افغانستان

بزرگداشت علی‌شیر نوایی، از مشاهیر ترک‌تبار در کاخ ریاست جمهوری افغانستان/ عکس

-32

موارد نقض فاحش حقوق بشر

دولت افغانستان: اعلام جنگ طالبان علیه مردم تازگی ندارد
بی بی سی ۲۵ حمل ۱۳۹۵ گروه طالبان با ارسال خبرنامه‌ای اعلام کرده که عملیات نظامی با نام”عمری” از ساعت ۵ بامداد امروز، ۲۴ حمل(فروردین) در سراسر افغانستان آغاز شده است. شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به این خبر گروه طالبان، به بی‌بی‌سی گفت: “ابتکار عمل در میدان جنگ به دست نیروهای دولتی افغانستان است. عملیات ‘شفق’ رسما آغاز شده و ضربه سنگینی را به نیروهای طالبان وارد کرده است.” او افزود که نامگذاری عملیات طالبان یک کار تازه نیست. سالها است که این گروه به منظور ایجاد فضای رعب و وحشت دست به کشتار افراد غیر نظامی و بی‌گناه در افغانستان می‌زند.

والی کندز: طالبان در این ولایت افراد انتحاری تربیه می کنند
کلید ۲۵ حمل ۱۳۹۵ اسدالله عمرخیل والی کندز می گوید: طالبان مسلح از چندی بدینسو در ولسوالی دشت ارچی اطفال را آموزش های انتحاری می دهند. عمرخیل در این باره به کلید می گوید: “در ولسوالی دشت ارچی سه مدرسه از سوی طالبان ایجاد شده که به کودکان زیر سن آموزش های انتحاری و تخریبی می دهد، مسوولیت این مدرسه ها را یک پاکستانی به عهده دارد”. والی کند‍ز می افزاید: هم اکنون در ولسوالی های نزدیک شهر کندز عملیات تصفیوی جریان دارد، قرار است این عملیات در ولسوالی دشت ارچی نیز ادامه یابد.

افغانستان با دهها مورد نقض حقوق بشر در گزارش امریکا
صدای امریکا ۲۵ حمل ۱۳۹۵ گزارش سالانه وزارت خارجه ایالات متحده درمورد وضعیت حقوق بشر نتیجه گیری کرده است که در جهان بحران حکومتداری وجود دارد و سطح معیارهای حقوق بشر طی سال گذشته نزول کرده است. در ایالات متحده اداره بارک اوباما بحران جهانی حکومتداری و مظالمی را که عاملین غیر دولتی مرتکب شده اند سبب اصلی پایین آمدن معیارهای حقوق بشر در جهان می داند.

حمله انتحاری در ننگرهار ۵۰ کشته و زخمی برجای گذاشت
۸ صبح  ۲۴ حمل ۱۳۹۵ براثر یک حمله انتحاری روز دوشنبه ۲۳ حمل در ولایت ننگرهار ۱۲‌تن کشته و ۳۸‌تن دیگر زخمی گردیده‌اند. بر اساس گزارش خامه پرس، مسوولان در ولایت ننگرهار می‌گویند این حمله بالای یک موتر کاستر مربوط به نیروهای امنیتی صورت گرفته‌است. هم‌چنان مسوولان در شفاخانه ولایت ننگرهار می‌گویند ۵۰ کشته و زخمی به بیمارستان انتقال یافته‌اند. گفته می‌شود این حمله توسط یک رکشای مملو از مواد انفجاری صورت گرفته و بیش‌ترین قربانیان روی‌داد نیروهای ارتش ملی هستند. تا به حال مسوولیت این حمله تروریستی را هیچ گروهی به عهده نگرفته است.

دو دانش‌آموز یک مکتب در اثر اصابت راکت در لغمان کشته شدند
اطلاعات روز ۲۴ حمل ۱۳۹۵ وزارت معارف می‌گوید که حوالی ساعت ده امروز، یک راکت در محوطه یک مکتب در شهر مهترلام، مرکز ولایت لغمان، اصابت کرده که از اثر آن دو دانش‌آموز جان باخته و چهار دانش‌آموز دیگر زخمی شده‌اند. این حادثه در لیسه شهید مولوی حبیب‌الرحمن رخ داده و دو نفر کشته شده، دانش‌آموزان صنوف سوم و هشتم می‌باشند. وزارت معارف این حمله را به‌شدت محکوم کرده از نیروهای امنیتی می‌خواهد تا هر چه زودتر عاملان فیر این راکت را به پنجه قانون بسپارند.

یکی از دانش آموزان مسموم شده در خوابگاه غور، جان باخت
بی بی سی ۲۴ حمل ۱۳۹۵ مقامات محلی ولایت غور در مرکز افغانستان می‌گویند شب گذشته در یکی از خوابگاه‌های معارف/آموزش و پرورش این ولایت پنج دانش آموز مسموم شدند. شاه محمود شهاب سخنگوی ریاست معارف غور به بی‌بی‌سی گفته است که امروز یکی از این دانش آموزان جان باخت. به گفته وی، این دانش آموزان شب گذشته پس از خوردن غذای شب مسموم و به شفاخانه منتقل شدند.

انفجار ماین در کابل از کارمندان معارف قربانی گرفت
یک ۲۳ حمل ۱۳۹۵ بامداد امروز ماین از قبل جاسازی شده در کنارجاده در مربوطات قریه‌ی کمری شهر کابل، موتر حامل کارمندان وزارت معارف را هدف قرار داد. شاهدان عینی به تلویزیون۱ گفتند که ماین کنترول از راه دور بود و هنگام عبور موتر ماموران وزارت معارف منفجر شد. گفته شده که این موتر دستکم شانزده مسافر داشته و در این انفجار، دو تن آنان کشته و ده تن دیگر زخمی شده اند.

 عضو شورای ولایتی تخار و ۳ تن دیگر در درگیری افراد مسلح کشته شدند
بی بی سی ۲۵ حمل ۱۳۹۵ در نتیجه درگیری میان افراد یک عضو شورای ولایتی تخار و افراد مسلح وابسته به یک عضو پیشین مجلس افغانستان عصر امروز در ولسوالی رستاق این ولایت، این عضو شورای ولایتی و سه تن دیگر کشته شده‌اند. حفیظ‌ الله صافی، رئیس صحت عامه ولایت تخار به بی‌بی‌سی گفت که ۴ جسد و چهار زخمی به شفاخانه رستاق آورده شده‌اند.او گفت وضعیت زخمی‌ها وخیم است و به این دلیل آنها به شفاخانه مرکزی تالقان در مرکز تخار آورده خواهند شد.

زنان

عقد نکاح دخترک ۱۲ ساله با مرد ۶۰ ساله
طلوع نیوز ۲۵ حمل ۱۳۹۵ دخترکی که در سن ۱۲ ساله‌گی به اجبار به نکاح یک مرد شست‌ساله درآمده بود، نمی‌خواهد با این مرد پیر به زنده‌گی‌اش ادامه دهد و می‌خواهد طلاق بگیرید. این زن ۱۸ ساله ثمر‌گل نام دارد. او می‌گوید که ۶ سال پیش، خانواده‌اش او را به گونۀ اجباری به عقد نکاح مرد شست‌ساله درآورده بودند. او که اکنون بالغ شده‌است، نمی‌خواهد با این مرد پیر به زنده‌گی مشترک‌اش ادامه دهد.

موسکا؛ دختری‌که می‌خواهد در منطقه تحت کنترل طالبان قابله شود
بی بی سی ۲۴ حمل ۱۳۹۵ به مناسبت روز جهانی صحت، در یک روز بارانی و بهاری، صبح زود کابل را به قصد لغمان ترک کردم. ولایتی نا امن در شرق افغانستان. قرار است به دیدن دختر ۲۱ ساله افغان بروم که طالبان مکتب (مدرسه) او را بسته اما اکنون مصمم است که در روستای تحت کنترل طالبان قابله شود. وقتی به شهر مهترلام، مرکز ولایت لغمان می‌رسم، در مرکز آموزش قابلگی در این شهر، ۲۵ دختر کنار هم نشسته‌اند. بیشتر این دختران از محلات تحت کنترل طالبان آمده‌اند. مناطقی که زنان اجازه مراجعه به دکتران مرد را ندارند و دسترسی به دکتران و قابله‌های زن نیز برای شان ناممکن است.

دخترکی که از دست و پا مفلوج است با دهنش نقاشی می‌کند
طلوع نیوز ۲۵ حمل ۱۳۹۵  دختر نوجوانی که از دست و پا مفلوج است، با دهنش نقاشی می‌کند. این دخترک می‌گوید هنگامی که از حرکت دست‌هایش ناامید شد، تلاش کرد که قلم را با دهنش بگیرد و نقاشی کند. این دخترک اکنون به زنده‌گی بسیار امیدوار است و می‌خواهد استادی داشته باشد و نقاشی را به گونۀ حرفه‌یی بیاموزد. نامش ربابه است. ربابه با ذکاوتی که دارد، بی آن که مکتب رفته باشد، در مدتی یک سال توانسته‌است رسم‌کردن و خواندن را یاد بگیرد.

عادل: پدرم ۲ خواهرم را به «بد» داد و حالا می‌خواهد ۱۰ دختر را به بد گیرد
طلوع نیوز ۲۵ حمل ۱۳۹۵  جوانی که پدرش دو خواهر او را به بد داده‌است، می‌خواهد که این فرهنگِ ناپسند توقف یابد. این جوان که از ولایت پکتیا به کابل آمده‌است، با برپا کردن خیمه می‌گوید که پدرش چندی پیش دو خواهر ۱۲ سالۀ او را به بد داد و اکنون پدرش، در برابر خون دو برادرش می‌خواهد از قبیله‌یی که برادران‌اش را کشتند، ۱۰ دختر را به بد بگیرد. خان ولی عادل، باشندۀ پکتیا می‌گوید: «خواست من این است که خانواده‌ها، دیگر نه دختری را به «بد» بدهند و نه دختری را به بد بگیرند.»

تیاتری تحت عنوان “فریاد های بی صدای زنان” در بلخ راه اندازی گردید
کلید ۲۵ حمل ۱۳۹۵  شماری از زنان با همکاری شبکه زنان افغان تیاتری را زیر نام “فریاد های بی صدای زنان” در ولایت بلخ راه اندازی کردند. در این برنامه ده ها دختر جوان به شکل گروهی نمایشاتی را اجرا کردند که بیانگر مشکلات زنان در جامعه افغانستان است.  برگزار کننده گان  این برنامه، هدف از راه اندازی این تیاتر را کاهش خشونت در برابر زنان عنوان می کنند. ذکیه صمیمی یک تن از اشتراک کنندگان این برنامه می گوید: ” خیابان آزاری و خشونت های خانوادگی از چالش های جدی در برابر پیشرفت زنان کشور است”.

زنان دایکندی: ما از درد می‌میریم ولی سرک نداریم تا به داکتر برسیم

اطلاعات روز ۲۱ حمل ۱۳۹۵ ده‌ها زن بعد از ظهر روز شنبه طی یک گردهم‌آیی در مرکز ولایت دایکندی به‌خاطر بی‌توجهی‌های دولت مرکزی در قبال انکشاف متوازن و ساخت‌وساز سرک در این ولایت دست به اعتراض زده، خواهان توجه بیشتر دولت مرکزی و سرعت بخشیدن برنامه‌های انکشافی توسط دولت محلی این ولایت گردیدند. این زنان شعار «بانو غنی! شما نیز مثل ما یک مادر هستید، ما از درد می‌میریم ولی سرک نداریم تا به داکتر برسیم» را با خود حمل می‌کردند. آنان هم‌چنان خطاب به اشرف غنی گفتند «رییس جمهور! وعده‌های داده شده به زنان دایکندی چه شد؟». این زنان با سر دادن شعارهایی، خواهان عملی شدن شعارهای انتخاباتی رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجراییه، شدند.

راه‌اندازی کمپاینی برای افزایش سطح سواد زنان

۸ صبح ۲۱ حمل ۱۳۹۵ شماری از فعالان جامعه مدنی و نهادهای فعال در عرصه تامین حقوق زنان با تشکیل «شبکه هماهنگی زنان» به‌منظور توانمند ساختن زنان در افغانستان، از آغاز کمپاینی برای بلند بردن سطح سواد زنان در کشور خبر داده‌اند. اعضای این شبکه می‌گویند که آنان در نظر دارند تا برنامه‌های سواد‌آموزی زنان در کشور را هماهنگ ساخته و موثر بسازند. باسواد ساختن زنان در ولایت‌های دور‌دست و محروم هدف اصلی این کمپاین است.

حامیان و فعالان

تلویزیون یک به خاطر نشر گزارش در مورد برادر یک وکیل، به مجلس فراخوانده شد
بی بی سی ۱۹ حمل ۱۳۹۵ کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان کشور “مدیرمسوول تلویزیون یک” و برخی از مسولان امنیتی را امروز در مجلس احضار کرد. این واکنش مجلس به دلیل نشر گزارش “گروگان‌گیری شهروندان تاجیکستان از سوی مجیب‌الرحمان برادر فوزیه کوفی” در بدخشان، صورت گرفته است. فوزیه کوفی، نماینده‌ی مردم در مجلس، این گزارش را بی‌بنیاد می‌داند و تلویزیون یک را به جانبداری متهم کرده است.

اعتراض معلولان و بازماندگان قربانیان جنگ در شمال افغانستان
بی بی سی ۲۴ حمل ۱۳۹۵ دهها معلول و بازماندگان خانواده‌های قربانیان جنگ در شهر تالقان در شمال افغانستان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود اقدام به تظاهرات کردند. این معترضان می‌گویند معلولان و بازماندگان قربانیان جنگ به حدود دو هزار نفر می‌رسند که از سه سال به این سو حقوق ماهیانه خود را نگرفته‌اند. آن‌ها علیه حکومت وحدت ملی شعار دادند و در میدان مرکزی شهر تالقان، مرکز ولایت تخار به رسم اعتراض خیمه تحصن برپا کردند.

کودک پناهجوی افغان با ارسال یک پیام زندگی خود و ۱۴ تن دیگر را نجات داد
اطلاعات روز ۲۱ حمل ۱۳۹۵ یک کودک پناهجوی افغان با فرستادن یک پیام کتبی از داخل یک لاری در مسیر فرانسه- بریتانیا به یک امدادگر خیریه، زندگی خود و ۱۴ مهاجر دیگر را نجات داده است. اینکا سوریل، کارمند امدادی بریتانیایی که برای شرکت در یک کنفرانس در نیویارک امریکا به‌سر می‌برد از این کودک پیامی کتبی دریافت می‌کند که از او درخواست کمک کرده است. احمد شش یا هفت ساله با استفاده از تیلفون که اینکا سوریل، در یک کمپ مهاجران در فرانسه به او داده بود، در مسیر راه قاچاقی به او پیام داد که آن‌ها در داخل یک لاری اند و اکسیجین برای تنفس ندارند. احمد به زبان انگلسی شکسته نوشته است: «من نیاز به کمک دارم، راننده ایستاد نمی‌کند، اکسیجن وجود ندارد، [تیلفون] سیگنال ندارد، داخل کانتینر هستم. به والله که مزاح نمی‌کنم.»

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

نظرسنجی تازه: بیشتر افغان‌ها در انتخابات پارلمانی اشتراک نخواهند کرد

بی بی سی ۲۳ حمل ۱۳۹۵ نتایج نظرسنجی تازه‌ای که از سوی شبکه فوکس (FOCUS) در افغانستان اجرا شده، نشان می‌دهد که بیش از ۵۲ درصد کسانی که قبلا در انتخابات اشتراک کرده بودند، نمی‌خواهند بار دیگر در انتخابات شرکت کنند. نجیب الله آزاد، رئیس شبکه فوکس در مراسم اعلام نتایج این نظرسنجی سه شنبه ۲۳ حمل/فروردین در کابل گفت که این نظرخواهی از ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر در ۳۴ ولایت افغانستان صورت گرفته است.


وعدۀ اقتصاد خوب برای جلب آرای افغان ها بود-نه واقعیت

صدای امریکا ۲۶ حمل ۱۳۹۵  بهبود وضیعت اقتصادی یکی از شعار های عمدۀ رهبران حکومت وحدت ملی در جریان کمپاین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بود، تعهد که تا حال تحقق نیافته است. اما با گذشته بیش از بیست ماه از ایجاد حکومت وحدت ملی، نه تنها وضعیت اقتصادی مردم افغانستان بهبود نیافت، بلکه میزان بیکاری نیز در این کشور جنگ زده افزایش یافته است. سوال عمده این است که چرا رهبران حکومت وحدت ملی نتوانستند تا بر تعهدات شان مبنی بر بهبود وضیعت اقتصاد عمل کنند.

بحران مهاجران داخلی افغانستان

اطلاعات روز ۲۴ حمل ۱۳۹۵  حمیدالله، پس از آن که از پسر جوانی می‌خواهد برایش آب آشامیدنی بیاورد، لحظه‌یی را به محیط اطرافش فکر می‌کند. این مرد ۳۵ ساله در مورد زادگاهش که نزدیک به مرز با تاجکستان است، گفت: «اوه، قندوز چه آب پاکی داشت. چه هوای پاکی». وی گفت: «این‌جا، همه‌چیز آلوده است. اطراف ما را زباله گرفته است. ببین این‌جا چطور زندگی می‌کنیم». «این‌جا»یی که حمیدالله به آن اشاره می‌کند، یکی از اردوگاه‌های جدیدتری است که توسط بی‌جاشدگان داخلی ساخته شده است، بی‌جاشدگانی که اکثریت آن‌ها به‌دلیل جنگ و بی‌ثباتی از ولایت‌های دیگر فراری شده‌اند.

برنامه توزیع کتاب‌های درسی مکاتب آغاز شد

۸ صبح ۲۴ حمل ۱۳۹۵  باگذشت بیش از بیست روز از آغاز سال تعلیمی جدید، وزارت معارف اعلام کرده که برنامه توزیع ۲۲ میلیون جلد کتاب‌های درسی را به مکاتب آغاز کرده است. وزارت معارف با اعلام این خبر در صفحه رسمی فیس‌بوک خود، گفته که این کتاب‌های درسی اخیرا در کشورهای هند و ویتنام به چاپ رسیده‌اند. اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف، در بازدید از چگونگی توزیع کتاب‌های درسی، به شدت‌بخشیدن روند توزیع این کتاب‌ها تاکید کرده است.انتخابات

نسل سوم: محیط زیست، توسعه و …

بیش از ۱۰ هزار اصله نهال در شهر فراه غرس گردید
کلید ۲۵ حمل ۱۳۹۵  اداره شاروالی ولایت فراه از غرس بیش از ۱۰ هزار اصله نهال در این ولایت خبر می دهد. این اداره در خبرنامه ارسال شده به کلید گفته است: ده هزار اصله نهال که شامل نهال‌های مثمر و غیر مثمر می‌شود در نواحی مختلف شهر فراه به منظور زیبایی شهر و ایجاد فضای سبز غرس گردیده است.

جنگ

پلان پنج سالۀ امنیتی حکومت افغانستان ترتیب شد
صدای امریکا ۲۵  حمل ۱۳۹۵ریاست جمهوری افغانستان می گوید که در پلان امنیتی و جنگی آن کشور، کسانیکه بر ضد نظام و مردم افغانستان می جنگند، دشمن قلمداد شده اند. دواخان مینه پال یکی از معاونین سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که در این پلان نظامی تمام تهدیدات برای پنج سال آینده شناسایی شده و تدابیر برای رسیدگی به آن نیز مشخص شده است.  آقای مینه پال در صحبت با صدای امریکا گفت که در این پلان نظامی، دشمن، جنگ و چگونگی ختم جنگ نیز تعریف شده است.

ننگرهار: عملیات شاهین ۶ در ولسوالی خوگیانی راه اندازی گردید
کلید ۲۵  حمل ۱۳۹۵  مسوولان اردوی ملی در شرق کشور می گویند:‌ عملیات مشترکی را تحت نام شاهین ۶ در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار راه اندازی کردند. در خبرنامه ی که از سوی قول اردوی ۲۰۱ سیلاب به کلید فرستاده شد، آمده است که این عملیات به رهبری لوای نمبر یک این قول اردوی، خیزش مردمی، پولیس نظم عامه و امنیت ملی در مربوطات میملی ولسوالی خوگیانی صبح امروز راه اندازی گردید.

نیروهای ارتش، دستکم ۲۰۰ جنگجوی طالب را در ارزگان کُشتند
یک ۱۹  حمل ۱۳۹۵  مقام‌های امنیتی در ولایت ارزگان تایید کرده اند که در نتیجه‌ی عملیات نیروهای ارتش، دستکم دوصد جنگجوی طالب در مربوطات این ولایت کشته شده اند. مقام‌های قول اردوی ۲۰۵ اتل می‌گویند که در این عملیات قوای توپچی وهوایی، نظامیان کشور را پشتیبانی می‌کرده اند و در نتیجه، تلفات سنگین به طالبان وارد شد. گزارش شده که طالبان در ساحاتی از ولایت ارزگان حضور و فعالیت گسترده دارند.
تلفات
حملۀ انتحاری بر موتر اردوی ملی ۱۲ کشته برجاگذاشت.  ٨٠ مخالف مسلح در سرپل وفاریاب کشته و مجروح شده اند. کندز: ۱۸۳ طالب مسلح کشته و ۱۷۰ تن دیگر شان زخم برداشتند. در پی عملیات ویژه نیروهای دولتی در ولایت جوزجان ۲۶ طالب مسلح کشته و زخمی شدند. ۴۱ طالب در غرب، شمال و شرق افغانستان کشته شدند. جسد پنج پولیس محلی از پوسته‌ای در قندهار پیدا شد.

فرهنگ

بزرگداشت علی‌شیر نوایی، از مشاهیر ترک‌تبار در کاخ ریاست جمهوری افغانستان
بی بی سی ۲۳ حمل ۱۳۹۵ همایش بین‌المللی گرامی داشت ۵۷۵اُمین سالروز تولد امیر علی شیر نوایی شاعر، متفکر و سیاستمدار ترک‌تبار دوران تیموریان در افغانستان در امروز ارگ ریاست جمهوری افغانستان گشایش یافت. محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مراسم گشایش این همایش گفت که مدال دولتی را بنام علی شیر نوایی ضرب خواهد زد. در این همایش صدها تن از جمله شخصیت‌های علمی و فرهنگی از داخل افغانستان و از کشورهای ازبکستان، تاجکستان، ترکیه، هند و پاکستان شرکت دارند.

چهارصدمین سالگرد درگذشت شکسپیر و نمایش هملت در کابل
بی بی سی ۲۴ حمل ۱۳۹۵ ابرهای بهاری و غرش هلیکوپترهای نظامی، خیمه بزرگ چند پارچه بافته به‌هم را تکان می‌داد. اذان مغرب از مسجد وزیر اکبر خان فضای منطقه مرفه‌نشین کابل را درنوردیده بود. اغلب سفیران و دیپلمات‌های خارجی پس از یک روز پر مشغله دیگر شانه به شانه با نسل جدید افغان‌های دانش‌آموخته منتظر یک رخداد کم‌نظیر در پایتخت افغانستان بودند؛ نمایش هملت، اثر محبوب ویلیام شکسپیر به زبان انگلیسی در کابل.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه،یورو نیوزُ، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۴۱

پیوست‌ها: