زنان-690x259

WomenOnWallsUnchained

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان ماجرای دختری که پس از ربوده شدن فروخته شده بود
سلام وطندار ۲۰ مارچ ۲۰۱۶ دختری ۱۶ ساله ۴۰ روز پیش از شهر کندز ربوده می‌شود. رباینده‌گان این دختر را به ولایت تخار می‌برند و در بدل ۳۰۰ هزار افغانی، به نکاح یک پسر ۲۲ سالۀ تخاری در می‌آورند.ریاست امنیت ملی کندز اکنون هشت تن را در پیوند به ربودن این دختر دستگیر کرده و خود او را نیز امروز (پنج‌شنبه) به خانواده‌اش تحویل داد. پسری که او را به نکاحش درآورده بودند همراه با خواهرش نیز در میان بازداشت شده‌گان هستند.

سوریه گزارش از پایتخت داعش: رقه به روایت زنان
رادیو زمانه ۱۵ مارچ ۲۰۱۶ دو زن سوری با استفاده از دوربین مخفی و به خطر انداختن زندگی‌شان از درون رقه پایتخت دولت اسلامی در شمال سوریه گزارش تازه‌ای تهیه کرده‌اند که در روزنامه اکسپرسن سوئد منتشر شده است.در این گزارش تصویری، “ام محمد” و “ام عمران” در بخش‌های مختلف شهر رفت و‌ آمد می‌کنند و گوشه‌هایی از زندگی در شهر رقه را با تمرکز بر شرایط زنان گزارش می‌دهند. در رقه، نمایش چهره زنان ممنوع است و حتی تصاویر روی کالاها در سوپرمارکت‌ها هم سانسور شده است. زنان پلیس شریعت در خیابان‌ها به دنبال زنانی می‌گردند که صورت‌شان را با برقع دو لایه نپوشانده باشند. قرص‌های ضدحاملگی و سقط جنین تنها راه جلوگیری از از سنگسار شدن زنانی است که بدون همسر باردار می‌شوند.

دفاع از حقوق بشر

سال ۱۳۹۴ بر زنان ایران چگونه گذشت؟
دویچه وله ۱۶ مارچ ۲۰۱۶ انتخابات مجلس خبرگان و شورا، به فرجام رسیدن برجام و رفع تحریم‌های عمده اقتصادی علیه ایران مهمترین رویدادهای سال ۱۳۹۴ بودند. زنان و جنبش برابری‌طلبی ایران این سال را چگونه سپری کردند؟برگزاری انتخابات دهمین دور مجلس شورای اسلامی و پنجمین دور خبرگان رهبری در اسفند ماه ۱۳۹۴، بر بسیاری از اخبار این سال سایه افکند. در حوزه زنان نیز تشکیل یک کمپین در همین رابطه و نیز ثبت‌نام ۱۶ زن برای نامزدی خبرگان رهبری اخبار مهم پیش از برگزاری این دو انتخابات بودند.

افغانستان یک سال پس از قتل فرخنده؛ “عدالت تامین نشده است”
دویچه وله ۱۷ مارچ ۲۰۱۶ کابل پایتخت افغانستان روز پنجشنبه شاهد تظاهرات و گردهمایی فعالان حقوق زن به مناسبت اولین سالروز قتل فرخنده بود. یک سال پس از زجرکش شدن فرخنده، صدای اعتراض در مورد مجازات نشدن عاملان این قتل، بلند شده است.فرخنده یک سال پیش در همین شب و روزها، در مرکز شهر کابل، پیش زیارت شاه دوشمشیره زجرکش شد. مردان خشمگین او را به اتهام سوزاندن قرآن به اندازه‌ای لت و کوب کردند که زیر سنگ و چوب جان داد. قاتلان جسد او را سپس به آتش کشیدند.

زن مهاجر افغانستانی موجودیتی منفعل نیست
بیدارزنی ۱۵ مارچ ۲۰۱۶  این نوشته قصد دارد مدخل کوتاهی در بحث زنان و مهاجرت باشد؛ کلیشه زدایی از چهره زن مهاجرِ دنباله‌رو و فاقد عاملیت، به‌خصوص در حوزه حق‌وحقوق قضایی و بازگویی گذرا از تجارب زنان مهاجر افغانستانی در جامعه ایران و نهایتا راه‌های تعامل برای تغییر از اهداف آن است. ادبیات مهاجرت با محوریت زنان کمتر از دو دهه عمر دارد و سهم محققان، کنشگران و حقوق‌دانان ایرانی در این خصوص بسیار ناچیز است. درحالی‌که قبل از بحران سوریه در سال‌های اخیر و خیل عظیم مهاجران سوری، افغانستانی‌ها جزء بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین جمعیت‌های مهاجر و پناهنده بعد از جنگ جهانی دوم هستند و ایران یکی از بزرگ‌ترین میزبان‌های این جمعیت مهاجر بوده است. امروزه بخش‌هایی از ادبیات و تاریخ مهاجرت، جنسیت را نه صرفا یکی از متغیرها برای تحلیل مهاجرت که یکی از موضوعات محوری آن می‌داند. از این رهگذر به نظر می‌رسد رشد این ادبیات و تلاش برای ایفای نقش در آن، در جامعه ایران ضروری است. زیرا گفتمان زن مهاجر و نحوه کنش او از سویی، و نحوه تعامل جامعه با او از سمت دیگر ناشناخته باقی مانده است.

کانگرس ملی زنان افغانستان آغاز به کار کرد
خبرگزاری زنان ۱۴ مارچ ۲۰۱۶ کانگرس ملی زنان افغانستان، با حضور صد‌ها تن از زنان از ولایات مختلف، به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.ثریا پیکان رییس کانگرس ملی زنان افغانستان، در مراسمی که به مناسبت آغاز به فعالیت این نهاد در کابل سخن می‌گفت، خاطر نشان کرد که کانگرس زنان، یک تشکل غیر سیاسی، غیر دولتی و غیر انتفاعی است که در راستای کمک به بهبود امور زنان و توسعه مشارکت آنان در روند‌های ملی و سیاسی ایجاد گردیده است.وی گفت که این نهاد بخاطر فراهم آوری زمینه‌های دسترسی زنان به حقوق و آزادی‌های سیاسی شان، مطابق با قوانین کشور فعالیت خواهد کرد.

کودکان

افغانستان در کمپاین بهاری ۸.۵ میلیون طفل واکسین شده اند
صدای آمریکا ۲۸ مارچ ۲۰۱۶ در کمپاین واکسین پولیو که از ۲۵ تا ۲۷ حوت در سرتاسر افغانستان راه اندازی شده بود، حدود هشت و نیم میلیون کودک واجد شرایط واکسین شده اند.مشاور ارشد صحت عامه افغانستان می گویند که به استثنای چند ولسوالی سرد سیر و برخی از مناطق ناامن، در تمام نقاط افغانستان واکسین تطبیق شده است.هدایت الله ستانکزی، به رادیوآشنا گفت که با گرم شدن هوا و باز شدن راه های مواصلاتی به مناطق صعب العبور، آن مناطق را نیز تحت پوشش واکسین پولیو قرار خواهند داد.

کودکان مبتلا به اوتیسم را چگونه شناسایی کنیم؟
توانا: اوتیسم، همانند بسیاری از واژه‌های تخصصی حوزه روانشناسی و روانپزشکی، در میان مردم و متأسفانه حتی در میان برخی متخصصان و دانشجویان مربوط به این حوزه‌ها، به اشتباه تعریف شده و بدیهی است که واژه به اشتباه فهم و تعریف شده، کاربرد غلط نیز پیدا کند. می‌توان نمود این غلط بودن را، چه در ادراک این اختلال، چه در ادراک شخص دارای آن و چه در نحوه برخورد با آن مشاهده کرد.

سیاست

ایرن اعتراض مینو خالقی، نماینده اصفهان به ردصلاحیت‌اش
رادیو زمانه ۲۳ مارچ ۲۰۱۶ رسول زرگرپور، استاندار اصفهان خبر رد صلاحیت مینو خالقی، نماینده اصلاح‌طلبان اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی را تأیید کرد و گفت او به این اقدام اعتراض کرده است.به‌گزارش سایت «عصر ایران»، رسول زرگرپور در نشست خبری امروز چهارشنبه ۴ فروردین درباره انتخابات مجلس شورا در حوزه انتخابیه اصفهان گفت: «صحت آرای منتخبان اول، دوم، چهارم و پنجم مورد تأیید است و آرا نفر سوم باطل شده است و انتخابات اصفهان به میان‌دوره‌ای منتقل شده است.»

حقوق مدنی و سیاسی

ناروی دختر ۱۹ ساله ای که جوانترین ثروتمند جهان است
خبرگزاری جمهور ۲۷ مارچ ۲۰۱۶ مجله فوربس، الکساندرا آندرسِن  نوزده ساله را به عنوان جوان‌ترین میلیاردر جهان معرفی کرده‌است.ثروت آندرسن، که ساکن ناروی است، چیزی بالغ بر ۱٫۲ میلیارد دالر تخمین زده می‌شود.الکساندرا عاشق اسب است و در مسابقات درساژ (رقص پای اسب‌ها) شرکت می‌کند. به گزارش مجله ایندیپندنت، بخش بزرگی از عکس‌های اینستاگرام الکساندرا به اسب‌هایش اختصاص دارد.

زنان افغانستان کمتر از یک درصد در سرمایه‌گذاری‌ها سهم دارند
سلام وطندار ۱۹ مارچ ۲۰۱۶ مسؤولان در ادارۀ حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی در افغانستان (آیسا) می‌گویند که زنان کشور حدود ۳۵۰ میلیون دالر را در بخش‌های خصوصی سرمایه‌گذاری کرده اند.قربان حقجو، رییس آیسا در یک نشست خبری به مناسبت ۸ مارچ، روز جهانی زن با بیان این مطلب افزود که از میان ۶۰۰ هزار جواز سرمایه‌گذاری که در وزارت تجارت، اتاق تجارت، ادارۀ آیسا و شهرداری‌ها ثبت است، ۵۸۰۰ جواز مربوط زنان می‌شود و این رقم بیانگر حضور یک درصدی زنان در بخش سرمایه‌گذاری است.

ترکیه چرا بعضی از زنان تاکسی های مخصوص زنان را تحریم می‌کنند؟
المُنیتور ۹ مارچ ۲۰۱۶ در ماه فوریه برای اولین بار در ترکیه، تاکسی صورتی رنگ مخصوص مسافران زن با راننده زن آغاز به کار کرد. این تاکسی که در شهر سیواس فعالیت می‌کند، با استقبال زنان محلی روبرو شده است، اما مخالفت گروه‌های زنان را برانگیخته است. این امکان جدید در پی قتل دانشجویی در وسیله نقلیه عمومی در سال گذشته فراهم شده است. گروه همبستگی زنان سیواس در اعتراض به این تاکسی تظاهراتی در شهر برگزار کرد و سخنگوی آن گفت: «این تاکسی پس از ساعت ۸ شب کار نمی کند، یعنی این که زنان پس از ساعت ۸ شب باید در خانه بمانند.» به نظر این سخنگو، تاکسی صورتی رنگ جدایی زن و مرد را تشویق می‌کند و به بیرون راندن زنان از زندگی اجتماعی دامن می زند. «آزار جنسی و حمله به زنان که سوار تاکسی های زرد می‌شوند مورد تایید قرار خواهد گرفت. مرتکبان در دادگاه خواهند گفت که قربانی به جای تاکسی صورتی سوار تاکسی زرد شده و باعث دعوت شده بود.» در اعتراضی که در شبکه های اجتماعی به راه افتاد، یکی از شعارها این گونه جمعبندی کرد: «ما سوار تاکسی صورتی نخواهیم شد. مردان باید انسان بودن را بیاموزند.

ایران شکاف درآمد زنان و مردان: در کدام شغل‌ها بیشترین اختلاف وجود دارد؟
رادیو زمانه ۲۸ مارچ ۲۰۱۶ مطالعات بسیاری نشان می‌دهند که شکاف عمیقی میان دستمزد زنان و مردان وجود دارد. اما در کدام شغل‌ها شکاف دستمزد زنان و مردان در بالاترین حد قرار دارد.این پرسشی است که وب‌سایت مشاغل و دستمزدهای «گلس دور» تلاش کرده که در یک پژوهش تازه به آن پاسخ بدهد. این پژوهش ابتدا با توزیع ۵۰۰ هزار پرسش‌نامه میان افراد شاغل در مورد وضعیت شغل و درآمدشان آغاز شد. یافته‌های این پژوهش بسیار شبیه یافته‌های مطالعه دیگری است که نشان داده‌اند ۷۶ درصد زنان دستمزد عادلانه نمی‌گیرند.

فرهنگ و جامعه

افغانستان از فیروزکوه تا کوه نور؛ تک گردنبند زمرد سعیده
بی بی سی فارسی ۲۸ مارچ ۲۰۱۶ زمانی که نخستین بار سعیده را در زیرزمین کارگاه سنگ‌های قیمتی مرکز هنرهای معاصر فیروزکوه در کابل دیدم، سخت مشغول کار بود، با دقت دانه‌های زمرد را برانداز می‌کرد و اندازه می‌گرفت. سلام کردم چیزی نگفت، بلند‌تر صدا زدم واکنشی نشان نداد و خلاصه وقتی دید من آنجا هستم نگاهی انداخت و دوباره به کارش مشغول شد.

ایران نگاه پروین اعتصامی به «زن»/ چرا پدر پروین با انتشار اشعار او مخالفت کرد؟
مدرسه فمینستی ۱۶ مارچ ۲۰۱۶ اشعار پروین اعتصامی طیفی از موضوعات را در برمی‌گیرد که می‌توان عمده آن‌ها را در قالب مواعظ اخلاقی و موضوعات اجتماعی دسته‌بندی کرد. پروین در اشعار خود به نقش و جایگاه زنان نیز توجه ویژه‌ای دارد و از ابعاد مختلف به مسأله زن در جامعه پرداخته است. برای نمونه او نسبت به تحقق حقوق زنان حساس بود و مسایل مربوط به امور زنان باعث شد تا پایان‌نامه تحصیلی خود را به این مسئله اختصاص دهد. عنوان رساله او «زن و تاریخ» بود.یوسف اعتصامی پیش از ازدواج پروین، با چاپ مجموعه اشعار او مخالف بود و این کار را با توجه به اوضاع و فرهنگ روزگار، نامناسب می‌دانست. او فکر می‌کرد دیگران چاپ اشعار یک زن جوان را، راهی برای پیداکردن همسر به حساب آورند، اما بعد از ازدواج پروین و جدایی از همسرش، به این کار رضایت داد.

فرانسه گلشیفته فراهانی در تئاتر پاریس آناکارنینا می‌شود
بی بی سی فارسی ۲۳ مارچ ۲۰۱۶ گلشیفته فراهانی، بازیگر ایرانی به زودی در نقش ‘آنا کارنینا’ در پاریس به روی صحنه تئاتر خواهد رفت.این اولین بار است که این بازیگر ۳۲ ساله در نمایشی اروپایی ایفای نقش می‌کند.این نمایش از ۱۲ مه تا ۱۲ ژوئن در سالن تئاتر دو لا تامپت با کارگردانی گائتان واسار روی صحنه می‌رود.

افغانستان خانم هما یک تن از زنان بیوه از حکومت شکایت دارد
رادیو آزادی ۲۸ مارچ ۲۰۱۶ خانم هما یکی از زنان بیوه اما کارکن و با همت که فرزندانش را با خوبی پرورش داده است، از بی توجهی ارگان های مسئول دولت به زنان بیوه و بی سرپرست شاکیست.

فرهنگ و جامعه

جی کی رولینگ نامه‌های رد رمانش را منتشر کرد
بی بی سی ۲۵ مارچ ۲۰۱۶ جی کی رولینگ دو نامه از دو ناشر را منتشر کرده‌ است که در آنها این ناشران پیشنهاد انتشار اولین رمان خانم رولینگ با نام مستعار رابرت گالبرایت را رد کرده بودند.این نامه‌ها مربوط به زمانی است که این نویسنده بریتانیایی برای رمان “آوای فاخته” که با نام مستعار رابرت گالبرایت نوشته بود در پی یافتن ناشر بود. این رمان سرانجام در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی فارسی، رادیو آزادی، مدرسه فمینستی ، المنیتور، رادیو زمانه، سلام وطندار، خبرگزاری جمهور، توانا، صدای آمریکا، خبرگزاری زنان، بیدار زنی ، دویچه وله،

پیوست‌ها: