international

راه‌پیمایی زنان در استانبول/ترکیه

Women's demo in Turkey

عکس: گلسوم آقااوغلو در المُنیتور

موارد نقض فاحش حقوق بشر

هندوراس قتل مدافع حقوق بشر سرشناس برتا کاسِرِز
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳ مارچ ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر ـ برنامه‌ی مشترک فدراسیون و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ـ قتل رهبر جامعه‌ی بومی لِنکا برتا کاسِرِز را به شدت محکوم کرد. این قتل بی‌میلی دولت‌مردان هندوراس به محافظت از مدافعان حقوق بشر را نشان می‌دهد. خانم برتا ایزابل کاسِرِز فلورِز، از جامعه‌ی بومی لِنکا، بنیانگذار و هماهنگ کننده‌ی شورای مدنی سازمان‌های مردمی و بومی هندوراس (COPINH)، حدود ساعت ۱ صبح ۳ مارچ ۲۰۱۶ در موطن خود شهر لا اسپِرانزا در ایالت جنوب غربی اینتیبوکا، به دست اشخاص ناشناس کشته شد. خانم برتا کاسِرِز برای حقوق مردم بومی لِنکا و به‌ویژه حق بازیابی زمین‌های‌شان در ریو بلانکو (رودخانه‌ی سفید) در اینتیبوکا و علیه ساختن سد هیدروالکتریک آگوا زارکا ـ به توسط شرکت توسعه‌ی انرژی (DESA) در منطقه‌ی لِنکا مبارزه می‌کرد. به علاوه، او با استقرار پایگاه‌های نظامی ایالات متحد آمریکا در منطقه‌ی لِنکا مخالف بود. خانم کاسِرِز به‌تازگی جایزه‌ی گُلدمن سال ۲۰۱۵ برای آمریکا لاتین را به‌خاطر تعهد مداوم و فعالیت خود در زمینه‌ی حقوق بشر دریافت کرده بود.

مشارکت شرکت‌هایی در بیش از ۲۰ کشور در عرضه مواد لازم برای تولید بمب و وسایل انفجاری داعش
بی بی سی ۲۵ فوریه ۲۰۱۶ گروه دولت اسلامی (داعش) با استفاده از محصولات ده‌ها موسسه تولیدی در کشورهای مختلف توانسته است “در سطح نیمه صنعتی” بمب تولید کند.

لیبی تمامی طرف‌‌های درگیری ‘مرتکب جنایت جنگی شده‌اند’

نهادهای دولتی

یمن دولت‌ها باید با توقف جریان اسلحه به درگیری به نقض جدی حقوق بشر پایان دهند
عفو بین‌الملل ۲۹ فوریه ۲۰۱۶ با آغاز نشستی درباره‌ی عهدنامه تجارت اسلحه در ژنو، این سازمان هشدار داد که نقض حقوق بشر، از جمله احتمال جنایت‌های جنگی که در بحبوحه درگیری مسلحانه در یمن به بحران انسانی دامن زده اند، بدتر خواهد شد مگر این که دولت‌ها فوری انتقال اسلحه مورد استفاده طرف های جنگ را متوقف کنند. کشورهایی که، با نقض آشکار این عهدنامه و به‌ویژه مقررات حقوق بشر آن، به تأمین اسلحه به عربستان سعودی و شرکای ائتلاف آن برای استفاده در یمن ادامه می‌دهند، در میان طرف های این عهدنامه و امضاکنندگان آن هستند. همچنین سلاح هایی به دست حوثی ها و گروه‌های دیگر در حال جنگ در یمن رسیده است. اسناد عفو بین‌الملل نشان می دهند که از زمان آغاز درگیری در یمن در ماه مارچ ۲۰۱۵، تمام طرف های درگیری حقوق بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌المللی حقوق بشر را نقض کرده‌اند و به احتمال با برخورداری از معافیت از مجازات مرتکب جنایت‌های جنگی شده‌اند. این وضع به مرگ در حدود ۳۰۰۰ غیرنظامی از جمله ۷۰۰ کودک و زخمی شدن بیش از ۵۶۰۰ تن و آواره شدن در حدود ۲٫۵ میلیون تن شده است.

عربستان سعودی ۱۰ سال زندان و ۲هزار ضربه شلاق برای خداناباوری

مقدونیه حمله پلیس به پناهجویان با گاز اشک‌آور

ایران

گزارش سالانه اعدام در سال ۲۰۱۵: ۹۶۹ نفر اعدام شدند

سه عضو کانون صنفی معلمان هر یک به پنج سال حبس محکوم شدند

عدم رسیدگی پزشکی به سحرخیز با وجود ‘تشنج‌های شدید’ در زندان انفرادی

حکم زندان برای دو موسیقیدان و یک فیلم ساز

محکومیت زرتشت احمدی راغب به شش ماه حبس

محاکمه سه ‌روزنامه‌نگار در دادگاه انقلاب تهران

ضرب وشتم افشین سهراب‌زاده در زندان میناب

دوازده فعال مدنی به اتهام اخلال در نظم عمومی محاکمه شدند

وضعیت نگران‌کننده سعید حسین‌زاده در اعتصاب غذا

وضعیت وخیم محمد صدیق کبودوند در زندان اوین

ناهید گرجی به سه سال حبس قطعی محکوم شد

چهار فعال شبکه‌های مجازی با اتهامات سیاسی در اراک زندانی شدند

عاملان غیردولتی

عراق «حملات انتحاری داعش» در بغداد «۷۰ کشته» برجای گذاشت

هند دختر ۱۵ ساله که مورد تجاوز قرار گرفته و به آتش کشیده شده بود، درگذشت

پاکستان انفجار انتحاری در دادگاهی ۱۳ کشته برجای گذاشت

عدالت

راه را برای عدالت باز کنید شماره ۲: ۴۰ پرونده برای درک صلاحیت قضایی جهانی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۹ فوریه ۲۰۱۶ چهار سازمان ترایال، فیبگار، مرکز اروپایی حقوق اساسی و حقوق بشر و فدراسیون امسال برای دومین سال پیاپی گزارش سالانه خود را در باره صلاحیت قضایی جهانی منتشر کردند. راه را برای عدالت باز کنید شماره ۲ به بررسی پرونده هایی می پردازد که در سال ۲۰۱۵ بر اساس این اصل تاریخی ولی کم استفاده مطرح شدند. سال ۲۰۱۵ شاهد گشایش مهمترین محاکمه دوران ما، محاکمه‌ی دیکتاتور چاد بود. پس از ۳۰ سال معافیت از مجازات، او سرانجام به‌خاطر جنایت‌های علیه مردم مورد محاکمه قرار می‌گیرد. این محاکمه تاریخی بدون راه کار مهم  حقوقی برگزار نمی شد: صلاحیت قضایی جهانی. ۱۲ کشور زیر ذره بین هستند. در این گزارش، ۴۰ پرونده تحولات سال ۲۰۱۵ در زمینه صلاحیت قضایی جهانی را به نمایش می گذارند: جنایت‌های بوکو حرام در سال ۲۰۱۴، جنایت‌ها در سوریه از سال ۲۰۱۱ به بعد، سرکوب تظاهرات در بحرین در سال ۲۰۱۰ و بسیاری دیگر. در این تحقیق، ۱۲ کشور ـ از سوئد تا شیلی و از فرانسه تا سنگال ـ که به لطف صلاحیت قضایی جهانی تحقیقاتی را آغاز یا علیه مظنونان به جنایت‌های جدی اعلام جرم یا درباره‌ی آنها قضاوت کرده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. این تحقیق همچنین پسرفت هایی مثل توقف چند مورد از تحقیقات جاری در اسپانیا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

قزاقستان قربانیان شکنجه بدون دستیابی به عدالت
عفو بین‌الملل ۳ مارچ ۲۰۱۶ دولت‌مردان در قزاقستان از انجام وظیفه سریع، بی طرفانه و موثر تحقیق درباره‌ی گزارش های مربوط به شکنجه و بدرفتاری های دیگر به دست اعضای نهادهای اجرای قانون و کارکنان زندان ها قصور می‌کنند. در گزارش این سازمان که امروز با عنوان بن بست عدالت: معافیت از مجازات برای شکنجه در قزاقستان منتشر شد، آشکار شده که با وجود این‌که سازمان‌های حقوق بشر در قزاقستان هر سال صدها گزارش درباره‌ی شکنجه و بدرفتاری های دیگر دریافت می‌کنند، ترس از انتقام، نداشتن دسترسی به مشاوره مناسب حقوقی یا این تصور که اقدامی نخواهد شد به معنای این است که موارد کمی ثبت می شود و حتا موارد کمتری به پیگرد قانونی می رسد. با وجود مثبت بودن اصلاحات قانونی، از جمله تصویب قانون تازه ای در ژانویه ۲۰۱۵ و افزایش اختیار «دادستان های ویژه» برای تحقیق درباره‌ی شکنجه، به کاستی ها و قصورها در رویه های جاری تحقیق درباره‌ی گزارش های مربوط به شکنجه و پیگرد آنها توجهی نشده است. در هفت ماه اول ۲۰۱۵، فقط ۱۰ مورد شکنجه در دادگاه مطرح شد و پنج مورد به رأی مجرمیت انجامید.

حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه دولت با تصاحب روزنامه زمان بر آزادی بیان چنگ می اندازد
عفو بین‌الملل ۴ مارچ ۲۰۱۶ تصاحب دولتی روزنامه زمان آخرین مورد نگران کننده از تهاجم دولت‌مردان ترکیه علیه رسانه های منتقد است. به اعلام خبرگزاری دولتی آنادولو، دادگاه به درخواست دادستان کل عمومی استانبول هیأت امنایی برای در دست گرفتن مدیریت روزنامه تعیین کرده است. هفته گذشته، کانال تلویزیونی IMCTV  که تنها کانال خبری ملی با نظر متفاوت درباره‌ی وضعیت در جنوب شرقی ترکیه و منع شبانه روزی رفت و آمد بود از پخش بازایستاد. مدیران انتصابی دادگاه در اکتبر گذشته رسانه های گروه کوزا ایپک را در دست گرفتند. رئیس جمهور اردوغان حتا حاضر نشده حکم دادگاه قانون اساسی برای آزادی روزنامه‌نگاران سرشناس روزنامه جمهوریت جان دوندار و اردم گل را به رسمیت بشناسد. این دو از ماه نوامبر ۲۰۱۵ در انتظار محاکمه به اتهام کمک به سازمان تروریستی، جاسوسی و افشای اسناد محرمانه در زندان بودند.

آمریکا ادامه دعوای اپل و اف‌بی‌آی بر سر شکستن قفل تلفن

اسرائیل بستن دهان چپگرایان در عصر تفتیش عقاید

شکستن سانسور و آزاد کردن ٩ سایت مسدود شده در ۱۱ کشور دشمن اینترنت

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

معامله رهبران اتحادیه‌ی اروپا و ترکیه ضربه ای به حق پناه‌جویی
عفو بین‌الملل ۸ مارچ ۲۰۱۶ دغدغه مداوم درباره‌ی پس فرستادن مردم به ترکیه به جای تلاش های بی قید و شرط برای اسکان دوباره آنها و ارائه راه های امن و قانونی برای ورود به اروپا نشان از کوتاه بینی و رویکرد غیرانسانی نسبت به این بحران است. نخست وزیر ترکیه احمد داووداوغلو، رئیس شورای اروپا دونالد تاسک و رئیس کمیسیون اروپا ژان کلود یونکر پیش از نشست شورای اروپا در روزهای ۱۷ و ۱۸ مارچ، طرحی را درباره‌ی توافق نهایی بین اتحادیه‌ی اروپا و ترکیه را منتشر کرده‌اند. پیشنهاد اسکان دهی به یک سوری در اتحادیه اروپا به جای هر پناه‌جوی سوری که به ترکیه بازگردانده می‌شود، پر از ایرادهای اخلاقی و قانونی است. نگران کننده است که بر اساس این طرح، اسکان هر سوری در اتحادیه‌ی اروپا مشروط به ایجاد خطر برای زندگی یک سوری دیگر است. کمیساریای عالی پناهندگان نیز از توافق ترکیه و اروپا ابراز نگرانی کرد.

نیجریه هشدار به سرمایه گذاران:‌ شل به‌خاطر نشت نفت با شکایت های بیشتری روبرو است
عفو بین‌الملل ۲ مارچ ۲۰۱۶ با توجه به اعلام دو شکایت دیگر علیه شرکت رویال داچ شل، قصور شرکت شل از نگهداری خط لوله های نفت و محافظت از آنها ممکن است آن را در خطر شکایت دریافت خسارتِ ده ها گروه از مردم در خلیج نیجر قرار دهد. عفو بین‌الملل در گزارش خود به سرمایه گذاران با عنوان «افزایش مسوؤلیت های شل در خلیج نیجر: درس های پرونده دادگاه بودو»، به سرمایه گذاران شل هشدار داد که قصورهای شرکت در روش بازرسی و گزارش دهی درباره‌ی نشت نفت ممکن است میزان مسوؤلیت مالی شل را پنهان کند. شل پس از مصالحه بیرون از دادگاه در ژانویه ۲۰۱۵، تاکنون ۵۵ میلیون پوند به مردم جامعه بودو پرداخته است. بنا به اسناد دادگاه شل تأیید  کرده که حجم نشت نفت را کم برآورد کرده است. شل بارها اعلام کرده بود که میزان نشت نفت که به «جامعه بودو» ضرر زد، ۴۰۰۰ بشکه است، درحالی‏که مدارک کارشناسی میزان نفت نشتی در منطقه را ۵۰۰۰۰۰ بشکه اعلام کردند. همچنین اسناد دادگاه نشان دادند که کارکنان شل حتا در سال ۲۰۰۱ نسبت به ضرورت جایگزینی خط لوله نفت در خلیج نیجر ابراز نگرانی کرده‌اند.

ایران

حداقل دستمزد کارگران در ایران ۸۱۱ هزار تومان تعیین شد

کارگران و زندگی با ۸١١ هزار تومان: رقم خط فقر، سه برابر حداقل دستمزد سال ۹۵

در ۱۰ ماه اول سال ۲۷۲ تن در اثر حوادث کار در تهران کشته شدند

دفاع از حقوق بشر

اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای عضو آن باید از حقوق بشر و حاکمیت قانون محافظت کنند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱ مارچ ۲۰۱۶ حمله‌های تروریستی سال ۲۰۱۵ در پاریس و جاهای دیگر و تاکید کشورها بر این که تهدید تروریسم در اروپا افزایش یافته، به برقراری مجموعه ای از اقدام‏های ضد تروریستی در اروپا و سطح کشورها انجامیده است. این حمله‌ها جنایت های فجیعی بودند که حقوق بشر را هدف قرار دادند. حقوق بین‌المللی حقوق بشر کشورها را ملزم می سازد که اقدام‏های مناسبی را برای جلوگیری از تروریسم و واکنش به آن در پیش بگیرند تا امنیت و ایمنی مردم را در سرزمین شان تضمین کنند. سازمان‌های امضا کننده یادآوری می‌کنند که اقدام‏های ضد تروریستی باید همیشه با پایبندی به حاکمیت قانون و تعهدات حقوق بشر اتحادیه‌ی اروپا و حقوق بین‌المللی به اجرا درآید. اقدام‏های موثر ضد تروریستی و محافظت از حقوق بشر در تناقض با یک دیگر نیستند بلکه آنها اهداف هم پوشان و مکملی را پیگیری و یک دیگر را به‌طورِ متقابل تقویت می‌کنند. نقض گسترده حقوق بشر در حین مقابله با تروریسم در عمل زیانبخش بوده است. چندین سازمان بین‌المللی حقوق بشر این نامه را امضا کرده‌اند.

مجرم انگاری مدافعان حقوق بشر:‌ پدیده ای نگران کننده در آمریکای لاتین
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۵ فوریه ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در گزارشی که امروز در مکزیک منتشر شد، اعلام کرد: مجرم انگاری مدافعان حقوق بشر در شرایط استخراج منابع طبیعی و پروژه های عظیم به پدیده ای بسیار نگران کننده در آمریکای لاتین تبدیل شده است. این گزارش با عنوان «مجرم انگاری مدافعان حقوق بشر در شرایط استخراج منابع طبیعی و پروژه های صنعتی:‌ پدیده ای منطقه ای در آمریکای لاتین» از جمله به نقش موسسه های اقتصادی، کارکنان دولت، دادستان ها، قضات و دولت نیز می پردازد. این گزارش موارد مشخصی از مجرم انگاری مدافعان حقوق بشر در هشت کشور آمریکای لاتین (برزیل، کلمبیا، اکوادور، گواتمالا، هندوراس، مکزیک، نیکاراگوئه و پرو) را شرح می‌دهد.

فرانسه بیش از ۶۰ سازمان عضو فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر از فرانسوا اولاند خواستند الگویی نمونه در مبارزه با تروریسم باشد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۶ فوریه ۲۰۱۶ بیش از ۶۰  سازمان عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، و البته از جمله جامعه‌ی حقوق بشر فرانسه، به‌ویژه از وضعیت آزادی‌های مدنی و فردی در فرانسه نگران هستند. همه‌ی اعضا ما از حمله‌های تروریستی سال ۲۰۱۵ در پاریس و سان دنی وحشت کردند. این گونه اقدام‌های تروریستی در سراسر جهان رخ می‌دهد و دولت‌ها مسؤول هستند به‌نحوی واکنش نشان دهند که از امنیت و آزادی همگان محافظت کنند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان‌های عضو آن، بر اساس تجربه‌ی نزدیک به یک قرن، اعلام می‌کنند که این مبارزه باید همراه با رعایت حقوق بشر انجام شود. درغیراین‌صورت به حمله‌ای به اصول دمکراسی تبدیل خواهد شد و بدین ترتیب به جنایت‌کاران در رسیدن به اهدافشان کمک خواهد کرد. لازم به گفتن نیست که با رعایت نکردن آزادی‌های اساسی، به بدنام‌سازی و تبعیض دامن زده می‌شود و ‌احتمالاً انسجام کشور به خطر می‌‌افتد. آرمان‏شهر نیز این نامه را امضا کرده بود.

شورای حقوق بشر باید از فعالیت‌های جهانی برای محافظت از مدافعان حقوق بشر پشتیبانی کند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۵ فوریه ۲۰۱۶ مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان بیش از پیش قربانی افترازنی، آزار، تهدید و سرکوب چندجانبه، از آزار قضایی تا بازداشت و حبس خودسرانه، می‌شوند. فضای تحرک جامعه‌ی مدنی رو به کاهش است و قوانین محدودکننده‌ی آزادی بیان، آزادی تشکل و گردهمایی صلح آمیز، از جمله به نام امنیت ملی و ضدتروریسم، رو به افزایش هستند، دولت‌مردان حمله به مدافعان حقوق بشر را ـ گاهی با انگ «عامل خارجی» یا «دشمن توسعه» ـ مجاز می‌کنند. در نتیجه، مدافعان حقوق بشر نه‌تنها در اثر سوءاستفاده از قدرت بلکه در پی حمله‌ی جسمانی آسیب می‌بینند. بعضی از آنها به‌خاطر پیگیری فعالیت‌های‌شان بهای نهایی ـ شکنجه، ناپدیدشدن یا مرگ ـ را می‌پردازند. مسلماً اکنون زمان مناسبی برای تصویب چنین قطعنامه‌ای در شورای حقوق بشر است. علاوه بر ربط زیاد این موضوع به اوضاع جاری که در وضعیت رو به وخامت مدافعان حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دیده می‌شود، ترویج این حقوق و محافظت از آنها با اهداف توسعه‌ی پایدار سازمان ملل و نیز فشار رو به افزایش در جهتِ مدیریت دمکراتیک بر مناسبات توسعه، تجارت و سرمایه‏گذاری و دستورِ کار حقوق بشر در ارتباط با اقتصاد عجین شده است.

اظهارات شفاهی در گفت‌وگوی فعال با گزارش‌گر ویژه مدافعان حقوق بشر سازمان ملل
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۴ مارچ ۲۰۱۶ آقای فورست، شما در گزارش خودتان به تهدیدهای فراوان علیه مدافعان حقوق بشر در جهان اشاره کرده اید. بعضی از کشورها را که وضع در آنها بد است، نام ببرید. همچنین بعضی کشورها را نام برده اید که قوانینی برای محافظت از مدافعان حقوق بشر و حمایت از فعالیت آنها تصویب کرده‌اند، مثل برزیل، کلمبیا، گواتمالا، هندوراس، مکزیک و فیلیپین. با وجود این، در این کشورها، مدافعان حقوق بشر با سرکوبی سختی روبرو هستند. دیروز مدافع سرشناس حقوق بشر برتا کاسرز در هندوراس کشته شد. چه اقدام‏هایی را می توان برای تضمین اجرای موثر راه‌کارهای حمایت از این مدافعان در دست گرفت؟ ما از شمار کشورهایی که از ورود شما جلوگیری می کنند یا تاریخی را برای دیدار شما مشخص نمی کنند نگران هستیم: آذربایجان، قرقیزستان، مکزیک، پرو، فیلیپین و عربستان سعودی. همچنین از ندادن جواب به نامه های شما نگران هستیم. کدام کشورها جواب نمی دهند و دلیلشان چیست؟ سازمان‌های ما به‌ویژه از گستره حمله به مدافعان حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به‏خصوص حقوق زمین در کشورهایی مثل برزیل، برمه، کامبوج، کامرون، اکوادور، گواتمالا، هندوراس، مکزیک، نیکاراگوئه، پرو، فیلیپین، سیرا لیون و تایلند نگران هستند.

نپال دستگیری خودسرانه ۱۲ مدافع حقوق بشر و قربانیان نقض حقوق بشر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۴ مارچ ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر مطلع شده است که پلیس نپال گروهی از ۱۲ مدافع حقوق بشر و قربانیان نقض حقوق بشر را دستگیر کرده است. آنها با خواست عدالت برای قربانیان درگیری مسلحانه در نپال دست به تظاهران صلح‌آمیز زده بودند. پلیس این عده را در پارک راتنا در کاتماندو که قرار بود نماینده‏گان دولت روز دمکراسی را برگزار کنند، دستگیر کرد.

ویتنام کمیسیون اروپا در سوءمدیریت قرارداد تجارت آزاد بین اتحادیه‌ی اروپا و ویتنام مقصر شناخته شد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲ مارچ ۲۰۱۶ بازرس اروپا خانم اُ رایلی در تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۱۶ نتیجه گیری کرد که خودداری کمیسیون اروپا از انجام ارزیابی تأثیر بر حقوق بشر سوءمدیریت به شمار می‌رود. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان عضو آن کمیته حقوق بشر ویتنام از این تصمیم اساسی استقبال می‌کنند که در پی شکایت ما به دفتر بازرسی علیه کمیسیون اروپا به دست آمده است. پارلمان اروپا که باید این قرارداد را تصویب کند، فدراسیون و خانم اُ رایلی را برای توضیح درباره‌ی نظر خود دعوت کرده است. فدراسیون از اعضای پارلمان اروپا خواهد خواست بر اساس مسوؤلیت های خود از پایبندی به تعهدات حقوق بشری در این قرارداد اطمینان حاصل کنند.

آذربایجان اتحادیه‌ی اروپا رتبه حقوق بشر را کاهش داد
دیده بان حقوق بشر ۷ مارچ ۲۰۱۶ بالارتبه‌ترین دیپلمات اتحادیه‌ی اروپا فدریکا موگرینی به تازگی از این کشور نفت خیز عضو اتحاد شوروی سابق که کارنامه بسیار بدی در زمینه حقوق بشر دارد، دیدار کرده است. دیدار او می توانست نقطه عطفی برای حقوق بشر در این کشور باشد، به شرط این که او روشن می کرد که آزاد کردن همه ی زندانیان دارای اتهام سیاسی شرط اصلی اتحادیه‌ی اروپا برای روابط عمیقتر سیاسی و اقتصادی است. قیمت های رو به کاهش نفت و گاز به آذربایجان لطمه زیادی زده است. در چنین شرایطی، این کشور و رهبری آن نفع زیادی از گسترش روابط اقتصادی با اتحادیه‌ی اروپا می برند. بحران عمیق دیگر در آذربایجان مربوط به حقوق بشر است. دولت رئیس جمهور الهام علی اف پیش از سال ۲۰۱۳ هم کارنامه پاکی در زمینه حقوق بشر نداشت، اما در دو سال گذشته، تلاش های بی امان و روش مندی برای سرکوب صداهای مستقل در جریان بوده است. دولت مدافعان حقوق بشر، منتقدان سیاسی، وبلاگ نگاران و دیگران را  به اتهام‌هایی با انگیزه سیاسی زندانی کرده و رسانه های مستقل را به سکوت کشانده است. بسیاری از کسانی که از زندان رها شده‌اند، تصمیم به ترک کشور گرفته اند.

هلند از مدارس و دانشگاه ها در جنگ محافظت کنید
دیده بان حقوق بشر ۹ مارچ ۲۰۱۶ دولت هلند باید نخستین کشور اتحادیه‌ اروپا باشد که دست به اقدام‏هایی برای اجرای اعلامیه مدارس امن می زند. هدف از این اعلامیه کمک به پایان دادن به حمله‌های گسترده نظامی علیه مدارس طی درگیری مسلحانه است. دولت باید هم پیمانان اروپایی و ناتوی خود را به پشتیبانی از این اعلامیه تشویق کند. هلند یکی از اولین کشورهایی بود که در ماه مه ۲۰۱۵ به این اعلامیه پیوست. به گفته مدیر دیده بان حقوق بشر در هلند، «مدارس از افغانستان تا اوکرایین زیر حمله هستند یا مورد استفاده نیروهای جنگنده قرار می گیرند. هلند از فرصت رهبری در واکنش به این فاجعه جهانی و الهام بخشی به کشورهای دیگر برای اطمینان از ارائه محافظت به تمام دانش آموزان، آموزگاران و مدارس برخوردار است.»

عربستان سعودی پارلمان اروپا عربستان را برای نقض حقوق بشر در یمن تحریم تسلیحاتی کرد

ترکیه دادگاه قانون اساسی به آزادی ۲ روزنامه نگار رای داد

ادوارد اسنودن برنده جایزه انجمن قلم نروژ شد

ایران

اعتراض عفو بین‌الملل به احکام صادره برای آرش صادقی و گلرخ ابراهیمی

«اقدام فوری»؛ شش سال زندان برای کیوان کریمی فیلمساز ایرانی

ابراز نگرانی کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران درباره سلامت عیسی سحر‌خیز

زنان

۸ مارس: وقتی زن به دنیا ‌می‌آیید باید موانع زیادی را از سرِ راه بردارید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۷ مارچ ۲۰۱۶ دختران و زنان در سراسر زندگی خود با تبعیض‌ها‌ی مختلفی روبه‌رو می‌شوند که بر آینده‌ی آنها تأثیرهای منفی زیادی ‌می‌گذارد. امسال در روز جهانی زن، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) این واقعیت اندوه‌بار را در ویدیویی کوتاه (با زیرنویس فارسی) به نمایش می‌گذارد. فدراسیون یادآوری می‌کند که مبارزه فقط به‌خاطر یک روز نیست و همگان را هر روز به اقدام فرا ‌می‌خواند تا پیش‌رفت در حقوق زنان به دست آید. یک روز از ۳۶۵ روز. یک روز در جهانی که زنان از روزی که به دنیا ‌می‌آیند تا روزی که از دنیا ‌می‌روند، در هر مرحله ای از زندگی، با تبعیض و خشونت روبه‌رو هستند.

ترکیه چرا اردوغان از زنان نگران است؟
المُنیتور ۸ مارچ ۲۰۱۶ در ترکیه، روز جهانی زن ـ ۸ مارچ ـ چندین دهه است که به شکلی غیرحزبی و شاد جشن گرفته می‌شود. زنان از همه ی اقشار در مراکز شهرها گرد هم می آیند و با شعارهای فمینیستی با موسیقی مردمی ترکیه آوازهای همبستگی می خوانند و می رقصند. این جشن ها نه‌تنها در روز ۸ مارچ بلکه در تعطیلی آخر هفته پیش از آن نیز برگزار می‌شود. امسال، در روز ۴ مارچ، اعلام شد که کلیه ی راه پیمایی ها در استان جنوب شرقی سانلیفورا ممنوع است. سپس شهرهای دیگر مثل آنکارا و استانبول هم ممنوعیت های مشابهی را اعلام کردند. دلیل رسمی امنیت زنان بود. اما گروه‌های زنان نپذیرفتند. اعضای برنامه زنان آنکارا به المُنیتور گفتند که نماینده شان اعلام کرده است که ممنوعیت را نخواهند پذیرفت. این نماینده همچنین با اشاره به شکست های امنیتی اخیر در ترکیه مثل بمب گذاری های انتحاری، ادامه منع رفت و آمد در شهرهای جنوب شرقی، افزایش تجاوز و آزارهای جنسی و شمار بسیار زیاد قتل زنان اشاره کرد و گفت: «با این وضع، چطور می توانید از زنان بخواهید ساکت بمانند و به خیابان ها نیایند؟» زنان روز ۶ مارچ و نیز ۸ مارچ به خیابان ها آمدند. در آنکارا، آنها به کُردی، عربی و ترکی سخن گفتند و در آوازهایشان خواهان همبستگی زنان و سرنگون کردن حزب عدالت و توسعه و نیز خواستار صلح شدند. در آنکارا، پلیس که تعدادشان ابتدا بیشتر از زنان بود، از زنان خواست در محل اصلی خود جمع نشوند. اما با افزایش شمار زنان که آواز می خواندند و شعار می دادند، پلیس ناچار از عقب نشینی شد. به گفته یکی از اعضای «برنامه زنان آنکارا»، دوستان مرد پیشنهاد کردند با زنان حرکت کنند و از آنها در مقابل پلیس محافظت کنند. اما زنان گفتند: «اگر شما بیایید، ما راه پیمایی نخواهیم کرد.» گزارش خبری: حمله پلیس ترکیه به تظاهرات زنان در استانبول و آنکارا

تصویری از استثمار زنان در نیروی کار جهان امروز
دیده بان حقوق بشر ۸ مارچ ۲۰۱۶ «مهم نیست که حامله یا بیمار هستی، باید بنشینی و کار کنی.» این حرفی بود که کارگری در کارخانه تولید پوشاک در کامبوج به همکار من زد. «اگر استراحت کنی، کار روی دستگاه تلنبار می‌شود و سرکارگر فریاد می کشد. اگر ببینند کارگر حامله ای ٬کُند٬ کار می‌کند، قرارداد او را تمدید نمی کنند.» اخراج به‌خاطر حاملگی؟ این مشکلی فراگیر در کارخانه های کامبوج است که محصولات مارک های بین‌المللی پوشاک را برای فروش در جهان تأمین می‌کنند. حساب ۸ بیلیون دلار روشن نیست؟ جزو سود دزدی کارفرمایان است که مزد دایه ها و کارگران خانگی در کار اجباری را نپرداخته اند. زنان کارگر هسته اصلی اقتصاد جهانی هستند. سهم آنها و سوءاستفاده ای که از سر می گذرانند اغلب نادیده می ماند. این موضوع به‌ویژه در مورد کارگران در بخش هایی با اکثریت زنان مثل کار خانگی و صنعت پوشاک است که از چشم مردم پنهان می مانند و «کارگر ساده» به حساب می آیند.

سازمان بین‌المللی کار: پیشرفت‌ زنان در محیط‌های کاری کم بوده است

جنبش زنان

ظهور، افول و بازگشت فمینیسم مارکسیستی

ایران

فراخوانی دیگر برای سر فرود آوردن در برابر قدرت بی‌پایان مردانه
نقد اقتصاد سیاسی ۶ مارچ ۲۰۱۶ به‌مناسبت هشت مارس: درباره کمپین تغییر چهره‌ی مردانه‌ی مجلس ـ در ویدئوی «زنانه»ی «تغییر چهره‌ی مردانه‌ی مجلس»، با چهره‌های شاد و خوش آب‌ورنگی روبه‌رو می‌شویم که با خنده و رفتار سرخوشانه، پیام شوربختی‌مان، یعنی فرودستی حقوقی زنان در برابر قدرت بی‌پایان مردانه را به ما ابلاغ می‌کنند چه آن‌گونه که داستایفسکی در رمان ابله می‌گوید زیبایی قرار است جهان را نجات بدهد. خودنقیض‌گویی از همان آغاز راه پیداست… شماری از زنان میانه‌احوال ما که به نام کلی «زنان» سخن می‌گویند و سخت پای‌بند «تفاوت»‌اند، در این ویدئو چیزی از «تفاوت» میان زن‌ها را بازتاب نمی‌دهند.

سکوت زنان در مقابل کاندیداهای زن‌ستیز
رادیو زمانه ۲۶ فوریه ۲۰۱۶ در روزهای بعد از رد صلاحیت‌ها و تبلیغات انتخاباتی صدای رسایی از طرف فعالان حقوق زنان نشنیدیم؛ آن هم در حالی که در لیست اصلاح طلبان و اعتدال‌گرایان، چهره‌هایی با نگاه محرز زن‌‌ستیزانه دیده می‌شد و تبلیغ رای دادن به «تمام لیست» از سوی طرفداران دائم تکرار می‌شد. چگونه است که از طرف فعالان حقوق زنان صدای مخالفت با رای دادن به این افراد خاص شنیده نشد؟

سهم زنان در عرصه سیاسی ایران: هیچ

برخوردهای امنیتی با فعالان «کمپین تغییر چهره مردانه مجلس»

پرونده‌ای برای ۸ مارس: آیا زنان مؤثرتر می‌شوند؟

بازار کار ایران «مردانه»‌تر شده است

وضعیت حقوق و آزادی زنان در روز جهانی زن

فرهنگ و اندیشه

هند تزلزل در نبرد عقاید با پاکستان
دمکراسی باز ۸ مارچ ۲۰۱۶ کارزار خشنی برای دامن زدن به «ملی گرایی» در هند در پی اوج گیری ملی گرایی هندو به راه افتاده است. قطبی شدن بر اساس دین و تهمت زنی به رهبران مخالف به‌عنوان هواداران دانشجویان ضد ملی و تروریست ها در آستانه انتخابات ایالتی گسترش یافته است. اقلیت‌های دینی و ایدیولوژیک مورد حمله هستند. بعضی از دانشگاه ها صحنه ناآرامی ها هستند زیرا دولت می کوشد مخالفت ها را محدود کند. در یکی از رویدادها، یکی از دانشجویان چپ را به اتهام فتنه دستگیر کردند. وقتی پلیس او را به دادگاه می برد، وکلای دادگستری او را کتک زدند. وزیر کشور هند به پیامی جعلی استناد کرد که این پژوهشگر را به تروریستی پاکستان ربط داده بود. ویدیوهای دستکاری شده برای تایید اتهام این دانشجو پخش شد. جرم او این است که در جلسه ای شرکت داشته که در آن شعار ضد هند سر داده اند!

اسپانیا الگوی اجتماعی در تعادل با کوشش احزاب برای تشکیل دولت
دمکراسی باز ۸ مارچ ۲۰۱۶ انتخابات عمومی در اسپانیا در دسامبر گذشته، پارلمان را به چهار بخش بزرگ تقسیم کرد: طرفداران دو حزب اصلی سنتی ـ حزب محافظه کار مردم و حزب سوسیالیست ـ که هر دو کرسی های زیادی را از دست دادند و دو حزب تازه وارد: حزب دست راستی سیودادانوس و حزب ضد ریاضت کشی اقتصادی پودموس. کاهش حمایت از دو حزب سنتی وضعیت سیاسی بی سابقه ای در تاریخ اخیر اسپانیا ایجاد کرده است: تشکیل اکثریت پارلمانی یا حتا اتحاد پارلمانی برای انتصاب نخست وزیر ممکن نیست. تلاش رهبر حزب سوسیالیست برای ایجاد ائتلاف با سیودادانوس و پودموس به‌خاطر اختلاف بر سر سیاست اقتصادی و اصلاحات اجتماعی شکست خورد. درست پس از انتخابات، سیودادانوس و پودموس اعلام کرده بودند که مایل به شرکت در دولتی با حضور آن دیگری نیستند. حزب مردم موفق نشد با شریک طبیعی خود سیودادانوس دولت تشکیل دهد. حزب سوسیالیست و پودموس هر دو اعلام کرده بودند که اصلاحات در بازار کار را که حزب مردم انجام داده است برچینند و اصلاح در اصل ۱۳۵ قانون اساسی را به‌خاطر تضمین تأمین اجتماعی لغو کنند.

تونس هفت راه برای برقراری آرامش علیه حمله‌ها
گروه بین المللی بحران ۹ مارچ ۲۰۱۶ حمله داعش به قلب شهر بن گوردان در جنوب شرقی تونس نشان از پیدایش منطقه تازه درگیری دارد. این سرریز نگران کننده از لیبی در ۳۰ کیلومتری واکنش تازه ای از نخبه‏گان سیاسی تونس می طلبد که هنوز می کوشند در پی سه حمله سال گذشته، آرامش را به کشور بازگردانند. در این حمله، ۳۶ جهادی، ۱۱ عضو نیروهای امنیتی و ۷ غیرنظامی کشته شدند. داعش هنوز پذیرش رسمی مسوؤلیت حمله را اعلام نکرده است، اما احتمال دارد این حمله با حمله هوایی آمریکا به اردوگاه داعش در شمال غربی لیبی و در فاصله ۱۷۰ کیلومتری ربط داشته باشد که در آن بیش از ۴۰ عضو داعش و اکثر آنها تونسی کشته شدند. تونس باید در انتظار حمله‌های بیشتر و آماده باشد تا آثار آنها را کاهش دهد. امنیت در مرز تونس ـ لیبی را بدون همکاری نزدیک مردم محلی، به‌ویژه گروه‌های قاچاقچی، نمی توان برقرار کرد. گروه بین‌المللی بحران بر این نظر است که دولت باید ایجاد مناطق تجارت آزاد را در مرز در نظر بگیرد تا حداقل بخشی از تجارت مرزی را قانونی کند.

فدراسیون در جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم و گردهمایی حقوق بشر در ژنو
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲ مارچ ۲۰۱۶ چهاردهمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم و گردهمایی حقوق بشر از ۴ تا ۱۳ مارچ در ژنو برگزار می‌شود. امسال فدراسیون که عضو کمیته موضوعی و شریک دیرینه جشنواره‌ است، دو بحث را در اشتراک با دیگران برگزار خواهد کرد: آزادی و امنیت و اسراییل ـ فلسطین: مشارکت در گفت‌وگوی شهروندان. رئیس افتخاری فدراسیون پاتریک بدون و معاون فدراسیون شعوان جبارین در این بحث ها شرکت خواهند داشت.

عکس هایی از داخل زندان گوانتانامو

«موستانگ»: فیلمی درباره تلاش پنج دختر مسلمان برای آزادی

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، بی بی سی فارسی، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گروه بین المللی بحران، گزارشگران بدون مرز، لوموند دیپلماتیک، نقد اقتصاد سیاسی

پیوست‌ها: