international

هفت‌روزنامه حقوق بشری بین‌المللی شماره ۱۴۶

arton19866
ایران: ده‌ها فعال کارگری در زندان یا در راه زندان
عکس: در تارنمای فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه حمله هوایی به اردوگاه پناهجویان دستکم ۲۸ قربانی برجای گذاشت

نهادهای دولتی

نیجریه کودکان در زندان نظامی می میرند
عفو بین‌الملل ۱۱ مه ۲۰۱۶ بر اساس گزارش «اگر این را ببینید، گریه می‌کنید: زندگی و مرگ در پادگان گیوا»، یازده کودک زیر سن ۶ سال از جمله چهار نوزاد در میان ۱۴۹ نفری هستند که امسال پس از بازداشت در شراطی وحشتناک در بازداشتگاه پادگان گیوا در مایدوگوری در نیجریه جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس مدارک به دست آمده در گفت‌وگو با شاهدان و زندانیان پیشین و عکس و ویدیو، بسیاری از این عده از بیماری، گرسنگی، کم شدن آب بدن و زخم گلوله جان خود را از دست داده‌اند.

ترکیه نگهبانان مرزی پناه‌جویان را می کشند یا زخمی می‌کنند
دیده بان حقوق بشر ۱۰ مه ۲۰۱۶ نگهبانان مرزی ترکیه به روی پناه‌جویان سوری که می کوشند به ترکیه برسند تیراندازی می‌کنند که به مرگ یا زخمی شدن جدی آنها می انجامد. به گفته قربانیان، شاهدان و افراد محلی سوری، در مارچ و آپریل ۲۰۱۶، نگهبانان ترک پنج تن از جمله یک کودک را کشتند و ۱۴ تن را زخمی کردند. با وجود این‌که ترکیه دیوار مرزی بنا می‌کند، وزارت خارجه ترکیه هنوز مدعی است که این کشور دارای سیاست درهای باز است. نگهبانان مرزی ترکیه حداقل از اواسط آگوست ۲۰۱۵ سوری ها را پس زده اند. در آپریل ۲۰۱۶، این سازمان گزارش داد که نگهبانان مرزی ترکیه به روی مردم سوریه که از پیشروی های داعش فرار می کردند در شمال حلب تیراندازی کرده‌اند. همچنین، آنها راه فرار هزاران آواره را که اردوگاهشان در تاریخ ۱۳ و ۱۵ آپریل در نزدیکی مرز هدف آتشباری قرار گرفته بود، سد کردند.

بنگلادش اعدام نظامی عدالت را برآورده نمی کند
عفو بین‌الملل ۱۰ مه ۲۰۱۶ اعدام امروز مطیع الرحمان نظامی عملی تاسف بار است که عدالت را برای قربانیان جنایت‌های جنگی برآورده نمی کند. او که رهبر حزب جماعت اسلامی است، امروز در زندان مرکزی داکا اعدام شد. دادگاه جنایت‌های بین‌المللی بنگلادش در اکتبر ۲۰۱۴ او را به اتهام‌هایی از جمله قتل، شکنجه، تجاوز و کشتار روشنفکران طی جنگ استقلال بنگلادش در ۱۹۷۱ محکوم کرد. دست کم ۱۹۷ تن در سال ۲۰۱۵ در این کشور به اعدام محکوم شدند، از جمله چهار تن در دادگاه جنایت‌های بین‌المللی. چهار تن در این سال اعدام شدند که سه تن آنها محکومان این دادگاه بودند. در محاکمه نظامی، دادستانی اجازه داشت ۲۲ شاهد را دعوت کند، اما وکلای مدافع اجازه داشتند فقط چهار شاهد را احضار کنند. وکلای مدافع سه هفته وقت تدارک برای محاکمه داشتند، اما دادستانی ۲۲ ماه صرف تحقیقات کرد. بنگلادش یکی از رهبران اسلامگرایان را اعدام کرد

مصر شش متهم پرونده جاسوسی به اعدام محکوم شدند

آمریکا پنتاگون: حضور نیروهای نظامی آمریکا در یمن در کنار ائتلاف عربی

ترکیه محکومیت دو روزنامه‌نگار

آنان که بی‌نام به خاک سپرده شدند؛ روایت ناگفته مهاجرانی که در راه اروپا غرق شدند

ایران

ضرب‌وشتم و بازداشت رسول بداقی ۱۰ روز پس از آزادی

قطع انگشتان دست یک متهم در زندان مشهد

لغو کنسرت کیهان کلهر در نیشابور به دستور دادستان شهر

ناگفته‌های کنسرت «ناگفته»: منع حضور نوازندگان زن در اصفهان

لغو تمام کنسرت‌ها و جشن‌ها در مازندران

پنج مهاجر افغان در ایران بر اثر شلیک پلیس کشته شدند

طرح مجدد اتهام «مفسد فی‌الارض» علیه محمد علی طاهری

هفت بازیگر سینما در ایران بازداشت شدند

بازداشت نازنین زاغری شهروند ایرانی بریتانیایی هنگام خروج از ایران

نازنین زاغری،از امدادرسانی در بم تا زندان در کرمان

علی مطهری: وقتی جوانی مثل ستار بهشتی زیر شکنجه می‌میرد می‌گویند کتمان کن

محمد اکرمی پور به ۱۵ سال زندان محکوم شد

عاملان غیردولتی

پاکستان درباره‌ی قتل فعال حقوق بشر تحقیق کنید
دیده بان حقوق بشر ۱۰ مه ۲۰۱۶ دولت‌مردان پاکستان باید تحقیق فوری و بی طرفانه ای در مورد قتل فعال حقوق بشر خرم زکی انجام دهند و مرتکبان را محاکمه کنند. زکی ۴۰ ساله آشکار از روحانی افراطی عبدالعزیز و گروه‌های فرقه گرای تندرو انتقاد می کرد. روز ۷ مه ۲۰۱۶، چهار مرد مسلح ناشناس در رستورانی در کراچی به زکی تیراندازی کردند، او را کشتند و دو تن دیگر را زخمی کردند. او مورد تهدید واقع شده بود و به دوستانش گفته بود که نامش در لیست ضربت چند گروه قرار دارد. گروه حکیم الله که جناح به نسبت ناشناسی از طالبان پاکستان است در تلفن به رویترز مسوؤلیت قتل زکی را به‌خاطر موضع او علیه عبدالعزیز پذیرفت. روز ۹ مه، پلیس شکایت کیفری علیه عبدالعزیز، آرونگزب فاروقی، رهبر اهل سنت والجماعت که گروهی ضد شیعه است، و مردان ناشناس مسلح را ثبت کرد. عبدالعزیز در چند پرونده کیفری تبرئه شده برای این که شاهدان اظهارات خود را پس گرفته‌اند. دولت‌ پاکستان به دلیل مشابه نتوانسته این گروه و گروه وابسته به آن لشگر جنگوی را به‌خاطر حمله‌هایی علیه مسلمانان شیعه تعقیب کند.

عراق دست‌کم ۱۲ تن در چند انفجار در نقاط مختلف کشته شدند

عراق شمار کشته‌شدگان انفجارهای بغداد به بیش از ۹۰ نفر رسید

ترکیه سوءقصد به جان سردبیر روزنامه «جمهوریت»

عدالت

رواندا پس از ۲۲ سال: دومین محاکمه متهمان به نسل‌کشی در فرانسه
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۹ مه ۲۰۱۶ روز ۱۰ مه ۲۰۱۶، محاکمه‌ی اُکتاوین نگنزی و تیته باراهیروا در دادگاه‌های کیفری پاریس آغاز می‌شود. در این محاکمه به دومین سری از پرونده‌های اتباع رواندایی ساکن در فرانسه رسیدگی می‌شود. اُکتاوین نگنزی و تیته باراهیروا که هر دو در زمان نسل‌کشی علیه مردم توتسی در رواندا در سال ۱۹۹۴، شهرداران پیشین کاباراندو در جنوب شرقی رواندا بودند، به‌خاطر نسل‌کشی و جنایت‌های علیه بشریت محاکمه خواهند شد. شاکیان خصوصی در این پرونده که افراد و سازمان‌ها (فدراسیون، جامعه‌ی حقوق بشر فرانسه، مجموعه‌ی جامعه‌های دفاع از حقوق بشر در رواندا، سُروی، جامعه‌ی ترویج دفاع از حقوق بشر در رواندا و جامعه‌ی روانداهایی ساکن فرانسه) را در بر‌ می‌گیرد، اعلام کردند: «ما از آغاز این محاکمه که دو سال پس از محاکمه‌ی پاسکال سیمبیکانگوا، نشانه‌ی گامی تازه و مهم در مبارزه با معافیت از مجازاتِ مرتکبان نسل‌کشی علیه توتسی‌ها و کشتار در حدود یک میلیون تن در روانداست استقبال‌ می‌کنیم.»

ساحل عاج محاکمه سیمون گگابو آغاز شد
عفو بین‌الملل ۹ مه ۲۰۱۶ محاکمه امروز بانوی اول کشور سیمون گگابو گامی در جهت پایان دادن به معافیت از مجازات است، اما دولت‌مردان باید در خودداری از تحویلی او به دادگاه بین‌المللی جزایی در پی حکم جلب به‌خاطر جنایت‌های علیه بشریت تجدید نظر کنند. سیمون گگابو امروز به‌خاطر اتهام‌های جنایت‌های علیه بشریت مرتبط با خشونت های پس از انتخابات در ۲۰۱۱ـ۲۰۱۰ محاکمه می‌شود. پس از خودداری همسر او لورن گگابو از پذیرش شکست انتخاباتی، بیش از ۱۰۰۰ تن در خشونت ها کشته شدند. دادگاه بین‌المللی جزایی سیمون گگابو را به جنایت‌های علیه بشریت، از جمله قتل، تجاوز، آزار و دیگر اقدام‌های غیرانسانی متهم کرده و حکم جلب او را در ۲۲ فوریه ۲۰۱۲ صادر کرده است. همسر او و یکی از متحدانش به نام چارلز بل گود ـ رهبر گروه جوانان ـ در حال حاضر در دادگاه بین‌المللی جزایی به اتهام‌های جنایت‌های علیه بشریت محاکمه می‌شوند. سیمون گگابو پیشتر به اتهام‌های مشارکت در قیام، توطئه علیه کشور و اخلال در نظم عمومی محاکمه و در مارچ ۲۰۱۵ به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.

آلمان شکایت اردوغان از یک نویسنده و ناشر آلمانی رد شد

حقوق مدنی و سیاسی

سوریه حمله نیروهای امنیتی به زندان
دیده بان حقوق بشر ۶ مه ۲۰۱۶ نیروهای امنیتی سوریه در صدد هستند به زندان مرکزی حما حمله کنند و اعتراضی را که روز ۱ مه ۲۰۱۶ آغاز شد، خاتمه دهند. نگرانی زیادی در مورد احتمال استفاده از خشونت زیاد وجود دارد. پس از این که مسؤولان سعی کردند پنج زندانی را که گویا در دادگاه نظامی سوریه به اعدام محکوم شده‌اند منتقل کنند، زندانیان در بخش هایی از زندان شورش کردند. آنها دست کم پنج نگهبان را گروگان گرفته‌اند. یکی از زندانیان روز ۶ مه پیام داد که نیروهای امنیتی در صددند با استفاده از گاز اشک آور و گلوله های لاستیکی به بند زندان حمله کنند. در یک فیلم ویدئویی دیده می‌شود که مردانی سرفه و غش می‌کنند و در ویدئویی دیگر مردان شعار می‌دهند و صدای گلوله نیز شنیده می‌شود.

ایران

زندانیانی که حق تماس تلفنی ندارند

کیوان مهرگان، شاعر و روزنامه‌نگار آزاد شد

محمود بهشتی لنگرودی آزاد شد

جمع‌آوری برخی کتاب‌های خارجی از نمایشگاه کتاب تهران

پنج غرفه در نمایشگاه کتاب تهران تعطیل شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

پاسخ‌گویی شرکت‌ها به‌خاطر نقض حقوق بشر: راهنمای قربانیان و سازمان‌های غیردولتی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ مه ۲۰۱۶ با گشایش «کنفرانس نقشه راه اروپا برای اقتصاد و حقوق بشر» امروز در آمستردام، فدراسیون انتشار نگارش به‌روزشده نشریه «پاسخ‌گویی شرکت‌ها به‌خاطر نقض حقوق بشر: راهنمای قربانیان و سازمان‌های غیردولتی در مورد راه‌کارهای دریافت جبران» را اعلام می‌کند. با انتشار این راهنما، فدراسیون می کوشد وسیله ای عملی در اختیار قربانیان و نمایندگان آنها، سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های جامعه‌ی مدنی از جمله اتحادیه ها، جنبش‏های اجتماعی و فعالان برای پیگیری عدالت و دستیابی به غرامت برای قربانیان نقض حقوق بشر به دست شرکت‌های چندملیتی قرار دهد. این راهنما در ۶۰۰ صفحه راه های مختلف در اختیار قربانیان از جمله راه‌کارهای قضایی و غیرقضایی را بررسی می‌کند.

برزیل وجه تاریک ریو ۲۰۱۶:‌ ۲۰ خانواده در مبارزه برای ماندن در خانه هایشان پیروز شدند
عفو بین‌الملل ۹ مه ۲۰۱۶ این داستان مبارزه داود با جالوت است. از یک سو، ۲۰ خانواده در خرابه های محله ای زندگی می‌کنند که زمانی ۶۰۰ خانواده در ۵ دهه پیش جلوی پارک المپیک ریو برپا کرده بودند و اکنون یکی از مناطق گران قیمت شهر شده است. از سوی دیگر، مسؤولان ریو دو ژانیرو مصمم هستند آنها را اخراج کنند، با وجود این‌که به این جماعت حق اقامت صد ساله داده اند. ماه هاست که مبارزه سختی در دادگاه ها و خیابان ها ادامه دارد و بیش از نیمی از باشندگان زیر فشار خانه هایشان را ترک کرده‌اند یا اخراج شده‌اند. با وجود نابرابری قوا، مبارزه بی امان آنها پس از ماه ها به توافقی با شهرداری محل انجامید که اجازه می‌دهد ۲۰ خانواده باقی مانده در زمین شان بمانند. شهرداری موافقت کرده خانه های تازه ای برای آنها بسازد.

ایران

وضعیت حقوق کارگران و سرکوب فعالان سندیکایی
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ مه ۲۰۱۶ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان‌های عضو آن گزارش جامعی درباره‌ی سرکوب فعالان سندیکایی و دیگر کارگران و نقض فاحش حقوق کار در ایران را به کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل ارائه کردند و از آنها خواهان پیگری نقض این حقوق با دولت‌مردان ایران شدند. بنا به اعلام این سازمان‌ها، «وضعیت حقوق کارگری در ایران هم‏چنان‌که از سرکوب شدید فعالان کارگری در روز کارگر آشکار است، نگران کننده است. بر اساس گزارشی که به کارشناسان ویژه‌ی سازمان ملل ارائه کرده‌ایم، آنها باید از دولت‌مردان ایران بخواهند تا به سرکوب و آزار قضایی فعالان کارگری پایان دهند و به حقوق کارگری احترام بگذارند.» بنا به این گزارش، در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵، ده‌ها فعال سندیکایی پس از محاکمه های به شدت ناعادلانه در زندان به سر می‌برند، در انتظار احضار برای اجرای حکمِ زندان یا در انتظار صدور حکم هستند.

علی ربیعی وزیر کار: فقر رو به افزایش است

دفاع از حقوق بشر

بحرین سویس باید در دیدار پادشاه بحرین به مسایل حقوق بشر در این کشور توجه کند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۱ مه ۲۰۱۶ چهار سازمان بین‌المللی و دو سازمان بحرینی در نامه ای سرگشاده به وزیر خارجه سویس پیش از دیدار پادشاه بحرین از این کشور، اعلام کردند: بحرین به سرکوب آزادی بیان، تشکل و گردهمایی ادامه می‌دهد، شکنجه را روش مند اجرا می‌کند، استفاده از مجازات اعدام را افزایش داده است و خودسرانه تابعیت فعالان و نوجوانان را لغو می‌کند. آنها از سویس خواستند در دیدار با پادشاه بحرین، آزادی زینب الخواجه و همه مدافعان حقوق بشر، عفو قربانیان شکنجه را که محکوم به اعدام هستند مطرح کند و ممنوعیت فروش اسلحه به این کشور را دوباره برقرار سازد.

عراق مشکلات امنیتی چک سفیدی برای نقض حقوق بشر نیست
عفو بین‌الملل ۵ مه ۲۰۱۶ این سازمان در پایان دیدار هیات خود از بغداد و اربیل، اعلام کرد که تهدید امنیتی روزمره علیه زندگی غیرنظامیان عراقی نباید در را به روی نقض بیشتر حقوق بشر باز کند. دولت عراق و دولت منطقه ای کردستان قول دادند یک رشته نقض حقوق بشر به دست شبه نظامیان و نیروهای امنیتی را مورد تحقیق قرار دهند. این سازمان در دیدار با نخست وزیر عراق از او خواست نیروهای امنیتی و شبه نظامیان را که سالهاست با معافیت از مجازات مرتکب نقضِ فاحشِ حقوق بشر از جمله اعدام های فراقضایی و قتل های غیرقانونی دیگر شده‌اند، مهار کند. نخست وزیر علاوه بر تعهد به تحقیق، قول داد به وضع صدها زندانی بی اتهام در شرایط وحشتناک در بازداشتگاه های موقت انبار توجه کند. در کردستان، رئیس دولت مسعود بارزانی و نخست وزیر و مسؤولان ارشد دیگر قول دادند تعدی های نیروهای پیشمرگ را در تخریب هزاران خانه در روستاهای عرب نشین و آوارگی اجباری باشندگان را مورد تحقیق قرار دهند.

تایلند تداوم آزار وکیل حقوق بشری
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۰ مه ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از تداوم آزار وکیل حقوق بشری خانم سیریکان چارونسیری، عضو وکلای طرفدار حقوق بشر تایلند، به‌خاطر وکالت ۱۴ فعال عضو جنبش نودمکراسی مطلع شده است. خانم سیریکان به «قصور در رعایت دستورهای رسمی» و «پنهان کردن مدارک» متهم شده است و ممکن است به حداکثر سه سال زندان و/یا جریمه محکوم شود.

کامبوج موج تازه دستگیری مدافعان حقوق بشر تهدیدی برای نابودی جامعه حقوق بشری
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۹ مه ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: دولت‌مردان کامبوج باید فوری به سرکوب جامعه حقوق بشر پایان دهند. امروز صبح دو فعال حقوق بشر، چهار فعال حقوق زمین و دو فعال بین‌المللی حقوق بشر در پنوم پن دستگیر شدند. آنها می کوشیدند در تظاهراتی در اعتراض به حبس خودسرانه پنج فعال حقوق بشر در هفته پیش شرکت کنند. این عده عصر امروز آزاد شدند. برنامه‌ی نظارت خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط پنج فعال حقوق بشر زندانی شد.

تاجیکستان وکلای حقوق بشری را آزاد کنید
دیده بان حقوق بشر ۴ مه ۲۰۱۶ این سازمان و کمیته هلسینکی نروژ اعلام کردند: دولت‌مردان تاجیک باید فوری و بی قید و شرط چهار وکیل حقوق بشری و دو پسر یک وکیل سرشناس را که با انگیزه های سیاسی زندانی و متهم شده‌اند، آزاد کنند. مسؤولان تاجیکستان باید به آزار وکلای مستقل خاتمه دهند. از سال ۲۰۱۴، این مسؤولان چندین وکیل دادگستری را به تلافی دفاع آنها از مخالفان سیاسی دستگیر، زندانی کرده اند یا آزار داده اند. وکلای سرشناس دیگر به مرگ یا طرح اتهام‌های ساختگی تهدید شده‌اند. بیش از یک سال است که دولت تاجیکستان مخالفان مسالمت جوی سیاسی را مورد حمله قرار داده، آنها را خودسرانه بازداشت، زندانی و شکنجه کرده است و در عین حال، منتقدان ساکن خارج را مسترد کرده و اگر موفق نشده، آنها را ربوده است.

هندوراس تنها شاهد قتل برتا کاسرز: «آشکار بود که او را می کشند»
عفو بین‌الملل ۶ مه ۲۰۱۶ مردان مسلحی که روز ۳ مارچ به خانه رهبر بومی هندوراس برتا کاسرز ریختند، یک نقشه ساده داشتند: او را بکشند و بروند. چیزی که انتظار نداشتند این بود که گوستاوو کاسترو، فعال حقوق بشر و همکار دوستان زمین مکزیک و دوست نزدیک برتا در خانه باشد. یکی از مردان مسلح به اتاق او رفت و به او شلیک و فرار کرد. گوستاوو که اکنون در مکزیک است، گفت که پس از رفتن مردان مسلح به اتاق برتا رفته و او را روی زمین یافته است که به شدت خونریزی می کرد. برتا چند دقیقه بعد در نیمه شب درگذشت. قتل او میزان خطر علیه هزاران نفری را نشان می‌دهد که در هندوراس از حقوق بشر و محیط زیست دفاع می‌کنند. این کشور خطرناک ترین محل برای فعالان محیط زیست است. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، ۱۰۹ فعال محیط زیست در هندوراس کشته شده‌اند. برتا کاسرز، رهبر و یکی از بنیانگذاران شورای مردم بومی هندوراس، چندین دهه علیه پروژه های ضد جوامع محلی و حقوق آنها فعالیت کرده بود.

پزشکان بدون مرز: دیگر هیچ امیدی به نشست بشردوستانه نداریم

مصر اعتراض روزنامه‌نگاران به سرکوب و بازداشت همکارانشان

بررسی حقوق بشر در ایران و عربستان

سوریه سازمان ملل: درباره حمله هوایی به اردوگاه آوارگان تحقیق شود

ایران

واکنش عفو بین‌الملل به وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران

۳۳۰ دانش‌آموخته دانشگاه شریف به روحانی: روند قضایی امید کوکبی بازبینی شود

اطلاعیه ی عفو بین‌الملل در مورد وضعیت امیر امیرقلی

زنان

ایران

خانه‌های امن در ایران: چرا زنان احساس ناامنی می‌کنند؟

سالانه بیش از ۲۲۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در ایران انجام می‌شود

کودکان

آمریکا اباما سیگار الکترونیکی را برای کودکان ممنوع می‌کند، اما کار کودکان در مزارع تنباکو آزاد است
دیده بان حقوق بشر ۱۰ مه ۲۰۱۶ بر اساس مقررات تازه ای که دولت هفته گذشته اعلام کرد، کودکان زیر ۱۸ سال به زودی نمی توانند در آمریکا سیگار الکترونیکی بخرند. با وجود این، قرار دادن کودکان ۱۲ ساله در معرض نیکوتین که در مزارع تنباکوی آمریکا کار می‌کنند، قانونی است. کودکان ۱۲ ساله می‏توانند ۵۰ یا ۶۰ ساعت در هفته در زمان خارج از مدرسه در مزارع تنباکو کار کنند و این وضع کاملا قانونی است. سالهاست که توجه دولت به این خطر علیه کودکان جلب شده است و از دولت خواسته ایم کار کودکان را در تماس مستقیم با تنباکو منع کند. نیویورک تایمز و واشنگتن پست نیز خواهان عمل دولت شده‌اند. اما دولت هیچ تعهدی به قانون گذاری در مورد کار کودکان در مزارع تنباکو نداده است.

ایران

جزییات تازه از پرونده تجاوز معلم به یک دانش آموز ۹ ساله

ممنوع الخروج کردن کودک ۲۲ ماهه در ایران

ثبت ازدواج ۱۱۴ دختر زیر ۱۵ سال در شهرستان اهر

فرهنگ و اندیشه

دادگاه برای سرمایه‌داری
دمکراسی باز ۱۰ مه ۲۰۱۶ پاولوس گئورگیادوس ـ در پی فاش شدن اطلاعات مربوط به اسناد پاناما و گفت‌وگوهای سری پیمان تجارت دوسوی اقیانوس اطلس، گفت‌وگوی مهمی درباره‌ی گذشته، زمان حال و آینده در اروپا در حال شکل گیری است. اشخاص بسیاری، با مشاهده این که سرمایه‌داری به وعده های خود در مورد ایجاد زندگی بهتر برای همگان عمل نکرده، با الگوی نولیبرالی اتحادیه‌ی اروپا مقابله می‌کنند. احساس این که فعالیت های ناشی از  جریان اصلی نظام اقتصادی خطر مستقیمی برای بقای ما به شمار می‌رود، به این این حرکت سیاسی دامن می‌زند. دادگاه برای سرمایه‌داری که این روزها در وین در جریان است، نمونه دیگری از این گفت‌وگوست که پاسخ هایی برای نقد علیه نظام می جوید. این دادگاه مجازی، عادلانه و باز، بر اساس ۲۵۰ اتهام‌ برگزار می‌شود که از ۱ مه ۲۰۱۵ در فضای مجازی مطرح شده است. از شهروندان سراسر جهان دعوت شده تا در «دادگاه برای سرمایه‌داری» در وین، سرمایه‌داری را محکوم یا از آن دفاع کنند. سپس اتهام‌ها از فضای مجازی به فضای واقعی در محاکمه ای واقعی منتقل می‌شود. دادگاه نخست علیه سرمایه‌داری اروپایی در زمینه کار، مالکیت، آموزش، رسانه‌ها، موسسه ها و اکوسیستم های کره زمین برگزار می‌شود. آیا امکان دارد نظام اقتصادی که بر زندگی بیلیون ها شهروند تاثیر می‌گذارد، جنایتکار باشد؟ آیا مقصر است یا بیگناه؟ آیا به پیشرفت سالم اقتصادی کمک می‌کند یا از آن جلوگیری می‌کند؟

پیمان تجارت دوسوی اقیانوس اطلس:‌ از ابتدا حق داشتیم
دمکراسی باز ۱۰ مه ۲۰۱۶ افشا شدن ۲۴۳ صفحه از گفت‌وگوهای مربوط به پیمان تجارت دوسوی اقیانوس اطلس درباره‌ی آب و هوا، محیط زیست و بهداشت عمومی نشان می‌دهد که سازمان‌های جامعه‌ی مدنی از ابتدا حق داشتند. اروپا در سراسر بحران و در واکنشی به آن، توجه خود را به رقابت بیرونی برای تبدیل اتحادیه‌ی اروپا و منطقه یورو به ماشین اقتصادی عظیمی بر اساس صادرات به سبک آلمان افزایش داده است. کارشناسان و اقتصاددانان خاطرنشان کرده‌اند که این راهبرد در اساس غلط است. اتحادیه‌ی اروپا در سال های اخیر به چند توافق دوجانبه تجاری رسیده است. کمیسیون اروپا همیشه گفته که هدف از پیمان تجارت دوسوی اقیانوس اطلس «کمک به مردم و اقتصاد با گشایش برای شرکت‌های آمریکایی و اروپایی؛ حذف بوروکراسی رودرروی صادرات؛ برقراری مقررات تازه برای آسان تر و منصفانه تر کردن صادرات، واردات و سرمایه گذاری در خارج» است. سازمان‌های جامعه‌ی مدنی در اروپا و آمریکا به شدت با این ادعاها مخالفت کرده و اعلام کرده که این توافق در اساس به قصد کاهش تعرفه های باقی مانده بین دو منطقه بزرگ تجاری جهان نیست، بلکه «هدف مرکزی آن برچیدن مقررات در زمینه هایی مثل کشاورزی، ایمنی مواد غذایی، استانداردهای تولیدی و فنی، خدمات مالی، محافظت از حق مالکیت معنوی وغیره است.» اعتراض مردم آلمان به پیمان تجارت دوسوی اقیانوس اطلس

اسراییل آیا کشور به سوی فاشیسم می‌رود؟
المُنیتور ۱۰ مه ۲۰۱۶ سپهبد یئر گولان، معاون ستاد نیروهای دفاعی اسراییل، در مراسمی در روز ۴ مه ـ یادآوری هولوکاست ـ از روندهایی در جامعه اسراییل سخن گفته که یادآور دوره تاریک اروپا در فاصله بین دو جنگ جهانی است. این روز آغاز زمانی است که در آن اسراییلی ها هولوکاست را به یاد می آورند، از جانباختگان جنگ تجلیل می‌کنند (۱۱ مه) و استقلال خود را (۱۲ مه) جشن می‌گیرند. درست هم‌زمان، نخست وزیر اسراییل یک بار دیگر به پدیده ضدیهودیگری در جهان و خاورمیانه اشاره کرد و گفت به یاد دوره تاریک پیش از ۱۹۳۰ در اروپا می افتد. جامعه اسراییل جامعه بی شکلی نیست. نخست وزیر از مسوؤلیت نهایی برای شکل دهی آن برخوردار است. او اقلیت‌ها را در کشور خود وحشتناک جلوه می‌دهد. اوست که آموزش کودکان اسراییل را در اختیار حزب دست راستی سیاسی گذاشته که معتقد است عنوان «مردم برگزیده» در تورات زیر پا گذاشتن حقوق اساسی و کرامت میلیون ها مردم دیگر را توجیه می‌کند. بنابراین، سخنان گولان را می‏توان به‌عنوان هدف قرار دادن نتانیاهو تفسیر کرد. المُنیتور با پرفسور زیو استرنهِل، رئیس پیشین گروه علوم سیاسی دانشگاه عبری در اورشلیم (بیت المقدس) گفت‌وگو کرده است که یکی از مراجع مهم در این موضوع است. فاشیسم موضوع محوری زندگی نامه شخصی و حرفه ای استرنهل است. خانواده او را نازی ها در لهستان کشتند و او در ۱۶ سالگی به اسراییل مهاجرت کرد و در تمام جنگ های اسراییل از سال ۱۹۵۶ به بعد تا جنگ در لبنان در سال ۱۹۸۲ شرکت داشته است. در سال ۲۰۰۸، بمبی که یک شخص دست راستی در جلوی خانه اش کار گذاشته بود او را زخمی کرد. کتاب او «تولد ایدلوژی فاشیستی» به هفت زبان ترجمه شده است. او ۱۸ سال پیش در روزنامه داوار نوشت: «فقط کسی که مایل باشد [شهرک کوچ نشین کرانه باختری] اُفرا را با تانک در هم بکوبد، می تواند جلوی سیل فاشیسم را بگیرد که دمکراسی اسراییل را تهدید می‌کند.»

ترکیه از دموکراسی چه چیز باقی مانده است؟
المُنیتور ۸ مه ۲۰۱۶ اردوغان موضع تهاجمی و محابای خود را علیه سنت ها و نهاد های دموکراتیک ترکیه که در حالت شکننده ای به سر می برند شدت بخشیده است. حزب حاکم عدالت و توسعه هفته گذشته لایحه ای را به مجلس آن کشور ارائه کرد که بر اساس آن نمایندگان مجلس از مصونیت قضائی محروم خواهند شد. این به دولت امکان خواهد داد که نمایندگان عضو حزب حامی کردهای ترکیه، یعنی “حزب دموکراتیک خلق” را با اتهام هایی مانند همکاری با پ ک ک، که ترکیه و آمریکا سازمان تروریستی می دانند، تحت تعقیب قرار دهد. آمبرین زمان می نویسد: “با از هم پاشیدن آتش بس دو ساله بین حکومت ترکیه و پ ک ک در آگوست سال گذشته و تشدید درگیری های مسلحانه بین نیروهای امنیتی ترکیه و پ ک ک، بیرون راندن نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ضربه دیگری بر پیکر فرسوده شده دموکراسی در ترکیه خواهد بود. این تحول می تواند به بی ثباتی سیاسی در کشور دامن زده و اختلاف ها را بین کردها و ترک ها تشدید کند. بروز چنین وضعیتی، همانطور که صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق هشدار داده است، می تواند به برخورد های شدید قومی بین کردها و ترک ها منجر شود.

آمریکا برآمدن دو جریان جدید چپ و راست

هانا آرنت: واپسین گفت‌وگو

ایران «ما و آن‌ها»، گفت‌و گوی بین دو نسل

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، بی بی سی فارسی، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گویا نیوز

پیوست‌ها: