محبوبه سراج، بنیان‌گذار و مدیر سازمان پژوهش در صلح و همبستگی و همچنین عضو هیات مدیره شبکه زنان افغانستان است. او یکی دیگر از چهره‌های نخبه افغانستان است که در کمپین «افغانستان به روایتی دیگر» به سراغش رفتیم تا از نقطه‌نظرها و چشم‌اندازش در خصوص این کشور مطلع شویم.

او که در مشارکت زنان در حوزه‌های مختلف فعال است، می‌گوید: «به نظر من در راه‌های نجات افغانستان از هر نقطه نظر، سیاسی، امنیت و صلح پایدار، تسهیلات و … زن نقش پررنگی دارد. نه این که برادرهای افغانستانی‌مان را نخواهیم، بلکه زنان افغانستان باید به جایگاه خود برسند و برای ساختن جامعه و میهن خود کمک کنند.»‌

کمپین “افغانستان به روایت دیگر” توسط بنیاد آرمان‌شهر/ OPEN ASIA و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH)به منظور دادخواهی و انعکاس صدا و نظریات افراد مترقی، فرهیخته و شکل دهندگان افکار عمومی در افغانستان راه اندازی شد و به گفت‌وگو با شخصیت‌های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در مورد جامعه‌ای نشست که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد. این کمپین به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان در سال ۲۰۱۴ در تلاش برای به گوش رساندن صدایی متفاوت از آن چه در افغانستان شنیده می‌شود انجام شده است.