افغانستان
سروی: ۸۱ درصد افغان‌ها از حکومت شان ناراض اند/ عکس

6EDE9F9E-8463-4022-8930-520EED310A11_cx0_cy9_cw0_mw1024_s_n_r1

موارد نقض فاحش حقوق‌بشر


صلیب سرخ: ۲۰۱۵ خون‌بارترین سال افغانستان بود
سلام وطندار ۲۸ حوت ۱۳۹۴ پیتر مورر رییس جهانی کمیتۀ صلیب سرخ امروز (جمعه) در نشستی خبری در کابل به رسانه‌ها گفت که سال ۲۰۱۵ میلادی خون‌بارترین سال برای شهروندان افغانستان بوده و در این سال، شمار زیادی از غیرنظامیان و طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان جان‌های‌شان را از دست داده اند. آقای مورر می‌گوید که در این سال، نهادهای کمک‌رسان نیز زیر فشارهای زیادی قرار داشته اند و تعدادی از کارمندان این نهادها در مناطق جنگی جان باخته اند و به شماری از مراکز کمک‌رسانی نیز خسارات هنگفتی وارد شده است.

ساختمان شورای ملی هنگام استجواب مقام‌های امنیتی هدف حملات راکتی قرار گرفت
اطلاعات روز  ۹ حمل ۱۳۹۵ امروز مجلس نمایندگان تاج محمد جاهد سرپرست وزارت داخله، محمد مسعود اندرابی سرپرست ریاست امنیت ملی و قدم شاه شهیم رییس ستاد ارتش را در پیوند به مسایل و تهدیدات امنیتی در سال ۱۳۹۵ استجواب کرده بود که همزمان با آغاز جلسه استجوابیه، ساختمان و ساحه پارلمان هدف پرتاب چهار راکت قرار گرفت. نجیب دانش، معاون سخن‌گوی وزارت داخله گفته است که در این حادثه به کسی آسیب نرسیده و بررسی‌های پولیس جریان دارد.
طالبان حمله به پارلمان افغانستان را به عهده گرفت

کندز: درگیری‌های اخیر بیش از دو هزار خانواده را بیجا ساخت
رادیو آزادی  ۹ حمل ۱۳۹۵ بر اساس گفته‌های مقامات در کندز، در اثر درگیری‌های یک هفته اخیر که میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح حکومت در ساحات مربوط به مرکز کندز، قریه‌جات آلچین و مناطق تلوکه صورت گرفته است، بیش از دو هزار خانواده از مناطق شان بیجا شده اند. این بیجا شده گان میگویند که در نتیجه شلیک گلوله‌های سلاح‌های سبُک و سنگین نیروهای دولتی و طالبان مسلح مواشی و منازل مسکونی شان از بین رفته و خسارات هنگفت به مردم وارد گردیده است.

فرمانده ناتو از حمله به شفاخانۀ پزشکان بدون مرز عذرخواهی کرد
سلام وطندار  ۳ حمل ۱۳۹۵ جان مک نیکلسون، فرمانده عمومی نیروهای ناتو در افغانستان در سفری به کندز از خانواده‌های قربانیان بمباردمان شفاخانۀ پزشکان بدون مرز، پوزش خواست و این رویداد را «یک اشتباه» از سوی نیروهای خارجی عنوان کرد. آقای نیکلسون همراه با همسرش و سرپرستان وزارت‌های داخله و دفاع عازم کندز شده است.

سرباز امریکایی یک پسر افغان را به ضرب گلوله کشت
صدای آلمان  ۱۰حمل ۱۳۹۵ مقام های افغانستان تایید کرده اند که یک سرباز امریکایی روز دو شنبه یک پسر افغان را در نزدیک یک پایگاه هوایی به ضرب گلوله کشته است. خانواده این پسر مدعی است که پسر شان غیرمسلح بوده است. جنرال زمان مموزی، قوماندان پولیس پروان گفته است که این پسر چیزی شبیه به مسلسل اتوماتیک را با خود در نزدیکی میدان هوایی بگرام واقع در ۵۰ کیلومتری شمال پایتخت حمل می کرده است.

سه پولیس محلی در کندهار، هفت همقطار خود را کشت
صدای امریکا  ۵ حمل ۱۳۹۵ مقامات امنیتی در ولایت کندهار می گویند که سه پولیس محلی در مربوطات ولسوالی ارغنداب آن ولایت، هفت همکار خود را کشته و از ساحه فرار کرده اند. سمونوال نیازمحمد مجاهد قوماندان امنیه ولسوالی ارغنداب ولایت کندهار به صدای امریکا گفت که این حمله امروز صبح در پوسته امنیتی خانه گردآب ولسوالی ارغنداب صورت گرفته است که یک قوماندان سابق این پوسته امنیتی نیز شامل یکی از حمله کنندگان است.

طالبان سه تن را در جوزجان تیرباران کردند
پژواک  ۱۰ حمل ۱۳۹۵ قوماندان امنیۀ ولایت جوزجان میگوید که طالبان، سه تن را به اتهام همکارى با نیروهاى امنیتى و قتل یکتن، در این ولایت تیرباران کرده اند. مل پاسوال رحمت الله ترکستانی، به آژانس خبرى پژواک گفت که این دو رویداد، در ولسوالی آقچه و منگجک رُخ داده است. وى علاوه کردکه خیرالله باشنده قریه جوی اوراض ولسوالی منگجک جوزجان، به اتهام همکارى با نیروهاى امنیتى، ناوقت شب گذشته از سوى طالبان کشته شده است.
ننگرهار: ۳ غیر نظامی در این ولایت از سوی مردان ناشناس کشته شدند

نی: در سال ۱۳۹۴ خشونت در برابر خبرنگاران ۸۵ درصد افزایش یافته است
اطلاعات روز  ۸ حمل ۱۳۹۵  نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید در سال جاری ۸۵ درصد خشونت، تهدید و فشار علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها افزایش یافته است. این نهاد در گزارش تازه‌ی خود که به روز پنج‌شنبه، ۲۷ حوت، به مناسبت روز خبرنگار منتشر کرده، گفته است که در سال ۱۳۹۴ خورشیدی ۱۱۶ مورد خشونت در برابر خبرنگاران افغانستان اعمال شده است.

طالبان رئیس محکمه شهری ولایت غزنی را کشتند
صدای آلمان  ۸ حمل ۱۳۹۵  یک عضو ارشد محکمه شهری ولایت غزنی کشته شد. طالبان مسئولیت قتل وی را به عهده گرفتند. ترور مقامات ارشد دولتی در افغانستان رویداد تازه ای نیست، اما در روزهای اخیر این موضوع در رسانه ها بر جسته تر شده است. جاوید سالنگی، سخنگوی والی غزنی روز شنبه تایید کرد که شورشیان مسلح محمد انور رئیس محکمه شهری ولایت غزنی را در یک کمین، در ولایت میدان وردک به قتل رساندند.

مجلس نمایندگان خواهان پیگیری سمیع الله صمیم از طریق ارگان‌های عدلی و قضایی شد
اطلاعات روز  ۲۶ حمل ۱۳۹۵  پس از آن‌که رسانه‌ها ویدیوی لت و کوب یک سرباز پولیس در جاده وزارت خارجه توسط محافظان سمیع الله صمیم، عضو مجلس نمایندگان را به نشر رساندند، اکنون شماری از وکلای مجلس نمایندگان از ارگان‌های عدلی و قضایی کشور خواسته‌اند تا این قضیه را پیگیری نمایند. به روز دوشنبه محافظان آقای صمیم یک سرباز پولیس را در جاده وزارت خارجه پس از آن لت و کوب کردند که پولیس از آنان خواست از مسیر دیگر بروند چون کار ترمیم کمربند امنیتی این جاده جریان داشت. برخورد فزیکی بین سرباز پولیس و محافظان نماینده مردم فرا در مجلس نمایندگان منجر به ایجاد راه بندان شد و در اثر این راه بندان یک خانم باردار که روانه شفاخانه بود، جانش را از دست داد.

انفجار در خیرخانه کابل ۹ کشته و زخمی بر جای گذاشت
افغانستان رو  ۱۰ حمل ۱۳۹۵  انفجار ماین کنار جاده‌ای در حوزه ۱۱ امنیتی در شمال کابل دو کشته و ۷ زخمی برجای گذاشت. این انفجار صبح امروز سه شنبه در منطقه «خیرخانه» رخ داد که براثر آن دو زن کشته و ۷ تن دیگر زخمی شدند. بمب جاسازی شده در نزدیکی منزل یک عضو سابق مجلس سنا منفجر شد و یکی از اعضای خانواده وی نیز از جمله زخمی های این بمب گذاری بود.

خشونت‌های تازه در تخار ۸ کشته و زخمی برجای گذاشت
یک ۷ حمل ۱۳۹۵  مسوولان امنیتی ولایت تخار اعلام کرده اند که در سه رویداد جداگانه در مربوطات این ولایت، سه نفر کشته و پنج تن دیگر زخمی شده اند. خلیل اسیر، سخنگوی فرماندهی پولیس تخار می‌گوید که در نتیجه‌ی درگیری میان دو گروه مسلح غیر مسوول در ولسوالی فرخار، یک نفر کشته و یک تن زخمی شده است. به گفته‌ی اسیر، درگیری میان یک خانواده در این ولسوالی نیز یک کشته و دو زخمی برجای گذاشته است.

زنان

یوناما: ۶۰ درصد پناه‌جویان افغان زنان و کودکان می‌باشند
اطلاعات روز  ۷ حمل ۱۳۹۵ یوناما یا هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان با انجام یک پژوهش درباره مهاجرت شهروندان کشور، با ابراز نگرانی می‌گوید که ۶۰ درصد تمام پناه‌جویان افغان زنان و کودکان می‌باشند. در پژوهش این نهاد آمده است که ماهانه تقریباً ۱۴۵ هزار افغان کشور را ترک کرده و به گونه‌ی انفرادی از طریق آب‌های بحیره مدیترانه و دریای اژه وارد یونان می‌شوند. این نهاد درحالی نگرانی خود را در رابطه به مهاجران افغان اعلام می‌دارد که براساس آمار وزارت مهاجرین و عودت کنندگان بیش از شش میلیون شهروند افغانستان در کشورهای خارج مهاجر اند.
بررسی وضعیت زنان در سالی که گذشت

باودن: زنان در افغانستان نباید در ترس زنده‌گی کنند
طلوع نیوز ۱۰ حمل ۱۳۹۵ یک سال پیش، کابل و تمامی ما کسانی‌که اینجا برای یک افغانستان بهتر کار می‌کنیم، شوکه شدیم. جریان طوری بود که یک خانم جوان در سرک‌های کابل، پایتخت افغانستان وحشیانه به قتل رسیده بود. گروهی بی خبر از قانون، فرخنده یک دختر بی‌گناه را در پیش چشمان مردم به قتل رساندند. در گام نخست، واکنش‌ها در برابر این قتل سرکوب شدند؛ اما بسیاری از زنان و مردان، به ویژه جوانان نسبت به این قتل شدیداً واکنش نشان دادند و سهم خود را در برجسته ساختن این قضیه و خشونت در برابر زنان در افغانستان اداء کردند. زنان خود تابوت فرخنده را انتقال دادند تا همبستگی خود را نشان داده باشند.

یک سال پس از قتل فرخنده: حکم محاکم قابل قبول نیست
اطلاعات روز ۲۸ حوت ۱۳۹۴  یک سال پس از قتل فرخنده در کابل، جمعی از فعالان مدنی و فعالان حقوق زن به مناسبت نخستین سالگرد قتل وی در نزدیکی مسجد شاه دوشمشیره، محل قتل وی، گردهم آمده و ضمن رونمایی منار یادبودش گفتند حکم محاکم برای عاملان قتل فرخنده قابل قبول نیست. اشتراک کنندگان این گردهم‌آیی صدای اعتراض شان را در مورد مجازات نشدن عاملان قتل فرخنده بلند کرده و با سر دادن شعارهای «یک مشت خاینانند، با جهل شب روانند»، «ما همه فرخنده‌ایم» و «ما خواهان مجازات عاملان قتل فرخنده هستیم» در مرکز شهر کابل دست به تظاهرات زدند.
خودکشی و قتل دو دختر جوان در هرات
یک کودک هشت ساله در بغلان به بد داده شد

حامیان و فعالان


نشرات ۳۰ رسانه در سه سال گذشته در بلخ متوقف شده است
افغانستان رو  ۹ حمل ۱۳۹۵  مسوولان نهاد های حمایت از رسانه ها و خبرنگاران در شمال می گویند که در جریان سه سال گذشته ۳۰ رسانه ای چاپی، شنیداری و دیداری در بلخ نشرات خود را متوقف کرده اند. به گفته نور آغا شریفی مسوول دفتر ” نی ” یا حمایت از رسانه های آزاد در شمال می گود که پنج رسانه محلی دیداری، پنج شنیداری و ۲۰ رسانه چاپی بنابر نبود منابع مالی، بلند بودن صرفیه برق، مالیه، عدم توجه دولت و برخورد دوگانه مسوولان محلی فعالیت شان راتوقف داده اند.

معترضان لغمان: والی برکنار شود
سلام وطندار  ۴ حمل ۱۳۹۵  شماری از باشنده‌گان و فعالان مدنی لغمان در یک نشست اعتراضی امروز (چهارشنبه) در کابل عبدالجبار نعیمی، والی این ولایت را به کشتار مردم بی‌گناه، غصب زمین‌های شخصی و دولتی و فساد متهم می‌کنند. معترضان در این نشست ادعا می‌کنند که برخی از افراد وابسته به والی، شماری از کودکان و زنان را لت‌وکوب کرده اند و آن‌ها را بی هیچ دلیلی به زندان انداخته اند.
معترضان در غزنی: سران حکومت به ما اجازه معرفی کاندیدان پُست شاروالی را بدهند

مضمون «صلح» شامل نصاب درسی دانشگاه هرات می‌گردد
اطلاعات روز  ۹ حمل ۱۳۹۵  مضمون صلح به هدف آموزش صلح و حل منازعه قرار است در پنج دانشکده دانشگاه هرات شامل نصاب درسی شود. شورای عالی صلح با نشر خبرنامه‌ای نوشته است که جهت شامل سازی این مضمون در نصاب درسی دانشگاه هرات، کمیته هماهنگی صلح متشکل از پنج استاد از دانشکده‌های مختلف این دانشگاه تشکیل گردیده و قرار است محتویات این کتاب آموزشی صلح و حل منازعه، پس از تایید وزارت تحصیلات عالی در دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی، شرعیات، ژورنالیزم و روابط عمومی، علوم اجتماعی و تعلیم و تربیه تدریس گردد.

خانوادۀ‌ دختر ربوده شده در کاپیسا خواهان عدالت برای دختر شان شدند
طلوع نیوز  ۱۰ حمل ۱۳۹۵  یک خانواده در ولایت کاپیسا ادعا دارد که مردان مسلح در ولسوالی نجراب این ولایت به خانۀ شان حمله کردند و دختر ده سالۀ این خانواده را به زور با خود شان بردند. این خانواده می‌گوید که سردستۀ این مردان این دخترک را به منطقه دُرنامه بُرده است و به پسر ۳۰ ساله اش عقد کرده است. این خانواده از رئیس جمهور خواستار عدالت شده است. اما پولیس کاپیسا می‎گوید که این رویداد یک مشکل خانواده‌گی است و دختر این خانواده به زور برده نشده است.

نی: مواد مقرره طرز تأسیس و فعالیت رسانه‌های همگانی به‌صورت درست تطبیق نمی‌شود
اطلاعات روز  ۸ حمل ۱۳۹۵  دفتر نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان گفته است که نزدیک به پنج ماه از نافذ شدن مقرره طرز تأسیس و فعالیت رسانه‌های هماهنگی خصوصی می‌گذرد اما تاکنون مواد این مقرره از سوی صاحبان رسانه‌ها به صورت درست تطبیق نمی‌شود. دفتر نی روز یک‌شنبه با نشر خبرنامه‌ای گفته است که تطبیق نشدن این مقرره باعث شده تا مشکلات و چالش‌های خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای باقی بماند و حقوق و امتیازات آنان در برخی موارد ضایع شود. این نهاد حمایت کننده رسانه‌ها از حکومت وحدت ملی و وزارت اطلاعات و فرهنگ خواسته است که گام‌های عملی را در تطبیق و عملی شدن این مقرره بردارند و بیش از این نگذارند حقوق کارمندان رسانه‌ای تلف شود.
سفر خبرنگاران غرب افغانستان به ترکمنستان به هدف آغاز روابط رسانه یی میان دو کشور
پس از سقوط کندز ۵۰ درصد از کارمندان رسانه‌ها بی‌کار شدند

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی

سروی: ۸۱ درصد افغان‌ها از حکومت شان ناراض اند
صدای امریکا  ۶ حمل ۱۳۹۵  یک سروی بورد مدیرۀ نشراتی ایالات متحده یا BBG و شرکت گلوپ حاکی است که نزدیک به ۸۱ درصد شرکت کنندگان نسبتاً یا کاملاً از کارکرد حکومت وحدت ملی ناراضی اند و  فقط ۱۷ درصد مصاحبه دهنده‌‎گان از کارکرد این حکومت ابراز رضایت قسمی یا کلی کرده اند. این سروی از تاریخ ۲۷ اکتوبر تا ۱۸ نوامبر بر اساس مصاحبه با ۲۰۰۰ شهروند افغان در ۳۴ ولایت افغانستان صورت گرفته است.
افزایش میزان بیکاری پس از ایجاد حکومت وحدت ملی

۳۵۰ هزار دانش‌آموز در فراه از آموزش محروم اند
سلام وطندار  ۸ حمل ۱۳۹۵  محمدآصف ننگ، والی فراه می‌گوید که ناامنی‌ها در این ولایت سبب شده تا نزدیک به ۳۵۰ هزار کودک و نوجوان از آموزش محروم شوند. آقای ننگ امروز (یک‌شنبه) حین بازدید از ولسوالی پرچمن این ولایت در جمع باشنده‌گان این ولسوالی می‌گوید، ولسوالی‌های بالابلوک، خاک سفید، بکوا و گلستان از مناطق ناامن فراه اند و بیشتر آنانی که از تحصیل به دور مانده اند نیز شامل این ولسوالی‌ها می‌شوند.
روند آموزش در میدان‌وردک و کندز با چالش روبه‌روست

‘۹۷ درصد’ بیماران سل به مراکز درمانی دسترسی دارند
بی بی سی  ۱۰ حمل ۱۳۹۵ فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه (بهداشت) افغانستان اعلام کرد که این کشور با همکاری نهادهای بین‌المللی بهداشت، پیشرفت خوبی در راستای درمان بیماران مبتلا به سل داشته و سطح پوشش خدمات درمانی بیماران سل به ۹۷ درصد افزایش یافته‌ است. او با اشاره به افزایش خدمات درمانی و تشخیص بیماری سل در افغانستان، گفت که افغانستان از فهرست ۲۲ کشوریکه دارای بیشترین آمار بیماران سل بود، خارج شده است.

وزیر امور مهاجرین: از اخراج اجباری پناه‌جویان از اروپا جلوگیری کرده‌ایم
اطلاعات روز  ۸ حمل ۱۳۹۵ سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان گفته است که در نتیجه‌ی تلاش‌های این وزارت از اخراج اجباری و گروهی پناه‌جویان افغان از کشورهای اروپایی جلوگیری شده است. آقای بلخی روز یک‌شنبه در مجلس سنا گفته است برای جلوگیری از اخراج اجباری پناه‌جویان افغان از کشورهای اروپایی، حدود ۱۵۰ نشست با نمایندگان اروپایی در یک سال گذشته داشته و تفاهم‌نامه‌هایی نیز در این مورد به امضا رسیده است. بلخی افزوده است که مقام‌های کشورهای اروپایی پیشبینی کرده بودند که درخواست‌های پناهندگی ۴۰ درصد (حدود ۸۰ هزار) پناه‌جوی افغان در این کشورها پذیرفته نخواهد شد، اما وزارت مهاجرین به جز یک مورد از اخراج اجباری و گروهی آنان جلوگیری کرده است.

انتخابات

احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان استعفا کرد
یک ۸ حمل ۱۳۹۵ احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات از سمت خویش استعفا کرده است. بر اساس اعلامیه‌ی ریاست جمهوری، رییس جمهوری غنی نیز استعفای او را پذیرفته است.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه و …


برنامه ویژه‌ پاک کردن شهر کابل آغاز شد
بی بی سی  ۹ حمل ۱۳۹۵ محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در آغاز یک برنامه ویژه برای پاک کردن شهر کابل، گفته که هر شهروند باید کوچه، گذر، ناحیه و شهر را از خود بداند و در نظافت آن سهم بگیرد. آلودگی شهر کابل چندی قبل سرپرست شهرداری کابل را به مجلس نمایندگان افغانستان کشاند. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در آغاز یک برنامه ویژه برای پاک کردن شهر کابل، گفته که هر شهروند باید کوچه، گذر، ناحیه و شهر را از خود بداند و در نظافت آن سهم بگیرد. آلودگی شهر کابل چندی قبل سرپرست شهرداری کابل را به مجلس نمایندگان افغانستان کشاند.

رونق صنعت کشت گلخانهای در ولایت فراه افغانستان
بی بی سی  ۱۰ حمل ۱۳۹۵ با گسترش صنعت کشت گلخانه‎ای در فراه، دست کم برای پنج هزار نفر به صورت مستقیم زمینه کار فراهم  شده است. اداره مرکزی آمار افغانستان کل جمعیت این ولایت را بیش از ۵۰۷ هزار نفر اعلام کرده است. فراه که زمانی انبار غله‎ افغانستان خوانده می‌شد، حالا انبار سبزیجات این کشور خوانده می‌شود.

پنجاه درصد جنگلات بدخشان نابوده شده است
افغانستان رو  ۹ حمل ۱۳۹۵ ولایت بدخشان از ولایت های کوهستانی و پوشیده از جنگلات طبیعی درشمال شرق کشور است. جنگلات از یک طرف در حفظ محیط زیست موثریت خاص خود را دارا بوده و از سوی دیگر مانع وقوع رویدادهای طبیعی مانند سیلاب ولغزش کوه در گذشته ها بوده است اما شکار حیوانات وحشی وقطع جنگلات از سوی افراد زورمند در این ولایت به یک فرهنگ مبدل شده است. شماری از فعالان نهاد های مدنی این ولایت از جمله سیف الدین سامع مسوول شبکه نهاد های مدنی بدخشان با نگرانی از بی توجهی مسوولان درزمینه می گویند قطع جنگلات در این ولایت روبه افزایش بوده که در برخی ساحات آثایر از جنگلات بجا نمانده و این بی رحمی در حال افزایش است.

جنگ


روهای امنیتی، مقام ارشد طالبان را در بغلان کُشتند
یک  ۹ حمل ۱۳۹۵ گزارش‌ها از ولایت بغلان در شمال کشور حاکی است که نیروهای امنیتی در عملیاتی، ولسوال نام نهاد طالبان در ولسوالی تاله و برفک این ولایت را کشته اند. پولیس بغلان گفته که پنج تن از افراد این مقام طالبان نیز ازسوی نیروهای امنیتی دستگیر شده اند.

معاون قول اردوی ۲۰۵ اتل در قندهار کشته شد
اطلاعات روز  ۶ حمل ۱۳۹۵ جنرال خان‌آغا اچکزی، معاون ملکی قول اردوی ۲۰۵ اتل در ولسوالی دند در جنوب ولایت قندهار در پی حمله مهاجمان مسلح کشته شده است. صمیم اخپلواک، سخن‌گوی والی قندهار به رسانه‌ها گفته است که این مقام عالی رتبه ارتش هنگامی به قتل رسید که شام‌گاه پنجم حمل در حال ادای نماز بود. پس از تیر اندازی دو مهاجم مسلح، آقای اچکزی زخمی و به شفاخانه انتقال داده می‌شود اما پس از انتقال در شفاخانه درگذشت.


تلفات
هفت عضو طالبان در جریان حمله ارتش به یک قرارگاه طالبان در قندوز کشته شدند.  تلفات هراس افگنان در ننگرهار: ۲ هزار کشته و ۷ زخمی.

فرهنگ

بررسی وضعیت فرهنگی افغانستان در سالی که گذشت
سلام وطندار  ۲۸ حوت ۱۳۹۵ شماری از فرهنگیان کشور سال ۱۳۹۴ خورشیدی را سالی دشوار برای فرهنگ افغانستان می‌دانند و می‌گویند که در این سال حکومت توجهی جدی به وضعیت فرهنگی نکرده است. به باور این فرهنگیان، دولت افغانستان سیاست مشخص فرهنگی ندارد و این سبب شده است تا وضعیت فرهنگی کشور هم‌چنان نابه‌سامان باقی بماند.

از قاچاق ۲۴ اثر تاریخی در افغانستان جلوگیری شد
افغانستان رو  ۸ حمل ۱۳۹۵ ارگان های کشفی در ولایت هرات افغانستان از کشف ۲۴ اثر باستانی خبر داده و مانع قاچاق این آثار به خارج از ابن کشور شدند. محمد آصف رحیمی والی هرات در یک نشست خبری گفت که این آثار از دوران غوریان، تیموریان، صفویان و  غزنویان می باشد. والی هرات افزود که در پیوند به این قضیه سه تن دستگیر شده است.

اثر هنری دختر جواهرساز افغان در واشنگتن به نمایش گذاشته شد
بی بی سی  ۸ حمل ۱۳۹۵ اثری هنری یک دختر جوان جواهر ساز افغان در مؤسسه اسمیتسونین Smithsonian یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی و تحقیقات جهان در واشنگتن به نمایش گذاشته شده است. گردنبندی زمردی که ذره هایی از خاک افغانستان را در محفظه ای طلایی جای داده است.
بازگشایی مرکز فرهنگی فرانسه در کابل

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: خبر گزاری خامه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه،یورو نیوزُ صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

پیوست‌ها: