افغانستان

Untitled-1-12

هراس به‌جا مانده از انفجار یحیاخیل هنوز دل مردم پکتیکا را می‌لرزاند/عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر


جنگ در بغلان ۱۵۰۰ خانواده را آواره کرده است
سلام وطندار ۱۳ ثور ۱۳۹۵ مسؤولان ریاست مهاجران بغلان می‌گویند که شدت جنگ و درگیری در روزهای اخیر در ولسوالی دهنۀ غوری و منطقۀ دندغوری به بی‌جاشدن ۱۵۰۰ خانواده انجامیده است. نجیب‌الله، از مسؤولان این اداره می‌گوید که خانواده‌های بی‌جاشده در منطقۀ تپۀ فرحت شهر پلخمری، مرکز بغلان در فضای باز و یا هم زیر خیمه‌ها زنده‌گی می‌کنند. او می‌افزاید که فهرست این بی‌جاشده‌گان را به نهادهای کمک‌کننده فرستاده اند، اما تا کنون کمکی به آنها نشده است. شماری از اعضای خانواده‌هاى بی‌‌جاشده می‌گویند که بیشتر بی‌جاشده‌گان کشاورز اند و شدت جنگ کشت و زراعت آنان را نیز زیانمند کرده است.

داکتران بدون مرز: مجازات انضباطی سربازان با تلفات در شفاخانه کندز قابل مقایسه نیست
۸ صبح ۱۲ ثور ۱۳۹۵ در پی برخورد انضباطی با شانزده تن از سربازان امریکایی در ارتباط به حمله نیروهای این کشور بالای شفاخانه سازمان داکتران بدون مرز در ولایت کندز، این سازمان اعلام کرده که برخورد انضباطی با تلفات غیرنظامیان در این شفاخانه قابل مقایسه نیست. نیروهای امریکایی پس از سقوط شهر کندز به‌دست طالبان، در سوم اکتوبر سال گذشته میلادی بالای شفاخانه داکتران بدون مرز، به ظن پنهان شدن طالبان حمله کردند که به‌گفته داکتران بدون مرز در این حمله چهل‌و‌دو تن به شمول چهارده کارمند این سازمان کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
هراس شهروندان کندز از زباله‌دانی‌های شهری

ملاپیرم‌قل در رستاق چه می‌کند؟
سلام وطندار ۱۲ ثور ۱۳۹۵ حدود ۱۵ روز پیش به تاریخ ۲۶ حمل/فروردین سال جاری، عین‌الدین رستاقی عضو شورای ولایتی تخار و یکی از چهره‌های نزدیک به حزب جمعیت اسلامی، توسط عین‌الدین باغ‌حصاری خسر ملاپیرم‌قل ضیایی و از افراد وابسته به حزب جنبش و همچنین عضو پیشین مجلس نماینده‌گان با دو تن از همراهانش کشته شد. اکنون سلام‌وطندار در این گزارش تلاش کرده‌ است تا در کنار روشن‌سازی قضیۀ قتل عین‌الدین رستاقی، از وقایع مشابه دیگر این ولسوالی نیز پرده بردارد.

هراس به‌جا مانده از انفجار یحیاخیل هنوز دل مردم پکتیکا را می‌لرزاند
۸ صبح ۱۳ ثور ۱۳۹۵ با گذشت نزدیک به دو سال از وقوع یک حمله انتحاری در یک میدان ورزشی در ولسوالی یحیا‌خیل ولایت پکتیکا، باشندگان این ولایت هنوزهم آن حادثه خونین و غم‌انگیز را به یاد دارند و می‌ترسند که با تجمع‌شان در محلی، ممکن بازهم چنین حادثه دل‌خراشی تکرار شود. بعد از ظهر یک‌شنبه، دوم قوس سال ۱۳۹۳ خورشیدی، صدها تن از شهروندان ولایت پکتیکا برای تماشای مسابقات والیبال در یک میدان ورزشی در ولسوالی یحیا‌خیل این ولایت جمع شده بودند، اما یک انتحارکننده با انفجار مواد انفجاری بدن خود در میان تماشاگران، این میدان ورزشی را برای ده‌ها تن، به میدان غم و اندوه تبدیل کرد. در این حمله چهل‌و‌پنج تن کشته و شصت غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

عبدالله: عاملان قتل اباسین به سزای‌شان خواهند رسید
سلام وطندار ۱۳ ثور ۱۳۹۵ عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وعده می‌دهد که در قضیۀ اباسین عدالت تأمین خواهد شد. اباسین، کودک ۱۴ ساله‌یی‌ست که نزدیک به ۵ ماه پیش از کارتۀ نو شهر کابل ربوده شد و پس از چند ماه دربندبودن سه روز پیش از سوی رباینده‌گان کشته شد. رییس اجرایی کشور که در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد، قتل اباسین را جنایتی بزرگ خواند.
روایت غم‌انگیز از کشتن اباسین چهارده‌ساله

زنان

عروس ده ساله: روزها گدا بودم و شب‌ها بردۀ جنسی
سلام وطندار ۱۴ ثور ۱۳۹۵ فریبا کودک ۱۰ ساله‌یی‌ست که برای جبران بدهی پدرش به نکاح مردی ۲۵ ساله درآمد و هنگام عقد نکاح قرار بر این شد تا ۴ سال شوهرش با او همبستر نشود؛ اما شوهرش بدون ملاحظۀ مواد نکاح‌نامه بلافاصله پس از عروسی به این کودک تجاوز می‌کند. فریبا به سلام‌وطندار می‌گوید: «خانوادۀ شوهرم روزها به گدایی وادارم می‌کردند و شب‌ها هم وسیلۀ رفع هواوهوس شوهرم می‌شدم».

طالبان یک زن را در تخار تیرباران کردند
یک ۱۳ ثور ۱۳۹۵ مسوولان امنیتی ولایت تخار تایید کرده‌اند که طالبان همسر یک افسر پولیس نظم‌عامه‌ را در مربوطات ولسوالی درقد این ولایت کُشتند. جلیل حفیظ، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت تخار به تلویزیون۱ گفته است که این بانو از سوی شوهر قبلی‌اش که از فرماندهان طالبان به شمار می‌رود، شب گذشته در منزل‌اش تیر باران شده است. گفته می‌شود این بانو پیشتر از شوهر اولی جدا شده و به تازه گی با یک افسر نظام عامه ازدواج کرده بود. پولیس تخار با تایید این مطلب می‌گوید، بررسی‌های آنان در این مورد آغاز شده است.

زن آباد، تپه بیوه‌ها در شهر کابل
سلام وطندار ۱۹ ثور ۱۳۹۵ نادیه چند هفته پیش اصلاً آردی در خانه نداشت تا نان پخته کند. حتی یک افغانی پول هم نداشت و هفت دخترش در خانه گرسنه بودند. شوهرش که کارگر روی جاده بود چند ماه قبل در انفجاری در کابل کشته شد و خانواده اش تنها ماندند. زنی بدون مرد در افغانستان اکثراً موجود بی‌صدا، بی‌حقوق و بی‌پول است. نادیه شاید اگر در جای دیگری افغانستان می‌بود مجبور به گرسنگی کشیدن می‌شد، اما او حالا در “زن آباد” کابل زندگی می‌کند. “زن آباد” را که مجتمعی با خانه‌های ساخته شده از خشت گلی بر سر تپه‌ای در جنوب غرب کابل است، می‌توان “تپه بیوه‌ها” نامید.

هویت؛ زنان افغانی که بی‌نام، بی‌چهره و بی‌صدا می‌میرند
بی بی سی ۱۵ ثور ۱۳۹۵ اینجا قبرستان “کارته سخی” شهر کابل است. دنبال قبر یک آشنا می‌گشتم و مجبور شدم نام شمار زیادی از مردگان را بر سنگ قبرها بخوانم. چیزی که مرا از فکر یافتن مقبره آن آشنا دور ساخت، مقبره بسیاری از زنانی بود که آنجا دفن شده بودند. هیچ کدام نامی نداشتند. قبر مادر فلانی یا همسر فلانی! بسیاری از مردان افغان از یاد کردن نام زنان خانواده شان شرم دارند؛ بسیاری از این قضیه باخبرند اما نمی دانستم که حتی زنان در قبر نیز باید گمنام بمانند.

حامیان و فعالان

نگرانی‌ها از وضعیت کار رسانه‌یی در روز جهانی مطبوعات
سلام وطندار ۱۴ ثور ۱۳۹۵ از سوم می، روز جهانی مطبوعات در حالی در افغانستان بزرگداشت شد که به گفتۀ مسؤولان نهادهای حمایت از رسانه‌ها، حکومت تا هنوز نتوانسته وضعیت آزادی بیان را بهبود بخشد. مجیب خلوتگر، رییس اجرایی ادارۀ حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) امروز در مراسم بزرگداشت از این روز گفت که حکومت افغانستان با تلاش‌های زیاد موفق به رفع چالش‌های کار رسانه‌یی نشده و مشکلات خبرنگاران هنوز پابرجاست.

راهپیمایی کارگران بلخ: تصدی های بازمانده از دوران شوروی سابق را فعال کنید
افغانستان رو ۱۳ ثور ۱۳۹۵ کارگران بلخ بمناسبت اول می روز جهانی کارگر در شهر مزارشریف راهپیمایی کردند. آنان با سر دادن شعار های ” ما کار می خواهیم؛ مهاجرت ناگذیریست؛ فساد نکید… ” از حکومت وحدت ملی خواست که به بحران بیکاری در کشور رسیدگی کند. شیر علی کارگر کود و برق و فریدون کارگر تصدی سیلوی بلخ می گویند کارگران بیمه برخوردار نیستند، امتیاز آنان کم است و از حقوق و امتیازات باز نشستگی برخودار نیستند.

کابل تاکسی در میان برندگان جایزه بابز دویچه وله
۸ صبح ۱۴ ثور ۱۳۹۵ صحفه فیسبوکی «کابل تکسی» در میان صحفات آنلاین از کشورهای هند، بنگله‌دیش، ایران و آلمان، در بخش زبان فارسی برنده جایزه بابز دویچه‌وله شده است. صفحاتی در مورد زندگی تحت تهدید سکولارهای بنگله‌دیش، قربانیان اسیدپاشی در هندوستان، مهاجران فراری به اروپا و ایرانی‌هایی که برای زندگی روزمره مجادله می‌کنند جوایز اصلی را در دوازدهمین مسابقه بهترین فعالان آنلاین «بابز» را به دست آوردند و این جوایز سالانه از سوی دویچه وله اهدا می‌گردد.
نادری سفیر حمایت از آزادی بیان شد

اعتراض نهادهای کارگری علیه بی‌کاری روزافزون در افغانستان
سلام وطندار ۱۲ ثور ۱۳۹۵ از اول می، روز جهانی کارگر امروز(یک‌شنبه)در افغانستان بزرگداشت شد. مسؤولان نهادهای دفاع از حقوق کارگران در کابل و شماری از ولایت‌ها به مناسبت این روز دست به راه‌پیمایی زده و خواهان رسیده‌گی به حقوق کارگران سراسر کشور شدند. معروف قادری، رییس اتحادیۀ ملی کارگران و کارکنان افغانستان (امکا) هدف از راه‌پیمایی‌شان را اعتراض به نبود کار و مصونیت شغلی برای کارگران می‌داند. او از رهبران حکومت وحدت ملی می‌خواهد تا با فراهم‌کردن زمینۀ کار برای شهروندان، از رفتن آنان به بیرون از کشور جلوگیری کنند.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

وزیر معارف: سوادآموزی باید از مسجدها و تکیه‌خانه‌ها شروع شود
سلام وطندار ۱۴ ثور ۱۳۹۵ اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف کشور می‌گوید که این وزارت با همکاری وزارت حج‌واوقاف، در نظر دارد طرحی را برای سوادآموزی بزرگسالان و کودکان بی‌سواد تدوین کند که بر اساس آن، این دو گروه سنی در داخل مساجد و تکیه‌خانه‌ها و از سوی ملاامام‌ها سواد حیاتی را بیاموزند. بخشی از این طرح در تفاهم‌نامه‌یی که میان وزارت معارف و وزارت حج‌واوقاف به امضا رسیده گنجانده شده است. برپایۀ این تفاهم‌نامه، هر دو وزارت مکلفند که برای محو بی‌سوادی از سراسر کشور با یکدیگر همکاری کنند.

قیمت برق وارداتی افزایش یافت

۸ صبح ۱۳ ثور ۱۳۹۵ شرکت برشنا، تامین کننده انرژی برق در کشور، اعلام کرده به‌دلیل بالا رفتن ارزش دالر در برابر پول افغانی، قیمت برق وارداتی را بیست و پنج درصد افزایش می‌دهد. وحیدالله توحیدی سخنگوی برشنا، روز گذشته در یک نشست خبری گفت که این اداره در سال گذشته نزدیک به هجده میلیون دالر به‌دلیل افزایش ارزش دالر در برابر افغانی متضرر شده است. وی افزود که برق وارداتی افغانستان از کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و ایران به دالر خریداری می‌شود اما هزینه مصرف آن توسط مردم، به افغانی پرداخته می‌شود. وی افزود که هرکیلو وات برق وارداتی نه سنت تمام می‌شود. برشنا می‌گوید که افغانستان سالانه به ارزش نزدیک به ۲۷۰ میلیون دالر برق وارد می‌کند.

تیزاب‌نوشی در یک ولسوالی جوزجان؛ ۱۵ کشته و ۷۹ بیمار در یک سال
سلام وطندار ۱۴ ثور ۱۳۹۵ رحمت‌الله حشر، ولسوال درزاب جوزجان امروز (سه‌شنبه) در یک نشست خبری گفت که از سال گذشته تا کنون ۹۴ جوان دختر و پسر در این ولسوالی با استفاده از تیزاب اقدام به خودکشی کرده اند که از این میان ۱۵ تن جان باخته و شمار دیگر زیر درمان قرار دارند. آقای حشر، علت این خودکشی‌ها را مشکلات اجتماعی، اقتصادی و معیشتی می‌داند و می‌گوید که این جوانان ناراضی از زنده‌گی تنها راه بیرون‌رفت از مشکلات را در خودکشی جست‌وجو می‌کردند.

رییس جمهور: برای رسیدگی به وضعیت بی‌جاشدگان باید امکانات آماده وجود داشته باشد
۸ صبح ۱۳ ثور ۱۳۹۵ اشرف ‌غنی رییس‌جمهور کشور، در جلسه کمیسیون عالی مهاجرت اعلام کرده که حکومت افغانستان باید برای رسیدگی به بی‌جاشدگان ناشی از حوادث طبیعی و جنگ در کشور، امکانات آماده داشته باشد تا بتواند به موقع به مشکلات بی‌جاشدگان رسیدگی کرده و آنان را مورد حمایت قرار دهد. آقای غنی در این جلسه که رییس اجرایی، معاون دوم ریاست جمهوری، وزیر مهاجرین و عودت‌کنندگان و شمار دیگری از مقام‌های مسوول نیز حضور داشتند، همچنین تاکید کرد که برای رسیدگی به مشکلات بی‌جاشدگان و مهاجرین بودجه خاصی در نظر گرفته شود.

جنگ

والی طالبان برای قندهار با چهل و سه همکارش به قتل رسیدند
۸ صبح  ۱۴ ثور ۱۳۹۵ در نتیجه یک عملیات ویژه و هدفمند نیروهای پولیس ملی و اردوی ملی در ولسوالی شاولیکوت ولایت قندهار، حیات والی نام‌نهاد گروه طالبان برای این ولایت با چهل و سه تن از همکارانش به قتل رسیده‌اند. وزارت امور داخله با اعلام این خبر می‌گوید، این عملیات که از ساعت ده قبل از ظهر یکشنبه راه‌اندازی و تا ساعت چهار بعد از ظهر همان روز ادامه داشت، در آن احمدشاه معاون حیات نیز به قتل رسیده است. به گفته وزارت امور داخله، در این عملیات مقداری سلاح و مهمات نیز بدست نیروهای امنیتی افتاده است.

پاکسازی ۴۰۰ روستا از وجود طالبان در جوزجان

افغانستان رو ۱۳ ثور ۱۳۹۵ عبدالرووف محتاط رییس ارکان قول اردو شاهین در شمال و شمالشرق کشور می گوید در ۱۸ روز گذشته از آغاز عملیات در بخش های ناامن جوزجان ۴۰۰ روستا از وجود طالبان  پاکسازی شده، ۴۰ مخالف مسلح دولت کشته شده، ۳۰ تن آنان زخمی شده و ۳۰ مخالف مسلح دیگر اسیر شده اند.  به گفته رییس ارکان قول اردوی شاهین عملیات تا پاکسازی کامل جوزجان ادامه خواهد داشت. او همچنان تسلیم شدن ده مخالف مسلح دولت در این ولایت با سلاح های دست داشته ای خود به پولیس تسلیم خبر می دهد.
سرطان جان مقام ارشد طالبان را گرفت

مشاور امنیت ملی: اولویت افغانستان صلح نیست
۸ صبح  ۱۳ ثور ۱۳۹۵ محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی، اعلام کرده که گفتگوهای صلح از اولویت‌های دولت افغانستان خارج شده و حالا اولویت برای دولت دفاع از جان و مال مردم است. براساس اعلامیه‌ای که توسط شورای امنیت ملی منتشر شده، آقای اتمر که روز گذشته با پیتر سمنیبی سفیر دولت شاهی سویدن در افغانستان دیدار و گفتگو داشت، همچنین از پاکستان خواست تا علیه آنعده از گروه‌هایی از طالبان که به گفتگوهای صلح حاضر نیستند، براساس فیصله گروه هماهنگی چهار جانبه صلح، اقدامات سرکوب‌گرانه نظامی داشته باشد.

تلفات
درگیری بین دو فرمانده غیر مسوول در بلخ ۱۴ کشته و زخمی بجا گذاشت. یک معاون ولسوال طالبان در ننگرهار بازداشت شد. یک فرمانده مشهور طالبان در لوگر کشته شد. کشته و زخمی شدن بیش از ۱۱۰ مخالف مسلح در عملیات‌های نظامی. احمد آغا، از فرماندهان مهم طالبان در زابل کشته شد. دستکم ۱۸۰ طالب و داعش در شرق و غرب افغانستان کشته شدند.

 

فرهنگ

محب بارش، شاعر و نویسندۀ کشور درگذشت
سلام وطندار ۱۲  ثور ۱۳۹۵ محب بارش، شاعر، نویسنده، آگاه سیاسی، رییس پیشین دانشگاه البیرونی و استاد کنونی دانشکده ادبیات دانشگاه کابل به اثر ایست قلبی در سن ۶۶ ساله‌گی چشم از جهان فرو بست. آقای بارش مقاله‌ها و دست‌نوشته‌های زیادی در زمینه‌های مختلف نوشته است و از «یک روز بی‌دروغ» و «زمزمه‌های کاغوش» می‌توان به عنوان دو اثر مهم وی یاد کرد.

جوایز فرهنگی و سر گشاد سُرنا
سلام وطندار ۱۲  ثور ۱۳۹۵ چندی پیش جایزۀ پنجۀ طلایی به شش تن از نویسنده‌گان افغانستان به پاس کتاب‌هایی که اخیراً منتشر کرده‌اند، اعطا شده است. این جوایز در نشستی به مناسبت روز جهانی کتاب در کابل به نویسنده‌گان اعطا شد. در این نشست، جمعی از شاعران و نویسنده‌گان کشور حضور داشتند و در صحبت‌های خود خواستار عدم مداخلۀ حکومت در حوزۀ نویسنده‌گی و ادبیات شدند. این صحبت‌ها کمابیش در رسانه‌های همه‌گانی بازتاب یافته، اما به نظر می‌رسد که مهمترین رویداد پاسداشت از روز جهانی کتاب در کابل، اعطای جایزۀ پنجۀ طلایی بوده است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه،یورو نیوزُ، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۴۴

پیوست‌ها: