افغانستان

160419090933_kabul_blast_640x360_ap_nocredit

سه‌شنبه‌ی خونین کابل؛ حمله انتحاری در کابل ۶۴ کشته و ۳۴۷ زخمی داشته است/ عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

سه‌شنبه‌ی خونین کابل؛ حمله انتحاری در کابل ۶۴ کشته و ۳۴۷ زخمی داشته است
اطلاعات روز ۱ ثور ۱۳۹۵ صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته است که شمار کشته‌های حمله دیروز در کابل به ۶۴ نفر و شمار زخمی‌ها به ۳۴۷ نفر رسیده است. روز گذشته کابل شاهد یکی از خونین‎‌ترین حملات گروه طالبان بود. دولت افغانستان برای بررسی حادثه دیروز، هیئتی را به رهبری اداره امنیت ملی موظف کرده است. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان حمله گروه طالبان را محکوم کرد و گفت: “ما تا حال اراده کشتن شما را نداشتیم، شما ما را مجبور ساختید.”
نور: اختلاف سیاسیون بر سر قدرت زمینه‌ی گسترش ناامنی‌ها را فراهم کرده است
“مجبوریم برای بقای نظام در افغانستان قربانی بدهیم”
پرچم افغانستان روز جمعه نیمه افراشته می‌شود

سازمان ملل در افغانستان: در سه ماه‌ نخست سال ۶۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند
بی بی سی۲۹  حمل ۱۳۹۵ دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان از افزایش ۲ درصدی تلفات غیرنظامیان خبر داده و عناصر ضد دولتی را عامل اصلی آن دانسته است. دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان، یوناما، در گزارش تازه خود نوشته که در سه ماه اول سال جاری میلادی در افغانستان ۶۰۰ غیرنظامی کشته و ۱۳۴۳ نفر دیگر زخمی شده‎اند که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. اما مقایسه جداگانه شمار کشته شدگان و زخمیان نشان می‌دهد که نسبت به عین زمان در سال گذشته، شمار کشته شدگان ۱۳ درصد کاهش و شمار زخمیان ۱۱ درصد افزایش یافته اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر: افغانستان باید به فرهنگ معافیت از مجازات پایان دهد
بی بی سی۲  ثور ۱۳۹۵ سازمان دیدبان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است در نامه‌ای که به محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان ارسال کرده، معافیت از مجازات را در این کشور، خشونت حقوق بشری خوانده و با توجه به قوانین بین‌الملل خواستار پایان به این نوع مصونیت شده‌ است. در این نامه که امروز پنجشنبه، دوم ثور(اردیبهشت) توسط این نهاد منتشر شده، آمده که بخشودگی یک فرهنگ نافذ در افغانستان است که از گذشته‌های دور در این کشور رواج داشته است.

جنگ در قندوز ۲۳۴ خانواده را در دو روز بیجا کرده است

اطلاعات روز ۱ ثور ۱۳۹۵ وزارت امور مهاجرین با نشر خبرنامه‌یی گفته است که ریاست امور مهاجرین قندوز، دو روز پیش ۲۳۴ خانواده بیجا شده را ثبت‌نام کرده است که تنها ۹۱ خانواده از منطقه‌ی چرخ‌آب در مرکز قندوز بیجا شده‌اند. این خانواده‌ها از اثر درگیری‌های اخیر میان نیروهای امنیتی و شورشیان طالب به ساحات امن‌تر پناه برده‌اند. خبرنامه افزوده که چهار روز پیش از اثر درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح ۹۱ خانواده از منطقه‌ی چرخ‌آب در مرکز قندوز به روستای ناصری‌ها بیجا شده‌اند.

بیش از صد دختر دانش‌آموز در فراه ‘مسموم’ شدند

اطلاعات روز ۴ ثور ۱۳۹۵ مقام‌های محلی در فراه در غرب افغانستان از مسموم شدن بیش از ۱۰۰ دختر در یکی از مکاتب/مدارس دخترانه در مرکز این ولایت خبر داده‌اند. در خبرنامه‌ا‎ی که از سوی دفتر والی فراه منتشر شده، آمده که ۱۰۴ دختر به علت استنشاق گازی که نوعیت آن شناخته نشده، مسموم و به بیمارستان شهر فراه، مرکز این ولایت، منتقل شده‌اند. مسئولان بیمارستان فراه می‌گویند وضعیت سلامت هیچ یک از این دانش‌آموزان نگران‌کننده نیست.

در زندان پل‌چرخی چه می‌گذرد؟
سلام وطندار ۲ ثور ۱۳۹۵ روز گذشته شماری از متهمان که به جرایم گوناگون بازداشت شده بودند، گفتند که طرح جرایم آنان از داخل زندان پل‌چرخی سازمان‌دهی شده است. اکنون شماری از زندانیان این زندان در گفت‌وگو با سلام‌وطندار از داستان‌های دیگر این زندان حکایت می‌کنند. دیروز احمدضیا مسعود، نمایندۀ رییس جمهور در اصلاحات و حکومتداری خوب نیز در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها گفته بود که بیشتر حملات تروریستی از داخل زندان‌های کشور راه‌اندازی و مدیریت می‌شود.
“مهاجم انتحاری بر ریاست محافظت رجال برجسته، در زندان بگرام بود”

زنان

واکنش مقام‌های ایران به قتل کودک افغان: دستگاه امنیتی و قضایی پیگیر است
بی بی سی۲۹ حمل ۱۳۹۵ دفتر شماری از مقام‌های ایرانی از کشته شدن ستایش قریشی، دختر خردسال افغان در ورامین تهران، ابراز تاسف کرده‌اند و خواستار پیگیری قضایی موضوع شده‌اند. استاندار تهران گفته است که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی “به طور جدی” پیگیر موضوع هستند و معاون رییس‌جمهوری ایران هم در صفحه فیسبوک خود با خانواده ستایش قریشی ابراز همدردی کرده است. خبر قتل کودک شش ساله افغان به دست یکی از همسایگان ایرانی او در میان کاربران افغان و ایرانی شبکه‌های اجتماعی هم واکنش گسترده‌ای داشته است.

راهپیمایی شماری از شهروندان کابل و هرات برای دادخواهی از «ستایش»
سلام وطندار ۱ ثور ۱۳۹۵ ده‌ها تن از شهروندان کابل و هرات امروز (چهارشنبه) در یک راهپیمایی اعتراضی در برابر سفارت و سرکونسولگری ایران، از دستگاه قضایی این کشور خواستند تا هر چه زودتر قاتل ستایش قریشی را به دادگاه کشانده و محاکمه کند. ستایش قریشی دختر شش سالۀ اهل افغانستان، دو هفتۀ پیش در ولسوالی ورامین شهر تهران توسط پسر همسایه‌اش ربوده شد. نوجوان ۱۷ سالۀ ایرانی پس از ربودن ستایش، به وی تجاوز جنسی کرده، او را به شکل بی‌رحمانه‌یی به قتل رسانده و در پایان برای رد گم کردن آثار قتل، بالای جسد تیزاب پاشید.

حامیان و فعالان

عالمان: کشتن مردم بی‌گناه خلاف اسلام است
طلوع نیوز ۴ ثور ۱۳۹۵ عالمان دین در بغلان کشته‌شدن مردمان بی‌گناه را مخالف آموزه‌های دین اسلام می‌دانند. آنان در یک گردهمایی در شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان، حملۀ اخیر مهاجمان بر ساختمان ریاست امنیت رجال برجستۀ سیاسی را در کابل، نگوهش می‌کنند و می‌گویند که هراس‌افگنان با استفاده از نام اسلام، اهداف‌شان را عملی می‌سازند. مولوی عبدالرشید، عالم دین می‌گوید: «عمل انتحاری یک عمل قبیح است و این عمل باید از سوی علمای دینی تقبیح شود، اما با تأسف علما این کار را نمی‌کنند و باید علما این گونه عمال را تقبیح کنند؛ کسانی که به خون طفل و مردم ما بازی می‌کنند باید جنایت کار گفته شوند.»

صیقل خواستار برخورد سازمان ملل با حامیان تروریزم در افغانستان شد
بی بی سی ۴ ثور ۱۳۹۵ محمود صیقل، نمایندهء دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد با توجه به رویدادهای اخیر در کشور، خواستار برخورد جدی سازمان ملل با حامیان تروریزم در جنگ داخلی کشور شده است.  او پیشتر اما از حکومت وحدت ملی خواسته بود تا با حل مشکلات داخلی کشور، اعتماد جامعه‌ی جهانی برای گسترش کمک‌های آنان را جلب کند او پیشتر اما از حکومت وحدت ملی خواسته بود تا با حل مشکلات داخلی کشور، اعتماد جامعه‌ی جهانی برای گسترش کمک‌های آنان را جلب کند. آقای صیقل که در تالار عمومی این سازمان سخنرانی می‌کرد، با اشاره به حمایت بیرونی از شورشیان در جنگ داخلی کشور، از سازمان ملل خواست تا با کسانی که از تروریزم پشتیبانی می‌کنند برخورد جدی کند. صیقل در بیانیه اش در جلسه شورای امنیت گفت: سازمان ملل برضد کسانی که برای تروریستان جای و امکانات فراهم کرده و از افراطگرایی و قتل غیرنظامیان پشتیبانی می‌‌ کنند، قاطعانه وارد عمل شوند.

سازمان ملل: دسترسی کودکان افغانستان به آموزش و درمان محدود شده است
بی بی سی ۳۰ حمل ۱۳۹۵ دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان، یوناما، و صندوق حمایت از کودکان این سازمان (یونیسف) در گزارش تازه، اعلام کرده‌اند که کودکان افغانستان برای دسترسی به آموزش و بهداشت با چالش روبرو هستند. در این گزارش که سه سال وضعیت کودکان در آن بررسی شده، آمده که درگیری‌ها میان جناح‌های مختلف در افغانستان باعث شده که کودکان این کشور برای دسترسی به مراکز آموزشی و بهداشت با محدودیت‌های زیادی مواجه شوند.

سازمان ملل: جامعه جهانی توانایی حل بحران مهاجرین افغان را دارد
بی بی سی ۳۰ حمل ۱۳۹۵ مقام‌های سازمان ملل متحد اعلام کرده‌اند که جامعه بین‌المللی می‌تواند به حل بحران مهاجرین افغان در کشورهای اروپایی، ایران و پاکستان اقدام کرده و مانع ترک وطن توسط افغان‌ها شود. جورج اکوت اوبو، معاون عملیاتی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در سفری به افغانستان، گفت که کمک به بهبود وضعیت مهاجرین و بی‌جاشدگان داخلی، اقدامی است که می‌تواند مانع ترک وطن توسط افغان‌ها شود. آقای اوبو که پیش از سفر به افغانستان، برای گفتگو با مقام‌های دولت پاکستان به اسلام‌آباد رفته بود، دیروز پس از دیدارهایش با شماری از مقام‌های مسوول حکومت وحدت ملی، در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که این سازمان قاطعانه از جامعه جهانی می‌خواهد تا برای حل مشکلات مهاجرین افغان اقدام کند.

خشونت و اهانت ماموران امنیتی به یک خبرنگار
۸ صبح  ۱ ثور ۱۳۹۵ کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان می‌گوید که فرشاد صالح خبرنگارتلویزون آریانا نیوز هنگامی که دیروز سه‌شنبه می‌خواست از محل رویداد انتحاری خبرتهیه نماید با برخورد خشن و توهین‌آمیز پولیس روبروشده است. آقای صالح گفته است: «با آنکه ازمحل اصلی رویداد به خواست نیروهای امنیت ملی بسیار دور رفته بودم با برخورد فزیکی و حرف‌های رکیک پولیس روبرو شدم.» خبرنامه افزوده است که صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که اگر چنین اتفاقی افتاده باشد از جانب نیروهای امنیتی از خبرنگاران کشور معذرت خواسته و نیز موضوع را تعقیب و بررسی می کند.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

سرگرمی و کار زندانیان در بزرگترین زندان افغانستان
بی بی سی ۳ ثور  ۱۳۹۵ پشت دیوارهای سمنتی بلند امنیتی در زندان پلچرخی کابل به دیدن زندانیان ماهری رفتم که کارهای هنری و حرفه‌ای می‌کنند. شماری از آن‌ها، با استفاده از حرفه‌شان کار می‌کنند و تعدادی دیگر هم برای سرگرمی، روزانه صنایع دستی می‌سازند. قالین بافان حرفه‌ای، در یک سالن بزرگ که شش کارگاه قالین بافی دارد، کار مشترک می‌کنند. تعداد انگشت شماری از زندانیان به گونه اختیاری با استفاده حرفه‌ای که یاد دارند، در این جا روزانه شش ساعت کار می‌کنند.

از دست دادن میلیاردها دالر به علت معاملات نامشروع پولی
۸ صبح  ۴ ثور  ۱۳۹۵ دیده‌بان شفافیت افغانستان، در گزارشی اعلام کرده است که افغانستان سالانه در نتیجه جریانات مالی نا‌مشروع، میلیاردها دالر را از دست می‌دهد. سید اکرام افضلی، رییس اجرایی دیده‌بان شفافیت افغانستان ۲ ثور در کابل به خبرنگاران گفت که جریانات مالی غیر‌مشروع در افغانستان یک مشکل بسیار جدی است. او گفت: «افغانستان سالانه میلیارد‌ها دالر را به‌دلیل وجود جریانات مالی غیرمشروع از دست می‌دهد متاسفانه مقدار دقیق این پول قابل سنجش نیست، چون پول‌هایی وجود دارد که از طریق غیر‌شروع و پنهان تبادله می‌شود، اما می‌توانیم بگوییم که افغانستان میلیارد‌ها دالر را سالانه در نتیجه جریانات غیر‌مشروع از دست می‌دهد.»

نسل سوم: محیط زیست، توسعه و …

منابع طبیعی افغانستان با تهدید نابودی روبه‌رو اند

سلام وطندار ۳ ثور  ۱۳۹۵ داگلاس کیه، رییس عمومی برنامه‌های انکشافی سازمان ملل متحد (UNDP) می‌گوید که رشد بی‌رویۀ نفوس منابع طبیعی را با تهدید نابودی روبه‌رو کرده است. او که در مراسم تجلیل از روز جهانی زمین امروز (شنبه) در کابل سخن می‌گفت، افزود که منابع طبیعی افغانستان در شرایط ناگواری قرار دارند. سیدحسین فاضل سانچارکی، مشاور فرهنگی ریاست اجرایی که به نماینده‌گی از این ریاست در مراسم شرکت کرده بود، می‌گوید که دود باروتِ ناشی از انفجارها و استعمال جنگ‌افزارها، محیط زیست افغانستان را برای انسان‌ها دشوار و خطرناک ساخته است. به گفتۀ آقای سانچارکی، حکومت وحدت ملی سعی دارد تا برنامۀ ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست را به گونۀ سراسری در کشور عملی کند.

تولید انرژی برق از طریق زباله‌ها
۸ صبح ۳۰ حمل  ۱۳۹۵ یک شرکت اعلام کرده طرح استفاده از زباله‌ها برای تولید انرژی برق در افغانستان قابل اجراست. براساس اعلامیه‌ای که توسط دفتر ریاست جمهوری منتشر شده، یک عضو شرکت سویس گروپ، در جلسه شورای عالی اقتصادی که دیروز با حضور رییس جمهور در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، گفت که با استفاده از یک تکنالوژی جدید می‌توان از زباله‌ها انرژی برق تولید کرد. او گفته تولید انرژی برق از طریق سوزاندن زباله‌ها برای محیط زیست پیامد مخرب دارد، اما می‌توان با استفاده از یک تکنالوژی دیگر این انرژی را بدست آورد. این عضو شرکت سویس گروپ تاکید کرده که با استفاده از این تکنالوژی می‌توان از هرنوع زباله برای تولید انرژی برق استفاده کرد.

توافقنامۀ تغییرات آب و هوا از سوی بیش از ۱۷۰ کشور جهان امضأ شد
طلوع نیوز ۴ ثور  ۱۳۹۵ بیش از ۱۷۰ کشور جهان، در شهر پاریس در فرانسه گرد هم آمدند تا توافقنامۀ تغییرات آب و هوا را امضأ کنند. مراسم امضای این توافقنامه به روز جمعه که برابر با روز جهانی زمین بود، در مقر سازمان ملل متحد در نیویارک برگزار شد. بر بنیاد این توافقنامه، کشورهایی که آن را امضأ کرده اند باید این سند را بربنیاد قوانین داخلی شان نیز تصویب کنند. چین که بزرگترین تولید کنندۀ گازهای گلخانه‌یی در جهان است در این نسشت گفت که تا پنج ماه دیگر این توافقنامه را در پارلمان این کشور تصویب خواهد کرد.

جنگ

رییس جمهور خطاب به تروریستان: ما اراده ی کشتار شما را نداشتیم، مارا مجبور کردید
اطلاعات روز ۳۱ حمل ۱۳۹۵ رییس جمهور غنی در پیام تازه اش که در وب سایت ریاست جمهوری به نشر رسیده خطاب به تروریستان گفته است که ما اراده ی کشتار شما را نداشتیم، شما ما را مجبور ساختید. غنی خطاب به تروریستان گفته که: “شما در میدان جنگ ناکام شده اید، آیا می دانید که به چه تعداد شما از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی ما کشته شده اند، ما اراده کشتار شما را نداشتیم، شما ما را مجبور ساختید“. رییس جمهور همچنان در این خطابه اش به تروریستان افزوده است که آیا می دانید که برای چه کسی کار می کنید؟ شما برای دشمنان مردم افغانستان کار می کنید. یکبار فکر کنید و با عقل سنجش نمایید. یکبار در جلسه پگواش و نشست با زنان افغان ادعا می کنید که تغییر کرده اید، اما برای عمل شوم امروزی تان اعلام می کنید که شما مسئول آن هستید.

تلفات
یک فرمانده مهم طالبان و ۱۱ عضو این گروه در غزنی کشته شدند. بیش از دوصد تروریست در عملیات‌های تهاجمی به قتل رسیدند. آمار تلفات طالبان در ۲۴ ساعت گذشته؛ کمتر از ۱۲۰ کشته و ۲۰۰ زخمی. کشته و زخمی شدن ۴۸ تروریست در عملیات‌های نظامی. بیش از دوصد تروریست در عملیات‌های تهاجمی به قتل رسیدند. ۱۳ شورشی طالب درعملیات جوزجان کشته شدند. کشته‌شدن ۲۴ جنگ‌جو در کندز.

فرهنگ

وزیر اطلاعات و فرهنگ: افغانستان می‌تواند بر الماس کوه نور ادعا کند
اطلاعات روز ۱ ثور ۱۳۹۵ عبدالباری جهانی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفته است که اکنون هند از دعوایش بر سر الماس کوه نور گذشته است. به گفته وزیر اطلاعات و فرهنگ، افغانستان می‌تواند مدعی این نگین درشت و گران بهای جهان گردد براساس گفته‌های آقای جهانی، حکومت هند رسما اعلان کرده است که الماس کوه نور ملکیت بریتانیه بوده و با این سخن، ادعای چندین دهه هند بر سر مالکیت این الماس گران‌بها، خاتمه یافت.

عبدالکریم میثاق نویسنده و سیاستمدار افغانستان درگذشت

سلام وطندار ۲۹ حمل ۱۳۹۵ عبدالکریم میثاق، نویسنده و وزیر پیشین مالیه/دارایی افغانستان بر اثر بیماری پارکینسون و سینه‌وبغل در لندن در سن ۸۰ ساله‌گی درگذشت. این نویسنده و سیاستمدار افغانستان در سال ۱۹۳۵ در ولایت غزنی متولد شد و پس از پایان تحصیلات دانشگاهی‌ به حزب دموکراتیک خلق پیوست و در سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۷۹در زمان حکومت نورمحمد ترکی و حفیظ‌‌الله امین به سمت وزیر مالیه منسوب شد.

روزهای سخت بازار چاپ و نشر کتاب در افغانستان
بی بی سی۴ ثور ۱۳۹۵ بازار انتشار کتاب در افغانستان روزهای سختی را تجربه می‌کند. دولت افغانستان برای هشتاد بنگاه انتشاراتی کتاب مجوز فعالیت صادر کرده، اما تعداد انگشت شمار این بنگاه‌ها حالا فعال هستند. فعالیت این ناشران هم در حال رکود است و شماری از ناشران فعالیت‌هایشان را به دلایل مختلف متوقف کرده‌اند. در بیشتر از یکسال گذشته انتشار کتاب توسط ناشران افغان تا پنجاه درصد کاهش یافته است. در جاده آسمایی کابل، به دیدن یکی از ناشران کتاب رفتم که هشت نسل خانواده‌اش کتاب بالا و پائین کرده‌اند. آن‌ها کار خود را از ساخت دکه کتاب‌فروشی آغاز کرده و حالا به یک مرکز بزرگ انتشارات کتاب رسیده‌اند.

نویسنده‌گان افغانستان: حکومت در کار ما دخالت نکند
سلام وطندار ۴ ثور ۱۳۹۵ شماری از نویسنده‌گان و شاعران افغانستان در نشستی به مناسبت روز جهانی کتاب (۲۳ اپریل) در کابل از حکومت می‌خواهند تا در حوزۀ نویسنده‌گی و ادبیات مداخله نکند. در این نشست همچنان جایزۀ پنجۀ طلایی به شش تن از نویسنده‌گان کشور به پاس کتاب‌هایی که اخیراً منتشر کرده بودند، اعطا شد. رضا محمدی، رییس اتحادیۀ نویسنده‌گان افغانستان در این نشست می‌گوید، با این که شمار شاعران و نویسنده‌گان روزبه‌روز در حال فزونی‌ست، اما تاحال کمتر توجهی به این طبقه شده است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه،یورو نیوزُ، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۴۲

پیوست‌ها: