زنان-690x259

How-Other-Women

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان طالبان یک دختر و پسر فاریابی را به اتهام رابطۀ نامشروع تیرباران کردند
سلام وطندار ۱۲ مارچ ۲۰۱۶ مقام‌های محلی در ولایت فاریاب می‌گویند که گروه طالبان یک دختر را همراه با دوست‌پسرش در ولسوالی خواجه سبزپوش این ولایت تیرباران کرده اند.عبدالله معصومی، ولسوال خواجه سبزپوش به سلام‌وطندار می‌گوید که طالبان «میگن‌جمال» ۲۵ ساله و عزیزالله ۲۰ ساله را ناوقت شب گذشته در منزل دختر تیرباران کرده اند.

افغانستان مردان مسلح در کندهار یک پولیس زن را کشتند
صدای آمریکا ۱۵ مارچ ۲۰۱۶ افراد مسلح ناشناس در ولایت کندهار یک پولیس زن را به ضرب گلوله از پا در آوردند.صمیم خپلواک سخنگوی والی کندهار گفته است که این زن فوزیه نام داشت و در ساحۀ چونی مربوط حوزۀ ۱۳ شهر کندهار هدف حمله قرار گرفت.

افزایش تلفات زنان در درگیری های افغانستان
افغانستان رو ۸ مارچ ۲۰۱۶ سازمان ملل از افزایش حدود چهل درصدی تلفات زنان افغان بر اثر جنگ و درگیری های داخلی افغانستان خبر داد.دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان همزمان با هشت مارچ روز جهانی زن در بیانیه ای اعلام کرد: میزان تلفات زنان افغان در سال ۲۰۱۵  در مقایسه با سال قبل از آن سی و هفت درصد افزایش داشته است.

سازمان ملل: نقش زنان در افغانستان محدود و سمبولیک است
هشت صبح ۹ مارچ ۲۰۱۶ هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، همزمان با گرامی‌داشت از هشتم مارچ، روز جهانی زن در کشور، اعلام کرده که هرچند طی یک دهه گذشته افغانستان شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری در ترویج برابری جنسیتی از طریق تضمین‌های قانونی بوده است، اما هنوزهم نقش زنان در این کشور محدود و سمبولیک است. یوناما در اعلامیه‌ای می‌گوید که حضور گسترده‌تر زنان در نهادهای دولتی و غیردولتی افغانستان را تصدیق می‌کند، اما برغم آن زنان هنوزهم با چالش‌های بزرگی مواجه‌اند و این چالش‌ها باعث شده تا زنان از حضور در جریان‌های سیاسی برای تامین صلح و امنیت در کشور باز بمانند.

افغانستان مادر فرخنده: عدالت برای زن افغان تا ابد با فرخنده در خاک دفن شد
بی بی سی فارسی ۸ مارچ ۲۰۱۸ مادر فرخنده، دختر افغانی‌که یک سال پیش در جلو چشمان صدها نفر در کابل توسط گروهی از مردم به قتل رسید، در پیامی به مناسبت روز جهانی زن خواهان تامین عدالت برای دخترش شده است.

افغانستان مادر: دخترم از دست انتحاری و بیکاری غرق شد
طلوع نیوز ۱۳ مارچ ۲۰۱۶ مادری در سوگ دختر و داماد و سه نواسه‌اش نشسته‌است. آنان به امید رسیدن به اروپا در آب‌های شور یونان غرق شدند.همایون، سه ماه پیش با همسرش، خوشبو و سه فرزندش، نوید، ولید و هدیه، ترکیه رفتند و هفتۀ گذشته هنگامی که می‌خواستند با یک کشتی به یونان برروند، غرق شدند.مادر خوشبو با آه و ناله گفت: “دخترم از دست انتحاری و بیکاری رفت. گفت که کار و یک لقمه نان پیدا کنم. غرق شد غرق. پنج نفر را از دست دادم.”

افغانستان تصویری از استثمار زنان در نیروی کار جهان امروز
دیده بان حقوق بشر ۸ مارچ ۲۰۱۶ «مهم نیست که حامله یا بیمار هستی، باید بنشینی و کار کنی.» این حرفی بود که کارگری در کارخانه تولید پوشاک در کامبوج به همکار من زد. «اگر استراحت کنی، کار روی دستگاه تلنبار می‌شود و سرکارگر فریاد می کشد. اگر ببینند کارگر حامله ای ٬کُند٬ کار می‌کند، قرارداد او را تمدید نمی کنند.» اخراج به‌خاطر حاملگی؟ این مشکلی فراگیر در کارخانه های کامبوج است که محصولات مارک های بین‌المللی پوشاک را برای فروش در جهان تأمین می‌کنند. حساب ۸ بیلیون دلار روشن نیست؟ جزو سود دزدی کارفرمایان است که مزد دایه ها و کارگران خانگی در کار اجباری را نپرداخته اند. زنان کارگر هسته اصلی اقتصاد جهانی هستند. سهم آنها و سوءاستفاده ای که از سر می گذرانند اغلب نادیده می ماند. این موضوع به‌ویژه در مورد کارگران در بخش هایی با اکثریت زنان مثل کار خانگی و صنعت پوشاک است که از چشم مردم پنهان می مانند و «کارگر ساده» به حساب می آیند.

افغانستان فراردادن یک زن زندانی در کابل
طلوع نیوز ۱۴ فبروری ۲۰۱۶ یک زن زندانی، که به جرم قتل و اختطاف به ۸ سال زندان محکوم شده بود، دیروز (۲۳ حوت) از سوی تفنگ‌داران ناشناس در کابل، فرار داده شد.مسؤولان زندان‌های کشور می‌گویند که این رویداد هنگامی در پروان سوم کابل رخ داد که زن زندانی برای درمان به شفاخانه برده می‌شد.غلام ربانی، باشنده پروان سوم کابل گفت: “همین که مردان تفنگ‌دار از موتر پایین شدند، ضربه/شلیک کردند. یک موتروان پایین شد و گریخت.”

ایران از آتنا فرقدانی و فاطمه اختصاری آزمایش بکارت گرفته شده است
زمانه ۱۴ مارچ ۲۰۱۶ در گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران که به تازگی منتشر شده، تایید شده که از آتنا فرقدانی زندانی سیاسی محبوس در اوین و فاطمه اختصاری، شاعر ایرانی تست بکارت و بارداری گرفته شده است.در همین گزارش، گزارشگر ویژه شکنجه و سایر رفتارهای عیرانسانی در هنگام بازداشت این سازمان و گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان انجام تست بارداری و بکارت را نوعی خشونت جنسی دانسته‌اند.

دفاع از حقوق بشر

۸ مارس: وقتی زن به دنیا ‌می‌آیید باید موانع زیادی را از سرِ راه بردارید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۷ مارچ ۲۰۱۶ دختران و زنان در سراسر زندگی خود با تبعیض‌ها‌ی مختلفی روبه‌رو می‌شوند که بر آینده‌ی آنها تأثیرهای منفی زیادی ‌می‌گذارد. امسال در روز جهانی زن، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) این واقعیت اندوه‌بار را در ویدیویی کوتاه (با زیرنویس فارسی) به نمایش می‌گذارد. فدراسیون یادآوری می‌کند که مبارزه فقط به‌خاطر یک روز نیست و همگان را هر روز به اقدام فرا ‌می‌خواند تا پیش‌رفت در حقوق زنان به دست آید. یک روز از ۳۶۵ روز. یک روز در جهانی که زنان از روزی که به دنیا ‌می‌آیند تا روزی که از دنیا ‌می‌روند، در هر مرحله ای از زندگی، با تبعیض و خشونت روبه‌رو هستند.

افغانستان عاملان فروش ونکاح جبرى دودخترخُردسن دربامیان مجازات شوند
پژواک ۱۱ مارچ ۲۰۱۶ ریاست امورزنان بامیان از فروش دودختر خُردسال و نکاح اجباری آنها به شدت انتقاد کرده و مسوولان امنیتى و علما را دراین عرصه مقصر مى داند.مسوولان محلى میگویندکه این واقعه دوروز قبل در منطقۀ فولادى مرکز بامیان اتفاق افتاده است.عزیزه احمدى سرپرست ریاست امورزنان بامیان به آژانس خبرى پژواک گفت که پدر دختر خانم خود را طلاق داده و دودختر خُردسن را با خود نگهمیداشت که آنها را در بدل٣۵٠ هزار افغانى به دو مرد از مردم محل به فروش رسانده وخودش به خارج کشور رفته است.

افغانستان زنان افغان برای پایان دادن به خیابان آزاری از تکنالوژی استفاده خواهند کرد
پژواک ۱۳ مارچ ۲۰۱۶ به عنوان بخشی از فعالیت‌های تجلیل از ماهِ تاریخ زنان، برنامه زنان در اقتصاد پروژه پروموت ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا سه تن از زنان را که بهترین مفکوره‌ها را برای ساخت یک نرم افزار (اپلیکیشن) موبایل جهت کمک به زنان در مقابله باخیابان آزاری در افغانستان، پیشکش نموده بودند، قدردانی نمود.

همایش زنان پناهنده افغان در تاجیکستان در گرامیداشت قربانیان جهالت
افغانستان رو ۱۱ مارچ ۲۰۱۶ زنان پناهنده افغان در تاجیکستان روز جمعه در همایشی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان یاد قربانیان خشونت علیه «فرخنده»، «رخشانه» و دیگر زنان افغانستان که قربانی جهالت و خشونت شده اند را گرامی داشتند. همایش زنان افغان در سالگرد حادثه قتل فرخنده برپا شد. این حادثه هم ماه مارچ سال گذشته رخ داده بود. «بی بی هاجره ملکزاده» مادر فرخنده هم، که حالا همراه با خانواده اش در تاجیکستان به سر می برد، در این همایش حضور داشت.

جنبش زنان / افا نیکل / ترجمه کاووس بهزادی
نقد اقتصاد سیاسی ۸ مارچ ۲۰۱۶ جنبش زنان به‌مثابه جنبش مقاومت – به نظر می‌رسد که سرکوب زنان از زمانی که انسان به یاد می‌آورد، وجود داشته است. اعتراضات زنان نیز برعلیه فرودستی اقتصادی، کنار گذاشتن از قدرت سیاسی و بر علیه کنترل مردان بر مناسبات جنسیتی نیز به همین اندازه قدمت داشته است. به‌رغم روشن بودن این ارتباط، تعریف از جنبش زنان به همین اندازه نیز مشکل است. هریت کلای هیل این جنبش را«کنش‌های آگاهانه‌ی زنان، که جایگاه فرودست جنسیت زن را در جامعه ی مردسالار نمی‌پذیرند و به‌دنبال تغییرات اجتماعی اند» خصلت‌بندی می‌کند (۱۹۹۱). تعریف کلای هیل از جنبه‌ی نظری «فقط زنان» (اگر چه همه‌ی زنان) را در نظر می‌گیرد، اما عملاً این خود زنان هستند که تصمیم می‌گیرند که سازمان‌یابی برای تغییرات سیاسی را به‌تنهایی و یا به همراه مردان پیش ببرند.

ایران فراخوانی دیگر برای سر فرود آوردن در برابر قدرت بی‌پایان مردانه
نقد اقتصاد سیاسی ۶ مارچ ۲۰۱۶ به‌مناسبت هشت مارس: درباره کمپین تغییر چهره‌ی مردانه‌ی مجلس ـ در ویدئوی «زنانه»ی «تغییر چهره‌ی مردانه‌ی مجلس»، با چهره‌های شاد و خوش آب‌ورنگی روبه‌رو می‌شویم که با خنده و رفتار سرخوشانه، پیام شوربختی‌مان، یعنی فرودستی حقوقی زنان در برابر قدرت بی‌پایان مردانه را به ما ابلاغ می‌کنند چه آن‌گونه که داستایفسکی در رمان ابله می‌گوید زیبایی قرار است جهان را نجات بدهد. خودنقیض‌گویی از همان آغاز راه پیداست… شماری از زنان میانه‌احوال ما که به نام کلی «زنان» سخن می‌گویند و سخت پای‌بند «تفاوت»‌اند، در این ویدئو چیزی از «تفاوت» میان زن‌ها را بازتاب نمی‌دهند.

کودکان

افغانستان حسین داد ۱۶ ساله از کچالو برق تولید میکند

کلید گروپ ۱۳ مارچ ۲۰۱۶ یک پسر نوجوان بامیانی، با طرح جالبی، خانه‎های مغاره‎نیشنان را با نور برق روشن خواهد ساخت. وی با ابتکار جدیدش موفق به تولید برق از کچالو شده است. این پسر ۱۶ ساله حسین داد نام دارد و متعلم صنف دهم مکتب است. او در ولسوالی شیبر و در دامنه‎های کوه بابا زندگی می‎کند.

جای خالی مهدکودک‌ در زندان‌ها/ برخی کودکان بالای دوسال هم زندانی هستند
ایلنا ۷ مارچ ۲۰۱۶  مدیر کل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشورگفت: به لحاظ تخصصی بهتر است؛ کودک بالای ۲ سال در زندان نباشد، بلکه در مراکز بهزیستی بوده و پس از آزادی مادر دوباره به دامان وی بازگردد.محمد نفریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه به نظر من زندان‌هایی که تعدادی زن دارای فرزند در آن حضور دارند؛ باید مهدکودک داشته باشند، گفت: به لحاظ تخصصی صلاح نمی‌دانیم به جز کودک زیر ۲سال که نیاز به شیردهی و تماس نزدیک به مادر دارد، کودک دیگری در محیط زندان با قی بماند.

سیاست

ترکیه چرا اردوغان از زنان نگران است؟
المُنیتور ۸ مارچ ۲۰۱۶ در ترکیه، روز جهانی زن ـ ۸ مارچ ـ چندین دهه است که به شکلی غیرحزبی و شاد جشن گرفته می‌شود. زنان از همه ی اقشار در مراکز شهرها گرد هم می آیند و با شعارهای فمینیستی با موسیقی مردمی ترکیه آوازهای همبستگی می خوانند و می رقصند. این جشن ها نه‌تنها در روز ۸ مارچ بلکه در تعطیلی آخر هفته پیش از آن نیز برگزار می‌شود. امسال، در روز ۴ مارچ، اعلام شد که کلیه ی راه پیمایی ها در استان جنوب شرقی سانلیفورا ممنوع است. سپس شهرهای دیگر مثل آنکارا و استانبول هم ممنوعیت های مشابهی را اعلام کردند. دلیل رسمی امنیت زنان بود. اما گروه‌های زنان نپذیرفتند. اعضای برنامه زنان آنکارا به المُنیتور گفتند که نماینده شان اعلام کرده است که ممنوعیت را نخواهند پذیرفت. این نماینده همچنین با اشاره به شکست های امنیتی اخیر در ترکیه مثل بمب گذاری های انتحاری، ادامه منع رفت و آمد در شهرهای جنوب شرقی، افزایش تجاوز و آزارهای جنسی و شمار بسیار زیاد قتل زنان اشاره کرد و گفت: «با این وضع، چطور می توانید از زنان بخواهید ساکت بمانند و به خیابان ها نیایند؟» زنان روز ۶ مارچ و نیز ۸ مارچ به خیابان ها آمدند. در آنکارا، آنها به کُردی، عربی و ترکی سخن گفتند و در آوازهایشان خواهان همبستگی زنان و سرنگون کردن حزب عدالت و توسعه و نیز خواستار صلح شدند. در آنکارا، پلیس که تعدادشان ابتدا بیشتر از زنان بود، از زنان خواست در محل اصلی خود جمع نشوند. اما با افزایش شمار زنان که آواز می خواندند و شعار می دادند، پلیس ناچار از عقب نشینی شد. به گفته یکی از اعضای «برنامه زنان آنکارا»، دوستان مرد پیشنهاد کردند با زنان حرکت کنند و از آنها در مقابل پلیس محافظت کنند. اما زنان گفتند: «اگر شما بیایید، ما راه پیمایی نخواهیم کرد.» گزارش خبری: حمله پلیس ترکیه به تظاهرات زنان در استانبول و آنکارا

ایران سکوت زنان در مقابل کاندیداهای زن‌ستیز
رادیو زمانه ۲۶ فوریه ۲۰۱۶ در روزهای بعد از رد صلاحیت‌ها و تبلیغات انتخاباتی صدای رسایی از طرف فعالان حقوق زنان نشنیدیم؛ آن هم در حالی که در لیست اصلاح طلبان و اعتدال‌گرایان، چهره‌هایی با نگاه محرز زن‌‌ستیزانه دیده می‌شد و تبلیغ رای دادن به «تمام لیست» از سوی طرفداران دائم تکرار می‌شد. چگونه است که از طرف فعالان حقوق زنان صدای مخالفت با رای دادن به این افراد خاص شنیده نشد؟

حقوق مدنی و سیاسی

آمار طلاق در افغانستان، رفتن دنبال نخود سیاه
بی بی سی فارسی ۱۳ مارچ ۲۰۱۶ قول معروف فرستادن پشت نخود سیاه را حتماً شنیده‌اید، دادگاه عالی افغانستان هم مرا دنبال نخود سیاه فرستاد، چرا که من برای تهیه این گزارش به مقداری آمار نیاز داشتم و این آمار حکم نخود سیاه را یافت.می خواستم بدانم که آمار طلاق در افغانستان از چه قرار است و دلایل طلاق چیست ـ پرسش‌هایی که نهادهای دولتی و از جمله دادگاه عالی افغانستان به سادگی حاضر نیستند به آنها پاسخ دهند؛ چرا که داده‌ها در این مورد به شدت محافظت و حتی مهر و موم می‌شوند.

افغانستان معین امور پناهندگان وزارت مهاجرین آغاز به کار کرد
هشت صبح ۱۳ مارچ ۲۰۱۶ داکتر عالمه، از فعالان حقوق زن به‌عنوان معین امور پناهندگان وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان آغاز به کار کرد.داکتر عالمه اخیرا طی فرمانی توسط دفتر ریاست‌جمهوری به‌عنوان معین امور پناهندگان معرفی شد. معینیت امور پناهندگان، پس از افزایش میزان مهاجرت از کشور در تشکیل وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان اضافه شد.سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان در مراسم آغاز به کار داکتر عالمه به‌عنوان معین امور پناهندگان دیروز در کابل گفت که ارتقای سطح تشکیل وزارت مهاجرین یکی از نیازهای اولیه این وزارت به شمار می‌رفت.

سازمان بین‌المللی کار: پیشرفت‌ زنان در محیط‌های کاری کم بوده است
بی بی سی فارسی ۸ مارچ ۲۰۱۶ نتایج یک تحقیق جهانی نشان می‌دهد که طی بیست سال گذشته زنان در محیط‌های کاری به پیشرفت‌های اندکی دست یافته‌اند. گزارش سازمان بین‌المللی کار که به مناسبت روز جهانی زن منتشر شده خاطرنشان می‌کند زنان برای آن که شغل‌های بهتری داشته باشند، همچنان با موانع و محدودیت‌های چشمگیری رو‌به‌رو هستند.

ایران مراسم روز زن در بند زنان زندان اوین برگزار شد
بیدار زنی ۱۴ مارچ ۲۰۱۶ هم‌زمان با روز جهانی زن- هشت مارس-، مراسم بزرگداشتی توسط زنان زندانی سیاسی و عقیدتی در بند نسوان زندان اوین برگزار شد.در این مراسم چند تن از زنان زندانی سیاسی با بیان سخنانی به بررسی موضوع زن و جامعه پرداختند و در انتها دل‌نوشته شش زن بهایی درباره فرزندان خردسال زنان زندانی که پدرانشان نیز در زندان به‌سر می‌برند و همچنین نامه‌ای به رییس قوه قضاییه در این خصوص، قرائت شد.

فرهنگ و جامعه

افغانستان بانوان ورزشکار دایکندی از نبود امکانات شکایت دارند
خبرگزاری رها ۲۲ حوت ۲۰۱۶ شماری از بانوان ورزشکار ولایت دایکندی، با شکایت از نبود امکانات ورزشی مناسب می گویند که این مشکل، مانع رشد آنان در این زمینه شده است. آنان خواستار توجه جدی دولت به این موضوع شدند.فاطمه الهام از دختران ورزشکار در دایکندی به خبرگزاری رها گفت:” با آنکه بانوان دایکندی علاقه فراوانی به ورزش دارند اما متاسفانه تاکنون امکاناتی از سوی دولت برای آنان فراهم نشده است”.

فریناز لاری عضو سابق تیم ملی کیک بوکسینگ: به دلیل زن بودنم به من بی احترامی می‌شد
ایران وایر ۱۲ مارچ ۲۰۱۶  منصوره فراهانی «فریناز لاری»، اولین زن ایرانی است که در مسابقات بین المللی رشته «کیک بوکسینگ» به قهرمانی جهان رسیده است.‌او که هم اکنون علاوه بر شهروندی ایران، شهروند کانادا نیز هست، سال گذشته میلادی به دلیل مانع تراشی انجمن کیک بوکسینگ ایران، نتوانست در هیچ مسابقه جهانی شرکت کند. اولین حضور فریناز لاری در تیم ملی ایران، به مسابقات داخل سالن آسیا سال ۲۰۰۹ در ویتنام باز می گردد: «چون اولین زنی بودم که از تیم ملی کیک بوکسینگ به فینال رسیده بودم، رییس جمهور وقت (محمود احمدی نژاد) برای دیدن بازی من به سالن آمده بودند.»

فیلم کوتاه یونیسف علیه ازدواج کودکان: عروسی قصه نیست
زمانه ۱۲ مارچ ۲۰۱۶ در فیلمی که یونیسف تولید کرده، دختربچه‌ای در حال آماده شدن برای مراسم عروسی، دست در دست همسر بزرگسالش نشان داده می‌شود. یونیسف می‌خواهد با این فیلم توجه‌ها را به حقیت ازدواج کودکان جلب کند؛ اتفاقی که هر سال زندگی حدود ۱۵ میلیون دختربچه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.در این فیلم کوتاه چهزه دختربچه در صحنه‌های اول نشان داده نمی‌شود و ما تنها او را از پشت می‌بینیم یا بخش‌هایی از صورت او را می‌بینیم. به نظر می‌رسد که او یک عروس معمولی است اما کفش‌های بچه‌گانه، دفتر نقاشی و یک عروسک خرسی، قبل از اینکه شوهر ۳۵ ساله تور را از روی صورتش بر دارد، ما را با واقعیت روبه رو می‌کن

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: صدای امریکا، سلام وطندار، افغانستان رو، ۸ صبح، بی بی سی فارسی، طلوع نیوز، دیده بان،فدراسیون بین المللی حقوق بشر، پژواک، افغانستان رو، نقد اقتصاد سیاسی، کلید گروپ، المنیتور، رادیو زمانه، خبرگزاری رها، زمانه، بیدار زنی ، ایران وایر، ایلنا و آرمان شهر.

پیوست‌ها: