هفت‌روزنامه حقوق بشری زنان – شماره ۱۴۴

زنان-690x259

طرح از توکا نیستانی – کمپین بین‌المللی حقوق بشر ایران

thPN1OV0BI

موارد نقض فاحش حقوق بشر

زنان آرژانتین هشت سال زندان برای افتادن بچه
عفو بین‌الملل ۲ مه ۲۰۱۶ بِلِن ۲۷ ساله بیش از دو سال است که پس از افتادن بچه اش در بیمارستان عمومی، در زندان به سر می برد. کارکنان بیمارستان و پلیس نامنصفانه او را متهم و با او بدرفتاری کرده‌اند. روز ۲۱ مارچ ۲۰۱۴، بلن به‌خاطر درد معده به بیمارستان رفت. او را به‌خاطر خونریزی شدید به بخش زنان فرستادند. دکتر به او اطلاع داد که جنین ۲۲ ماهه اش سقط شده است و بلن گفت که اطلاع نداشت که حامله است. کارکنان بیمارستان بعدا در دستشویی جنینی را پیدا کردند و بدون آزمایش د ان آ، بلن را به‌عنوان مقصر به پلیس معرفی کردند. بلن متهم به سقط عمدی جنین شد و به اتهام سقط جنین بیش از دو سال در حبس پیش از محاکمه به سر برد. سپس دادستان اتهام او را به قتل فجیع تغییر داد که مجازات آن تا ۲۵ سال زندان است. روز ۱۹ آپریل ۲۰۱۶، دادگاه کیفری او را به ۸ سال زندان به‌خاطر قتل محکوم کرد. وکلای او اعتراض خواهند کرد.

بردگی جنسی ۷۵ زن سوری در خانه‌ای در لبنان
رادیو زمانه ۳۰ آپریل ۲۰۱۶ گاردین گزارشی از کشف خانه‌ای در لبنان منتشر کرده که در آن ده‌ها زن سوری به بردگی جنسی واداشته شده‌اند. این زنان شکنجه شده‌اند، سقط جنین کرده‌اند و به بیماری‌های مقاربتی دچار شده‌اند. اخبار کشف این خانه لبنان را در شوک فرو برده است

افغانستان یک استاد مدرسه دینی در شهر کابل: زنان همانند جال شیطان‌اند
خبرگزاری رصد ۸ می ۲۰۱۶ اکثرا دخترانی که در شهر کابل اجازه مکتب و دانشگاه رفتن را ندارند، به مدرسه‌های دینی می‌روند تا علوم دینی را بیاموزند.به این دختران که در مدارس دینی درس می‌خوانند، طلبه می‌گویند. آنها روزانه هشت ساعت در این مدارس‌ مشغول درس خواندن و عبادت هستند.در شهر کابل، تعداد زیادی مدرسه دینی وجود دارد. حبیب‌الله رییس نشرات وزارت ارشاد، حج و اوقات کشور می‌گوید که ایجاد مدارس دینی در حال افزایش است.

ریچارد رتکلیف: خانمم در ایران فعالیت نمی‌کرد
رادیو آزادی ۹ می ۲۰۱۶ نازنین زاغری رَتکلیف بریتانیایی ایرانی الاصل در سوم ماه اپریل در میدان هوایی تهران بازداشت شد. نازنین زاغری رَتکلیف بریتانیایی ایرانی الاصل در سوم ماه اپریل در میدان هوایی تهران بازداشت شد.شوهر یک بریتانیایی ایرانی الاصل که در ایران بازداشت شده‌است، از مقام‌های بریتانیایی خواست خانمش را “به خانه برگردانند.”

افغانستان اگر استخدام شدی باید مرا خوشحال نگه‌داری
سلام وطندار ۱۰ می ۲۰۱۶ سلام‌وطندار در ادامۀ سلسله گزارش‌های اجتماعی‌اش، با شماری از قربانیان آزار و اذیت جنسی در ادارات دولتی و غیردولتی مصاحبه کرده و مجموع این مصاحبه‌ها را در یک پروندۀ ویژه گنجانده است. نام همۀ مصاحبه‌شونده‌ها مستعار است؛ اما روایت‌ها کاملاً حقیقی است. مینا: وقتی ۲۳ سالم شد، برای تحصیل و پیشرفت در زنده‌گی‌ام از خانواده دور شدم و به پایتخت آمدم. پس از چهار سال تحصیل همانند همۀ جوانان به دنبال کار گشتم.

افغانستان عروس ده ساله: روزها گدا بودم و شب‌ها بردۀ جنسی
سلام وطندار ۳ آپریل ۲۰۱۶ فریبا کودک ۱۰ ساله‌یی‌ست که برای جبران بدهی پدرش به نکاح مردی ۲۵ ساله درآمد و هنگام عقد نکاح قرار بر این شد تا ۴ سال شوهرش با او همبستر نشود؛ اما شوهرش بدون ملاحظۀ مواد نکاح‌نامه بلافاصله پس از عروسی به این کودک تجاوز می‌کند. فریبا به سلام‌وطندار می‌گوید: «خانوادۀ شوهرم روزها به گدایی وادارم می‌کردند و شب‌ها هم وسیلۀ رفع هواوهوس شوهرم می‌شدم».

دفاع از حقوق بشر

سوید یک عکس، یک نفر، یک مقاومت
رادیو زمانه ۵ می ۲۰۱۶ تظاهرات تک نفره یک زن در مقابل ۳۰۰ نئونازی یونیفرم پوش، به تصویری نمادین از مقاومت در مقابل راست‌های افراطی در اسکاندیناوی تبدیل شده است.عکس تس آسپلود ۴۲ ساله که مشت‌هایش را در مقابل اعضای «جنبش مقاومت شمالی» در شهر بورلنگه در مرکز سوئد گره کرده، حالا در تمام کشور مشهور شده است. تس می‌گوید: «اتفاق ساده‌ای بود. عصبانی بودم، روز یک شنبه بود. فقط رفتم بیرون، توی خیابان. داشتم فکر می‌کردم که نه، آنها حق ندارند اینجا رژه بروند. نازی‌ها حق ندارند اینجا رژه بروند. این کار درست نیست.»

فلسطین دختری که با نردبان به مکتب می رود!
خبرگزاری جمهور ۹ می ۲۰۱۶ تصویری مفهومی از یک دختر فلسطینی که برای رفتن به مکتب باید نردبانش را با خودش ببرد تا بتواند از دیواری که اسرائیلی ها ساخته اند عبور کند. این عکس بیانگر اعتراض فلسطینیان به ساخت دیوار حائل در سرزمین های اشغالی است.

افغانستان زن آباد، تپه بیوه‌ها در شهر کابل
دویچه وله ۶ می ۲۰۱۶ نادیه چند هفته پیش اصلاً آردی در خانه نداشت تا نان پخته کند. حتی یک افغانی پول هم نداشت و هفت دخترش در خانه گرسنه بودند. شوهرش که کارگر روی جاده بود چند ماه قبل در انفجاری در کابل کشته شد و خانواده اش تنها ماندند. زنی بدون مرد در افغانستان اکثراً موجود بی‌صدا، بی‌حقوق و بی‌پول است. نادیه شاید اگر در جای دیگری افغانستان می‌بود مجبور به گرسنگی کشیدن می‌شد، اما او حالا در “زن آباد” کابل زندگی می‌کند. “زن آباد” را که مجتمعی با خانه‌های ساخته شده از خشت گلی بر سر تپه‌ای در جنوب غرب کابل است، می‌توان “تپه بیوه‌ها” نامید.

کودکان


‘خانواده، جامعه و نهادهای آموزشی افغانستان نا آگاهانه کودک آزارند’
بی بی سی فارسی ۶ می ۲۰۱۶ فقر اقتصادی باعث می‌شود که بعضی خانواده‌ها کودکانش را به کار اجباری روان کنند .طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) کودک‌آزاری عبارت است از تهدید یا آسیب به سلامت جسم یا روان و سعادت و رفاه کودک‌ که معمولا والدین یا افراد مسئول عامل آن هستند.

کمک های پنهایی “پرنس” به کودکان افغان
صدای آمریکا ۶ می ۲۰۱۶ پرنس ماه گذشته میلادی درگذشت و پس از مرگ وی فاش شد که وی به یک سازمان خیریه پول می داد تا به یتیم های افغانستان در بخش تربیه څارندوی کمک کند. در زمان حیات پرنس، کسی از این کار خیریه وی آگاهی نداشت.

جراحی قلب نوزادان و کودکان هنوز هم پیچیده است
دویچه وله فارسی ۵ می ۲۰۱۶ از هر ۱۰۰ کودکی که روزانه در جهان متولد می شوند، یک تن آنها نقص قلبی دارد. در اکثر اوقات جراحی قلب کودک خیلی مغلق است. دنیس کیچیکیاگلو جراح قلب از کلینیک اطفال شهر باد اوینهاوزن آلمان در این رابطه معلومات می دهد.

سیاست

ایران تلاش برای کسب کرسی‌های بیشتر: زنان و ۱۷ صندلی
رادیو زمانه ۳۰ آپریل ۲۰۱۶  در دور دوم انتخابات مجلس دهم در ایران، چهار زن به مجلس راه پیدا کردند. با توجه به نتایج انتخابات دور اول، اکنون در مجموع ۱۷ زن به مجلس ایران راه یافته‌اند که در نوع خود یک رکورد شکنی است.

سوریه تانک‌ها از این طرف آمدند/ تانک‌ها از آن طرف رفتند/ تانک‌ها بوی لیلا می‌دهند
بیدارزنی ۸ می ۲۰۱۶ در آگوست ۲۰۱۴ داعش موفق شد منطقه کردنشین شنگال را در شمال عراق تصرف کند. بیشتر ساکنان این منطقه کردهای ایزدی مذهب هستند که از سوی داعش بی دین دانسته می‌شوند. در پی این حمله غیرنظامیان به سمت کوه‌های شنگال فرار می‌کنند. حدود پنجاه هزار تن تا مدت‌ها آن جا بدون آب و غذا در محاصره باقی می‌مانند[۲]، هر چند تعدادی از آن‌ها توسط نیروهای کرد نجات پیدا می‌کنند و به سوریه منتقل می‌شوند.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

افغانستان هویت؛ زنان افغانی که بی‌نام، بی‌چهره و بی‌صدا می‌میرند
بی بی سی فارسی ۴ می ۲۰۱۶ اینجا قبرستان “کارته سخی” شهر کابل است. دنبال قبر یک آشنا می‌گشتم و مجبور شدم نام شمار زیادی از مردگان را بر سنگ قبرها بخوانم. چیزی که مرا از فکر یافتن مقبره آن آشنا دور ساخت، مقبره بسیاری از زنانی بود که آنجا دفن شده بودند.

ایران وقتی سختی روند طلاق به تشدید اختلاف و قتل می‌انجامد
کانون زنان ایرانی ۲۵ آپریل ۲۰۱۶ روند طلاق در ایران مسیری طولانی و طاقت‌فرسا دارد که باعث می‌شود زوجین از اقدام به آن خودداری ورزند و همین امر از باعث به وجود آمدن خشونت‌های طولانی در میان زوجین می‌شود که می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.طلاق پدیده‌ای، چند بعدی است، یعنی با یک اقدام یا عامل رفع شدنی نیست. شاید کمتر پدیده‌ی اجتماعی به پیچیدگی طلاق باشد. آن روز که خانواده ای از هم می‌پاشد، به نظر می رسد یک دعوای ساده عامل این انفجار بوده است و حال آن که چنین نیست. مجموعه ای از عوامل پدید آمدند، به‌هم پیوستند، مجموعه‌ای کارا را تشکیل دادند و سپس بنیان خانه را بر باد دادند، این عوامل روانی، اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی است.

افغانستان تا پنج سال آینده شمار قابله‌ها به ۱۲ هزار تن می‌رسد
سلام وطندار ۴ می ۲۰۱۶ ۱۵ ثور/۴ می برابر است با روز جهانی قابله‌گی. مسؤولان وزارت بهداشت در مراسمی به هدف تجلیل از این روز می‌گویند که حدود ۵ هزار قابله در مراکز درمانی در سراسر کشور فعالیت دارند و تا پنج سال آینده این رقم به ۱۲ هزار تن افزایش می‌یابد. به گفتۀ مسؤولان این رقم می‌تواند ۸۰ درصد نیازمندی‌های بخش ولادت‌ها را حل کند.

فرهنگ و جامعه


افغانستان زنان زندانی ولایت بلخ بعد از رهایی به خانه‌های خود نمی‌روند
بی بی سی فارسی ۹ می ۲۰۱۶ شماری از زنان در ولایت بلخ در شمال افغانستان بعد از رهایی از زندان ترجیح می‌دهند که به جای رفتن به خانه‌های خود در خانه‌های امن زندگی کنند. آنان در خانه‌های خود احساس مصونیت نمی‌کنند.بیشتر آنها می‌گویند که خانواده‌هایشان بعد از رهایی از زندان دست رد به سینه آنان زده‌اند.

افغانستان جشنواره اسب‌دوانی مردان و زنان عشایر قره داغ
رادیو زمانه ۹ می ۲۰۱۶ بیست و سومین دوره جشنواره فرهنگی و ورزشی عشایر قره‌قیه آذربایجان شرقی روز جمعه (۱۷ اردیبهشت ماه) در روستای تراکمه در قشلاق هارنا در شهرستان کلیبر ارسباران در چهار رشته برگزار شد.  در این جشنواره فرهنگی ورزشی علاقه‌مندان، در رشته‌های دو میدانی، طناب‌کشی، کشتی پهلوانی و اسب‌دوانی در پنج کورس زنان و مردان باهم به رقابت پرداختند.

افغانستان زن های سریال شهرزاد: قربانیان محتوم نابرابری قدرت
رادیو زمانه ۴ می ۲۰۱۶ زنورانه شدن سینمای ایران در چند دهه گذشته موضوعی کم و بیش آشنایی است که بسیاری به آن پرداخته اند. ردپای این دگردیسی در سینمای ایران در گسترش تعداد کارگردانان زن و نقش اول زن در فیلمنامه‌ها و گسترش حضور زنان بازیگر که دیگر الزاما در سایه مردان رخ نمی‌نمایند، قابل مشاهده است. از آن هم مهمتر، زنورانه تر شدن موضوع فیلمنامه‌هاست که در بسیاری از آنان زنان دیگر نه صرفا نه به عنوان قربانی بلکه همچون فاعلان اجتماعی نیرومند ظاهر می‌شوند.

ایران زنانِ دست‌فروشِ پایتخت چگونه روزگار می‌گذرانند
اخبار روز ۲۷ آپریل ۲۰۱۶ مینا از برخوردهای ماموران ناراضی‌ست. می‌گوید: دو ماه قبلِ عید؛ گرفتندم و همه اجناس‌ام را ضبط کردند. وقتی می‌پرسیم نظرت درباره ساماندهی دست‌فروشان چیست؟ فکر می‌کنی اگر شهرداری بخواهد به شما غرفه بدهد، اوضاع بهتر نمی‌شود؟، لبخند می‌زند و با ناامیدی می‌گوید: ما را به خیر اینها امیدی نیست. غرفه پیشکش، همین که اجناس‌مان را ضبط نکنند، راضی هستیم.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: عفو بین الملل، دویچه وله، بی بی سی فارسی، صدای آمریکا رادیو زمانه، خبرگزاری جمهور، رادیو آزادی، سلام وطندار، رادیوزمانه ، بیدار زنی، کانون زنان ایرانی، اخبار روز.

پیوست‌ها: