افغانستان civil activests in Shroud (1) (1)

 

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر

گزارش تازۀ سازمان ملل از وضعیت نا امن در کشور سخن می‌گوید
طلوع نیوز ۲۳ حوت ۱۳۹۴ نیکولاس هایسم، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در افغانستان شام سه شنبه گزارش سه ماهۀ خود را روی وضعیت افغانستان برای شورای امنیت سازمان ملل بیان کرد. وی در این گزارش از نا امنی روز افزون در افغانستان سخن گفت و اظهار داشت که این وضعیت بر حکومت افغانستان در سه ماه گذشته فشار وارد کرده است.

دیدبان حقوق بشر: طالبان به طور گسترده از کودکان سرباز استفاده می کند
یورو نیوز ۲۱ حوت ۱۳۹۴ سازمان دید‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه با انتشار گزارشی طالبان افغانستان را به استفاده گسترده از کودکان سرباز متهم کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، طالبان با انتشار بیانیه‌ای این اتهام را به شدت رد کرده است. این گروه در بیانه خود آورده است که به کارگیری کودکان در دسته‌های نظامی امارت اسلامی کاملا ممنوع است و طالبان تنها پس از احراز بلوغ فکری و جسمی افراد، به آن‌ها اجازه شرکت در عملیات نظامی را می‌دهد.

افزایش تلفات غیرنظامیان در شمال افغانستان
افغانستان رو ۲۳ حوت ۱۳۹۴ کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال افغانستان می گوید تلفات افراد ملکی در سال ۹۴ نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش را نشان می دهد. به گفته سیدمحمدسامع مسوول این کمیسیون در شمال  حوادث انتحاری، انفجار ماین ها، حملات مسلحانه به نهادهای مختلف و درگیری ها در سرپل، جوزجان، سمنگان و بلخ در جریان سال ۹۴ بیشتر از سال گذشته بوده و میزان تلفات افراد ملکی نیز در این سال نگران کننده است.

یوناما: آمار تلفات زنان افغانستان ۳۷ درصد افزایش یافته است
سلام وطندار ۱۸ حوت ۱۳۹۴ دفتر نمایند‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، در تازه‌ترین گزارشش آورده است که در سال ۲۰۱۵ آمار تلفات زنان افغانستان، نسبت به سال ۲۰۱۴، ۳۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. ناامنی و تدام خشونت در افغانستان از دلایل عمدۀ افزایش تلفات زنان در کشور خوانده شده است. بر بنیاد یافته‌های این سازمان، در سال ۲۰۱۵ آمار تهدیدها علیه فعالان حقوق زن و حقوق بشر افزایش یافته و به دنبال آن، حضور زنان در نهادهای دولتی و غیردولتی بیشتر در پایتخت و مرکز ولایت‌ها تمرکز یافته است.

وزارت داخله، شکنجه‌ی “مرد انتحاری” در کندهار را بررسی می‌کند
یک ۱۸ حوت ۱۳۹۴ وزارت امور داخله اعلام کرده است، در مورد ویدیویی که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و گفته شده، مردی که شکنجه می‌شود، انتحاری است تحقیق خواهد کرد. این وزارت در اعلامیه‌یی نگاشته است که این رویداد در ولایت کندهار رخ داده و دلیل آن به زودی روشن خواهد شد. از امروز تصویری در شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیسبوک دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد، شماری از نیروهای پولیس مردی را به پشت رنجر می‌بندند و او را بر روی سرک کَش می‌کنند.

زورگویی‌های یک وکیل پارلمان منجر به مرگ یک زن شد
طلوع نیوز ۲۴حوت ۱۳۹۴ گفته می‌شود که نگهبانان یک عضو مجلس نماینده‌گان یک سرباز پولیس را در نزدیک وزارت امور خارجه لت‌وکوب کردند. ازدحام برخاسته از این رویداد باعث راه‌بندان شد و در نتیجه یک زن باردار، نارسیده به شفاخانه در داخل موتر جان باخت. پولیس حوزۀ دوم گفت که اینان نگهبانان سمیع‌الله صمیم، نمایندۀ مردم فراه در مجلس نماینده‌گان استند و پس‌از آن این سرباز را لت‌وکوب کردند که او می‌خواست موتر این وکیل را بازرسی کند.

فراردادن یک زن زندانی در کابل
طلوع نیوز ۲۴ حوت ۱۳۹۴ یک زن زندانی، که به جرم قتل و اختطاف به ۸ سال زندان محکوم شده بود، دیروز (۲۳ حوت) از سوی تفنگ‌داران ناشناس در کابل، فرار داده شد. مسؤولان زندان‌های کشور می‌گویند که این رویداد هنگامی در پروان سوم کابل رخ داد که زن زندانی برای درمان به شفاخانه برده می‌شد.

مردان مسلح در کندهار یک پولیس زن را کشتند
صدای امریکا ۲۴ حوت ۱۳۹۴ افراد مسلح ناشناس در ولایت کندهار یک پولیس زن را به ضرب گلوله از پا در آوردند. صمیم خپلواک سخنگوی والی کندهار گفته است که این زن فوزیه نام داشت و در ساحۀ چونی مربوط حوزۀ ۱۳ شهر کندهار هدف حمله قرار گرفت.
ماجرای دختری که پس از ربوده شدن فروخته شده بود

 زنان

سازمان ملل: نقش زنان در افغانستان محدود و سمبولیک است
۸ صبح ۱۹ حوت ۱۳۹۴ هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، همزمان با گرامی‌داشت از هشتم مارچ، روز جهانی زن در کشور، اعلام کرده که هرچند طی یک دهه گذشته افغانستان شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری در ترویج برابری جنسیتی از طریق تضمین‌های قانونی بوده است، اما هنوزهم نقش زنان در این کشور محدود و سمبولیک است. یوناما در اعلامیه‌ای می‌گوید که حضور گسترده‌تر زنان در نهادهای دولتی و غیردولتی افغانستان را تصدیق می‌کند، اما برغم آن زنان هنوزهم با چالش‌های بزرگی مواجه‌اند و این چالش‌ها باعث شده تا زنان از حضور در جریان‌های سیاسی برای تامین صلح و امنیت در کشور باز بمانند.
نبود دانشگاه و محرومیت دختران از تحصیل در ولایت زابل

زینب حسینی برنده جایزه‌ی سال فرانسه – آلمان شد
یک ۱۸ حوت ۱۳۹۴ جایزه سال فرانسه-آلمان به زینب حسینی، یک دختر ورزشکار افغانستان رسید. این جایزه مشترک سفارت‌های فرانسه و آلمان از سه سال بدین سو به هدف پشتیبانی و تشویق بانوان فعال کشور در بخش‌های گوناگون به بانوان، ویژه می‌شود.
برای زنان بی بضاعت در شمال شرق افغانستان مرغ توزیع شد

استفاده از یک نرم افزار موبایل برای پایان دادن به خیابان آزاری در افغانستان
۸ صبح ۲۴ حوت ۱۳۹۴ اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا اعلام کرده که پس از این زنان افغان می‌توانند برای پایان دادن به خیابان آزاری از یک نرم افزار جدید موبایل استفاده کنند. این اداره در اعلامیه‌ای می‌گوید که سه تن از زنان افغان که از طریق برنامه «پروموت» تحت آموزش قرار گرفته‌‌اند، مفکوره‌ای طرح کرده‌اند که با استفاده از یک نرم‌افزار جدید موبایل می‌توان به خیابان آزاری زنان در افغانستان پایان داد.
آمار طلاق در افغانستان، رفتن دنبال نخود سیاه

مادر فرخنده: عدالت برای زن افغان تا ابد با فرخنده در خاک دفن شد

بی بی سی ۱۸ حوت ۱۳۹۴ مادر فرخنده، دختر افغانی‌که یک سال پیش در جلو چشمان صدها نفر در کابل توسط گروهی از مردم به قتل رسید، در پیامی به مناسبت روز جهانی زن خواهان تامین عدالت برای دخترش شده است. در این پیام تصویری که از سوی خانواده فرخنده به رسانه‌ها فرستاده شده است، بی‌بی‌ هاجره می‌گوید: “روز زن در افغانستان در حالی تجلیل می‌شود که عدالت برای زن افغان تا ابد با فرخنده در خاک دفن شد. من به محکمه خداوند خود را سپردیم و خداوند پرسان خون فرخنده را خواهد کرد.”

انتقاد دیده بان حقوق بشر از دستگاه قضایی افغانستان در پروندۀ قتل فرخنده

رادیو فرانسه ۲۱حوت ۱۳۹۴ بعد از اینکه دادگاه عالی افغانستان حکم اعدام تعدادی از مجرمین سنگسار و قتل  فرخنده را منتفی اعلام کرد، «دیده بان حقوق بشر»، کل قوۀ قضایی افغانستان را مورد انتقاد قرار داده است .سنگسار شدن فرخنده، زن جوان ٢٧ ساله، خشونت دایمی علیه زنان را به نمایش گذاشت که در جامعۀ افغانستان هنوز هم زنان از آن رنج میبرند. در ماه مارچ سال گذشته، فرخنده، که به نادرستی متهم به سوزاندن قرآن شده بود، توسط جمعی از مردم مورد ضرب و شتم قرار گرفت، سنگسار و سپس آتش زده شد.

معین امور پناهندگان وزارت مهاجرین آغاز به کار کرد
۸ صبح ۲۴ حوت ۱۳۹۴ داکتر عالمه، از فعالان حقوق زن به‌عنوان معین امور پناهندگان وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان آغاز به کار کرد. داکتر عالمه اخیرا طی فرمانی توسط دفتر ریاست‌جمهوری به‌عنوان معین امور پناهندگان معرفی شد. معینیت امور پناهندگان، پس از افزایش میزان مهاجرت از کشور در تشکیل وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان اضافه شد.

تاکید بر حضور زنان در روند گفتگو های صلح
طلوع نیوز ۲۵ حوت ۱۳۹۴ مسوولان شبکه نهاد های جامعه مدنی افغان برای صلح امروز سه شنبه (۲۵ حوت) طی یک نشست خبری تاکید کردند که حضور زنان در روند گفتگو های صلح باید در نظر گرفته شود. آنان می گویند که تا کنون میکانیزم واضح و روشنی برای گفتگو های صلح با طالبان روی دست گرفته نشده است و حضور زنان نیز در آن مشخص نیست. شبکه نهاد های جامعه مدنی افغان برای صلح در حالی از حضور زنان در این گفتگو ها تاکید می کنند که قرار است گفتگو های صلح بین کشور های افغانستان، پاکستان، امریکا، چین و طالبان در اسلام آباد انجام شود.

حامیان و فعالان

شماری از فعالان مدنی در کابل به رسم اعتراض کفن پوشیدند
سلام وطندار ۲۰حوت ۱۳۹۴ شماری از فعالان مدنی امروز در اعتراض به ناکامی روند صلح حکومت افغانستان، کفن بر تن کردند. این معترضان با تقبیح روند صلح می‌گویند که دولت افغانستان از ۱۵ سال بدین‌سو برای مصالحه با طالبان تلاش می‌کند، اما خون شهروندان کشور هم‌چنان جاری است. این معترضان که با چشمان بسته و کفن‌ بر تن، در منطقۀ پل محمودخان کابل گردهم آمده بودند، می‌گویند که تاکنون صدها میلیون دالر هزینۀ روند بی‌نتیجۀ صلح شده است.

‘نی’ از حذف نماینده رسانه‌های افغانستان در کمیته گزینش انتقاد کرد

بی بی سی ۲۵ حوت ۱۳۹۴ نهاد حمایت از رسانه های آزاد موسوم به ‘نی’ از حذف نماینده رسانه‌ها در کمیته گزینش کمیسیون‌های انتخاباتی، انتقاد کرد. صدیق الله توحیدی، رئیس دیده بان رسانه‌های دفتر نی، در یک نشست خبری سه شنبه ۲۵ حوت/اسفند گفت که در نتیجه تلاش حلقات خاص در داخل حکومت، نماینده رسانه‌ها از کمیته گزینش حذف شد. به گفته وی، این تلاش برای کتمان حقایق و تهیه فهرست دلخواه دولتمردان در کمیسیون‌های انتخاباتی و در نتیجه مدیریت و تقلب در انتخابات پیش رو صورت گرفته است.

تظاهرات تاجیک ها در بامیان: از ظلم و ستم حکومت محلی به تنگ آمدیم
بخدی ۲۵ حوت ۱۳۹۴ صدها تن مربوط به قوم تاجیک ساکن ولایت بامیان در یک راه پیمایی اعتراضی در مرکز این ولایت از آنچه پاکسازی قومی و سیاست حذف حکومت محلی در قبال اقوام پشتون و تاجیک می خواندند، انتقاد کردند. معترضان می گویند که آنان از ظلم و ستم حکومت محلی بامیان به تنگ آمده اند. تظاهرکنندگان از ساحه مسجد غریب آباد تا چهار راه الکین به راه پیمایی اعتراضی پرداختند و از حکومت مرکزی خواستار تحقق عدالت اجتماعی نسبت به همه اقوام تاجیک، هزاره، پشتون و سادات در این ولایت شدند.

 حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

آلمان کمتر از نیم پناهجویان افغان را می‌پذیرد
یک ۲۱ حوت ۱۳۹۴ کشور آلمان از تمامی پناهجویان افغان در آن کشور، تنها کمتر از نیم آنان را به عنوان پناهنده می‌پذیرند. سفیر آلمان در کابل در گفت‌وگوی ویژه با تلویزیون یک گفته است: ” اکنون تنها پناهجویان افغانی که داوطلب استند، به کشورشان بازگشتانده می‌شوند، ولی در آینده روند اخراج اجباری را نیز آغاز می‌کنیم.” مارکوس پوتزل اضافه کرده است که سال پیش میلادی نزدیک به ۱۵۴ هزار پناهجوی افغان وارد آن کشور شده است.

ایجاد بیـش از یک میلیون فرصت شغـلی برای جــوانان در پنج ســال آینده
۸ صبح ۲۴ حوت ۱۳۹۴ همزمان با ادامه‌ی معضل جدی بی‌کاری در کشور و فرار هزاران جوان به‌دلیل نبود فرصت‌های شغلی و امنیت، معینیت امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ اعلام کرده که این اداره به کمک شمار دیگری از نهادهای داخلی و بین‌المللی دیگر، برای اولین‌بار یک استراتژی ملی پنج‌ساله برای جوانان می‌سازد. داکتر کمال سادات، معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که هدف اصلی ساختن استراتژی ملی برای جوانان، فراهم‌ ساختن زمینه‌های تحصیل و کار برای جوانان در کشور و هم‌چنین منسجم کردن برنامه‌های پراکنده و جداگانه نهادهای داخلی و بین‌المللی در راستای توجه بیشتر به جوانان است.

“اداره تذکرۀ الکترونیکى افراد جدید را با معاش گزاف استخدام کرده است”
پژواک ۲۵ حوت ۱۳۹۴ کارمندان برکنارشدۀ اداره تذکره الکترونیکی می گویند که آنها به دلیل نبود بودجه، برطرف گردیده و به جاى شان شماری از افراد جدید با معاش گزاف استخدام شده اند. ادارۀ تذکره الکترونیکى، وظایف حدود یکهزار کارمند خود را به علت نبود امکانات مالى، پنج ماه قبل به حالت تعلیق درآورده وسپس اعلام کرد که این کارمندان، برکنار شده اند.

نه میلیون کودک واکسین ضد پولیو می‌شوند

۸ صبح ۲۵ حوت ۱۳۹۴وزارت صحت عامه اعلام کرده که این وزارت با همکاری شماری از نهادهای بین‌المللی قرار است امروز سه‌شنبه، کمپاین تطبیق واکسین پولیو یا ضد فلج اطفال را در سراسر کشور آغاز کنند. وزارت صحت عامه می‌افزاید که قرار است در این کمپاین نه میلیون کودک کمتر از پنج سال طی سه روز آینده واکسین شوند.

یافته‌های یک نظرسنجی: برنامه صلح افغانستان ناکام است
بی بی سی ۲۴ حوت ۱۳۹۴ یک نهاد تحقیقاتی در افغانستان در گزارشی گفته که نزدیک به دو سوم مردم این کشور برنامه آشتی با گروه طالبان را “ناکام” می‌دانند. انستیتوی مطالعات استراتژیک افغانستان این گزارش را براساس مصاحبه با ۱۵۴۰ نفر در ۱۵ ولایت با رعایت ترکیب شهری-روستایی، جنسیتی، قومی و پراگندگی جغرافیایی تهیه کرده است.

جسد بیست پناهجوی افغان به کابل رسید
۸ صبح ۲۳ حوت ۱۳۹۴ اجساد بیست تن از پناهجویان افغان که در راه‌ رسیدن به اروپا در آب‌های ترکیه جان‌های خود را از دست داه‌اند، به کابل رسید. کشتی حامل این پناهجویان دوشنبه شب گذشته در آب‌های میان یونان و ترکیه غرق شد. اجساد این قربانیان، روز گذشته در میدان هوایی کابل به بازماندگان‌ شان تحویل داده شد. این قربانیان شامل هشت زن، شش کودک و شش مرد هستند. ده تن از این قربانیان اعضای یک خانواده هستند.

انتخابات
احتمال به تاخیر افتادن دو باره انتخابات
۸ صبح ۲۵ حوت ۱۳۹۴ کمیسیون انتخابات از احتمال به تاخیر افتادن دو باره زمان برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی‌ها هشدار داده می‌گوید در صورتی‌که بودجه لازم برای این انتخابات تهیه نشود، این کمیسیون نمی‌تواند انتخابات را به تاریخ مشخص شده برگزار کند. کمیسیون انتخابات نزدیک به دو ماه قبل اعلام کرده بود که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها به تاریخ ۲۴ میزان سال آینده برگزار خواهد شد.
کمیسیون انتخابات از تعویق دوباره انتخابات پارلمانی هشدار داد

نسل سوم: محیط زیست، توسعه..

۳۲۹ باب سرد خانه پیاز در کابل به بهره‌برداری رسید
۸ صبح ۲۴ حوت ۱۳۹۴ وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، ۳۲۹ باب سردخانه پیاز را در ولایت کابل افتتاح و به بهره برداری سپرد. این سرد خانه‌ها در ولسوالی‌های بگرامی، ده سبز، چهار آسیاب، پغمان، میربچه کوت و منطقه چهارده ولایت کابل موقعیت دارند. این سردخانه‌‌های انفرادی و کوپراتیفی با هزینه بیش از نود میلیون افغانی توسط وزارت زراعت ساخته شده است.

طرحی برای استفاده از زباله‌ها به منظور تولید انرژی

۸ صبح ۲۲ حوت ۱۳۹۴ شماری از مقام‌های حکومتی به شمول رییس جمهور و رییس اجراییه، در جلسه‌ای راه‌های حل مشکل زباله‌های شهر کابل را مورد بحث قرار داده و گفته‌اند که باید طرحی ساخته شود از زباله‌ها برای تولید انرژی استفاده شود. شورای عالی مدیریت مالی و اقتصادی در آخرین جلسه خود تحت ریاست اشرف‌غنی رییس جمهور و با حضور مسوولان سکتورهای اقتصادی، به تنظیم کثافات جامد در شهر کابل تاکید کرده و به شهرداری دستور داده تا قبل از رسیدن فصل تابستان، در زمینه انتقال کثافات از شهر کابل اقدام کند.

جنگ

تلفات سنگین طالبان در عملیات نیروهای امنیتی در ولایت بلخ
یک ۱۹ حوت ۱۳۹۴ گزارش‌ها از ولایت بلخ حاکی است که در نتیجه‌ی عملیات نیروهای امنیتی کشور، تا اکنون هفت طالب مسلح کشته و دستکم بیست تن دیگر آنان زخمی شده اند. این عملیات به رهبری عطامحمد نور، سرپرست ولایت بلخ از سه روز به اینسو در ساحات ناامن این ولایت آغاز شده است

در درگیری میان دو گروه طالبان ‘نزدیک به ۱۵۰ نفر از نیروهای آنها کشته شدند’
بی بی سی ۲۳ حوت ۱۳۹۴ معاون گروه انشعابی طالبان می‌گوید که در درگیری میان افراد گروه آنها به رهبری ملا محمد رسول و افراد وفادار به ملا اختر منصور در ولایت هرات، نزدیک به ۱۵۰ عضو طالبان کشته شده‌اند. این تازه‌ترین مورد درگیری میان این دو گروه پس از اعلام آتش‌بس به منظور انتخاب رهبر جدید طالبان است.
تلفات
کشته شدن ۲۶ تروریست در عملیات‌های نظامی. یک فرمانده پلیس و ۳۷ مامور امنیتی نورستان در لغمان کشته شده‌اند. ۱۶ جنگجوی طالب در ولسوالی های ناوه و خانشین هلمند کشته و زخمی شدند. درگیری خودی طالبان در هرات ۳۰ کشته برجا گذاشت. شمار تلفات درگیری خودی میان طالبان شیندند به ۱۰۰ تن افزایش یافت. وزارت دفاع: در عملیات مختلف، ۲۶ مخالف مسلح کشته شده اند.

فرهنگ

«شهر ملودی»؛ هدیه بهاری در بازار موسیقی کابل
اطلاعات روز ۲۶ حوت ۱۳۹۴ تا سه روز دیگر، هدیه بهاری عزیز سیرت؛ هنرمند جوان و خوش صدا، با عنوان «شهر ملودی» از راه می‌رسد. آلبوم «شهر ملودی» شامل ده پارچه آهنگ می‌شود که همه‌ی کمپوزها را خود او ساخته است. سیرت شعرهای آهنگ‌ها را از لای صفحات کتاب شاعران مختلف گلچین کرده است که فهرست ذیل را شامل می‌شود: «مرا عمری» و «صبح دلاویز» از فریدون مشیری، «مادر سلام» از ابوطالب مظفری، «خداوندا» از زنده یاد مهدی اخوان ثالث، «همیشه در خیال من» از سیمین بهبهانی، «شراب» از حسین آذرمهر، «درد و داغ» از میرزا نادیم قیصاری و «باز باران» ترانه محبوب و مردمی از مجدالدین میرفخرایی معروف به گلچین گیلان، است.

آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف

.برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته:  خبر گزاری خامه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه،یورو نیوزُ صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۳۸

پیوست‌ها: