افغانستان

پنجاه درصد مکتب‌های ولایت بغلان ساختمان ندارند/ عکس
-baqlan (1)

موارد نقض فاحش حقوق بشر


انتقاد ملل متحد از اخراج پناهجویان افغان از یونان
صدای آلمان ۱۷ حمل ۱۳۹۵ کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد قانونی بودن بازگشت دادن برخی از پناهجویان از یونان به ترکیه را زیر سوال قرار داده است. این سازمان از بازگشت دادن ۱۳ مهاجر افغان به ترکیه انتقاد کرده است که تصمیم ارائه درخواست پناهندگی در یونان را داشتند. فیلیپ لِکلرک، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان در یونان، روز سه شنبه با اشاره به ۱۳ مهاجر افغان که روز قبل با دیگر پناهجویان به ترکیه انتقال داده شدند، اشاره کرد و گفت که این افغان ها در واقع می خواهستند در یونان درخواست پناهندگی بدهند، اما به موقع ثبت نشدند تا چنین درخواستی را ارائه کنند.

عفو بین الملل: بازگشتاندن پناهجویان نقض حقوق بنیادی آنهاست
رادیو آزادی ۱۸ حمل ۱۳۹۵ محقق بخش افغانستان سازمان عفو بین الملل، بازگشتاندن ده‌ها پناهجوی افغان از یونان به ترکیه را تخطی از قوانین حقوق بشری و اصول مهاجرت می‌خواند. حوریه مصدق، ناوقت دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت به درخواست‌های پناهنده‌گی پناهجویان افغان در کشور‌های اروپا نباید رد شود :”سازمان عفو بین الملل از تمام رهبران جامعهء جهانی بخصوص رهبران اتحادیه اروپا خواسته است تا برای کسانی که از کشور های جنگ زده مانند افغانستان، عراق و سوریه به آنجا می‌روند، پناه داده شود.”

ضاربان کارمند شفاخانه کابل عذر خواهی کردند، اعتصاب پزشکان تمام شد
بی بی سی ۱۷ حمل ۱۳۹۵ با عذر خواهی ضاربان کارمند شفاخانه علی‌آباد کابل، پزشکان شفاخانه دست از اعتصاب کشیدند. پزشکان این شفاخانه به دنبال لت‌و‌کوب شدن یکی از کارمندان شان از سوی افراد مسلح، روز دوشنبه ۱۶ حمل دست به اعتصاب زده بودند. نجیب الله امرخیل، یکی از پزشکان شفاخانه می‌گوید دو شب پیش چند مرد مسلح زن بیماری را به شفاخانه انتقال دادند و زمانی که یکی از کارمندان مانع ورود مردان به اتاق عاجل شفاخانه شد، مورد لت‎‌و‌کوب آنها قرار گرفت.

۱۵ کارمند یک موسسۀ ماین‌پاکی در هرات ربوده شدند
سلام وطندار ۱۴حمل ۱۳۹۵ مسؤولان محلی در ولایت هرات می‌گویند که افراد مسلح ناشناس ۱۵ کارمند موسسۀ ماین‌پاکی «هلوترست» را از منطقۀ «شبش» ولسوالی کهسان این ولایت ربوده اند. جیلانی فرهاد، مسؤول دفتر رسانه‌های ولایت هرات می‌گوید که کارمندان این موسسه عصر روز گذشته (جمعه، ۱۳ حمل/فروردین) همراه با چهار موتر حامل‌شان ربوده شده اند.
کارمندان ربوده شدۀ دفتر ماین‌روبی هرات آزاد شدند

انفجار انتحاری در ولایت پروان افغانستان شش کشته بجا گذاشت
بی بی سی ۱۷ حمل ۱۳۹۵ مقام های محلی ولایت پروان در شمال کابل اعلام‌کردند که انفجار انتحاری در ولسوالی سیاگرد این ولایت ۶ کشته و ۲۶ زخمی به جا گذاشته‌است. محمد سعید صدیقی، ولسوال سیاگرد گفت: انتحار کننده مواد جاسازی شده در یک موتورسیکلیت را در جلو مکتب حضرت علی این ولسوالی منفجر کرده است.”

زنان

تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های افغانستان اعمال نمی‌شود
بی بی سی ۱۷ حمل ۱۳۹۵ وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفته که با اعمال “تبعیض مثبت”، میزان پذیرش داوطلبان دختر را در کنکور سراسری کشور افزایش داده، اما این امر منجر به تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها نمی‌شود. بری صدیقی، معاون امور دانشجویان وزارت تحصیلات عالی به بی‌بی‌سی گفت که این امر به هدف افزایش شمار دانشجویان دانشگاه‌ها از ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرایی شده است.

جسد یک دختر دانش آموز در دریای سرپل پیدا شد
افغانستان رو ۱۷ حمل ۱۳۹۵ جسد یک دختر ۱۸ ساله از دریای ترخوج ولسوالی بلخاب سرپل کشف شد. به گفته محمد علی حکیمی عضو شورای ولایتی سرپل مسوولان محلی سرپل این دختر از قریه چنارک ولسوالی بلخاب چند روز پیش مفقود شده بود. عبدالقیوم باقی زوی فرمانده امنیه سرپل به روز دوشنبه ۴ اپریل گفت که که این دختر فاطمه نام داشت و متعلم صنف دوازهم لیسه نسوان فاطمیه در بلخاب بود و تاکنون چگونگی جانباخته او روشن نشده است.

زنان افغان برای صلح و آزادی رکاب می‌زنند
صدای آلمان ۱۷ حمل ۱۳۹۵ در روز جهانی “ورزش در راه صلح و توسعه”، اعضای تیم ملی دوچرخه‌سواری زنان افغانستان و مربی تیم در گفت‌وگو با دویچه‌وله از تجربه رکاب‌زنی در کوچه‌های کابل، سختی‌ها و آرزوهاشان گفتند. در تقویم سازمان ملل متحد، روز ۶ آوریل روز جهانی “ورزش در راه توسعه و صلح” نام دارد. از دوران المپیک در یونان باستان تا امروز، ورزش همیشه کارکردی فراتر از فعالیتی صرفا شخصی برای سلامت جسم و روان داشته و به عنوان افزاری برای کاستن از جنگ و درگیری به کار رفته است.

تجاوز جنسی گروهی به یک دختر هشت‌ساله در بغلان
سلام وطندار ۱۳ حمل ۱۳۹۵ دختر هشت‌ساله‌یی که چند روز پیش در ولسوالی نهرین بغلان، بنابر فیصلۀ بزرگان منطقه به بد داده شده بود، مورد تجاوز جنسی گروهی قرار گرفته است. داکتر محمدعثمان شیرزی مسؤول کمیتۀ دادخواهی شبکۀ نهادهای جامعۀ مدنی بغلان، امروز (جمعه) در نشستی به رسانه‌ها گفت که این دختربچه، ۱۵ روز پیش به اتهام فرار خواهر نامزد شده اش از منزل، طی یک دادگاه صحرایی به نکاح اجباری نامزد خواهرش درآمده بود.
دو مرد و دو زن به شکل مرموزی در شهر کابل کشته شدند

نگرانی زنان و دختران از آزارهای خیابانی
۸صبح ۱۸ حمل ۱۳۹۵ آزار و اذیت‌ زنان و دختران در خیابان‌ها به یک امر معمول تبدیل شده است. افزایش موارد این آزار و اذیت به نگرانی زنان و دختران افزوده است. امروز دختران و زنان زیادی برای کار و تحصیل پا بیرون از خانه می‌گذارند اما به محض خروج از منزل، با انواعی از آزار و اذیت‌ مواجه می‌شوند.

حامیان و فعالان


هنرمندان جوان ‘افغانستانِ منهای جنگ’ را به آمریکا نشان دادند
بی بی سی ۱۵ حمل ۱۳۹۵ در واشنگتن، پایتخت آمریکا، همزمان با نوروز نمایشگاهی بر پا شده که همه چیز آن مربوط به افغانستان است اما هیچ چیز آن مربوط به جنگ نیست. در این نمایشگاه که ‘فیروزکوه’ نام دارد علاوه بر نمایش آثار هنرمندان جوان افغانستان، از تلاش ۱۰ ساله برای بازسازی محله قدیمی مرادخانی در کابل گزارشی مصور ارایه شده است.

راهپیمایی معلمان در ولایت جوزجان
افغانستان رو ۱۷ حمل ۱۳۹۵ صد ها تن از آموزگاران مکاتب ولایت جوزجان صبح روز دوشنبه ۴ اپریل دست به تظاهرات زده و خواستار پرداخت حقوق شان از سوی حکومت گردیدند. شماری از این اموزگاران می گویند که از حدود یک سال حق الزحمه و امتیازات قدم  برای شان پرداخت نگردیده و آنان با شکم گرسنه و پای برهنه مصروف تدریس فرزندان مردم اند و وقتی حقوق شان پرداخت نگردد آنان نمی توانند با علاقمندی تدریس نمایند. حلیم مسوول اتحادیه آموزگاران جوزجان می گوید که ۵۲ مکتب تا کنون امتیازات شانرا نگرفته اند  تنها برای آموزگاران ۳۷ مکتب این امتیازات پرداخت گردیده است و در مجموع آموزگاران که از این امتیاز محروم بوده اند تعداد شان به دو هزار تن میرسد.

پلیس کابل و تخلیه آب باران از خیابان‌های شهر
بی بی سی ۱۴ حمل ۱۳۹۵ باران‌های فصلی در کابل پایتخت افغانستان چهره این شهر را دگرگون کرده است. علاوه بر خسارات مالی و تخریب دست کم پانزده خانه، بند آمدن خیابان‌ها شکایت پایتخت‌نشین‌ها را در پی داشته است. به دنبال جمع شدن آب باران در خیابان‌های پایتخت، گروه‌های آتش‌نشانی عملیاتی را برای بیرون بردن آب به راه انداخته‌اند.

تظاهرات راننده‌گان و اعضای اتحادیه‌ی باربری در شهرک مرزی تورخم
یک ۱۴ حمل ۱۳۹۵ ده‌ها تن از راننده‌گان و اعضای اتحادیه‎‌ی موترهای باربری در شهرک مرزی تورخم، تظاهرات کردند. معترضان ادعا کرده اند که شماری از افراد اقدام به ایجاد اتحادیه‌های غیر مسلکی کرده و برای آنان مشکل ایجاد کرده اند. آنان هشدار می‌دهند که اگر حکومت جلو خودسری‌ها در تورخم را نگیرد، بیش از ۴۰۰ موتر باربری متوقف خواهند شد.

هشدار سازمان مین روبی در از افزایش کشت مین در شمال افغانستان
افغانستان رو ۱۴ حمل ۱۳۹۵ سازمان ملل چهارم اپریل را روز جهانی ” آگاهی از خطرات و مبارزه با ماین” نام نهاده است. همزمان با فرارسیدن این روز  عبدالوکیل مسوول اداره ماین روبی زون شمال میگوید در جریان سالی که گذشت حدود ۹۰ فرد غیرنظامی در ولایات شمال افغانستان به ویژه در فاریاب قربانی انفجار ماین شدند.  او نسبت به افزایش کشت ماین در شمال هشدار داده از گروه های درگیر جنگ تقاضا دارد که از ماین گذاری خودداری کرده و افراد ملکی را از بین نبرند.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی


پنجاه درصد مکتب‌های ولایت بغلان ساختمان ندارند
سلام وطندار ۱۶ حمل ۱۳۹۵ عبدالقادر رسولی رییس آموزش و پرورش/معارف بغلان، در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار می‌گوید که از مجموع ۵۳۷ مکتب این ولایت، ۵۰ درصدشان اصلاً ساختمان ندارند و دانش‌آموزان در فضای آزاد درس می‌خوانند. به گفتۀ مقام‌های ریاست معارف، نبود صنف و ساختمان سبب شده تا در بهار به دلیل بارنده‌گی‌های فراوان و در تابستان به علت گرمای شدید، بیشتر دانش‌آموزان مکتب‌ها از آموزش دور بمانند.

کارخانه تولید سیمان جبل السراج بعد از ۲۰ سال دوباره فعال شد
بی بی سی ۱۷ حمل ۱۳۹۵ مقام‌های محلی ولایت پروان در شمال کابل اعلام کردند که کارخانه تولید سمنت جبل السراج که از سال ۱۳۷۵ غیر فعال شده بود، امروز سه شنبه،۱۷ حمل(فروردین) تولید خود را بعد ۲۰ سال از سرگرفت. وحید صدیقی، سخنگوی والی پروان به بی‌بی‌سی گفت که این کارخانه اکنون قادر به تولید صد تن سمنت در ۲۴ ساعت است.
غنی: پس از خروج نیروهای خارجی، فقر در افغانستان افزایش یافته

مجلس نماینده‌گان از حکومت می خواهد تا قانون ثبت احوال نفوس را برای تصویب بفرستد
طلوع نیوز ۱۷ حمل ۱۳۹۵ اعضای این مجلس می گویند که توزیع شناس نامه های برقی ازمیان برداشتن بسیاری ازچالش های کنونی درکشور است. این نماینده گان می افزایند تا هنگامی که شناس نامه های برقی توزیع نشوند برگزاری یک انتخابات شفاف وبه دور ازتقلب ناممکن است. برخی از اعضای مجلس نماینده گان رهبران حکومت را در کار آغاز روند توزیع شناس نامه های برقی به بی پروایی متهم می کنند و می گویند که حکومت با به تآخیر انداختن روند توزیع شناس نامه های برقی سرنوشت مردم را نباید بیشتر ازاین به گرو گان بگیرد.

فساد بزرگ‌ترین تهدید برای بازسازی افغانستان
۸ صبح ۱۴ حمل ۱۳۹۵ اداره بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان یا «سیگار» می‌گوید تنها شورشیان طالب، القاعده و گروه داعش نیستند که تلاش‌های ایالات متحده امریکا در بازسازی افغانستان را صدمه می‌زنند، بلکه چالش و مشکل اصلی فساد موجود در افغانستان می‌باشد. جان ساپکو رییس اداره سیگار ماموریت دشواری را در افغانستان به دوش دارد و آن عبارت از ریشه کن کردن فساد در راستای تلاش برای بازسازی کشوری می‌باشد که در وضعیت نامناسب امنیتی به سر می‌برد. برای آقای ساپکو، فساد که اکثرا به شکل رشوه‌ستانی مقام‌های افغانی می‌باشد، تهدید بزرگ محسوب می‌‌گردد.

جاده‌ها؛ قاتلان اصلی مردم دایکندی
سلام وطندار۱۶  حمل ۱۳۹۵ مقام‌های محلی در ولایت دایکندی می‌گویند که آمار تلفات رویدادهای ترافیکی در مسیر جاده‌های دشوارگذر و کم‌عرض این ولایت، کمتر از تلفات ولایت‌های ناامن در حمله‌های تروریستی نیست. دایکندی در مرکز افغانستان، طبیعتی خشن و کوهستانی دارد. دایکندی در ۱۳۸۳ خورشیدی از بدنۀ ولایت ارزگان جدا شد و به جمع ولایت‌های افغانستان پیوست. اما با گذشت بیش از ۱۲ سال از تشکیلش، هنوز حتا یک متر جادۀ آسفالت یا پخته ندارد و باشنده‌گان آن به شدت از عدم توازن در توزیع منابع دولتی برای نوسازی و توسعه در این ولایت شاکی هستند.

استراتژی ملی جوانان مورد تایید قرار گرفت
۸ صبح ۱۵حمل ۱۳۹۵ در دومین جلسه کمیسیون عالی نظارت از تطبیق و هماهنگی پالیسی ملی جوانان با حضور معاون دوم ریاست جمهوری، استراتژی ملی جوانان در پرنسیب مورد تایید قرار گرفت. سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری می‌افزاید جوان بودن بیشتر نفوس افغانستان، ایجاب می‌کند تا برنامه‌های موثر و مهمی برای این قشر طرح گردد.

اعتراضات افسران بازنشسته وزارت دفاع ملی
طلوع نیوز ۱۷ حمل ۱۳۹۵ افسران باز نشسته وزارت دفاع ملی روز سه شنبه بار دیگر در برابر وزارت مالیه دست به اعتراضات زدند. آنان می گویند تا هنگامی که حقوق باز نشسته گی شان از سوی حکومت پرداخته نشود به اعتراض های شان ادامه خواهند داد. به گفته آنان ،حکومت بارها به پرداخت حقوق شان وعده داده است، اما این وعده ها تاکنون عملی نشده اند.

انتخابات

فیفا: حکومت به تعهد اصلاح نظام انتخاباتی عمل نکرده است
سلام وطندار ۱۱ حمل ۱۳۹۵ مسؤولان نهاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) می‌گویند که سران حکومت وحدت ملی به تعهدات‌شان مبنی بر اصلاح نظام انتخاباتی عمل نکرده اند. این نهاد امروز با نشر گزارش شش‌ماهه‌یی زیر نام «اصلاحات انتخاباتی از تعهد تا عمل» اعلام کردند که دلیل عمدۀ عملی نشدن تعهدات حکومت، این است که سران آن ارزشی برای عملی شدن آن قایل نیستند.
اکسین: کمیته گزینش متوازن نیست

نسل سوم: محیط زیست، توسعه و …


تا بیست سال آینده آبی در کابل وجود نخواهد داشت
۸ صبح ۱۱ حمل ۱۳۹۵ اداره ملی حفاظت محیط‌زیست می‌گوید که اگر در مورد استفاده از آب‌های زیر‌زمینی وضع به همین منوال پیش برود، تا بیست سال آینده در کابل آبی وجود نخواهد داشت. محمدالله ناقد، مشاور افتخاری اداره ملی حفاظت محیط‌زیست و سفیر صلح افغانستان در کشورهای اسکاندیناوی، در نشست آگاهی‌دهی تغییر اقلیم و نهال‌شانی ۱۷ حمل در کابل گفت که در افغانستان آب رو به کاهش است و تا ۲۰ سال آینده با افزایش جمعیت و اعمار بلند‌منزل‌ها در کابل، این شهر با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه خواهد شد.

امسال بیش از یک هزار باغ‌ در ولایت تخار احداث شده است
رادیو آزادی ۱۷ حمل ۱۳۹۵ مسئولان ریاست زراعت و مالداری ولایت تخار می‌گویند در سال جاری بیش از یک هزار باغ‌ در ولایت تخار احداث شده است. انجنیر محمد سالم ساعی رئیس زراعت و مالداری ولایت تخار در صحبت با رادیو آزادی گفت که به تاز‌گی دهاقین به مارکیت راه پیدا کرده اند و به همین دلیل نسبت‌ به سال‌های گذشته احداث باغهای مُثمر در این ولایت بیشتر ترویج یافته است.

گروهی از متخصصان کوریایی برای طرح احیای جنگلات به افغانستان می‌آید
۸ صبح ۱۱ حمل ۱۳۹۵ چین‌کی هون سفیر کوریای جنوبی در دیداری با صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه اعلام کرده که قرار است گروهی از متخصصان این کشور به منظور احیای جنگلات به افغانستان سفر کند. آقای هون می‌افزاید که رییس جمهور افغانستان به برنامه انکشاف دهات کوریا زیر نام حرکت قریه جدید و تجارب آن کشور در راستای احیای جنگلات علاقمند است. وی تاکید کرده که گروهی از متخصصان کوریایی به افغانستان می‌آید تا برای طرح احیای جنگلات همکاری کند.

جنگ


وزارت داخله از ادامه ۵۷ عملیات نظامی درسراسرکشور خبر داد
طلوع نیوز ۱۷ حمل ۱۳۹۵ سخنگوی وزارت امور داخله می گوید که دراین عملیات ها تاکنون صد تن ازمخالفان مسلح دولت کشته شده اند، شماری هم زخم برداشته اند ونیز شمار دیگری بازداشت شده اند. وزارت امور داخله می گوید که نظامیان کشور ازدوهفته به این سو سرگرم عملیات های نظامی درولایت های بدخشان، کندز، سرپل، بادغیس، فراه، غزنی،هلمند وننگرهار استند. سخنگوی این وزارت می گوید که دراین عملیات ها تلفات سنگینی بر مخالفان مسلح دولت وارد شده است.
روایت یکی از فرماندهان پیشین داعش
نگرانی سازمان ملل از افزایش ناامنی‌ها در فصل جنگ

فرمانده ناتو: سال گذشته ۵۵۰۰ سرباز افغان کشته شد
صدای امریکا ۱۷ حمل ۱۳۹۵ فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته است که تلفات سنگین قوای مسلح افغانستان در سال ۲۰۱۵ ماموریت آموزشی و معاونتی امریکا را به سربازان افغان متاثر ساخته است. جان نیکولسن در صحبت با خبرگزاری رویترز گفته است که سال گذشتۀ میلادی ۵۵۰۰ سرباز افغان کشته و بیش از ۱۴ هزار سرباز افغان زخم برداشته اند. او افزود که رهبران ناتو هنگام تصمیمگیری در مورد خروج قوای آن پیمان از افغانستان این نکته را در نظر خواهند داشت.

تلفات
شش مامور پولیس در شبرغان کشته شدند. دو پولیس و سه طالب در درگیری‌های پکتیکا کشته شدند.  چهار تن از مسوولان زندان طالبان بازداشت شدند. نیروهای ارتش، دستکم ۲۰۰ جنگجوی طالب را در ارزگان کُشتند. عملیات “شکست عزم” در هرات؛ ۱۳۰ طالب کشته و بیش از ۱۵۰ طالب زخمی. طالبان دو پولیس شاهراه را در بلخ به قتل رساندند.

فرهنگ

نقاش افغان، قلعه فریدون را به بیرون افغانستان می‌برد
بی بی سی ۱۷ حمل ۱۳۹۵ گفته اند که نقاشی همیشه در خدمت معماری بوده است. این رابطه را هنوز می‌توان در ولایت فراه افغانستان شاهد بود. نقیب الله صمدزی، نقاش فراهی، تصمیم گرفته که تمامی بناها و ساحات باستانی فراه را نقاشی کند. او می‌گوید سعی دارد قلعه‌ها و دیگر اماکن بزرگ باستانی فراه را در تابلوهایش تکثیر کند تا اگر جهانگردی به فراه نمی‌رود، این آثار خود به دیگر نقاط جهان به ملاقات هنردوستان برود.

فلم افغانی برندۀ جایزه جشنوارۀ فلم های کوتاه چین شد
طلوع نیوز ۱۷ حمل ۱۳۹۵ فلم افغانی”من اسپ می خواهم نی زن” برنده جایزه جشنوارۀ فلم های کوتاه در چین گردید. به این جشنواره یکصد فلم ازکشورهای آسیایی نامزد شده بودند، اما سرانجام این فلم افغانی برنده اعلام شد وسازنده آن جایزه هشت هزارین چین را ازآن خودش ساخت. درهمین حال منتقدان این فلم می گویند که دراین فلم فرهنگ های ناپسندیده جامعه افغانستان به ویژه عروسی های نابالغان به گونه درست به تصویر کشیده شده است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: خبر گزاری خامه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه،یورو نیوزُ صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

پیوست‌ها: