MADAR

 

نویسنده: کاتلین کار

تصویرگر: مالن لاگسن

برگردان: نوشین احمدی خراسانی

سری: کودک و نوجوان

برگ آرایی: روح الامین امینی

چاپ نخست: ۱۳۹۴ خورشیدی

شماره گان: ۱۰۰۰۰ نسخه

انتشارات آرمان شهر

بنیاد آرمان شهر در ادامه انتشارات خود در سری کودک و نوجوان، کتاب مصور و تمام رنگی «مادر رفت زندان به خاطر حق رای» را منتشر کرد. این کتاب توسط «کاتلین کار» برنده جایزه «آگاتا» در سال ۲۰۰۳ و «گلدن کیت» در سال ۲۰۰۰ در سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴ شمسی) در نیویارک منتشر شده است. نوشین احمدی خراسانی، سردبیر سایت مدرسه فمینیستی، از بنیان‌گذاران مرکز فرهنگی زنان و از فعالان جنبش زنان در ایران که دارای تالیفات و ترجمه‌های مختلفی در حوزه مسائل زنان است، این کتاب را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده و در مقدمه آن برای انتشار در افغانستان نوشته است: در انتخابات مجلس که در سال ۱۳۴۴ در افغانستان برگزار شد برای نخستین بار زنان افغانستان نه تنها توانستند به عنوان رای دهنده شرکت کنند بلکه چهار زن به مجلس راه یافتند البته در این سال دو زن به عنوان سناتور انتصابی در شورای ملی حاضر شدند.

با ورود چهار زن به پارلمان، مبارزات زنان افغانستان، یک گام مؤثر به جلو برداشت و از آن زمان تاکنون، این تلاش ها همچنان ادامه یافته است.

این کتاب به عنوان هدیه نوروزی ارمان شهر به دختران و پسران درس خوان افغانستان در مکاتب کابل، هرات، مزار شریف، بدخشان و دایکندی توزیع شده است.