زنان-690x259

yemen._mazin_shugaa._08

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان یک پسر در فاریاب مادر و خواهر خود را به قتل رساند
پژواک، ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ مسوولان محلى درفاریاب مى گویند که یک پسر در ولایت فاریاب، مادر و خواهرش را با ضرب گلوله به قتل رساند. این رویداد، شب گذشته در قریۀ یمبلاق ناحیه نهم شهر میمنۀ ولایت فاریاب، به وقوع پیوسته است .

مردی در ایران ۲۱ روز همسر و دخترانش را حبس و شکنجه کرد
رادیو زمانه ۲۲ آپریل ۲۰۱۶ مردی به همسرش شک می‌کند که با مرد دیگری رابطه دارد. زن و دو دخترش را روزها حبس و شکنجه می‌کند و به آن‌ها غذا نمی‌دهد. این حاصل ۱۲ سال زندگی مشترک آن‌هاست.

عراق داعش مردم را به خاطر امتناع از پوشیدن حجاب و همکاری با اردوی عراق یکسان مجازات میکند
دری نیوز ۲۲ آپریل ۲۰۱۶ سر جداشده از تن اسیر اعدام شده و صدای افتادن آن بر صحن – این کمترین چیزی است که اتباع عراق در اسارات داعش مشاهده کرده میتوانند.در اراضی تحت کنترول داعش در غرب عراق اسرا با خشونت های حیوانی جسمانی — از شلاق زدن بر پشت و پا تا قطع دست و پا و سر — مواجه میگردند.خبرگزاری سپوتنیک به دریافت تبصره از اسیر عراقی که از بند داعش فرار نموده، موفق شده که در آن در باره شرح مفصل زندگی مردم در شهر هیت در ولایت انبار قبل از آزادی سازی چندی قبل توسط نیروهای مسلح عراق یکجا با رزمندگان نیروی مردمی، معلومات داد.

ایران از طرح عقیم‌سازی تا گشت ارشاد؛ مدیریت کدام بدن‌ها مجاز است؟
میدان ۲۳ آپریل ۲۰۱۶ عماد برقعی: منطقی که گشت ارشاد و امنیت اخلاقی را توجیه می‌کند، همان منطقی است که از طرح عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب و یا پیشنهاد بازگرداندنشان به شهرستان‌های محل تولد دفاع می‌کند؛ مدیریت بدن‌‌ها و برنامه‌ریزی برای آنها.

دفاع از حقوق بشر

ایران گذشت دختر جوان از قصاص پسر اسیدپاش
شرق ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ دختری که توسط پسری جوان با اسید سوزانده شده و بینایی یک چشم و شنوایی گوشش را از دست داده‌ بود با حضور در دادسرای جنایی تهران از قصاص اعلام گذشت کرد و رضایت داد.به گزارش خبرنگار ما، اولین روز فروردین سال ٩٢ مأموران پلیس با تماس تلفنی از درمانگاهی در تهرانسر باخبر شدند دختر نوجوانی با اسید سوزانده شده‌ است و وضعیت بدی دارد. بلافاصله مأموران پلیس به محل رفتند و تحقیقات خود را آغاز کردند. وضعیت دختر جوان به حدی بد بود که بلافاصله از درمانگاه به بیمارستان انتقال یافت و بعد از چند روز بستری‌شدن بالاخره توانست با مأموران صحبت کند.

افغانستان راهپیمایی شماری از شهروندان کابل و هرات برای دادخواهی از «ستایش»
سلام وطندار۲۰ آپریل ۲۰۱۶ ده‌ها تن از شهروندان کابل و هرات امروز (چهارشنبه) در یک راهپیمایی اعتراضی در برابر سفارت و سرکونسولگری ایران، از دستگاه قضایی این کشور خواستند تا هر چه زودتر قاتل ستایش قریشی را به دادگاه کشانده و محاکمه کند. ستایش قریشی دختر شش سالۀ اهل افغانستان، دو هفتۀ پیش در ولسوالی ورامین شهر تهران توسط پسر همسایه‌اش ربوده شد. نوجوان ۱۷ سالۀ ایرانی پس از ربودن ستایش، به وی تجاوز جنسی کرده، او را به شکل بی‌رحمانه‌یی به قتل رسانده و در پایان برای رد گم کردن آثار قتل، بالای جسد تیزاب پاشید.

ایران آزاد شدن نازک افشار به قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی
دویچه وله فارسی ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ نازک افشار، کارمند پیشین سفارت فرانسه در تهران با ارائه وثیقه‌ای بالغ بر نیم میلیارد تومان آزاد شده است. او تا صدور رأی دادگاه تجدید نظر و قطعی شدن حکم در بیرون از زندان به سر خواهد برد.

کودکان

افغانستان چهار تن به شمول دو کودک از اثر انفجار سرگوله در هرات جان باختند
خبرگزاری افق ۲۵ فبروری ۲۰۱۶ از اثرانفجار یک سرگلوله راکت در ولایت هرات چهار عضو یک خانواده که شامل دو زن و دوکودک می شود جان با ختند.جیلانی فرهاد، سخنگوی والی ولایت هرات گفته است، حوالی ساعت ۱۰ پیش از ظهر امروز دوشنبه، یک سرگلوله راکت درقریه گرشک ولسوالی اوبه این ولایت انفجار نمود، که از اثر آن دو زن و دو کودک که اعضای یک خانواده هستند جان داده اند.

افغانستان عدم آگاهی‌دهی از واکسیناسیون چالشی بزرگ برای حیات کودکان
هشت صبح ۲۶ آپریل ۲۰۱۶ وزارت صحت عامه اعلام کرده است که در کنار نا‌امنی‌ها، ناآگاهی از ارایه خدمات واکسیناسیون از چالش‌های اصلی این وزارت در کشور به شمار می‌رود.احمد جان نعیم، معیین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه درآغاز هفته ملی واکسین ، دوشنبه شش ثور گفت که وزارت صحت به همراه یونیسف و سازمان صحی جهان کمپاینی را در این هفته در افغانستان راه‌اندازی کرده تا خانواده‌های بیشتری از سهولت‌ها و مراکز صحی در این کشور آگاه شده و برای واکسیناسیون کودکان خود به این مراکز بروند و از خدمات واکسیناسیون مستفید شوند.

افغانستان سومین واقعه پولیو یا فلج اطفال در کنر دریافت شد
رادیو آزادی ۲۷ آپریل ۲۰۱۶ سومین واقعه پولیو یا فلج اطفال در کنر دریافت شد. مردم این ولایت نگران اند که این بیماری امکان دارد به مناطق دیگر کنر سرایت کند.داکتر احسان الله فضلی سرپرست صحت عامه کنر به رادیو آزادی گفت: در چند روز اخیر این دومین واقعه مثبت بیماری پولیو است که در ولسوالی شلتن کشف می شود. یک واقعه دیگر قبلاً در این ولسوالی شناخته شده بود.

افغانستان استفاده از لباس فرم جدید مکتب‌های دخترانه در سال ۹۵ اجباری نیست
سلام وطندار ۲۰ آپریل ۲۰۱۶ چندی پیش وزارت آموزش و پرورش/معارف کشور، تصمیم گرفت تا رنگ لباس فرم مکتب‌های دخترانه را تغییر دهد؛ اما اکنون مجیب مهرداد سخن‌گوی این وزارت در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار می‌گوید که به دلیل «اعلام بی‌وقت» استفاده از لباس فرم جدید مکتب‌های دخترانه در سال ۱۳۹۵ اجباری نیست.

قوانین و لوایح

ایران قوانین مربوط به زنان اصلاح می‌شود
اعتماد ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ قوانین مربوط به زنان قرار است اصلاح شود؛ قوانینی که سال‌ها به همان شکل روز اولی که وضع شده بود، ‌مانده است و کمتر نشانی از به روز شدن در آنها دیده می‌شود. معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده از ارایه این اصلاحیه به دولت در ماه جاری خبر داد. شهیندخت مولاوردی، با اشاره به لزوم تعامل بین نهادی چون حوزه علمیه، ‌قوه مجریه و مقننه برای اصلاح و بازنگری پاره‌ای از قوانینی که نیازمند این اصلاحاتند، ‌گفت قطعا تعامل بین حوزه‌های علمیه، قوه مجریه و قوه مقننه برای اصلاح و بازنگری و وضع قوانین جدید در این حوزه به‌شدت مورد نیاز است.

ایران هشت نکته درباره اصلاح قانون زنان
بیدار زنی  ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ سرفصل‌هایی که در خصوص حقوق زنان مطرح شده، ‌موارد مختلفی را دربر می‌گیرد که از نظر کثرت موارد مبتلابه ‌و اهمیت متفاوت است. سعی می‌شود با توجه به این امر، ‌نسبت به هر یک از آنها، ‌به طور خلاصه، ‌صحبتی بکنیم: اول، ‌در مورد ارث، ‌از آنجا که به نظر بعضی قواعد ارث، ‌داخل در قواعد آمره است و حتی برخی در مورد آن، ‌ادعای از ضروریات دین بودن را کرده‌اند، ‌به نظر می‌رسد تعرض به این موضوع و ورود در آن، ‌مشکل باشد. البته آنجا که بحث از فروع قضیه باشد، ‌مساله آسان‌تر است همچنان که در مورد ارث بردن خانم‌ها از کل ماترک شوهر اصلاح قانون مدنی به نتیجه رسید، ‌البته در «فرض» تغییری داده نشد.

ایران برای برابر حقوقی زنان و مردان
اخبار روز ۱۲ آپریل ۲۰۱۶ این که شورای نگهبان مجبور شده برابری دیه زن و مرد را بپذیرد، خود یک عقب نشینی آشکار قوانین فقهی است در مقابل زندگی عرفی. اما سوال این است که اگر آنها توانسته اند از قوانین الهی عقب نشینی کنند ، چرا در سایر حوزه ها عقب نشینی نمی کنند ؟ مثلا چرا حق طلاق و حق حضانت بر فرزند برای زنان را نمی پذیرند؟ مگر تفاوت دیه زن و مرد حکم خدا گفته و الهی نبود؟

سیاست

ایران ورود مجلس به پرونده شکنجه خانگی اعظم و دخترانش در مشهد
رادیوفردا ۲۶ آپریل ۲۰۱۶ جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی می‌گوید پرونده حادثه شکنجه ۲۱ روزه یک زن و دخترانش در مشهد در صحن مجلس و شورای تأمین استان خراسان رضوی مطرح می‌شود.آقای قدوسی روز یکشنبه پنجم اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا درباره این پرونده گفت: «از طرف نمایندگان مشهد به رئیس دادگستری، وزیر کشور، استاندار و وزیر بهداشت برای پیگیری درمان این افراد نامه‌ای نوشتیم که هفته آینده از تریبون مجلس قرائت می‌شود و در تذکر به استاندار به وی توصیه کردیم که این اتفاق در شورای تأمین استان طرح موضوع شود».

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

ایران تبعیض جنسیتی زنان را خانه‌نشین می‌کند
اخبار روز ۱۷ آپریل ۲۰۱۶ پونه یکی از زنانی است که بعد از دو سال بی‌وقفه دنبال کار گشتن، حالا در خانه به مادرش کمک می‌کند، او کارشناس ارشد مهندسی صنایع است. او می‌گوید: یادم می‌آید وقتی در شرکت رنو استخدام شدم، درست دو روز مانده بود به پایان‌ ماه نامه زدند که جو کاری که من انجام می‌دهم کاملا مردانه است و به دلیل لحاظ‌کردن بعضی معذوریت‌ها ترجیح می‌دهند دیگر در خدمتم نباشند.

ایران حق مَهر و ارزش آن در زندگی زن
رادیو آزادی ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ میدانید از جمله حقوقی که برای زن در دین مبین اسلام تعین شده، یکی هم مهر برای زن است که این مسئله در بین اقوام ساکن در کشور مسئلهء چالش برانگیز محسوب میشود.در جامعهء افغانی که بیشتر مردم پابند به رسوم و عنعنات اند، زنان کشور و بسیاری از مردان تصور روشنی از مفهوم مهر ندارند.

ایران اعتبارنامه مینو خالقی صادر نشد
ایسنا ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: تبلیغات دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از روز پنج شنبه (۲ اردیبهشت) آغاز شده است در یک فضای بسیار رقابتی، گسترده و تنگاتنگ ادامه دارد.محمد حسین مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد داوطلبان در دور دوم انتخابات نسبت به دور اول کمتر است، بر تبلیغات انتخاباتی کنترل راحت‌تری انجام می‌شود.

فرهنگ و جامعه

رکورد حضور زنان ایران در بازیهای المپیک شکسته شد
کمیته ملی المپیک ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ درادامه رقابت‌های روئینگ کسب سهمیه المپیک صبح امروز در مسابقات روئینگ تک و دو نفره انتخابی المپیک که در کره جنوبی در حال برگزاری است،ملی‌پوشان ایران در بخش مردان و بانوان به مصاف حریفان خود رفتند که مهسا جاور با حضور در فینال رقابتهای تک نفره،موفق به کسب نهمین سهمیه بانوان ایران در بازیهای المپیک ۲۰۱۶ و چهل و سومین سهمیه کاوران ورزشی کشورمان شد تا رکورد حضور بانوان ایران در بازیهای المپیک شکسته شود.

ایران زن در سینمای این روزها
مشیانه ۲۳ آپریل ۲۰۱۶ سعیده جعفرپور: این روزها بازار فیلم‌های روز سینمای ایران داغ است؛ از «من سالوادور نیستم» گرفته تا «بادیگارد» و «ابد و یک روز» و… در سالن سینما، وقتی به تماشای فیلم «من سالوادور نیستم» نشسته‌ام، مردم را می‌بینم که از خنده ریسه می‌روند. زن و مرد و بچه، همه باهم، قهقهه می‌زنند. اما آنچه در این فیلم ما را تا حد اشک‌ریختن می‌خنداند، چیست؟

لس آنجلس عاشقانه‌های مامان شمسی’، سفری به گذشته‌های دور ترانه‌های شاد و مردمی ایران
بی بی  سی فارسی ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ اخیرا مجموعه ای از ترانه و گفتگو با عنوان “عاشقانه های مامان شمسی” توسط مهرداد اعرابی، نوازنده و تهیه‌کننده موسیقی ساکن لس آنجلس به شکل سی دی منتشر شده است که یادواره ای است از آهنگ ها و ترانه های شاد و مردمی پیش‌تر فراموش شده ایرانی با صدای مادر این موزیسین، بانوی خانه داری بنام شمسی خانم که اکنون دوران کهنسالی را می گذراند؛ اثری که این نوازنده صاحب سبک تنبک آن را “ادای احترامی به همه مادران هنرمند پرور ایران زمین که جوانه های عشق، هنروزیبایی را در وجود فرزندانشان شکوفا کردند” می خواند.

کتاب، تحقیق و گزارش

ایران مرام یک شکّاک پُرشور
بیدارزنی ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ به تازگی شماری از مقاله‌های خود را برای مجلدی که چاپ آن در پیش است، گرد آوردم. در بازخوانی آن‌ها به ذهن‌ام خطور کرد که شاید برخی از خوانندگان مطالب قدیمی‌تر را متعلق به دورانی بسیار دور از ما ـ نزدیک به بیست تا سی سال پیش ـ بدانند. با این حال تصمیم گرفتم آن‌ها را در متن بیاورم چون بعضی از جهت‌گیری‌های فکری مرا نشان می‌دهد. انگیزه‌ی نوشتن آن‌ها موقعیتی بود که جنبش روبه‌رشد زنان در دهه‌ی‌ ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰ فراهم کرد. اما چنان که در مقاله‌ی دیگری اشاره کرده‌ام، فمینیسم به‌تنهایی نتوانست بستر شکوفایی اندیشه‌ی من شود.

وقتی طلاق به ‘سندرم بیگانگی از والد’ می‌انجامد
بی بی سی فارسی ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ طلاق اغلب تلخ است. تلخی آن، گاه چنان دامنگیر کودکان می‌شود که رابطه آنها را با والدینشان هم تیره می‌کند. این اتفاق بنیادین گاهی می‌تواند منشا آزار و اذیت کودکان شود و تا سال‌ها روح آنان را رها نکند.کشمکش بر سر کودکان و بر سر این که آنها بیشتر نزد مادر باشند یا پدر، از جنجال‌های جدی زوج‌هاست. آنچه اما این جنجال را جدی‌تر می‌کند، کوشش برخی والدین است برای سیاه‌نمایی همسر پیشینشان نزد بچه‌ها؛ والدینی که هنگام اختلاف، و به‌ویژه در پی جدایی، کمر همت به تخریب دیگری می‌بندند و با بدگویی و انتقاد از او، خواسته یا ناخواسته، تخم کینه و دشمنی با او را در نهاد فرزندانشان می‌کارند. عده‌ای از روانشناسان این کوشش را گونه‌ای مغزشویی می‌دانند که گاه چنان در عمق باور فرزندان جای می‌گیرد که آبستن اتهاماتی دروغین علیه مادر یا پدر می‌شود.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی فارسی، دویچه وله، ۸ صبح، کمیته ملی المپیک، رادیو آزادی، پژواک، رادیو زمانه، دری نیوز، میدان، شرق، سلام وطندار، رادیو فردا، خبرگزاری آنلاین، اعتماد، بیدار زنی ، اخبار روز ، ایسنا، مشیانه،

پیوست‌ها: