زنان-690x259

زنانی که جهان را به دوش می‌کشند

Cartoon-142

طرح از توکا نیستانی/ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان زن یک افسر پولیس توسط طالبان در تخار کشته شد
اطلاعات روز ۱ می ۲۰۱۶ مقام‌های محلی ولایت تخار گفته‌اند که طالبان همسر یک افسر پولیس امن و نظم‌عامه‌ را در مربوطات ولسوالی درقد این ولایت کُشتند.جلیل حفیظ، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت تخار با تایید این خبر به تلویزیون ۱ گفته است شوهر قبلی این زن که از فرماندهان طالبان است، شنبه‌شب در خانه‌ی وی آمده و او تیرباران کرده است.گفته می‌شود این زن پیشتر از شوهر اولی‌اش جدا شده و به تازگی با یک افسر پولیس امن و نظام عامه ازدواج کرده بود.

یک زن در تخار به اتهام جاسوسى به قتل رسید

یک طالب، زن سابق خود را که با یک افسر ازدواج کرده بود، کشت

نگاه نادرست غرب به زنان افغانستان
اطلاعات روز ۲ می ۲۰۱۶ در ماه جنوری، اخباری تکان‌دهنده از قطع عضو زنی ۲۰ ساله به‌نام رضاگل در افغانستان منتشر شد. شوهرش با دختری ۶ یا ۷ ساله به‌عنوان همسر دومش ازدواج کرده بود. رضاگل به این کار اعتراض کرد و شوهرش با قطع بینی او با چاقوی جیبی‌اش به این اعتراض پاسخ داد و پس از آن نیز فرار کرد.

افغانستان بازداشت یک گروه تبهکار زن در غزنی
سلام وطندار ۷  ثور ۱۳۹۵ جنرال امین‌الله امرخیل، فرمانده پولیس غزنی از بازداشت یگ گروه تبهکار زن در این ولایت خبر می‌دهد. به گفتۀ آقای امرخیل این زنان با فریب و نیرنگ، مردان ثروتمند را به خانه‌یی رهنمایی کرده و پس از لت‌وکوب، پول‌های آنان را به جیب می‌زدند. آقای امرخیل می‌گوید که این گروه شاخ‌وبرگ‌های دیگری نیز دارد و نیروهای امنیتی در پی بازداشت تمام افراد مرتبط با آن هستند.

افغانستان مهتاب؛ دختری که تنها دست‌هایش پیدا شد
سلام وطندار ۸  ثور ۱۳۹۵ مهتاب، دختر ۱۸ ساله‌یی‌ست که پس از دو روز ناپدیدشدن تنها دو دستش پیدا شده است. پدر مهتاب می‌گوید که دخترش برای انجام کاری خانۀ همسایه رفت و دیگر نیامد. این دختر اهل ولسوالی قلعه‌کاه ولایت فراه بوده و دستانش از ناحیۀ شانه قطع شده اند. شاهدانی که دستان مهتاب را در محل رویداد دیده اند می‌گویند به احتمال زیاد دستان این بانو با فشار از شانه «جدا» شده است.

دفاع از حقوق بشر

افغانستان یک هیات به هدف جلوگیری از بد دادن دختران به ولایت پکتیا اعزام می شود
کلید گروپ ۲ می ۲۰۱۶ کمسیون امور زنان، جامعه مدنی و حقوق بشر ولسی جرگه از اعزام یک هیات به هدف جلو گیری از بد دادن دختران به ولایت پکتیا خبر میدهد.فوزیه کوفی، رییس این کمسیون می گوید: “در پی ادامه تحصن یک جوان باشنده ولایت پکتیا، که علیه رسم بد دادن دختران اعتراض کرده، دیروز گلاب منگل، وزیر سرحدات، اقوام و قبایل، نمایندگان وزارت زنان و خان ولی عادل جوان متحصن را به این کمسیون فرا خواندند.”

ایران بیانیه برخی تشکل های حامی حقوق کودکان در خصوص جنایت ورامین
بیدار زنی ۲۱ آپریل ۲۰۱۶ جمعی از موسسات و سازمان های مردم نهاد کشور، با اعلام همدردی با خانواده ستایش، دختر ۶ ساله ای که در ورامین به قتل رسید، فعالان حقوق کودکان را به آرام کردن فضای جامعه در جهت جلوگیری از اعدام عامل این جنایت که خود کودک و قربانی شرایط محیط و جامعه است دعوت کردند و خواهان رعایت استانداردهای دادرسی ویژه کودکان و نوجوانان، مطابق قانون مجازات اسلامی شدند.

کودکان

ایران زخم‌هایی عمیق اما پنهان؛ تاثیر آزار روحی بر کودکان چیست؟
بی بی سی فارسی ۲ می ۲۰۱۶ تمسخر ، تحقیر و توهین. بسیاری از کودکان روزهای زیادی را با اینها و درد پنهانشان سپری می‌کنند. آزار روانی کودک یکی از مخفی‌ترین گونه‌های کودک آزاری است و از فراگیرترین آنها. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید حدود چهل درصد بزرگسالان در کودکی آزار روانی دیده‌اند. در سری گزارش‌های بی بی سی فارسی در مورد کودک آزاری ، باران عباسی از جادوی سیاه جملاتی می‌گوید که مخاطبشان کودک است.

آزار روحی کودکان؛ گفت و گو با شادی رامز

روایت غم‌انگیز از کشتن اباسین چهارده‌ساله
هشت صبح ۲ می ۲۰۱۶ مادر اباسین در حالی که دستانش را زیر الاشه گرفته بود و در دنیای پر از غم سیر می‌کرد، ساکت و آرام در میان فاتحه‌دهندگان نشسته بود. نه فریاد می‌کشید و نه اشک می‌ریخت. چون نه نیروی اشک ریختن برایش باقی مانده بود و نه توانایی فریاد کشیدن. به‌گفته خودش در بیش از سه ماهی که اباسین را ربایندگان ربوده بودند، خیلی گریسته و روزها و شب‌های سختی را سپری کرده است. به‌گفته او در این مدت، خواب این را ندیده بود که پسرش روزی با این بی‌رحمی و شقاوت، به دست ربایندگان به بدترین وجه ممکن کشته شود.

عبدالله: عاملان قتل اباسین به سزای‌شان خواهند رسید

مجلس: قاتلان اباسین در محضر عام اعدام شوند

حدود ۳ میلیون کودک در افغانستان هنوز آسیب ‌پذیرند
سلام وطندار ۲۶ آپریل ۲۰۱۶ مسؤولان وزارت کار و امور اجتماعی می‌گویند که در سراسر کشور حدود ۳ میلیون کودک، آسیب‌پذیر اند. به گفتۀ این مسؤولان با وجود تلاش‌های بسیار در یک دهۀ گذشته، اما هنوز این آمار کاهش قابل توجهی نکرده است.واصل‌نور مهمند، معین این وزارت می‌گوید، این آمار به علت روند بازگشت پناهنده‌گان و افزایش بی‌جاشده‌گان هر آن در حال افزایش است. آقای مهمند، در نشستی که برای توضیح برنامۀ راهبردی برای کودکان از سوی نهاد حمایت از کودکان برگزار شده بود می‌گوید، کودکان آسیب‌پذیر در کشور با مشکلات زیادی از جمله کارهای شاقه، سوء استفادۀ جنسی و بهره‌گیری برای حملات تروریستی روبه‌رو هستند.

قوانین و لوایح

اروپا: حق سقط جنین زیر حمله
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۷ آپریل ۲۰۱۶ در حالی که کمپین حق سقط جنین امروز در دابلین (جمهوری ایرلند) تظاهرات همبستگی با زنی برگزار می‌کند که در ایرلند شمالی به‌خاطر کمک به دخترش در دریافت قرص سقط جنین مورد پیگرد قضایی قرار دارد، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با قاطعیت حمله‌های اخیر علیه برخورداری زنان از سقط جنین در چند کشور اروپایی را محکوم می‌کند. در لهستان، لایحه‌ای برای ممنوعیت کامل سقط جنین در دست تهیه است. در ایرلند و مالت، قوانین بسیار ستم‌گرانه‌ای در مورد سقط جنین حاکم است. بر اساس داده‌های شورای اروپا، در ایتالیا قانونی که به زنان حق سقط جنین می‌دهد به درستی اجرا نمی‌شود و در نتیجه، این حق اغلب در عمل از زنان دریغ می‌شود. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر دولت‌های اروپا را فرا می‌خواند از حقوق زنان محافظت کنند و در مقابل خواسته‌های کسانی که قصد نقض یا محدود کردن این حقوق را دارند، عقب نشینی نکنند.

حقوق مدنی و سیاسی

هویت: دو خانه دارم، ایران و افغانستان
بی بی سی۵  ثور ۱۳۹۵ در مراسم بزرگی در کابل در حضور رئیس جمهوری افغانستان و مهمانان خارجی گفت: “آرزوی من این است روزی برسد که افغانستان دیگر نیازمند کمک کشورهای جهان نباشد. نه تنها نیازمند نباشد که در شرایطی قرار بگیرد تا قادر شود به کشورهای دیگر کمک کند.” نیایش یازده ساله‌، دانش آموز کلاس پنجم است و در همین سن درآمد دارد. پس از سقوط گروه طالبان در سال ۲۰۰۱، بیش از صد میلیارد دلار پول در افغانستان سرازیر شد. چیزی حدود ۹ هزار دلار در ازای هر شهروند. میلیون‌ها مهاجر افغان که در جریان جنگ‌ها از کشور فرار کرده بودند، دوباره به میهن‌شان برگشتند. این بود که صفحه جدیدی از بازسازی و نوسازی در افغانستان ورق خورد.

مینو خالقی: از منتشرکنندگان عکس‌های جعلی شکایت می‌کنم
بی بی سی فارسی ۲ می ۲۰۱۶ مینوخالقی، منتخب سوم اصفهان در مرحله اول انتخابات مجلس ایران که شورای نگهبان آرای او را باطل اعلام کرده است، می‌گوید از افرادی که عکس‌های “جعلی” و بدون حجاب منتسب به او را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، شکایت خواهد کرد.

واکنش به نیازهای بهداشتی زنان پناهنده سوری درلبنان، ترکیه و اردن و توصیه‌هایی جهت بهبود رویه
اخبار روز ۲۷ آپریل ۲۰۱۶  در شرایط کمپ هرچه منابع اقتصادی کمتر می‌شود، دختران در سنین پایین‌تر و پایین‌تری به ازدواج درمی‌آیند. روابط جنسی با هدف بقا تنها راه برای حفاظت خودشان و خانواده‌هایشان می‌شود. حفظ آبروی خانواده به عنوان توجیهی برای به ازدواج درآوردن زودهنگام دختران استفاده می‌شود. و همچنین راهی است برای قاچاق انسان. حفظ آبروی خانواده معمولاً زنان را از گزارش آزار و خشونت جنسی منع می‌کند.

سیاست

کشمکش بر سر اعتبارنامه مینو خالقی؛ موارد مشابه در دوره سوم در مجلس بررسی شد
صدای آمریکا ۳ می ۲۰۱۶ در حالی که مجلس شورای اسلامی برای آغاز دور جدید خود در ماه آینده آماده می‌شود، کشمکش بر سر سرنوشت مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان که آرای او ابطال شده است، همچنان ادامه دارد

فرهنگ و جامعه

سینماگر زن ایرانی در میان هیئت داوران جشنواره فیلم کن
بی بی سی فارسی ۲۷ آپریل ۲۰۱۶ اعضای هیئت داوران شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم کن معرفی شدند که در میان آنان نام یک سینماگر زن ایرانی نیز به چشم می‌خورد.کتایون شهابی، تهیه کننده سینما، پس از لیلا حاتمی دومین زن ایرانی است که در هیئت داوران این جشنواره معتبر سینمایی حضور می‌یابد.

کتاب، تحقیق و گزارش

فمینیسم ضد سرمایه داری
اخبار روز ۱۸ آپریل ۲۰۱۶  حتی اگر ما سکسیسم را از ریشه برکنیم، تناقضات ذاتی سرمایه داری ادامه خواهد داشت. این اهمیت دارد و لازم هم هست که زنان به مواضع قدرت قدم بگذارند، اما این امر شکاف بنیادی مابین کارگران و صاحبان کار – شکاف بین زنان در رأس و زنان در پائین – را تغییر نمی دهد. این واقعیت را تغییر نمیدهد که اکثر زنان خود را در مشاغل مخاطره آمیز و با دستمزد پائین می یابند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی فارسی، جامعه های بین المللی حقوق بشر، ۸ صبح، بیدار زنی ، کلید گروپ، رصد، پژواک، اطلاعات روز، اخبار روز

پیوست‌ها: