زنان-690x259

روز جهانی زن مبارک

AMUt68uiPz

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان یک زن پس از تجاوز در غزنی به قتل رسید
۸ صبح ۷ مارچ ۲۰۱۶ مقام‌های محلی ولایت غزنی اعلام کرده‌اند که یکی از افراد گروه تروریستی طالبان با حمله به خانه یکی از ساکنان ولسوالی واغظ، یک زن را مورد تجاوز جنسی قرار داده و سپس به قتل رسانده است.به گزارش صدای امریکا، جنرال امین‌الله امرخیل فرمانده پولیس ولایت غزنی گفته است: «زمری یکی از افراد گروه طالبان، شب هنگام بر منزل این خانم در قریه شاهزاده‌گان ولسوالی واغظ وارد شده بر او تجاوز کرده و بعدا این زن را به قتل رسانده است.»

افغانستان هشدار یک قربانی تجاوز جنسی به خودسوزی
کلید گروپ ۵ مارچ ۲۰۱۶ ملکه با چشمان پراشک برایم گفت که در حدود دو سال قبل، یک مرد زورمند از منطقه اش بالای وی تجاوز جنسی نموده و بعداً اخطار داده است که به شوهرش چیزی در این مورد نگوید. پس از اولین واقعه یک هفته می‎گذرد و این مرد دوباره شب‎هنگام به خانه ملکه می‎آید تا بازهم بالای وی تجاوز کند. اما در این شب شوهر ملکه در خانه می‎باشد و این مرد را در یکی از اتاق‎های خانه‎اش زندانی می‎کند.

سوریه داعش زنان ایزدی را در افغانستان، پاکستان و لیبی می‌فروشد
مهر نیوز ۶ مارچ ۲۰۱۶ گروه تروریستی داعش زنان ربوده شده «ایزدی» از سوریه و عراق را برای بردگی به کشور های افغانستان، پاکستان و لیبی می فروشد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «اسپوتنیک»، گروه تروریستی داعش تعداد زیادی از زنان ربوده شده ایزدی در سوریه و عراق را برای فروش به کشورهای مختلف به ویژه پاکستان، افغانستان و لیبی قاچاق می‌کند.

 هفت آزار جنسی که من تجربه کردم
اطلاعات روز ۱۶ مارچ ۲۰۱۶ آزار و اذیت جنسی، از هر نوع‌اش که باشد، بر روح و روان زنان و دختران تاثیرات خیلی بد و منفی می‌گذارد. آزار و اذیت جنسی جلو پیشرفت زنان و دختران را می‌گیرد و باعث می‌گردد که یک جامعه در تاریکی و وحشت بماند.

افغانستان خودکشی یک دختر ۲۴ ساله در جوزجان
افغانستان رو  ۲۹ فبروری ۲۰۱۶ یک بانوی ۲۴ ساله در ولسوالی منگجک جوزجان برای رهایی از ازدواج اجباری خود را حلق آویز کرد. به گفته رضا غفوری این بنام بنام نسیمه باشنده روستای قور چنغوی منگجک بود و تحقیقات ابتدایی نشان می دهد که او در اعتراض به ازدواج اجباری خودکشی کرده است. خانواده این بانو اما مدعی اند که دختر شان تکلیف روانی داشته اما فعالان حقوق زن می گویند در برخی از موارد زنان که در نتیجه خشونت های خانوادگی جان خود را از دست می دهند از ترس پیگیری حقوق خانواده ها مرگ دختران خود را طبیعی و یا خودکشی وانمود می کنند.

افغانستان انفجار در یک مکتب دخترانه در ولایت بادغیس
کلید ۲۹ فبروری ۲۰۱۶ افراد مسلح ناشناس با منفجر ساختن مواد انفجاری در یک مکتب دخترانه ولایت بادغیس خساراتی را بر ساختمان این مکتب وارد نمودند. شراف الدین مجیدی رییس دفتر والی بادغیس به کلید گفت: افراد ناشناس حوالی ساعت ۹:۰۰ شب گذشته بمب کارگذاری شده در یک مکتب دخترانه منطقه “هیچکه” ولسوالی مقر این ولایت را منفجر ساختند که در نتیجه بخشی از ساختمان این مکتب تخریب شده است. وی گفت: در این رویداد به کسی آسیبی نرسیده است.

پاکستان پولیس پاکستان مانع عروسی یک دختر با یک پسر ۱۴ ساله شد
کلید گروپ ۵ مارچ ۲۰۱۶ پولیس پاکستان مانع عروسی یک دختر با یک پسر ۱۴ ساله شد نیروهای پولیس از ازدواج یک دختر پس از آن جلوگیری کردند که قرار بود این دختر در پی پایان یک خصومت خانوادگی به عقد ازدواج یک کودک چهارده ساله درآید. بزرگان قومی در رحیم یار خان ایالت پنجاب پس از آن به این فیصله رسیدند که برادر این دختر متهم به قتل همسر اش شد.

ایران خودکشی یک کارمند زن شهرداری در محل کار
ایران وایر ۳ مارچ ۲۰۱۶ یکی از خانم های کارمند شهرداری منطقه ۱۳ تهران عصر سه شنبه در پی اختلاف با مدیر خود، مقابل چشم سایر همکارانش دست به خودکشی زد.برخی منابع آگاه در شهرداری منطقه ۱۳ به باشگاه خبرنگاران جوان گفته اند: «این خانم به نام “ه” ساعت ۱۹و۳۰ دقیقه سه شنبه پس از این که از اتاق مدیرش بیرون آمد،‌ از طبقه دوم ساختمان مجتمع ورزشی کوثر خودش را به پایین پرتاب کرد.

افغانستان حمله اسیدی به آرایشگاه زنانه
شهروند ۵ مارچ ۲۰۱۶ دو کارآموز آرایشگاه زنانه در حالی‌که مشغول کار بودند، هدف حمله مرد اسیدپاش خطرناک قرار گرفتند و سوختند. این مرد درحالی‌که ظرف اسید به همراه خود داشت، با انگیزه سرقت پول و طلا این دو دختر جوان را مورد حمله اسیدی قرار داد. در حال حاضر تحقیقات برای شناسایی و دستگیری مرد اسیدپاش که با جا گذاشتن یک لنگه کفش خود فراری شد، آغاز شده است.

افغانستان زنان خبرنگار: ناامنی و تبعیض جنسیتی در افغانستان موانع عمده کاری است
بی بی سی فارسی ۵ مارچ ۲۰۱۶ ده‌ها خبرنگار زن از ولایت‌های مختلف افغانستان در شهر کابل گرد هم آمده‌اند و اعلام کردند که ناامنی، امکانات محدود و تبعیض جنسیتی موانع عمده برای انجام کار آنان است.این خبرنگاران می‌گویند که با توجه به تمام این مشکلات، دید مردم نسبت به فعالیت زنان به عنوان خبرنگار تغییر مثبت کرده‌ است.

مژگان مصطفوی: حضور زنان در رسانه های افغانستان فقط نمایشی است

دفاع از حقوق بشر

ایران اسفندگان کتاب برای زنان بی‌خانمان
ایران وایر ۳ مارچ ۲۰۱۶ طاهره تسلیمى: نویسندگان، ناشران و خوانندگان کتاب همه گردهم آمدند تا با شرکت در جشن «اسفندگان کتاب»، برای زنان بی‌سرپناه، خانه بسازند. عصر روز پنج‌شنبه ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۴ جمع زیادی در «نشر ثالث» با فراخوانی ساده گرد هم آمدند تا در کنار «جمعیت طلوع‌بی‌نشان‌ها» باشند که بیش از ۱۰ سال است برای افراد آسیب دیده اجتماعی و بی‌خانمان‌ها تلاش‌ می کند.خیریه‌ای که هر سال با راهپیمایی از تجریش تا ولی‌عصر، با شعار «ببخش و باور کن»، ته‌سیگارهای شهر را جمع می‌کرد، امسال ترجیح داده است کار تازه‌ای انجام دهد.

دو افغان به اتهام آزار و اذیت دختران نوجوان در آلمان بازداشت شدند
یک ۸ حوت ۱۳۹۴مسوولان امنیتی آلمان اعلام کرده اند که دو تبعه‌ی افغانستان به اتهام آزار و اذیت دختران نوجوان از شهر کیل این کشور بازداشت شده اند. گزارش‌ها حاکی است، این دو جوان در حالی بازداشت شده اند که دو دختر آلمانی پانزده و هفده ساله را در یک مرکز خرید، با گرفتن عکس و فیلم از آنان، مورد آزار و اذیت قرار داده اند. مقام‌های پولیس این کشور گفته اند که این دختران مورد اذیت و آزار فزیکی قرار نگرفته اند و این دو شهروند افغانستان اکنون در بازداشت به سر می‌برند.

‎کره شمالی بانکی‌مون: پیشرفت زنان از مرزهای عنعنه‌یی عبور کرده‌است
طلوع نیوز ۶ مارچ ۲۰۱۶ به عنوان پسری که در کوریای پس‌از جنگ بزرگ شده‌ام، دربارۀ یک عنعنه به یاد دارم. مادرم می‌گفت: “زنانی که برای ولادت می‌رفتند، زمانی که کفش‌های شان را از پا می‌کشیدند با ترس به آن می‌دیدند.آنها به این فکر می‌کردند که آیا دوباره می‌توانند این کفش‌ها را بپوشند؟هنوز هم پس‌از گذشت نیم قرن، این خاطره مرا می‌آزارد. امروز در بخش‌های فقیرنشین جهان، زنان هنوز برای جان‌بخشیدن به یک انسان با خطر مرگ رو به رو استند. مرگ‌ومیر مادران یکی از خطرهای قابل پیش‌گیری است.

ایران فراخوانی دیگر برای سر فرود آوردن در برابر قدرت بی‌پایان مردانه / فروغ اسدپور
نقد اقتصاد سیاسی ۶ مارچ ۲۰۱۶ در ویدئوی «زنانه»ی «تغییر چهره­‌ی مردانه‌ی مجلس»، با چهره‌های شاد و خوش آب‌ورنگی روبه‌رو می‌شویم که با خنده و رفتار سرخوشانه، پیام شوربختی‌مان، یعنی فرودستی حقوقی زنان در برابر قدرت بی‌پایان مردانه را به ما ابلاغ می‌کنند چه آن‌گونه که داستایفسکی در رمان ابله می‌گوید زیبایی قرار است جهان را نجات بدهد.

افغانستان روشنای خاکستر، اثر جدیدی از زهرا یگانه، به پیشواز هشتم مارچ، روز جهانی زن، طی مراسم خاصی با حضور ده‌ها تن از چهره‌های فرهنگی، هنری و سیاسی در کابل رونمایی شد.
هشت صبح ۵ مارچ ۲۰۱۶ این کتاب که روایت زنانه دارد، در آن تلاش شده تا زندگی زنان در افغانستان با توجه به واقعیت‌های تجربه شده به صورت داستان منعکس شود. مخاطب اصلی کتاب «روشنای خاکستر» مردان‌اند.زهرا یگانه نویسنده «روشنای خاکستر»، در مراسم رونمایی این کتاب گفت که هدف از نوشتن آن برجسته ساختن موضوعات مربوط به زنان در افغانستان است. خ

کودکان

افغانستان بیشترین کودکان پناهجوی بدون همراه در اروپا، افغانها اند
صدای آمریکا ۵ مارچ ۲۰۱۶ کار در گدام‌های مسکو آنچه نبود که قاچاقبر به الیاس و برادرش وعده داده بود. این دو برادر افغان از ساعت چهار صبح تا هشت شام بار لاری‌ها را در گدامی در شهر مسکو پایان و بالا می کردند و در یک سال فقط دو روز رخصتی داشتند.

افغانستان چشم‌اندازی نو: کودکان و عدالت در دوره‌ گذار
آرمان شهر ۲۱ فبروری ۲۰۱۶ در مواردی که فجایع و سرکوب عمومی نظام ‏مند یا گسترده است، ‏کودکان از جمله کسانی هستند که در معرض تأثیرهای منفی ناشی از پیامدهای عظیم جسمانی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قرار دارند.در سال ۲۰۱۰، بیش از یک بیلیون کودک در کشورها یا مناطق در حال جنگ جهان زندگی می‏‏‏کردند و بیش از یک چهارم آن‏ها کمتر از پنج سال داشتند. بسیاری از کشورهای جنگ‏ زده دارای هِرَم سنی بی‏ تناسبی هستند.

افغانستان کودکان و عدالت در دوراه‏ی گذار؛ حقیقت‏‌گویی، پاسخ‏‌گویی و آشتی
آرمان شهر ۲۱ فبروری ۲۰۱۶ درگیری مسلحانه و خشونت سیاسی کودکان را در معرض خطر جنگ‏ افزار قرار ‏می‌‏دهند. آن‏ها قربانی سلاح‏‌های آتشین، مین‏‌های زمینی، موشک و بمباران هوایی ‏می‏‌شوند. شاهد کشته شدن اعضای خانواده و دوستان‏شان هستند. وقتی جامعه‏‌شان مورد حمله قرار می‏‌گیرد و مردم ناگزیر فرار ‏می‏کنند، کودکان خانه‏‌شان را از دست ‏می‏دهند و از غذا، مراقبت بهداشتی و مدرسه محروم ‏می‌‏شوند.

حقوق مدنی، سیاسی

ایران کار خانگی؛ کار بی‌مزد
تامین ۲۴/ ۲۹ فبروری ۲۰۱۶ نیکزاد زنگنه: «کار» می‌تواند به عنوان انجام وظایفی تعریف شود که متضمن صرف کوشش‌های فکری و جسمی بوده و هدفش تولید کالا‌ها و خدماتی است که نیازهای انسان را برآورده می‌سازد. «شغل» کاری است که در مقابل مزد یا حقوق منظم انجام می‌شود.بنا بر این تعاریف «کار خانگی» در جامعه امروز شغل محســوب نمی‌شود. کار خانگی به مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرد خانه دار برای تنظیم و رسیدگی به امور منزل و خانواده، اطلاق می‌شود.

افغانستان سالانه حدود ۸۰ پرستار و قابله در ننگرهار فارغ و مشغول کار می شوند
بخدی ۲ مارچ ۲۰۱۶ مسئولان انستیتیوت علمی ننگرهار می گویند که سالانه هفتاد تا هشتاد پرستار و قابله از انستیتیوت های بخش خصوصی فارغ شده و در بخش های از این ولایت مصروف کار می شوند. با فراغت قابله های مسلکی از انستیتیوت ها، امیدواری برای کاهش مرگ و میر مادران و اطفال در جامعه بیشتر می شود با فراغت قابله های مسلکی از انستیتیوت ها، امیدواری برای کاهش مرگ و میر مادران و اطفال در جامعه بیشتر می شود. در همین حال آقای کندوزی از کارکرد انستیتیوت های خصوصی استقبال کرده و اطمینان داد که برای شاگردان زمینه کار فراهم کرده و با آنان همکاری خواهد کرد.

ایران دغدغه ها و نگرانی های دو نوعروس دبیرستانی
کانون زنان ایرانی ۳ فبروری ۲۰۱۶ -ازدواج کودکان و نوجوانان یکی از انواع خشونت است که بویژه علیه زنان اعمال می شود.کانون زنان ایرانی به مناسبت روزجهانی منع خشونت علیه زنان، مجموعه مطالبی را در این باره تهیه کرده که انتشارش تاکنون ادامه یافته است.

ایران آسیب شناسی اشتغال زنان
تأمین ۲۴/ ۲۷ فبروری ۲۰۱۶ فریبرز رئیس دانا*: زنانه‌تر شدن فقر و محرومیت و تبعیض شغلی محصول بد جنسی مردان نیست، هر چند در مواردی باشد. این آموزه فمینیستی سطحی را از دل برون کنیم. راه حل نیز در کامیابی شخصی و جبران محرومیت با توسل به کالایی شدن زنان نیست و چانه زنی مجزای زنان برای تأمین حقوق سطحی کافی نیست. در جامعه سرمایه داری می‌توان، و باید، با همه‏ تبعیض‌های دولتی و بازاری و خانوادگی و علیه انواع ستم بر زنان مبارزه کرد.

فرهنگ و جامعه

افغانستان صد دختر در پی ترویج فرهنگ مطالعه
هشت صبح ۱۲ حوت ۱۳۹۴شماری از اعضای گروه «صد دختر، صد مشکل، صد راه حل» با راه‌اندازی برنامه کتاب‌‌خوانی در یکی از مزدحم‌ترین جاده‌های شهر کابل، خواستند مردم را به مطالعه تشویق کنند. گروه «صد دختر، صد مشکل، صد راه‌حل»، یک جریان نو تاسیس است که اکثریت اعضای آن دختران جوان و تحصیل کرده هستند. خاتمه کاکر از بنیان‌گذاران این گروه، می‌گوید که به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در سطح کشور تاکنون توجه خاصی صورت نگرفته و اعضای این گروه می‌خواهند با مطالعه کردن کتاب در کنار جاده‌‌ها، توجه مردم را به این فرهنگ جلب کنند. خانم کاکر گفت: «ما خواستم به تمام کسانی‌که از اینجا عبور و مرور می‌کنند برای‌شان ذهنیت بدهیم تا از اعضای خانواده‌ خرد خود سوال کنند که کتاب هم می‌خوانند یا نه.

افغانستان دختران دوچرخه‌سوار افغان، نامزد جایزه صلح نوبل
بی بی سی فارسی۶ مارچ  ۲۰۱۶ گروه دختران دوچرخه‌سوار افغانستان از سوی ١١٨ نفر از اعضای پارلمان ایتالیا نامزد جایزه صلح نوبل امسال شده است.این خبر را ابتدا یک ایستگاه رادیویی در ایتالیا، در ماه ژانویه به طور رسمی اعلام کرد. سپس سفارت ایتالیا در کابل، صادق صادق، مربی این تیم را دعوت کرد و این خبر را به او رساند.

افغانستان اسکی دختران در بامیان
صدای آمریکا ۶ مارچ ۲۰۱۶ ده دختر اسکی باز بامیانی روز شنبه به منظور تشویق زنان ودختران به رشته های ورزشی زمستانی دردامنه سلسله کوه های بابا دربامیان به مسابقه پرداختند.اسکی در طی شش سال اخیر شمار زیادی از علاقمندان این ورزش را به سوی ولایت بامیان کشانیده است. دختران اسکی باز در این ولایت ازچهار سال بدین سو درفصل زمستان، توسط آموزگاران خارجی این ورزش را آموزش می بینند.

چهارمین دور مسابقات اسکی بانوان در بامیان برگزار شد

ایران شیدا جاهد، خواننده ‘در فکر تو بودم’، درگذشت
بی بی سی فارسی ۲۹ فبروری ۲۰۱۶ شیدا جاهد، خواننده موسیقی ایرانی، اواخر شب گذشته (یکشنبه ۲۸ فوریه/۹ اسفند) در بیمارستان لاله در تهران درگذشت.خانم جاهد در چند روز گذشته و در پی تشدید بیماری‌اش، سرطان، به کما رفته بود و در این بیمارستان بستری شده بود.شیدا جاهد، که نام اصلی او امجدالملوک جاهدیان بود، خواننده و از بنیانگذاران گروه موسیقی کرشمه، که در اغلب آثار خود، با همسرش مسعود جاهد همخوانی می‌کرد، شامگاه ششم اسفندماه در بیمارستان لاله تهران به کما رفته بود.

اوکراین فاحشه خانه نیست
کانون زنان ایرانی ۱۴ فبروری ۲۰۱۶ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین استقلال خود را اعلام کرد. با توجه به زمینه‌های سیاسی و فرهنگی، اوکراین یک کشور پساشوروی است که استاندادردها، ارزش‌ها و شیوه‌های اتحاد جماهیر شوروی قدیم را در خود نگه داشته است. پساشوروی در واقع همزیستی غیر طبیعی تعهدات شفاهی به نظریات دموکراسی و شیوه‌های اجرایی غیردمکراتیک است.

ایران برنامه گروه مطالعات زنان به مناسبت ۸ مارس
انجمن جامعه شناسی ۲۹ فبروری ۲۰۱۶ گروه مطالعات زنان به مناسبت روز جهانی زن برگزار می کند.ارائه یک گزارش: “کامیابی ها و ناکامی های زنان در سالی که گذشت” / مریم میرزا نژاد.“نقدی بر آثار ترجمه و تالیف  در حوزه زنان؛ بررسی محتوای کتاب های ترجمه و تالیف با رویکرد انتقادی” / دکتر شهلا اعزازی

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی فارسی ، صدای آمریکا، ۸ صبح، کلید گروپ، مهرنیوز، اطلاعات روز، افغانستان روز، آرمان شهر، تامین، بخدی، کانون زنان ایرانی، ایران وایر، شهروند، انجمن جامعه شناسی، ایران وایر، طلوع نیوز، نقد اقتصادی سیاسی،

پیوست‌ها: