international

چین، ایران، پاکستان و عربستان در صدر فهرست اعدام‌کنندگانِ جهان

henker-Jalad-executioner-Edam-execution-Cartoon-2-Zamaneh

طرح: در تارنمای رادیو زمانه

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

“چین، ایران، پاکستان و عربستان در صدر فهرست اعدام‌کنندگان”
رادیو زمانه ۶ آپریل ۲۰۱۶ گزارش سالانه عفو بین‌الملل درباره وضعیت و شمار اعدام‌ها در جهان نشان می‌دهد که تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۵ افزایشی چشمگیر داشته و به بالاترین میزان در ربع قرن گذشته رسیده است. دست‌کم ۱۶۳۴ تن در سال ۲۰۱۵ در جهان اعدام شده‌اند که این عدد در مقایسه با سال قبل از آن افزایش ۵۴ درصدی شمار اعدام‌ها را نشان می‌دهد و بالاترین رقمی است که عفو بین‌الملل از سال ۱۹۸۹ میلادی تا به حال ثبت کرده است. این تعداد شامل هزاران نفری نمی‌شود که سالانه در چین اعدام می‌شوند و خبری درباره آن‌ها درز نمی‌کند. گزارش عفو بین‌الملل شامل مجموعه‌ای ۷۰ صفحه‌ای از اعداد و ارقام است که بر اساس آن پنج کشور چین، ایران، پاکستان، عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا بیش‌ترین شمار اعدام‌ها را در سال ۲۰۱۵ داشته‌اند. ایران در سال گذشته میلادی نزدیک به هزار نفر را اعدام کرده است. انتقاد عفو بین‌الملل از افزایش چشمگیر شمار اعدام‌ها در جهان؛ افزایش ۳۱ درصدی اعدام‌ها در ایران در سال ۲۰۱۵؛ ایران، پاکستان و عربستان بیشترین اعدام‌ها را داشته‌اند

ترکیه اردوغان: شهروندی ‘حامیان تروریسم’ باید لغو شود

ایران

نگرانی از وضعیت سلامت عیسی سحرخیز

ایرج حاتمی، زندانی سیاسی در زندان مورد حمله قرار گرفت

احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار زندانی به «بیماری ریوی» دچار شده است

وکیل روزنامه‌نگاران زندانی: هیچ اطلاعی از پرونده «آفرین چیت‌ساز» نداریم

ایرانیانی که برگشتند و زندانی شدند

نازک افشار در زندان اوین مرتبا بیهوش می‌شود

به حکم قوۀ قضاییه ۱۵ کارگر اعتصابی دستگیر و زندانی شدند

حکم اعدام برای ۳ فعال اهوازی و حبس ابد برای ۴ فعال دیگر

عاملان غیردولتی

عراق خشونت‌های ماه مارس جان بیش از ۱۱۰۰ تن را گرفت

عدالت

کنیا تعلیق شکایت علیه روتو سانگ در دادگاه بین‌المللی جزایی: مشکل‌سازی برای شاهدان باعث غلبه معافیت از مجازات بر عدالت شد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۵ آپریل ۲۰۱۶ قضات دادگاه بین‌المللی جزایی به این نتیجه رسیدند که مدارک برای محکومیت ویلیام روتو، معاون رئیس جمهور کنیا و جوزف آراپ سانگ کافی نیست. درنتیجه، آنها رأی به توقف محاکمه مربوط به جنایت‌های علیه بشریت ارتکابی در کنیا در ۲۰۰۸ـ۲۰۰۷ دادند، ولی مشخص کردند که این رأی پیگرد در آینده را منتفی نمی کند. فدراسیون و کمیسیون حقوق بشر کنیا به شدت از این رأی متاسف هستند و یادآوری می‌کنند که سومین بار است که پرونده مربوط به خشونت پسا انتخابات در کنیا با رشوه دهی روش‌مند به شاهدان با ناکامی مواجه شده است. آقایان روتو و سانگ به ارتکاب جنایت‌های علیه بشریت (قتل، اخراج یا انتقال اجباری مردم و آزار) در خشونت های پسا انتخابات ۲۰۰۸ـ۲۰۰۷ در کنیا متهم بودند. این خشونت ها به مرگ ۱۱۳۳ تن، ۹۰۰ مورد خشونت جنسی و جنسیتی، ۶۶۳۹۲۱ مورد آوارگی، موارد پرشمار زیان و تخریب اموال منجر شد.

فیلیپین حکم تاریخی درباره‌ی شکنجه به دست پلیس در پی مبارزه
عفو بین‌الملل ۱ آپریل ۲۰۱۶ حکمی تاریخی در دادگاهی در فیلیپین که امروز صادر و یک مامور پلیس را به‌خاطر شکنجه راننده اتوبوسی محکوم کرد، این امید را می‌دهد که موج معافیت از مجازات برای مرتکبان شکنجه پس می نشیند. این حکم نخستین رأیی است که بر اساس قانون ضد شکنجه ۲۰۰۹ و پس از سه سال مبارزه عفو بین‌الملل صادر شده است. این سازمان در دسامبر ۲۰۱۳، یک سال پس از دستگیری راننده اتوبوس جِریم کُر دفاع از او را آغاز کرد. رأی در روز ۲۹ مارچ ۲۰۱۶ صادر شد و عفو بین‌الملل امروز اسناد دادگاه را در تأیید آن دریافت کرد. مأمور پلیس در روز ۲۹ مارچ به حداکثر مجازات دو سال و یک ماه زندان محکوم شد. به علاوه، او باید ۱۰۰۰۰۰ پزو (۲۱۷۴ دلار) خسارت به راننده اتوبوس بپردازد. مامور پلیس دیگری نیز به همان اتهام متهم شده، اما هنوز آزاد است.

کشف یک گور دسته‌جمعی در شهر پالمیرا

رهبر ناسیونالیست‌های صربستان در دادگاه لاهه تبرئه شد

حقوق مدنی و سیاسی

مصر آزار ادامه دار مرکز الندیم برای بازپروری قربانیان خشونت و شکنجه
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۶ آپریل ۲۰۱۶ بنا به اطلاع برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، وزارت بهداشت مصر روز ۵ آپریل هیاتی را به مرکز الندیم فرستاد تا آن را تعطیل کند. مدیران این مرکز حاضر به ترک آن نشدند، زیرا ماموران حکم تعطیلی را نشان ندادند. روز ۶ آپریل، مرکز الندیم تلگرامی برای مدیر مسؤول مراکز درمانی غیردولتی فرستاد و اعلام کرد که تخلفی به این مرکز اعلام نشده یا از آن درخواست اصلاح نشده است. مرکز در اطلاعیه خود با درخواست لغو حکم تعطیلی خواهان اعزام کمیته بازرسی پزشکی برای رسیدگی به هر گونه تخلف حرفه ای شد.

شیلی نظام عدلی دو رَده‌ای به پلیس امکان نقض حقوق بشر می‌دهد
عفو بین‌الملل ۵ آپریل ۲۰۱۶ نظام عدلی دو رَده‌ای به پلیس امکان زدن، بدرفتاری و در بعضی موارد حتا کشتن معترضان مسالمت‌جو و افراد دیگر را با تحمل مجازات کوچکی می‌دهد. عفو بین‌الملل در گزارش تازه «نمی دانستم دو نوع عدالت وجود دارد: صلاحیت قضایی نظامی و خشونت پلیس در شیلی» آشکار می سازد که دادگاه های نظامی شیلی که به نقض حقوق بشر به دست اعضای نیروهای امنیتی رسیدگی می‌کنند، اغلب از تحقیقات کافی و پیگرد ماموران مشکوک به ارتکاب جرم قصور می‌کنند. به‌طورِ معمول، محاکمه در این دادگاه ها از اساسی ترین سطح استقلال و بی طرفی بی بهره است.

فرانسه مراقبت ناکافی روانی در زندان ها
دیده بان حقوق بشر ۵ آپریل ۲۰۱۶ هزاران مرد و زن دارای بیماری روانی‌اجتماعی در زندان های فرانسه به علت غفلت از سلامت جسمی و روانی آنها در خطر خودکشی یا خودآزاری هستند. این سازمان در گزارش «مجازات دوگانه: شرایط نامناسب برای زندانیان بیمار روانی‌اجتماعی» به ثبت مراقبت درمانی ناکافی و شرایط نامناسب این زندانیان پرداخته است. این وضع در اثر ازدحام، بدنامی و انزوا تشدید شده است. کمبود متخصصان بهداشت روانی در بسیاری از زندان ها به معنای کم بودن معاینه و رسیدگی و تجویز دارو است. شرایط نامناسب همچنین شرایط کاری نامناسبی برای کارکنان زندان ها ایجاد می‌کند.

یمن پیرو آئین بهایی رویاروی اعدام
دیده بان حقوق بشر ۱ آپریل ۲۰۱۶ دولت‌مردان یمن باید تمام اتهام‌های علیه یکی از پیروان آئین بهایی را که از دسامبر ۲۰۱۳ گویا به‌خاطر اعتقاد دینی خود در زندان است، لغو کنند. انتظار می‌رود دادستانی در محاکمه روز ۳ آپریل ۲۰۱۶ خواهان اعدام او شود.

آمریکا نامه ۱۱ سناتور برای تعلیق کمک‌ به اسراییل به‌خاطر «نقض حقوق بشر فلسطینی‌ها»

ایران

اطلس زندان‌ها، نخستین مرجع زندانیان، زندان‌ها و قضات

۱۵ میلیون پرونده قضایی خدمت رسانی است یا شرم‌آور؟

جلیل محمدی آزاد شد

محمد سیف زاده: با وجود اطلاع از بیماری‌ام من را تا روز آخر حکم در زندان نگه داشتند

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اخراج مهاجران به ترکیه: سقوط اتحادیه‌ی اروپا به نازل‌ترین سطح
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۴ آپریل ۲۰۱۶ ـ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر اخراج‌های امروز را که بر اساس توافق روز ۱۸ مارس ۲۰۱۶ بین اتحادیه‌ی اروپا و ترکیه انجام شد محکوم می‌کند و از اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهد فوری به اخراج پناه‌جویان پایان دهد. براساس این توافقنامه، تمام مهاجران بی‌قاعده که از ۲۰ مارس ۲۰۱۶ از ترکیه به جزایر یونان می‌روند، در صورتی که درخواست پناهندگی نکنند یا درخواستشان در پی رویه‌ی تسریع شده رد شود، اخراج و به ترکیه بازگردانده می‌شوند. مدافعان حقوق بشرِ مستقر در محل در جزیره‌ی لزبوس امروز گزارش دادند که در حدود ۲۵۰ تن که اغلب مردان پاکستانی بودند، اخراج و به ترکیه بازگردانده شدند. بنا به گزارش‌ها، ماموران فرانتکس به شمار برابر با مهاجران، و با ماسک محافظ بهداشتی بر صورت سوار قایق‌ها شده بودند.

قطر ادامه نقض حقوق کارگران تأسیسات جام جهانی فوتبال
رادیو زمانه ۳۱ مارچ ۲۰۱۶ سازمان عفو بین‌الملل فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) را متهم کرد که از نقض حقوق بشر در پیوند با جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر جلوگیری نمی‌کند. عفو بین‌الملل در گزارش تازه‌ای نوشته است که در جریان ساخت تأسیسات جام جهانی در قطر هزاران کارگر مهاجر مورد استثمار قرار می‌گیرند. بنا به این گزارش در برخی از موارد می‌توان از «کار اجباری» سخن گفت.

ویران کردن یونان: ناسازگاری صندوق بین المللی پول و اروپا در روش!

پرونده ‘اسناد پاناما’ ؛ افشای میلیون‌ها سند مالی و حقوقی در ارتباط با رهبران چند کشور جهان

کنفرانس ژنو درباره پناهجویان سوری بدون موفقیت پایان یافت

ترکیه

عفو بین‌الملل: ترکیه پناهجویان سوری را به زور بازمی‌گرداند

مخالفت سازمان ملل با بازگرداندن فوری پناهجویان به ترکیه

وضعیت نگهداری پناهجویان در ازمیر

ایران بیمه ۱۶۰ هزار تن از کارگران و قالی‌بافان در ایران لغو شد

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

بنگلادش ۲۰ میلیون تن آب آلوده به ارسنیک می نوشند
دیده بان حقوق بشر ۶ آپریل ۲۰۱۶ دولت بنگلادش از واکنش مناسب به ارسنیک طبیعی موجود در آب آشامیدنی در مناطق گسترده ای از کشور غفلت می‌کند. در حدود ۲۰ سال پس از این که این موضوع توجه بین‌المللی را به خود جلب کرد، در حدود ۲۰ میلیون تن ـ اغلب در مناطق فقیر روستایی ـ هنوز این آب آلوده را می نوشند. این سازمان در گزارش «خویشاوندسالاری و غفلت: قصور در واکنش به آب آلوده به ارسنیک مناطق فقیر روستایی در بنگلادش» به ثبت غفلت سیستم بهداشت کشور از این موضوع می پردازد. هر سال در حدود ۴۳۰۰۰ تن از بیماری های مربوط به این آلودگی جان خود را از دست می‌دهند.

کوبا به ممنوعیت جهانی مواد منفجره خوشه ای پیوست
دیده بان حقوق بشر ۶ آپریل ۲۰۱۶ کوبا امروز پس از تعهد سپتامبر ۲۰۱۵ خود به کنوانسیون مربوط به مواد منفجره خوشه ای پیوست. این سازمان اعلام کرد: کوبا به دیگران نشان می‌دهد که چسبیدن به سلاح های خوشه ای اشتباه است. این سلاح ها به غیرنظامیان لطمه می زنند.

کلمبیا نخستین گفت‌وگوی صلح دولت با ارتش آزادیبخش ملی

گروه بین المللی بحران ۳۱ مارچ ۲۰۱۶ این گروه از اعلام «توافقنامه گفت‌وگوی صلح بین دولت و ارتش آزادیبخش ملی» (ELN)
در کلمبیا و آغاز مرحله عمومی مذاکرات استقبال می‌کند. این گفت‌وگوها و نیز گفت‌وگوهای با نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) در هاوانا مهمترین فرصت برای پایان دادن به ۵۲ سال درگیری مسلحانه است. طرفین باید برای یک دیگر و نیز برای مردم شکاک اعتماد ایجاد کنند و با ایجاد هماهنگی بین دو رشته گفت‌وگو به سرعت و با حمایت بین‌المللی، به‌ویژه پشتیبانی کشورهای ضامن (برزیل، شیلی، کوبا، اکوادور، نروژ و ونزوئلا) به توافق های مشخص دست یابند. مشکلات زیادی در گفت‌وگو با ارتش آزادیبخش ملی وجود دارد. نخست این که این گفت‌وگوها زمانی آغاز خواهد شد که درگیری هنوز در جریان است. رئیس جمهور گفته است که تا زمانی که ارتش آزادیبخش ملی قربانیان گروگانگیری را نگه می دارد حاضر به گفت‌وگو نیست. ارتش آزادیبخش ملی بایستی به آتش بس مشابه آتش بس فارک توجه کند و به این ترتیب به حقانیت خود و گفت‌وگوها افزایش دهد. برنامه شش ماده ای گفت‌وگوها هنوز کلی است: مشارکت جامعه در صلح سازی؛ دمکراسی برای صلح؛ دگرگونی های لازم برای صلح؛ قربانیان؛ پایان دادن به درگیری؛ و اجرا.

بیشترین هزینه‌های نظامی در جهان: آمریکا، چین، عربستان سعودی ؛ بودجه نظامی عربستان بیش از روسیه است

ایران «پنج هزار میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی» ایران در سال ۱۳۹۵

دفاع از حقوق بشر

ویتنام زندانی شدن وبلاگ نگاران و فعالان زن نشانه افزایش سرکوب است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۱ مارچ ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان عضو آن کمیته حقوق بشر ویتنام، امروز اعلام کردند: زندانی شدن دو وبلاگ نگار و چهار فعال زن در ظرف ۸ روز بر اساس قوانین شدید ویتنام نشانه گسترش سرکوب دولتی علیه مخالفت های صلح‌آمیز است. دادگاه در شهر هوشی مینه روز ۳۰ مارچ ۲۰۱۶ دو وبلاگ نگار را به‌خاطر فعالیت های غیرقانونی و نوشتن مقاله های انتقادی به چهار و سه سال زندان محکوم کرد. در پرونده ای دیگر، دادگاه روز ۳۰ مارچ ۲۰۱۶ یک زن را به چهار سال  و دو  زن را به سه سال زندان محکوم کرد. این سه زن در عین حال به دو سال حبس خانگی پس از گذراندن محکومیت زندان محکوم شدند. جرم آنها به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری ویتنام سابق و سردادن شعارهای ضد دولتی طی اعتراض علیه توقیف زمین در جلوی کنسولگری آمریکا بود. این سه زن اعضای «قربانیان بی عدالتی» هستند که علیه توقیف زمین، اخراج اجباری، خشونت پلیس و حبس های خودسرانه در ویتنام مبارزه می کنند. یک هفته پیش از آن، ویتنام یک وبلاگ نگار و یک فعال را به اتهام سوءاستفاده از آزادی برای ضربه زدن به منافع کشور به پنج سال و سه سال زندان محکوم کرده بود.

تایلند گروه‌های حقوق بشر خواهان لغو فرمان شورای ملی صلح و نظم شدند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۵ آپریل ۲۰۱۶ فدراسیون، کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان، دیده بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، مجمع حقوق بشر و توسعه در آسیا و «حقوق را تقویت کنید» امروز با انتشار بیانیه ای مشترک اعلام کردند: تایلند باید فرمان ۱۳/۲۰۱۶ شورای ملی صلح و نظم را که با نقض حقوق بشر و حاکمیت قانون اختیارات وسیعی به نیروهای مسلح سلطنتی تایلند می‌دهد، فوری لغو کند. جنرال پرایوت چان اُ چا، رئیس شورای ملی صلح و نظم روز ۲۹ مارچ ۲۰۱۶ حکم ۱۳/۲۰۱۶ را پیرو ماده ۴۴ قانون اساسی موقت صادر کرد که به «ماموران پیشگیری و سرکوب» و دستیاران آنها از صفوف نیروهای مسلح، از جمله کماندوهای داوطلب شبه نظامی، اختیارات وسیعی برای پیشگیری از ۲۷ نوع جرم از جمله جرایم علیه صلح، آزادی و شهرت، مهاجرت، قاچاق انسان، مواد مخدر و اسلحه، و سرکوب این جرایم می دهد.

بحرین زرق و برق مسابقه بزرگ فرمول ۱ پوششی بر نقض حقوق بشر
عفو بین‌الملل ۱ آپریل ۲۰۱۶ بحرین در تعطیلی آخر هفته، میزبان مسابقه بزرگ فرمول ۱ است، رویدادی پر زرق و برق که این کشور را در معرض توجه بین‌المللی قرار می‌دهد. در بیرون از مسیر مسابقه، عفو بین‌الملل به ثبت موارد تاسف بار نقض حقوق بشر ادامه داده است. این سازمان از دولت‌مردان بحرین می خواهد به مناسبت مسابقه بزرگ همه زندانیان عقیدتی را ـ که فقط به‌خاطر ابراز صلح‌آمیز نظریات خود در زندان هستند ـ فوری و بی قید و شرط آزاد کنند. از جمله این زندانیان، سه مخالف سرشناس سیاسی ـ شیخ علی سلمان، ابراهیم شریف و فاضل عباس مهدی محمد ـ و نیز فعال حقوق بشر زینب الخواجه هستند. زینب الخواجه به همراه پسر کوچکش هادی روز ۱۴ مارچ برای گذراندن حکم زندان به‌خاطر پاره کردن عکس پادشاه دستگیر شد. مخالفان سیاسی دیگر که در سال ۲۰۱۱ دستگیر شده‌اند هنوز در زندان هستند.

جمهوری کنگو به موج دستگیری مخالفان پس از انتخابات ریاست جمهوری پایان دهید
عفو بین‌الملل ۳۱ مارچ ۲۰۱۶ چند سازمان امروز اعلام کردند: دولت‌مردان در جمهوری کنگو باید مخالفان سیاسی را که به‌خاطر انتقاد مسالمت‌آمیز از انتخابات اخیر دستگیر شده‌اند آزاد کنند، به دستگیری و حبس خودسرانه پایان دهند و از سرکوب اعتراض صلح‌آمیز پرهیز کنند.

ونزوئلا  حمله پلیس به مناطق فقیر نشین
دیده بان حقوق بشر ۴ آپریل ۲۰۱۶ در گزارشی که امروز منتشر شد، این سازمان اعلام کرد: حمله‌های پلیس و ارتش به گروه‌های کم درآمد و مهاجر در ونزوئلا منجر به اتهام‌های گسترده درباره‌ی اعدام های فراقضایی، حبس خودسرانه پرشمار، بدرفتاری با زندانیان، اخراج های اجباری، تخریب خانه ها و اخراج خودسرانه شهروندان کلمبیا شده است. گزارش «قدرت کنترل نشده: حمله‌های پلیس و ارتش به به گروه‌های کم درآمد و مهاجر در ونزوئلا» به ثبت اتهام‌های مربوط به تعدی ها طی عملیات امنیت عمومی می پردازد که از جولای ۲۰۱۵ به‌عنوان بخشی از «عملیات آزادسازی و محافظت از مردم» با هدف مقابله با باندهای تبهکار آغاز شد.

ایران

ایران و حقوق بشر در سالی که گذشت: در گفت‌وگو با کارشناسان و فعالان حقوق بشر

سازمان عفو بین‌الملل: نرگس محمدی را آزاد کنید

نگرانی عفو بین الملل در مورد وضعیت حسین رونقی

عفو بین الملل خواستار اقدام فوری در مورد وضعیت افشین سهراب زاده شد

زنان

ماتریالیستی کردن مجدد فمینیسم

حیات برهنه زنان در کمپ‌های آوارگی

کاندیداهای زن برای سمت دبیرکلی سازمان ملل

ایران

نگاهی به فراز و فرودهای زنان در سال ۹۴

نگرانی از کاهش ساعت کار زنان شاغل با شرایط خاص

چرا زنان متفاوت تر از مردان سخن می گویند؟

کودکان

مکزیک کودکان مهاجر به امکان پناهندگی دسترسی ندارند
دیده بان حقوق بشر ۳۱ مارچ ۲۰۱۶ کودکان آمریکای مرکزی که از خطرات جدی فرار می‌کنند برای درخواست پناهندگی در مکزیک با موانع سختی روبرو هستند. این سازمان در گزارش «درهای بسته: شکست مکزیک در محافظت از کودکان پناه جو و مهاجر آمریکای مرکزی» اختلاف گسترده بین قانون و عمل در مکزیک را مستند کرده‌ است. قانون مکزیک از اشخاصی که زندگی یا امنیت شان در صورت بازگشت به کشور مبدا خود در خطر است، حمایت می‌کند. اما براساس آمار دولت‌ مکزیک کمتر از ۱ درصد از کودکانی که ماموران مهاجرت مکزیک دستگیر می‌کنند به‌عنوان پناهنده پذیرفته می‌شوند.

ایران شب‌های بی‌ستاره کودکان بدسرپرست

فرهنگ و اندیشه

پاکستان مسیحیان، هندوها، مسلمانان شیعه هر روز مورد حمله قرار می‌گیرند
دیپلمات ۱۰ مارچ ۲۰۱۶ گفت‌وگو با فرحناز اصفهانی نویسنده پاکستانی ـ دلایل خشونت علیه اقلیت‌های دینی در پاکستان چیست؟ «اقلیت‌ها غیر مسلمان در سال ۱۹۴۷ ۲۳ درصد جمعیت را تشکیل می دادند ولی امروز فقط ۳ درصد هستند. اقلیت‌های دینی مسلمان و غیرمسلمان به‌طورِ منظم با تبعیض، تهدید و خشونت روبرو هستند. دولت و جامعه پاکستان طی چند دهه به تدریج اسلامی شده است. در کتاب های درسی تنفر از اقلیت‌ها تدریس می‌شود، نظام حقوقی علیه آنها تبعیض قایل می‌شود، و اسلام گرایان فقط در صورتی شخص را پاکستانی می دانند که مسلمان اهل سنت باشد.» وضع حقوق زنان در مقایسه با شرایط اقلیت‌های دینی چگونه است؟ «وضع زنان نیز در کنار اقلیت‌های دینی بدتر شده است. زنان اقلیت‌های دینی (مثل آسیه بی بی) به کفرگویی متهم و به زور (مثل رینکل کوماری) مسلمان شده‌اند و حتا اجازه ندارند (مثل زنان مسلمان احمدیه) خود را مسلمان بنامند. قوانین حدود که طی حکومت جنرال ضیا حاکم شد و هنوز برقرار است به حقوق زنان ضربه زد. زنان قربانی خشونت تروریستی هستند و به‌عنوان آوارگان داخلی نیز به شدت لطمه می بینند. آنها همچنین قربانی رویه هایی مثل قتل های ناموسی هستند که در بخش هایی از پاکستان رخ می‌دهد.»

قرقیزستان  ردیابی محافل سیاسی در کشور
گروه بین المللی بحران ۶ آپریل ۲۰۱۶ قرقیزستان در تدارک یادبود ششمین سالگشت شورش خونین است، اما بیش از پیش احساس می‌شود که سرنگونی دو رئیس جمهور هنوز به برقراری سیاستی انقلابی نیانجامیده است. قرقیزستان تنها دمکراسی پارلمانی آسیای مرکزی است، اما سیستم آن باوجود انتخابات و خیزش هنوز تغییر نکرده است. اشخاصی که می‏توانند از ارتباط هایشان استفاده کنند از معافیت از مجازات برخوردار می‌شوند، اما بسیاری از مردم عادی در فقر و بی بهره از عدالت به سر می‌برند. ناکامی دولت در ارائه رهبری مناسب، عرضه خدمات اساسی به شهروندان و اجرای حاکمیت قانون به تندروی دینی، تنش های قومی و بی قانونی دامن می زند. تهیدستان و بی بهرگان از قدرت سیاسی برای دریافت پشتیبانی به هر دری می زنند. نشانه های شور و غوغا در زیر پوسته وضع موجود سیاسی به چشم می خورد. انقلاب آپریل ۲۰۱۰، با وجود شروع خشن آن، بنا بود آغازی تازه برای قرقیزستان به ارمغان بیاورد. روز ملی اعتراض در ۷ آپریل به قیامی عظیم منجر شد و نیروهای امنیتی ۸۹ معترض را در مرکز بیشکک با گلوله از پا درآوردند. نیروهای مخالف پس از یک روز آشوب قدرت را در دست گرفتند. رئیس جمهور کورمان‌بیک باکی‌اف به بلاروس فرار کرد. پنج سال پیش از آن، رئیس جمهور نخست عسکر آکایف پس از اعتراض های عمومی به مسکو فرار کرده بود. رئیس جمهور المازبیک آتام‌بایف که در اکتبر ۲۰۱۱ انتخاب شد کوشش چندانی برای مقابله با فساد سیاسی یا اقتصادی به‌ کار نگرفته است.

بلژیک جشنواره‌ی فیلم مستند یک جهان: نمایش فیلم «زمین خواری» و بحث
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۱ مارچ ۲۰۱۶ روز ۲۶ آپریل فیلم «زمین خواری» ساخته کورت لانگباین از اتریش در بروکسل به نمایش در می آید. تولیدکنندگان روغن نخل در هر ساعت، فضایی برابر با ۳۰۰ زمین فوتبال را در جنگل های استوایی تخریب می‌کنند. همین وضع در مورد محصولات پرسود دیگر نیز اتفاق می افتد. در نتیجه، زمین های وسیع کشاورزی در آسیا، آفریقا و حتا اروپا به دست سرمایه گذاران بین‌المللی می افتد. زمین های کشاورزی به جای تولید غذا برای منطقه برای تولید گسترده متناسب با بازارهای غربی به کار می رود. «زمین خواری» شهادت هایی را از سراسر جهان درباره‌ی این رویه تجاری و قدرت پول نشان می‌دهد که بر نیازهای جوامع محلی غلبه می‌کند. پس از نمایش، کارشناسان حقوق بشر و مدافعان حقوق بشر محلی به بحث درباره‌ی آن خواهند پرداخت.

مجارستان ایمره کرتس، برنده جایزه ادبی نوبل،‌ درگذشت

روسیه: ترکیه تامین کننده اصلی سلاح و مهمات داعش است

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، دویچه وله، دیپلمات، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر، گروه بین المللی بحران، نقد اقتصاد سیاسی

پیوست‌ها: