international

زن به‌دنیا آمدن نباید مانع باشد

arton19600

طرح: وبگاه فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

ترکیه هزینه انسانی درگیری با پ ک ک: مورد سور
گروه بین المللی بحران ۱۷ مارچ ۲۰۱۶ در هم شکستن گفت‌وگو بین دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان (پ ک ک)، ازسرگیری درگیری ها در جولای ۲۰۱۵ و اوج گیری خشونت ضرورت فرایند تازه صلح را نشان می‌دهند. اما، از ماه دسامبر به بعد، درگیری بین نیروهای امنیتی ترکیه و پ ک ک که در سطح بین‌المللی سازمانی تروریستی محسوب می‌شود، وارد مرحله ای بی سابقه شده است. با استفاده نیروهای امنیتی از تانک ها و سلاح های سنگین دیگر به مراکز شهری و اقدام پ ک ک به جنگ شهری برای جلوگیری از کنترل کامل منطقه به دست دولت، برآورد می‌شود که بیش از ۳۵۰۰۰۰ غیرنظامی آواره و دست کم ۲۵۰ تن نیز کشته شده‌اند. گرچه منع رفت و آمد در بعضی از مناطق لغو شده است، هزینه انسانی درگیری باز هم افزایش می یابد: بنا به اطلاعاتی که گروه بین المللی بحران از منابع عمومی گردآورده، از ۳۵۰ پلیس و سرباز ترکیه که در هشت ماه نخست درگیری کشته شدند، ۱۴۰ تن در دو ماه نخست ۲۰۱۶ جان خود را از دست دادند. آنکارا پایتخت ترکیه نیز دو بار در ظرف دو ماه با بمب گذاری ها ضربه خورده است.

یمن آمریکا بی‌سروصدا به عربستان سعودی در حمله‌های هوایی ویرانگر کمک می‌کند
دیده بان حقوق بشر ۳۰ مارچ ۲۰۱۶ یک هفته پیش از حمله‌های تروریستی، ائتلاف زیر رهبری عربستان بازاری را در مصطبه در یمن بمباران کرد. با وجود این‌که شمار مردمی که در مصطبه کشته شدند بیشتر از بروکسل بود ـ ۱۰۶ در مقایسه با ۳۴ ـ رسانه ها و جامعه‌ی بین‌المللی به‌طورِ کلی این فاجعه را مثل ۱۵۰ حمله هوایی کورکورانه قبلی که سازمان ملل و دیده بان حقوق بشر در سال گذشته گزارش کرده‌اند، نادیده گرفتند. مشکل البته بدتر از بی توجهی است. غرب در واقع ـ با تأمین اسلحه و کمک نظامی ـ از این جنگ تقریبا نامرئی حمایت می‌کند. عربستان سعودی هدف خود را در یمن بازگرداندن رئیس جمهور عبدالرب منصور هادی به قدرت اعلام کرده است. او پس از کودتای شبه نظامیان حوثی ها و برای جلوگیری از نقشه ایران برای کنترل یمن از صنعا فرار کرد. صرفنظر از این برنامه ها، نمی توان انکار کرد که عربستان سعودی با حمله به اهداف غیرنظامی و با استفاده از سلاح های ممنوع مثل بمب های خوشه ای حقوق بین‌المللی را نقض می‌کند. حمله‌های هوایی به مدارس، بیمارستان ها، بازارها و خانه ها ضربه زده است. به گزارش سازمان ملل، ۶۰ درصد از ۳۲۰۰ غیرنظامی در این حمله‌ها کشته شده‌اند.

ژاپن با وجود درخواست های بین‌المللی برای لغو احکام، یک پیرمرد و یک زن اعدام شدند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۰ مارچ ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان عضو آن در ژاپن ـ مرکز حقوق زندانیان ـ به شدت اعدام دو زندانی را در هفته گذشته محکوم کردند. روز جمعه ۲۵ مارچ، وزیر دادگستری ژاپن میتسوهیده ایواکی اجازه اعدام آقای یاسوتوشی کاماتا و خانم جونکو یوشیدا را صادر کرد. این دو تن، نخستین کسانی بودند که از آغاز سال ۲۰۱۶ در ژاپن اعدام شدند. از زمان انتخاب دوباره نخست وزیر شینزو آبه در ۲۰۱۲ ۱۴ اعدام دیگر انجام شده است. حکم اعدام آقای کاماتا در سال ۲۰۰۵ تأیید شد و او هفته گذشته در زمان اعدام ۷۵ سال داشت. در سال ۲۰۱۵، زمانی که یک گروه حقوق بشر پرسشنامه ای را برای او فرستاد، او پاسخ داد که «به علت سالخوردگی مسایل پیچیده را نمی فهمد.» اعدام آقای کاماتا به‌ویژه مشکل ساز است، زیرا کمیته حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۰۸ توصیه کرد که ژاپن «رهیافت انسانی تری را نسبت به محکومان به اعدام و اعدام اشخاصی در سن بالا یا دارای معلولیت ذهنی در پیش بگیرد.» از آن پس، ژاپن چند فرد پیر و معلول ذهنی را اعدام کرده است. خانم یوشیدا در سال ۲۰۱۰ به‌خاطر قتل به اعدام محکوم شد و درخواست او برای محاکمه دوباره سال گذشته رد شد. این شک وجود دارد که وزارت دادگستری در اعدام او تسریع کرده تا وی نتواند دوباره درخواست محاکمه تازه کند. در پی اعدام خانم یوشیدا و آقای کاماتا، اکنون، در ژاپن ۱۲۴ تن محکوم به اعدام در زندان هستند.

اوکرایین قتل وکیل دادگستری ضربه ای شدید به عدالت
عفو بین‌الملل ۲۵ مارچ ۲۰۱۶ قتل وحشت انگیز وکیل دادگستری یوری گرابوفسکی که جسدش با زخم گلوله پیدا شد، یادآوری ترسناکی از خطرهای رویاروی وکلای دادگستری و فعالانی است که تصور می رود با دولت‌مردان مقابله می‌کنند. جسدِ یوری گرابوفسکی که بارها با آزار و تعقیب به‌خاطر حرفه وکالت روبرو شده بود، دیشب در منطقه ای متروک در چراکاسی در مرکز اوکرایین پیدا شد. آخرین باری که او را دیده بودند در دفتر کارش در تاریخ ۶ مارچ با مردی ناشناس بود و از آن پس ناپدید شده بود.

عربستان سعودی روزنامه‌نگار به‌خاطر پیام های توییتری به ۵ سال زندان محکوم شد
عفو بین‌الملل ۲۵ مارچ ۲۰۱۶ محکومیت روزنامه‌نگار علا برینجی به ۵ سال زندان، ۸ سال ممنوعیت از سفر و ۵۰۰۰۰ دینار (۱۳۳۰۰ دلار) جریمه به‌خاطر چند پیام توییتری نقض آشکار حقوق بین‌المللی و آخرین مورد از عدم تحمل ریشه دار دولت‌مردان عربستان سعودی نسبت به آزادی بیان است. او در تاریخ ۲۴ مارچ به اتهام‌ «توهین به حاکمان»، «تحریک افکار عمومی» و «تهمت زدن به ماموران در قتل معترضان در عوامیه» ـ منطقه ای در شرق عربستان سعودی ـ محکوم شد.

آمریکا یک محکوم به مرگ برای دومین بار اعدام می‌شود

آمریکا گاردین: سیا از بازداشتی‌ها عکس برهنه می‌گرفته

اسراییل جدیدترین گزارش انتقادی در مورد نقض حقوق بشر در مناطق اشغالی

اسراییل هاآرتص: تشدید اقدامات دولت نتانیاهو در برابر گروه‌های مردم‌نهاد مخالف

ایران

پنج نوجوان محکوم به اعدام در کردستان

«شکنجه و آزار جنسی» در زندان میناب در هرمزگان

مأموران امنیتی خانواده‌ زندانیان را در مقابل اوین کتک زدند

حکم سه سال حبس رسول بداقی، معلم زندانی ‘در دادگاه تجدیدنظر تائید شد’

نازک افشار ‘به بند زنان زندان اوین منتقل شد’

بازداشت آرش مکری توسط وزارت اطلاعات

احتمال اجرای احکام سه هنرمند عرصه موسیقی با پایان تعطیلات نوروزی

عاملان غیردولتی

پاکستان ده‌ها کشته در انفجاری در لاهور

پاکستان اسلامگرایان تندرو خواهان اعدام یک زن مسیحی شدند

بلژیک شمار قربانیان حملات تروریستی بروکسل افزایش یافت

مصر ده‌ها کشته در حمله انتحاری در استادیوم فوتبال اسکندریه

عدالت

بوسنی ‌ـ هرزگوین‌ محکومیت کارادزیچ برای نسل‌کشی و جنایت‌های بین‌المللی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر  ۲۴ مارچ ۲۰۱۶ ـ امروز شعبه سوم دیوان بین‌المللی کیفری برای یوگسلاوی سابق، رادوان کارادزیچ رئیس جمهوری صرپسکا را به‌خاطر نسل‌کشی، جنایت‌های علیه بشریت و جنایت‌های جنگی در بوسنی ـ هرزگوین از ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ به ۴۰ سال زندان محکوم کرد. . او در مورد کشتار بیش از ۸۰۰۰ مرد و پسر مسلمان بوسنیایی ـ ـ شامل نسل‌کشی در سربرنیکا در سال ۱۹۹۵، جنایت‌های علیه بشریت و جنایت‌های جنگیِ اذیت و آزار، نابودی، قتل، اخراج، انتقال اجباری، ترور و جنایت‌های دیگر علیه غیرنظامیان در بوسنی ـ هرزگوین از ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ ـ ـ مجرم شناخته شد. عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون، گفت: «این رأی نشان می‌دهد که رؤسای کشورها نمی‌توانند از عدالت بین‌المللی بگریزند.»

جمهوری آفریقای مرکزی ژان پی‌یِر بِمبا در حکم تاریخی به اتهام جنایت‌های علیه بشریت و جنایت‌های جنگی مجرم شناخته شد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۱ مارچ ۲۰۱۶ شعبه‌ی سوم دادگاه بین‌المللی جزایی ژان پی‌یِر بِمبا معاون رئیس جمهور پیشین جمهوری دمکراتیک کنگو را به اتهام جنایت‌های علیه بشریت و جنایت‌های جنگی در جمهوری آفریقای مرکزی در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ مجرم شناخت. شعبه‌ی دادگاه اکنون حکم متناسب را تعیین خواهد کرد و در مورد ارائه‌ی غرامت به قربانیان شامل جبران خسارت، پرداخت غرامت و اعاده‌ی حیثیت تصمیم خواهد گرفت. ژان پی‌یِر بِمبا رهبر جنبش آزادی‌بخش کنگو و سپس معاون رئیس جمهوری دمکراتیک کنگو بود.

حقوق مدنی و سیاسی

اسراییل/سرزمین‌های اشغالی فلسطین فیلم ویدئویی اعدام مشکوک فراقضایی یک فلسطینی
عفو بین‌الملل ۲۴ مارچ ۲۰۱۶ فیلمی از یک سرباز اسراییلی در دست است که یک مرد زخمی فلسطینی را که روی زمین افتاده و گویا امروز نقشی در حمله با چاقو داشته با گلوله می کشد. این مرد، عبدالفتاح شریف، یکی از دو فلسطینی است که گویا در چاقو زدن به یک سرباز اسراییلی شرکت داشتند. سازمان حقوق بشر اسراییلی بتسلم فیلم تیراندازی را پخش کرده‌ است.

مصر سرکوب بی سابقه سازمان‌های غیردولتی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ مارچ ۲۰۱۶ چهارده سازمان بین‌المللی امروز اعلام کردند: در هفته های اخیر، دولت‌مردان مصر فعالان حقوق بشر را برای بازجویی احضار و آنها را از مسافرت منع کرده‌اند و کوشیده اند حساب های شخصی و خانوادگی آنها را مسدود کنند. این اقدام‌ها نشان می‌دهد که تحقیقات ۵ ساله درباره‌ی بودجه و ثبت گروه‌های مستقل حقوق بشر به زودی به اتهام‌های کیفری خواهد انجامید. دولت‌مردان باید به آزار این گروه‌ها پایان دهند و تحقیقات را لغو کنند. این تحقیقات مدافعان حقوق بشر را با خطر ۲۵ سال زندان تهدید می‌کند. تحقیقات درباره‌ی وضع مالی گروه‌های داخلی و خارجی در جولای ۲۰۱۱ پنج ماه پس از سرنگونی رئیس جمهور پیشین حسنی مبارک آغاز شد و تاکنون به محکومیت و تعطیلی دفاتر پنج سازمان غیردولتی بین‌المللی انجامیده است.

آذربایجان آزادی ۱۰ زندانی عقیدتی بارقه امیدی برای زندانیان دیگر
عفو بین‌الملل ۱۷ مارچ ۲۰۱۶ جامعه‌ی مدنی زیر فشارِ آذربایجان امروز با حکم آزادی ۱۴۸ زندانی از جمله ۱۰ زندانی عقیدتی که رئیس جمهور الهام علی اف امضا کرد، کمی امیدوار شد. این اقدام چند ساعت پس از رأی دادگاه حقوق بشر اروپا درباره‌ی غیرقانونی بودن حبس یکی از این زندانیان ـ رسول جعفر اف ـ رخ داد.

ترکیه آزار قضایی ۹ وکیل از اعضای جامعه وکلای طرفدار آزادی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ مارچ ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از آزار قضایی نه وکیل از اعضای «جامعه وکلای طرفدار آزادی» (OHD) مطلع شده است. روز ۱۶ مارچ ۲۰۱۶، پلیس در چارچوب عملیات ضدتروریستی به خانه های این ۹ تن (هفت مرد و دو زن) در استانبول حمله و آنها را دستگیر کرد؛ در این عملیات سراسری، دست کم ۸۹ تن در شهرهای مختلف دستگیر شدند. این ۹ وکیل به اتهام «عضویت در سازمانی غیرقانونی» گویا به‌خاطر وقایعی در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ دستگیر شدند. طی بازجویی ها، از آنها در مورد مصاحبه با رسانه ها، شکایت هایی که به دادگاه حقوق بشر اروپا تسلیم کرده‌ بودند و دیدار با موکلان خود سوال شد. دولت‌مردان هنوز دلایل خود در مورد اتهام‌های منجر به دستگیری ها را اعلام نکرده اند.

ترکیه تلاش اردوغان برای جلوگیری از پخش برنامه‌‌ای طنزآمیز در آلمان

ایران

رنجنامه دلارام اکبری، دانشجوی محروم از تحصیل بهایی

دوران محکومیت مصطفی عزیزی کاهش یافت

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اتحادیه‌ی اروپا/ترکیه ـ معامله‌ی ننگین
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ مارچ ۲۰۱۶ ـ فدراسیون به‌شدت معامله‌ی ننگین و کوتاه بینانه‌ی امروز بین اتحادیه‌ی اروپا و ترکیه را در شورای اروپا محکوم می‌کند. این طرح از ۲۰ مارچ اخراج سریع و گسترده‌ی تمام «مهاجران بی قاعده» را که وارد جزایر یونان می‌شوند و بازگرداندن آنها به ترکیه و مبادله‌ی ننگین مهاجران را امکان‌پذیر می‌سازد. اتحادیه‌ی اروپا در مقابل بازپس‌فرستادنِ هر سوری به ترکیه، یک پناه‌جوی سوری مقیم ترکیه را اسکان خواهد داد.

یونان بحران انسانی در بندرِ آتن
دیده بان حقوق بشر ۲۴ مارچ ۲۰۱۶ با بحران رویاروی مردمی که به علت بسته شدن مرزها در یونان در تله افتاده اند، هزاران پناه جو و مهاجر در بندرِ پیرِئوس در آتن در شرایط تاسف باری به سر می برند. نبودِ اقدام دولتی، سازمان دهی ضعیف و منابع کم و نیز نبودِ اطلاعات، اضطراب و ترس از معامله بین اتحادیه‌ی اروپا و ترکیه به ناامنی و رنج و عذاب کمک می‌کنند. هیأت دیده بان حقوق بشر در دیداری از پیرئوس از ۸ تا ۲۲ مارچ ۲۰۱۶ با بیش از ۴۵ پناه‌جو و مهاجر مصاحبه کرد. آنها به تازگی از جزایر یونانی در دریای اژه یا مرز یونان با جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق آمده بودند. در حدود ۵۰۰۰ زن، مرد و کودک در شرایطی کثیف، غیربهداشتی و ناایمن در محوطه انتظار، انبارها، چادرها و حتا زیر کامیون ها می خوابند.

بر اساس تی تی آی پی سرمایه داری بزرگ و آمریکا حرف اصلی را در معامله های تجاری اتحادیه‌ی اروپا می زنند
ایندیپندنت ۱۷ مارچ ۲۰۱۶ در پی رشته گفت‌وگوهای تجاری که بیشتر مخفی انجام می‌شود، کمیسیون اروپا باید پیش از تصویب پیشنهادهای قانونگذاری با دولت‌مردان آمریکا مشورت کند. سندی مخفی که گروه «ناظران استقلال و شرکت‌ها در اروپا» (CEO) مربوط به گفت‌وگوهای جاری بین ایالات متحد آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا درباره‌ی مشارکت تجاری و سرمایه گذاری فراآتلانتیک (TTIP) به دست آورده و منتشر کرده نشان می‌دهد که کمیسیون اروپا که مرجع انتخابی نیست، از اختیار تصمیم‏گیری درباره‌ی زمینه های همکاری با ایالات متحد آمریکا برخوردار خواهد بود و دولت‌های عضو اتحادیه‌ی اروپا و پارلمان اروپا را بیش از پیش کنار خواهد گذاشت. هدف اصلی از TTIP هماهنگ سازی مقررات دو طرف اقیانوس اطلس در زمینه های مختلف است، از جمله ایمنی محصولات غذایی و مصرفی، محافظت از محیط زیست، خدمات مالی و بانکی. سند افشا شده رویه هایی را به نمایش می گذارد که پیشنهادهای اتحادیه‌ی اروپا را در صورتی که خلاف منافع ایالات متحد آمریکا باشند، خنثا خواهند کرد. این گروه همچنین گفت این سند گستره نفوذ شرکت‌ها و گروه‌های صنعتی بر تدوین مقررات را نشان می‌دهد. به گفته CEO، مراجع قانونی آمریکا «نقش سوال‌برانگیزی» در قانونگذاری در بروکسل دارا خواهند بود که پارلمان اروپا را تضعیف می‌کند.

«کشورهای ثروتمند تنها درصد کمی از پناهجویان سوری را پذیرفته‌اند»

سازمان ملل: پناهجویان به کمک بیشتر جامعه جهانی نیاز دارند

برزیل یک تشکل غیردولتی، نام شرکت‌هایی را که از کار بردگی استفاده می‌کنند، در لیست کثیف خود قرار داد

ایران

نابرابری درآمدی افزایش یافت

سال ۹۴ و کارگران؛ حداقل عایدی، حداکثر هزینه

مقام‌های مسئول در جهت بهبود وضعیت معیشتی و رفاه اقتصادی مردم قدم بردارند

دفاع از حقوق بشر

یمن دامن زدن به درگیری
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۲ مارچ ۲۰۱۶ یک سال پس از آغاز عملیات نظامی ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی در یمن و با افزایش درد و رنج غیرنظامیان به دست جنگجویان، هشت سازمان از تمام دولت‌ها خواستند: ارسال اسلحه، مهمات و تجهیزات نظامی به طرف های درگیری در یمن را متوقف کنند؛ از راه کار معتبر، مستقل و بین‌المللی تحقیق درباره‌ی اتهام‌های مربوط به نقض جدی حقوق بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بشر در یمن حمایت کنند. از جمله  موارد نقض حقوق بشر که مستند شده‌اند عبارت هستند از: حمله‌های هوایی ائتلاف در یمن که به مرگ چند صد غیرنظامی انجامیده است؛ حمله به مناطق مسکونی پرجمعیت، بیمارستان ها، مدارس، بازارهاو مساجد؛ استفاده مکرر ائتلاف از مهمات خوشه ای ممنوع در سطح بین‌المللی که به تلفات غیرنظامی منجر شده؛ حمله‌های کور حوثی ها و متحدان آنها که به مرگ و زخمی شدن غیرنظامیان در یمن و نیز در شهرهای مرزی عربستان سعودی متهمان نوجوان شده؛ استفاده حوثی ها و متحدان آنها از مین های ضد نفر ممنوع در سطح بین‌المللی؛ به خطر انداختن زندگی هزاران غیرنظامی در شکنجه جنوبی تعز در اثر جلوگیری حوثی ها و متحدان آنها از ورود دارو و غذا. در این زمینه: عالی‌ترین مقام حقوق بشری سازمان ملل، حملات عربستان را به غیرنظامیان یمنی محکوم کرد

یمن ارسال بدون مسوؤلیت اسلحه زندگی غیرنظامیان را نابود می‌کند
عفو بین‌الملل ۱۸ مارچ ۲۰۱۶ دولت‌ها ـ از جمله دولت‌های ایالات متحد آمریکا و بریتانیا ـ باید ارسال هرگونه اسلحه برای استفاده در درگیری یمن را متوقف کنند تا به نقض جدی حقوق بشر دامن نزنند که پیامدهای ویرانگری برای غیرنظامیان داشته است. در یک سال گذشته، بیش از ۳۰۰۰ غیرنظامی از جمله ۷۰۰ کودک کشته شده و دست کم ۲٫۵ میلیون تن از خانه هایشان آواره شده‌اند. حداقل ۸۳ درصد مردم در نیاز شدید به امداد به سر می برند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل نقش مهم مدافعان حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به رسمیت شناخت
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر۲۴ مارچ ۲۰۱۶ ـ چند روز پس از قتل فعالان حقوق زمین و محیط زیست برتا کاسِرِز و نِلسُن گارسیا در هُندوراس و رهبر بومیان والتر مانفردو مندِز باریوز در گواتمالا، شورای حقوق بشر سازمان ملل امروز قطعنامه‌ی نیرومندی را با نگاه به مدافعان حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصویب کرد. این قطعنامه‌ بر فعالیت به‌حق این مدافعان، ضرورت محافظت از آنها و تعهدات دولت‌ها در این زمینه تأکید کرده است. همچنین این قطعنامه‌ تهاجم به مدافعان حقوق بشر و معافیت از مجازات مهاجمان را در فضای روبه‌کاهش فعالیت جامعه‌ی مدنی محکوم کرده است.

آنگولا محکومیت ۱۷ فعال مسالمت‌جو توهینی به عدالت است
عفو بین‌الملل ۲۹ مارچ ۲۰۱۶ حکم محکومیت و زندان از دو سال و نیم تا هشت و سال و نیم که علیه ۱۷ فعال در تاریخ ۲۸ مارچ ۲۰۱۶ در دادگاه استانی لواندا صادر شد توهینی به عدالت است و باید لغو شود و آنها بی قید و شرط و فوری آزاد شوند. پانزده تن از این عده پس از شرکت در جلسه ای در لواندا در جون ۲۰۱۵ برای بحث درباره‌ی سیاست و حکومت در کشور دستگیر شدند. دو تن دیگر نیز به همراه آنها محکوم شدند ولی دستگیر نشده اند. این ۱۷ تن در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۵ به تدارک «شورش» و «توطئه علیه رئیس جمهور» متهم شدند.

گزارش سال ۲۰۱۵ «کمیک استریپ»
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۵ مارچ ۲۰۱۶ گزارش سال ۲۰۱۵ فدراسیون به شکل کمیک استریپ منتشر شد: سازمان‌دهی ‌۹۴۲ اقدام جمعی؛ اعزام ۵۳ هیأت بین‌المللی؛ آزادی ۷۱ مدافع حقوق بشر؛ نمایندگی بیش از ۱۰۰۰ قربانی در روندهای قضایی یا نیمه‌قضایی در حدود ۴۵ کشور.

پاکستان فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر حمله‌ی تروریستی در لاهور را محکوم کرد

آلمان روزنامه‌نگاران خواهان لغو محاکمه دو روزنامه‌نگار ترک شدند

ایران نگرانی عفو بین الملل در مورد وضعیت حسین رفیعی

زنان

زن به‌دنیا آمدن نباید مانع باشد: فراخوان را امضا کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۵ مارچ ۲۰۱۶ روز ۸ مارس، جهان حمایت از حقوق زنان را جشن گرفت. یک روز در ۳۶۵ روز. یک روز در جهانی که زنان در هر مرحله از زندگی خود، از بدو تولد تا درگذشت، از تبعیض و خشونت در رنج‌اند. برای این که زن به‌دنیا آمدن دیگر مانعی در زندگی نباشد، مبارزه به‌خاطر حقوق زنان باید فراتر از یک روز برود. برای حمایت بدون قیدوشرط از کنوانسیون رفع همه‌ی اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW) فراخوان را امضا کنید. ویدئو: وقتی زن به دنیا ‌می‌آیید

۵۷ سازمان از منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی خواهان اصلاحات قانونگذاری برای مبارزه با خشونت جنسی علیه زنان شدند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۷ مارچ ۲۰۱۶ پنجاه و هفت سازمان در چارچوب شصتمین نشست کمیسیون جایگاه زنان سازمان ملل خواهان مبارزه با خشونت جنسی شدند. خشونت علیه زنان گسترده ترین نقض حقوق بشر در سراسر جهان است. زنان از زمینه های مختلف نژادی، دینی و اجتماعی ـ اقتصادی، در معرض انواع مختلف خشونت جسمی، روانی، جنسی و اقتصادی گروه‌ها یا نهادها در حوزه های خصوصی و عمومی قرار می‌گیرند. تصویب قوانین سختگیرانه برای مجازات مرتکبان و حمایت از قربانیان یکی از راه های موثر مقابله به جرایم خشونت بار است. جامعه‌ی بین‌المللی در تصویب عهدنامه ها و کنوانسیون هایی مثل کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW) می کوشد این پدیده را ریشه کن کند. اکثر کشورها این کنوانسیون را تصوب کرده‌اند و شماری نیز به‌ویژه در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی بر اساس ویژگی های دینی و فرهنگی برای آن شرط گذاشته اند. در این گزارش، روندهای اصلی خشونت جنسی علیه زنان در منطقه و مشکلات قانونی و حقوقی مورد بحث قرار گرفته است. به علاوه، این گزارش به توصیه های استوار بر نشست منطقه ای کارشناسان حقوقی در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی که مطالعات فمینیستی نظرا در نوامبر ۲۰۱۵ برگزار کرد، توجه کرده است.

چگونه غرب حقوق زنان در جهان عرب را تضعیف کرد؟
میدان ۸ مارچ ۲۰۱۶ نوشته پیش‌رو، نسخه‌ای خلاصه‌شده از یک سخنرانی با همین عنوان است که در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶ در «مرکز خاورمیانه دانشگاه ال‌اس‌ای» ارائه شده بود. این نوشتار بر اساس پژوهش نویسنده درباره کنش‌گری زنان در مصر، لبنان و اردن از زمان استقلال تا بهار عربی است.

آمریکا می بینید چقدر در اینجا رنج می برم؟
دیده بان حقوق بشر ۲۳ مارچ ۲۰۱۶ آمریکا همواره ده ها زن تراجنسی را در بازداشتگاه های مهاجرتی نگهداری می‌کند، از جمله بسیاری که از شکنجه، خشونت جنسی و شکل های دیگر آزار مربوط به هویت جنسیتی در کشورهایشان به آمریکا فرار کرده‌اند. این زنان وقتی وارد می‌شوند ماه ها یا حتا سال ها در زندان یا بازداشتگاه های زندان گونه می مانند تا دادگاهی به درخواست پناهندگی آنها رسیدگی کند یا اخراج شوند. بسیاری از آنها در زندان تعدی جنسی و شکل های دیگر تعدی و بدرفتاری از جمله محرومیت از دسترسی به مراقبت پزشکی را از سر می گذرانند. حبس برای همه مشکل است، اما به‌ویژه برای زنان تراجنسی زیانبار است که پیشتر تعدی های دیگر را از سر گذرانده اند.

آیا مردها هم می‌توانند فمینیست باشند؟

شکاف دستمزد زنان و مردان: در کدام شغل‌ها بیشترین اختلاف وجود دارد؟

حقوق و مشارکت اقتصادی زنان

ایران فرجام یک ازدواج زودهنگام؛ دنده، فک و گردنی شکسته

فرهنگ و اندیشه

گفت‌وگو با هانا آرنت: درباره نوع جدیدی از جنایتکاران

مروری کوتاه بر داستان فیلم حق رأی زنان: سافراجت‌ها

گشایش نمایشگاه کتاب لایپزیگ با موضوع محوری پناهجویان

آلمان/ترکیه وقتی رویارویی طنز و سیاست جنجال به پا می‌کند

رنگ در برابر تفنگ؛ گرافیتی زبان اعتراض هنرمندان

ایران ۹۴، سالی که به خشونت گذشت: وقتی پدری فرزندش را با تبر کشت

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گروه بین المللی بحران، میدان

پیوست‌ها: