زنان-690x259

BurqaProtestNetherlands-Blog_0

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان تجاوز نیروهای امنیتی به زنان زندانی نیمروز
سلام وطندار ۹ آپریل ۲۰۱۶ شماری از زندانیان زن در ولایت نیمروز در گفت‌‌وگو با سلام‌وطندار می‌گویند که نیروهای امنیتی زندان، آن‌ها را لت‌وکوب کرده و به آنان تجاوز می‌کنند.بی‌بی نگاره، یکی از زندانیانی‌ که سه سال از زنده‌گی‌اش را در این زندان گذشتانده، می‌گوید که بارها از سوی محافظان امنیتی تنبیه شده است.

ویتنام زندانی شدن وبلاگ نگاران و فعالان زن نشانه افزایش سرکوب است
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۱ مارچ ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان عضو آن کمیته حقوق بشر ویتنام، امروز اعلام کردند: زندانی شدن دو وبلاگ نگار و چهار فعال زن در ظرف ۸ روز بر اساس قوانین شدید ویتنام نشانه گسترش سرکوب دولتی علیه مخالفت های صلح‌آمیز است. دادگاه در شهر هوشی مینه روز ۳۰ مارچ ۲۰۱۶ دو وبلاگ نگار را به‌خاطر فعالیت های غیرقانونی و نوشتن مقاله های انتقادی به چهار و سه سال زندان محکوم کرد. در پرونده ای دیگر، دادگاه روز ۳۰ مارچ ۲۰۱۶ یک زن را به چهار سال  و دو  زن را به سه سال زندان محکوم کرد. این سه زن در عین حال به دو سال حبس خانگی پس از گذراندن محکومیت زندان محکوم شدند. جرم آنها به اهتزاز درآوردن پرچم جمهوری ویتنام سابق و سردادن شعارهای ضد دولتی طی اعتراض علیه توقیف زمین در جلوی کنسولگری آمریکا بود. این سه زن اعضای «قربانیان بی عدالتی» هستند که علیه توقیف زمین، اخراج اجباری، خشونت پلیس و حبس های خودسرانه در ویتنام مبارزه می کنند. یک هفته پیش از آن، ویتنام یک وبلاگ نگار و یک فعال را به اتهام سوءاستفاده از آزادی برای ضربه زدن به منافع کشور به پنج سال و سه سال زندان محکوم کرده بود.

بحرین زرق و برق مسابقه بزرگ فرمول ۱ پوششی بر نقض حقوق بشر
عفو بین‌الملل ۱ آپریل ۲۰۱۶ بحرین در تعطیلی آخر هفته، میزبان مسابقه بزرگ فرمول ۱ است، رویدادی پر زرق و برق که این کشور را در معرض توجه بین‌المللی قرار می‌دهد. در بیرون از مسیر مسابقه، عفو بین‌الملل به ثبت موارد تاسف بار نقض حقوق بشر ادامه داده است. این سازمان از دولت‌مردان بحرین می خواهد به مناسبت مسابقه بزرگ همه زندانیان عقیدتی را ـ که فقط به‌خاطر ابراز صلح‌آمیز نظریات خود در زندان هستند ـ فوری و بی قید و شرط آزاد کنند. از جمله این زندانیان، سه مخالف سرشناس سیاسی ـ شیخ علی سلمان، ابراهیم شریف و فاضل عباس مهدی محمد ـ و نیز فعال حقوق بشر زینب الخواجه هستند. زینب الخواجه به همراه پسر کوچکش هادی روز ۱۴ مارچ برای گذراندن حکم زندان به‌خاطر پاره کردن عکس پادشاه دستگیر شد. مخالفان سیاسی دیگر که در سال ۲۰۱۱ دستگیر شده‌اند هنوز در زندان هستند.

دفاع از حقوق بشر

دفاع باراک اوباما از جنبش پرداخت حقوق برابر به زنان در آمریکا
بیدار زنی ۱۳ آپریل ۲۰۱۶ آقای اوباما در این سخنرانی از فعالیت‌های آولا بلمونت و آلیس پل از بنیانگذاران حزب ملی زنان آمریکا تقدیر کرد.آقای اوباما در این سخنرانی از فعالیت‌های آولا بلمونت و آلیس پل از بنیانگذاران حزب ملی زنان آمریکا تقدیر کرد.صدای امریکا: رئیس جمهوری ایالات متحده با اعلام این که موزه سوال-بلمونت، بخشی تاریخی از ساختمان کنگره که از سال ۱۹۲۹ میزبان “حزب ملی زنان” بوده است، به عنوان یکی از آثار ملی ایالات متحده، بار دیگر بر اصل برابری زنان تاکید کرد.

افغانستان موسکا؛ دختری‌که می‌خواهد در منطقه تحت کنترل طالبان قابله شود
بی بی سی فارسی ۱۲ آپریل ۲۰۱۶ مسکا می‌گوید از روزی که مرگ یک مادر را هنگام زایمان، آنهم به دلیل نبود دکتر با چشمان خود دیده، تصمیم گرفت قابله شود.به مناسبت روز جهانی صحت، در یک روز بارانی و بهاری، صبح زود کابل را به قصد لغمان ترک کردم. ولایتی نا امن در شرق افغانستان. قرار است به دیدن دختر ۲۱ ساله افغان بروم که طالبان مکتب (مدرسه) او را بسته اما اکنون مصمم است که در روستای تحت کنترل طالبان قابله شود

افغانستان وزارت صحت عامه ورکشاپ مراقبت‌های احترامانۀ مادری را دایر نمود
خبرگزاری پژواک ۱۲ آپریل ۲۰۱۶ وزارت صحت عامه اولین ورکشاپ ملی پلانگذاری برای مراقبت‌های احترامانۀ مادری را با هدف حصول و تقویت یک درک مشترک از معضل عدم حفظ حرمت و سوء استفاده در مراقبت‌های مادری، برگزار نمود. براى خواندن متن کامل گزارش، در اینجا کلیک نمایید

آمریکا اوباما یک بنای ملی را وقف آرمان برابری درآمد برای زنان کرد
بی بی سی فارسی ۱۳ آپریل ۲۰۱۶ این موزه در مرکز شهر واشنگتن در نزدیکی ساختمان کنگره قرار دارد.باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، که از جمله کسانی است که برای برابر شدن درآمد زنان با مردان می کوشد، یک بنای ملی را وقف این آرمان کرده است.آقای اوباما گفت که امیدوار است خانه سیوان-بلمونت، که زمانی مقر حزب ملی زنان بود، به نماد حقوق زنان بدل شود

کودکان

افغانستان اصابت مرمی هاوان بر یک مکتب در لغمان ۶ دانش آموز را کشته و زخمی کرد
سلام وطندار ۱۲ آپریل ۲۰۱۶ دفتر مطبوعاتی ولایت لغمان اعلام کرده است که از اثر اصابت یک مرمی هاوان به مکتب مولوی حبیب الرحمان در مرکز این ولایت، ۲ دانش آموز کشته و ۴ تن دیگر زخمی شده اند.دفتر مطبوعاتی ولایت لغمان در خبرنامهء نوشته است که زخمی ها برای تداوی به شفاخانه انتقال داده شده اند دفتر مطبوعاتی ولایت لغمان در خبرنامهء نوشته است که زخمی ها برای تداوی به شفاخانه انتقال داده شده اند.این حادثه حوالی ساعت ۱۰:۰۰ صبح امروز ( سه شنبه) در منطقه بصرام از مربوطات شهر مهترلام زمانی رخ داد که تمامی دانش آموزان در داخل صنف های درسی مصروف فراگیری درس بودند و یک مرمی هاوان به ساختمان این مکتب اصابت کرده است.

مکزیک کودکان مهاجر به امکان پناهندگی دسترسی ندارند
دیده بان حقوق بشر ۳۱ مارچ ۲۰۱۶ کودکان آمریکای مرکزی که از خطرات جدی فرار می‌کنند برای درخواست پناهندگی در مکزیک با موانع سختی روبرو هستند. این سازمان در گزارش «درهای بسته: شکست مکزیک در محافظت از کودکان پناه جو و مهاجر آمریکای مرکزی» اختلاف گسترده بین قانون و عمل در مکزیک را مستند کرده‌ است. قانون مکزیک از اشخاصی که زندگی یا امنیت شان در صورت بازگشت به کشور مبدا خود در خطر است، حمایت می‌کند. اما براساس آمار دولت‌ مکزیک کمتر از ۱ درصد از کودکانی که ماموران مهاجرت مکزیک دستگیر می‌کنند به‌عنوان پناهنده پذیرفته می‌شوند.

سوریه پسرک نجات یافته از اسارت « دولت اسلامی » داعش
دری نیوز ۱۴ آپریل ۲۰۱۶ جنگجویان داعش در آب آشامیدنی ادرار میکردند و همچنین در ان داروی بیهوشی را مخلوط میکردند و به ما می دادند. در عراق مبارزین نیروهای مردمی بچه خورد سال را از اسارت «داعش» نجات دادند و او حاضر شد از مشقت که بالای انها در اردوگاه شبه نظامیان گذشته بود حکایت نماید. به گفته او ، در یک محل داعشیان تنها کودکان را نگهداری میکرند ، انها را آزار و اذیت میکردند و مجبور شان میکردند تا « دولت اسلامی » را تعریف نمایند. جنگ جویان داعش کودکانی که قران را خوانده نمی توانستند مورد لت و کوب قرار میدادند.

اداره فدرالی تحقیقات امریکا طفل هفت ماهه را در لست تروریستان مظنون شامل ساخته است

دری نیوز ۱۲ آپریل ۲۰۱۶ به تعداد ۱۸ نفر علیه مرکز تعقیب فعالیت های تروریستی که لیست اشخاصی مظنون به دخالت در تروریزم را تشکیل میدهد، عرایض داده اند.منجمله معلوم شده که ادارات استخباراتی در چنین لست طفل هفت ماهه را شامل ساخته اند. در اسناد قضایی نام طفل تدقیق نشده است. هنگام تلاشی در میدان هوایی در تکت نشست در طیاره او تاپه با چهار حرف S زدند. این بدان معنی است که این شخص در لست اشخاصی مظنون به فعالیت های تروریستی شامل ساخته شده است. همه اشخاص شامل ساخته شده در این لست میگویند که آنها مورد توهین و تبعیض قرار گرفته اند

سیاست

تایلند گروه‌های حقوق بشر خواهان لغو فرمان شورای ملی صلح و نظم شدند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۵ آپریل ۲۰۱۶ فدراسیون، کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان، دیده بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، مجمع حقوق بشر و توسعه در آسیا و «حقوق را تقویت کنید» امروز با انتشار بیانیه ای مشترک اعلام کردند: تایلند باید فرمان ۱۳/۲۰۱۶ شورای ملی صلح و نظم را که با نقض حقوق بشر و حاکمیت قانون اختیارات وسیعی به نیروهای مسلح سلطنتی تایلند می‌دهد، فوری لغو کند. جنرال پرایوت چان اُ چا، رئیس شورای ملی صلح و نظم روز ۲۹ مارچ ۲۰۱۶ حکم ۱۳/۲۰۱۶ را پیرو ماده ۴۴ قانون اساسی موقت صادر کرد که به «ماموران پیشگیری و سرکوب» و دستیاران آنها از صفوف نیروهای مسلح، از جمله کماندوهای داوطلب شبه نظامی، اختیارات وسیعی برای پیشگیری از ۲۷ نوع جرم از جمله جرایم علیه صلح، آزادی و شهرت، مهاجرت، قاچاق انسان، مواد مخدر و اسلحه، و سرکوب این جرایم می دهد.

برای نخستین بار یک بانوی افغان کمیشنر سازمان همکاری کشورهای اسلامی شد
خبرگزاری افق ۱۴ آپریل ۲۰۱۶ در سیزدهمین نشست مقام‌های ارشد کشورهای اسلامی که در ترکیه در حال برگزاری است؛ اصیلا وردک به حیث کمیشنر حقوق بشر سازمان همکاری کشور های اسلامی انتخاب شد.اصیلا وردک از هفت سال بدینسو، در وزارت امور خارجه، ازجمله بحیث رئیس حقوق بشر و امور بین المللی زنان وزارت امور خارجه و معاون نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد ایفای وظیفه کرده است.

ایران اصفهان و ابطال آرای مینو خالقی
رادیو فردا ۱۳ آپریل ۲۰۱۶ گفتن اینکه تکلیف مینو خالقی منتخب سوم اصفهان در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی معلوم شده است یا نه، هنوز سخت است.اما روز شنبه قائم مقام وزارت کشور در گفت‌وگو با ایرنا خبرگزاری رسمی ایران از یک احتمال سخن به میان آورد.  حسینعلی امیری گفت اگر شورای نگهبان بر ابطال آرای مینو خالقی پافشاری کند، او دیگر نمی‌تواند به مجلس راه یابد. این مقام افزود با این فرض علیرضا آجودانی نماینده دیگر اصفهان در مجلس خواهد بود. یعنی منتخب ششم این حوزه که دارای ۲۵ درصد آرای صحیح به صندوق ریخته شده است.

ایران حمله به مولاوردی برای سفر نرفته، سکوت در برابر سفر رفته
شرق ۱۳ آپریل ۲۰۱۶ در روزهایی که رسانه‌های مخالف دولت در یک اقدام هماهنگ مصاحبه‌ها و گزارش‌های خود را علیه حضور معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری آماده می‌کردند و هر روز به بهانه حضور شهیندخت مولاوردی در شصتمین کنفرانس مقام زن، علیه این «معاونت فمینیست» مانیفست صادر می‌کردند، دو نماینده مجلس نهم، چمدان خود را برای حضور در یک جلسه حاشیه‌ای و شش‌ساعته برای رفتن به نیویورک و کنفرانس مقام زن آماده می‌کردند. این در حالی بود که مولاوردی نه به این کنفرانس رفت و نه قرار بود که برود، اما رسانه‌های مخالف حتی حاضر به انتشار تکذیبیه معاونت امور زنان نشدند و با وجود آنکه حتی وی برای گرفتن ویزا نیز اقدام نکرده بود اما علیه سخنرانی‌های احتمالی مولاوردی در سازمان ملل هم مصاحبه منتشر می‌کردند

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

رئیس جمهور ونزوئلا: زنان از سشوار استفاده نکنند
خبرگزاری جمهور ۱۳ آپریل ۲۰۱۶ نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا از زنان این کشور خواست که از سشوار برای خشک‌کردن موهایشان استفاده نکنند.به گزارش ایندیپندت، رئیس جمهور کشور نفت خیز ونزوئلا، که با بحران انرژی روبروست، این هفته از زنان خواست که برای مصرف انرژی، اجازه دهند موهایشان به حالت طبیعی خشک شود. مادور اشاره‌ای به مصرف مردان از سشوار نکرد.

آیا کارِ خانگیِ زنان مصداقِ استثمار است؟
روژ ۱۳ آپریل ۲۰۱۶ در این مقالە سعی خواهد شد کە با توجە بە تئوریِ ‘ارزش اضافی’ مارکس، و چندین مطالعەی اجتماعی و اقتصادیِ فمنیستی، بە این پرسش‌ها پاسخ دادە شود کە آیا کارِ خانگیِ زنان مصداق استثمار است؟ اگر هست، چگونە می‌توان ردِ این استثمار را در تحلیلِ اقتصادی گرفت و چە کسانی از آن منتفع می‌شوند؟ راەحل‌های پیشنهادیِ جبرانِ کارِ خانگیِ زنان چە سویەهایی را نادیدە می‌گیرند؟ و مدلِ خانوادەی استاندارد (مرد شاغل، زن خانەدار)، چە جایگاهی در این استثمار دارد؟

فرهنگ و جامعه

ایران ازدواج زودهنگام عامل بازماندگی دختران از تحصیل
بیدار زنی ۱۲ آپریل ۲۰۱۶ ازدواج های دانش آموزشی در سال های اخیر نمود بیشتری در استان های جنوبی کشور پیدا کرده که تبعات خاص خود را نیز به همراه داشته است. ازدواج هایی که در آن دختران ۱۵ و ۱۶ ساله و حتی کمتر پای سفره عقد می نشینند و خیلی زود بی خیال درس و تحصیل می شوند. مدیرکل امور زنان وزارت آموزش و پرورش در این باره می گوید ازدواج زودهنگام و عدم اعتقاد خانواده ها به تحصیل دختران موجب می شود تا دانش آموزان دختر از ادامه تحصیل بازمانند. مهناز احمدی ، عمده ترین عوامل بازماندگی از تحصیل را فرهنگی و نبود امکانات دانسته و گفته با همفکری، همدلی و همراهی مسئولان و همه نهادها می توانیم مشکل بازماندگی از تحصیل را حل کنیم.

افغانستان تقدیر از بانوان مدال آور افغان توسط مجتمع جامعه مدنی
دویچه وله ۱۳ آپریل ۲۰۱۶ موسسه مجتمع جامعه مدنی افغانستان (مجما) با برگزاری برنامه‌ای از چند تن از بانوان مدال آور تقدیر کرد. این ورزشکاران توانسته اند با وجود کمبود امکانات و محدودیت‌هایی که برای ورزش زنان در افغانستان وجود دارد، از مسابقات بین المللی و منطقه‌ای چندین مدال بگیرند. عزیز رفیعی، رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان در مصاحبه‌ای با دویچه وله در این رابطه شرح می‌دهد.

حق بر باروری
بیدارزنی ۱۳ آپریل ۲۰۱۶ مفهوم حقوق باروری و جنسی، به توانایی تمام افراد در تنظیم باروری و بهره بردن از یک رابطه جنسی ایمن و رضایت‌بخش دوطرفه فارغ از تبعیض، اجبار و خشونت اشاره دارد. ساختار این حقوق متشکل از حق انتخاب در ازدواج و تشکیل خانواده، حق تصمیم‌گیری در خصوص فرزندآوری، حق تصمیم‌گیری جنسی فارغ از تبعیض و خشونت و حق آگاهی از اطلاعات و آموزش‌های لازم است.

ازدواج در تلگرام؛ زنان و تغییر معیارها
رادیو زمانه ۱۴ آپریل ۲۰۱۶  روزگاری عجیب‌ترین حالت ازدواج، ازدواج‌های پستی و از راه دور بودند؛ اغلب ازدواج مردان مهاجر به خارج که چند سالی بعد از مهاجرت، به فکر ازدواج با دختری از شهر و دیار خود می‌افتادند. گرچه بسیاری از از این افراد موفق می‌شدند با نشان دادن چند عکس، زنی را با وعده زندگی در خارج به ازدواج ندیده و نشناخته با خود راضی کنند، اما ازدواج پستی همیشه هشدارها و مخالفت‌های کارشناسان مسائل ازدواج را به همراه داشته است.

کتاب، مقاله، گزارش و تحقیق

ایران بازگشت ۲۰۰ زن از« شفق» به پس کوچه های «هرندی»
ایران ۱۳ آپریل ۲۰۱۶ هنوز چند ماه از اجرای طرح جمع‌آوری معتادان محله هرندی و انتقال آنها به کمپ‌های ترک اعتیاد نگذشته صدای اعتراضات برای بی‌نتیجه ماندن این طرح بلند شده است. آن‌طور که فاطمه دانشور می‌گوید حدود ۲۰۰ نفر از ۴۰۰ زنی که در این طرح جمع‌آوری شده‌اند، پس از ترخیص و تحمل درد و رنج زیاد برای ترک در کمپ شفق، دوباره در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف محله هرندی و بویژه پارک حقانی رها شده‌اند و بیم آن می‌رود که در فاصله‌ای کوتاه به علت وضعیت تکان دهنده مصرف عیان و خرده‌فروشی مواد در این محله ، دچار لغزش شوند مشاهدات میدانی برخی کارشناسان و خبرنگاران هم نشان می‌دهد که تعدادی از آنها در فاصله چند ساعت، دوباره مصرف مواد را از سر گرفته‌اند. فاطمه دانشور، عضو شورای شهر تهران در حاشیه جلسه علنی دیروز این شورا در این خصوص گفت: من هر چقدر بیشتر با این افراد(معتادان کارتن‌خواب) از نزدیک برخورد می‌کنم، متوجه می‌شوم که این شیوه زندگی انتخاب خود آنهاست و اغلب آنها ترجیح می‌دهند که دوباره به هرندی باز گردند. آنها درواقع این وضعیت را به عنوان یک سبک زندگی پذیرفته‌اند. البته این موضوع به یک پژوهش نیاز دارد. پس شاید با جمع‌آوری اجباری آنها نتوانیم به هدف برسیم، چون به محض اینکه رها شوند، شیوه زندگی گذشته خود را از سر می‌گیرند.

ایران داستان‌خوانی در کلن: معرفی رمان «سهم من»
دویچه وله ۱۱ آپریل ۲۰۱۶  پرینوش صنیعی بخش‌هایی از رمان تازه خود “سهم من” را برای جمعی از علاقه‌مندان ایرانی و آلمانی در “تالار عکاسی” شهر کلن خواند. این رمان به عنوان برداشتی از تاریخ معاصر ایران از نظرگاه یک زن، مطرح شده است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی فارسی، دویچه وله، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر،عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر،سلام وطندار،بیدار زنی، خبرگزاری پژواک، دری نیوز، خبرگزاری افق، رادیو فردا، شرق، خبرگزاری جمهور، روژ، رادیو زمانه، ایران.

پیوست‌ها: