هفت‌روزنامه حقوق بشری بین‌المللی شماره ۱۴۵

international

افزایش نوجوانان در زندان‌های اسراییل

Children in Israeli prisons

عکس: نظارت بر حقوق بشر مدیترانه ـ اروپا

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

یمن بی توجهی به جنایت‌های جنگی
دیده بان حقوق بشر ۴ مه ۲۰۱۶ مشارکت کنندگان در گفت‌وگوهای صلح یمن باید از تحقیقات بین‌المللی، عدالت در دوره‌ی گذار و جبران برای قربانیان به‌عنوان عناصر اصلی هر توافقی حمایت کنند. دیده بان حقوق بشر حمله‌های هوایی تازه ائتلاف را ثبت کرده که غیرقانونی به نظر می رسند. شش حمله در پایتخت صنعا و اطراف آن، در ژانویه و فوریه، به مرگ ۲۸ غیرنظامی و از جمله ۱۲ کودک و زخمی شدن دست کم ۱۳ کودک دیگر منجر شد. در سال گذشته، این گروه ۴۳ حمله هوایی را ثبت کرده که بعضی از آنها جنایت‌های جنگی است و به مرگ بیش از ۶۷۰ غیرنظامی انجامیده و نیز ۱۵ حمله که در آنها مهمات خوشه ای ممنوع به کار رفته است. دیده بان حقوق بشر همچنین نقض  جدی حقوق جنگ را به دست گروه حوثی و دیگر گروه‌های مسلح ثبت کرده، از جمله گلوله باران کور شهرها، ناپدیدشدن های قهری و استفاده از از مین های ضدنفر که در سطح بین‌المللی ممنوع شده است.  

عربستان سعودی مسؤولان سعودی اعدام نوجوانان را تایید کرد
ریپریو ۲۶ آپریل ۲۰۱۶ چند تن از مسؤولان امنیتی سعودی در مصاحبه با العربیه درباره‌ی دستگیری گروه‌های از نوجوانان سخن گفته اند. از جمله این نوجوانان گویا مصطفی ابکر است که در اعدام های دسته جمعی در ژانویه امسال کشته شد، با وجود این‌که گمان می رفت در زمان دستگیری ۱۳ سال داشته است. ژنرال سعید القحطانی، رئیس پلیس مکه، گفت: «یکی از آنها هنوز به ۱۴ سالگی نرسیده بود.» سرلشگر نیروهای ویژه سلطان الملکی نیز گفت: «بعضی از دستگیرشدگان گمان می کردند موضوع تمام شده و نزد خانواده هایشان باز خواهند گشت.» پس از اعدام ۴۷ تن در ژانویه، معلوم شد که چند نوجوان در میان اعدام شدگان بودند، از جمله مصطفی و نیز علی الربح که در زمان دستگیری در سال ۲۰۱۲ به‌خاطر اعتراض های سیاسی در مدرسه بود.

اسراییل افزایش جوانان فلسطینی در زندان ها، آزمونی برای نظام عدالت
نیویورک تایمز ۲۹ آپریل ۲۰۱۶ دختر ۱۲ ساله دیما الواوی که دو ماه به‌خاطر قصد چاقو زدن به یک سرباز اسراییلی زندانی شد، یکی از صدها کودک فلسطینی زندانی شده پس از آغاز حمله‌ها به اسراییلی ها بود. دختران فلسطینی در یک سلول در زندان اسراییل بازی می کردند و بعدازظهرها در کلاس حضور می یافتند. دیما که چاقو به دست در ورودی یکی از کوچ‌نشینان اسراییلی در کرانه باختری اشغال شده دستگیر شد، به همراه استبراق نور ۱۴ ساله، عصرها آوازهای ملی فلسطینی می خواند. پیش از آزادی دیما، ده ها دختر به این سنین در زندان های اسراییل بودند. سخنگوی اداره زندان ها گفت: شمار زندانیان فلسطینی زیر ۱۸ سال از زمان آغاز حمله‌ها در اول اکتبر ۲۰۱۵ از ۱۷۰ به ۴۳۰ افزایش یافته است و از این عده ۱۰۳ تن ۱۶ ساله یا جوانتر بوده اند. پیش از اول اکتبر، ۳۲ مورد در سن ۱۶ یا کمتر دستگیر شده بودند.

اسراییل/سرزمین‌های اشغالی فلسطین کودکان فلسطینی بازداشت می‌شوند
عفو بین‌الملل ۲۹ آپریل ۲۰۱۶ نیروهای اسراییلی روز ۴ فوریه پسر ۱۶ ساله فلسطینی عابد الرحمن عواد کمیل را ساعت ۲ صبح در خواب دستگیر کردند. او چهار ماه در حبس اجرایی ماند و تولد ۱۷ سالگی اش را در زندان گذراند. حبس اجرایی امکان نگهداری نامحدود در زندان را بدون اتهام یا محاکمه فراهم می کند و به‌طورِ فزاینده ای علیه کودکان به کار می‌رود. عابد الرحمن عواد کمیل گفت هرگز از او بازجویی نکردند و او نمی داند چرا بازداشت شده بود.

پاکستان در پی شکنجه و قتل فعال سیاسی در حبس، تحقیقات بسیار ضروری است
عفو بین‌الملل ۴ مه ۲۰۱۶ دولت‌مردان پاکستان باید تحقیقات مستقل، کامل و شفافی درباره‌ی شکنجه و مرگ فعال سیاسی آفتاب احمد در زندان رنجرها که نیرویی شبه نظامی زیر فرمان ارتش پاکستان است، انجام دهند. این درخواست پس از آن مطرح شد که رئیس رنجرها تایید کرد که آفتاب احمد در حبس شکنجه شده و دستور تحقیقات درباره‌ی مرگ او را صادر کرد. همچنین دغدغه هایی درباره‌ی حبس خودسرانه و شکنجه کهار انصاری، نایب رئیس حزب سیاسی جی سند قوامی مهاز وجود دارد. مردان لباس شخصی انصاری را روز ۲۳ آپریل با خود بردند و روز ۳ مه با نشانه های آشکار شکنجه آزاد کردند. یک روز پیش از آن، نیروهای امنیتی به اعضای حزب او طی اعتراض و درخواست آزادی او تیراندازی کردند، یک نفر را کشتند و هفت تن را زخمی کردند.

قطر تایید محکومیت براساس شکنجه ایرادهای عمیقی را در نظام عدلی آشکار می سازد
عفو بین‌الملل ۳ مه ۲۰۱۶ محکومیت سه شهروند فیلیپینی به اتهام جاسوسی دیروز در دادگاه عالی قطر تایید شد. دادگاه حبس ابد یک تن و حبس ۱۵ سال دو تن دیگر را تایید کرد. بنا به اعلام نایب رئیس بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین‌الملل، یکی از این سه تن که در آپریل ۲۰۱۰ دستگیر شد، در هشت ماه نخست حبس بارها مورد شکنجه جسمی و روانی و بدرفتاری قرار گرفته و سپس وادار به امضای سندی به عربی شده است، درحالی‏که او نمی تواند عربی بخواند. این سند بعدا در دادگاه به‌عنوان «اعتراف» ارائه شد.

عراق بیش از  ۱۰۰۰ تن در شرایط بسیار بد در مراکز ضدتروریسم انبار در حبس هستند
عفو بین‌الملل ۳ مه ۲۰۱۶ بیش از ۱۰۰۰ تن، از جمله عده ای به سن ۱۵ سال، بدون اتهام در شرایطی وحشتناک در مراکز موقت در استان انبار در غرب بغداد در حبس به سر می برند. هیاتی به ریاست دبیر کل عفو بین‌الملل در روز ۳۰ آپریل اجازه ورود به یکی از مراکز نهاد ضدتروریسم یافت که در آن ۶۸۳ مرد بدون اتهام در حبس هستند. این زندانیان پس از این که نیروهای عراقی شهرهای زادگاهشان را از گروه مسلح داعش پس گرفتند، به ظن همکاری با داعش در خیابان ها یا خانه هایشان دستگیر شده‌اند، در اغلب موارد به این دلیل که در شهرها و روستاهای زیر حاکمیت داعش مانده بودند.

چاد از وضع ناپدیدشدگان خبر بدهید
عفو بین‌الملل ۲۹ آپریل ۲۰۱۶ دولت‌مردان چاد باید درباره‌ی وضعیت چندین تن از اعضای نیروهای امنیتی و نیروهای دفاعی که پس از دادن رأی علیه حزب حاکم «ناپدید» شده‌اند توضیح بدهند و دستور تحقیق درباره‌ی بدرفتاری با دیگران را صادر کنند. به گزارش رسانه ها، بیش از ۴۰ عضو این نیروها از ۹ آپریل که روز انتخابات ریاست جمهوری بود ناپدید شده‌اند. این اطلاعات درباره‌ی بیش از ۲۰ تن تایید شده است. دولت‌مردان ادعا کرده‌اند که این عده به ماموریت اعزام شده‌اند. ولی هیچ اطلاعی درباره‌ی محل آنها به خانواده هایشان نداده‌اند.

ترکیه محکومیت دو خبرنگار ترک به خاطر چاپ کاریکاتور شارلی ابدو

ترکیه پلیس یکصد نفر را در شهرهای مختلف بازداشت کرد

ایران

شش نفر در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شدند

موج جدید احضار روزنامهنگاران از سوی وزارت اطلاعات

مائده دختر عبدالفتاح سلطانی: پدرم در وضعیت مناسبی نیست

«دستورالعمل» سرکوب عرب‌های ایران

عاملان غیردولتی

سوریه حمله شورشیان به بیمارستانی در حلب «۱۹ کشته» برجای گذاشت

انفجار خودرو بمبگذاری شده در بغداد ۱۳ زائر شیعه را کشت

عدالت

تونس عدالت در دوره‌ی گذار و مبارزه با فساد
گروه بین المللی بحران ۳ مه ۲۰۱۶ تنش های سیاسی بین حامیان و مخالفان فرایند عدالت در دوره‌ی گذار در تونس و کاربرد آن در صحنه اقتصادی اجرای سیاست‌های لازم برای برانگیختن اقتصاد و مقابله با فساد را به تاخیر می اندازند. حامیان عدالت در دوره‌ی گذار آن را برای روشن نگه داشتن مشعل انقلاب، بازگردانی اعتماد شهروندان به نهادهای دولتی و ترویج حاکمیت قانون، توسعه عادلانه و آشتی ضروری می دانند. مخالفان آن را بقایای چارچوب سیاسی گذشته و مانعی در راه بهبود اقتصادی می بینند. مصالحه بین دو طرف و تقویت تلاش های دولت برای ریشه کن کردن فساد و بازپذیری مناطق اقتصادی که در رژیم سابق فراموش شده بودند لازم است. پس از سقوط زین العابدین بن علی در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۱، عاملان سیاسی تازه در تونس نوعی از عدالت سیاسی شده و اغلب خودسرانه و درهم‌برهم را به اجرا گذاشتند که مخلوطی از اقدام‌های موقت و فراقضایی را در بر می گرفت. قربانیان رژیم پیشین توانستند غرامت مادی و نمادین دریافت کنند. اموال صاحبان دارایی که تصور می رفت در فساد شریک بوده اند توقیف شد و آنها مورد محاکمه قرار گرفتند که البته بسیاری از محاکمه ها هنوز باقی است. در دسامبر ۲۰۱۳، کمیسیون حقیقت و کرامت تشکیل شد تا راه‌کارهای جامع عدالت در دوره‌ی گذار را بر اساس قانون و با استفاده از نظریه عدالت در دوره‌ی گذار و کاربرد آن در کشورهای دیگر و مندرج در قانون اساسی تونس، به اجرا بگذارد. پس از تغییر صحنه سیاسی تونس در دسامبر ۲۰۱۴، حمایت رسمی از این کمیسیون کاهش یافت. اتحاد تازه پارلمانی و دولتی بین ندا تونس ـ جنبشی سکولار که به اعضای رژیم پیشین جانی دوباره داده ـ و حزب اسلامی النهضه، تعادلی سیاسی به نفع فراموشی گزینشی حافظه برقرار کرده است.

اندونزی حقیقت یابی و پوزش رسمی عمومی برای حل و فصل مساله ۱۹۶۶/۱۹۶۵ ضروری است
عفو بین‌الملل ۲۹ آپریل ۲۰۱۶ چند سازمان در نامه ای سرگشاده از دولت اندونزی خواستند گام های مهم و لازم را بردارد تا اطمینان یابد که سمپوزیوم ملی درباره‌ی تراژدی سال ۱۹۶۵ به عدالت، حقیقت و غرامت برای قربانیان منجر شود. این ابتکار باید با تحقیقات کامل درباره‌ی نقض حقوق بشر در سال های ۱۹۶۵ و ۱۹۶۶ دنبال شود. نه‌تنها باید حقیقت را مشخص کرد بلکه در مواردی که مدارک کافی وجود دارد، باید مظنونان به ارتکاب جنایت‌ها را مورد پیگرد قرار داد. به علاوه، دولت‌مردان باید اطمینان یابند که قربانیان و خویشاوندان آنها از غرامت کامل و موثر برخوردار شوند. عذرخواهی عمومی رسمی، از جمله تایید حقایق و پذیرش مسوؤلیت دولت را نباید رد کرد. از جمله جنایت‌هایی که در پی کودتای ناموفق سپتامبر ۱۹۶۵ رخ داد اینها هستند: قتل های غیرقانونی، شکنجه، ناپدیدشدن قهری، تجاوز، بردگی جنسی و جنایت‌های دیگر خشونت جنسی، بردگی، دستگیری و بازداشت خودسرانه، آوارگی اجباری و کار اجباری.

گرجستان جبران برای قربانیان جنگ ۲۰۰۸ به تحقیقات موثر دادگاه بین‌المللی جزایی بستگی دارد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳ مه ۲۰۱۶ فدراسیون و مرکز حقوق بشر (HRIDC) از ۲۳ تا ۲۷ آپریل ۲۰۱۶ در دیداری از گرجستان به ارزیابی در زمینه آغاز تحقیقات دادگاه بین‌المللی جزایی درباره‌ی جنایت‌های جنگی در جنگ ۲۰۰۸ گرجستان پرداختند. این هیات با جوامع جنگ زده و نمایندگان مقام های کشور، سازمان‌های جامعه‌ی مدنی و وکلای قربانیان دیدار کرد. سازمان‌های ما اهمیت همکاری کامل دولت‌مردان با دادگاه بین‌المللی جزایی و برقراری فرایند قضایی ملی برای تضمین عرضه حقیقت، عدالت و غرامت به قربانیان را مورد تاکید قرار دادند.

اسراییل رهبر گروه قاتلان نوجوان فلسطینی به حبس ابد محکوم شد

حقوق مدنی و سیاسی

سودان نامه سرگشاده در مورد استفاده زیاد مسؤولان از خشونت
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۴ مه ۲۰۱۶ سی‌ونه سازمان و شخص با انتشار نامه ای از جمله به کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا، کمیسر حقوق بشر سودان، دولت سودان، شورای حقوق بشر سازمان ملل، اعلام کردند: ما از این نگران هستیم که نیروهای دولتی به استفاده از از خشونت زیاد علیه معترضان ادامه دهند و آنها را خودسرانه بازداشت کنند. حوادث آپریل آخرین نمونه های روند مداوم نقض حقوق بشر است. نیروهای دولتی در سپتامبر ۲۰۱۳ برای در هم شکستن اعتراض های صلح‌آمیز با استفاده از گلوله های واقعی بیش از ۱۷۰ معترض را کشتند؛ همچنین دست کم ۸۰۰ تن را بدون اتهام بازداشت کردند و در حبس مورد بدرفتاری قرار دادند.

چین تصویب قانون ضد سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی

ایران

روز جهانی آزادی مطبوعات با ۳۷ روزنامه‌نگار زندانی

رسول بداقی آزاد شد

آتنا فرقدانی کارتونیست منتقد آزاد شد

حسین رونقی به طور موقت از زندان آزاد شد

سعید حسین‌زاده موحد بار دیگر به زندان اوین فراخوانده شد

دو هفته از اعتصاب غذای بهشتی لنگرودی، معلم زندانی گذشت

بهترین تفریح سلول انفرادی، حمام یا غذا خوردن است

عدم رسیدگی پزشکی؛ «قتل عمد تدریجی» زندانیان

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

استرالیا مرگ پناه‌جو ایرادهای مرگبار را به نمایش می گذارد
عفو بین‌الملل ۲۹ آپریل ۲۰۱۶ مسؤولان استرالیایی تایید کردند که یک ایرانی ۲۳ ساله به نام امید که سه سال در تاسیسات استرالیا در جزیره نائورو در اقیانوس آرام در بازداشت مانده بود در بیمارستانی در بریسبین درگذشته است. با درخواست پناه‌جویی امید موافقت شده بود. مرگ یک پناه‌جوی دیگر در بازداشتگاه نائورو ایرادهای اساسی و مرگبار سیستمی را به نمایش می گذارد که باید پایان یابد. انتقال پناه‌جویان به نائورو و جزیره مانوس در پاپائو گینه جدید برابر با بازگردانی اجباری است، یعنی اعزام آنها با کشورهایی که در آنها حقوق بشر نقش می‌شود. بر اساس یافته های گزارش عفو بین‌الملل در نوامبر ۲۰۱۳، پناه جویان و مهاجران در نائورو در شرایطی پرازدحام زندگی می‌کنند و به بیماری های جسمی و روانی دچار می‌شوند و حقوق بشر آنها به‌طورِ منظم نقش می‌شود.

پاکستان سرکوب اعتراض کشاورزان
دیده بان حقوق بشر ۴ مه ۲۰۱۶ دولت‌مردان پاکستان در آپریل برای جلوگیری از اعتراض کشاورزان مستاجر در دفاع از حقوق زمین در ایالت پنجاب از خشونت زیاد استفاده کردند. دولت‌مردان باید کلیه  اتهام‌ها را علیه کسانی که از آزادی بیان، آزادی گردهمایی و تشکل استفاده می‌کنند لغو کنند و اعضای نیروهای امنیتی را که مسؤول تعدی علیه معترضان هستند مجازات کنند.  پلیس روز ۱۶ آپریل مهر عبدالستار را در خانه اش دستگیر کرد. ستار دبیر کل انجمن مزارعین پنجاب است، گروهی که گردهمایی روز بعد را سازمان دهی کرده بود. صدها روستایی برای اعتراض به دستگیری ستار و چهار تن از رهبران کشاورزان گرد آمدند. پلیس و ارتش با خودروهای زرهی به محل اعزام شدند. وقتی چند تن از معترضان سنگ پرتاب کردند، نیروهای امنیتی از باتون و گاز اشک آور برای پراکندن آنها استفاده کردند. ده ها تن بر اساس مقررات ضدتروریسم و نظم عمومی دستگیر شدند و بسیاری از آنها هنوز در بازداشت هستند. شاهدان زیادی گفتند که نیروهای امنیتی معترضان را زدند و دستگیر کردند. عده ای در نیمه های شب در خانه شان دستگیر شدند.

کلمبیا تهدید به مرگ رهبران آفریقایی تبار
عفو بین‌الملل ۲۹ آپریل ۲۰۱۶ روز ۲۸ آپریل، فرانسیا مارکز، یکی از رهبران آفریقایی تبار مردم لا توما در بخش سوارز از طریق دریافت پیامک در تلفن همراه خود به مرگ تهدید شد. با ذکر نام دو رهبر دیگر لا توما در این پیامک اعلام شده بود: «دستور این است که کشته شوید تا دیگر با توسعه مخالفت نکنید. به شما هشدار داده شده است و اکنون آماده باشید.» فرانسیا مارکز و دیگر رهبران لا توما پس از تلاش برای محافظت از حقوق زمین های اجدادی و جلوگیری از بهره برداری در این زمین ها به دست  شرکت های معدنی، از جمله شرکت‌های چندملیتی استخراج طلا، بارها تهدید شده‌اند.

بنگلادش اتحادیه‌ی اروپا باید درباره‌ی حقوق کارگران بازخواست کند
دیده بان حقوق بشر ۲ مه ۲۰۱۶ کمیسر اتحادیه‌ی اروپا برای تجارت در آپریل ۲۰۱۵ در یادبود فاجعه کارخانه رعنا پلازا که به مرگ ۱۱۰۰ کارگر در ۲۰۱۳ منجر شد، سخنرانی محکمی درباره‌ی احترام به حقوق کارگران تولید پوشاک در بنگلادش ایراد کرد. مسایلی که او مطرح کرد، پس از یک سال هنوز باقی هستند. پس از واقعه رعنا پلازا، دولت بنگلادش و اتحادیه‌ی اروپا درباره‌ی قرارداد تداوم توافق کردند که شامل تعهدات دولت بنگلادش درباره‌ی حقوق کار، ایمنی ساختمان ها و بازرسی در کار بود. متاسفانه، وضعیت حقوق کارگران برای تشکیل اتحادیه و چانه زنی دسته جمعی بد است. در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، کارگران تولید پوشاک بنگلادش در مصاحبه هایی گفتند که مسؤولان کارخانه ها کارگرانی را که می کوشند اتحادیه تشکیل بدهند، کتک می زنند. رهبران زن اتحادیه ها گفتند وقتی کارگران می خواهند به اتحادیه ها بپیوندند، مدیران کارخانه ها تهدید به تجاوز می‌کنند.

کره شمالی سازمان ملل: قحطی و گرسنگی رو به وخامت است

ایران کارگران و روز کارگر: تفاوت روایت رسمی با دنیای واقعی

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

سوریه آقایان اباما و پوتین: امید زیر نگاه شما فرو می‌ریزد؛ آتش بس در سوریه را نجات دهید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱ مه ۲۰۱۶ ده ها سازمان‌ غیردولتی در نامه ای به روسای جمهوری آمریکا و روسیه نوشتند: «خشونت در سوریه به میزان نگران کننده‌ای تشدید شده است و گویا در ۴۸ ساعت گذشته، در هر ۲۵ دقیقه یک تن جان خود را از دست داده است. سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های ایمانی از سراسر جهان از روسای جمهور اباما و پوتین می‌خواهند فوری از امکانات دیپلماتیک خود برای نجات بقایای توافق «ترک مخاصمه» استفاده کنند. در روزهای گذشته، نقض غیرقابل‌قبولِ توافق «ترک مخاصمه» و حقوق بین‌المللی، این ابتکار را به خطر انداخته است. حمله‌های پرشمار به غیرنظامیان، از جمله به تاسیسات پزشکی و امدادگران، به مرگ ده‌ها تن انجامیده است. این حمله‌ها باید متوقف شوند. چند هفته پیش، ایالات متحد آمریکا و روسیه به برقراری «ترک مخاصمه» کمک کردند و شمه‌ای از حاصلِ ترک خشونت را به مردم سوریه نشان دادند. شمار مردمی که جان خود را در ماه اول آتش بس در سوریه از دست دادند تقریباً از هر زمان دیگری پس از آغاز جنگ کمتر بود.

دفاع از حقوق بشر

تونس در مبارزه با تروریسم حقوق بشر را رعایت کنید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۸ آپریل ۲۰۱۶ ۴۶ گروه، شخصیت و کارتونیست در نامه ای به تونسی ها: نه به تروریسم، آری به حقوق بشر، خواهان رهیافتی با احترام به حقوق بشر شدند. سه سازمان از این میان دریافت کنندگان جایزه نوبل صلح در سال ۲۰۱۵ هستند. دو سازمان دیگر نماینده خانواده های سیاستمداران تونسی شکری بالعید و محمد براهمی ـ که در سال ۲۰۱۳ به دست اسلام‌گرایان افراطی کشته شدند ـ هستند. این سازمان‌ها بر ضرورت مقابله با همه اقدام‌های تروریستی و پیگرد مرتکبان، محرکان و طراحان آنها تاکید کردند. آنها وظیفه دولت برای محافظت از حقوق همه اشخاص، از جمله حق زندگی، را تشخیص دادند. در عین حال، آنها از دولت خواستند در نظر بگیرد که نقض حقوق بشر تلاش برای مقابله با تروریسم را از جنبه های مختلف به خطر می اندازد. این سازمان‌ها صفحه فیسبوک و حساب توییتر به راه انداخته اند.

بریتانیا/یمن نامه به وزیر خارجه
دیده بان حقوق بشر ۴ مه ۲۰۱۶ رئیس بخش بریتانیای این گروه نامه ای درباره‌ی سیاست دولت نسبت به جنگ در یمن به وزیر خارجه بریتانیا نوشت: بر اساس تحقیقات میدانی ما در یمن و اطلاعات موجود از منابع معتبر دیگر، ما با ادعاهای شما و وزرای همکارتان درباره‌ی عملکرد ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مخالفیم. بعضی از این ادعاها نادقیق است و بعضی دیگر به‌طورِ جدی گمراه کننده. با وجود انکار دولت بریتانیا، مدارک قاطعی وجود دارد که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و مورد حمایت شما ـ از جمله از طریق فروش ۳ بیلیون دلار سلاح در سال گذشته ـ دست به حمله‌هایی در یمن زده که ناقض حقوق جنگ و احتمالا جنایت‌های جنگی است. این گروه ۴۳ حمله هوایی غیرقانونی را ثبت کرده که به مرگ دست کم ۶۷۰ غیرنظامی انجامیده و نیز ۱۵ حمله که در آنها مهمات خوشه ای ممنوع به کار رفته است. عفو بین‌الملل نیز ۳۲ حمله غیرقانونی دیگر ائتلاف را ثبت کرده است. بنا به یافته های گزارش هیات کارشناسان سازمان ملل که در ژانویه منتشر شد، ۱۱۹ حمله ائتلاف به رهبری سعودی ناقض حقوق جنگ بوده اند. به گزارش این هیات: «ائتلاف در حمله‌های هوایی غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی، از جمله اردوگاه های آوارگان؛ گردهمایی های غیرنظامیان، از جمله عروسی ها؛ خودروهای غیرنظامی، از جمله  اتوبوس ها؛ مناطق مسکونی غیرنظامی؛ تاسیسات پزشکی؛ مدارس؛ مساجد؛ بازارها، کارخانه ها و انبارهای مواد غذایی؛ و زیرساخت های غیرنظامی حیاتی دیگر را هدف قرار داده است. کمیته پارلمان بریتانیا خواستار بررسی اتهام نقض قوانین بشردوستانه در جنگ یمن شد

آذربایجان نامه کمپین ورزش در حمایت از حقوق بشر به فَرِل ویلیامز، انریک ایگلسیاس و کریس براون
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲ مه ۲۰۱۶ کمپین ورزش در حمایت از حقوق که فدراسیون نیز عضو آن است به فَرِل ویلیامز، انریک ایگلسیاس و کریس براون در آستانه کنسرت آنها طی گراند پری فرمول ۱ در باکو نامه نوشت و از تصمیم آنها برای اجرای کنسرت در باکو در روز ۱۸ جون ابراز تاسف کرد. این کمپین از این سه تن خواست با حمایت از حقوق بشر کنسرت خود را در باکو لغو کنند. در این نامه به چند تن اشاره شده: خدیجه اسماعیلوا، روزنامه نگار تحقیقی که علیه فساد در میان نخبه‏گان حاکم تحیقی می کرد، سیمور هزی که به‌خاطر انتقاد از رئیس جمهور آذربایجان علی اف به اتهام ساختگی شرارت زندانی شده، رهبر مخالفان ایلقار ممدف که در سال ۲۰۱۳ کوشید در انتخابات مقابل علی اف بایستد و سه سال زندانی شده، فعال جوان ایلکین رستم زاده که در ارتباط با ویدیوی «هارلم شیک» دستگیر و به سه سال زندان محکوم شده است. دولت‌مردان آذربایجان از گراند پری اروپایی برای ارائه تصویری خوب از خود استفاده می‌کنند تا توجه بین‌المللی را از نقض حقوق بشر منحرف کنند.

هندوراس حمله و جرم‌انگاری: مدافعان حقوق بشر در میان دو دشمن گیر کرده‌اند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳ مه ۲۰۱۶ قتل برتا کاسرز شاخص سطح بالای خشونت علیه مدافعان حقوق بشر در هندوراس است. به علاوه، به نظر برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، مشکلات ساختاری دیگر مثل سوءاستفاده از قانون کیفری علیه مدافعان حقوق بشر، معافیت از مجازات در مورد حمله به آنها، نبودِ اقدام‌های موثر محافظتی و افزایش نظامی گری، هندوراس را به یکی از بدترین کشورها در منطقه در زمینه دفاع از حقوق بشر تبدیل کرده است. در پی قتل برتا کاسرز، جامعه‌ی بین‌المللی توجه زیادی به هندوراس کرده است. هیات برنامه‌ی نظارت که از ۱۱ تا ۱۵ آپریل ۲۰۱۶ از هندوراس دیدار کرد به این نتیجه رسید که دولت باید فوری دست به اقدام‌های موثر و جامعی برای مقابله با خشونت و حمله علیه مدافعان حقوق بشر بزند. قانون محافظت از مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران که در آپریل ۲۰۱۵ تصویب شد گام مثبتی است، ولی دغدغه هایی در مورد متن آن و نیز اجرا نشدن آن وجود دارد.

کامبوج اتحادیه‌ی اروپا باید خواهان پایان یافتن آزار و تعقیب مخالفان طی گفت‌وگو درباره‌ی حقوق بشر شود
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۹ آپریل ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان عضو آن جامعه ترویج و دفاع از حقوق بشر در کامبوج اعلام کردند: اتحادیه‌ی اروپا باید از گفت‌وگو درباره‌ی حقوق بشر با کامبوج استفاده کند و خواهان توقف آزاری، دستگیری خودسرانه و زندانی کردن نمایندگان مخالف در پارلمان و حامیان آنها بشود. این گفت‌وگو از ۲ تا ۴ مه ۲۰۱۶ در پنوم پن برگزار می‌شود.

کامبوج جامعه‌ی مدنی اتهام‌های علیه مدافعان حقوق بشر را محکوم کرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲ مه ۲۰۱۶ در حدود ۶۰ سازمان‌ حقوق بشر و جامعه‌ی مدنی اتهام‌های سیاسی علیه شش مدافع حقوق بشر از اعضای یک گروه حقوق بشری، کمیته ملی انتخابات و دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل را به شدت محکوم کردند. حمله به این عده که پنج تن از آنها امروز در انتظار محاکمه بازداشت شدند، آخرین نمونه از گسترش تهاجم دولت به جامعه‌ی مدنی در آستانه انتخابات آتی محلی و ملی و انتقام آشکار از این فعالان حقوق بشر به‌خاطر پشتیبانی از یک مورد حساس سیاسی است. چهار تن از اعضای ارشد جامعه حقوق بشر و توسعه کامبوج امروز به رشوه دهی به یک شاهد متهم و زندانی شدند. به علاوه، یکی از کارکنان پیشین همین گروه که به تازگی به سمت دبیر کل کمیته ملی انتخابات منصوب شده و یک کارمند دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز با اتهام همدستی در رشوه دهی روبرو شدند. دبیر کل کمیته نیز زندانی شد. این شش تن در صورتی که محکوم شناخته شوند، با پنج تا ۱۰ سال زندان روبرو هستند.

سوریه درخواست مشترک برای آزادی مدافع حقوق بشر رازان زیتونه و همکاران او
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۹ آپریل ۲۰۱۶ گروه‌های حقوق بشر در سراسر جهان در سومین روز تولد که مدافع حقوق بشر سوری رازان زیتونه به همراه سه همکارش در زندان می گذراند، خواهان فعالیت برای آزادی آنها شدند. گروهی از مردان مسلح با حمله به دفتر مرکز اسناد نقض حقوق بشر در دوما در نزدیکی دمشق، این چهار تن را در دسامبر ۲۰۱۳ ربودند. از آن پس خبری از محل آنها در دست نیست.

قرقیزستان به حقوق بین‌المللی حقوق بشر پایبند باشید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۹ آپریل ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: دیوان عالی کشور در قرقیزستان باید دستور آزادی مدافع حقوق بشر عظیم جان عسکراف را صادر کند. کمیته حقوق بشر سازمان ملل درخواست آزادی و لغو حکم حبس ابد او را کرده است. دولت‌مردان باید به تعهدات بین‌المللی حقوق بشری خود و مقررات قانون اساسی پایبند باشند.

تایلند

سازمان‌های بین‌المللی خواهان آزادی مدافع حقوق بشر شدند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۹ آپریل ۲۰۱۶ پانزده سازمان بین‌المللی در آستانه ۵ سالگی بازداشت مدافع حقوق بشر سومویوت فروکساکاسمسوک محرومیت خودسرانه او از آزادی را محکوم کردند و خواهان آزادی او شدند. او به اتهام اهانت به پادشاه بر اساس ماده ۱۱۲ قانون کیفری تایلند حکم ۱۰ سال را می گذراند و در پرونده دیگری به اتهام افترا به یک سال زندان محکوم شده است.

آزار و تعقیب مداوم ۱۱ فعال
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳ مه ۲۰۱۶ به گزارش برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر شش تن از ۱۱ فعالی که در دسامبر ۲۰۱۵ دستگیر شدند با آزار مداوم قضایی روبرو هستند. دادگاه نظامی بانگوک در اولین جلسه خود علیه این شش تن در روز ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ آنها را به نقض ماده ۱۲ فرمان رئیس شورای ملی صلح و نظم متهم کرد. این ماده حق گردهمایی یا گردهمایی  های سیاسی بیش از پنج تن را بدون اجازه رسمی محدود می‌کند.

نظردهندگان فیسبوکی را آزاد کنید
عفو بین‌الملل ۲۷ آپریل ۲۰۱۶ دولت نظامی تایلند به شدت می کوشد پیش از رفراندم درباره‌ی  پیش نویس قانون اساسی مباحثه را تعطیل کند. دست کم بیش از ده تن که در فیسبوک درباره‌ی پیش نویس قانون اساسی نظر داده بودند روز ۲۷ آپریل دستگیر شدند. دولت نظامی قصد تحمیل این قانون را دارد. اکنون خطر تا ۱۰ سال زندان و جریمه نزدیک به ۶۰۰۰ دلار آنها را تهدید می‌کند.

ایران

از اهدای مدال «شهر پاریس» به زندانی سیاسی ایرانی استقبال می‌کنیم
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳ مه ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان‌های ایرانی عضو  آن ـ جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران  و کانون مدافعان حقوق بشر ـ از اهدای مدال «شهر پاریس» به روزنامه‌نگاران تحت تعقیب در سراسر جهان، و در میان آنها نرگس محمدی ـ سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ـ  استقبال می‌کنند. در مراسمی که روز ۲ مه ۲۰۱۶ در تئاتر رون پوئن برگزار شد، شهردار پاریس خانم آن هیدالگو مدال ها را به چهار روزنامه‌نگار مورد پشتیبانی گزارش‌گران بدون مرز اهدا کرد و آنها «قهرمانان آزادی اطلاع رسانی» توصیف شدند: آقای جان دوندار (ترکیه)، آقای آنتوان کابوراهه (بروندی)، آقای لطف الله نجف‌زاده (افغانستان) و خانم نرگس محمدی (ایران). خانم محمدی از اردیبهشت ۱۳۹۴ قربانی حبس خودسرانه است و در حال حاضر حکم شش سال زندان را به اتهام‌هایی مرتبط با فعالیت حقوق بشری در ایران می‌گذراند. او دچار فلج عضلانی و آمبولی ریه است. در مهر ماه ۱۳۹۴ که او از زندان به بیمارستان منتقل شد، وی را با دستبند به تخت بستند و زیر مراقبت ۲۴ ساعته قرار دادند.

نامه ۲۳۰ روزنامه‌نگار به رئیس جمهور: به وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی رسیدگی کنید

زنان

آرژانتین هشت سال زندان برای افتادن بچه
عفو بین‌الملل ۲ مه ۲۰۱۶ بِلِن ۲۷ ساله بیش از دو سال است که پس از افتادن بچه اش در بیمارستان عمومی، در زندان به سر می برد. کارکنان بیمارستان و پلیس نامنصفانه او را متهم و با او بدرفتاری کرده‌اند. روز ۲۱ مارچ ۲۰۱۴، بلن به‌خاطر درد معده به بیمارستان رفت. او را به‌خاطر خونریزی شدید به بخش زنان فرستادند. دکتر به او اطلاع داد که جنین ۲۲ ماهه اش سقط شده است و بلن گفت که اطلاع نداشت که حامله است. کارکنان بیمارستان بعدا در دستشویی جنینی را پیدا کردند و بدون آزمایش د ان آ، بلن را به‌عنوان مقصر به پلیس معرفی کردند. بلن متهم به سقط عمدی جنین شد و به اتهام سقط جنین بیش از دو سال در حبس پیش از محاکمه به سر برد. سپس دادستان اتهام او را به قتل فجیع تغییر داد که مجازات آن تا ۲۵ سال زندان است. روز ۱۹ آپریل ۲۰۱۶، دادگاه کیفری او را به ۸ سال زندان به‌خاطر قتل محکوم کرد. وکلای او اعتراض خواهند کرد.

گفتگو با نانسی فریزر: شانس بهتری در فمینیست بودن برای همه زنان

بردگی جنسی ۷۵ زن سوری در خانه‌ای در لبنان

ایران زنانِ دست‌فروشِ پایتخت چگونه روزگار می‌گذرانند

کودکان

چطور کودک را از آزار جنسی محافظت کنید

فرهنگ و اندیشه

روسیه برنامه برای افغانستان
دیپلمات ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ رشد پیش بینی نشده داعش قدرت جهادگرایان و ضرورت مقابله با آنها در مراحل اولیه را نشان داده است. امکان تکرار سناریوی عراق در افغانستان بسیار بالاست، زیرا این کشور می‏تواند به صحنه نبردی برای در حدود ۵۰۰۰۰ جهادگرا و ۴۰۰۰ گروه افراطی در جنگ با یک دیگر بشود. کرملین نگران است که با پایان یافتن ماموریت جنگی ناتو و خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از افغانستان، این کشور ممکن است به نقطه بحرانی تازه ای تبدیل شود. بنا به اعلام سازمان ملل، داعش در ۲۵ ولایت افغانستان حضور دارد و روسیه بر این باور است که این گروه دارای بیش از ۳۰۰۰ جنگجو در این کشور است، از جمله عده ای که از قفقاز شمالی آمده اند. شمار قابل توجهی از جهادگرایان ممکن است تندروی را به آسیای مرکزی و جنوب روسیه منتقل کنند. به این دلیل، پوتین وضعیت در افغانستان را «نزدیک به بحران» توصیف کرده است. مسکو اطمینان ندارد که نیروهای افغان توانایی پس زدن افراطیون را داشته باشند. با وجود تلاش های ناتو برای آموزش ارتش افغانستان، این ارتش همواره با ضعف در جذب نیرو روبرو بوده است. در حدود ۴۰ درصد نیروهای ثبت شده افغانستان اصلا وجود ندارند. افغانستان نیز درست مانند عراق در زمان ظهور داعش، دارای پدیده «روح سربازان» است. در نتیجه، روسیه ضرورت آموزش و تسلیح نیروهای محلی را تشخیص می‌دهد. مسکو اکنون در زمینه ارسال چرخبال های جنگی و سلاح های سنگین دیگر با دولت افغانستان در گفت‌وگو است. به علاوه، روسیه از آغاز ماموریت ناتو به‌ نیروهای افغانستان آموزش داده و به تازگی ۱۰۰۰۰ کلاشنیکف و میلیون ها خشاب مهمات به افغانستان ارسال کرده است. کرملین در عین حال گزینه های دیگری را برای مقابله با داعش بررسی می‌کند، مثل تسلیح نیروهای شناخته شده از زمان جنگ شوروی در افغانستان، از جمله طالبان.

‘در خانه در غزه و لندن’؛ روایتی نمایشی از جنگی خونبار

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، بی بی سی فارسی، دویچه وله، دیپلمات، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گروه بین المللی بحران، گزارشگران بدون مرز، نیویورک تایمز

پیوست‌ها: