هفت‌روزنامه حقوق بشری بین‌المللی شماره ۱۴۳
international

بحران پناه‌جویی در اروپا

Wrecked boats and thousands of life jackets used by refugees and migrants during their journey across the Aegean sea lie in a dump in Mithimna on February 19, 2016. The EU and Turkey will hold a special summit in early March to push forward a deal to stem the migration crisis, European Council President Donald Tusk said. / AFP / ARIS MESSINIS

عکس: تارنمای فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

ترکیه پلیس می توانست از کشتار به دست داعش در آنکارا جلوگیری کند
المُنیتور، ۱۸ آپریل ۲۰۱۶ آیا پلیس می توانست از دو حمله انتحاری در روز ۱۰ اکتبر در آنکارا که به مرگ ۱۰۲ تن انجامید، جلوگیری کند؟ تا چند روز پیش فقط باید حدس می زدیم. این سوال بلافاصله پس از حمله در نزدیکی ایستگاه راه آهن مطرح شد. پلیس کسانی را که برای شرکت در تظاهرات صلحِ اتحادیه های کارگری و سازمان‌های جامعه‌ی مدنی به ایستگاه می آمدند، بازرسی بدنی نکرد. این سوال مهم است، زیرا حمله‌های داعش بر سرنوشت ترکیه تاثیر گذاشت. آشفتگی و خطر ترور در پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات ۱ نوامبر نقش داشت، به‌ویژه که این حزب در انتخابات عمومی ۷ جون شکست خورده بود. به لطف مقاله های کمال گکتاش در روزنامه جمهوریت در روزهای ۱۳ و ۱۴ آپریل حال می دانیم که نیروهای امنیتی از قبل گزارش‌هایی در باره حمله‌های داعش در دست داشتند. آنها حتا اسامی تروریست ها را در اختیار داشتند. اما پلیس نه‌تنها از حمله‌ها در آنکارا جلوگیری نکرد بلکه با اقدام‌های خود باعث تسهیل این حمله‌ها شد. حالا می توان نتیجه گرفت که جلوگیری از کشتار آنکارا ممکن بود. این حمله‌ها نقطه اوج درگیری های خونین و عملیات تروریستی بود که بین انتخابات ۷ جون و ۱ نوامبر رخ داد. حمله ۱۰ اکتبر نقشی اساسی در تغییر نظر شدید رأی‏دهنده‏گان بازی کرد و بر انتخاب سیاسی آنها به نفع حزب عدالت و توسعه تاثیر مستقیم گذاشت.

ترکیه حبس خودسرانه و آزار قضایی دانشگاهیان و پژوهشگران
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ آپریل ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که خانم عذرا مونگان گورسوی، خانم مرال کامچی، آقای کیوانچ ارزوی و آقای مظفر کایا، چهار دانشگاهی و پژوهشگر روز ۲۲ آپریل ۲۰۱۶ به‌خاطر محکوم کردن نقض حقوق بشر در بیانیه مطبوعاتی و یک فراخوان، با اتهام «تبلیغ تروریستی» در دادگاه کیفری استانبول حاضر خواهند شد. این چهار تن که اکنون در بازداشت پیش از محاکمه به سر می برند، با خطر حکم زندان از ۱٫۵ سال تا ۷٫۵ سال روبرو هستند. سه تن از این چهار تن از ۱۵ مارچ ۲۰۱۶ که دستگیر شدند در زندان های فوق امنیتی در استانبول در حبس بوده اند. خان مرال کامچی نیز پس از بازگشت به ترکیه روز ۳۱ مارچ ۲۰۱۶ دستگیر شد.

مصر سرکوب به سطح بی‌سابقه‌ای می رسد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ آپریل ۲۰۱۶ رئیس جمهور فرانسه فرانسوا اولاند روز ۱۷ آوریل ۲۰۱۶ در دیداری رسمی به مصر سفر می‌کند. گفت‌وگو با رئیس جمهور مصر عبدالفتاح السیسی درباره‌ی قراردادهای تازه‌ی فروش اسلحه از جمله اهداف او در این سفر است. با وجود این‌که این سفر در زمان تعیین‌کننده‌ای انجام می‌شود، آیا می‌توان مسایل حقوق بشری را کنار گذاشت؟ در حدود ۴۰۰ مدافع حقوق بشر در مصر با خطر محکومیت به زندان تا ۲۵ سال روبرو هستند. شدت سرکوبِ جامعه‌ی مدنی در تاریخ مصر بی‌سابقه است: استفاده روبه‌رشد از شکنجه، قتل‌های فراقضایی، حبس‌های اجحاف‌آمیز، ناپدیدشدن‌های قهری و خشونت (کلیه‌ی آمار و ارقام مهم در این زمینه را ببینید).

بروندی سرکوب از نوع نسل‌کشی؛ سازمان ملل باید واکنش قوی نشان دهد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ آپریل ۲۰۱۶ فدراسیون و جامعه‌ی حقوق بشر بروندی نقض جدی حقوق بشر در بروندی را که به‌طورِ عمده نیروهای امنیتی و دفاع بر اساس ایدیولوژی قومی و نسل‌کشی مرتکب می‌شوند، محکوم کردند. جنایت‌های جاری را می توان جنایت‌های جنگی توصیف کرد و نشانه هایی در دست است که این جنایت‌ها ممکن است به نسل‌کشی منجر شوند. این بحران واکنش قوی سازمان ملل را به‌ویژه با اعزام نیروی پلیس سازمان ملل و تشکیل کمیسیون بین‌المللی تحقیق به منظور جلوگیری از جنایت‌های گسترده را لازم می کند.

جمهوری کنگو حمله‌های هوایی به مناطق مسکونی از جمله مدارس
عفو بین‌الملل ۱۸ آپریل ۲۰۱۶ بنا به گزارش ها، حمله‌های هوایی به مناطق مسکونی در جنوب شرقی به تلفات جانی و تخریب اموال از جمله کلیساها، مدارس و تاسیسات پزشکی منجر شده‌اند که استفاده از از نیروی مرگبار به دست نیروهای امنیتی را نشان می‌دهد. این حمله‌های نقض آشکار تعهدات بین‌المللی حقوق بشری این کشور، از جمله حق زندگی است و باید در تحقیقی کامل، مستقل و بی طرفانه بررسی شود. شاهدان به این سازمان گفتند که روز ۵ آپریل، چرخبال ها حداقل ۳۰ بمب در مناطق مسکونی انداخته اند، از جمله در مدرسه ای در شهر ویندزا و هدف آنها خانه مسکونی قبلی رهبر گروه‌ مسلح نینجا بوده است.

سوریه ویدیوی وحشتناک شاهد عینی از زندگی در محاصره و زیر بمب های بشکه ای
عفو بین‌الملل ۱۹ آپریل ۲۰۱۶ در ویدیوی امروز که این سازمان در بحبوحه آخرین دور گفت‌وگوهای صلح در ژنو منتشر کرد، واقعیت وحشت آور بمباران بشکه ای بی امان شهر محاصره شده درایا در خارج از دمشق به دست دولت سوریه به خوبی آشکار است. این سازمان امیدوار است که این ویدیوی یک شاهد عینی جامعه‌ی بین‌المللی را وادار به افزایش فشار بر دولت سوریه برای دادن اجازه فوری دسترسی بشردوستانه به درایا کند. با وجود این‌که از زمان آغاز «ترک مخاصمه» در ۲۶ فوریه بمب بشکه ای بر درایا پرتاب نشده است، از سلاح های دیگر برای حمله استفاده شده و هزاران غیرنظامی که هنوز در شهر هستند در کمبود شدید غذا و دارو و بی برقی به سر می برند.

بنگلادش با افزایش سرکوب روزنامه‌نگاران، روزنامه‌نگار ارشد شفیق رحمان بازداشت شد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۹ آپریل ۲۰۱۶ فدراسیون، کمیسیون حقوق بشر آسیا و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه تلاش های مداوم دولت بنگلادش برای سرکوب آزادی بیان را محکوم کردند. چند روزنامه‌نگار و نویسنده به‌خاطر انتشار انتقاد از دولت با اتهام‌های ساختگی و حبس خودسرانه روبرو هستند. آقای شفیق رحمان، نویسنده ۸۱ ساله، مبارز ضد اعدام، مجری تلویزیونی و روزنامه‌نگار آخرین قربانی سوءاستفاده روش‌مند از نظام قضایی برای سرکوب آزادی بیان در بنگلادش است.

آفریقای جنوبی قتل آقای سیکوسیفی «بازوکا» رادِبِه
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۴ آپریل ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از قتل آقای سیکوسیفی «بازوکا» رادِبِه، رئیس کمیته بحران آمادیبا، اطلاع یافته است. این گروه دادخواهی در سال ۲۰۰۷ برای مبارزه در راه حقوق باشندگان جامعه اکسولوبِنی در کِیپ شرقی و به‌ویژه مخالفت با فعالیت شرکت کالاهای معدنی (MRC) ـ که در مالکیت استرالیاست ـ برای استخراج از معادن باز تیتانیوم ـ و شرکت محلی وابسته به آن تشکیل شد.

چچن هنرمند ربوده شده زنده ولی در وضع بد جسمی پیدا شد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ آپریل ۲۰۱۶ فدراسیون به شدت افزایش شمار ناپدیدشدگان قهری در جمهوری چچن فدراسیون روسیه را محکوم کرد. روز ۳۱ مارچ ۲۰۱۶  دو شخص ناشناس اونیفورم به تن استاد دانشگاه گروزنی، نویسنده، ترانه سرا و نوازنده حسین بتلگریف را ربودند. او پس از ۱۲ روز که محل نگهداریش مشخص نبود روز ۱۱ آپریل ۲۰۱۶ بازگشت. وضع سلامتی او بد بود و شواهد قوی از بدرفتاری و شکنجه او دیده می شد. ممکن است دلیل ربودن او بعضی از نوشته های انتقادیش در شبکه های اجتماعی باشد. بیش از یک دهه است که منتقدان سیاسی در چچن ربوده یا کشته شده‌اند. هیچ یک از این رویدادها مورد تحقیق قرار نگرفته است، از جمله ربایش و قتل فعال حقوق بشر ناتالیا استمیروا در سال ۲۰۰۹٫

فرانسه تمدید وضعیت اضطراری تا پایان جام ملت‌های اروپا

ایران

فعال سندیکایی اسماعیل عبدی در خطر محکومیت به ۱۶ سال زندان
عفو بین‌الملل ۱۹ آپریل ۲۰۱۶ اسماعیل عبدی، زندانی عقیدتی و دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران، به اتهام های مربوط به فعالیت های صلح‌آمیز سندیکایی خود محکوم شده است. او اعلام کرده که از روز جهانی کارگر، اول ماه مه، در اعتراض به سرکوب فعالان سندیکایی دست به اعتصاب غذا خواهد زد. او در فوریه مطلع شد که شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی او را به اتهام تبلیغ علیه نظام و گردهمایی و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به شش سال زندان محکوم کرده است و در انتظار تاریخ تجدید نظر است. محاکمه او ناقض موازین محاکمه‌ی عادلانه بود و او اجازه نیافت وکیل انتخابی خود را در مرحله تحقیق داشته باشد. به علاوه، وکیل او اجازه نداشت پرونده را پیش از محاکمه در اختیار داشته باشد. در تاریخ ۳ مه ۲۰۱۵، یک روز پس از روز معلم در ایران و چهار روز پیش از اعتراض سراسری معلمان، ماموران اطلاعاتی او را احضار و تهدید کردند که در صورت عدم استعفا و اعلام عدم شرکت در تظاهرات آتی، حکم تعلیقی ۱۰ سال زندان که در سال ۲۰۱۱ صادر شده بود فوری به اجرا درخواهد آمد.

دو تن در زندان مرکزی مشهد اعدام شدند

امید کوکبی فیزیکدان زندانی در ایران ‘به سرطان مبتلا شده’

تایید حکم ۵ سال حبس برای محمد شجاعی

مجری یک شبکه فارسی زبان در هلند در ایران ‘بازداشت شد’

جلوگیری پلیس تهران از تجمع مقابل سفارت افغانستان در همبستگی با ستایش

عاملان غیردولتی

غرق شدن ‘صدها پناهجو’ در آب های مدیترانه

هند سه عضو یک خانواده متهم به جادوگری در آتش سوختند

پاکستان پنج پلیس در حمله به امدادگران مبارزه با فلج اطفال در کراچی کشته شدند

عدالت

سوریه آنها کجا پنهان شده‌اند؟
شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۲۰ آپریل ۲۰۱۶ محمد عبدالله احتمالا سال گذشته وارد اروپا شد. در عکسی که که او در فیس بوک خود گذاشته بود و پس از آن حذف کرده، این مرد سوری در استکهلم دیده می‌شود. اما عکس های دیگری از او در گذشته در دست است. در یکی از آنها، او پای چکمه پوش خود را بر روی جنازه مردی در لباس غیرنظامی گذاشته است. جنازه های دیگری هم در اطراف دیده می‌شوند و او با لبخند به دوربین نگاه می‌کند. در عکس دیگری، نشانی روی بازوی او دیده می‌شود که به گفته فعالان سوری متعلق به لشگر ۱۴ است که گویا در محاصره شهری حمس در سال ۲۰۱۲ مرتکب فجایع شده است. کشورهای دیگر اروپا پیگرد جنایت‌کاران جنگی سوریه را آغاز کرده‌اند. سال گذشته، دادگاهی در سوئد محمد دروبی، یکی از جنگجویان پیشین ارتش آزاد سوریه را به‌خاطر شکنجه مردی وابسته به نیروهای دولت سوریه به ۵ سال زندان محکوم کرد. ورود شمار کمی از خارجیان مظنون به ارتکاب جنایت‌های جنگی به اروپا موضوع تازه ای نیست. دولت‌های اروپایی اکنون بیشتر آمادگی رسیدگی به موضوع را دارند.

برزیل کشتار الدورادو دوس کاراخاس:‌ ۲۰ سال معافیت از مجازات و خشونت
عفو بین‌الملل ۱۵ آپریل ۲۰۱۶ بیست سال از کشتار ظالمانه کارگران بی زمین کشاورزی به دست پلیس نظامی برزیل می گذرد و هنوز معافیت از مجازات در مورد جنایت‌های ارتکابی علیه جوامع روستایی در این کشور ادامه دارد. سال ۲۰۱۵ مرگبارترین سال در طول بیش از یک دهه بود: ۵۰ قتل. از ۱۷ آپریل ۱۹۹۶ که ۱۹ کارگر بی زمین کشاورزی در جنوب شرقی ایالت پارا در حادثه مشهور به کشتار الدورادو دوس کاراخاس به قتل رسیدند تاکنون ۲۷۱ کارگر روستایی فقط در پارا کشته شده‌اند. در آن زمان، اعضای جنبش کارگران بی بی زمین (MST) به سوی شهر بِلِم راهپیمایی می‌کردند که پلیس راهشان را بست. بیش از ۱۵۰ مامور که پلاک اسامی خود را برداشته بودند با تفنگ های پر اعتراض را سرکوب کردند. به‌خاطر این کشتار، فقط دو فرمانده عملیات محکوم شدند: سرهنگ ماریو کُلارِس پانتوجا به ۲۵۸ سال زندان و سرگرد اولیویرا به ۱۵۸ سال. هر دو از سال ۲۰۱۲ در زندان به سر می برند. هیچ یک از افسران پلیس یا رهبرانی سیاسی که ممکن است پلیس نظامی را تحریک به ارتکاب جنایت یا اجازه این کشتار را صادر کرده باشند به پاسخ‌گویی فراخوانده نشده‌اند.

اندونزی گامی به سوی پاسخ‌گویی در مورد کشتارهای ۱۹۶۵
دیده بان حقوق بشر ۲۰ آپریل ۲۰۱۶ دو روز و بیش از ۲۰ ساعت در هتلی در جاکارتا به خاطراتی درباره‌ی حساسترین موضوع در اندونزی گوش داده ام: خاطراتی درباره‌ی کشتارهای دولتی سال های ۶۶ـ۱۹۶۵ که به قتل بیش از ۵۰۰٫۰۰۰ تن انجامید. سمپوزیومی که با حمایت دولت برگزار شده بود با عنوان «کالبد شکافی تراژدی ۱۹۶۵: رهیافتی تاریخی» مجمعی بی سابقه برای بحث درباره‌ی جزییات وحشتناک فجایع ۵۰ سال پیش بود. روایت رسمی مدتی طولانی آن کشتارها را موجه و واکنشی قهرمانانه در مقابل نقشه حزب کمونیست اندونزی برای براندازی دولت ـ که با قتل شش ژنرال ارتش در ۳۰ سپتامبر ۱۹۶۵ آغاز شد ـ تلقی کرده است. این سمپوزیوم امکانی در اختیار اندونزیایی ها قرار داد تا روایت دیگری را از بازماندگان کشتارها و خانواده های قربانیان بشنوند. آنها جنایت‌های نیروهای امنیتی دولتی و گروه‌های شبه نظامی زیر فرمان این نیروها را شرح دادند، از جمله اعدام ها و آدم ربایی های گسترده، تجاوز زیاد و حبس های غیرقانونی. آنها شرح دادند که چگونه دولت بی عدالتی مربوط به این جنایت‌ها را از طریق چندین دهه تبعیض علیه حدود ۴۰ میلیون بازمانده متهم «کمونیست» و فرزندان آنها ادامه داد. این سمپوزیوم لحظات دل آشوب کننده فیلم‌های جایزه گیر مستندساز جاشوا اپنهایمر درباره‌ی کشتارها را به نمایش گذاشت: «عمل قتل» و «نمای سکوت».

نروژ دادگاه: دولت حقوق انسانی عامل کشتارها را نقض کرده

اسرائیل مردی برای قتل نوجوان هم‌جنس‌خواه محکوم شد

آلمان محاکمه بنیانگذار گروه راست افراطی آغاز شد

حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه دعوت از ناظران بین‌المللی دانشگاهی برای حضور در محاکمه‌ی «دانشگاهیان طرفدار صلح» در استانبول ۲۲ آوریل ۲۰۱۶
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر  ۱۴ آپریل ۲۰۱۶ چهار تن از همکاران ما ـ استادان عذرا مونگان گورسوی، مِرال کامچی، کیوانچ اِرزوی و مظفر کایا ـ به اتهام تبلیغات تروریستی بر اساس ماده‌ی ۲/۷ قانون ضدتروریسم از مارس ۲۰۱۶ در بازداشت و در انتظار محاکمه به سر‌ می‌برند. کیفرخواست رسمی به فراخوان اصلی با عنوان «ما شریک این جنایت نخواهیم بود» به تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶ و نیز بیانیه‌ی مطبوعاتی که این چهار تن در روز ۱۰ مارس ۲۰۱۶ خواندند، ارجاع کرده است. «دانشگاهیان طرفدار صلح» این بیانیه‌ی مطبوعاتی را منتشر کردند تا توجه را به گستره‌ی سرکوب علیه امضاکنندگان فراخوان پس از انتشار آن جلب کنند، به‌ویژه به تحقیقات انضباطی، اخراج‌ها، استعفاهای اجباری و پیگردهای قانونی. اینک، خطر زندان از ۱.۵ سال تا ۷.۵ سال این چهار تن را تهدید می‌کند.

آلمان نقد و طنز از کجا جرم محسوب می‌شود؟
دویچه وله ۱۱ آپریل ۲۰۱۶ با درخواست ترکیه برای پی‌گرد قانونی طنزپردازی که متهم به توهین به اردوغان شده، بحث درباره حدود آزادی بیان و رسانه‌ها در آلمان بالا گرفته است. آیا مرکل در مناقشه طنز با اردوغان مماشات کرده است؟ یان بومرمان در شعر طنزآلودی در شبکه دوی تلویزیون آلمان، اردوغان را مردی ریاکار توصیف می‌کند که در خفا، کارهای خلاف مرتکب می‌شود. در دادخواست وکیل رئیس‌جمهور ترکیه، اتهام بومرمان “توهین به شخص اردوغان” عنوان شده است. بومرمان در این رابطه گفته است که دلیل پخش شعر طنزآمیز درباره‌ی اردوغان سنجش اهمیت آزادی بیان در آلمان بوده است. این طنزپرداز تحت حفاظت پلیس قرار دارد.

آذربایجان لیلا و عارف یونس سرانجام برای درمان پزشکی از کشور خارج شدند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۹ آپریل ۲۰۱۶ مدافعان حقوق بشر لیلا و عارف یونس پس از دو سال زندان و حبس خانگی، امروز اجازه یافتند برای مداوای پزشکی به خارج سفر کنند. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولت‌مردان آذری می خواهد به مدافعان حقوق بشر دیگری که به تازگی آزاد شده‌اند اجازه سفر برای درمان بدهند.

رده بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۶: پارانویای رهبران علیه روزنامه‌نگاران
گزارشگران بدون مرز ۲۰ آپریل ۲۰۱۶  در میان ۱۸۰ کشور، افغانستان در رتبه ۱۲۰؛ تاجیکستان در رتبه ۱۵۰ ؛ ایران در رتبه ۱۶۹٫ جدول کامل رده بندی آزادی رسانه‌ها

انتقاد جو بایدن از سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطین

ایران

سلامت زندانی‌‌ها در گرو نظارت بر کار زندانبان‌ها

گزارشگران بدون مرز: ایران یکی از سرکوبگرترین کشورها در آزادی مطبوعات است : ایران، در رده ۱۶۹ جدول آزادی مطبوعات

درخواست پزشک متخصص حسین رونقی جهت اعزام وی به مراکز درمانی خارج از زندان

فاران حسامی، مدرس دانشگاه بهاییان آزاد شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

واقعیت چیست؟‌ فدراسیون حقیقت زشت در پسِ معامله‌ی خودخواهانه‌ی اتحادیه‌ی اروپا ـ ترکیه را فاش می‌کند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ آپریل ۲۰۱۶ روز ۱۸ آپریل ۲۰۱۵، یک کشتی با ۸۵۰ سرنشینِ مهاجر در ساحل لیبی واژگون شد و فقط ۲۸ تن زنده ماندند. این حادثه اگر مرگبارترین واقعه‌ی کشتی‌شکستگی باشد که نهاد پناه‌جویان سازمان ملل (UNHCR) در دریای مدیترانه ثبت کرده است، فقط یکی از وقایع مشابه در رشته‌ای طولانی از حوادث به شمار می‌رود. اتحادیه‌ی اروپا به جای این که در اساس به نجات جان انسان‌ها توجه کند، ظرفیت اسکان دهی دوباره را افزایش دهد و به دلایل ریشه‌ای خشونتی بپردازد که مردم را از کشورشان فراری می‌دهد، به تقویت مرزهای بیرونی خود به هر قیمت و واگذاری مسأله‌ی مهاجران به کشورهایی پرداخت که قادر نیستند تضمین‌های کافی حقوق بشری ارائه کنند.

واقعیتِ اتحادیه‌ی اروپا چیست
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ آپریل ۲۰۱۶ مقاله‌ای از عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون: اتحادیه‌ی اروپا در سال ۲۰۱۲ جایزه‌ی صلح نوبل را «به‌خاطر شش دهه سهم در پیشبرد صلح و آشتی، دمکراسی و حقوق بشر در اروپا» دریافت کرد. در بحران جاری انسانی، اتحادیه‌ی اروپا به‌‍‌ظاهر تعهدات خود را فراموش کرده و به‌خاطر منافع کوتاه‌بینانه‌ی خود از توجه به هزاران پناه جو و مهاجر قصور کرده است. اتحادیه‌ی اروپا به جای این که در عمل با تدوین سیاست حقوق بشری نسبت به مهاجرت الگو باشد، اصرار دارد مرزهای خود را به هر قیمتی ببندد و مسوؤلیت‌های خود را شرم‌آورانه به دروازه‌بانانی همچون ترکیه واگذار کند. اتحادیه‌ی اروپا سراسیمه محافظت از مرزهای بیرونی خود را با پشتیبانی فرانتکس ـ که نقش، استقلال و بودجه‌ی آن به‌رغم نبود شفافیت و پاسخ‌گویی پیوسته تقویت می‌شود ـ و ناتو دنبال می‌کند. درعین‏حال، اتحادیه‌ی اروپا می‌کوشد مسوؤلیتِ مدیریت بر امور مهاجرت را بیش از پیش به کشورهای مبدأ و عبوری از جمله کشورهای شمال آفریقا و جنوب صحرای آفریقا و به تازگی ترکیه واگذار کند که نقض حقوق بشر پناه جویان و مهاجران در آنها ادامه دارد. معامله‌ی ننگ‌‌آور اتحادیه‌ی اروپا ـ ترکیه که به‌لحاظ اخلاقی و حقوقی پرایراد است، آخرین نمونه از رشته‌ای از عقب‌نشینی‌های اتحادیه‌ی اروپا در محافظت از پناه جویان و مهاجران است.

واقعیتِ یونان چیست
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ آپریل ۲۰۱۶ نوشته دیمیتریس کریستوپولوس، نایب رئیس فدراسیون: وضعیت حقوق بشر در یونان در بهترین حالت دارای مشکل است. سختی اقتصادی و اقدام‌های ریاضتی در واکنش به بحران مالی تاثیر مخربی بر حقوق بشر، از جمله حق کار، تامین اجتماعی و بهداشت و کاهش آزادی های اساسی در کشور داشته است.

واقعیتِ ترکیه چیست
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ آپریل ۲۰۱۶ نوشته یوسف آلاتاش، نایب رئیس فدراسیون: در سراسر منطقه جنوب شرقی ترکیه وضعیت حقوق بشر در بدترین شرایط چند دهه اخیر است. نقض حقوق بشر در چارچوب درگیری بین حزب مسلح کارگران کردستان و نیروهای امنیتی ترکیه به تلفات غیرنظامی زیادی انجامیده است. کشور با سرکوب آزادی بیان، گردهمایی صلح آمیز و تشکل روبروست. مدافعان حقوق بشر، وکلا، دانشگاهیان، رسانه های اینترنتی و رسانه های دیگر و مخالفان سیاسی بیش از پیش سرکوب می‌شوند.

واقعیتِ دریای اژه چیست
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ آپریل ۲۰۱۶ نوشته دَن وَن رِمدُنک، نایب رئیس فدراسیون: ناتو روز ۱۱ فوریه تصمیم گرفت نیروهای دریایی و هوایی را برای مراقبت از دریای اژه و ارایه اطلاعات به فرانتکس درباره‌ی حرکت کشتی ها در آب های مرزی ترکیه و یونان اعزام کرد. فدراسیون و سازمان‌های حقوق بشر دیگر بارها نقض حقوق بشر را گزارش کرده‌اند، به‌ویژه اخراج دسته جمعی مهاجران به دست گارد ساحلی یونان و بازگرداندن آنها به ترکیه بدون رسیدگی به وضعیت فردی آنها. فرانتکس نقض حقوق بشر را تحقیق نکرده است. هیچ راه‌کار مستقلی در برابر قربانیان نیست تا به آن شکایت کنند. این رویه ها خلاف حقوق بین‌المللی و حقوق اروپایی است، به‌ویژه در مورد حق پناه‌جویی و اصل عدم بازگرداندن اجباری.

فرانسه بانک ها به شدت به پناهگاه های مالیاتی اتکا دارند
دیده بان اشتباهات بشر ۱۶ مارچ ۲۰۱۶ اُکسفام در گزارشی مشترک با دو گروه دیگر اعلام کرد: بانک ها در فرانسه برای افزایش سود خود به شدت به مراکز امن مالیاتی اتکا دارند. پنج بانک که در این گزارش موضوع تحقیق بوده اند فاش کردند که فقط در جزایر کِیمَن دارای ۱۶ شرکت وابسته ولی بدون کارمند هستند و هنوز در آنجا ۴۵ میلیون یورو سود اعلام می‌کنند. بر اساس این گزارش، پنج بانک بزرگ فرانسوی یک سوم سودهای خود ـ نزدیک به ۵ بیلیوند یورو ـ را از مراکز امن بین‌المللی مالیاتی کسب می‌کنند، با وجود این‌که فقط یک پنجم مالیات خود را (۸۲۵ میلیون یورو) در این نقاط می پردازند. گزارش «در پیِ پول: فعالیت های بانک های فرانسوی در پناهگاه های مالیاتی» بر تفاوت بین سود و مالیات و نقش مراکز امن مالیاتی در فرار شرکت‌ها از پرداخت مالیات بیشتر تاکید می‌کند.

بریتانیا اعتراض ضد ریاضت اقتصادی:‌ ده ها هزار تن در راهپیمایی لندن شرکت کردند
گاردین ۱۶ آپریل ۲۰۱۶ ده ها هزار تن با پرچم و شعارهای مختلف در راهپیمایی لندن ضد ریاضت اقتصادی شرکت کردند. معترضان روز شنبه در صدها اتوبوس برای شرکت در راهپیمایی علیه سیاست دولت کامرون برای کاهش بودجه خدمات عمومی وارد لندن شدند. یکی از شعارهای آنها این بود: «دیوید کامرون باید استعفا کند.»

فرانسه جنبش عُصیان در شب

سرمایه‌داری کازینویی – به مناسبت رسوایی مالی اسناد پاناما

تجارت جهانی میدان جنگ است

ایران

«افزایش بی‌سابقه شکاف طبقاتی در ایران»

زندگی کارگران در ایران، هر روز بدتر از دیروز

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

یمن آیا گفت‌وگوهای صلح در کویت بن بست را می شکند؟
گروه بین المللی بحران ۱۶ آپریل ۲۰۱۶ جنگ یمن که در مارچ سال گذشته آغاز شد تاثیری ویرانگر بر فقیرترین کشور شبه جزیره عربی داشته است. درگیری بین نیروهای شورشی حوثی از یک سو و دولت عبد رب‌المنصور هادی با حمایت ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی از سوی دیگر به کشته شدن بیش از ۶۰۰۰ تن انجامیده که نیمی از آنها غیرنظامی بوده اند. بیش از دو میلیون تن آواره شده‌اند و بخش اعظم جمعیت در آستانه قحطی قرار گرفته است. تمام امیدها رو به گفت‌وگوهای صلح با هدایت سازمان ملل است که روز ۱۸ آپریل در کویت آغاز می‌شود. آپریل لانگلی اَلی، تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران در مسایل مربوط به شبه جزیره عربی، ارزیابی خود از انتظارات ممکن از این گفت‌وگوها را ارائه می‌کند.

دفاع از حقوق بشر

عربستان سعودی مسوؤلیت‌خواهی در باره یمن باید در صدر دستور کار اباما باشد
دیده بان حقوق بشر ۲۰ آپریل ۲۰۱۶ موضوع ویرانی یمن باید در صدر دستور کار رئیس جمهور اباما در دیدار از عربستان سعودی برای شرکت در نشست سران شورای همکاری خلیج قرار داشته باشد. پنج عضو این شورا، به رهبری عربستان سعودی که بعضا به دست آمریکا تسلیح می‌شوند، بخشی از ائتلافی هستند که در سال گذشته طی درگیری با حوثی ها ده ها حمله هوایی غیرقانونی انجام داده است. این درگیری به گزارش سازمان ملل به قیمت جان بیش از ۳۰۰۰ غیرنظامی، اغلب در حمله‌های هوایی، تمام شده است. اباما و رهبران خلیج باید پایان دادن به حمله‌های هوایی را که به کشتار غیرقانونی غیرنظامیان می انجامد اولویت خود قرار دهند. عربستان سعودی، به‌عنوان رهبر ائتلاف، بایستی تحقیقات معتبر و بی طرفی درباره‌ی اتهام حمله‌های غیرقانونی انجام دهد و از مسؤولان آن بر اساس حقوق جنگ پاسخ بخواهد. قربانیان حمله‌های اشتباه باید خسارت دریافت کنند. تا آن زمان، ایالات متحد آمریکا بایستی فروش اسلحه به عربستان سعودی را معلق کند.

عربستان سعودی اباما باید مساله اعدام نوجوانان را مطرح کند
ریپریو ۱۹ آپریل ۲۰۱۶ رئیس جمهور اباما باید از سفر به عربستان سعودی در این هفته برای کمک به سه نوجوان سعودی محکوم به اعدام استفاده کند. آنها پس از دستگیری به‌خاطر شرکت در اعتراض در سال ۲۰۱۲ به اعدام محکوم شده‌اند. در زمان دستگیری هر سه کودک بودند و در زیر شکنجه «اعتراف»هایی را امضا کردند که در دادگاه کیفری مخفی به محکومیت شان منجر شد.

اندونزی نامه سرگشاده به رئیس کمیسیون اروپا، ژان کلود یونکر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ آپریل ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان عضو آن در اندونزی با انتشار نامه ای اعلام کردند: در آستانه سفر شما به اندونزی، نگرانی جدی خود را در زمینه مسایل مهم حقوق بشری اعلام می کنیم. ما شما را فرا می خوانیم از اندونزی بخواهید کلیه اعدام ها را متوقف کند و با اعلام تعلیق رسمی مجازات اعدام الغای این مجازات را در نظر بگیرد. روز ۷ آپریل، دادستان کل اندونزی اعلام کرد که اعدام محکومان مواد مخدر در چند ماه آینده از سر گرفته می‌شود. روز ۱۸ آپریل، رئیس جمهور از مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر دفاع کرد. در دولت رئیس جمهوری ویدودو، اندونزی ۱۴ محکوم مواد مخدر را در سال ۲۰۱۵ اعدام کرد.

مداخله در نشست ۵۸ کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ آپریل ۲۰۱۶ سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و فدراسیون در چارچوب برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در نشست کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا اعلام کردند: با وجود این‌که دولت‌ها وظیفه دارند از مدافعان حقوق بشر محافظت کنند و فعالیت آنها را در محیطی امن تضمین کنند، حمله‌ها، تهدیدها، آزار قضایی، قوانین محدودکننده و افترازنی به این مدافعان ادامه دارد. معافیت از مجازات در مورد مواردی مثل قتل های فراقضایی و ناپدیدشدن های قهری وضعیت دیگری است که جامعه‌ی مدنی را در آفریقا در ترس و بیم نگه می دارد. با در پیش بودن ۳۰ انتخابات در قاره آفریقا، از جمله ۱۸ انتخابات ریاست جمهوری در ۲۱ کشور آفریقایی در سال جاری، نقض حقوق بشر و خشونت به احتمال افزایش خواهد یافت و جامعه‌ی مدنی را در ردیف اول سرکوب قرار خواهد داد.

قطر رئیس فیفا باید به سکوت در مورد نقض حقوق بشر پایان دهد
عفو بین‌الملل ۱۹ آپریل ۲۰۱۶ این سازمان در آستانه دیدار رئیس فیفا از قطر ۲۲ـ۲۰ آپریل اعلام کرد: جیانی اینفانتینو باید از دیدار با مسؤولان قطری برای صحبت در مورد اصلاح قوانینی که امکان استثمار و سوءاستفاده از کارگران مهاجر و گاهی حتا کار اجباری را می‌دهند، استفاده کند. عفو بین‌الملل روز ۳۱ مارچ ۲۰۱۶ گزارش افشای سوءاستفاده از کارگران ساختمانی سازنده ورزشگاه بین‌المللی خلیفه در دوحه (قطر) را منتشر کرد. این ورزشگاه میزبان بازی نیمه نهایی جام جهانی سال ۲۰۲۲ خواهد بود. واکنش فیفا بی اعتنایی تکان دهنده نسبت به تعدی ها بوده است. بعضی از پیمانکاران نامبرده در گزارش از شرکت‌های سوءاستفاده گر فعال در محیط کاری خود بی خبر بودند و بعضی نیز ادعا کردند اطلاع نداشته اند که کارگران مبالغ زیادی برای استخدام در قطر پرداخته اند ولی دستمزشان کمتر از مبلغی است که ابتدا به آنها وعده شده بود. در این گزارش اعلام شد که فیفا باید از دولت‌مردان قطر خواهان برنامه اصلاحات روش‌مند پیش از اوج فعالیت ساختمانی در اواسط سال ۲۰۱۷ شود. انتظار می‌رود شمار کارگران در آن زمان به ۳۶۰۰۰ تن برسد. روز ۱۴ آپریل ۲۰۱۶، جان روگی، استاد دانشکده کندی در هاروارد، گزارشی را که به سفارش فیفا درباره‌ی عملکرد اقتصادی این سازمان تهیه کرده بود منتشر کرد. گزارش او به مسایل وسیع حقوق بشر در این سازمان پرداخته، ولی به‌طورِ مشخص به بحران حقوق بشری در قطر توجه نکرده است.

آمریکا انتقاد مسئول حقوق‌بشر در سازمان ملل از مواضع دو نامزد پیش‌تاز جمهوری‌خواهان

ترکیه پارلمان اروپا نقض حقوق اساسی را محکوم کرد

لهستان پارلمان اروپا اقدامات ضد دموکراتیک دولت را محکوم کرد

ایران

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل خواهان پایان اعدام به‌خاطر جرایم مربوط به مواد مخدر شد
دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ۱۴ آپریل ۲۰۱۶ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل زید رعدالحسینی از ایران خواست اعدام به‌خاطر جرایم مربوط به مواد مخدر را متوقف کند تا پارلمان درباره‌ی قانون تازه ای برای لغو مجازات الزامی اعدام در مورد این جرایم بحث کند. هفته گذشته ۵ مرد اعدام شدند که جرم سه تن از آنها مربوط به مواد مخدر بود.

واکنش‌ها به تجاوز و قتل دختر افغان در ورامین
اخبار روز ۱۶ آپریل ۲۰۱۶ جنایت جنایت است؛ فرقی نمی کند که مرتکب آن دارای چه ملیتی باشد؛ اما آنچه در این میان آزاردهنده است رویه‌ی متفاوت و آپارتاید گونه‌ی رسانه های جامعه‌ی میزبان است. اگر قضیه به گونه‌ی معکوس رخ می داد؛ یعنی جانی هویت قربانی را می داشت، آیا پیامدهای چنین جنایتی همین سکوت و بی پروایی بود؟ فراخوان فعالان مدنی برای گرامیداشت ستایش قریشی؛ شیرین عبادی: خون‌بهای ستایش باید بهبود شرایط افغانستانی‌ها در ایران باشد

اعتراض فرهنگیان کشور به حکم صادره علیه فعال صنفی معلمان طاهر قادرزاده

عفو بین‌الملل در روز برگزاری دادگاه نرگس محمدی خواهان آزادی فوری او شد

نامه هنرمندان در اعتراض به «حذف» رشته نقاشی از هنرستان

زنان

ایران

زنان، زندان و مبارزه برای برابر حقوقی زنان و مردان

ایران؛ کشوری که دست دادن در آن جرم سیاسی و مشکل ناموسی است

تبعیض جنسیتی زنان را خانه‌نشین می‌کند

برای حق انتخاب پوشش: سرپیچی مداوم زنان ـ گالری عکس

آیا اعتراض به حجاب اجباری یک موضوع داخلی است؟

فرهنگ و اندیشه

آمریکا اوباما طرح پیگرد دولت عربستان به خاطر حملات یازدهم سپتامبر را ‘وتو خواهد کرد’

فلسطین ادبیات و بازآفرینی میهن از دست رفته با کلمات

تاجیکستان چگونه صدرالدین عینی از ترور استالینی جان سالم بدر برد؟

ایران

هدایت، چوبک و آل احمد را در افغانستان با ترجمه نمی‌خوانند که حالا ما را در ایران ترجمه کنند ـ عتیق رحیمی

ثبت خانه‌ ابدی کسرایی به عنوان “مزار افتخاری شهر وین”

به بهانه پرونده ‘ستایش’: پتانسیل مخرب تعرض جنسی در ایجاد نفرت قومی

من در قرچک ورامین بزرگ شدم

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، بی بی سی فارسی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر،دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، گاردین، گزارشگران بدون مرز، گروه بین المللی بحران، مرکز خبر سازمان ملل، نقد اقتصاد سیاسی

پیوست‌ها: