rrrCapture

معرفی کتاب:

درگیری مسلحانه و خشونت سیاسی کودکان را در معرض خطر جنگ‏ افزار قرار ‏می‌‏دهند. آن‏ها قربانی سلاح‏‌های آتشین، مین‏‌های زمینی، موشک و بمباران هوایی ‏می‏‌شوند. شاهد کشته شدن اعضای خانواده و دوستان‏شان هستند. وقتی جامعه‏‌شان مورد حمله قرار می‏‌گیرد و مردم ناگزیر فرار ‏می‏کنند، کودکان خانه‏‌شان را از دست ‏می‏دهند و از غذا، مراقبت بهداشتی و مدرسه محروم ‏می‌‏شوند. دختران و پسران مستقیم و نظام‏‌مند هدف قتل، شکنجه، ربایش، سربازگیری و خشونت جنسی ‏می‏‌شوند. آن‏ها هدف قرار می‏گیرند، چون جوان و در دسترس هستند، درست به‏‌خاطر این‏‌که آسیب‌‏پذیر هستند. نوجوانان اغلب بیش از همه در معرض خطر هستند.

به‏ همه‏‌ی این دلایل، کودکان در مرکز بحث‏‌های پساجنگ و ضرورتِ ‏پاسخ‏‌گویی و توجه به موارد نقض نظام‏‌مند حقوق بشر ـ جنایت‏‌های جنگی، جنایت‏‌های علیه بشریت و نسل‏‌کُشی ـ قرار دارند. آن‏ها، به‏‌عنوان اعضای خانواده و شهروند، در تلاش‌‏های رسیدگی به موارد نقض فاحش حقوق بشر، آشتی و دست‏یابی به جبران و دریافتِ خسارت نقش مهمی ایفا ‏می‏کنند.

در این مقاله، شماری از این مسایل و بحث‏‌ها در زمینه‌‏ی حقوق کودکان و عدالت در دوراه‏ی گذار، به‏‌ویژه بر اساس اسناد و واکنش‏‌های بین‏‌المللی مد نظر قرار می‏گیرد تا دغدغه‏‌ها و زمینه‏‌های مشترک شناسایی شود. عدالت در دوراه‏ی گذار، به‌‏تازه‏‌گی به قربانیان و شاهدان کودک و مشارکت کودکان در فرایند پاسخ‏‌گویی، حقیقت‏‌یابی و آشتی توجه نشان داده است. در سال ۲۰۰۲، زمانی که اساسنامه‏‌ی دادگاه بین‏‌المللی جزایی به اجرا درآمد و تحقیق «عدالت بین‏المللی کیفری و کودکان» منتشر شد، ربطِ کودکان به چارچوب عدالت بین‏‌المللی کیفری مورد پرسش قرار گرفت: «چرا کودکان؟ کودکان چه ارتباطی با عدالت بین‏‌المللی دارند؟» امروز، کودکان بخش ضروری این بحث به‏‌شمار ‏می‏روند.

پیوست‌ها: