هفت‌روزنامه حقوق بشری بین‌المللی شماره ۱۴۴

international

دستگیری های گسترده در مصر برای جلوگیری از اعتراض صلح‌آمیز

arton19681

عکس: در تارنمای فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

مصر اشخاص بازداشت شده به‌خاطر برنامه ریزی اعتراض را آزاد کنید؛ دولت باید از حق قانونی اعتراض صلح‌آمیز محافظت کند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ پیام رسانه ای مشترک با امضای سازمان‌های عضو فدراسیون، ابتکار حقوق شخصی مصر (EIPR) و انستیتو مطالعات حقوق بشر قاهره (CIHRS)، و ۱۴ سازمان غیردولتی دیگر ـ سازمان‌های امضاکننده به شدت دستگیری فعالان، وکلا و روزنامه‌نگاران را در روزهای گذشته محکوم می‌کنند و پلیس و نیروهای ارتش را به‌طورِ کامل مسؤول امنیت معترضان در روز ۲۵ آپریل ـ روز تظاهرات با شعار «مصر فروشی نیست» ـ می دانند. در چهار روز گذشته، پلیس دست کم ۹۰ تن را در هشت استانداری دستگیر کرده است. این اقدام‌ها به ظاهر تلاشی برای ترساندن مردم و جلوگیری از هر تظاهراتی در تاریخ ۲۵ آپریل است. پلیس جوانان را در کافه های مرکز شهر قاهره، ایستگاه های مترو و پست های بازرسی پلیس یا در خانه هایشان دستگیر کرده‌ است. وکلا می گویند با توجه به حکم های جلب که روی میز دادستان ها دیده اند، شمار دستگیری ها در ساعات آینده افزایش خواهد یافت. احمد عبدالله، بنیانگذار کمیسیون حقوق و آزادی های مصر ساعت ۴ صبح ۲۵ آپریل در خانه دستگیر و به بازداشتگاه پلیس منتقل شد. روز ۲۱ آپریل، در نخستین روز حمله ها، پلیس وکیل سوسیالیست هیثم محمدین را در خانه اش دستگیر کرد. وکلا بعداً مطلع شدند که دادستانی لیستی بلند از حکم جلب در دست دارد که نام وکیل حقوق بشری ملک عدلی نیز در آن است. پلیس به خانه بعضی از فعالان نیز حمله کرد، از جمله روزنامه‌نگار محمود السقا.

مصر دستگیری های گسترده در تلاش «به شدت مؤثر» برای جلوگیری از اعتراض صلح‌آمیز
عفو بین‌الملل ۲۶ آپریل ۲۰۱۶ دیروز نیروهای امنیتی خودسرانه صدها تن را در واکنش به اعتراض های برنامه ریزی شده دستگیر کردند. شمار زیادی از نیروهای امنیتی برای جلوگیری از گردهمایی تظاهرکنندگان در قاهره و جاهای دیگر اعزام شده بودند. «جبهه دفاع از معترضان مصر» امروز صبح اعلام کرد که از دستگیری دست کم ۲۳۸ تن از جمله خارجی ها، فعالان و روزنامه‌نگاران در روز ۲۵ آپریل در سراسر مصر اطلاع دارد. گروه دیگری با عنوان «آزادی برای شجاعان» لیستی از ۱۶۸ نام را دیروز منتشر کرد. اعتراض ها در پی تسلیم دو جزیره مصری در دریای سرخ به عربستان سعودی اعلام شد. گروه‌های جامعه‌ی مدنی این اقدام را غیرقانونی و بدون شفافیت می دانند. پلیس در قاهره تظاهرکنندگان مخالف دولت را متفرق کرد ؛ حمله نیروهای ضدشورش به تظاهرات مخالفان حکومت در مصر

عربستان سعودی سازمان ملل خواهان توقف اعدام نوجوانان شد
ریپریو ۲۰ آپریل ۲۰۱۶ کمیته حقوق کودکان سازمان ملل از عربستان سعودی خواسته است حکم اعدام سه نوجوانی را که به‌خاطر شرکت در اعتراض محکوم شده‌اند، لغو کند. در «لیست موضوع ها» که اوایل امسال به عربستان سعودی ارایه شد، کمیته حقوق کودکان از این کشور خواست: «آرای اعدام محکومانی را که در زمان ارتکاب کودک بودند لغو کند و فوری اعدام‌ علی محمد النمر، داوود حسین المرهون و عبدالله حسن الظاهر را متوقف کند.» این سه به اتهام شرکت در اعتراض هایی در استان شرقی کشور در ماه مه ۲۰۱۲ دستگیر شدند و هر سه در آن زمان کودک بودند. هر یک از این سه تن زیر شکنجه وادار به امضای «اعترافاتی» شدند که در محاکمه های مخفی علیه آنها به کار رفت. تحقیقات ریپریو نشان می‌دهد که ۷۲ درصد محکومان به اعدام در عربستان سعودی به‌خاطر جرایم غیرخشونت بار مثل اعتراض سیاسی محکوم شده‌اند.

عربستان سعودی دادگاه ضدترور در تهاجم بی رحمانه علیه جامعه‌ی مدنی فعال حقوق بشر را محکوم کرد
عفو بین‌الملل ۲۴ آپریل ۲۰۱۶ محکومیت فعال حقوق بشر عیسی الحمید به ۹ سال زندان و ممنوعیت سفر به مدت ۹ سال تازه ترین گواه عزم دولت‌مردان عربستان سعودی برای تداوم تهاجم بی رحمانه علیه جامعه‌ی مدنی است. عیسی الحمید عضو بنیانگذار سازمان مستقل حقوق بشری «جامعه حقوق مدنی و سیاسی سعودی» است. اکثریت اعضای این جامعه اکنون حکم های طولانی زندان را به‌خاطر فعالیت صلح‌آمیز حقوق بشری و فراخوان به اصلاحات می گذرانند.

برزیل افزایش قتل به دست پلیس در آستانه بازی های المپیک باعث ترس در زاغه‌های ریو شده است
عفو بین‌الملل ۲۷ آپریل ۲۰۱۶ باشندگان بسیاری از زاغه ها در ریو دو ژانیرو در وحشت به سر می برند چون از آغاز ماه جاری پلیس دست کم ۱۱ تن را به ضرب گلوله کشته است. سال گذشته فقط در شهر ریو، دست کم ۳۰۷ تن به دست پلیس کشته شدند که برابر با یک پنجم قتل های شهر است. مسؤولان مرتکبان قتل ها را به پاسخ‌گویی نخوانده اند و بیش از پیش علیه معترضان صلح‌آمیز خیابانی اقدام کرده‌اند. اکثریت قربانیان مردان جوان سیاه‌پوست باشنده زاغه ها و مناطق حاشیه ای هستند. گرچه ارتباط دادن این قتل ها به تدارک المپیک ممکن نیست، آمار نشان از روند آشکاری از استفاده از زیاد از خشونت و معافیت از مجازات دارد. اکثر قتل ها در ایالت ریو دو ژانیرو رخ می‌دهد که میزبان بازی ها خواهد بود.

مصر ۱۱ نفر به‌ اتهام همجنسگرایی به زندان محکوم شدند

نیجریه عفو بین‌الملل: ارتش صدها نفر از شیعیان را کشته است

ایران

موج جدید اعدام‌ها در ایران

دادگاه انقلاب ایران ۴ روزنامه‌نگار را به حبس‌های طولانی محکوم کرد

پدر داوود اسدی: پسرم نه روزنامه‌نگار است نه فعال سیاسی

آرش صادقی: از زمان روی کار آمدن روحانی، برخوردها شدیدتر شده‌اند

نازک افشار به شش سال حبس تعزیری محکوم شد بشنوید: پرونده نازک افشار؛ دیدگاه عبدالکریم لاهیجی

مردم تحت نظر پلیس سری هستند

یوسف سیلاوی از سال ۲۰۰۹ در اهواز ناپدید شده است

وضعیت جسمی آیت‌الله نکونام در زندان «وخیم» است

مغازه‌های بهائیان در مازندران پلمپ شد

عاملان غیردولتی

بنگلادش سردبیر مجله دگرباشان جنسی به دست القاعده کشته شد

بنگلادش قتل استاد دانشگاه به دست داعش

ایران مردی ۲۱ روز همسر و دخترانش را حبس و شکنجه کرد

عدالت

جمهوری آفریقای مرکزی عدالت را در اولویت قرار دهید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۱ آپریل ۲۰۱۶ دولت تازه باید سریع دادگاه ویژه را تشکیل دهد ـ ۲۱ سازمان آفریقای مرکزی و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر در بیانیه ای که امروز منتشر شد از رئیس جمهور تازه خواستند عدالت در مورد جنایت‌های وخیم بین‌المللی را در اولویت دولت خود قرار دهد. دوره های خشونت در جمهوری آفریقای مرکزی در ۱۳ سال گذشته با جنایت‌های وخیم بین‌المللی همراه بوده است. طی آخرین بحران که در سال ۲۰۱۲ کشور را فرا گرفت، گروه‌های مسلح مشهور به سِلِکا و ضدبالاکا تعدی های گسترده ای را علیه غیرنظامیان مرتکب شدند، از جمله قتل، خشونت جنسی و تخریب اموال خصوصی، عمومی و مذهبی و شمار بزرگی از مردم را آواره کردند. مسؤولان این جنایت‌ها هنوز با عدالت روبرو نشده‌اند.

بحث درباره‌ی جایگزین های آفریقایی برای دادگاه بین‌المللی جزایی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ دادگاه بین‌المللی جزایی اغلب به‌عنوان ابزار سیاسی علیه آفریقا تلقی می‌شود. روسای کشورهای آفریقایی بارها گفته اند که از این دادگاه مستقر در لاهه راضی نیستند. به تازگی، آنها در آخرین نشست سران اتحادیه آفریقا تهدید خود به خروج از اساسنامه رُم را تکرار کردند. آیا دادگاه هایی مثل دادگاه فوق العاده آفریقایی که اکنون رئیس جمهور پیشین چاد حسین حَبری را محاکمه می‌کند، می‏توانند جایگزینی در این قاره باشند؟ روز دوشنبه ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ میزگرد بحث در این باره با شرکت فعالان جوان از بروندی، ساحل عاج و جمهوری دمکراتیک کنگو و کارشناسانی از دادگاه بین‌المللی جزایی در خانه انسانیت، لاهه، برگزار شد.

مکزیک گزارش تازه عزم مسؤولان برای سرپوش گذاشتن بر تراژدی را آشکار می سازد
عفو بین‌الملل ۲۴ آپریل ۲۰۱۶ گزارش کوبنده گروهی از کارشناسان مستقل درباره‌ی ناپدیدشدن قهری ۴۳ دانشجوی مکزیکی در سپتامبر ۲۰۱۴ لکه تاریکی بر کارنامه فجیع حقوق بشر دولت مکزیک است. گزارش این گروه که منصوب کمیسیون حقوق بشر کشورهای قاره آمریکاست، ناقض روایت رسمی از وقایع است و از تحقیقات دولت مکزیک تا به امروز انتقاد می‌کند. در گزارش، دولت متهم به قصور از دنبال کردن خطوط اصلی تحقیقات، دستکاری در مدارک، حمایت از مسؤولان مظنون به مشارکت در ناپدیدشدن های قهری و شکنجه مظنونان برای دریافت «اعتراف» شده است. کارشناسان از پذیرش درخواست خانواده ها برای تمدید ماموریت خود و ادامه تحقیقات محروم شدند.

بریتانیا هیات تحقیق فاجعه هیلزبورو: پلیس کوتاهی کرد

اسراییل شورای امنیت ادعای مالکیت بر بلندی های جولان را رد کرد

استرالیا دیوان عالی گینه نو: فعالیت اردوگاه پناهجویان جزیره مانوس ناقض قانون اساسی است

حقوق مدنی و سیاسی

مصر دارایی های رئیس مؤسسه مطالعات حقوق بشر قاهره و ۴ مدافع حقوق بشر و خانواده هایشان نیز مسدود شد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۱ آپریل ۲۰۱۶ اعلام موضع به امضای سازمان‌های عضو فدراسیون ابتکار حقوق شخصی مصر (EIPR) و مؤسسه‌ی مطالعات حقوق بشر قاهره (CIHRS)، مطالعات فمینیستی نظرا، جامعه آزادی اندیشه و بیان، مرکز الندیم… دادگاه کیفری قاهره روز ۲۰ آپریل ۲۰۱۶ در نشستی به بررسی درخواست مسدود کردن اموال و دارایی های ۱۱ متهم از جمله هفت مدافع حقوق بشر و بعضی از اعضای خانواده آنها پرداخت و سپس محاکمه را تا ۲۳ مه به عقب انداخت. در تحولی نگران کننده، به درخواست قاضی تحقیق، پنج مدافع حقوق بشر و فعال سازمان‌های غیردولتی و نیز دو تن از اعضای خانواده های آنها نیز به لیست متهمان اضافه شدند. رئیس CIHRS، رئیس مرکز حقوق هشام مبارک، رئیس مرکز حق آموزش، بنیانگذار EIPR و رئیس شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر از جمله ۱۱ متهم کنونی هستند.

ترکیه درخواست حذف تصویر انتقادی از اردوغان در نمایشگاه عکسی در سوئیس

ترکیه «آزادی مذهبی علوی‌های ترکیه نقض می‌شود»

هلند هشدار به ترکیه در مورد دخالت در حق آزادی بیان

ایران

روایت یک شاهد عینی از تجمع برای ستایش
بیدار زنی ۲۰ آپریل ۲۰۱۶ حمله نیروهای پلیس شروع شد آن ها جمعیت را به سمت متروی بهشتی سوق دادند و شروع کردند به زدن زن ها و بچه ها … از دیشب این سوال در ذهن من می چرخد: این همه خشونت برای چه بود؟ یک ابراز همدردی ساده به وجهه ایران صدمه می زد یا خشونتی که پلیس ایران در حق افغانستانی ها مرتکب شد؟ مگر قصد داشتند چه کار کنند؟ آمده بودند شمع روشن کنند. شمعی برای ستایش. شمعی برای مظلومیت خودشان. این همه خشونت علیه زنان شرکت کننده از کجا آمده است پلیس هایی که چنین وحشیانه زنان افغانستانی و ایرانی را زدند این همه خشونت را در کجا یاد گرفته اند؟

مامور مخفی‌های گشت ارشاد: جاسوس‌پروری در دل پلیس

نام بیش از ۱۰۰ پزشک دگراندیش که در حکومت اسلامی اعدام شدند

هادی حیدری کارتونیست از زندان آزاد شد

آتنا فرقدانی به‌زودی از زندان آزاد خواهد شد

شش تبعیض میان دانشجویان دانشگاه‌ها و طلاب حوزه‌ها

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

یونان سرکوب ادامه دار علیه جامعه‌ی مدنیِ فعال در امداد بشردوستانه به پناه جویان و مهاجران
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ آپریل ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از سرکوب ادامه دار جامعه‌ی مدنی و از جمله آزار قضایی علیه چندین گروه و سازمان‌ غیردولتی حامی حقوق مهاجران مطلع شده است. بنا بر این اطلاعات، روز ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶، گارد ساحلی یونان در عملیات نجات یکی از فعالان تیم بشریت دانمارک و یکی از داوطلبان همین گروه و سه داوطلب اسپانیایی «امداد فوری حرفه ای» را به اتهام «نقض قانون مهاجرت و سلاح» دستگیر کرد. گارد ساحلی قایق آنها را بازرسی و علاوه بر قایق، وسایل نجات و تلفن همراه یک تن را توقیف کرد… چهار تن با وثیقه ۵۰۰۰ یورو آزاد شدند و نفر پنجم به نام سلام الدین کمال با وثیقه ۱۰۰۰۰ یورو و منع خروج از کشور آزاد شد. این پنج تن با خطر تا ۱۰ سال زندان روبرو هستند.

بنگلادش وضع حقوق سندیکایی کارگران پوشاک ناخوشایند است
دیده بان حقوق بشر ۲۱ آپریل ۲۰۱۶ کارگران پوشاک با مشکلات سختی در راه فعالیت سندیکایی روبرو هستند و سه سال پس از سقوط ساختمان رعنا پلازا گرفتار تهدید و مداخله هستند. دولت باید فوری موانع حقوقی و عملی در راه فعالیت سندیکایی را از میان بردارد. در سقوط ساختمان در آپریل ۲۰۱۳، ۱۱۰۰ کارگر پوشاک کشته و بسیاری دیگر زخمی شدند. در جولای ۲۰۱۳، دولت بنگلادش در توافقی با اتحادیه‌ی اروپا متعهد به اصلاحات در قوانین کار شد. با وجود این، حقوق و مقررات حاکم بر روابط کارگری و صادرات محدودیت شدیدی بر اتحادیه ها قرار داده اند که ناقض حقوق بین‌المللی است. فقط درحدود ۱۰ درصد از بیش از ۴۵۰۰ کارخانه پوشاک بنگلادش دارای اتحادیه های ثبت شده هستند. بسیاری از کارگران سعی کرده‌اند اتحادیه تشکیل دهند، اما دولت‌مردان بارها درخواست ها را رد کرده‌اند.

ترکیه آزادی و ادامه آزار قضایی چهار استاد دانشگاه و پژوهشگر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ آپریل ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که خانم عذرا مونگان گورسوی، خانم مرال کامچی، آقای کیوانچ ارزوی و آقای مظفر کایا، چهار دانشگاهی و پژوهشگر آزاد شده‌اند. این چهار تن به‌خاطر محکوم کردن نقض حقوق بشر در بیانیه مطبوعاتی و یک فراخوان روز ۲۲ آپریل به اتهام «تبلیغ تروریستی» در دادگاه حضور یافتند. دادستان اعلام کرد که قصد دارد تحقیقات را معلق کند و تحقیقات تازه ای را بر اساس نقض ماده ۳۰۱ قانون مجازات («توهین به ترک بودن») را پیگیری کند. سپس دادگاه تصمیم به آزادی این چهار تن با وثیقه گرفت و بدون تأیید یا تکذیب تصمیم دادستان تاریخ دادگاه را برای ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶ تعیین کرد. برنامه‌ی نظارت از دولت‌مردان ترکیه می خواهد به آزار از جمله در سطح قضایی علیه این چهار مدافع حقوق بشر خاتمه دهند.

آمریکا ۲۰ سال نقض حقوق مهاجران
دیده بان حقوق بشر ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ کنگره آمریکا باید مقررات دو قانون مهاجرت سال ۱۹۹۶ را ملغا کند. این دو قانون صدها هزار تن را به حبس خودسرانه، اخراج سریع و جدایی خانواده ها کشانده است. رئیس جمهور بیل کلینتون قانون ضدتروریسم و مجازات مؤثر اعدام را در سال ۱۹۹۶ امضا کرد. این قانون پس از بمب گذاری در شهر اکلاهما تصویب شد و حیطه بازداشت و اخراج مهاجران از جمله باشندگان قانونی را گسترش داد.

ایران

قطعنامه روز جهانی کارگر: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ برابر با اول می ۲۰۱۶

 پیشکش کارگر ارزان ایرانی برای جلب سرمایه‌گذار خارجی

شرایط کارگران در دوران پساتحریم: بیکار کردن‌های بسیار، اشتغال‌زایی ناچیز

۹۴ سال تلاش برای برگزاری روز جهانی کارگر در ایران

رفاه و امنیت شغلی؛ مهم‌ترین خواسته‌های جامعه کارگری ایران

روزگار تیره مردمان سختکوش: مشکلات کارگران

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

کانادا چشم پوشی از حقوق بشر با فروش اسلحه به عربستان سعودی
دیده بان حقوق بشر ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ ماه گذشته در یمن درباره‌ی حمله هوایی ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی به بازاری تحقیق می کردم. در آن حمله، دو بمب آمریکایی دست کم ۹۷ غیرنظامی و ۱۰ جنگجو را کشته بودند. این حمله غیرقانونی ممکن است جنایت جنگی باشد. در همان زمان، نیروهای حوثی حاکم بر پایتخت و بخش مهمی از شمال کشور و متحدان آنها با نیروهای دولت اسمی یمن به رهبری رئیس جمهور عبد رب منصور هادی می جنگیدند. وزیر خارجه کانادا استفان دیون به تازگی اعلام کرد که کانادا خودروهای سبک زرهی به مبلغ ۱۵ بیلیون دلار را به عربستان سعودی خواهد فروخت. پرسش من از آقای دیون این است: چه اطمینانی دارید که عربستان سعودی عربستان سعودی نیروهای طرفدار هادی را مجهز به این خوردوهای زرهی نکرده اند؟ سعودی ها از این گونه خودروها برای سرکوب خشونت بار اعتراض های صلح‌آمیز در شرق عربستان در ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ استفاده کرده‌اند. آیا کانادا باید سلاح و مصالح نظامی را به کشوری بفروشد که مسؤول اصلی ده ها حمله غیرقانونی در یمن و کشتار صدها غیرنظامی است؟

بان کی مون خواستار پیوستن هشت کشور به معاهده عدم آزمایش اتمی شد

دفاع از حقوق بشر

ترکمنستان پرسش و پیگیری درباره‌ی اقدام‌ برای تامین حمایت قانونی از باشندگان عشق‌آباد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ نامه سرگشاده به شهردار عشق آباد ـ در پی نامه دسامبر ۲۰۱۵ مایلیم درباره‌ی حمایت از حقوق باشندگان ۳۰۰۰۰ ساختمان تخریبی سؤال کنیم. بنا به اطلاع ابتکار حقوق بشر ترکمنستان و فدراسیون، اخراج اجباری در مارچ ۲۰۱۵ آغاز شد و بر زندگی در حدود یکصد هزار باشنده تاثیر گذاشت؛ هیچ مسکنی به آنها عرضه نشد و آنها بی خانمان شدند. نگرانی عمیق خود را تکرار می کنیم که این اقدام‌ها حق مسکن مناسب بر اساس میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل را نقض می‌کنند. ترکمنستان به این میثاق تعهد دارد.

بروندی یک سال بحران خونین
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۶ آپریل ۲۰۱۶ روز ۲۶ آوریل ۲۰۱۵، هزاران تن در اعتراض صلح‌آمیز علیه تصمیم رئیس جمهور پی‌یر نکورونزیزا برای سومین دوره‌ی ریاست جمهوری به خیابان‌های بوجومبورا، پایتخت بروندی، رفتند. نیروهای پلیس فوری و با خشونت به سرکوب اعتراض‌ها پرداختند. پنج معترض به ضرب گلوله کشته شدند، از جمله دانش‌آموز ۱۷ ساله ژان نپوموسن کُمِزاماهورو. او در حالی که زانو زده و دست‌هایش را به نشانه تسلیم بالا برده بود، از فاصله‌ی نزدیک مورد اصابت گلوله مامور پلیس قرار گرفت. آن روز بحران خونینی در بروندی آغاز شد که با نقض جدی حقوق بشر ـ بخش اعظم آن به دست نیروهای امنیتی بروندی و به دستور دولت‌مردان ـ همراه بود. یک سال پس از آن، آمار تلفات ناشی از سرکوب از این قرار است: دست‌کم ۷۰۰ کشته، ۴۳۰۰ بازداشت شده، ۸۰۰ ناپدیدشده، صدها تن شکنجه‌شده، ده‌ها زن قربانی خشونت جنسی و هزاران دستگیری. ۲۵۰.۰۰۰ تن از بروندیایی‌ها از کشور فرار کرده‌اند. در بیانیه سرکوب از نوع نسل‌کشی؛ سازمان ملل باید واکنش قوی نشان دهد، فدراسیون و جامعه‌ی حقوق بشر بروندی روز ۱۴ آپریل از دادستان دادگاه بین‌المللی جزایی درخواست آغاز رسیدگی مقدماتی به وضعیت بروندی را کردند. روز ۲۵ آپریل دادستان آغاز رسیدگی مقدماتی را اعلام کرد.

ترکیه رهبران اتحادیه‌ی اروپا نباید چشم بر نقض حقوق بشر علیه پناه‌جویان ببندند
عفو بین‌الملل ۲۲ آپریل ۲۰۱۶ هیات بلندپایه اتحادیه‌ی اروپا که روز شنبه به ترکیه سفر می‌کند باید به نقض حقوق بشر توجه کند. در هفته های پس از امضای توافق بین ترکیه و اتحادیه‌ی اروپا، عفو بین‌الملل و سازمان‌های دیگر حقوق بشری جلوگیری از ورود پناه‌جویان از مرز سوریه به خاک ترکیه و تیراندازی نیروهای امنیتی به آنها و بازگرداندن اجباری شان به کشور مبدا را ثبت کرده‌اند.

مراکش سازمان ملل باید بر حقوق بشر در صحرای غربی و اردوگاه های آوارگان صحرا نظارت کند
عفو بین‌الملل ۲۶ آپریل ۲۰۱۶ نظارت سازمان ملل بر حقوق بشر در صحرای غربی و اردوگاه های آوارگان صحرا باید در صدر گفت‌وگوهای هفته جاری درباره‌ی حضور آینده این سازمان در منطقه باشد. محدودیت ها بر حضور روزنامه‌نگاران، صلح بانان و فعالان صلح‌آمیز افزایش یافته است. شورای امنیت روز ۲۸ آپریل درباره‌ی تمدید ماموریت هیات سازمان ملل مسؤول رفراندم در صحرای غربی رای گیری می‌کند. این هیات تنها هیات صلح بانی سازمان ملل است که دارای وظایف حقوق بشری نیست. اما هر دو طرف ـ مسؤولان مراکش و جنبش استقلال طلب جبهه پولیساریو ـ طی ۴۰ سال مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند.

ایران

رئیس فدراسیون خواهان توجه به وضعیت وخیم زندانیان عقیدتی در ایران شد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۲ آپریل ۲۰۱۶ عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، با ارسال نامه ای به زید رعدالحسین، کمیسر عالی حقوق بشر  سازمان ملل، توجه او را به وضعیت وخیم زندانیان عقیدتی و زندانیان سیاسی در ایران، و به‌ویژه زندانیان محروم از مراقبت مناسب پزشکی، جلب کرد: پیش از ارائه‌ اطلاعاتی درباره‌ی زندانیان بیمار، به‌طورِ خلاصه بعضی از مقررات سازمان ملل را در این زمینه و نیز مقررات آئین‌نامه زندان‌های ایران را یادآور ‌می‌شوم… در حقیقت، دولت‌مردان زندانیان عقیدتی را دو بار مجازات می‌کنند: یک بار با دستگیری خودسرانه و زندانی کردن آنها به‌خاطر فعالیت‌های صلح‌آمیز و سپس با ایجاد شرایط غیرقابل‌تحمل در حبس، از جمله محرومیت زندانیان بیمار از مداوای پزشکی که سلامت و وضعیت جسمی آنها را به خطر ‌می‌اندازد. متأسفانه باید تأکید کنم که اطلاعات موجود در زیر به‌هیچ‌وجه جامع نیست. این زندانیان فقط چند تن از بسیاری از زندانیان عقیدتی بیمار و نیازمند به مداوای پزشکی هستند. عنوان بخش های مختلف نامه: «مرگ در زندان»، «نمونه‌هایی از زندانیان تازه آزادشده»، «بعضی از زندانیان بیمار که در وضعیت اضطراری‌تر به سر ‌می‌برند»، «بعضی از دیگر زندانیان بیمار.»

ابراز نگرانی فعالان مدنی از وضعیت امیر امیرقلی زندانی سیاسی در ایران

گزارشگران بدون مرز: محکومیت سنگین روزنامه‌نگاران قربانی موج بازداشت ۱۱ آبان ماه را محکوم می‌کنیم

فراخوان برای آزادی فوری امید کوکبی، خطاب به دبیر‌کل سازمان ملل متحد

نامه روسای دانشگاه تگزاس به نماینده ایران درباره امید کوکبی

زنان

اروپا: حق سقط جنین زیر حمله
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ آپریل ۲۰۱۶ در حالی که کمپین حق سقط جنین امروز در دابلین (جمهوری ایرلند) تظاهرات همبستگی با زنی برگزار می‌کند که در ایرلند شمالی به‌خاطر کمک به دخترش در دریافت قرص سقط جنین مورد پیگرد قضایی قرار دارد، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با قاطعیت حمله‌های اخیر علیه برخورداری زنان از سقط جنین در چند کشور اروپایی را محکوم می‌کند. در لهستان، لایحه‌ای برای ممنوعیت کامل سقط جنین در دست تهیه است. در ایرلند و مالت، قوانین بسیار ستم‌گرانه‌ای در مورد سقط جنین حاکم است. بر اساس داده‌های شورای اروپا، در ایتالیا قانونی که به زنان حق سقط جنین می‌دهد به درستی اجرا نمی‌شود و در نتیجه، این حق اغلب در عمل از زنان دریغ می‌شود. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر دولت‌های اروپا را فرا می‌خواند از حقوق زنان محافظت کنند و در مقابل خواسته‌های کسانی که قصد نقض یا محدود کردن این حقوق را دارند، عقب نشینی نکنند.

فمینیسم ضد سرمایه داری

مرام یک شکّاک پُرشور

واکنش به نیازهای بهداشتی زنان پناهنده سوری در لبنان، ترکیه و اردن و توصیه‌هایی جهت بهبود رویه

ایران

از طرح عقیم‌سازی تا گشت ارشاد؛ مدیریت کدام بدن‌ها مجاز است؟

زن در سینمای این روزها

حق بر باروری

زن خشونت دیده به کدام قانون پناه ببرد؟

کودکان

بحران پناهجویی؛ کودکان، اولین قربانیان

ایران بیانیه برخی تشکل های حامی حقوق کودکان در خصوص جنایت ورامین

فرهنگ و اندیشه

عربستان سعودی ۱۱ سپتامبر و اسناد مخفی با امکان راه اندازی جنگ دیپلماتیک
ایندیپندنت ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ بیست و هشت صفحه مخفی از گزارشی در کنگره آمریکا در واشنگتن، در کانون بحران بین ایالات متحد آمریکا و عربستان سعودی قرار دارد. کنگره آمریکا قانونی را در دست تنظیم دارد که به خانواده های قربانیان ۱۱ سپتامبر امکان شکایت از عربستان سعودی را به‌ اتهام ارتباط با تروریست های القاعده مهاجم به نیویورک و واشنگتن می‌دهد، درحالی‏که غرب این کشور را مهمترین متحد خود در خاورمیانه اعلام می‌کند. این موضوع سایه بزرگی بر سفر اخیر رئیس جمهور اباما به ریاض انداخته است، چون سعودی ها تهدید کرده‌اند در صورت تصویب لایحه در کنگره، تمامی ۷۵۰ بیلیون دلار دارایی خود را در آمریکا بفروشند. اما هیاهوی رو به رشدی برای افشای این چند صفحه به راه افتاده است و این اتهام مطرح شده که عربستان سعودی می کوشد نقش خود را در حمله‌ها مخفی نگه دارد. به تازگی، رودی جولیانی، شهردار نیویورک در زمان حمله‌ها، خواهان افشای این اسناد شد. او ادعا کرد که یک شاهزاده سعودی چکی به مبلغ ۱۰ میلیون دلار به او داده تا توجه را از عربستان سعودی منحرف کند. شهردار پیشین گفت که او چک را پاره کرده و پس فرستاده است. وی اعلام کرد: «مردم آمریکا می خواهند بدانند نقش دقیق دولت عربستان سعودی در این حمله‌ها چه بوده است. ما حق داریم بدانیم چه کسی عزیزان ما را کشت و چیزی نمانده بود همه ما را بکشد.» سناتور پیشین باب گراهام، رئیس پیشین کمیسیون اطلاعات سنا، نظر خود را تکرار کرد که عربستان سعودی در بالاترین سطوح در حمله‌های شرکت داشته است. اتهام شرکت عربستان سعودی در حمله‌ها در زمانی مطرح می‌شود که این پادشاهی بودجه گروه‌های اسلام‌گرا را ـ اغلب با تشویق و حمایت غرب ـ تامین می‌کند. اکنون این اتهام نیز مطرح است که سعودی ها به افراطی ترین شورشیان در جنگ با بشار الاسد در سوریه پول و اسلحه ارسال می‌کنند. اینجا در این باره بیشتر بخوانید.

ده نکته برای درک تروریسم و پیامدهای آن
دیده بان اشتباهات بشر ۱۲ آپریل ۲۰۱۶ روبرتو ساویو ـ کشتارهای اخیر در بروکسل واکنش کوتاه مدتی به راه انداخته که جنبه بلندمدت را نادیده می‌گیرد. تمام بحث درباره‌ی امنیت، تقویت پلیس، راهبردهای تازه نظامی است؛ انگار تروریسم را می‏توان فقط به‌عنوان موضوع نظم عمومی در نظر گرفت. در پیش گرفتن رهیافتی جهانی تر و جامع تر و از زوایای مختلف بسیار مهم است: رهبران اروپا پس از هر حادثه در شعار ابراز همبستگی می‌کنند ولی واکنش مشخصی در کار نیست… هیچ تلاشی برای توضیح درباره‌ی تروریسم مسلمانان به‌عنوان نبردی داخلی در جهان اسلام به کار نمی رود. ۸۸ درصد مسلمانان اهل سنت هستند، اما تاکنون هیچ تروریستی به جز پیروان وهابی گری که شاخه سلفی متولد در عربستان سعودی است، یافت نشده است… بنابراین، نمایاندن اسلام به‌عنوان ترویج کننده تروریسم اشتباه است. سلفی گری ما را به داعش می رساند… هیچ یک از تروریست ها از جهان عرب نیامده اند. تاکنون همه آنها اروپایی بوده اند، در اروپا متولد و بزرگ شده بودند… نتیجه نهایی این است که وارد تله نبرد تمدن ها می شویم تا از اروپای مسیحی در برابر جهان اسلام دفاع کنیم. این بدترین اشتباه ممکن و به نفع داعش است و به احزاب دست راستی و ضدخارجی کمک می‌کند. دو قرن طول کشید تا اروپا از شر جنگ های مذهبی خلاص شود. در جنگ های ۳۰ ساله (۱۶۴۸ـ۱۶۱۸)، از جمعیت ۱۱۰ میلیونی، ۸ میلیون ـ اکثریت غیرنظامی ـ جان خود را از دست دادند.

آیا رهبر تازه سازمان ملل در کنار قدرتمندان خواهد بود یا در کنار ناتوانان؟
اینترپرس سرویس ۱۴ آپریل ۲۰۱۶ پس از این که صدها پرسش از ۹ نامزد دبیر کلی سازمان ملل مطرح شد، این سؤال باقی ماند: آیا رهبر تازه سازمان ملل در کنار قدرتمندان خواهد بود یا در کنار ناتوانان؟ انتخاب نهمین دبیر کل سازمان ملل امکانی برای تغییر در این سازمان ۷۰ ساله است. بعضی ها ۲۰۱۶ را سال انتخاب زنی برای رهبری این سازمان جهانی می بینند. دیگران بر این باورند که زمان گشایش بیشتر در فرایند گزینش رسیده تا همه ۱۹۳ کشور عضو این سازمان حق دادن نظر در این انتخاب داشته باشند. به لحاظ تاریخی، در نهایت پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل ـ چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و ایالات متحد آمریکا ـ تصمیم گرفته اند. بعضی از این دغدغه ها در این هفته مورد توجه قرار گرفت و ۹ نامزد در فرایندی باز به پرسش هایی از ۱۹۳ کشور عضو، جامعه‌ی مدنی و رسانه ها پاسخ گفتند. چهار تن از این ۹ تن زن هستند که امید به برابری جنسیتی را افزایش می‌دهد. مدیر اجرایی اُکسفام گفت که دبیر کل بعدی نه‌تنها زن بلکه باید فمینیست باشد.

شیلی بقایای جسد پابلو نرودا دوباره دفن شد

فلسطین سینما در غزه، تجربه ای تازه پس از ۲۰ سال

آلمان آکادمی هنر برلین میراث سینمایی برتولت برشت را نجات می‌دهد

پولیتزر ۲۰۱۶ برای چهار خبرنگار آسوشیتدپرس: به خاطر یک گزارش افشاگر درباره برده‌داری

ایران

سفری به تاریک‌خانه فرهنگ مردانه

آزادی وجدان، اصلِ فراموش‌شده‌ی آزادی‌ها

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، اینترپرس سرویس، ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گویا نیوز، مشیانه

پیوست‌ها: