زنان-690x259
انتخابات و زنان

77823_908

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان سنگسار دو دختر نوجوان بدست داعش
خبرگزاری جمهور ۲۸ فبروری ۲۰۱۶ گروه تروریستی داعش در تازه ترین جنایت خود، دو دختر نوجوان را به بهانه حضور در خانه مردان سنگسار کرد.عناصر بی رحم گروه تروریستی داعش دو دختر نوجوان را در ملاء عام در شهر “دیرالزور” سوریه سنگسار کردند. داعش این دو دختر به نام های حسنا ۱۷ ساله و مدیحه ۱۶ ساله را به بهانه زنا و حضور در خانه ای که مرد در آن بوده است، اعدام کرد.

افغانستان حمله مسلحانه بر یک فعال حقوق زن در ولایت پروان
خبرگزاری بخدی ۲۸ فبروری ۲۰۱۶ خانم روشنا خالد، از فعال حقوق زنان و آمر انستیتیوت زراعت شهید فرخنده در ولایت پروان صبح امروز (یکشنبه) از یک حمله مسلحانه جان به سلامت برد.بانو خالد می گوید که صبح امروز حوالی ساعت ۹ زمانی که از منزل به سوی دفتر کارش در حرکت بود موتر حامل او هدف گلوله مردان مسلح ناشناس قرار گرفت. بانو خالد می گوید که صبح امروز حوالی ساعت ۹ زمانی که از منزل به سوی دفتر کارش در حرکت بود موتر حامل او هدف گلوله مردان مسلح ناشناس قرار گرفت.

افغانستان مقامات بدخشان از افزایش خشونت‌ در برابر زنان در این ولایت خبر می‌دهند
طلوع نیوز ۸ فبروری ۲۰۱۶ مسئولان ریاست امور زنان ولایت بدخشان می‌گویند که خشونت در برابر زنان امسال نسبت به سال پار در این ولایت افزایش یافته است و علت آن عملی نشدن درست قانون منع خشونت در برابر زنان گفته می‌شود.خشونت‌های خانوادگی، کشاندن پای زنان به دادگاه‌های صحرای توسط مخالفان مسلح دولت و افراد تفنگدار، ازدواج‌های اجباری، تجاوزهای جنسی و قتل‌های ناموسی از عمده ترین خشونت هایی هستند که زنان با آن در این ولایت دست در گریبان هستند.

پاکستان با قتل “ناموس” باقی نمی ماند
دیده بان حقوق بشر ۱۷ فبروری ۲۰۱۶ برنامه این بود که با تیر به سر صبا قیصر بزنند، جنازه او را در کیسه ای بگذارند و سپس در رودخانه بیاندازند. از بخت زیاد بود که موفق نشدند. صبا زخمی شد ولی نمرد و توانست خودش را از رودخانه بیرون بکشد. مهاجمان پدر و عمویش بودند که می خواستند از صبا به‌خاطر ازدواج بدون اجازه آنها انتقام بگیرند. صبا موضوع «دختری در رودخانه ـ بهای بخشش» است؛ مستند فیلمساز پاکستانی شرمین عبید چینوی که نامزد اسکار ۲۰۱۶ شده است. این فیلم به موضوع در حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ زن و دختری می پردازد که سالانه در پاکستان در به اصطلاح «قتل های ناموسی» کشته می‌شوند. فیلم سیستمی را مستند کرده که در آن نه‌تنها این قتل های وحشتناک رایج است بلکه به ندرت به مجازات می انجامد. اغلب خانواده ها و گاهی تمامی جامعه این قتل ها را پنهان می‌کنند یا گاهی بر اساس قانونی که به قربانی یا خانواده او اجازه «بخشش» قاتلان را می‌دهد، عفو می‌شوند.

افغانستان یک مرد فاریابی دختر و دوست‌پسر دخترش را کش
سلام وطندار ۱۷ فبروری ۲۰۱۶ مردی در ولسوالی دولت‌آباد ولایت فاریاب دختر ۱۷ سالۀ خود و دوست‌پسر ۲۳ سالۀ او را کشته است.سیدآقا اندرابی، فرمانده پولیس فاریاب امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری به رسانه‌ها گفت که این مرد دختر و دوست‌پسر او را به دلیل داشتن «ارتباط نامشروع» به قتل رسانده است.

افغانستان ۲۰ درصد زنان به دلیل آزار جنسی کارشان را ترک کرده اند
سلام وطندار ۱۶ فبروری ۲۰۱۶ یافته‌های یک تحقیق جدید از وضعیت زنان شاغل نشان می‌دهد که ۲۰ درصد زنانی که در اداره‌های دولتی و خصوصی کار می‌کنند، به دلیل وجود آزارواذیت جنسی از سوی همکاران مردشان، وظیفه را ترک کرده اند.۶۶ درصد زنانی که در این تحقیق اشتراک کرده اند، وجود آزارواذیت‌های جنسی در اداره‌های‌شان را تأیید کرده اند و ۳۵ درصد آن‌ها خودشان قربانی خشونت جنسی از سوی همکاران یا مدیران ارشدشان شده اند.

افغانستان مرگ مرموز یک دختر جوان در ولایت جوزجان
خبرگزاری افق ۱۶ قبروری ۲۰۱۶ یک دختر جوان شب گذشته در ولایت جوزجان در منزل یکی از نزدیکانش به گونه‌ای نامعلوم جان باخته است.این دختر نزده سال سن داشته و با پسر یکی از همسایه هایش نامز بوده است. وی شب گذشته در منزل نامزد خود رفته بوده در آنجا جان باخته است.محمد رضاغفوری سخنگوی والی جوزجان گفته است بربنیاد معلوماتی که به دست آورده است این دختر شب گذشته در خانه‌ای نامزد خود رفته بوده و از ترس اینکه بردارانش می‌خواسته آنجا بیایند خودکشی کرده است.

افغانستان یک قربانی تجاوز جنسی: درصورت عدم توجه دولت، خودم را آتش می‌زنم
کلید گروپ ۱۶ فبروری ۲۰۱۶ یک قربانی تجاوز جنسی در ولایت بامیان، هشدار می‌دهد که اگر به دوسیه‌اش به درستی رسیدگی نشود، خود را در محضر عام آتش خواهد زد.خانم ملکه که دو سال قبل از سوی یک مرد زورمند  چندین بار مورد تجاوز جنسی قرار گرفته می‌گوید قبلاً شوهرش متجاوز را دستگیر کرده و به پولیس این ولایت تحویل داده و اما وی پس از دو روز توقیف در قوماندانی امنیه ولسوالی ورس این ولایت، رها گردید.

ایران هر ٢۴ ساعت یک مادر باردار می‌میرد
شهروند ۱۸ فبروری ۲۰۱۶ این خبر را مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام کرد و درعین حال گفت که پیش از انقلاب، در هر ٢۴ساعت، ٢۴٠ مادر باردار جانشان را از دست می‌دادند که اکنون این عدد به یک مورد کاهش یافته است.محمد اسماعیل مطلق که درهمایش ازدواج آگاهانه در دزفول صحبت می‌کرد، به موارد مرگ‌ومیر نوزاد هم اشاره کرد و گفت: «تعداد مرگ‌ومیر نوزادان در هر یک‌هزار تولد پیش از انقلاب ٢۴۵ مورد بود که اکنون این آمار به ۵/٩ مورد در‌هزار تولد رسیده که باید تا‌ سال ٢٠٣٠ این تعداد به صفر برسد.»

دفاع از حقوق بشر

افغانستان در یک دختربچه چهارساله اتهام فروش دخترش دستیگر شد
کلید گروپ ۱۶ فبروری ۲۰۱۶ قوماندان امنیه پکتیا از دستگیری سه تن به اتهام فروش یک دختربچه‌ی ۴ ساله خبر داد.زړه ور زاهد، قوماندان امنیه این ولایت به کلید گفته که یکی از دستگیرشدگان، پدر این کودک می‌باشد. وی افزود که عبدالحمید که سه زن داشته یکی از دختران زن سومی‌اش را به فردی به غازی فروخته است.

فراخوان: آزار جنسی در محل کارتان را افشا کنید
رادیو زمانه ۱۵ فبروری ۲۰۱۶ شاید شما هم فایل صوتی گفت‌وگوی یک مجری تلویزیون پرس‌تی‌وی را با مدیرش شنیده باشید که در آن حمیدرضا عمادی ، دبیر خبر این شبکه از شینا شیرانی مجری شبکه تقاضای سکس تلفنی می‌کند. شینا شیرانی با انتشار این فایل و مصاحبه دیگری که با روزآنلاین انجام داده، از وضعیتی پرده برمی‌دارد که بسیاری از زنان در محیط کار با آن روبه‌رو هستند. آزار جنسی در محیط کار، اتفاق تازه‌ای نیست که با این افشاگری رو شده باشد. زنان بسیاری در ایران و سراسر دنیا با توقعات جنسی کارفرما یا همکاران مردشان مواجه‌اند.

ریزه گل برای برگشت به افغانستان شرط دارد
صدای آمریکا ۱۷ فبروی ۲۰۱۶ داکتر معالج ریزه گل می گوید که بینی این بانوی جوان به زودی ترمیم خواهد شد.ریزه گل، بانوی بیست سالۀ افغان که شوهرش  بینی او را بریده بود، حال در یکی از شفاخانه های ترکیه در انتظار درمان و انجام مرحلۀ دوم جراحی است.ریزه گل می گوید پدر و مادرش او را بدون رضایت خودش مجبور به ازدواج کردند و مدت شش سال را زیر شکنجۀ شوهر سپری کرده است.

کنیا گفت‌وگو:‌ قربانیان فراموش شده تجاوز
دیده بان حقوق بشر ۱۵ فبروری ۲۰۱۶ با وجود این‌که هشت سال از تجاوز وحشیانه به صدها زن طی خشونت های پس از انتخابات در کنیا می گذرد، رویدادهای وحشتناک ۸/۲۰۰۷ هنوز بر بازماندگان اثر دارد. بسیاری از آنها که در فقر و بیماری و اغلب انزوا از خانواده و جامعه به سر می برند، زجرشان را طوری به یاد دارند که انگار دیروز رخ داده است. پژوهشگر دیده بان حقوق بشر با بازماندگان این واقعه در سراسر کشور برای گزارش تازه خود گفت‌وگو کرده است.

کودکان

افغانستان صندوق حمایت از ادبیات کودک در کشور ایجاد شد
سلام وطندار ۲۷ فبروری ۲۰۱۶ صندوق حمایت از ادبیات کودک امروز (شنبه) در وزارت اطلاعات و فرهنگ در کابل ایجاد شد. قرار است از کمک‌ها به این صندوق در رشد ادبیات کودکان و نوجوانان افغانستان استفاده شود.اجمل تورمان، یکی از مسؤولان صندوق حمایت از ادبیات کودک در مراسم گشایش این صندوق می‌گوید، آنان چهار سال است که برای کودکان در بخش‌های قصه‌نویسی، شعر و مقاله فعالیت می‌کنند. او از حکومت می‌خواهد که مضمونی را برای رشد ادبیات کودکان و نوجوانان در نصاب آموزشی کشور جا دهد.

افغانستان امنیت ملی: نوجوانی که قصد حمله انتحاری در کابل را داشت بازداشت شد

بی بی سی فارسی ۲۸ فبروری ۲۰۱۶ اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که یک نوجوان ۱۴ ساله را در شهر کابل بازداشت کرده که قصد داشت حمله انتحاری در این شهر انجام دهد. امنیت افغانستان نوشته که او از طریق ولایت کنر در شرق افغانستان توانسته بود وارد کابل شود که توسط نیروهای امنیت ملی افغانستان شناسایی و بازداشت شده است.

افغانستان لیونل مسی به کودک افغان هوادارش، توپ و پیراهن فرستاد
بی‌بی سی فارسی ۲۵ فبروری ۲۰۱۶ صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) خبر داده که لیونل مسی، سفیر حسن نیت این سازمان به کودک افغان هوادارش، توپ و پیراهن فرستاده است.مرتضی احمدی، کودک ۵ ساله اهل افغانستان که از یک خریطه (کیسه) پلاستیکی برای خود پیراهنی شبیه پیراهن لیونل مسی ساخته بود، با انتشار عکس‌هایش در شبکه‌های اجتماعی شهرت جهانی پیدا کرد.

افغانستان داعشیان کودکان را در ننگرهار آموزهای نظامی و حمله های انتحاری آموزش می دهند
طلوع نیوز ۲۶ فبروری ۲۰۱۶ شماری ازداعشیان که ازجنگ دست برداشته اند با ابراز این مطلب می گویند که هنوزهم درمرکز های آموزشی داعشیان درولسوالی اچین ننگرهارکودکان درباره انجام اعمال هراس افگنانه آموزش داده می شوند.درهمین حال شماری ازکودکان نیز می گویند که داعشیان آنان را برای رفتن به مرکز های آموزشی تشویق می کردند.

افغانستان آمار کودک آزاری سال ۹۴ در کشور اعلام شد
ایلنا ۲۴ فبروری ۲۰۱۶ معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی آمار کودک آزاری سال ۹۴ در کشور را اعلام کرد.حبیب‌الله مسعودی فرید در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص آمار کودک آزاری در سال ۹۴ با بیان اینکه برآورد می‌کنیم که تا پایان سال جاری ۶۵۰ هزار تماس به اورژانس اجتماعی داشته باشیم، گفت: از این تعداد ۱۵۰ هزار تماس مرتبط با فعالیت اوژانس فعالیت اجتماعی است که ۵. ۸ درصد آن مربوط به مشکل کودک آزاری است که نسبت به سال‌های قبل تفاوت معناداری ندارد.

افغانستان کنر: در اثر اصابت یک مرمی هاوان ۳ کودک زخم برداشته اند
رادیو آزادی ۲۸ فبروری ۲۰۱۶ مسئولان امنیتی ولایت کنر می‌گویند که در اثر اصابت یک مرمی هاوان در این ولایت سه کودک زخم برداشته اند.سید مقصود پاچا آمر امنیت قوماندانی امنیه کنر امروز به رادیو آزادی گفت که این مرمی هاوان صبح امروز از سوی مخالفین مسلح بر یک منزل مسکونی در قریه سیری ولسوالی مرور این ولایت اصابت کرده است.

نقش «کودکان جنگ» در جنگ افغانستان
اطلاعات روز ۱۷ فبروری ۲۰۱۶ اخیراً کشتن یک پسر ۱۰ ساله مسئله‌ی کودکان سرباز را در افغانستان برجسته ساخته است. هرچند این کار غیرقانونی است، اما نیروهای حکومتی و ستیزه‌جویان سال‌هاست که از میان خردسالان سربازگیری می‌کنند.

قوانین و لوایح

قانون مجازات خشونت علیه زنان در الجزایر تصویب شد
رادیو زمانه ۱۶ فبروری ۲۰۱۶ به دنبال تلاش گروه‌های فمینیستی در الجزایر قانون مجازات خشونت علیه زنان در این کشور تصویب شد. این قانون بعد از سال‌ها بحث و رد شدن طرح در سنای الجزایر تصویب شد.

سیاست

ایران بر اساس آرای شمرده شده: ۱۳زن به مجلس دهم می‌روند
رادیو زمانه ۲۸ فبروری ۲۰۱۶ تاکنون ورود پنح زن به مجلس دهم قطعی شده و هشت زن در فهرست ۳۰ نفره تهران قرار دارند که احتمال ورود آنها به مجلس زیاد است.

ایران بشتابید! بشتابید!فرصت ناب!انتخاب زنان برای سرکوب زنان!
نشریه هشت مارس ۲۰ فبروری ۲۰۱۶ یک‌بار دیگر برای شکل دادن افکارِ عمومی، تبلیغات به حول مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دستور کار همه‌ی جناح‌ها، رسانه‌ها و زنان اصلاح‌طلبِ حکومتی و غیرحکومتی قرار گرفته است. می‌خواهند از ماه‌ها قبل از انتخابات شرایط را طوری آماده کنند که بار دیگر برای چند صباحی بتوانند اذهانِ عمومیِ جامعه را از وخامت اوضاع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دور کنند. می‌خواهند به زنان بگویند که با شرکت‌شان در انتخابات و فرستادن «نمایند‌گان‌شان» به مجلس شورای اسلامی می‌توانند برای تغییر چند بند و تبصره از قانون اساسی به «نفع» خود دل خوش کنند.

ایران سکوت زنان در مقابل کاندیداهای زن‌ستیز
رادیو زمانه ۲۷ فبروری ۲۰۱۶ در روزهای بعد از رد صلاحیت‌ها و تبلیغات انتخاباتی صدای رسایی از طرف فعالان حقوق زنان نشنیدیم؛ آن هم در حالی که در لیست اصلاح طلبان و اعتدال‌گرایان، چهره‌هایی با نگاه محرز زن‌‌ستیزانه دیده می‌شد و تبلیغ رای دادن به «تمام لیست» از سوی طرفداران دائم تکرار می‌شد. چگونه است که از طرف فعالان حقوق زنان صدای مخالفت با رای دادن به این افراد خاص شنیده نشد؟

ترکیه بدن زن به مثابه اخرین تیر خلاص
خبرگزاری روژ ۱۴ فبروری ۲۰۱۶ انتخابات پارلمانی ۲۱۰۵ ترکیه نشان داد که در مناطق کردنشین واقع در ترکیه، منافع دولت حاکمه تامین نخواهد شد. برخلاف وی، حزب دموکراتیک خلق ها توانست اکثریت رای های ریخته شده به صندوق ها را از آن خود کند. بعد از انتخابات، دولت به بهانه مبارزه با ترورویسم و تنبیه کسانی که رویشان را از وی برگردانده بودند حملات سختی را به این مناطق اغاز کرد. دولتی که در سالهای اخیر می رفت خود را به عنوان یکی از معدود چهره های دموکراتیک منطقه نشان دهد و به قول خود روی دیگری از اسلام سیاسی و معتدل را به جهانیان معرفی کند اما به ناگاه بعد از انتخابات نقاب از صورت واقعی خود برداشت.

زن آلمانی خلیفه خودخوانده داعش ناپدید شد
خبرگزاری جمهور ۲۸ فبروری ۲۰۱۶ یک منبع محلی در ولایت نینوا از ناپدید شدن زن آلمانی ابوبکر بغدادی خبر داد.به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، این منبع اعلام کرد: براساس اطلاعات به دست آمده زن آلمانی ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش که “دیان کروغر” نام دارد با دو دختر دیگر که وی را همراهی می‌کردند از مقر رهبر داعش فرار کرده و سرنوشت وی فعلا مشخص نیست.

حقوق مدنی و سیاسی

ایران سنت حقوقی مسلمانان و چالش برابری جنسیتی
مدرسه فمینیستی ۱۵ فبروری ۲۰۱۶ فصل اول کتاب “آیا مردان مسئولند؟ بازاندیشی نسبت به اقتدار در سنت حقوقی مسلمانان”(۱) که توسط دکتر زیبا میرحسینی به نگارش درآمده و در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است. این مطلب را هدا مبصری به فارسی برگردانده و هما مداح آنرا ویرایش کرده است. لازم به ذکر است که زیبا میرحسینی مردم شناسی است که مطالعات خود را بر حقوق اسلامی، جنسیت و توسعه متمرکز ساخته است. وی لیسانس خود را از دانشگاه تهران (در سال ۱۳۵۳) گرفت و دکترایش در مردم شناسی اجتماعی را در سال ۱۳۵۹ از دانشگاه کمریج اخذ کرد. او هم اکنون استاد محقق در دانشگاه لندن است. زیبا میرحسینی مطالعه ای مقایسه ای میان مراکش و ایران انجام داده است.

ایران در خانه مستقل امن زنان،‌ تصمیماتمان مشورتی است
خشونت بس ۲۴ فبروری ۲۰۱۶ خانه امن یا سرپناه[۱]، مکانی محرمانه است که برای پناه گرفتن افراد از عواملی که برای آنها خطرساز هستند مانند خشونت خانوادگی استفاده می‌شود. خانه امن زنان، خانه‌هایی است برای حفاظت از زنان در برابر خشونت خانوادگی. در آلمان بیش ۱۲۳ خانه مستقل زنان و ۴۰۰ خانه امن زنان به‌طور کل وجود دارد. هما مرادی یکی از فعالان جنبش مستقل زنان است که در یکی از خانه‌های مستقل زنان بیش از ۱۶ سال است که فعالیت می‌کند.

فرهنگ و جامعه

ترکیه «موستانگ»: تلاش پنج دختر مسلمان برای آزادی
رادیو زمانه ۲۶ فبروری ۲۰۱۶ فیلم «موستانگ» ساخته دنیز گامزه ارگوون، کارگردان زن ترکیه‌ای یکی از نامزدان جایزه اسکار است. یک مرد متعصب مسلمان، پنج برادرزاده خود را در خانه حبس می‌کند. این پنج دختر جوان برای استقلال و آزادی فردی خود تلاش می‌کنند.

نامزدی تیم بانوان دوچرخه‌سوار افغانستان برای جایزه صلح نوبل
ودصم ۲۵ فبروری ۲۰۱۶ تیم بانوان دوچرخه‌سوار افغانستان، برای نخستین بار از سوی ۱۱۸ عضو پارلمان ایتالیا در میان ۲۰۰ نامزد دیگر برای جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۶ میلادی قرار گرفت.این بانوان با باور این که برنده این جایزه خواهند شد، می‌گویند که همیشه رویای زندگی بدون جنگ را در سر پرورانده اند و با این رویا به آینده می‌نگرند.عبدالصادق صدیقی رییس فدراسیون بایسکل‌رانی افغانستان نامزدی این بانوان را برای جایزه صلح نوبل دستاورد بزرگ خوانده و گفته است: “همت این بانوان بایسکل‌سوار قابل ستایش است که در شرایط دشوار افغانستان به ورزش می‌پردازند و برای ورزش دوچرخه‌سواری نیز فرهنگ سازی می‌کنند.”

ایران افزایش ۲برابری زنان معتاد
شرق ۱۸ فبروری ۲۰۱۶ در نشست «زنان و روان‌گردان‌ها» بر آسیب‌پذیری بالای زنان در مقابل اعتیاد و لزوم برخورد با تبلیغات نادرست رسانه‌ها در زمینه مواد محرک و داروهای لاغری اعتیادآور تأکید شد. معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست «زنان و روان‌گردان‌ها» که با حضور پرویز افشار، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، مریم مهرابی، پژوهشگر اجتماعی و کارشناس ارشد وزارت بهداشت و صوفیه مرادی، روان‌شناس بالینی برگزار شد، گفت: زنان نسبت به مواد مخدر به‌ویژه مواد محرک، شکنندگی و آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به مردان دارند.

ایران باز هم درهای بسته استادیوم: زنان را به مسابقات والیبال ساحلی کیش راه ندادند
رادیو زمانه ۱۶ فبروری ۲۰۱۶ تعدادی از زنانی که خواهان ورود به محل برگزاری مسابقات جهانی والیبال ساحلی در کیش بودند، گزارش کرده‌اند که با ورود آنها به محل مسابقه مخالفت شده است.

مرد‌های افغان باید زنان و دختران‌شان را در راستای ورزش حمایت کنند
۸ صبح ۱۲ فبروری ۲۰۱۶ ورزش برای زنان، دختران و افراد به‌حاشیه‌رانده‌شده فرصتی فراهم می‌کند تا وضعیت و حقوق خود را بهبود بخشند. در سراسر جهان ما شاهد بوده‌ایم که چگونه شهرت، افتخار و احترام برای ورزشکاران موفق، موانع را در برابر نابرابری جنسیتی شکسته و سبب ترویج حقوق بشر شده است.

گزارش، پژوهش و کتاب

ایران رابطه زن و صلح در جهان دیروز و جهان امروز
مدرسه فمینستی ۱۱ فبروری ۲۰۱۶ مقدمتا به مهمترین دلایل تفکیک جنسیتی در طول تاریخ، بین زن و مرد، سپس شکل گیری پدرسالاری، مردسالاری و نهایتا زورسالاری که نتیجه اش خشونت، جنگ و جدال و خونریزی و ترور است، با توجه به مطالعات تاریخی، جامعه شناختی و مشاوره ای خود می پردازم، چرا که شناسایی علل به وجود آمدن هر پدیده و سپس کوشش در جهت رفع آن علل، یکی از بهترین راهها برای کاهش و یا محو آن پدیده است.

تفکر از منظر هانا آرنت
رادیو فردا ۲۸ فبروری ۲۰۱۶ هانا آرنت (۱۹۰۶-۱۹۷۵) نه تنها یکی از مهم‌ترین فیلسوفان سیاسی قرن بیستم است، بلکه فیلسوفِ «قرن بیستم» نیز هست. برای او قرن بیستم و حوادث آن مسئله بود. آثار مهم او مانند توتالیتاریسم، آیشمان در اورشلیم: گزارشی دربارۀ ابتذال شر، و حیات ذهن، همگی مرتبط به مسائل قرن بیستم هستند.

زن شدن: سیمون دوبووار و تجسم یافتگی زنانه
اخبار روز ۹ فبروری ۲۰۱۶ سیمون دو بووار، در «جنس دوم» – مشهورترین اثرش – طرحی از زندگی زن ارائه می‌کند: داستانی راجع به این که چگونه دید زن به بدن و اعمال بدنی‌اش در طول زمان تغییر پیدا کرده و چگونه جامعه بر این رویکرد اثر می‌گذارد. در این‌جا سیمون دو بووار سوال اصلی را راجع به تجسم‌یافتگی بدن زن مطرح می‌کند …

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: دیده بان حقوق بشر، طلوع نیوز، سلام وطندار، خبرگزاری افق، کلید گروپ، شهروند، رادیو زمانه، صدای آمریکا، بی بی سی فارسی، ایلنا، رادیو آزادی، اطلاعات روز، نشریه هشت مارس، خبرگزاری روژ،مدرسه فمنیستی، خشونت بس، ودصم، شرق، ۸ صبح، رادیو فردا، اخبار روز.

پیوست‌ها: