زنان-690x259

دنیای زنان

droits_des_femmes

موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه پای صحبت دختر بچه‌ای که ۹ ماه اسیر داعش بود
بی بی سی فارسی ۴ آپریل ۲۰۱۶ سازمان ملل و بسیاری از سازمانهای حقوق بشر بین المللی هشدار داده اند که داعش اکنون با جدیت بیشتری کودکان را برای مقاصد گوناگون از جمله ساخت بمب و حمله انتحاری آموزش می دهد در میان آنها شمار زیادی از کودکان ایزدی هم هستند که پس از حمله دو سال پیش داعش به سنجار به دام این گروه افتادند و اکنون در شهرهایی همچون رقه و موصل نا چار چنین آموزشهایی را تجربه می کنند. از جمله دختر هشت ساله ایزدی که اخیرا به همراه مادرش از دست داعش گریخته است.

افغانستان کشته شدن چهار تن در ناحیه ششم شهرکابل
خبرگزاری افق ۵ آپریل ۲۰۱۶ چهار تن، دو زن و دو مرد در مربوطات ناحیه ششم شهرکابل توسط افراد ناشناس به قتل رسیده‌اند.گفته می‌شود این افراد در یک خانه‌ای در قلعه ناظر شهرکابل حوالی ساعت یک و نیم روز یکشنبه توسط افراد ناشناس به قتل رسیده‌اند.

افغانستان نگرانی زنان و دختران از آزارهای خیابانی
هشت صبح ۶ آپریل ۲۰۱۶ آزار و اذیت‌ زنان و دختران در خیابان‌ها به یک امر معمول تبدیل شده است. افزایش موارد این آزار و اذیت به نگرانی زنان و دختران افزوده است.امروز دختران و زنان زیادی برای کار و تحصیل پا بیرون از خانه می‌گذارند اما به محض خروج از منزل، با انواعی از آزار و اذیت‌ مواجه می‌شوند.مرضیه ژمی از جمله این دختران است که مجبور است همه‌روزه تنها به دانشگاه برود. او از مسیر خانه تا دانشگاه انواعی از آزار و اذیت‌ خیابانی را تجربه می‌کند.

افغانستان خودکشی و قتل دو دختر جوان در هرات
سلام وطندار ۳۱ مارچ ۲۰۱۶ مسؤولان صحی در هرات می‌گویند که در ۲۴ ساعت گذشته سر یک دختر جوان بریده شده و در رویداد دیگری یک دختر خودکشی کرده است.محمدرفیق شیرزی، مدیر عمومی شفاخانۀ حوزوی هرات به سلام‌وطندار می‌گوید که جسد یک دختر ۲۰ ساله را از منطقۀ پشتون‌پل شهر هرات به شفاخانۀ حوزوی این ولایت منتقل کرده انجسد یک دختر ۲۰ ساله را از منطقۀ پشتون‌پل شهر هرات به شفاخانۀ حوزوی این ولایت منتقل کرده اند.

افغانستان تجاوز جنسی گروهی به یک دختر هشت‌ساله در بغلان
سلام وطندار ۱ آپریل ۲۰۱۶ دختر هشت‌ساله‌یی که چند روز پیش در ولسوالی نهرین بغلان، بنابر فیصلۀ بزرگان منطقه به بد داده شده بود، مورد تجاوز جنسی گروهی قرار گرفته است.داکتر محمدعثمان شیرزی مسؤول کمیتۀ دادخواهی شبکۀ نهادهای جامعۀ مدنی بغلان، امروز (جمعه) در نشستی به رسانه‌ها گفت که این دختربچه، ۱۵ روز پیش به اتهام فرار خواهر نامزد شده اش از منزل، طی یک دادگاه صحرایی به نکاح اجباری نامزد خواهرش درآمده بود.

افغانستان زنی که فرزندانش را از همسرش خرید
سلام وطندار ۳ آپریل ۲۰۱۶ پریزا رحمانی یکی از مشهورترین فعالان حقوق زن در افغانستان، برای دفاع از حق مادری‌، سه فرزندش را به قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار افغانی از همسر سابقش خریده است.این زن دردکشیده هفت سال را با شوهرش گذراند. سه سال نیز به تنهایی از فرزندانش نگه‌داری کرد؛ زیرا همسرش آن‌ها را رها کرده بود. او می‌گوید که در سه سال پایانی زنده‌گی مشترک، شوهرش نه‌تنها از آن‌ها خبر نمی‌گرفته که جریان ‌نفقه را نیز بر روی او و سه فرزندش بند کرده بود.

افغانستانجاوید: من و فرزندانم قربانی کمپین انتخاباتی همسر سابقم شده ایم
سلام وطندار ۵ آپریل ۲۰۱۶ جاوید آریا شوهر سابق خانم پریزا رحمانی یکی از فعالان حقوق زن می‌گوید که همسرش قصد دارد برای دورۀ جدید مجلس نماینده‌گان خود را نامزد کند؛ به همین دلیل و برای جلب شهرت و توجه، وی و فرزندانش را ابزار قرار داده است.در پی نشر گزارش زنی که فرزندانش را از همسرش خرید از سایت سلام‌وطندار، آقای آریا به اظهارات پریزا رحمانی در این گزارش واکنش نشان داده و تمامی گفته‌های وی را دروغ محض و افترا می‌داند

دفاع از حقوق بشر

زن به‌دنیا آمدن نباید مانع باشد: فراخوان را امضا کنید
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۵ مارچ ۲۰۱۶ روز ۸ مارس، جهان حمایت از حقوق زنان را جشن گرفت. یک روز در ۳۶۵ روز. یک روز در جهانی که زنان در هر مرحله از زندگی خود، از بدو تولد تا درگذشت، از تبعیض و خشونت در رنج‌اند. برای این که زن به‌دنیا آمدن دیگر مانعی در زندگی نباشد، مبارزه به‌خاطر حقوق زنان باید فراتر از یک روز برود. برای حمایت بدون قیدوشرط از کنوانسیون رفع همه‌ی اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW) فراخوان را امضا کنید. ویدئو: وقتی زن به دنیا ‌می‌آیید .

تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های افغانستان اعمال نمی‌شود
بی بی سی فارسی ۵ مارچ ۲۰۱۶ وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفته که با اعمال “تبعیض مثبت”، میزان پذیرش داوطلبان دختر را در کنکور سراسری کشور افزایش داده، اما این امر منجر به تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها نمی‌شود.بری صدیقی، معاون امور دانشجویان وزارت تحصیلات عالی به بی‌بی‌سی گفت که این امر به هدف افزایش شمار دانشجویان دانشگاه‌ها از ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرایی شده است.

افغانستان پروین رحیمی:با نا‌هماهنگی و چهره‌های تکراری کار پیش نمی‌رود
هشت صبح ۴ آپریل ۲۰۱۶ به‌دنبال پیدا کردن زنان موفق این بار به دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر رفته و خواستم مصاحبه اختصاصی با پروین رحیمی داشته باشم. هنوز از بازرسی دهن دروازه رد نشده بودم که ناگهان زنی آشفته با موهای پریشان در حالی که یکی دو زخم عمیق در چهره‌اش به چشم می‌خورد، به دروازه کمیسیون داخل شد. او مستقیما خود را به بخش معلومات این اداره رساند و جویای قاضی پروین شد. مسوول این بخش در حالی که سرش را به علامت تاسف تکان می‌داد،‌ گفت: «قاضی پروین با ده همکارش دیگر در این‌جا کار نخواهند کرد و به جای‌شان افراد دیگر گماشته شده‌اند.» غبار غم چهره زن را بیشتر از پیش فرا گرفت و درحالی که زیر زبان چیزهایی می‌گفت، از دروازه کمیسیون خارج و از راهی که آمده بود، دوباره برگشت.

باودن: زنان در افغانستان نباید در ترس زنده‌گی کنند
طلوع نیوز۱ آپریل ۲۰۱۶  یک سال پیش، کابل و تمامی ما کسانی‌که اینجا برای یک افغانستان بهتر کار می‌کنیم، شوکه شدیم. جریان طوری بود که یک خانم جوان در سرک‌های کابل، پایتخت افغانستان وحشیانه به قتل رسیده بود. گروهی بی خبر از قانون، فرخنده یک دختر بی‌گناه را در پیش چشمان مردم به قتل رساندند. در گام نخست، واکنش‌ها در برابر این قتل سرکوب شدند؛ اما بسیاری از زنان و مردان، به ویژه جوانان نسبت به این قتل شدیداً واکنش نشان دادند و سهم خود را در برجسته ساختن این قضیه و خشونت در برابر زنان در افغانستان اداء کردند. زنان خود تابوت فرخنده را انتقال دادند تا همبستگی خود را نشان داده باشند.

همتراز سازی جنسیتی، راهکار پیشبرد برابری جنستی
اخبار روز ۲۶ مارچ ۲۰۱۶ مهمترین گفتمان در پیشبرد برابری جنسیتی در همه جوامع، همترازسازی جنسیتی است.همترازسازی جنسیتی یک راهکار درازمدت برای برابرسازی جایگاه زنان در جامعه است تا زنان از حاشیه به متن جامعه آمده و در همه فعالیت های جامعه و در همه سطوح بطور برابر مشارکت داشته باشند. این نوشتار به بررسی دقیق تر این مفهوم، تاریخچه و شیوه پیشبرد آن می پردازد.

کودکان

ایران شب‌های بی‌ستاره کودکان بدسرپرست
رادیو زمانه ۴ اپریل ۲۰۱۶ خبرگزاری‌های مختلف به نقل از ایلنا، گزارش فصل کوتاهی از زندگی یک کودک بدسرپرست به نام ستاره را از زبان مددکاران جمعیت امام علی، روایت کرده‌اند. بر اساس این گزارش، ستاره ۱۰ ساله در یکی از محلات حاشیه‌ای بومهن با مادر و برادرانش زندگی می‌کند و پدر او چندین سال است که خانواده را رها کرده و یارانه این خانواده را نیز برای خود برمی‌دارد. مادرش معتاد است و احتمال می‌رود که از ستاره برای خرید و فروش مواد مخدر استفاده می‌کند.

افغانستان کتاب کودک، یک ناخاطرۀ پرغصه
جامعه باز ۴ آپریل ۲۰۱۶ استعداد دیدن اولین نکتۀ تمرکزی است که می‌توانیم در دنیای کودکی بازیابیم؛ اما چون در کودکان دیدن با ناتوانی بیانی همراه است و در نظم منطقی کلام به بیان درنمی‌آید، همیشه پوشیده، رازگونه و معما باقی می‌ماند. استعداد دیدن از طریق غنی‌کردن محیط کودک می‌تواند تقویت شود و کتاب کودک عملکرد در همین راستا دارد.

قوانین و لوایح

۵۷ سازمان از منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی خواهان اصلاحات قانونگذاری برای مبارزه با خشونت جنسی علیه زنان شدند.
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۷ مارچ ۲۰۱۶ پنجاه و هفت سازمان در چارچوب شصتمین نشست کمیسیون جایگاه زنان سازمان ملل خواهان مبارزه با خشونت جنسی شدند. خشونت علیه زنان گسترده ترین نقض حقوق بشر در سراسر جهان است. زنان از زمینه های مختلف نژادی، دینی و اجتماعی ـ اقتصادی، در معرض انواع مختلف خشونت جسمی، روانی، جنسی و اقتصادی گروه‌ها یا نهادها در حوزه های خصوصی و عمومی قرار می‌گیرند. تصویب قوانین سختگیرانه برای مجازات مرتکبان و حمایت از قربانیان یکی از راه های موثر مقابله به جرایم خشونت بار است. جامعه‌ی بین‌المللی در تصویب عهدنامه ها و کنوانسیون هایی مثل کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW) می کوشد این پدیده را ریشه کن کند. اکثر کشورها این کنوانسیون را تصوب کرده‌اند و شماری نیز به‌ویژه در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی بر اساس ویژگی های دینی و فرهنگی برای آن شرط گذاشته اند. در این گزارش، روندهای اصلی خشونت جنسی علیه زنان در منطقه و مشکلات قانونی و حقوقی مورد بحث قرار گرفته است. به علاوه، این گزارش به توصیه های استوار بر نشست منطقه ای کارشناسان حقوقی در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی که مطالعات فمینیستی نظرا در نوامبر ۲۰۱۵ برگزار کرد، توجه کرده است.

ایران مولاوردی: مصوبات دولت قبل درباره زنان نه ابلاغ شد، نه اجرا/ دستجردی: اختلاف دیه زن و مرد، حل شده
خبرآن لاین ۳۱ مارچ ۲۰۱۶  معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور اعلام کرد هیچ یک از مصوبات دولت قبل درباره زنان ابلاغ و اجرایی نشده بود. مرضیه وحید دستجردی وزیر اسبق بهداشت نیز به دولت انتقاد کرد فرصت کمک به زنان را در ۲ و نیم سال اخیر از دست داده.به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همزمان با ولادت حضرت زهرای مرضیه (س) و روز زن، سه خانم شاغل در حوزه های مختلف در گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما حضور یافتند تا درباره مشکلات زنان و روشهای حل آن گفتگو کنند.

ایران آیا کاهش ساعت کار زنان سرپرست خانوار به نفع آنهاست؟
اعتماد ۵ آپریل ۲۰۱۶  لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل با شرایط خاص، ‌طبق اعلام رییس فراکسیون زنان پیش از تعطیلات، در نخستین روز کاری مجلس بعد از تعطیلات، ‌در دستور کار قرارگرفت. به گفته فاطمه رهبر، ‌رییس فراکسیون، ‌مانعی بر سر راه تصویب این لایحه وجود ندارد و قرار است یکشنبه و دوشنبه، ‌مجلس به جزییات این لایحه بپردازد. رهبر در خصوص نحوه رسیدگی به این لایحه به فارس گفت: با توجه به اینکه کلیات این لایحه پیش‌تر به تصویب رسیده است مانعی بر سر راه تصویب این لایحه وجود ندارد و امیدواریم تا دوشنبه بررسی آن در صحن مجلس به پایان برسد و یک مرحله به تصویب نهایی و اجرایی شدن نزدیک‌تر شود.

سیاست

افغانستان رولا غنی: شایعات فروپاشی حکومت کار مخالفین است
صدای آمریکا ۵ آپریل ۲۰۱۶ رولا غنی، بانوی اول افغانستان، در مصاحبه اختصاصی با تلویزیون اشنا، تردید ها را در مورد بقای حکومت وحدت ملی رد کرد و آنرا تبلیغات منفی مخالفین حکومت خواند که نتوانستند در حکومت فعلی مقام و پستی را بدست اورند .  خانم غنی میگوید حکومت وحدت ملی کار های زیادی انجام داده و پیشرفت های زیادی در افغانستان رونما شده است.

ایران اعلام جرم علیه معاون روحانی به دادسرای تهران رسید
دویچه وله فارسی ۴ آپریل ۲۰۱۶ شکایت دادگستری سیستان و بلوچستان از معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برای بررسی به دادسرای تهران انتقال یافت. شهیندخت مولاوردی به نشر اکاذیب و افترا به قوه قضائیه متهم شده است.

افغانستان تندیس هیلاری کلینتون در زندان دایکندی
سلام وطندار ۳۰ مارچ ۲۰۱۶ شیرحسین هویدا که شب و روزش در پشت دیوارهای زندان دایکندی سپری شده، اکنون دست به یک آفرینش هنری زده و مجسمۀ هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را از گچ و آهن ساخته است.هویدا در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار می‌گوید که هیلاری کلینتون را دوست دارد زیرا برای گسترش آزادی بیان و مفاهیم حقوق بشری تلاش‌های زیادی کرده و تنها نامزدی است که در سخنرانی‌هایش مدام از ارزش‌های انسانی دفاع می‌کند.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

افزایش ازدواج زنان ایران با مردان مهاجر افغانستانی
خبرگزاری افق ۵ آپریل ۲۰۱۶ رسانه‌های ایرانی خبرداده است که روند ازدواج مردان مهاجر افغانی با زنان ایرانی در آن کشور افزایش یافته است.سایت خبری ایرانی « عصرهامون» گزارشی از روند افزایش ازدواج زنان ایرانی با مردان مهاجر افغانستانی در ولایت‌های سیستان و بلوچستان ایران به نشر رسانده است و در آن گفته شده است که روزانه پنج مورد ازواج میان مردان و زنان ایرانی در این ولایت‌های ایران انجام می‌شوند.

دریافت ۱۵ هزار دالر و تابعیت روسیه در بدل ازدواج با دختران روس
خبرگزاری رشد ۴ آپریل ۲۰۱۶ به گزارش خبرگزاری رشد؛ روزنامۀ الدیار لبنان گزارش می‌دهد، بر بنیاد این قانون هر بی‌گانه‌یی که با یک دختر روسی عروسی کند ۱۵هزار دالر به اضافۀ مدرک شهروندی روسیه را دریافت خواهد کرد.رسانه‌ها گزارشی را به نشر رسانیدند مبنی بر این‌که هر فرد غیر روسی که با یک دختر روسی عروسی کند، ۱۵هزار دالر و تابعیت کشور روسیه را به دست خواهد آورد.به گزارش خبرگزاری رشد؛ روزنامۀ الدیار لبنان گزارش می‌دهد، بر بنیاد این قانون هر بی‌گانه‌یی که با یک دختر روسی عروسی کند ۱۵هزار دالر به اضافۀ مدرک شهروندی روسیه را دریافت خواهد کرد.

آمریکا می بینید چقدر در اینجا رنج می برم؟
دیده بان حقوق بشر ۲۳ مارچ ۲۰۱۶ آمریکا همواره ده ها زن تراجنسی را در بازداشتگاه های مهاجرتی نگهداری می‌کند، از جمله بسیاری که از شکنجه، خشونت جنسی و شکل های دیگر آزار مربوط به هویت جنسیتی در کشورهایشان به آمریکا فرار کرده‌اند. این زنان وقتی وارد می‌شوند ماه ها یا حتا سال ها در زندان یا بازداشتگاه های زندان گونه می مانند تا دادگاهی به درخواست پناهندگی آنها رسیدگی کند یا اخراج شوند. بسیاری از آنها در زندان تعدی جنسی و شکل های دیگر تعدی و بدرفتاری از جمله محرومیت از دسترسی به مراقبت پزشکی را از سر می گذرانند. حبس برای همه مشکل است، اما به‌ویژه برای زنان تراجنسی زیانبار است که پیشتر تعدی های دیگر را از سر گذرانده اند.

فرهنگ و جامعه

ایرفرانس: زنان مهماندار این شرکت مجبور به پرواز به ایران نیستند
رادیو زمانه ۵ آپریل ۲۰۱۶ شرکت هواپیمایی ایرفرانس اعلام کرد که زنان مهماندار برای حضور در پروازهای این شرکت به ایران اجباری نخواهد داشت و خدمه این شرکت حق انتخاب در این زمینه خواهند داشت. تعدادی از مهمانداران و خدمه زن داخل کابین ایرفرانس، شرکت هواپیمایی فرانسه، به قانون این شرکت برای پرواز به ایران اعتراض کردند.

ملکه‌ای بغدادی که سوپراستار معماری شد
اعتماد ۵ آپریل ۲۰۱۶ مترجم: برنا احمدی/ تمام رسانه‌های معروف دنیا که در این یکی، دو روز خبر مرگ زها حدید را منتشر کردند، ترجیح دادند تا به بهانه مروری بر آثار و آسمانخراش‌های معروف طراحی شده توسط او از این سازه‌های غول‌پیکر به عنوان تنها میراث هنرمندانه این طراح و مجسمه‌ساز نام ببرند؛ یادگاری‌های ارزشمندی که شاید اجل مرگ به حدید یکی، دو سالی بیشتر فرصت می‌داد یکی از آنها هم با عنوان «برج‌های دوقلوی تهران» نصیب ما ایرانی‌ها می‌شد، آن هم درست روبه‌روی برج میلاد که در طول این سال‌ها تبدیل به یکی از نمادهای معرف شهر تهران شده است.

کتاب، مقاله و پژوهش

نسیم خنک آفرینندگی: رمان “ترلان” فریبا وفی
رادیو زمانه ۴ آپریل ۲۰۱۶ خوانندگان آلمانی‌زبان با نام فریبا وفی از راه انتشار اولین رمان او با عنوان “پرنده من” با ترجمه‌ی پروین آبکایی آشنا شده‌اند و اغلب او را نویسنده‌ای واقع‌گرا که به مسایل اجتماعی (ماندن یا مهاجرت) از دیدگاهی زنانه می‌پردازد، شناخته‌اند. در این قضاوت بیش از هر چیز، توانایی وفی در شخصیت‌پردازی و رنگ‌آمیزی فضا و دنیای درونی قهرمانان این رمان، از جمله من‌ـ راوی بی‌نام آن نقش مهمی بازی کرده است. وجه برجسته‌ی دیگر “پرنده من”، ساختار محکم و منسجم آن است که روند رشد و تغییر شخصیت قهرمان اصلی داستان را از همسری بی‌ادعا و مادری خودباخته به زنی کنجکاو و جستجوگر قابل پی‌گیری می‌سازد؛ زنی که در پایان سهم خود را از زندگی، هر چند هم ناچیز، طلب می‌کند.

«با لبخند کارکردن» چگونه به زنان آسیب می‌رساند؟
آتلانتیک ۵ آپریل ۲۰۱۶ مباحث نابرابریِ جنسیتی در محیط کار، اغلب روی نشانه‌های آشکاری از نبود توازن میان زن و مرد تمرکز دارند: نابرابری دستمزد، تاوان مادری۱ یا فقدان مرخصی با حقوق و… . اینها همه، مسائل مهمی هستند که اگر حل شوند، وضع زنان بهبود خواهد یافت. اما چیزی که سخت‌تر می‌توان به آن پرداخت و ابعادش را مشخص کرد، این است که آن چه جامعه‌شناسان «کار عاطفی» نامیده‌اند، به چه روش‌هایی موجب تقویت نابرابری جنسیتی در محیط کار می‌شود.

چگونه غرب حقوق زنان در جهان عرب را تضعیف کرد؟
میدان ۸ مارچ ۲۰۱۶ نوشته پیش‌رو، نسخه‌ای خلاصه‌شده از یک سخنرانی با همین عنوان است که در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶ در «مرکز خاورمیانه دانشگاه ال‌اس‌ای» ارائه شده بود. این نوشتار بر اساس پژوهش نویسنده درباره کنش‌گری زنان در مصر، لبنان و اردن از زمان استقلال تا بهار عربی است.

آیا مردها هم می‌توانند فمینیست باشند؟
اخبار روز ۲۹ مارچ ۲۰۱۶ رویای اینکه مردان نجات‌دهنده زنان باشند نیز خود نوعی از زن‌ستیزی است و در این مورد مشخص کاملاً یک نوع پس‌روی است. زن‌ستیزی برای همه یک قفس است. وقتی خود را یک مرد فمینیست می‌دانم، به خاطر نجات و حمایت از زنان نیست. یک فمینیستم چون معتقدم مادامی‌که زنان آزاد نباشند مردان نیز آزاد نخواهند بود. …

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: آتلانتیک،رادیو زمانه،اعتماد،خبرگزاری رشد، سلام وطندار، دویچه وله، صدای آمریکا،خبرآنلاین، خبر روز، طلوع نیوز،خبرگزاری افق،۸ صبح،جامعه باز، اخبار روز، دیده بان حقوق بشر، فدراسیون بین الملی جامعه های حقوق  بشر، اخبار روز .

پیوست‌ها: