افغانستان

child-labour

حدود ۳ میلیون کودک در افغانستان هنوز آسیب ‌پذیرند/ عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

عدالت؛ گمشده قربانیان تجاوز شوروی به افغانستان
صدای آلمان ۷ ثور ۱۳۹۵ کابل پایتخت افغانستان در روز هفتم ثور شاهد سه گردهمایی در تقبیح از روز ۷ ثور و دادخواهی برای قربانیان بود. بین سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۱ هزاران تن از شهروندان افغانستان توسط حزب دموکراتیک خلق زندانی، شکنجه و سپس کشته شدند. خانواده‌های قربانیانی که در نتیجه کشتارهای حکومت‌های کمونیستی جان شان را از دست داده اند، طی گردهمایی‌های جداگانه خواستار تطبیق عدالت شدند. آن‌ها بر تامین حقوق بشری مردم افغانستان تاکید کردند و گفتند تا زمانی که عاملان کشتار و ویرانی افغانستان محاکمه نشوند، این کشور به صلح و امنیت نمی‌رسد.

عبدالله: رهایی بعضی زندانیان اشتباه تاریخی بود
بی بی سی ۸ ثور ۱۳۹۵ عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان که به مناسبت هشتم ثور (اردیبهشت) و بیست و چهارمین سالگرد پیروزی مجاهدین، در ارگ ریاست جمهوری افغانستان صحبت می‌کرد، گفت: “هیچ شخصى نمی‌تواند رهایی جنایت‌کاران را از زندان‌های افغانستان در سالهای گذشته توجیه کند و آزاد کردن جنایتکاران از بند یک اشتباه تاریخى بود.” رئیس اجرایی افغانستان با انتقاد تلویحی از حکومت حامدکرزی، رئیس جمهوری سابق افغانستان، گفت که یکی از زندانیان رها شده اکنون عامل نا آرامی‌های ولایت هلمند در جنوب افغانستان است.
رئیس امنیت ملی کابل: حمله تروریستی کابل کار شبکه حقانی و لشکر طیبه بود

یک شهروند خارجی در جلال‌آباد ربوده‌شد
طلوع نیوز ۸  ثور ۱۳۹۵ مقام‌های محلی ننگرهار می‌گویند که تفنگ‌داران ناشناس یک شهروند خارجی را در شهر جلال‌آباد ربودند. مقام‌ها می‌گویند که این شهروندان خارجی که زن است در مؤسسۀ داکار در شهر جلال‌آباد کار می‌کرد و بامداد امروز (پنج‌شنبه ۹ ثور) از سوی تفنگ‌داران ناشناس ربوده شد. از سوی هم، عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار می‎گوید که بررسی‌ها برای ردیابی این زن آغاز شده است.

۲۴ محصل پوهنتون ننگرهار محکوم به حبس شد
صدای امریکا ۹  ثور ۱۳۹۵ چندی پیش ۲۴ تن از محصلین پوهنتون ننگرهار به دلیل پرداخت‌نشدن بدل اعاشه مظاهره کرده بودند که برخی از آنان به حمایت از داعش و طالبان مسلح شعار می‌دادند و پرچم‌های این گروه را بلند کرده بودند. سپس حکومت در پیوند به این رویداد ۳۱ محصل را بازداشت کرد. بر اساس اظهارات دفتر مطبوعاتی ولایت ننگرهار، محکمۀ علنی این افراد عصر روز گذشته به ریاست قضاوتمند عبدالولی قاضی‌زاده رئیس محکمۀ استیناف ولایت ننگرهار دایر شد.

انتقاد والی پروان از عملیات شبانۀ نیروهای خارجی
سلام وطندار ۵  ثور ۱۳۹۵ ده‌ها تن از باشنده‌گان ولسوالی بگرام ولایت پروان در اعتراض به عملیات شبانۀ نیروهای خارجی در این ولسوالی دست به راه‌پیمایی زدند. این راه‌پیمایی امروز (یک‌شنبه) پس از آن آغاز شد که نظامیان خارجی منزل سیدحکیم، مشهور به فرمانده کمندر، یک تن از فرماندهان پیشین جهادی را شب‌هنگام بازرسی کردند. باشنده‌گان محل در اعتراض به این بازرسی با سنگ‌وچوب به نیروهای خارجی حمله‌ور شدند و نیروهای خارجی نیز در واکنش دست به تیراندازی زدند.

زنان

مهتاب؛ دختری که تنها دست‌هایش پیدا شد
سلام وطندار ۸  ثور ۱۳۹۵ مهتاب، دختر ۱۸ ساله‌یی‌ست که پس از دو روز ناپدیدشدن تنها دو دستش پیدا شده است. پدر مهتاب می‌گوید که دخترش برای انجام کاری خانۀ همسایه رفت و دیگر نیامد. این دختر اهل ولسوالی قلعه‌کاه ولایت فراه بوده و دستانش از ناحیۀ شانه قطع شده اند. شاهدانی که دستان مهتاب را در محل رویداد دیده اند می‌گویند به احتمال زیاد دستان این بانو با فشار از شانه «جدا» شده است.

هویت: دو خانه دارم، ایران و افغانستان

بی بی سی۵  ثور ۱۳۹۵ در مراسم بزرگی در کابل در حضور رئیس جمهوری افغانستان و مهمانان خارجی گفت: “آرزوی من این است روزی برسد که افغانستان دیگر نیازمند کمک کشورهای جهان نباشد. نه تنها نیازمند نباشد که در شرایطی قرار بگیرد تا قادر شود به کشورهای دیگر کمک کند.” نیایش یازده ساله‌، دانش آموز کلاس پنجم است و در همین سن درآمد دارد. پس از سقوط گروه طالبان در سال ۲۰۰۱، بیش از صد میلیارد دلار پول در افغانستان سرازیر شد. چیزی حدود ۹ هزار دلار در ازای هر شهروند. میلیون‌ها مهاجر افغان که در جریان جنگ‌ها از کشور فرار کرده بودند، دوباره به میهن‌شان برگشتند. این بود که صفحه جدیدی از بازسازی و نوسازی در افغانستان ورق خورد.

بازداشت یک گروه تبهکار زن در غزنی
سلام وطندار ۷  ثور ۱۳۹۵ جنرال امین‌الله امرخیل، فرمانده پولیس غزنی از بازداشت یگ گروه تبهکار زن در این ولایت خبر می‌دهد. به گفتۀ آقای امرخیل این زنان با فریب و نیرنگ، مردان ثروتمند را به خانه‌یی رهنمایی کرده و پس از لت‌وکوب، پول‌های آنان را به جیب می‌زدند. آقای امرخیل می‌گوید که این گروه شاخ‌وبرگ‌های دیگری نیز دارد و نیروهای امنیتی در پی بازداشت تمام افراد مرتبط با آن هستند.

حامیان و فعالان

خانواده‌های قربانیان حملۀ «سه‌شنبۀ» عدالت می‌خواهند
طلوع نیوز ۸ ثور ۱۳۹۵ خانواده‌های قربانیانِ حمله بر ریاست امنیت رجال برجستۀ سیاسی می‌گویند مجرمانی که به جرم طراحی و سازماندهی رویدادهای هراس‌افگنانه زندانی استند، باید به کیفر برسند. خانوادۀ محمدحسین ۲۶ ساله، که یکی از قربانیان حملۀ روز «سه شنبۀ» است، از سران حکومت وحدت ملی می‌خواهند که به تعهدات‌شان عمل کنند و هراس‌افگنان را به کیفر سخت برسانند. فهیم، برادر محمدحسین رحیق می‌گوید: «خواست خانوادۀ ما همین است که مجرمان باید به کیفر برسند؛ بازجویی شوند. از داخل نظام کسانی که با اینان کمک کرده‌اند به دادگاه کشانیده شوند و به فریاد و درد همه خانواده‌های شهدا رسیده‌گی شود.»
خانواده‌های قربانیان افغانستان: حکومت برای رسیدگی به جرایم جنگی در کشور محاکم ویژه ایجاد کند

فعالان مدنی افغان: تروریست‌ها را مجازات کنید
بی بی سی ۷ ثور ۱۳۹۵ شماری از فعالان مدنی در کابل نهاد ‘واکنش ملی مبارزه با تروریسم’ را ایجاد کردند. این نهاد امروز در کابل اعلام موجودیت کرد. اعضای این نهاد در اولین نشست خبری شان اعلام کردند که خواهان مجازات تمام عاملان حملات تروریستی در افغانستان هستند. کهکشان کوفی، از فعالان مدنی که قطعنامه نهاد را میخواند، گفت: “کسانی که مردم افغانستان را به قتل می رسانند، نباید آسوده در زندانها بخوابند.”

سنای افغانستان: حکومت هر چه زودتر زمینه‌ برگزاری لویه‌جرگه‌ تعدیل قانون اساسی را فراهم کند
افغانستان رو ۸ ثور ۱۳۹۵ فرهاد سخی معاون اول مشرانوجرگه افغانستان می‌گوید که حکومت وحدت ملی باید هر چه زودتر لویه جرگه‌ی تعدیل قانون اساسی را دایر کند تا نظام جنبه‌ی قانونی پیدا کند. این در حالی است که حکومت وحدت ملی بر اساس توافق سیاسی تشکیل شده و برگزاری لویه جرگه‌ی تعدیل قانون اساسی در جریان دو سال نخست کاری حکومت وحدت ملی برای قانون‌مند شدن نظام و تبدیل شدن سمت رئیس اجرایی به صدر اعظم، از مواد اساسی ذکر شده در توافق نامه‌ی سیاسی ایجاد حکومت وحدت ملی است، موردی که تا کنون اختلاف‌ها روی آن باقی است.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

حدود ۳ میلیون کودک در افغانستان هنوز آسیب ‌پذیرند
طلوع نیوز ۸ ثور ۱۳۹۵ خانواده‌های قربانیانِ حمله بر ریاست امنیت رجال برجستۀ سیاسی می‌گویند مجرمانی که به جرم طراحی و سازماندهی رویدادهای هراس‌افگنانه زندانی استند، باید به کیفر برسند. خانوادۀ محمدحسین ۲۶ ساله، که یکی از قربانیان حملۀ روز «سه شنبۀ» است، از سران حکومت وحدت ملی می‌خواهند که به تعهدات‌شان عمل کنند و هراس‌افگنان را به کیفر سخت برسانند. فهیم، برادر محمدحسین رحیق می‌گوید: «خواست خانوادۀ ما همین است که مجرمان باید به کیفر برسند؛ بازجویی شوند. از داخل نظام کسانی که با اینان کمک کرده‌اند به دادگاه کشانیده شوند و به فریاد و درد همه خانواده‌های شهدا رسیده‌گی شود.»
خانواده‌های قربانیان افغانستان: حکومت برای رسیدگی به جرایم جنگی در کشور محاکم ویژه ایجاد کند

نزدیک به ۵۰ درصد مکاتب ولایت بامیان معلم ندارد
کلید ۷ ثور ۱۳۹۵ شماری از فعالان مدنی در ولایت بامیان نسبت به وضعیت بد معارف این ولایت، دست به اعتراض زدند. به گفته آنان، شماری زیادی از مکاتب در ولایت بامیان با کمبود معلم، کتاب، لابراتوار و صنف های درسی مواجه است. معترضان، هدف از راه اندازی این حرکت را جلب توجه مقام های مسوول به معارف بامیان عنوان کرده، می گویند در صورتی که به معارف این ولایت توجه نشود، مکاتب این ولایت سقوط خواهد کرد.
کابل هنوز با چالش‌های آموزشی روبه‌روست

مشکلات محصلین پوهنتون بامیان
صدای امریکا ۹ ثور ۱۳۹۵ هر سال با آغاز دروس پوهنتون، زنده‌گی رقت‌بار محصلینی که از سایر ولایات به بامیان می‌آیند، نیز شروع می‌گردد. یک ماه از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد؛ اما هنوز هم محصلین در پس‌کوچه‌های شهر بامیان دنبال اتاق کرایی سرگردان اند. محصلین پوهنتون بامیان به دلیل نبود لیلیه، مجبورند اتاق‌های نمناک پس کوچه‌های بازار بامیان را پلاستیک پوش کنند و برای سپری‌کردن یک سال دوره تحصیلی شان این اتاق‌های متروکه را با قیمت بلند کرایه بگیرند.

وزارت انرژی و آب: از ۱۱۱ بند کار ساختمان ۲۱ بند در اولویت قرار دارد
اطلاعات روز  ۵ ثور ۱۳۹۵ هیأت رهبری وزارت انرژی و آب شام روز شنبه در نشستی با رییس‌جمهور گفته است که این وزارت ۱۱۱ بند را مطالعه و بررسی کرده و کار ساختمان ۲۱ بند را در اولویت قرار داده است. دفتر مطبوعات ریاست‌جمهوری با نشر خبرنامه‌یی گفته است که رییس‌جمهور در این نشست مشکلات موجود در زمینه‌ی اعمار بندها و ساختار وزارت انرژی و آب را مورد بررسی قرار داد. مسئولان وزارت انرژی و آب در مورد بررسی ۱۱۱ بند گفته‌اند که این وزارت بررسی‌های خود را در رابط به این‌که این بندها به چه اندازه زمین را زیر آب می‌کند و به چه مقدار برق تولید خواهد کرد، نیز انجام داده است.

علت مرگ‌ ۲۰ درصد از کودکان افغانستان «واکسن‌نشدن» است
سلام وطندار  ۶ ثور ۱۳۹۵ سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، افغانستان  از جمله پنج کشوری‌ست که کودکانش از خدمات واکسن بی‌بهره اند و سالانه ۲۰ درصد از این کودکان جان‌های‌شان را از دست می‌دهند. دکتر ایمان، نمایندۀ این سازمان امروز (دوشنبه) در نشستی به مناسبت روز جهانی واکسن و معافیت در کابل می‌گوید که بر پایۀ آمارها، این کودکان کمتر از ۵ سال سن داشته و به علت ابتلا به بیماری‌هایی که با تطبیق واکسن می‌توان از آن جلوگیری کرد، جان‌های خود را از دست می‌دهند.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه و …

فاجعۀ سیلاب‌ها: ۱۰۸ کشته و حدود ۱۱۰۰ خانۀ ویران در یک ماه
سلام وطندار  ۶ ثور ۱۳۹۵ ادارۀ مبارزه با رویدادهای طبیعی می‌گوید که در اثر بارنده‌گی‌های شدید در شماری از ولایت‌های کشور در یک ماه گذشته،  تن کشته و ۲۵ تن دیگر زخم برداشته اند. محمد اسلم سیاس، معاون این اداره به سلام‌وطندار می‌گوید که در نتیجۀ سرازیرشدن سیلاب‌ها در سراسر کشور حدود ۱۸۸۷ خانه ویران شده است. به گفتۀ او، این سیلاب‌ها در شماری از ولایت‌ها صدها جریب زمین را نیز تخریب کرده است.

آب شفاخانۀ آتاترک آلوده است
سلام وطندار  ۵ ثور ۱۳۹۵ محمدعلی اکبری، مسؤول دیپارتمنت بهداشت محیطی وزارت صحت عامه در گفت‌و‌گویی با سلام‌وطندار می‌گوید که آب شفاخانۀ آتاترک را دو بار آزمایش صحی کرده اند و این آب آلوده و غیرقابل نوشیدن تشخیص شده است. آقای اکبری می‌گوید که نزدیک به سه ماه پیش، پس از آزمایش آب شفاخانۀ آتاترک، مسؤولان این شفاخانه را با ارسال مکتوب رسمی در جریان قرار داده بودند، اما آن‌ها همچنان از آب آلوده استفاده می‌کنند

جنگ


رئیس جمهوری افغانستان دستور حمله ‘همه‌جانبه’ به نیروهای مخالف را صادر کرد
بی بی سی ۷ ثور ۱۳۹۵ محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در دیدار با مدیران ریاست عمومی امنیت ملی این کشور دستور حمله همه جانبه به نیروهای مخالف این کشور را داده است. در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری که امروز، سه‌شنبه هفتم ثور(اردیبهشت) به رسانه‌ها ارسال شده، به نقل از رئیس جمهوری آمده است که “ساحه فعالیت تروریستان را تنگ سازید، در دل‌های شان رعب و ترس ایجاد کنید، راه‌های رفت و آمدشانرا مسدود نموده، منابع مالی شانرا بخشکانید و از طریق عملیات‌های زمینی و هوایی مکان‌های تجمع آنان را تخریب و آنان را نابود سازید.”

به زودی در پنج ولسوالی کندز عملیات نظامی علیه طالبان آغاز می گردد
کلید ۷ ثور ۱۳۹۵ مقام های امنیتی در ولایت کندز می گویند که به زودی عملیات نظامی برای پاک سازی برخی از ولسوالی های این ولایت از وجود گروه های مخالف مسلح دولت راه اندازی می شود. امان الله مبین قوماندان لوای اول فرقهء بیست نیروهای خاص این ولایت می گوید: “نیروهای خاص کندز تصمیم گرفته اند که در برخی از
نقاط کندز و پنج ولسوالی این ولایت عملیات نظامی در برابر گروه های مخالف مسلح دولت راه اندازی کنند.”

تلفات
درگیری در شمال شرق افغانستان ۱۶ کشته به جا گذاشت. هشت مهاجم انتحاری در قندوز در اثر مواد منفجره همراهشان کشته شدند. در عملیات نیروهای امنیتی در کندز ۹ طالب کشته شدند. پاکسازی سه ولسوالی ناامن جوزجان در عملیاتی به رهبری جنرال دوستم. معاون نام‌نهاد طالبان برای ولسوالی شینواری پروان کشته شد.

فرهنگ

سیر صعودی صنعت نشر و چاپ کتاب در افغانستان
صدای امریکا ۴ ثور ۱۳۹۵ امروز روز جهانی کتاب در اکثریت کشورها تجلیل شد. در افغانستان نیز از این روز به شکل گروهی و در رسانه های اجتماعی فرهنگیان به همدیگر این روز را مبارکبار گفتند. با وجود نگرانی ها در مورد چگونگی وضعیت صنعت نشروچاپ، فرهنگ کتابخوانی و کمبود کتابخانه ها، امروز فضای فرهنگی در میان برخی از نویسندگان، انتشارات و فعالین مثبت بود. اجمل عازم، معاون انتشارات عازم و معاون انجمن چاپ گزارش های را رد کرد که گویا صنعت نشروچاپ و فرهنگی خواندن و نوشتن کتاب در افغانستان سیر نزولی دارد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه،یورو نیوزُ، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۴۳

پیوست‌ها: