زنان-690x259

unnamed

توکا نیستانی – کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات

افغانستان فراخوان چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات ۲۰۱۶
آرمان شهر ۱۷ می ۲۰۱۷ دبیرخانه چهارمین دوره “جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات” از فیلم‌سازان ملی و بین‌المللی تقاضا می‌کند فیلم‌های داستانی، مستند، انمیشن بلند و کوتاه خود را که سوژه اصلی آن‌ها زنان است برای شرکت در این جشنواره که در ۲۰ میزان (مهر) ۱۳۹۵برابر با ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶ در شهر هرات افغانستان برگزار می‌‌شود ارسال کنند.

موارد نقض فاحش حقوق بشر

آلمان آزار جنسی دختران جوان و سرقت از آن ها در فستیوال برلین
دویچه وله ۱۶ می ۲۰۱۶ گروهی از مردان جوان دو دختر نوجوان را در جریان جشنواره «کارنوال فرهنگ ها» در برلین مورد آزار جنسی قرار داده و از آن ها دزدی کرده اند. پولیس در پی این ماجرا سه فرد مظنون را بازداشت کرده است.

افغانستان تیرباران یک مادر و دختر در فاریاب
سلام وطندار ۲۶ قور ۲۰۱۶ یک مادر ۶۵ ساله با دختر جوان ۲۷ ساله‌اش در منطقۀ کاریز للمی ولسوالی پشتونکوت فاریاب از سوی افراد مسلح ناشناس تیرباران شدند.عبدالقدیر قادری، ولسوال پشتونکوت فاریاب با بیان این خبر به سلام‌‌وطندار می‌گوید که این دو تن حوالی نیمه‌شب گذشته کشته شده اند. آقای قادری می‌افزاید که تحقیقات در این زمینه آغاز شده است و به زودی عاملان این جنایت را دستگیر خواهند کرد.

افغانستان بیش از ۲۴۰ دانش‌آموز دختر در نیمروز و خوست مسموم شدند
سلام وطندار ۱۷ می ۲۰۱۶ مسؤولان صحی نیمروز و خوست از مسموم‌شدن ۲۴۱ دانش‌آموز دختر در مکاتب این ولایت‌ها خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان، علت اصلی مسمومیت تا کنون روشن نیست، اما تحقیقات در زمینه آغاز شده است.

سالانه بیش از ۲۲۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در ایران انجام می‌شود»  
رادیو آزادی ۱۰ می ۲۰۱۶ حسین مروتی که از او به‌عنوان «پژوهشگر بحران جمعیتی» نام برده شده، می‌گوید سالانه بیش از ۲۲۰ هزار سقط جنین «غیرقانونی» در ایران انجام می‌شود.

افغانستان این حقوق را در بدل رابطه با من می‌گیری
سلام وطندار ۱۷ می ۲۰۱۶ سلام‌وطندار در ادامۀ سلسله گزارش‌های اجتماعی‌اش، با شماری از قربانیان آزار و اذیت جنسی در ادارات دولتی و غیردولتی مصاحبه کرده و مجموع این مصاحبه‌ها را در یک پروندۀ ویژه گنجانده است. نام همۀ مصاحبه‌شونده‌ها مستعار است؛ اما روایت‌ها کاملاً حقیقی است.

شما زن بیرون هستید و زن من زن خانه است

ایران خودکشی یک دانش‌آموز دختر در مشهد
رادیو زمانه ۱۸ می ۲۰۱۶ یک دختر ۱۲ ساله‌ مشهدی در راه برگشت از مدرسه دست به خودکشی زده است. او بر روی برگه کوچکی نوشته است که وسایلش را میان دوستانش تقسیم کنند.

دفاع از حقوق بشر

خانه‌های امن در ایران: چرا زنان احساس ناامنی می‌کنند؟
اخبار روز ۱۰ می ۲۰۱۶ مائده زنی ساکن یک شهرستان کوچک در استان خراسان است. او درباره خانه‌های امن چیزی نشنیده اما می‌گوید: «شما فکر کنید که من یک شب بیرون خانه باشم. شوهرم حتما مرا می‌کشد. من حتی جرات ندارم پس از دعوا به خانه پدر و مادرم بروم. اگر به خانه امن بروم، حتما به من تهمت فاحشگی می‌زند. اگر من بروم خانه امن، باید کسی امنیت جانی مرا تضمین کند.»

کودکان


آمریکا اباما سیگار الکترونیکی را برای کودکان ممنوع می‌کند، اما کار کودکان در مزارع تنباکو آزاد است
دیده بان حقوق بشر ۱۰ می ۲۰۱۶ بر اساس مقررات تازه ای که دولت هفته گذشته اعلام کرد، کودکان زیر ۱۸ سال به زودی نمی توانند در آمریکا سیگار الکترونیکی بخرند. با وجود این، قرار دادن کودکان ۱۲ ساله در معرض نیکوتین که در مزارع تنباکوی آمریکا کار می‌کنند، قانونی است. کودکان ۱۲ ساله می‏توانند ۵۰ یا ۶۰ ساعت در هفته در زمان خارج از مدرسه در مزارع تنباکو کار کنند و این وضع کاملا قانونی است. سالهاست که توجه دولت به این خطر علیه کودکان جلب شده است و از دولت خواسته ایم کار کودکان را در تماس مستقیم با تنباکو منع کند. نیویورک تایمز و واشنگتن پست نیز خواهان عمل دولت شده‌اند. اما دولت هیچ تعهدی به قانون گذاری در مورد کار کودکان در مزارع تنباکو نداده است.

ایران جزییات تازه از پرونده تجاوز معلم به یک دانش آموز ۹ ساله
ایران وایر ۱۰ می ۲۰۱۶ دوشنبه شب، بیستم اردیبهشت (۹ می)، کاربران توییتر با داغ کردن هشتگ HelpNeda، توجه بسیاری را به مساله تجاوز جنسی نسبت به کودکان جلب کردند. برای چند ساعت توییتر پر شد از اعتراض به تجاوزی که این‌بار از سوی معلم به «ندا»، دانش آموز ۹ ساله انجام شده است. نخستین بار، ۱۳ اردیبهشت امسال روزنامه محلی «مردم نو» در زنجان پرده از این واقعه برداشت. این افشاگری به احضار مدیرمسوول و سردبیر روزنامه انجامید ولی فشار برای رسیدگی به پرونده را دوچندان کرد.

افغانستان: به ریشه‌کنی کامل بیماری فلج کودکان نزدیک شدهایم
بی بی سی فارسی ۱۷ می ۲۰۱۶ افغانستان هر ساله شش بار کاروزار واکسیناسیون فلج کودکان راه می‌اندازد.وزارت صحت/بهداشت افغانستان اعلام کرده که با کاهش موارد ابتلا به بیماری فلج کودکان، این کشور به محو کامل این بیماری نزدیکتر شده است.محمد پرویز مسئول اداره معافیت ملی این وزارت به بی‌بی‌سی گفته است که از آغاز سال جاری خورشیدی تا حال تنها پنج مورد ابتلا به فلج کودکان (سه مورد در کنر، یک مورد در قندهار و یک مورد در هلمند) ثبت شده است.

کمپاین واکسین کردن ۹٫۵ میلیون کودک در افغانستان آغاز شد
دری نیوز ۱۶ می ۲۰۱۶ سپوتنیک، کابل: وزارت صحت‌ عامه افغانستان اعلام کرده که امروز کمپاین تطبیق واکسین پولیو یا فلج کودکان را در سراسر این کشور آغاز کرده است.این وزارت می‌افزاید که در این کمپاین بالای حدود ۹٫۵ میلیون کودک زیر سن پنج ‌سال واکسین پولیو تطبیق خواهد شد. این کمپاین چهار روز ادامه می‌یابد. در اجرای این کمپاین سازمان صحی جهان و اداره یونسیف نیز وزارت صحت عامه افغانستان را همکاری می‌کنند.

ممنوع الخروج کردن کودک ۲۲ ماهه در ایران

ثبت ازدواج ۱۱۴ دختر زیر ۱۵ سال در شهرستان اهر

سیاست

افغانستان دوازده خانم در ولایت پنجشیر به اداره پولیس ملی جذب شدند
خبرگزاری جمهور ۱۷ می ۲۰۱۶ آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت پنجشیر میگوید در برخی از حوادث جنایی به پولیس زن نیاز داشتیم و با شامل شدن این دختر خانم ها که در هر ولسوالی به وظیفه گماشته میشوند.مسئولان ریاست امور زنان ولایت پنجشیر میگویند برای اولین بار ۱۲ دخترخانم که تمام شان از این ولایت هستند و فارغ صنف دوازدهم میباشند توسط قوماندانی جلب و جذب ولایت پنجشیر امروز به حیث ساتنمن به صفوف پولیس ملی این ولایت شامل شدند وپس از سه ماه آموزش های مسلکی پولیس به ولسوالی های این ولایت به وظیفه گماشته میشوند.

افشاگری وزرای پیشین زن فرانسه در ارتباط با آزار جنسی در عرصه سیاسی  
رادیو زمانه ۱۵ می ۲۰۱۶  وزیر سابق فرانسه با انتشار بیانیه‌ای علیه سیاست‌های تبعیض‌آمیز جنسی و آزار و تعرض جنسی در فرانسه دست به افشاگری زدند. به گزارش گاردین، این وزرا همگی زن هستند و در میان آن‌ها نام کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF) نیز به چشم می‌خورد.آن‌ها در این بیانیه اعلام کردند که دیگر در برابر تبعیض و آزار جنسی در ساختار اداری و راهروهای قدرت فرانسه سکوت نخواهند کرد.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

ایران زن، اشتغال، مرد
بیدارزنی ۱۷ می ۲۰۱۶ چند سالی است که افزایش میزان تحصیلات زنان، بالا رفتن سن ازدواج و تأکید بر استقلال مالی، به حضور بیشتر زنان در بازارهای کاری منجر شده است. زنان که سال‌ها حضورشان تنها محدود به فضای خصوصی بوده‌ است و با خانه‌داری و فرزندآوری شناخته شده‌اند، آرام آرام خود را در دل فضای عمومی جای دادند و همچنان در تلاش برای تثبیت خود در این فضا هستند؛ اما این حضور با چالش‌های فراوانی رو به رو بوده است.

فرهنگ و جامعه

ایران اعترافات یک مدل خطرناک  
رادیو زمانه ۱۶ می ۲۰۱۶ فیلمی از یک جلسه بازپرسی در رسانه‌های داخل ایران منتشر شده است. عباس جعفری دولت‌آبادی از یک زن بازپرسی می‌کند. آن زن یک «مدل» است.الهام عرب، زن مدلی که سال گذشته در برنامه ماه عسل تلویزیون ایران به عنوان مهمان حضور داشت و همان زمان هم حضورش در برنامه جنجالی شده بود، متهم این جلسه بازپرسی است. او در جریان دستگیری ده‌ها آتلیه و آرایشگاه و مزون در ایران، دستگیر شده و فیلم اعترافاتش منتشر شده است.

ایران کلانتری جای وکیل زن نیست
بیدارزنی ۱۴ می ۲۰۱۶ بیشتر از ۸۰ سال از زمانی که اولین زن در ایران توانست لباس وکالت بپوشد گذشته است. خدیجه کشاورز، کاترین سعید خانیان و مهرانگیز منوچهریان سه وکیل زن هستند که از آن‌ها به عنوان نخستین زنان وکیل در ایران یاد می‌شود. «خدیجه کشاورز» در سال ۱۳۱۶ به عنوان نخستین زن، پروانه وکالت پایه دو خود را دریافت کرد. او دکترای حقوق از دانشگاه تولوز فرانسه دارد، همچنین گفته می‌شود هنگامی که وی درخواست پروانه وکالت داد، یک عضو کانون وکلا در آن دوره که تحت نظارت دادگستری بود، اعتراض کرد مبنی بر این که اگر قرار باشد زنی پروانه وکالت بگیرد من از ادامه شغل وکالت معذورم؛ اما رییس هیئت‌مدیره پروانه وکالت خانم کشاورز را صادر می‌کند. «کاترینا سعید خانیان»، وکیل سفارت شوروی به عنوان دومین وکیل زن ایرانی شناخته  می‌شود که در ایران فعالیت زیادی نداشت؛ اما فعالیت‌های «مهرانگیز منوچهریان» در حوزه وکالت توانست راه را برای زنان وکیل دیگر باز کند. منوچهریان در سال ۱۳۳۶ هجری خورشیدی پروانه وکالت پایه یک دریافت کرد.

گلشیفته فراهانی: همسر بردبار یک راننده اتوبوس  
رادیو زمانه ۱۷ می ۲۰۱۶ یک راننده اتوبوس، یک دفترچه یادداشت، زندگی روزانه و یکنواخت. در فیلم «پترسن» جیم جارموش اتفاق چندانی نمی‌افتد و با این‌حال ناگهان به طرز دلپذیری بحث عشق در میان می‌آید. در این فیلم هیچ چیز زیباتر از این نیست که صبح در کنار زنی به نام لورا با بازی گلشیفته فراهانی آغاز شود.

ایران چرا توصیف زایمان در ادبیات تابوست؟
رادیو زمانه ۱۲ می ۲۰۱۶ آیا در ادبیات هم تابو وجود دارد؟ خشونت‌ و سکس همواره در ادبیات در جریان است. حتی مدفوع نیز در ادبیات به صراحت توصیف می‌شود. مثلا در کتاب «آزادی جاناتان فرانزن»، در صحنه‌ای «جویی» دنبال انگشترش در میان مدفوعش می‌گردد. اما در هر کتابی که تولد کودک به عنوان یک رویداد انسانی اتفاق می‌افتد، توصیف لحظه تولد حذف شده است.

کتاب، گزارش و تحقیق

گرایش جنسی در زنان ‘به دلیل تکاملی، بسیار سیال‌تر از مردان است’
بی بی سی فارسی ۱۸ می ۲۰۱۶ دکتر ساتوشی کانازاوا، متخصص روانشناسی تکاملی معتقد است گرایش جنسی در زنان بسیار سیال‌تر از مردان است.استاد مدرسه اقتصاد لندن در  مقاله‌ای که در نشریه بیولوژیکال ریویو (بررسی‌های زیست‌شناختی) منتشر کرده این نظریه را مطرح کرده که “زنان می‌توانند میل و هویت جنسی خود را از همجنس‌گرا به دوجنس‌گرا یا دگرجنس‌گرا و بالعکس تغییر دهند” چون از نظر تکاملی اینگونه طراحی شده‌اند در حالیکه در مردان چنین نیست.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، آرمان شهر، دویچه وله، سلام وطندار، رادیوآزادی، اخبار روز، دیده بان حقوق بشر، ایران وایر، دری نیوز، خبرگزاری جمهور، رادیو زمانه .

پیوست‌ها: