افغانستان رنج-معلول-بودن؛-دزدی-دولتی-و-طعنه-های-اجتماعی

بیش از هفتاد درصد افراد دارای معلولیت از حق تعلیم و تحصیل محروم هستند/ منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

رییس‌جمهور: افغانستان ۲۴۰ میلیارد دالر در جنگ با شوروی زیان دید
۸ صبح ۲۷ دلو ۱۳۹۴ از ۲۶ دلو، سالروز خروج نیروهای شوروی از افغانستان در ولایت‌های مختلف کشور بزرگداشت شد. در کابل محمد اشرف‌غنی، رییس ‌جمهور کشور در محفلی که به همین مناسبت در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار شده بود، گفت که بر اساس برآورد بانک جهانی علاوه بر تحمل آوارگی و قربانی شدن هزاران انسان در افغانستان، این کشور ۲۴۰ میلیارد دالر در این جنگ متضرر شده است.

افراد خشمگین در شمال‌شرق افغانستان، متهمان قتل یک پزشک را کشتند
بی بی سی ۱۱ حوت ۱۳۹۴ مقام‌های محلی در ولایت تخار در شمال‌شرق افغانستان می‌گویند که افراد خشمگین در ولسوالی چاه‌آب این ولایت، دو نفر را که به اتهام قتل یک پزشک بازداشت شده بودند، با سنگ و چوب کشتند. سنت‌الله تیمور، سخنگوی والی تخار، روز دوشنبه، ١٠ حوت (اسفند)، به بی‌بی‌سی گفت که پلیس این دو نفر را به اتهام قتل یک پزشک که یکشنبه‌شب (۲۸ فوریه/۹ حوت) اتفاق افتاده بود، بازداشت کرده بود.

آزار و اذیت مهاجران افغان توسط پولیس پاکستان
صدای امریکا ۸ حوت ۱۳۹۴ شماری از مهاجران افغان مقیم پاکستان می گویند که معیاد کارت های اقامت آنان در آن کشور پایان یافته و روی همین دلیل با آزار و اذیت پولیس مواجه اند. اما ادارۀ کمیشنری ملل متحد در امور پناهندگان می گوید که اسلام آباد این معیاد را برای شش ماه تمدید کرده است. در همین حال، یک عضو ولسی جرگه افغانستان می گوید که با وجود تماس های  آنان با حکومت افغانستان، اقدامی لازم برای رفع مشکلات مهاجران افغان در پاکستان صورت نگرفته است.
۵۱ پناهجوی افغان در بلغاریا و پاکستان بازداشت شدند

ماین جاسازی شده از سوی طالبان جان سه کودک را در فراه گرفت
خامه ۱۰ حوت ۱۳۹۴ مقام‌های امنیتی در ولایت فراه می‌گویند دست کم شش کودک در پی انفجار یک ماین جاسازی‌شده از سوی طالبان در این ولایت کشته و زخمی شده‌اند. مسؤول رسانه‌های پولیس در ولایت فراه می‌گوید این کودکان در منطقۀ کرجی شهر فراه در حال جمع‌آوری هیزم بوده‌اند که این روی‌داد رخ داده‌است. اقبال باهر، سخن‌گوی پولیس فراه می‌گوید در این روی‌داد که روز گذشته رخ داده سه کودک کشته و سه‌تن دیگر آنان زخمی گردیده‌اند.
کشته و زخمی شدن ۶ کودک از اثر ماین کنار جاده ی در فراه

حملۀ انتحاری در کنر، جان سیزده تن را گرفت
صدای امریکا ۸ حوت ۱۳۹۴ این حمله حوالی ساعت ۹:۲۰با استفاده از یک موترسایکل در نزدیکی مقام ولایت در مقابل دروازه پارک شهیدان انجام شده است. مل پاسوال عبدالحبیب سیدخیل قوماندان امنیه کنر به صدای امریکا می‌گوید که در این حمله انتحاری ۱۳ فرد ملکی جان باختند و بیش از ۴۰ تن دیگر زخم برداشتند. به گفتۀ آقای سیدخیل، در این حمله ملک خان‌جان یکی از بزرگان قومی نیز کشته شده است. ملک خان‌جان رهبری خیزش مردمی را بر ضد مخالفین مسلح در ولسوالی دانگام این ولایت به دوش داشت.

زجر کش شدن یک متنفذ قومی از سوی طالبان در بادغیس
کلید ۸ حوت ۱۳۹۴ طالبان یک متنفذ قومی بنام حاجی الله داد را در ولایت بادغیس به جرم همکاری با دولت توسط چوب مورد لت و کوب قرار داده و به قتل رساندند. شراف الدین مجیدی رییس دفتر والی بادغیس به کلید گفت: (( طالبان روز گذشته بر اساس فیصله محکمه صحرایی این متنفذ قومی را به همکاری با دولت مجرم شناخته و با ضربات چوب به قتل رساندند)).

حملۀ انتحاری در مقابل وزارت دفاع ۱۲ کشته برجا گذاشت
صدای امریکا ۸ حوت ۱۳۹۴ امروز حوالی ساعت ۳:۲۰ پس از چاشت، یک مهاجم انتحاری مواد همراهش را در مقابل دروازه مراجعین وزارت دفاع منفجر ساخت که به گفتۀ پولیس کابل، در این حمله ۹ تن کشته شدند و ۱۳ دیگر زخم برداشتند. جنرال عبدالرحمان رحیمی قوماندان امنیه کابل در محل رویداد به خبرنگاران گفت که در این حمله بیشتر افراد ملکی تلفات دیده اند. جنرال رحیمی افزود “مهاجم انتحاری پیاده بود، در موتر نبود، در بین کشته‌شده‌‌گان زنان، افراد ملکی و نظامیان شامل اند.”

غصب دو میلیون جریب زمین در چهارده سال گذشته در افغانستان
یک ۶ حوت ۱۳۹۴ نهاد خانه‌ی آزادی با نشر گزارشی اعلام کرده که در چهارده سال پسین، نزدیک به دو میلیون جریب زمین در هجده ولایت کشور غصب شده است. شاه حسین مرتضوی، مسوول این نهاد دیروز در نشست خبری گفت که این زمین‌ها در زمان حکومت کرزی از سوی رهبران بلندپایه حکومت پیشین و کنونی، وزیران کابینه، والیان، اعضای پارلمان، فرماندهان پولیس و زورمندان غصب شده است.

 زنان

صد دختر در پی ترویج فرهنگ مطالعه
۸ صبح ۱۲ حوت ۱۳۹۴شماری از اعضای گروه «صد دختر، صد مشکل، صد راه حل» با راه‌اندازی برنامه کتاب‌‌خوانی در یکی از مزدحم‌ترین جاده‌های شهر کابل، خواستند مردم را به مطالعه تشویق کنند. گروه «صد دختر، صد مشکل، صد راه‌حل»، یک جریان نو تاسیس است که اکثریت اعضای آن دختران جوان و تحصیل کرده هستند. خاتمه کاکر از بنیان‌گذاران این گروه، می‌گوید که به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در سطح کشور تاکنون توجه خاصی صورت نگرفته و اعضای این گروه می‌خواهند با مطالعه کردن کتاب در کنار جاده‌‌ها، توجه مردم را به این فرهنگ جلب کنند. خانم کاکر گفت: «ما خواستم به تمام کسانی‌که از اینجا عبور و مرور می‌کنند برای‌شان ذهنیت بدهیم تا از اعضای خانواده‌ خرد خود سوال کنند که کتاب هم می‌خوانند یا نه.»
تجاوز جنسی تحت نام علم در افغانستان

سالانه حدود ۸۰ پرستار و قابله در ننگرهار فارغ و مشغول کار می شوند
بخدی ۱۲ حوت ۱۳۹۴ مسئولان انستیتیوت علمی ننگرهار می گویند که سالانه هفتاد تا هشتاد پرستار و قابله از انستیتیوت های بخش خصوصی فارغ شده و در بخش های از این ولایت مصروف کار می شوند. با فراغت قابله های مسلکی از انستیتیوت ها، امیدواری برای کاهش مرگ و میر مادران و اطفال در جامعه بیشتر می شود با فراغت قابله های مسلکی از انستیتیوت ها، امیدواری برای کاهش مرگ و میر مادران و اطفال در جامعه بیشتر می شود. در همین حال آقای کندوزی از کارکرد انستیتیوت های خصوصی استقبال کرده و اطمینان داد که برای شاگردان زمینه کار فراهم کرده و با آنان همکاری خواهد کرد.

خودکشی یک دختر ۲۴ ساله در جوزجان
افغانستان رو ۱۰ حوت ۱۳۹۴یک بانوی ۲۴ ساله در ولسوالی منگجک جوزجان برای رهایی از ازدواج اجباری خود را حلق آویز کرد. به گفته رضا غفوری این بنام بنام نسیمه باشنده روستای قور چنغوی منگجک بود و تحقیقات ابتدایی نشان می دهد که او در اعتراض به ازدواج اجباری خودکشی کرده است. خانواده این بانو اما مدعی اند که دختر شان تکلیف روانی داشته اما فعالان حقوق زن می گویند در برخی از موارد زنان که در نتیجه خشونت های خانوادگی جان خود را از دست می دهند از ترس پیگیری حقوق خانواده ها مرگ دختران خود را طبیعی و یا خودکشی وانمود می کنند.

دو افغان به اتهام آزار و اذیت دختران نوجوان در آلمان بازداشت شدند
یک ۸ حوت ۱۳۹۴مسوولان امنیتی آلمان اعلام کرده اند که دو تبعه‌ی افغانستان به اتهام آزار و اذیت دختران نوجوان از شهر کیل این کشور بازداشت شده اند. گزارش‌ها حاکی است، این دو جوان در حالی بازداشت شده اند که دو دختر آلمانی پانزده و هفده ساله را در یک مرکز خرید، با گرفتن عکس و فیلم از آنان، مورد آزار و اذیت قرار داده اند. مقام‌های پولیس این کشور گفته اند که این دختران مورد اذیت و آزار فزیکی قرار نگرفته اند و این دو شهروند افغانستان اکنون در بازداشت به سر می‌برند.
جوان افغان به اتهام تجاوز بر یک زن در بلجیم بازداشت شد

انفجار در یک مکتب دخترانه در ولایت بادغیس
کلید ۱۰ حوت ۱۳۹۴ افراد مسلح ناشناس با منفجر ساختن مواد انفجاری در یک مکتب دخترانه ولایت بادغیس خساراتی را بر ساختمان این مکتب وارد نمودند. شراف الدین مجیدی رییس دفتر والی بادغیس به کلید گفت: افراد ناشناس حوالی ساعت ۹:۰۰ شب گذشته بمب کارگذاری شده در یک مکتب دخترانه منطقه “هیچکه” ولسوالی مقر این ولایت را منفجر ساختند که در نتیجه بخشی از ساختمان این مکتب تخریب شده است. وی گفت: در این رویداد به کسی آسیبی نرسیده است.

حامیان و فعالان

ما خواستار صلح هستیم اما نه به بهای قربانی شدن عدالت
۸ صبح ۱۲ حوت ۱۳۹۴ گروه هماهنگی عدالت انتقالی طی یک اعلامیه گفت: «اخیراتلاش ها برای از سر گرفتن مذاکرات صلح در افغانستان شدت یافته است. مذاکرات چهار جانبه طی چند مرحله برگزار شده و در آن مقدمات مذاکرات مستقیم با گروه های طالبان مورد بررسی قرار گرفته است. اما هنوزاز محتوای مذاکرات معلومات چندانی در اختیار مردم و به ویژه قربانیان و خانواده‌های انها قرار داده نشده است. این روند، غیر شفاف و نگران کننده است چرا که مربوط به گذشته و اینده این سرزمین است وبار دیگر سرنوشت مامردم جنگ زده در افغانستان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.»

یوناما: گروه‌های درگیر به مراکز صحی احترام بگذارند
۸ صبح ۵ حوت ۱۳۹۴ هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، از تمام گروه‌های درگیر جنگ در کشور خواسته تا به مراکز صحی احترام گذاشته و کارمندان صحی و بیماران آسیب نرسانند. یوناما افزوده که طی هفته گذشته دو مرکز صحی مورد حمله قرار گرفته و تعدادی از افراد در آن کشته و زخمی شده‌اند. در یکی از این حملات، یک انتحارکننده مواد جاسازی شده در بدن خود را در نزدیکی دروازه ورودی کلنیک صحی ولسوالی سیاه‌گرد ولایت پروان منفجر کرد که در نتیجه آن هفت غیرنظامی به شمول سه کودک کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

دیوار مهربانی از بلخ به کابل رسید
یک ۱۱ حوت ۱۳۹۴ فعالان مدنی در اقدامی کم سابقه، دیواری در سطح شهر ترسیم کرده اند و نوشتن متنی با عنوان “داری بگذار نداری بردار” سعی در ترویج فرهنگ انسان دوستی دارند. ترسیم این دیوار از بلخ آغاز شد، فعالان مدنی می‌‎گویند که این دیوار مکانی است برای کمک به نیازمندان و نمادی است برای تقویت روحیه‌ی انسان دوستی و کمک به همدیگر. حال این دیوار در شهر کابل ایجاد شده و فعالان مدنی با شعار “شاید اضافه تو کمبود کسی باشد” و اهدافی مشابه فعالیت می‌کنند.

نی خواستار محاکمه عاملان خشونت علیه یک خبرنگار در فاریاب شد
۸ صبح۱۱ حوت ۱۳۹۴ دفتر «نی» حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، اعلام کرده که عاملان خشونت علیه یک خبرنگار محلی در ولایت فاریاب بازداشت شده و این افراد باید مورد محاکمه قرار بگیرند. دفتر «نی» افزوده که قطب‌الدین کوهی یک تن از خبرنگاران خبرگزاری پژواک در ولایت فاریاب توسط نیروهای امنیتی آن ولایت مورد لت و کوب قرار گرفته است. مسوولان محلی این ولایت به دفتر «نی» گفته‌اند که عاملان این خشونت توسط پولیس بازداشت شده‌اند.
پرتاب بمب به دفتر یک رادیوی محلی در پروان

رهایی ۳۵ زندانی از چنگ طالبان در هلمند
صدای امریکا ۸ حوت ۱۳۹۴ جنرال محمدمعین فقیری قوماندان قول اردوی ۲۱۵ میوند به صدای امریکا می‌گوید که نیروهای ویژه افغان، دیشب در ساحه عبادالله قلف ولسوالی نادغلی این ولایت عملیاتی را انجام دادند که در نتیجه ۳۵ تن را از یک زندان مخالفین آزاد کردند که در بین آزادشده‌گان، ۵ زن، ۵ مرد ۲۵ طفل شامل می‌باشند. او می‌گوید که این عملیات بر اساس اطلاعات دقیق استخباراتی انجام شد. جنرال فقیری می‌گوید که یک گروپ هفت نفری محافظان این زندان مخالفین مسلح را نیز بازداشت کرده اند.
۱۰ فرد ملکی از قید طالبان در ولسوالی ادرسکن هرات آزاد شدند

 حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

تعطیلی هفتصد مکتب به علت ناامنی در افغانستان
افغانستان رو ۱۲ حوت ۱۳۹۴ سخنگوی وزارت معارف افغانستان اعلام کرد: به علت افزایش ناامنی و جنگ در افغانستان ، شمار دیگری از مکاتب این کشور تعطیل شده است. مجیب مهرداد تصریح کرد: پیش از سال ۱۳۹۴ نزدیک به ۵۰۰ مکتب به علت ناامنی در افغانستان بسته بود اما اکنون به هفتصد مکتب رسیده است. وی گفت: بیشتر این مکاتب در ولایت های هلمند ، قندهار ، غزنی ، ننگرهار و قندوز قرار دارد.

۴۰ در صد از ادارات دولتی دایکندی تعمیر ندارد

کلید ۱۲ حوت ۱۳۹۴مقام های محلی ولایت دایکندی می گویند، در حدود ۴۰ درصد از ادارات دولتی این ولایت تعمیر نداشته و در منازل کرائی، کارهای اداری شانرا انجام می دهند. محمد ابراهیم دادفر رئیس اقتصاد دایکندی به کلید گفت که بیش از ۴۰ درصد ادارات دولتی تعمیر ندارند و آنان با مشکلات فراوانی روبرو می باشند. وی گفت که تعمیر اقتصاد این ولایت با هزینه ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار افغانی از بودجه وزارت اقتصاد اعمار شده است. به گفته وی، این تعمیر در دو منزل و ۱۲ اطاق اداری درمدت یکسال تکمیل شده و با ساختن این تعمیر اکثری از مشکلات ریاست اقتصاد حل شده است.

بیش از هفتاد درصد افراد دارای معلولیت از حق تعلیم و تحصیل محروم هستند
اطلاعات روز ۱۱ حوت ۱۳۹۴ نتایج یک تحقیق کمیسیون حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که ۷۸.۸ درصد از اشخاص دارای معلولیت که در این تحقیق شرکت داشته‌اند، از حق تعلیم و تحصیل برخوردار نمی‌باشند. از مجموع ۸۸۳ تن معلول که در این تحقیق شرکت داشته‌اند، ۶۹۶ تن آنان از حق تعلیم و تحصیل برخوردار نمی‌باشند و تنها ۱۸۳ تن که به‌صورت مجموعی ۲۰.۷ درصد مصاحبه‌شونده‌ها را تشکیل می‌دهد، گفته‌اند که به تعلیم و تحصیل دسترسی دارند. ۶۲ تن در مکتب‌های خاص بینایی و شنوایی، ۸۶ تن در مکتب‌های عام دولتی، ۱۳ تن در مدرسه‌های دینی و ۱۴ تن در دانشگاه‌ها می‌روند و ۲۰ تن دیگر در سایر مراکز تعلیمی، آموزش می‌بینند.

بودجه بیش از پنجاه مکتب خیالی در ولایت پکتیا افغانستان قطع شد
بی بی سی ۹ حوت ۱۳۹۴ مقامات آموزش و پرورش ولایت پکتیا می‌گویند مصارف بیش از پنجاه مکتب خیالی را در این ولایت قطع کردند. لقمان حکیم حکیمی رئیس معارف/آموزش و پرورش ولایت پکتیا می‌گوید که گویا هزاران شاگرد به این مکاتب خیالی می‌رفتند؛ مکاتبی که تنها به روی کاغذ وجود داشتند.
رییس جمهور: کتاب‌های درسی در داخل کشور چاپ خواهند شد

نگرانی جدی تیفا از وقت‌کشی حکومت در اصلاح نظام انتخاباتی

۸ صبح ۴ حوت ۱۳۹۴ بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، تیفا، حکومت را متهم به وقت‌کشی در اصلاح نظام انتخاباتی کرده می‌گوید که از این مساله شدیدا نگران است. این نهاد ناظر بر روند انتخابات در اعلامیه‌ای می‌گوید که حکومت افغانستان باوجود دادن وعده‌های پیاپی، اقدام عملی برای تحقق اصلاحات انتخاباتی نکرده و در این رابطه سکوت اختیار کرده است.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه..

آلمان آگاهی‌های محیط زیستی را در افغانستان گسترش می‌دهد
صدای آلمان ۹ حوت ۱۳۹۴ مسوولان اداره حفظ محیط زیست افغانستان روز یک شنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفتند که حکومت چالش‌ها و کاستی‌های زیادی دارد و نمی‌تواند برنامه‌های کافی محیط زیستی را برای ایجاد فضای سبز و پاک تطبیق کند. حفظ محیط زیست در چهارده سال اخیر اولویت حکومت افغانستان نبوده است در نتیجه صدها هزار واسطه نقلیه وارد شهرهای بزرگ شدند و استفاده از مواد نفتی بی‌کیفیت در این وسایط از جمله عواملی است که منجر به آلوده شدن فضای شهرها شد.
برگزاری هفتمین نشست ماهانه شبکه نظارت از محیط‌زیست و منابع طبیعی

دهقانان ولایت پروان: با استفاده از خانه های سبز چندین برابر حاصلات بدست آوردیم
بی بی سی ۱۲ حوت ۱۳۹۴ ولایت پروان از جمله ولایت های سرد سیر کشور به شمار می رود که اکثریت مردم آن به زراعت مصروف هستند. عبدالرقیب احمدی آمر امور زراعت ریاست پروان به خبرگزاری بخدی گفت:” با تدابیر پیشگیرانه و موثر کشت انواع نباتات به ویژه سبزیجاتی خانه های سبز نتیجه خوب داشته و باعث شده که دهقانان از زمین کم حاصل زیاد بدست آورد.
غنی: “ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور وابسته به کشاورزی است”

جنگ

مسعود: حلقات معینی در حکومت از عملیات نظامی در برابر طالبان جلوگیری می‌کنند
طلوع نیوز ۱۱ حوت ۱۳۹۴ احمد ضیاء مسعود، نمایندۀ ویژۀ رییس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب در گفت‌وگوی ویژه با طلوع‌نیوز از حلقات معین در داخل حکومت برای جلوگیری از عملیات نظامی در برابرطالبان سخن گفت. وی اظهار داشت که این حلقات در تبانی با طالبان، نمی‌گذارند که نیروهای امنیتی از حالت تدافعی بیرون شوند و حالت تهاجمی بگیرند. وی هشدارمی‌دهد که اگر حکومت نتواند اوضاع را مدیریت کند، شوراهای جهادی در سراسر کشور دست به کار خواهند شد.
وزارت داخله بازداشت ۳۰ پولیس از سوی نیروهای ارتش در هلمند را بررسی می‌کند

درگیری خونین میان دو شاخه‌ی طالبان، دستکم ۳۰ کشته برجای گذاشت
یک۲۷ دلو ۱۳۹۴ محمد امین حمیمی، والی غزنی در گفت‌وگو به تلویزیون۱ تایید کرده است که در گیری خونین میان افراد وابسته به دو شاخه‌ی طالبان جریان دارد. او تاکید کرده است که این درگیری در ولسوالی ناوه ولایت غزنی رخ داده است. آقای حمیمی می‌گوید، بر بنیاد اطلاعات ارایه شده، دستکم سی تن از افراد دو طرف در این درگیری کشته شده اند.

بیش از ۳۶ هزار پولیس افغانستان در سال ۲۰۱۵ ترک وظیفه کرده‌اند
یک ۸ حوت ۱۳۹۴ بیش از ۳۶ هزار سرباز پولیس افغانستان در سال ۲۰۱۵ میلادی وظیفه‌ی‌شان را ترک کرده‌اند. روزنامه‌ “وال استریت ژورنال” به گزارش محرمانه‌ی وزارت امور داخله‌ی افغانستان دست یافته است. به گفته‌ی روزنامه، این گزارش وزارت امور داخله به نهادهای تمویل کننده‌ی جهانی فرستاده شده است. وال استریت ژورنال نگاشته است، پس از بیرون شدن بسیاری از نیروهای خارجی از افغانستان، این شمار سربازان پولیس در حالی وظیفه‌‌ی شان را ترک کرده‌اند که پولیس با مشکل ضعف رهبری و افزایش حمله‌ی طالبان روبه‌رو است.

تلفات
امنیت ملی افغانستان: اعضای چهار شبکه تروریستی در قندهار بازداشت شدند. ‘۷۰ شورشی طالبان’ در نتیجه عملیات دولت در فاریاب کشته شده‌اند. دو انفجار در شهر جلال آباد در نزدیکی کنسولگری هند. چهار طالب هنگام حمله گروهی طالبان در بدخشان کشته شدند. طی عملیات مشترک نیروهای امنیتی در دشت ارچی ۱۳ طالب کشته و زخمی شدند. بیش از ۹۰ جنگجوی طالب در جریان عملیات های جداگانه در ولایت فراه کشته و زخمی شده اند. نیروهای امنیتی ۴۵ عضو داعش را در ننگرهای کشتند. تلفات سنگین گروه‌های هراس‌افگن در ولایت کندز

فرهنگ

همایش کتابخوانی در کنار جاده‌های کابل
طلوع نیوز ۱۱ حوت ۱۳۹۴ اعضای نهاد جوانان و صلح، همایش کتابخوانی را زیر نام “هر روز صلح” در بخش‌های پُر رفت‌وآمد شهر کابل راه‌اندازی کردند و هدف از آن را ترویج فرهنگ کتابخوانی و نیز ترویج فرهنگ صلح خواندند. در این همایش کتابخوانی بیشتر بانوان شرکت کرده‌اند و برای نخستین‌بار در کنار جاده‌های پر رفت‌وآمد پایتخت، همایش کتابخوانی را برگذارکردند. شهروندان کشور به‌علت مشکلات اقتصادی، کمتر به مطالعه می‌پردازند و گفته می‌شود که رویدادهای اخیر سیاسی در کشور ذهن بیشتر بیشتر شهروندان را درگیر کرده‌است؛ اما کتابخوانی در حال باید ادامه داشته باشد، همان‌گونه که «خوردن» در حال ادامه دارد.

‘تحفه دیجیتالی’ از بایگانی رسانه‌ای افغانستان برای کتابخانه کنگره آمریکا
بی بی سی ۹ حوت ۱۳۹۴ اگر یکی از ذخیره‌های حافظه تاریخی یک جامعه، بایگانی رسانه‌ای‌اش باشد، حالا حاجی داوود و همکارانش خوش‌حال اند که یک نسخه از این حافظه را نزد یکی از متنوع‌ترین بایگانی‌های جهان هم سپرده‌اند. یک مرکز رسانه‌ای افغانستان، ذخیره‌ای از یک صد هزار عکس و اسلاید و صدها ساعت فیلم از تاریخ معاصر کشور را به کتاب‌خانه کنگره ایالات متحده هدیه داد؛ مجموعه‌ای که چند دهه اخیر افغانستان را روایت می‌کند؛ یکی از طولانی‌ترین بحران‌های نیمه دوم قرن بیستم.
اسناد تاریخ معاصر افغانستان در یکی از بزرگترین کتابخانه های جهان

آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف

.برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته:خبر گزاری خامه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۳۵-۱۳۶

پیوست‌ها: