international

کودکان فلسطینی:‌ خانه های ما را ویران نکنید

index

عکس:‌ در تارنمای شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

یمن بمب های آمریکا در حمله مرگبار به بازار مورد استفاده قرار گرفت
دیده بان حقوق بشر ۷ آپریل ۲۰۱۶ حمله‌های هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی با استفاده از از بمب های ارسالی آمریکا دست کم ۹۷ غیرنظامی از جمله ۲۵ کودک را در ۱۵ مارچ ۲۰۱۶ در شمال غربی یمن کشت. دو حمله به بازاری شلوغ در روستای مستبا که شاید ۱۰ جنگجوی حوثی کشته شده باشند، به مرگ شمار بی تناسبی غیرنظامی انجامید که ناقض حقوق جنگ است. این حمله‌های غیرقانونی وقتی به عمد یا با بی احتیاطی رخ دهد جنایت‌ جنگی است. دیده بان حقوق بشر در تحقیقات در محل در ۲۸ مارچ بقایای بمب جی بی یو ۳۱ را که با ماهواره هدایت می‌شود، یافت. این بمب ۲۰۰۰ کیلویی را به همراه وسایل هدایت ماهواره ای آن آمریکا تامین کرده است.

اسراییل پلیس کودکان بازداشت شده فلسطینی را مورد تعدی قرار می‌دهد
دیده بان حقوق بشر ۱۱ آپریل ۲۰۱۶ نیروهای امنیتی اسراییل کودکان بازداشت شده فلسطینی در کرانه غربی را مورد تعدی قرار می‌دهند. شمار کودکانی که نیروهای امنیتی اسراییلی دستگیر کرده‌اند از اکتبر ۲۰۱۵ به بعد دو برابر شده است. گفت‌وگو با کودکان بازداشت شده، فیلم های ویدیویی و گزارش‌های وکلا نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی اسراییلی از خشونت نالازم برای دستگیری کودکان استفاده می‌کنند و در بعضی از موارد آنها را می زنند و در شرایط ناامن و تعدی آمیز نگه می دارند. وکلا و گروه‌های حقوق بشر به دیده بان حقوق بشر گفتند که نیروهای امنیتی اسراییل به‌طورِ معمول از کودکان بدون حضور والدین آنها بازجویی می‌کنند که ناقض حقوق بین‌المللی و حقوق داخلی اسراییل در مورد کودکان بازداشت شده است. بر اساس این حقوق، کودکان باید فقط به‌عنوان آخرین چاره دستگیر شوند و نباید مجبور به اعتراف به تقصیر شوند. کنوانسیون حقوق کودک الزام می‌کند که نیروهای امنیتی باید در تمام جنبه های نظام عدالت نوجوانان منافع عالی کودک را در نظر بگیرند.

اسراییل تخریب خانه ها در کرانه باختری
دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ۸ آپریل ۲۰۱۶ اداره امور غیرنظامی اسراییل دیروز دست به تخریب ساختمان هایی در کرانه باختری زد، از جمله در پنج منطقه بدوی نشین که در سال ۲۰۱۶ تخریب های بیشتری در آنها انجام شده است. امروز در روستای الزعیم، نیلین و الخدر ساختمان های مسکونی، در مجموع، ۵۴ ساختمان ویران شد و ۱۲۴ تن، از جمله ۶۰ کودک آواره شدند. در پنج منطقه بدوی نشین در فرمانداری بیت المقدس (اورشلیم)، ۱۴ ساختمان تخریب شد و ۵۵ تن از جمله ۳۱ کودک آواره شدند. در فرمانداری نابلوس، دولت‌مردان اسراییل ۳۴ ساختمان را تخریب کردند؛ ۶۹ فلسطینی از جمله ۲۹ کودک آواره شدند. شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای نیز گزارش داد که در سال ۲۰۱۶، در مجموع ۴۰۶ ساختمان متعلق به فلسطینی ها در کرانه غربی (۳۷۰ مورد) و بیت المقدس شرقی (۳۶ مورد) ویران شده که ۵۳۴ تن را آواره کرده است.

مقدونیه مأموران در مرز یونان با پناهجویان درگیر شدند؛ پرتاب گاز اشک آور به پناهجویان در مرز

ایران

اعدام دست‌کم هفت زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج

«بی‌خبری مطلق» از وضعیت آفرین چیت‌ساز، روزنامه‌نگار زندانی

ناهید گرجی برای تحمل ۳ سال حبس به زندان رفت

بازگشت مجید محمدی معین به زندان اوین

با حکم نماینده رهبر در مشهد، کنسرت علی زند وکیل لغو شد

عاملان غیردولتی

نیجریه «کلاس ها را آتش زدند»
دیده بان حقوق بشر ۱۱ آپریل ۲۰۱۶ بوکو حرام در نیجریه یکی از مرگبارترین گروه‌های مسلح در جهان است. به گزارش شاخص تروریستی جهان ۲۰۱۵ که موسسه اقتصاد و صلح منتشر می‌کند، این گروه فقط در سال ۲۰۱۴ مسؤول مرگ بیش از ۶۶۴۴ تن در نیجریه و کامرون بوده است. تحقیق دیده بان حقوق بشر نشان می‌دهد که از زمان آغاز حمله‌های این گروه در نیجریه در سال ۲۰۰۹ در حدود ۱۰۰۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند. اسلامیون “بوکوحرام” ده ها کودک را به سوءقصدهای انتحاری فرستاده اند

بنگلادش دانشجوی طرفدار سکولاریسم به قتل رسید

لبنان یکی از مسوولان بلندپایه سازمان آزادیبخش فلسطین به قتل رسید

عدالت

پرتغال دیوان عالی کشور حکم استرداد مامور سیا به ایتالیا را تایید کرد
نیویورک تایمز ۱۱ آپریل ۲۰۱۶ دیوان عالی کشور حکم استرداد مامور پیشین سازمان سیا را به ایتالیا تایید کرده است. پس از این که دولت جرج بوش دستور بازداشت مظنونان را در پی حمله های ۱۱ سپتامبر صادر کرد، این مامور در ارتباط با ربایش یک روحانی مصری در سال ۲۰۰۳، به صورت غیابی محکوم شده بود. مامور پیشین، سابرینا دِ سوزا، دارای تابعیت دوگانه آمریکایی و پرتغالی است و هر گونه تخلفی را در زمانی که زیر پوشش دیپلمات در شهر میلان در ماموریت مخفی بود، انکار کرده است. دِ سوزا در ماه اکتبر پس از صدور حکم جلب اروپایی در فرودگاه لیسبون کوتاه بازداشت شد. او در سال ۲۰۰۶ از جمله ۲۶ آمریکایی ـ گویا ۲۵ مامور سیا و یک افسر ارتش ـ بود که در ایتالیا به‌خاطر شرکت در ربایش اسامه مصطفی حسن نصر ـ مشهور به ابو عمر ـ محکوم شد. این روحانی مصری در فوریه ۲۰۰۳ در روز روشن در خیابانی در میلان ربوده شد. دِ سوزا که در سال ۲۰۰۹ از سیا استعفا کرد، غیابی در ایتالیا به شش سال زندان محکوم شده و اینک از دولت ایتالیا درخواست بخشش کرده است. وکیل او قصد دارد از دادگاه قانون اساسی پرتغال درخواست ابطال حکم استرداد را کند.

نیجریه ارتش باید درباره‌ی قتل عام ۳۴۷ شیعه روشن خبررسانی کند
عفو بین‌الملل ۱۲ آپریل ۲۰۱۶ گزارش های منتشر شده درباره‌ی عملکرد ارتش در کشتار و دفن مخفیانه ۳۴۷ تن از پیروان یک گروه مذهبی شیعه در گورهای دسته جمعی باید فوری مورد تحقیق قرار گیرد و مسؤولان کیفری این جنایت‌ها محاکمه شوند. یکی از مسؤولان دولتی در نشست علنی کمیسیون قضایی تحقیق در زریا در ۱۴-۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ این کشتار را تایید کرده است که با یافته های عفو بین‌الملل سازگار است. دولت ایالتی شمال نیجریه از دفن اجساد ۳۴۷ تن از شیعیان در گورهای دسته‌جمعی خبر داد

حقوق مدنی و سیاسی

مصر ۷۴۰۰ غیرنظامی در دادگاه های نظامی محاکمه‌ شده‌اند
دیده بان حقوق بشر ۱۳ آپریل ۲۰۱۶ دادگاه های نظامی دست کم ۷۴۲۰ غیرنظامی را پس از صدور حکم رئیس جمهور السیسی در اکتبر ۲۰۱۴ تاکنون محاکمه کرده‌اند. این فرمان صلاحیت دادگاه های نظامی را افزایش داد. فهرست غیرنظامیانی را که دادگاه های نظامی محاکمه کرده‌اند گروه هماهنگی حقوق و آزادی های مصر منتشر کرده که گستره استفاده دولت السیسی از نظام عدالت نظامی برای سرعت دادن به سرکوب مخالفان را نشان می‌دهد. به گفته خانواده های متهمان، اکثر متهمان در محاکمه های دسته جمعی محکوم شدند که ناقض موازین دادرسی اساسی است و بعضی از دادگاه ها به اعتراف هایی اتکا کردند که زیر شکنجه به دست آمده بود.

قرقیزستان پارلمان باید لایحه تبعیض آمیز علیه سازمان‌های غیردولتی را رد کند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ آپریل ۲۰۱۶ پیش نویس تازه لایحه مربوط به سازمان‌های غیردولتی که پارلمان فردا در شور دوم بررسی می‌کند در صورت تصویب فعالیت های جامعه‌ی مدنی در قرقیزستان را محدود خواهد کرد. کمیسیون حقوق بشر و قوانین اساسی لایحه را در ظرف کمتر از ۱ دقیقه تصویب کرد. این لایحه که سه نماینده‏ پیشین پارلمان در سال ۲۰۱۳ پیشنهاد کردند ابتدا قرار بود تمام سازمان‌های غیردولتی را که از خارج کمک مالی دریافت می‌کنند، «عامل خارجی» تلقی کند. قانون مشابهی در سال ۲۰۱۲ در روسیه تصویب و باعث شد بیش از ۱۲۰ سازمان «عامل خارجی» تلقی و بعضی از آنها تعطیل شوند.

آمریکا رهنمودهای تجسس و مراقبت می تواند حقوق مردم را به خطر بیاندازد
دیده بان حقوق بشر ۱۱ آپریل ۲۰۱۶ هر کسی که به جرم کیفری متهم می‌شود باید بداند دولت از کجا و چگونه مدرک خود را به دست آورده تا بتواند منصفانه دفاع کند. به این دلیل است که قانون اساسی آمریکا دادن اطلاعات مساعد درباره‌ی متهم را مقرر کرده است. اما اکنون دولت آمریکا رهنمودهای تازه ای را تدوین می‌کند که نهادهای اجرای قانون راحت تر بتوانند به اطلاعاتی مثل ایمیل ها و پیامک های به دست آمده از طریق حکم های مخفی تجسس و مراقبت دسترسی داشته باشند. بدین ترتیب خطر استفاده دولت از مدارک به دست آمده از طریق مخفی و بدون حکم در پیگردهای کیفری افزایش می یابد.

فرانسه معترضان شب شهرها را با فراخوان انقلابی تغییر اشغال کرده‌اند
گاردین ۸ آپریل ۲۰۱۶ بیش از یک هفته است که گردهمایی های گسترده شبانه جنبش شهروندی در فرانسه به راه افتاده و دولت را تکان داده است. با آغاز شب، هزاران تن در میدان عظیم جمهوری نشستند و به نوبت با استفاده از میکروفن هر چه را می خواهند محکوم کردند: سلطه گوگل، فرار از مالیات، نابرابری در شهرک های مسکونی. بحث تا اوایل صبح ادامه پیدا کرد. سوپ و ساندویچ پخش می شد و گروهی معترض آوازهای انقلابی می خواندند. سپس، چند تنی از معترضان در چادرها خوابیدند تا میدان را برای شب «اشغال» کنند. اما پلیس از آنها خواست میدان را ترک کنند. صبح روز بعد برگشتند و دوباره بساط خود را برپا کردند. بیش از یک هفته است که این گردهمایی های اعتراضی ـ پدران و مادران با کودکان، دانشجویان، کارگران، هنرمندان و بازنشستگان ـ در سراسر فرانسه به راه افتاده و شمار مردم رو به افزایش است. دولت نگران است. این جنبش روز ۳۱ مارچ پس از آخرین تظاهرات خیابانی دانشجویان و سندیکاهای منتقد تغییرات پیشنهادی دولت فرانسواز اولاند در قانون کار به راه افتاد.

انتخابات شفاف برای یافتن بهترین رهبر برای سازمان ملل
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۲ آپریل ۲۰۱۶ امروز نخستین نشست عمومی برای شنیدن سخنان نامزدهای پست دبیر کلی سازمان ملل برگزار می‌شود. نخستین بار در تاریخ سازمان ملل است که نامزدها از درخواست خود در مجمع عمومی سازمان ملل دفاع خواهند کرد و سخنان آنها زنده پخش خواهد شد. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به دو ائتلاف از سازمان‌های جامعه‌ی مدنی برای انتخاب دبیر کل پیوسته است. هفت بیلیون تن در جهان زیر تاثیر تصمیم های دبیر کل هستند. اما دبیر کل را فقط پنج کشور در فرایندی مخفی انتخاب می‌کنند که تاکنون بر جا مانده است. ائتلاف یک تن برای هفت بیلیون هفت جنبه را برای انتخاب دبیر کل برشمرده است. در ائتلاف دیگری فدراسیون، عفو بین‌الملل، دیده بان حقوق بشر و سازمان‌های هشت اولویت حقوق بشری را برای دبیر کل مشخص کرده‌اند.

آمار و ارقام مجازات اعدام در جهان در سال ۲۰۱۵ ـ ویدئو

ایران

مصطفی عزیزی از زندان آزاد شد

اعدام در ایران: اصلاح قانون، اصرار بر اجرا

روایت‌‌ محمد سیف‌زاده از زندان‌های اوین و رجایی‌شهر

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

یونان پناه‌جویان در بحبوحه شتاب برای اجرای معامله اتحادیه‌ی اروپا با ترکیه در شرایط بد حبس شده‌اند
عفو بین‌الملل ۷ آپریل ۲۰۱۶ هزاران پناه‌جو و مهاجر در شرایط تاسف باری در نامطمئنی، ترس و یاس رو به رشد درباره‌ی سرنوشتشان تحت معامله اتحادیه‌ی اروپا ـ ترکیه به سر می برند. عفو بین‌الملل موفق شد از دو بازداشتگاه به شدت محدود در جزایر لزبوس و چیوس در روزهای ۵ و ۶ آپریل ۲۰۱۶ دیدار کند. در حدود ۴۲۰۰ تن در این دو محل در بازداشت هستند. اکثر آنها پس از آغاز معامله ترکیه با اتحادیه‌ی اروپا وارد جزایر یونان شده‌اند و بعضی از آنها دو هفته یا بیشتر در بازداشت به سر می برند. عفو بین‌الملل با ۸۹ تن در این دو جزیره گفت‌وگو کرده است. هیات عفو بین‌الملل با شمار بزرگی از اشخاص آسیب‌پذیر از جمله مادران با نوزادان و کودکان کوچک و اشخاص معلول و به شدت بیمار صحبت کرد.

ایران

سی درصد جمعیت ایران زیر خط فقر قرار دارند

کشته شدگان گمنام و بی نشان حوادث کار زیر خاک – مجرمین آزاد، برای درآمد بیشتر

تبعات سیاست‌های نئولیبرالی در بهداشت ایران

دولت می‌گوید هفت میلیون تن از یارانه‌بگیران حذف شده‌اند، مجلس می‌گوید ۲۴ میلیون نفر

دفاع از حقوق بشر

نامه به انجمن قلم آمریکا:‌ با دولت اسراییل همکاری نکنید
عدالت‌ ـ کمپین نیویورک برای تحریم اسراییل ۵ آپریل ۲۰۱۶ دولت اسراییل «قهرمان» آزادی بیان نیست. ما امضاکنندگان زیر، از جمله شرکت کنندگان در جشنواره‌ی صداهای جهانی پن، از این جشنواره‌ی می خواهیم حمایت سفارت اسراییل را رد کند. این سفارت در میان «قهرمانان» جشنواره‌ی و حامی یکی از میزگردها ذکر شده است. با توجه به رسالت مرکز پن آمریکا در حمایت از آزادی بیان، جای تاسف شدید است که این جشنواره‌ی حمایت دولت اسراییل را پذیرفته، با وجود این‌که این دولت محرومیت دیرینه مردم فلسطین و از جمله نویسندگان و روزنامه‌نگاران فلسطین را تشدید کرده است. پن اینترنشنال در سال ۲۰۱۱ از حبس نویسنده فلسطینی دکتر احمد قطامش در اسراییل انتقاد کرد. در حمله ۵۰ روزه اسراییل به نوار غزه که به مرگ بیش از ۲۱۰۰ فلسطینی و از جمله ۵۰۰ کودک انجامید، پن اینترنشنال «کشتن و حمله عمدی به روزنامه‌نگاران، سازمان‌های رسانه ای و زیرساخت های آنها» را محکوم کرد.

حقوق بشر باید زیربنای راه‌برد جهانی اتحادیه‌ی اروپا را تشکیل دهد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۷ آپریل ۲۰۱۶ بیانیه‌ی شبکه‌ی حقوق بشر و دمکراسی: عالی اتحادیه‌ی اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی و نایب رئیس کمیسیون اروپا، فدریکا موگرینی، فرایند ارزیابی راه‌بردی آغاز کرده است تا اساس راه‌برد جهانی تازه‌ای را برای سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه‌ی اروپا پیش از ژوئن ۲۰۱۶ تقویت کند. این راه‌برد در آینده‌ی قابل پیش بینی به اهداف و منافع سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا شکل خواهد داد. بحث درباره‌ی راه‌برد تازه جهانی اتحادیه‌ی اروپا زمانی به راه افتاده که ما شاهد نقض روزافزون حقوق بین‌المللی بشر و حقوق بین‌المللی بشردوستانه و معافیت از مجازات در مورد نقضِ فاحشِ حقوق بشر در سطح جهان هستیم. دولت‌های سرکوبگر نیرو و منابع زیادی را برای به سکوت کشاندن مدافعان حقوق بشر، فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، اقلیت‌ها و دیگر منتقدان سیاست‌های دولتی و افشاگران سوءاستفاده از قدرت، فساد و حکومت‌داری بد صرف می‌کنند. در چنین شرایطی، واکنش نیرومند و بامعنای اتحادیه‌ی اروپا برای محافظت از حقوق بشر همه‌ی مردم لازم است. این واکنش از جمله باید اراده‌ی سیاسی برای مقابله با منافع خاصِ تضعیف‌کننده‌ی حقوق بشر و دمکراسی را به نمایش بگذارد.

بحرین ۳۹ سازمان‌ غیردولتی خواهان آزادی بی قیدوشرط زینب الخواجه شدند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ آپریل ۲۰۱۶ سازمان‌های غیردولتی بحرینی و بین‌المللی دستگیری مدافع حقوق بشر زینب الخواجه را به همراه فرزند نوزاد او به شدت محکوم و اعلام کردند دستگیری او به‌خاطر استفاده از آزادی بیان و آزادی گردهمایی، حبس خودسرانه است.

نامه مشترک سرگشاده به اباما برای آزادی مدافعان حقوق بشر زندانی در کشورهای عربی خلیج
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۸ آپریل ۲۰۱۶ یازده سازمان‌ بین‌المللی و محلی از اباما خواستند در هنگام حضور در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج برای آزادی مدافعان حقوق بشر زندانی در این کشورها تلاش کند. کشور میزبان عربستان سعودی به‌طورِ منظم به مدافعان حقوق بشر و سازمان‌های حقوق بشر حمله می‌کند. حاکمان بحرین مدافعان حقوق بشر را به زندان انداخته اند، سفر آنها را ممنوع کرده‌اند یا باعث تبعید آنها شده‌اند. در امارات متحده عربی، در پی تصویب قوانین جرایم فضای مجازی و ضد تروریسم امکان مخالفت از بین رفته است. مدافعان حقوق بشر سرشناس و فعالان اصلاح طلب حکم های زندان تا ۱۵ سال را می گذرانند. در کویت، قانون جرایم فضای مجازی آزادی بیان را بیشتر محدود خواهد کرد.  یکی از بنیانگذاران کمیته نظارت بر نقض حقوق بشر غیابی به سه سال زندان محکوم شده است. در عمان، سازمان امنیت داخلی حمله خود به مدافعان حقوق بشر را افزایش داده است. یکی از مدافعان زندانی است و دیگری فرار کرده است. قانون اساسی قطر آزادی بیان را مجاز کرده است، اما در عمل ممنوعیت دولتی بر هر نوع مخالفت به نبود گروه‌های حقوق بشر انجامیده است.

اکوادور اتحادیه‌ی اروپا بایستی به حقوق زمین، جرم انگاری و عدالت توجه نشان دهد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۸ آپریل ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان‌های همکار آن در اکوادور در نامه ای به اتحادیه‌ی اروپا توجه مسؤولان آن را به وخامت وضع مدافعان حقوق بشر در اکوادور جلب کردند و خواهان اقدام این اتحادیه برای محافظت از مدافعان حقوق بشر شدند.

بنگلادش با قتل یک فعال سکولار دیگر، دولت‌مردان باید اقدام کنند
عفو بین‌الملل ۷ آپریل ۲۰۱۶ قتل فجیع یک فعال سکولار دیگر در بنگلادش یادآور وحشتناکی است که دولت‌مردان از محافظت اشخاص برای استفاده از آزادی بیان خود قصور می‌کنند. دیشب در داکا، چهار مرد نقاب به صورت با قمه به نظام الدین صمد حمله کردند و سپس او را با شلیک گلوله به قتل رساندند. هیچ کس مسوؤلیت این قتل را نپذیرفته، اما این قتل مشابه قتل فعالان سکولار به دست گروه‌های رادیکال اسلام گرا در سال گذشته است.

فیلیپین تحقیق معتبر درباره‌ی تیراندازی پلیس به معترضان انجام دهید
دیده بان حقوق بشر ۸ آپریل ۲۰۱۶ پلیس فیلیپین ممکن است از خشونت مرگبار نالازم برای به هم زدن تظاهرات کشاورزان در روز ۱ آپریل ۲۰۱۶ استفاده کرده باشد. پلیس از اسلحه و باتون علیه معترضان از جمله زنان و کودکان استفاده کرد؛ بعضی از معترضان به پلیس سنگ پرتاب کردند. دو تن کشته و ده ها تن زخمی و بستری شدند. پلیس ۷۹ تن را بازداشت و ۷۴ تن را متهم کرد. کمیسیون رسمی حقوق بشر، پلیس فیلیپین و کمیسیون عدالت و حقوق بشر سنا در مورد این وقایع تحقیق می‌کنند.

نیجریه دختران ما را بازگردانید:‌ دختران دانش آموز که بوکو حرام ربود هنوز پیدا نشده‌اند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ آپریل ۲۰۱۶ دو سال پیش، گروه مسلح اسلام گرای بوکو حرام ۲۷۶ دختر دانش آموز را در چیبوک ربود. بعضی از این دختران موفق به فرار شدند، اما گزارش ها حاکی است که عده ای دیگر مورد تجاوز، بردگی یا مغزشویی برای جنگیدن به نفع این گروه قرار گرفتند. بنا به شایعه ها، ممکن است بعضی از آنها کشته شده باشند. سازمان‌های ما بی عملی دولت‌مردان نیجریه را محکوم می‌کنند که هنوز محل این دختران را نیافته اند، به خانواده هایشان اطلاعی نداده اند و از محافظت از آن عده که هنوز زنده هستند، بازگرداندن آنها و به عدالت سپردن مرتکبان ربایش قصور کرده‌اند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر جنایت‌های این گروه مسلح را از زمان تشکیل آن در سال ۲۰۰۲، از جمله جنایت‌های جنسی و جنسیتی آن را ثبت کرده است. نگاه کنید به گزارش فدراسیون: «نیجریه: جنایت‌های گسترده بوکو حرام

ایران

فراخوانی به اتحادیه‌ی اروپا برای راه‌بُرد منسجم و چند وجهی حقوق بشر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۲ آپریل ۲۰۱۶ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان‌های عضو آن در ایران، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران و کانون مدافعان حقوق بشر، در آستانه‌ی سفر فدریکا موگرینی، نماینده‌ی عالی اتحادیه‌ی اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، به ایران در روزهای ۱۷ـ۱۶ آوریل ۲۰۱۶ نامه‌ی سرگشاده‌ا‌‌‌ی را برای او فرستادند: در آستانه‌ی سفر شما به تهران، این نامه را‌ می‌نویسیم تا تعهدات موجود در ماده‌ی ۲۱ عهدنامه‌ی اتحادیه‌ی اروپا را یادآوری کنیم که‌ می‌گوید پیشرفت حقوق بشر در سراسر جهان هدایت‌گر سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا خواهد بود؛ این الزام در تعهدات معین چارچوب راه‌بُردی و برنامه‌های عملِ حقوق بشر و دمکراسی اتحادیه‌ی اروپا مشخص شده است. سفر آتی شما در زمان تعیین کننده‌ای برای توسعه‌ی روابط اتحادیه‌ی اروپا با ایران انجام می‌شود. در پی لغو تحریم‌های هسته‌ای، شاهد آغاز همکاری روبه‌‌گسترش بین کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا و ایران در چند زمینه بوده‌ایم، از جمله تجارت، نیرو و فناوری. با وجود این، باید در نظر داشت که این روابط روبه‌افزایش در عین حال بر اهمیت موضع و نفوذ اتحادیه‌ی اروپا در پشتیبانی از حقوق بشر‌ می‌افزاید. با توجه به سرپیچی مداوم دولت‌مردان ایران از همکاری با کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، نقش اتحادیه‌ی اروپا، بیش از پیش اهمیت‌ می‌یابد.

گفت‌وگو با عبدالکریم لاهیجی درباره سفر موگرینی به ایران و مسئله حقوق بشر

تمدید تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ۸۲ مقام ایرانی

فعالان سیاسی ایران خواهان آزادی بهاره هدایت شدند

زنان

آیا کارِ خانگیِ زنان مصداقِ استثمار است؟

توسعه‌ی پایدار، برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان

حق ازدواج برای همه

زن ستیزی در مذهب

سیمون دوبووار و تاثیری که بر مبارزات زنان ایران گذاشت

ایران

مهسا ترابی برای اعتراض به ممنوعیت حضور زنان ۴۲ کیلومتر در ماراتن پارس دوید

خشونت خانگی و کنترل زنان در فضای مجازی

فرهنگ و اندیشه

آمریکا اباما می گوید «بدترین اشتباه» دوره ریاست جمهوری‌اش در لیبی بود
گاردین ۱۲ آپریل ۲۰۱۶ اباما می گوید «بدترین اشتباه» دوره ریاست جمهوری‌اش در لیبی بود، «برای این که برای روز پس از مداخله ـ که به نظر من [اباما] کار درستی بود ـ برنامه ریزی نکرده بودیم.» اباما در ماه مارچ هم در این زمینه در مصاحبه با مجله آتلانتیک گفته بود: در بمباران لیبی در سال ۲۰۱۱، دیوید کامرون «حواسش به جای دیگری پرت بود» و سارکوزی می خواست برای کشور خودش تبلیغ کند.

بنگلادش درگیری سیاسی، افراطی گری و عدالت کیفری
گروه بین المللی بحران، ۱۱ آپریل ۲۰۱۶ با اوجگیری رقابت سیاسی بین دولت حزب عوامی لیگ و حزب ملی بنگلادش، سرکوب نیز شدت می گیرد. در عین حال، نظام عدالت کیفری به شدت سیاسی و ناکارآ به جای تقویت حاکمیت قانون، آن را تضعیف می‌کند. دولت باید تشخیص دهد که تغییر مسیر به نفع آن است، وگرنه در مهار افراطی گری خشن یا تهدیدهای سیاسی ناکام خواهد ماند. بخش اصلی مسیری عاقلانه تر غیرسیاسی کردن و تقویت کلیه جنبه های عدالت کیفری از جمله نظام قضایی است تا به مشکلات مربوط به نظم و قانون کشور توجه و از سقوط دمکراتیک جلوگیری کند. درگیری سیاسی بین این دو حزب به سطح بالای خشونت و واکنش خشن دولت انجامیده است. زیاده روی های دولت علیه مخالفان سیاسی و منتقدان شامل ناپدید شدن های قهری، شکنجه و قتل های فراقضایی است. پلیس که وظیفه حمله به مخالفان را دارد و قوه‌ی قضاییه زیر فشار که ناگزیر باید رهبران و فعالان مخالف را مورد پیگرد قرار دهد، اکنون با تهدید تازه ای از افراطیون خشن روبرو هستند. فضای بی بند و بار حقوقی به افراطیون اجازه تشکل دوباره می‌دهد و این وضع به قتل وبلاگ نگاران سکولار و خارجی ها و حمله به اقلیت‌های دینی در سال ۲۰۱۵ انجامید. واکنش دولت به افزایش افراطی گری از جمله با دستگیری و پیگرد چند مظنون بدون رعایت موازین دادرسی فرصت های بیشتری برای این گروه ها فراهم می‌کند.

پاکستان برای چه باید به وطن جنگ زده بازگشت
شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۴ آپریل ۲۰۱۶ ارتش پاکستان می گوید به مرحله نهایی عملیات پاکسازی جنگجویان از مناطق مرزی با افغانستان رسیده و دولت قصد دارد آوارگان فراری از درگیری را تا پایان امسال بازگرداند. اما فراریان میل ندارند بازگردند و می گویند جبران خسارت دولتی برای بازسازی خانه و کاشانه شان اصلا کافی نیست. بیش از ۱٫۲ میلیون تن پس از تهاجم ارتش پاکستان به گروه‌های جنگنده در جون ۲۰۱۴ آواره شده‌اند. اما دولت می گوید در حدود نیم میلیون در اردوگاه های اطراف پیشاور هستند. اشخاصی که بازگشته اند، می گویند دولت کاری برای بازسازی آبادی های ویران شده شان انجام نداده است.

ایران دست‌های بسته جامعه مدنی

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، سازمان ملل (دفتر هماهنگی امور بشردوستانه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین)، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عدالت‌ ـ کمپین نیویورک برای تحریم اسرائیل، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، گروه بین المللی بحران، گویا نیوز، نیویورک تایمز

پیوست‌ها: