولت اباماست. گرچه او به برنامه «بازجویی تقویت شده» سیا خاتمه داد، دولت او حاضر به پیگرد مسؤولان صدور اجازه، اجرا یا انجام برنامه یا حتا انجام کارهای فراتر از مجوز نشده است.

شورای حقوق بشر باید در زمینه‌ی آزادی دین یا اعتقاد و مقابله با نارواداری دینی قاطعیت نشان دهد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ فوریه ۲۰۱۶ پنج سال پس از تصویب قطعنامه‌ی ۱۸/۱۶ شورای حقوق بشر، همزمان با گسترش نارواداری دینی و خشونت به نام دین، سازمان ملل با تلاش‌های بعضی از کشورها روبروست که‌ می‌خواهند مفهوم «اهانت به دین» را که با حقوق بشر ناسازگار است دوباره زنده کنند و به مخالفت با موازین بین‌المللی آزادی دین یا اعتقاد و آزادی بیان بپردازند. در شرایطی که دبیر کل سازمان ملل برنامه‌ی عمل خود برای پیشگیری از افراط‌گرایی خشونت‌بار با تأکید بر اهمیت توجه به دلایل ریشه‌ای آن و از جمله عدم رعایت حقوق بشر و حاکمیت قانون، بی عدالتی و ازخودبیگانگی را منتشر می‌کند، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از شورای حقوق بشر‌ می‌خواهد با فوریت اقدامات خود را برای ترویج آزادی دین یا اعتقاد و محافظت از آن و مقابله با نارواداری دینی با توجه به مسایل حساس ـ از تکثرگرایی دینی و محافظت از اقلیت‌های دینی تا مبارزه‌ی کامل با نارواداری دینی شامل اقدامات علیه پیروان همه‌ی دین‌ها و عقیده‌ها و نیز کسانی که پیرو هیچ دین یا اعتقادی نیستند ـ افزایش دهد.

روسیه دادگاه اولین سازمان حقوق بشر را به‌خاطر «تأثیر بر افکار عمومی» تعطیل کرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ فوریه ۲۰۱۶ دیروز سازمان حقوق بشر «آگورا» که به سازمان‌های غیردولتی و فعالان مدنی کمک حقوقی ارائه می‌کرد به دستور دادگاه تعطیل شد. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر حکم دادگاه عالی تاتارستان (فدراسیون روسیه) را به‌خاطر تعطیل کردن یکی از فعالترین و شاخص ترین سازمان‌ها در روسیه به شدت محکوم کرد و از جامعه‌ی بین‌المللی خواست رسما سرکوب رو به افزایش جامعه‌ی مدنی را در روسیه محکوم کند. وزارت دادگستری در اعلام جرم علیه «آگورا» آن را به نقض قانون بدنام سازمان‌های غیردولتی در زمینه «عوامل خارجی» متهم کرده بود. این قانون در صورت انجام فعالیت هایی با هدف بر هم زدن نظم قانون اساسی، تهدید امنیت ملی یا به خطر انداختن زندگی و سلامت شهروندان، امکان تعطیلی را فراهم می‌کند. اما وزارت دادگستری در شکایت خود، «آگورا» را به هیچ یک از موارد بالا متهم نکرده بود.

ارمنستان گزارش تازه تقلب جدی انتخاباتی طی رفراندم قانون اساسی را تأیید کرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ فوریه ۲۰۱۶ سازمان عضو فدراسیون در ارمنستان ـ انستیتو جامعه‌ی مدنی (CSI) ـ در گزارش تازه ای اعلام کرد: تقلب های جدی انتخاباتی در رفراندم قانون اساسی در ارمنستان در روز ۶ دسامبر ۲۰۱۵ رخ داده است. این موارد نقض که CSI در روز رأی گیری ثبت کرده است این نتیجه گیری را تأیید می‌کند که رفراندم به روش بالا به پایین انجام شده و شهروندان به‌طورِ غیرقانونی تشویق، مجبور یا حتا تهدید به رأی دادن به تغییر اساسی قانون اساسی شده‌اند. ارمنستان دارای کارنامه ضعیفی در رفراندم های قانون اساسی است. رفراندم ماه دسامبر که سومین مورد طی ۲۴ سال استقلال بود، استثنا به شمار نمی رفت: ناظران بین‌المللی و داخلی از جمله CSI رأی دهی تکراری و تقلب در رأی دهی، شمارش غلط آرا، فشار بر رأی دهندگان و ناظران، نقض رویه های انتخاباتی و سوءاستفاده اعضای نماینده حزب حاکم در کمیسیون انتخاباتی و نمایندگان حزبی ناظر بر رأی گیری از قدرت را ثبت کردند.

ارمنستان سوءاستفاده از ماده ۳۱۶ قانون مجازات مانع حقوق شهروندی است

۱۵ فوریه ۲۰۱۶ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو آن در ارمنستان ـ انستیتو جامعه‌ی مدنی (CSI) ـ اعلام کردند مورد گوورگ سافرایان فعال عضو «ارمنستان نوین» نمونه مناسبی از سوءاستفاده از ماده ۳۱۶ قانون مجازات را نشان می‌دهد که ماموران اجرای قانون برای فشار گذاشتن بر فعالان از آن استفاده کرده‌اند. او شب سال نو در گردهمایی صلح آمیز دستگیر شد و بر اساس این ماده به اتهام خشونت علیه پلیس با زندان طولانی روبروست. سازمان‌های ما اعلام کردند که این ماده مجازات های نامتناسبی را برقرار می‌کند و مسؤولان اجرای قانون و عدالت اغلب از آن سوءاستفاده می‌کنند. CSI در سه سال گذشته محکومیت های مبتنی بر ماده ۳۱۶ را ثبت کرده است و نتیجه نشان می‌دهد که در اکثر غالب موارد متهم به‌خاطر تخلف جزیی و نافرمانی از پلیس به حکم طولانی زندان محکوم شده است.

مصر مسؤولان دستور بستن مرکز بازپروری از شکنجه را صادر کردند
۱۷ فوریه ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل امروز اعلام کرد: اقدام مسؤولان به تعطیلی مرکز سرشناس الندیم برای بازپروری قربانیان خشونت نشانه ای از گسترش سرکوب جاری فعالان حقوق بشر در مصر به نظر می رسد. اعضای نیروهای امنیتی وارد مرکز شدند و دستور توقف فعالیت های آن را دادند. هیچ توضیحی در مورد دلیل صدور این دستور ارائه نشد.

اسراییل لایحه ایراددار علیه کمک مالی بین‌المللی به سازمان‌های غیردولتی در شور اول تصویب شد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ فوریه ۲۰۱۶ «لایحه شفافیت» که با حمایت کابینه تنظیم شده است و سازمان‌های غیردولتی را ملزم می سازد علنی کمک مالی دریافتی از خارج را اعلام کنند به تازگی در شور اول در پارلمان اسراییل تصویب شد. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: کِنِسِت باید فوری برای جلوگیری از نقض حق تشکل، رأی گیری درباره‌ی این لایحه را تعلیق کند. این لایحه سازمان‌های غیردولتی را که ۵۰ درصد بودجه مالی شان را از دولت‌های خارجی دریافت می‌کنند ملزم به اعلام این منابع می سازد. این لایحه، در صورت تصویب، فعالیت بسیاری از سازمان‌های اسراییلی را که از جمله بر نقض حقوق بشر علیه فلسطینی ها نظارت می‌کنند، به شدت تضعیف خواهد کرد.

ایران

آتنا دائمی، زندانی سیاسی با وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی آزاد شد

دو عضو گروه موسیقی «کانفس» از زندان آزاد شدند

اعتصاب غذای یک فعال فیسبوکی زندانی در ایران

نرگس محمدی به رییس قوه قضاییه: من یک مادرم و دلم برای کودکانم تنگ شده است

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ایران

شمار فقرا در کشور رو به افزایش است

اعمال محدودیت‌های اجتماعی علیه بی‌سوادان در ایران

دفاع از حقوق بشر

عربستان سعودی/یمن هشدار سعودی به معنای مجوز حمله نیست
دیده بان حقوق بشر ۱۷ فوریه ۲۰۱۶ هشدارهای عربستان سعودی به سازمان‌های امداد برای خروج از مناطق احتمالی نبرد در یمن کافی نیست. این هشدارها ائتلاف زیر رهبری سعودی را از تعهد حقوقی برای محافظت از کارکنان تاسیسات و امور بشردوستانه در مقابل حمله بری نمی کند. سفارت عربستان سعودی در لندن در نامه ای در روز ۵ فوریه به سازمان ملل و سازمان‌های امداد توصیه کرد دفاتر و کارکنانشان را از «مناطقی شبه نظامیان حوثی و حامیان آنها فعال هستند و در مناطقی که عملیات نظامی در جریان است» بیرون ببرند. از ۲۶ مارچ ۲۰۱۵ حمله‌های ائتلاف به انصار الله موسوم به حوثی ها به‌طورِ غیرقانونی بیمارستان ها و تاسیسات دیگر سازمان‌های امداد را مورد هدف قرار داده است. سازمان ملل و سازمان‌های مستقل امداد در یمن در مناطق زیر کنترل حوثی ها و متحدان آنها طی ۱۰ ماه درگیری به میلیون ها تن امداد داده اند. بنا به اعلام سازمان ملل نزدیک به ۲۱،۲ میلیون تن از ۲۶ میلیون تن جمعیت یمن به امداد نیاز دارند.

توجه شورای اروپا به قوانین محدودگرِ سازمان‌های غیردولتی و محافظت بیشتر از مدافعان حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۷ فوریه ۲۰۱۶  مجمع پارلمانی شورای اروپا (PACE) در آخرین نشست خود در ۲۸ ژانویه ۲۰۱۶ با اکثریت عظیمی دو قطعنامه درباره‌ی محدودیت‌ها بر سازمان‌های غیردولتی و مدافعان حقوق بشر را تصویب کرد. قطعنامه‌ی چگونه باید از محدودیت‌های نامناسب بر فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی در اروپا جلوگیری کرد؟ بر بدتر شدن وضع جامعه‌ی مدنی در شماری از کشورهای عضو تاکید می‌کند. سازمان‌های غیردولتی و مدافعان حقوق بشر به‌ویژه در آذربایجان، روسیه و کریمه الحاق شده در پی تصویب قوانین و مقرراتِ محدودگرِ با محدودیت‌های نامناسب بر فعالیت‌هایشان روبرو هستند. مجمع پارلمانی با تأکید بر تداوم وخامت وضعیت حقوق بشر در آذربایجان، از کشورهای عضو خواست در همکاری‌های دوجانبه به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی توجه نشان دهند. قطعنامه‌ی تقویت محافظت از مدافعان حقوق بشر و نقش آنها در کشورهای عضو شورای اروپا به افزایش انتقام جویی ها از مدافعان حقوق بشر در بعضی از کشورهای عضو، از جمله آذربایجان، روسیه و ترکیه و نیز وخامت آشکار وضع در گرجستان، توجه نشان داده است. کارزارهای افترازنی، تهدیدها، ارعاب و حمله به مدافعان حقوق بشر، از جمله وکلای دادگستری، رو به افزایش است. مجمع پارلمانی این واقعیت را محکوم کرد که بعضی از جدی ترین حمله ها، از جمله موارد قتل، آدم ربایی و شکنجه هنوز درست مورد تحقیق قرار نگرفته و باعث جو رو به گسترش و زیانبار ترس شده است.

آمریکا/آسِه‌آن اباما باید در نشست سران خواهان پیشرفت در حقوق بشر شود
۱۳ فوریه ۲۰۱۶ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و ۹ سازمان عضو آن در جنوب شرقی آسیا امروز اعلام کردند: اباما باید در نشست آتی سران آسِه‌آن در کالیفرنیا خواهان پیشرفت در حقوق بشر شود. اباما در سخنرانی سالان خود در ۲۰ ژانویه اعلام کرد که آمریکا از آزادی بیان و زندانیان سیاسی دفاع می‌کند و آزار زنان، اقلیت های دینی یا دگرباشان جنسی را محکوم می‌کند. رئیس جمهوری آمریکا باید همین پیام را در نشست سران تکرار و اطمینان حاصل کند که رهبران آسِه‌آن در مورد بهبود حقوق بشر در کشورهایشان اعلام تعهد کنند.

سوریه پیام مازن درویش به نماینده ویژه سازمان ملل
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۲ فوریه ۲۰۱۶ مازن درویش، مدافع حقوق بشر سوری، در پیامی به استفان دِ میستورا، نماینده سازمان ملل در مورد سوریه، نوشت:  مدتها پیش از جواب به دعوت شما دچار تردید بودم، برای این که به‌عنوان شهروند سوریه از قصور جامعه‌ی بین‌المللی در پایبندی به مسوؤلیت های اخلاقی و سیاسی در پنج سال گذشته احساس بیهودگی و بی‌اعتنایی می کردم، تا این که دوستی به من گفت: «شرکت نکردن تجملی است که نمی توانی با توجه به وضعیت کشورت در پیش بگیری.» آن چه در سوریه به‌عنوان جنبشی صلح آمیز و مطالبه محور بر اساس ارزش های دمکراسی و حقوق بشر آغاز شد، در اثر کله شقی و خشونت رژیم سوریه از یک طرف و سوءاستفاده سیاسی طرف های منطقه ای و بین‌المللی و گروه‌های تروریستی از طرف دیگر به جنگ جهانی تازه ای تبدیل شده است. این جنگی است که بیشترین آثار فاجعه بار را در سطح انسانی پس از جنگ جهانی دوم داشته است و یک قربانی دارد: مردم سوریه.

بحرین پنج سال پس از خیزش ۲۰۱۱ امید به عدالت و اصلاحات زایل می‌شود
۱۱ فوریه ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل اعلام کرد: پنج سال پس از موج اعتراض ها و خواست های اصلاحات گسترده ۲۰۱۱ امید به پیشرفت در زمینه حقوق بشر و پاسخ‌گویی برای تعدی های گذشته و کنونی زایل شده است. اعتراض ها در ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ با خشونت نیروهای امنیتی روبرو شد و آنها متعرضان را با شلیک گلوله زخمی کردند یا کشتند. عده ای دیگر در زندان زیر شکنجه درگذشتند. فعالان سیاسی، مدافعان حقوق بشر، معلمان و پزشکان در میان کسانی بودند که به‌خاطر هدایت یا مشارکت در اعتراض ها دستگیر شدند. بسیاری هنوز در زندان هستند. چند تن حبس ابد را می گذرانند و در بعضی موارد بر اساس «اعترافات» اجباری زیر شکنجه محکوم شده‌اند.

کره شمالی ضرورت توجه بیشتر به پاسخ‌گویی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۷ فوریه ۲۰۱۶ چهارده سازمان از جمله فدراسیون، عفو بین‌الملل، دیده بان حقوق بشر، کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان و کانون بین‌المللی وکلای دادگستری پیش از نشست ۳۱ شورای حقوق بشر سازمان ملل، نامه سرگشاده ای را به اعضا و ناظران شورای حقوق بشر درحمایت از تشکیل هیأت کارشناسی درباره‌ی پاسخ‌گویی بر اساس قطعنامه‌ی مربوط به جمهوری دمکراتیک خلق کره منتشر کردند. در این نامه آمده است: «هم‏چنان‌که می دانید، در سال ۲۰۱۴، کمیسیون تحقیق درباره‌ی حقوق بشر در کره شمالی به این نتیجه رسید که جنایت‌های علیه بشریت شامل نابودکردن، قتل، تجاوز، تحمیل عمدی گرسنگی و ناپدیدشدن قهری بر اساس سیاست‌های بالاترین سطح این کشور رخ داده است.»

آلمان موج انتقاد به تغییر قوانین پناهندگی

ایران

محمد علی طاهری اعتصاب غذا را از سر گرفت
عفو بین‌الملل ۱۷ فوریه ۲۰۱۶ دیوان عالی کشور حکم اعدام محمد علی طاهری را در دسامبر نقض کرد و پرونده او را برای تحقیقات بیشتر به دادگاه انقلاب اسلامی بازگرداند. او پنجمین سال حبس خود را در زندان انفرادی می گذراند و اعتصاب غذای تازه ای را در اعتراض به این وضع آغاز کرده است.

اطلاعیه گزارش‌گران بدون مرز در نگرانی از وضعیت سلامت عیسی سحرخیز & پایان اعتصاب غذا

نمایندگان پارلمان اروپا به ظریف: به نقض حقوق بشر پایان دهید

زنان

پاکستان با قتل “ناموس” باقی نمی ماند
دیده بان حقوق بشر ۱۷ فوریه ۲۰۱۶ برنامه این بود که با تیر به سر صبا قیصر بزنند، جنازه او را در کیسه ای بگذارند و سپس در رودخانه بیاندازند. از بخت زیاد بود که موفق نشدند. صبا زخمی شد ولی نمرد و توانست خودش را از رودخانه بیرون بکشد. مهاجمان پدر و عمویش بودند که می خواستند از صبا به‌خاطر ازدواج بدون اجازه آنها انتقام بگیرند. صبا موضوع «دختری در رودخانه ـ بهای بخشش» است؛ مستند فیلمساز پاکستانی شرمین عبید چینوی که نامزد اسکار ۲۰۱۶ شده است. این فیلم به موضوع در حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ زن و دختری می پردازد که سالانه در پاکستان در به اصطلاح «قتل های ناموسی» کشته می‌شوند. فیلم سیستمی را مستند کرده که در آن نه‌تنها این قتل های وحشتناک رایج است بلکه به ندرت به مجازات می انجامد. اغلب خانواده ها و گاهی تمامی جامعه این قتل ها را پنهان می‌کنند یا گاهی بر اساس قانونی که به قربانی یا خانواده او اجازه «بخشش» قاتلان را می‌دهد، عفو می‌شوند.

کنیا گفت‌وگو:‌ قربانیان فراموش شده تجاوز
دیده بان حقوق بشر ۱۵ فوریه ۲۰۱۶ با وجود این‌که هشت سال از تجاوز وحشیانه به صدها زن طی خشونت های پس از انتخابات در کنیا می گذرد، رویدادهای وحشتناک ۸/۲۰۰۷ هنوز بر بازماندگان اثر دارد. بسیاری از آنها که در فقر و بیماری و اغلب انزوا از خانواده و جامعه به سر می برند، زجرشان را طوری به یاد دارند که انگار دیروز رخ داده است. پژوهشگر دیده بان حقوق بشر با بازماندگان این واقعه در سراسر کشور برای گزارش تازه خود گفت‌وگو کرده است.

بررسی تاریخی-تحلیلی پوششِ زنان

زن شدن: سیمون دوبووار و تجسم یافتگی زنانه

بدن زن به مثابه اخرین تیر خلاص

کنشگری حقوق زنان: برای زنان پرمشغله

انباشت کار و تنزل جایگاه زنان

ایران فمینیسم ایرانی و زنان اقلیت قومی/ اتنیکی

کودکان

درگیری های پیچیده و گسترش یابنده در سال ۲۰۱۵ تلفات زیادی بر کودکان وارد کردند
دفتر نماینده ویژه دبیر کل برای کودکان و درگیری مسلحانه ۱۵ فوریه ۲۰۱۶ لیلا زروگی، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در گزارش سال خود به شورای حقوق بشر نوشت: درگیری های پیچیده و گسترش یابنده در سال ۲۰۱۵ در بخش بزرگی از خاورمیانه تلفات زیادی بر کودکان وارد کردند و در بخشهایی از آفریقا و آسیا جنگ های ادامه داری در جریان بود که نشانی از پایان آنها دیده نمی شد. در این گزارش، او تأثیر خشونت بر کشورهایی مثل افغانستان، عراق، نیجریه و سوریه را شرح می دهد. «گروه‌های مرتکب خشونت شدید به‌ویژه به کودکان و حق آنها به آموزش حمله کردند.»

ایران سازمان ملل نقض حقوق کودکان را محکوم کرد

فرهنگ و اندیشه

عربستان سعودی/ترکیه توافق شکننده صلح در سوریه را به مخاطره می اندازند
المُنیتور ۱۴ فوریه ۲۰۱۶ حمله ترکیه به متحدین کرد سوری ایالات متحده و احتمال ورود نیروهای زمینی ترکیه و سعودی به سوریه می تواند توافقی را که هفته پیش در گروه بین المللی حامی سوریه به دست آمد بر هم زند. از طرفی، ورود نیروهای زمینی ترکیه و عربستان به سوریه، خطر شعلهور کردن بیش از پیش جنگ و مآلا دور جدیدی از سیه روزی را برای مردم سوریه ایجاد کرده است. اولویت ترکیه در سوریه غلبه بر داعش نیست بلکه هدف آن کشور نابود کردن حزب کردی اتحاد دموکراتیک (پی وای دی) و شاخه نظامی آن، واحد های حفاظت از خلق (پی وای دی) است که اردوغان هر دو آنها را دنباله حزب پ ک ک می بیند و دولت وی در جنگی خونین در جنوب شرقی ترکیه با آن گروه درگیر است. آمریکا با این ارزیابی ترکیه موافق نیست و دو گروه مزبور را سازمان تروریستی نمی داند بلکه برعکس آنها را جزو موثرترین متحدین خود در جنگ علیه داعش می بیند، برخلاف بعضی گروه ها، که در هفته پیش در این ستون بحث قرار گرفتند و مورد حمایت عربستان و ترکیه هم هستند اما در عین حال با گروه های وابسته به القاعده مانند جبهه نصرت در ارتباطند.

​ عربستان سعودی بر تعهد خود برای مبارزه با داعش افزوده است اما ملاحظاتی را در این خصوص باید مد نظر قرار داد.وزیر خارجه عربستان سعودی الجبیر، ضمن سخنان خود در کنفرانس امنیت مونیخ در روز ١٢ فوریه مجددا تاکید کرد که به اعتقاد او غلبه بر داعش مستقیما با موضوع برکناری بشار اسد مرتبط است. سخنان الجبیر را باید به منزله هشداری در مورد تبعات دخالت نظامی عربستان در سوریه تلقی کرد.

حقوق بشر: چالشی دائمی
دیده بان اشتباهات بشر ۱۵ فوریه ۲۰۱۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر را در ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ کمیته ای از مردان پیر، سفیدپوست، بورژوا، وکیل دادگستری و فرانسوی ویرایش کردند. هیچ مطلبی درباره‌ی حقوق زنان و کودکان در آن نبود. چشم‌انداز آن فرد بود نه گروه یا مردم. حق دسترسی به توالت یا سکسوالیته در آن مطرح نبود: بورژواهای آداب دادن از این کارها می‌کنند، ولی درباره‌ی آنها حرف نمی زنند و نمی نویسند. ماده ۲ـ۲۷ حتا از دستمزد افراد حرفه ای مثل خود آنها حمایت می‌کند. فرانسوی بودن آنها به چه معنا بود؟ فرانسه به‌عنوان نخستین دولت مدرن، حاصل انقلاب کبیر، لوکوموتیوی بود که همه کشورها را بر روی ریل جهانشمولی می کشید. جهانشمولی؟ یعنی بر اساس جنسیت، نسل، نژاد، طبقه، حرفه، ملت، با تاریخ و جغرافیا؟ البته که نه. و با وجود این، قابل ستایش است. ما از ماده ۳ ـ حق مقدس زندگی ـ تجلیل می کنیم و آن را حق زندگی کامل تفسیر می کنیم. از ماده ۲۸ ـ اَبَرحق ـ برای زندگی در نظم اجتماعی و جهانی با حقوق ممکن تجلیل می کنیم. به جای این که حقوق بشر ـ دمکراسی دولت های دارای کنترل بر سرمایه را کنترل کند، اکنون سرمایه دولت ها را از طریق خصوصی سازی کنترل می‌کند؛ قدرت قانونگذاری ـ اجرایی ـ قضایی را با خریدن سیاستمداران می خرد و دمکراسی و حقوق بشر را فلج می‌کند. بدبختی گسترش می یابد. اکنون شمار فقرا در آمریکا بیش از چین است. اضافه کنید: آمریکا از زمان جنگ دوم جهانی، بیش از ۲۰ میلیون تن را در ۳۷ کشور کشته و از سال ۱۸۰۱ تاکنون (جفرسون در لیبی) بیش از ۲۴۵ بار مداخله نظامی کرده است…

شهروندان جهان
یوتیوب ۲۹ مارچ ۲۰۱۵ من نه سرودِ ملی دارم نه وطن و نه رئیس جمهور؛ من جز کسانی که می خواهند به رغم قانون پول، برای عشق بجنگند، ارتشی ندارم؛ من نه کسی را برای استثمار کردن دارم؛ ونه ثروتی برای ساختن حساب بانکی ام؛ من مرزی برای دفاع در برابر این مردمان فقیر که از چهار گوشه ی جهان خود را به اینجا می رسانند ندارم؛ اگر قرار است همگی اینجا از گرسنگی هلاک بشیم، خوش آمدید! مرگ بهتر است از زندگی در فلاکت، پوشیده از لباس؟ هنگامی که خیلی های دیگر برهنه اند… شهروندان جهان، مبارزان جهانی بدون مرز؛ اگر سهمت کافی نیست، بدون اینکه کتک بخوری بازهم بردار؛ روی این کره ی خاکی آنقدر انسان کوچیک هست که خیلی ساده از پا در میان؛ به این مرزها نگاه کن، اینها چیزی جز زخم های چرکین نیستند؛ زخم های بازی از فتوحات قدیمی، بقایای شرابهای مقدس؛ چقدر سربازهای بینوا به جنگ فرستاده شدند و بخاطر این مرزها مردند؛ زمانی که کلنل هاشون پیروزی را با شامپاین جشن می گرفتند؛ فقط یک رویا وجود داره که به دنبالشم، فقط یک جمله که در من طنین اندازه: فراسوی مرزها، زمین باید یا متعلق به همه باشد و یا به هیچ کس! شهروندان جهان، مبارزان جهانی بدون مرز. ترجمه: مارال

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، پایگاه خبری-تحلیلی روژ، دفتر نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل برای کودکان و درگیری مسلحانه، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، نقد اقتصاد سیاسی، یوتیوب

پیوست‌ها: