international

سفره هفت سین زندانیان سیاسی ‌ـ‌ عقیدتی

eidezendanian.jpg.1140x800_q85

نوروز ۱۳۹۵ در پیش است: زندانیان عقیدتی و سیاسی را آزاد کنید

طرح: مانا نیستانی در ایران وایر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

ترکیه زندانی شدن دانشگاهیان به‌خاطر امضای فراخوان
دیده بان حقوق بشر ۱۶ مارچ ۲۰۱۶ در آخرین نمونه از حمله به آزادی بیان در ترکیه، سه دانشگاهی که فراخوان صلح را در ژانویه ۲۰۱۶ امضا کرده بودند با حکم دادگاهی در استانبول به اتهام «تبلیغ تروریستی» به زندان افتاده اند. این سه تن در ۱۵ مارچ ۲۰۱۶ پس از پایان تحقیقات کیفری به زندان رفتند. دست کم ۳۰ دانشگاهی دیگر اخراج و ۲۷ تن دیگر در انتظار تکمیل تحقیقات معلق شده‌اند. دادستان مسؤول جرایم تروریستی در استانبول درباره‌ی تمام دانشگاهیانی که فراخوان را امضا کرده بودند تحقیقات به راه انداخته است و تحقیقات محلی دیگری نیز در جریان است. فراخوان مورد نظر را ابتدا ۱۱۲۸ دانشگاهی با عنوان دانشگاهیان طرفدار صلح و سپس ۱۰۰۰ تن دیگر امضا کردند و در آن اعلام شد: ما در این جنایت شریک نخواهیم بود. آنها عملیات امنیتی دولت ترکیه را علیه جنبش جوانان حزب مسلح پ ک ک در شهرهای جنوب شرقی ترکیه به‌خاطر تأثیر ویرانگر این عملیات بر غیرنظامیان محکوم کردند. این فراخوان که در نشست مطبوعاتی روز ۱۱ ژانویه در استانبول منتشر شد، خواهان از سر گیری گفت‌وگوهای صلح با پ ک ک شد.

مصر حکم های علیه کودکان مسیحی به‌خاطر کفرگویی را لغو کنید
دیده بان حقوق بشر ۱۳ مارچ ۲۰۱۶ دولت‌مردان مصر باید حکم های مربوط به اتهام‌های کفرگویی را که به خاطر ویدیویی در تمسخر داعش، علیه چهار کودک مسیحی و معلم آنها صادر شده لغو کنند. آنها همچنین باید ماده قانونی را که برای پیگرد کفرگویی به کار می‌رود، باطل کنند. روز ۲۵ فوریه ۲۰۱۶، دادگاه جنحه نوجوانان در فرمانداری مینیا سه کودک را به‌خاطر ادای نماز اسلامی و عملیات گردن زنی در ویدیویی ۳۲ ثانیه ای به پنج سال زندان محکوم کرد و دستور داد یک کودک دیگر در مرکز تادیبی نگهداری شود. معلم آنها که فیلمبرداری کرده بود در محاکمه ای دیگر به سه سال زندان محکوم شد.

آمریکا کودکان بدون دسترسی به وکیل اخراج می‌شوند
دیده بان حقوق بشر ۱۴ مارچ ۲۰۱۶ در نامه ای به دادگاه استیناف فدرال، این سازمان اعلام کرد: قصور دولت ایالات متحد آمریکا از انتصاب وکیل برای کودکان مهاجر که در خطر اخراج هستند، حقوق اساسی آنها در حقوق بین‌المللی را نقض می‌کند. وزارت دادگستری آمریکا از سال ۲۰۱۴ رسیدگی به پرونده های اخراج کودکان را در دادگاه های مهاجرت سرعت بخشیده است. از آن پس، دادگاه ها حکم اخراج هزاران کودک را که وکیل نداشتند و اغلب پس از یک جلسه، صادر کرده‌اند. روز ۹ مارچ ۲۰۱۶، وزیر امنیت داخلی گفت که وزارتخانه او به تلاش برای دستگیری و اخراج اشخاص ۱۸ ساله و مسن تر که در سن کودکی حکم اخراجشان صادر شده، ادامه خواهد داد.

آمریکا اجرای چهارمین اعدام در یک سال اخیر در تگزاس

اسرائیل حمله هوایی به نوار غزه: دو کودک فلسطینی کشته شدند

سودان جنوبی سازمان ملل: تجاوز به زنان به جای دریافت حقوق

ایران

در آستانه سال نو، گزارش‌گران بدون مرز نگران وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی است: «ایران بزرگترین زندان جهان برای فعالان رسانه‌ای زن است»

چند مطلب درباره‌ی آخرین گزارش گزارش‌گر ویژه حقوق بشر: احمد شهید: اعدام نوجوانان و فشار بر جامعه بهاییان را متوقف کنید؛

احمد شهید: سال گذشته در ایران ۹۶۶ تن اعدام شده‌اند؛ احمد شهید: در سال ۲۰۱۵ نزدیک به هزار نفر در ایران اعدام شده‌اند؛ تازه‌ترین گزارش احمد شهید درباره وضعیت حقوق بشر ایران منتشر شد

یک نفر در قزوین اعدام شد

حکم قصاص چشم یک متهم در ایران تأیید شد

از آتنا فرقدانی و فاطمه اختصاری آزمایش بکارت گرفته شده است

سه بهایی به دنبال پیگیری حق تحصیل‌شان دستگیر شده‌اند

مادر یک زندانی سیاسی به حبس و شلاق محکوم شد

احضار گسترده دانشجویان به کمیته‌های انضباطی دو دانشگاه در تهران

جلوگیری از اعزام «حسین رونقی ملکی» به بیمارستان

بازداشت نازک افشار در فرودگاه، به هنگام بازگشت به ایران

ورود گارد ویژه به سالن ۱۲ زندان رجایی‌شهر و انتقال چند زندانی سیاسی-امنیتی

مصطفی سلیمی؛ ۱۳ سال زیر تیغ اعدام در زندان سقز

عاملان غیردولتی

ساحل عاج ۱۶ کشته در حمله القاعده آفریقا به گردشگران

ترکیه ده‌ها کشته و زخمی در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در آنکارا

عراق حمله شیمیایی گروه حکومت اسلامی به اطراف کرکوک

پاکستان انفجار مرگبار اتوبوس کارکنان دولت در پیشاور

ایران قبرهای اهل سنت در گورستان نقده تخریب شد

عدالت

فرانسه وضعیت اضطراری:‌ فدراسیون علیه وزیر کشور و مدیر بخش آزادی های مدنی شکایت کرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ مارچ ۲۰۱۶ فدراسیون، جامعه‌ی حقوق بشر فرانسه و پنج فردی که پیشتر در حبس خانگی بوده اند، روز ۲۵ فوریه ۲۰۱۶ دو شکایت کیفری علیه وزیر کشور فرانسه و مدیر بخش آزادی های مدنی این وزارتخانه مطرح کردند. در این شکایت ها، نزد دادگاه عدالت جمهوری فرانسه (که تنها دادگاه دارای صلاحیت برای قضاوت درباره‌ی وزیر در اجرای وظایف خود است)، نقض آزادی های فردی و چندین مورد تبعیض مطرح شده است. به علاوه، شکایت کیفری علیه مدیر بخش آزادی های مدنی وزارت کشور (که حکم های حبس خانگی را بر اساس اختیارات وزیر امضا کرده بود) در دادگاه پاریس مطرح شده است.

نیجریه ۶۴۰ مرد و پسر قربانی در کشتار دو سال پیش در پی حمله به پادگان گیوا از عدالت بی‌بهره مانده اند
عفو بین‌الملل ۱۴ مارچ ۲۰۱۶ دو سال پیش، دست کم ۶۴۰ تن از زندانیانی که دوباره دستگیر شده بودند به دست سربازان ارتش نیجریه به قتل رسیدند، ولی دولت‌مردان هنوز تحقیق موثر، بی طرفانه و مستقلی درباره‌ی کشتار انجام نداده اند. این زندانیان ـ مردان و پسرانی که اغلب خودسرانه در عملیات بازرسی دستگیر شده بودند ـ پس از فرار از پادگانی در ایالت بورنو در ۱۴ مارچ ۲۰۱۴ در پی حمله بوکو حرام دستگیر و به قتل رسیدند. اکثر آنها به ضرب گلوله کشته شدند و گلوی عده ای نیز بریده شده بود. عفو بین‌الملل در جون ۲۰۱۵ مدارک زیادی درباره‌ی جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت احتمالی به دست ارتش نیجریه منتشر کرد. بنا به گزارش عفو بین‌الملل، ارتش در فاصله ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ دست کم ۱۲۰۰ مرد و پسر و مسلما بسیاری دیگر را به روش فراقضایی اعدام کرده بود. ۷۰۰۰ تن دیگر در زندان ارتش در اثر گرسنگی، تشنگی، بیماری، شکنجه و عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست دادند. نیروهای امنیتی به‌طورِ روش مند از شکنجه استفاده می‌کنند. سربازان بیش از ۲۰۰۰۰ تن را از سال ۲۰۱۱ خودسرانه دستگیر کرده‌اند و اکثریت غالب آنها را بدون تماس با خانواده هایشان یا وکلایشان و بدون اتهام رسمی یا حتا حضور در دادگاه به زندان انداخته اند.

آفریقای جنوبی حکم دیوان عالی کشور نشان می‌دهد که متهمان به جنایت‌های جنگی از مجازات مصون نیستند
عفو بین‌الملل ۱۵ مارچ ۲۰۱۶ حکم امروز دیوان عالی کشور آفریقای جنوبی بر حاکمیت قانون تأکید و قوانین مترقی این کشور را برای پایان دادن به معافیت از مجازات در مورد نسل کشی، جنایت‌های جنگی و جنایت‌های علیه بشریت تقویت کرد. این حکم قصور دولت در پایبندی به تعهدات داخلی و بین‌المللی برای دستگیری رئیس جمهور بشیر و تحویل او به دادگاه بین‌المللی جزایی را تقبیح کرد. خودداری دولت آفریقای جنوبی از دستگیر کردن رئیس جمهور سودان عمر البشیر در سفر او به ژوهانسبورگ برای شرکت در نشست سران اتحادیه آفریقا در سال گذشته خیانتی ظالمانه به صدها هزار کسانی بود که در درگیری های دارفور کشته یا آواره شده‌اند. این حکم که ناسازگاری آن تصمیم را با قانون آفریقای جنوبی نشان می‌دهد، گامی کوچک در راه عدالت برای قربانیان و خانواده های آنهاست.

مکزیک پیگرد تفنگداران به‌خاطر ناپدید شدن های قهری باید تغییر در سیاست را رقم بزند
عفو بین‌الملل ۱۰ مارچ ۲۰۱۶ پیگرد پنج تفنگدار متهم به ناپدید کردن قهری یک مرد که چند هفته پس از دستگیری در سال ۲۰۱۳ بیجان پیدا شد گامی مثبت است که باید خبر از تغییر سیاست رسمی در برخورد با موج بی امان ناپدید شدن ها بدهد.

آلمان وزیر کشور فعالیت یک گروه نئونازی را ممنوع کرد

حقوق مدنی و سیاسی

کارشناس سازمان ملل اعدام ها را به‌عنوان «معادل شکنجه» محکوم کرد
ریپریو ۴ مارچ ۲۰۱۶ گزارش‌گر ویژه سازمان ملل برای شکنجه، خوان مندز، در گزارش سالانه خود به شورای حقوق بشر چند کشور از جمله عربستان سعودی، مصر و ایران را به‌خاطر افزایش استفاده از مجازات اعدام محکوم کرد و گفت این اعدام ها «معادل شکنجه» است که در حقوق بین‌المللی ممنوع است. او به‌ویژه از اعدام نوجوانان در کشورهای مثل عربستان سعودی و نیز استفاده از مجازات اعدام در مورد اعتراض های سیاسی و جرایم مربوط به مواد مخدر ابراز نگرانی کرد. در مورد عربستان سعودی، مندز از قصد اعدام «داود المرحون» که در اعتراض های سیاسی سال ۲۰۱۲ دستگیر شد، انتقاد کرد. او با دو نوجوان دیگر، به نام علی النمر و عبدالله الظاهر بر اساس «اعتراف» زیر شکنجه به اعدام محکوم شدند. در مصر، دولت از سال ۲۰۱۳ که به قدرت رسیده، صدها حکم اعدام را علیه معترضان سیاسی صادر کرده است. آقای مندز «با تاکید زیاد از دولت‌مردان خواست از اعدام» ۱۸۸ تن که در محاکمه دسته جمعی اخیر محکوم شدند، پرهیز کنند. آقای مندز از استفاده از مجازات اعدام در ایران ابراز نگرانی کرد. در ایران، دولت‌مردان قصد دارند ۱۰۰ زندانی محکوم به جرایم مربوط به مواد مخدر را اعدام کنند. ایران از کشورهایی است که بیشترین شمار اعدام را در جهان انجام می دهند. در سال های اخیر، دولت شمار زیادی را به اتهام‌های مربوط به جرایم غیرخشونت بار مواد مخدر، و نوجوانان و معترضان سیاسی را اعدام کرده است.

مصر آزار مداوم چندین سازمان‌ غیردولتی حقوق بشر و محدودیت های علیه آزادی تشکل
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۶ مارچ ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از آزار مداوم چندین سازمان‌ غیردولتی حقوق بشر در مصر و محدودیت های علیه آزادی تشکل مطلع شده است، از جمله علیه موسسه مطالعات حقوق بشر قاهره، عضو فدراسیون، مرکز عربی استقلال قوه‌ی قضاییه و حرفه حقوق و مرکز حقوق بشر کشور ـ که هر دو عضو سازمان جهانی مبارزه با شکنجه هستند ـ و مطالعات فمینیستی نظرا. کارکنان این سازمان‌ها در روزهای ۱۳ و ۱۴ مارچ در مورد پرونده کیفری مربوط به «کمک مالی خارجی به سازمان‌های غیردولتی» نزد قاضی تحقیق قاهره احضار شدند. بعضی منابع اعلام کرده‌اند که ۳۷ سازمان غیردولتی هدف این پرونده قرار خواهند داشت.

بحرین افزایش شدید اخراج شهروندان محروم شده از تابعیت
عفو بین‌الملل ۷ مارچ ۲۰۱۶ در صورت تأیید حکم اخراج در دو محاکمه جداگانه، یازده تن در خطر اخراج از بحرین هستند. استفاده دولت‌مردان بحرین از تبعید افراد پس از سلب تابعیت آنها رو به افزایش است. ماه گذشته، دو تن ناگزیر از ترک بحرین شدند و دادگاه روز گذشته حکم اخراج یک تن دیگر را تأیید کرد.

روسیه حمله به مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران در اینگوش
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ مارچ ۲۰۱۶ در روز ۹ مارچ، مردان نقابدار در سه ماشین جلوی اتوبوسی را در نزدیکی مرز چچن گرفتند که حامل دو  عضو گروه مشترک متحرک و شش روزنامه نگار خارجی و روسی بود و آنها را کتک زدند، اموالشان را دزدیدند و اتوبوسشان را به آتش کشیدند. بنا به گزارش ها، مهاجمان مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران را به نام صدا می زدند و متهم به حمایت از تروریست ها در چچن می کردند. این مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران در دیداری شرکت داشتند که کمیته سازمان‌های غیردولتی روسیه برای جلوگیری از شکنجه برای گزارش دهی درباره‌ی نقض حقوق بشر در چچن و اینگوش ترتیب داده بود.

تاجیکستان مبارزه با اسلام سیاسی
دیده بان حقوق بشر ۱۵ مارچ ۲۰۱۶ زمانی که اتحاد شوروی از هم فروپاشید، تاجیکستان مستقل با مشکلات شدید اجتماعی به جا ماند که تا به امروز ادامه دارند. دولت رابطه ناآرامی با ریشه های اسلامی خود دارد و چندین بار کوشیده از نقش دین در زندگی روزمره بکاهد. از جمله محدودیت های زیاد بر اعمال دینی، دولت‌مردان تاجیک خودسرانه ده ها مسجد را در سراسر کشور بسته اند، زنان را به‌خاطر رعایت حجاب جریمه کرده‌اند و حتا پدران و مادران را از گذاشتن نام های عربی بر فرزندان خود ممنوع کرده‌اند. بنا به برآوردهای اخیر، پلیس به زور ریش در حدود ۱۳۰۰۰ مرد را تراشیده است. به بیان دیگر، تاجیکستان دارای محدودگرترین قوانین ضددینی در جهان است. اما جهان توجه زیادی به این مساله نداشت، یعنی حداقل تا زمانی که خبر پیوستن گلمراد خلیم اف فرمانده نیروهای ویژه تاجیکستان ـ که در آمریکا آموزش دیده بود ـ به داعش منتشر شد. داعش در افغانستان در ورای مرز تاجیکستان فعال است. در ویدیویی که در سوریه فیلمبرداری شده، خلیم اف دلیل ترک پست خود و پیوستن به داعش را سرکوب مسلمانان در کشورش اعلام کرده‌ است.

آمریکا ادوارد اسنودن: دعوای “اف‌بی‌آی” و “اپل” عوام‌فریبی است

ترکیه ممنوعیت مراسم عمومی نوروز در شهرهای بزرگ و مناطق کردنشین

فلسطین رسماً به عضویت دادگاه بین‌المللی جزایی در لاهه در آمد

ایران

لشگر‌کشی سپاه برای سرکوب عرصه مجازی

سعید مدنی و محمدرضا عالی پیام آزاد شدند؛ مدنی به بندرعباس تبعید شد

علی‌اکبر باغانی، نایب رئیس کانون صنفی معلمان آزاد شد؛ به زابل تبعید خواهد شد

سراج‌الدین میردامادی و سعید حسین‌زاده از زندان آزاد شدند

عبدالرضا قنبری معلم زندانی آزاد شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اتحادیه‌ی اروپا/ترکیه:‌ مهاجران کالای مبادلاتی نیستند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ مارچ ۲۰۱۶ فدراسیون از شنیدن خبر «مبادله‌ی مهاجران» که رؤسای کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا و دولت و نخست وزیر ترکیه روز ۷ مارس اعلام کردند، به شدت بیمناک است. فدراسیون از اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای عضو آن ‌می‌خواهد از تلاش برای دور کردن مهاجران به هر قیمتی دست بردارند و به جای آن راه‌های قانونی و امنِ ورود از جمله با افزایش ظرفیت اسکان دهی بی‌قیدوشرط را ایجاد کنند. عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون، گفت: «٬مبادله‌ی مهاجران٬، یک بار دیگر بی‌ملاحظگی کامل اروپا را به کرامت و حقوق مهاجران نشان می‌دهد. آیا باید به رهبران اتحادیه‌ی اروپا و ترکیه یادآوری کنیم که کالا مبادله نمی کنند بلکه با انسان‌ها سروکار دارند که بعضی از ایشان  نیازمند محافظت فوری هستند؟ صرفِ این مسأله که اتحادیه‌ی اروپا ‌می‌تواند اسکان دهی سوری‌ها را مشروط به تمایل ترکیه برای بازپذیری سوری‌های دیگر ‌کند، مشمئزکننده است.»

راهنمای آموزشی برای توانمند کردن مردم در معرض پروژه های سرمایه گذاری
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۶ مارچ ۲۰۱۶ با وجود گام های مهمی که در دهه گذشته برای پاسخ‌گو ساختن شرکت‌ها و احترام به حقوق بشر مردم برداشته شده است، مدافعان حقوق محیط زیست و زمین هنوز هر هفته کشته می‌شوند. اسناد نشان می‌دهند که در قاره های مختلف، روند مجرم انگاری معترضان به نقض حقوق در اثر پروژه های سرمایه گذاری ادامه دارد. اُکسفام و فدراسیون راهنمای آموزشی برای سازمان‌های مردمی، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های پشتیبان تدوین کرده‌اند تا هم آگاهی را افزایش دهند و هم روش کار با «درست انجام بدهیم» را که ابزاری نیرومند برای توانمند سازی مردم در مواجهه با پروژه های سرمایه گذاری است، بهبود ببخشند.

سازمان‌های غیردولتی از تصویب توصیه تازه شورای اروپا درباره‌ی حقوق بشر و اقتصاد استقبال می‌کنند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ مارچ ۲۰۱۶ فدراسیون، ائتلاف اروپایی طرفدار عدالت در مورد شرکت‌ها، عفو بین‌الملل و کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان با امضای نامه ای از مصوبه توصیه کمیته وزرا به کشورهای عضو درباره‌ی حقوق بشر و اقتصاد در روز ۳ مارچ ۲۰۱۶ استقبال کردند. تصویب این توصیه در بالاترین نهاد تصمیم‏گیری شورای اروپا که دارای ۴۷ کشور عضو است، دستاورد بزرگی است. در صورت اجرای درست، این توصیه می تواند به ایجاد سیستم تقویت شده حقوقی برای پاسخ‌گویی موسسه های اقتصادی ناقض حقوق بشر و دستیابی جبران موثر برای قربانیان بیانجامد. سازمان‌های ما در دو سال گذشته در تدوین این عهدنامه غیرالزامی نقش داشته اند تا به هدف تقویت موازین بین‌المللی در زمینه اقتصاد و حقوق بشر دست یابند. توصیه نامه تازه در مورد اجرای اصول سازمان ملل درباره‌ی اقتصاد و حقوق بشر کشورهای عضو کمیسیون اروپا راهنمایی ارائه می‌کند. به‌ویژه، این توصیه کمبودهای عهدنامه را با توضیح و تشریح بعضی از اصول و در نظر گرفتن مجموعه کامل تعهدات بین‌المللی حقوق بشری کشورهای عضو جبران می‌کند.

فرانسه در اعتراض به قانون اصلاح کار به خیابان آمد

ایران «نارضایتی کارگران ایرانی از میزان دستمزد سال ۱۳۹۵»

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

«عامل ۲۵ درصد مرگ‌ها محیط زیست ناسالم است»

دفاع از حقوق بشر

سازمان‌های حقوق بشر و جامعه‌ی مدنی اسراییل حمله‌های علیه سازمان الحق را محکوم کردند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۶ مارچ ۲۰۱۶ بیانیه‌ی زیر را ۱۵ سازمان‌ غیردولتی اسراییلی، از جمله سازمان‌های عضو فدراسیون (ACRI, PCATI, Adalah and B’Tselem) امضا کرده‌اند. سازمان‌های حقوق بشر و جامعه‌ی مدنی اسراییل به شدیدترین وجهی حمله‌های ناشناس جاری علیه سازمان‌های حقوق بشر فلسطین و به تازگی علیه سازمان الحق را محکوم می‌کنند. ما به‌عنوان سازمان‌های اسراییلی با همتایان فلسطینی خود ابراز همبستگی می‌کنیم. الحق با فشار روبه‌افزایشی روبروست که با ارسال ایمیل‌های ناشناس به کارکنان و تامین کنندگان کمک مالی به آن و ادعای دروغ درباره‌ی تحقیقات مربوط به کلاهبرداری آغاز شد و با تلفن‌های روزانه از شماره‌های مخفی برای ترساندن کارکنان ادامه یافت و به تهدید مرگ علیه یکی از کارکنان الحق و مدیر کل آن شعوان جبارین منجر شد. تهدیدهای اخیر به‌طورِ مستقیم با فعالیت جاری الحق در دادگاه بین‌المللی جزایی در لاهه مرتبط بوده است.

۲۰ حقیقت آماری برای کمک به درک بحران بشردوستانه در سوریه
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ مارچ ۲۰۱۶ پنج سال از آغاز تظاهرات صلح‌آمیز در سوریه در سال ۲۰۱۱ می‌گذرد و این کشور کانون بحران انسانی و سیاسی نسل ما شده است. در زیر ۲۰ حقیقت آماری را برای کمک به دریافت درک روشنی از رنجی که سوری‌ها روزانه با شجاعت تحمل می‌کنند، ارائه می‌کنیم. ۱۳.۵ میلیون سوری ـ در حدود ۷۰% جمعیت ـ اکنون نیازمند کمک بشردوستانه هستند، مثل آب، غذا، رسیدگی بهداشتی و سرپناه. بیش از ۳ تن از هر ۴ سوری اکنون در فقر زندگی می‌کنند….

مجرم‌انگاری مدافعان حقوق بشر: پدیده‌ای در ۱۰ تصویر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ مارچ ۲۰۱۶  مدافعان حقوق بشر چه کسانی هستند؟ آنها چگونه از این حقوق دفاع می‌کنند؟ مجرم‌انگاری مدافعان حقوق بشر چگونه انجام می‌شود؟ چه کسانی در پس فعالیت برای مجرم‌انگاری آنها هستند؟ مدافعان حقوق بشر چگونه مجرم تلقی می‌شوند؟ پیامدهای عملی این کار برای مدافعان حقوق بشر چیست؟

ادامه کارزار آزادسازی سایت‌ها در کشورهای دشمن اینترنت
گزارش‌گران بدون مرز ۱۱ مارچ ۲۰۱۶ به مناسبت ۱۲ مارس ٢٠١۶ (۲۲ اسفند ١٣٩۴) روز جهانی مبارزه با سانسور در اینترنت، گزارش‌گران بدون مرز کارزار «Collateral Freedom #2 » را با آزاد کردن ۶ سایت سانسور شده در کشورهای دشمن اینترنت ادامه می‌دهد.

ایران

«محمد جواد لاریجانی نه اطلاع حقوقی دارد و نه حُسن نیت»
جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ۱۴ مارچ ۲۰۱۶ عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر،در گفت‌وگویی با رادیو فردا در واکنش به سخنان محمد جواد لاریجانی (دبیر «ستاد حقوق بشر قوه قضائیه» ایران) خطاب به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، گفت: «این شخص [محمد جواد لاریجانی] نه اطلاع حقوقی دارد و نه حُسن نیت. او با سوءنیت کامل مغالطه می‌کند و به نظام قانون‌مند در چارچوب موازین بین‌المللی توجه ندارد؛ چه موازین حقوق بشر و چه کلیه‌ی موازین حقوق بین‌المللی. وقتی کشوری به عهدنامه‌ای بین‌المللی ـ و از جمله میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی ـ می‌پیوندد، اولین تعهد این کشور که در آن میثاق ذکر شده این است که قوانین داخلی خود را با موازین آن عهدنامه منطبق کند. بنابراین، وقتی او می‌گوید “این قانون است و شما با آن چکار دارید” این یعنی این که با مفاهیم حقوق بین‌المللی و عهدنامه‌های بین‌المللی یا آشنایی ندارد یا با سوءنیت کامل سفسطه می‌کند. قونین ایران تا زمانی که با موازین حقوق بین‌المللی منطبق نباشند، از نظر حقوق بین‌المللی ارزش ندارند.»

از آزادی سیف‌زاده استقبال می‌کنیم؛ تمام زندانیان عقیدتی را آزاد کنید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ مارچ ۲۰۱۶ وکیل حقوق بشری دکتر محمد سیف‌زاده، پس از تحملِ حدود پنج سال زندان، سرانجام روز ۲۰  اسفند ۱۳۹۴ آزاد شد. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر ـ برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ـ از آزادی او استقبال می‌کند. آقای محمد سیف‌زاده عضو بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر است. آزادی او در نتیجه‌ی اجرای مقررات قانون مجازات اسلامی اصلاح شده در سال ۱۳۹۲ است که بر اساس آن زندانیانی که به اتهام‌های مختلف محاکمه‌ و به چند حکم محکوم می‌شوند، فقط بایستی سنگین‌ترین مجازات را تحمل کنند.

پیش درآمدی بر دفاعیه عیسی سحرخیز در دادگاه

زنان

ترکیه چرا بعضی از زنان تاکسی های مخصوص زنان را تحریم می‌کنند؟
المُنیتور ۹ مارچ ۲۰۱۶ در ماه فوریه برای اولین بار در ترکیه، تاکسی صورتی رنگ مخصوص مسافران زن با راننده زن آغاز به کار کرد. این تاکسی که در شهر سیواس فعالیت می‌کند، با استقبال زنان محلی روبرو شده است، اما مخالفت گروه‌های زنان را برانگیخته است. این امکان جدید در پی قتل دانشجویی در وسیله نقلیه عمومی در سال گذشته فراهم شده است. گروه همبستگی زنان سیواس در اعتراض به این تاکسی تظاهراتی در شهر برگزار کرد و سخنگوی آن گفت: «این تاکسی پس از ساعت ۸ شب کار نمی کند، یعنی این که زنان پس از ساعت ۸ شب باید در خانه بمانند.» به نظر این سخنگو، تاکسی صورتی رنگ جدایی زن و مرد را تشویق می‌کند و به بیرون راندن زنان از زندگی اجتماعی دامن می زند. «آزار جنسی و حمله به زنان که سوار تاکسی های زرد می‌شوند مورد تایید قرار خواهد گرفت. مرتکبان در دادگاه خواهند گفت که قربانی به جای تاکسی صورتی سوار تاکسی زرد شده و باعث دعوت شده بود.» در اعتراضی که در شبکه های اجتماعی به راه افتاد، یکی از شعارها این گونه جمعبندی کرد: «ما سوار تاکسی صورتی نخواهیم شد. مردان باید انسان بودن را بیاموزند.»

ترکیه وقتی همسر اردوغان حرمسراهای عثمانی را مکتب تربیت زنان می‌داند

مراکش ۲۰۱۶: زن از اموال مرد است

بازاندیشیِ معضل جنسیتی امکانات سیاسی جدیدی به وجود می‌آورد

ایران

گزارشی از مراسم روزجهانی زن در تهران

برگزاری مراسم روز زن در بند زنان زندان اوین

سال ۱۳۹۴ بر زنان چگونه گذشت؟

مسائل زنان اقلیت در ایران تنها به مسئله «خشونت» تقلیل می یابد

بازخوانی تعامل جنبش زنان ایران با جنبش‌های زنان دیگر کشورها

تلاش‌های زنان ایران از پهلوی تا امروز به روایت تصویر

جشنواره فیلم‌ ایرانی در بروکسل: ایران در دوربین زنان مستندساز

کودکان

فیلم کوتاه یونیسف علیه ازدواج کودکان: عروسی قصه نیست

فرهنگ و اندیشه

جاسوسان بدون مرز؟
شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۷ مارچ ۲۰۱۶ چگونه شرکت «پالانتیرِ» مرتبط با سیا در صنعت امداد پیش می رود و چرا بعضی از بشردوستان نگران هستند؟ نرم افزاری حیرت انگیزی طراحی شده که اطلاعات را از اسناد، وبسایت ها، شبکه های اجتماعی و پایگاه های اطلاعاتی جارو می‌کند و آدم ها، مکان ها، رویدادها و غیره را با این اطلاعات مرتبط می سازد و روی صفحه نمایش کامپیوتر نشان می‌دهد. این نرم افزار را که شرکت پالانتیر در سیلیکون ولی طراحی کرده می توان برای رسیدگی به مسایل انسانی زیادی مورد استفاده قرار داد: از قاچاق انسان تا اسلحه و جلوگیری از سیل. اما جامعه امداد جهانی نگران است. پالانتیر روابط بسیار نزدیکی با دستگاه امنیتی آمریکا دارد. تحقیقات چند ماهه شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN) درباره‌ی شرکت پالانتیر که مرتبط با مسایل پنهان اطلاعاتی است نشان از تماس دوستانه آن با سازمان‌های امداد بزرگ و کوچک از جمله قراردادی با یک نهاد حساس سازمان ملل دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پالانتیر برای کنترل قراردادهای منع تکثیر ـ برای نمونه، ایران و کره شمالی ـ قرارداد بسته و در سال ۲۰۱۴، پانصد هزار دلار برای تحلیل اطلاعات موجود برای نرم افزار گوتام (Gotham software) شرکت پالانتیر هزینه کرد. پالانتیر در سال ۲۰۰۴ به راه افتاد. کار اصلی آن در سه زمینه کلی است: قراردادهای دولتی (دفاعی و امنیتی، و نیز اف بی آی و نیروهای انتظامی محلی)؛ بخش مالی و تحقیقات حقوقی. شرکت مالی این ـ کیو ـ تل (In-Q-Tel) که در رابطه تنگاتنگی با نیروهای امنیتی آمریکاست و شایع است در ردیابی اسامه بن لادن شرکت داشته، از سرمایه گذاران اولیه پالانتیر است. البته پالانتیر تنها شرکتی نیست که شرکت مالی سیا راه انداخته است. شرکت رکوردد فیوچرز (Recorded Futures) نیز با پشتیبانی این ـ کیو ـ تل و گوگل در اینترنت به دنبال «تحلیل تهدید در زمان جاری» است.

پاکستان یک فیلم افشاگرانه درباره قتل‌های ناموسی

نمایه مقاله های تارنمای «نقد اقتصاد سیاسی» در سال ۱۳۹۴

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گزارش‌گران بدون مرز، نقد اقتصاد سیاسی

پیوست‌ها: