زنان-690x259

برای ستایش و تمام ستایش‌هایی که به جای بازی٬ شیطنت و کودکی٬ قربانی خشونت می‌شوند

CgVyGRNWwAABe9e

منبع: توانا / کارتون:حسین توکلی

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان خودکشی یک دختر فاریابی به دلیل تجاوز جنسی
سلام وطندار ۱۵ فبروری ۲۰۱۶ داکتر سمیر عنایت مسؤول طب عدلی شفاخانۀ مرکزی فاریاب می‌گوید، جسد دختر ۱۸ ساله‌یی که دیشب (پنج‌شنبه) به این شفاخانه منتقل شده، نشان می‌دهد که وی پیش از آن‌که خودکشی کند مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.

ایران پدر ستایش: دختر شش ساله‌ام برای خرید بستنی رفت و هرگز بازنگشت
بی بی سی فارسی ۱۶ آپریل ۲۰۱۶ شیرآقا قریشی، یک پناهجوی افغان مقیم شهرستان ورامین از توابع استان تهران می‌گوید دختر شش ساله‌اش از سوی پسر نوجوان همسایه‌اش ربوده شده و به شکل فجیعی به قتل رسیده‌ است.آقای قریشی در گفت‌‍وگویی با بی‌بی‌سی گفت ستایش که ۶ سال داشت، یکشنبه هفته پیش ۲۲ حمل/فروردین برای خرید بستنی/آیسکریم به مغازه نزدیک منزلشان رفته بود و از آنجا دیگر هرگز به خانه باز نگشت.

اعتراض افغان ها به قتل یک دختر مهاجر افغان در ایران

واکنش مقام‌های ایران به قتل کودک افغان: دستگاه امنیتی و قضایی پیگیر است

ستایش تنها «افغان» نبود‌؛ «دختر-کودک» هم بود

«شهید کوچک» و اعجاز رسانه‌های اجتماعی

امریکا داستان زنی که برده جنسی شد
بی بی سی فارسی ۱۳ اپریل ۲۰۱۶ شاندرا ووارانتو، دختر جوانی بود که به امید شروع به کار در یک هتل به آمریکا رفته بود ولی قاچاقچیان انسان او را وادار به روسپی‌گری، بردگی جنسی، استفاده از مواد مخدر و قربانی خشونت کردند و مدت ها طول کشید تا بتواند باند قاچاقچیان انسان را به پای میز محاکمه بکشاند. شاندرا داستان زندگی خود را چنین شرح می دهد:

افغانستان جاده‌های ترسناک کابل؛ بانوان در بیرون از خانه امنیت ندارند
خبرنامه ۱۷ آپریل ۲۰۱۶ شاید همه‌ی شما که زن هستید و یا مرد، همه روزه وقتی در بیرون و یا در جاده‌ای قدم می‌زنید، متوجه اتفاقاتی شده باشید که یا شما را حیرت زده کرده و یا هم متاثر. مثلن شما هر روز دست‌کم یک بار متوجه دختر خانم جوانی می‌شوید که در جاده یا فروشگاه و یا هم سر چهار راه واکنش نشان می‌دهد و یا هم رنگ و رخ پریده تلاش می‌کند خود را به سوی بکشد و یا هم مردانی را که بیخ گوش دختری چیزی می‌گویند و بین شان می‌خندند.

افغانستان بیش از نصف زنان خبرنگار افغان با آزار جنسی روبرو اند
صدای امریکا ۱۸ اپریل ۲۰۱۶ آزار و اذیت جنسی در محیط کار، نارضایت بستگان و خانواده از کار زنان و دختران در رسانه و پایین بودن معاش مشکلات اساسی زنان و دختران خبرنگار در افغانستان است.

افغانستان سقط جنین در زیر پوست شهر
سلام وطندار ۱۴ آپریل ۲۰۱۶ سقط جنین پدیده‌یی است که شاید هر زن در طول زنده‌گی‌اش دست‌کم یک‌بار به آن اندیشیده و برای خلاصی از نفرین اجتماعی آن را به عنوان راه حلی نهایی انتخاب کرده است. سقط جنین چه در غرب و چه در کشورهای اسلامی هنوز هم به حیث یک عمل غیرقانونی و حتا غیرانسانی شناخته می‌شود. البته جنبش فمینیسم در غرب تا حدودی توانسته پیرامون حق انتخاب مادرشدن یا مادرنشدن تغییراتی در قوانین وارد کند. اما در کشوری چون افغانستان حتا بحث در این باره یک تابوی کلان محسوب می‌شود.

دفاع از حقوق بشر

افغانستان پولیس هرات یک مرد را به اتهام اغفال یک زن سوری دستگیر کرد
افغانستان رو ۱۵ آپریل ۲۰۱۶ پولیس ولایت هرات – افغانستان در خبرنامه ای از دستگیری یک مرد به اتهام غفلت یک زن سوری  خبر داده است. کگفته می شود این مرد زن سوری را در کشور ترکیه فریب داده و به هرات آورده است.

ایران اطلاعیه معاونت امور زنان درباره خبر عقیم‌کردن زنان کارتن خواب
ایسنا ۱۷ آپریل ۲۰۱۶ در پی خبر منتشر شده در یکی از رسانه‌ها تحت عنوان اعلام موضع معاون رئیس جمهور در مورد طرح عقیم کردن زنان کارتن خواب، معاونت امور زنان و خانواده اطلاعیه ای صادر کرد.به گزارش سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در اطلاعیه معاونت امور زنان خانواده نهاد ریاست جمهوری آمده است: « ۲۸ فروردین ماه یکی از خبرگزاری‌ها مطلبی تحت عنوان «اعلام موضع معاون رئیس جمهور در مورد طرح عقیم کردن زنان کارتن خواب»منتشر شد که بنا به اظهار خبرنگار آن خبرگزاری زمان انجام مصاحبه اواخر آبان ۱۳۹۴بود، جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می رساند معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به سوال آن خبرنگار در خصوص برنامه دولت برای عقیم کردن زنان کارتن خواب اشاره داشته است که« هنوز دولت برنامه مشخصی در رابطه با عقیم کردن زنان کارتن خواب ارائه نکرده است.

افغانستان نامه‌ای به همسایه: اسیدی که مرا سوخت، روح تو را نیشتر خواهد زد؟
جامعه باز ۱۸ آپریل ۲۰۱۶ به شیرین عبادی، برندۀ جایزۀ صلح نوبل، به ژیلا بنی‌یعقوب که «افسوسی برای نرگس‌های افغانستان» را نوشته است، به صادق زیباکلام که از او بسیار آموخته‌ام، به نسرین ستوده که بار‌ها شاهد تلاشش برای تأمین عدالت بوده‌ام، به مخملباف‌ها که سال‌ها در افغانستان بوده‌اند و این کشور و رنج‌هایش را خوب می‌شناسند، به محمد سیف‌زاده، به هنگامه شهیدی، به رضا کیانیان، به رخشان بنی‌اعتماد، به معتمد آریا، به کانون وکلای مدافع ایران، به تمامی روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر و حقوق کودک در ایران و به هزاران وجدان بیداری که می‌دانم در آن سرزمین وجود دارند و من اسم‌شان را نمی‌دانم. اگر از کسانی در بالا اسم بردم، صرف و صرف به دلیل این بوده که می‌شناسم‌شان و یا دست‌کم اسم‌شان به گوشم خورده است.

کودکان

سازمان ملل: دسترسی کودکان افغانستان به آموزش و درمان محدود شده است
بی بی سی فارسی ۱۸ آپریل ۲۰۱۶ سازمان ملل ابراز نگرانی کرده که خشونتها چالشهای زیادی در زمینه آموزش و بهداشت برای کودکان افغان ایجاد کرده است.دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان، یوناما، و صندوق حمایت از کودکان این سازمان (یونیسف) در گزارش تازه، اعلام کرده‌اند که کودکان افغانستان برای دسترسی به آموزش و بهداشت با چالش روبرو هستند.

ایران شهردار زنجان در پی مرگ یک کودک بازداشت شد
بی بی سی فارسی ۱۸ آپریل ۲۰۱۶ خبرگزاری قوه قضاییه ایران از بازداشت شهردار زنجان و شهردار یکی از مناطق این شهر به دلیل مرگ یک کودک شش ساله خبر داده است.بنا بر این گزارش، این پسر شش ساله در چاهی عمیق افتاده که حفاظ و درپوش نداشته و به علت خفگی در آب جان خود را از دست داده است

افغانستان افزایش تلفات کودکان و زنان در درگیری های افغانستان
دویچه وله ۱۷ آپریل ۲۰۱۶ “یوناما” با نشر گزارشی گفته است که شمار زنان و کودکانی که در درگیری های سه ماه اخیر قربانی شده اند، به طور چشمگیری افزایش یافته است. در سه ماه گذشته، ۱۶۱ کودک کشته و ۴۴۹ تن زخمی شدند.

صدور حکم بازداشت برای یک کودک پنج ساله در ایران
رادیو زمانه ۱۸ آپریل ۲۰۱۶ یک کودک پنج ساله در روستایی در لرستان در حین بازی با دوستش به چشم او خاک می‌پاشد و موجب آسیب به چشمش می‌شود. دادگاهی بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی این کودک را به پنج سال زندان محکوم می‌کند. با دخالت رئیس دادگستری استان کودک زندانی نمی‌شود.

درهای بسته‌ی مکاتب
اطلاعات روز ۱۹ آپریل ۲۰۱۶ دفتر هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) گزارش مشترکی زیر عنوان «تعلیم و تربیه و خدمات صحی در معرض خطر» را به‌تازگی منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵ به‌دلیل خشونت‌ها، ۳۶۹ باب مکتب در مناطق مختلف کشور بسته شده که در نتیجه‌ی آن ۱۳۹ هزار شاگرد و ۶۰۰ معلم متضرر شده‌اند.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

ایران برای حق انتخاب پوشش: سرپیچی مداوم زنان
زمانه ۱۷ اپریل ۲۰۱۶ از صبح روز شنبه ۲۸ فروردین ماه گشت‌های امنیت اخلاقی پلیس تهران – مشهور به گشت ارشاد – به همراه ماموران پلیس امنیت عمومی ‏تهران بزرگ در بزرگراه‌ها، خیابان‌های پر تردد و مراکز خرید و تجاری مستقر شدند.

ایران برای حق انتخاب پوشش: سرپیچی مداوم زنان
رادیو زمانه  ۱۷ آپریل ۲۰۱۶ از صبح روز شنبه ۲۸ فروردین ماه گشت‌های امنیت اخلاقی پلیس تهران – مشهور به گشت ارشاد – به همراه ماموران پلیس امنیت عمومی ‏تهران بزرگ در بزرگراه‌ها، خیابان‌های پر تردد و مراکز خرید و تجاری مستقر شدند.

ایران حق ازدواج برای همه
عصر نو ۱۵ آپریل ۲۰۱۶ در نگاه اول مشکلی به نظر نمی رسد. اما وقتی صحبت بر سر زنان هم جنس خواه است، مسئله فرق می کند.هم چنان تصور می شود، چون زنان نتوانسته اند مردان را به خود جلب کنند، و یا این که از مردان ضربه خورده اند، لزب و هم جنس خواه شده اند. یا زنانی که به دنبال جاه و مقام هستند، برای این که مردان را مانع پیش رفت خود می دانند، هم جنس خواه می شوند. هم چنان تصور می شود که هم جنس خواهی یک امکان است و راهی است که زنان فمینیست ضد مرد آن را انتخاب می کنند. تصور می شود، همان طور که برخی حزب شان را انتخاب می کنند، یا رشته تحصیلی شان را، زنان نیز به دلایل مختلف هم جنس خواهی را انتخاب می کنند.

فرهنگ و جامعه

به بهانه پرونده ‘ستایش’: پتانسیل مخرب تعرض جنسی در ایجاد نفرت قومی
بی بی سی فارسی ۱۷ آپریل ۲۰۱۶ در روزهای اخیر، گزارش‌های مربوط به پرونده تجاوز و قتل “ستایش”، یک دختر ۶ ساله افغان در ورامین، بازتاب گسترده ای در ایران و افغانستان داشته است.در پی بروز این جنایت، تعدادی از مسئولان افغان و ایرانی برای ابراز همدردی به منزل قربانی رفته اند، بسیاری از ایرانی ها در شبکه های اجتماعی با خانواده ستایش ابراز همدردی کرده اند و بسیاری از شهروندان دو کشور نیز تاکید کرده اند که حساب مسبب این جنایت را، از ایرانیان جدا می دانند.

رسم “به بد دادن” در افغانستان
بی بی سی فارسی ۱۶ آپریل ۲۰۱۶ در افغانستان یک رسم قدیمی همچنان قربانی می گیرد. به بد دادن یا دادن دختران به خانواده شاکی به جای خون بها. رسمی که بیشتر در روستاها رایج است. کاوون خموش پای صحبت جوانی در کابل نشسته که خانواده اش دو دختر را به بد دادند.

ایران سنت حقوقی مسلمانان و چالش برابری جنسیتی
مدرسه فمینیستی ۱۲ آپریل ۲۰۱۶  این مطلب* ترجمه ای است از فصل اول کتاب “آیا مردان مسئولند؟ بازاندیشی نسبت به اقتدار در سنت حقوقی مسلمانان”(۱) که توسط دکتر زیبا میرحسینی به نگارش درآمده و در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است. این مطلب را هدا مبصری به فارسی برگردانده و هما مداح آنرا ویرایش کرده است. لازم به ذکر است که زیبا میرحسینی مردم شناسی است که مطالعات خود را بر حقوق اسلامی، جنسیت و توسعه متمرکز ساخته است. وی لیسانس خود را از دانشگاه تهران (در سال ۱۳۵۳) گرفت و دکترایش در مردم شناسی اجتماعی را در سال ۱۳۵۹ از دانشگاه کمریج اخذ کرد. او هم اکنون استاد محقق در دانشگاه لندن است. زیبا میرحسینی مطالعه ای مقایسه ای میان مراکش و ایران انجام داده است. از دست آوردهای مطالعات وی بر روی قوانین خانوده در ایران، فیلم “طلاق به سبک ایرانی”(۱۳۷۷) و “فراری”(۱۳۷۹) است؛ فیلم های مستندی که جایزه هایی را از آن خود ساخته اند.

کتاب، مقاله، پژوهش و تحقیق

چگونه مردسالاری و سرمایه‌داری برای پریود جریمه تعیین می‌کنند؟

بیدارزنی ۱۶ آپریل ۲۰۱۶ جنسیت یک مفهوم سیال و اجتماعی است (Freud, ۱۹۹۴)، در حالی که جنس زیست‌شناختی یک مفهوم قطعی‌تر است و طبقه‌بندی آن در درجه اول نظام دوتایی مذکر و مونث را دنبال می‌کند؛ بنابراین جنس می‌تواند به‌عنوان دو دسته‌بندی زیست‌شناختی عمده (مذکر و مونث) در انسان و بسیاری از موجودات زنده دیگر بر اساس اندام و عملکرد باروری آن‌ها، تعریف شود. از دوران بلوغ تا کهنسالی، تفاوت‌های مشخصی در کالبدشناسی، اندام شناسی و همچنین تکامل بدن وجود دارد Gur, ۲۰۰۲; Parker, Kalasky, & Proctor, ۲۰۱۵; Giefing-Kro et. al, ۲۰۱۵(). این تفاوت‌های زیست‌شناختی بین زن و مرد، به تفاوت‌های اجتماعی-اقتصادی قابل توجه در طول زندگی منجر می‌شود. برای مثال دختران و زنان به خاطر تجربه پریود و هزینه مادی و غیرمادی ناشی از آن، مورد تبعیض قرار می‌گیرند و یا به حاشیه رانده می‌شوند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی فارسی، سلام وطندار، دویچه وله ، راه مدنیت، خبرنامه، صدای آمریکا، افغانستان رو، ایسنا، جامعه باز، رادیو زمانه، اطلاعات روز، زمانه، عصرنو، مدرسه فمنیستی ، بیدار زنی .

پیوست‌ها: