آن‌چه از جهان در هفته‌ای که گذشت نمی‌دانید

international

استفاده از کودکان در درگیری‌های مسلحانه ادامه دارد

Child soldiers_IRIN
عکس: المقداد مجلّی، در تارنمای شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای
(Almigdad Mojalli/IRIN)

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

ایران نامه‌ی سرگشاده به کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل علیه اعدام مداوم نوجوانان
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۷ مه ۲۰۱۶ عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون، در نامه ای سرگشاده به سه گزارش‌گر ویژه و دو نهاد سازمان ملل ـ کمیته‌ی حقوق کودک و کمیته‌ی حقوق بشر ـ و رونوشت به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از آنها خواست در مورد علیرضا تاجیکی اقدام کنند. او در سال ۱۳۹۱ در سن پانزده سالگی به اتهام تجاوز («لواط به عنف») و قتل دستگیر شده است و بنا بود روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شود. اما وکیل مدافع وی به همراه شماری از فعالان موفق شدند به‌طورِ موقت اجرای اعدام او را متوقف کنند. در این نامه، ضمن شرح موارد نقض محاکمه‌ی ناعادلانه این نوجوان، و عضویت ایران در کنوانسیون حقوق کودک، از این کارشناسان درخواست شده از دولت‌مردان ایران لغو حکم اعدام کلیه نوجوانان و محاکمه دوباره آنها را بخواهند و از کشورهای عضو سازمان ملل، و به‌ویژه کشورهایی که دارای روابط اقتصادی و سیاسی با ایران هستند ، بخواهند با استفاده از نفوذ خود برای پایان دادن به رویه‌ی اعدام نوجوانان در ایران اصرار بورزند.

آمریکا هر چه می خواهید آن را بنامید، ‌شکنجه غلط است
دیده بان حقوق بشر ۱۱ مه ۲۰۱۶ دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان برای ریاست جمهوری درباره‌ی به اصطلاح «روش های تقویت شده بازجویی» تاییدآمیز می نویسد و سخن می گوید. اشاره او به برنامه ایست که سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) طی آن پس از حمله‌های ۱۱ سپتامبر بازداشت و با آنها رفتاری کرد که شکنجه تلقی می‌شود. از جمله روش های مورد استفاده ماموران دولت این بود که بازداشت شدگان را روزها در وضعیت دردناکی بدون خواب نگه می داشتند، درون بینی و دهان آنها به قدری آب می ریختند تا نزدیک به خفگی می رسیدند و آنها را با زنجیر به سقف می بستند. بخشی از تقصیر نگاه ترامپ و نامزدهای قبلی به موضوع به عهده سیا است. یافته اصلی گزارش شکنجه سنا یک سال پیش این بود که استفاده از «روش های تقویت شده بازجویی» روش ناموثری برای دست یافتن به اطلاعات مفید بود. در واکنش، سیا به بعضی از اشتباه ها اعتراف کرد ولی یافته اصلی گزارش را به شدت رد کرد و بر مفید بودن آن روش ها اصرار ورزید. رئیس جمهور اباما نیز بخشی دیگر از تقصیر را به عهده دارد. با وجود این‌که او به «روش های تقویت شده بازجویی» پایان داده، دولت او از پیگرد مسؤولان صدور اجازه انجام این روش ها، اجراکنندگان آنها یا حتا کسانی که در اجرا از مجوزها فراتر رفته اند، سر باز زده است. دو نامزد حزب دمکرات شکنجه را به‌طورِ کلی محکوم کرده‌اند، اما هیچ یک نگفته اند که اشخاص شرکت کننده در برنامه را که به دستور دولت عمل می کردند، مورد پیگرد قرار خواهند داد.

ترکیه رأی مقدماتی پارلمان به لغو مصونیت قضائی نمایندگان

مصر دادگاه ۱۰۱ معترض به واگذاری جزایر این کشور را به زندان محکوم کرد

لبنان یک دادگاه نظامی ۱۰۶ نفر را به اعدام محکوم کرد

کشورهای اسلامی: گروه‌های دگرباش به جلسه ایدز در سازمان ملل نیایند

ایران

قربانی کراهت قضایی در ایران : نرگس محمدی به ١٠ سال زندان محکوم شد

حشمت‌الله طبرزدی بازداشت شد

تهدید بینایی و سلامت خلبان سابق ارتش ایران در زندان اوین

فشار بر خانواده زکیه نیسی، فعال محیط‌زیست برای تکذیب خبر بازداشت وی

مدیر «پرشین بلاگ» بازداشت شد

دادستان تهران: در اینستاگرام و فیسبوک صفحه‌های مرتبط با مدلینگ را تحت نظر داریم

بازداشت مجری شبکه من و تو در ایران

بازداشت بیش از ۱۵ وکیل دادگستری در مازندران به دلیل شرکت در مهمانی

اقامت دانشجویان تبعه افغانستان در ۱۹ استان ایران ممنوع شد

تمدید قرار بازداشت محمدعلی طاهری و بازداشت چند تن از طرفدارانش

افزایش فشار به نوکیشان مسیحی در ایران

کنسرت شهرام ناظری هم لغو شد

عاملان غیردولتی

سوریه گروه‌های مسلح مخالف در شهر حلب مرتکب جنایت‌های جنگی می‌شوند
عفو بین‌الملل ۱۳ مه ۲۰۱۶ گروه‌های مسلحی که منطقه شیخ مقصود در شهر حلب را محاصره کرده‌اند دست به حمله های کور علیه خانه های غیرنظامیان، خیابان ها، بازارها و مساجد زده اند و غیرنظامیان را کشته و زخمی کرده‌اند و بی توجهی شرم آوری نسبت به زندگی انسان ها نشان داده اند. این سازمان مدارک محکمی از نقض حقوق بشر را از شاهدان عینی جمع آوری کرده و نام دست کم ۸۳ غیرنظامی از جمله ۳۰ کودک را که در فوریه تا آپریل ۲۰۱۶ در حمله ها به منطقه شیخ مقصود کشته شدند، دریافت کرده است. فیلم های ویدیویی که عفو بین‌الملل دیده است گلوله باران توپخانه، شلیک خمپاره و موشک به دست فتح حلب ـ ائتلافی از گروه‌های مسلح در این منطقه را نشان می دهد که به یگان محافظت از مردم کُرد در این منطقه حمله می‌کنند. در حدود ۳۰۰۰۰ غیرنظامی در شیخ مقصود زندگی می‌کنند و اغلب از کُردهای شهر حلب هستند. این منطقه در اختیار نیروهای یگان محافظت از مردم است و گروه‌های مسلح مخالف آن را از شمال، شرق و غرب محاصره و از هر سه جهت مورد تهاجم قرار داده اند. نیروهای دولت سوریه مناطق جنوبی شیخ مقصود را در اختیار دارند. نیروهای یگان محافظت از مردم در سال ۲۰۱۴ به مبارزه علیه داعش آغاز کردند. در ماه های اخیر، تنش با گروه‌های مسلح مخالف به‌ویژه در منطقه حلب افزایش یافته است. به گفته جامعه خانواده های شهدا، در حمله‌های گروه‌های مسلح دست کم ۶۲ جنگجوی یگان محافظت از مردم کشته شده‌اند.

لیبی «حس می کنیم لعنت شده ایم»
دیده بان حقوق بشر ۱۸ مه ۲۰۱۶ اعضای داعش در اواخر ۲۰۱۴ نفوذ به داخل شهر سرت، بندری در ساحل شمالی لیبی را آغاز کردند. در آگوست ۲۰۱۵، سرت بزرگترین پایگاه داعش در خارج از سوریه و عراق بود. در این گزارش جنایت‌های جدی داعش در سرت، از جمله اعدام غیرقانونی دست کم ۴۹ تن به روش هایی از قبیل گردن زنی و با شلیک گلوله ثبت شده است. داعش تفسیری افراطی از شریعت را در سرت برقرار کرده است، از جمله در مورد طول شلوار مردان، پهنا و رنگ چادر زنان و آموزش دانش آموزان در مدارس. در عین حال، این گروه از تامین نیازهای اساسی مردم سر باز می زند و غذا، دارو، سوخت و پول نقد و خانه های توقیفی ساکنان فراری شهر را در اختیار در حدود ۱۸۰۰ جنگجو، پلیس و کارکنان خود قرار می‌دهد.

عراق چهار انفجار در بغداد ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت

بنگلادش یک راهب بودایی با قمه به قتل رسید

عدالت

اندونزی حقیقت، عدالت و غرامت برای قربانیان و خانواده های جامبو کوپوک ضروری است
عفو بین‌الملل ۱۷ مه ۲۰۱۶ روز ۱۷ مه ۲۰۰۳، نیروهای امنیتی ۱۶ مرد را در منطقه جامبو کوپوک در جنوب آسه کشتند. در سیزدهمین سالگرد این واقعه، دولت‌مردان اندونزی باید به تعهد خود برای تضمین حقیقت، عدالت و غرامت کامل به قربانیان و خانواده های آنها و تشکیل کمیسیون حقیقت در آسه عمل کنند.

سری لانکا فراتر از آشتی و پاسخ‌گویی: عدالت توزیعی و برنامه گذار
دمکراسی باز ۱۸ مه ۲۰۱۶ ویجای نارانج ـ اگر فرایند عدالت در دوره‌ی گذار در سری لانکا تحقیر فقر و ناامنی روزمرده را نادیده بگیرد، آیا می توانیم آن را واقعا «عدالت» بنامیم؟ در این کشور، پرسش مطرح در بحث عدالت در دوره‌ی گذار این است: آیا باید بر حقیقت و آشتی تاکید بگذاریم و راه «پاسخ‌گویی نرم» را در پیش بگیریم یا بر تحقیق و پیگرد نقضِ فاحشِ حقوق بشر تاکید برابر بگذاریم؟ روز به روز بیشتر آشکار می‌شود که عدالت در دوره‌ی گذار در این کشور بیشتر در چارچوب مقابله بین وزن عدالت جایگزینی و عدالت تلافی جویانه تعیین خواهد شد. یکی از تاثیرهای این دوقطبی این است که به‌طورِ کامل عدالت توزیعی و موضوع صدمه های اقتصادی را به حاشیه می راند. حتا بانک جهانی می پذیرد که پس از جنگ مناطق شمالی و شرقی از بیشترین تمرکز پولی و نیز فقر چند بعدی برخوردار شده‌اند. بدهی و ناامنی غذایی مدتهاست که بیشترین نگرانی را ایجاد کرده‌اند. بنا به یافته های تحقیق مرکز تحلیل فقر (CEPA) که به زودی منتشر می‌شود ناامنی غذایی در هر ۱۰۰۰ خانوار از ۲۰۱۲ به بعد بسیار بدتر شده است. خشکسالی و سیل، از دست دادن زمین ها و نقایص در سیستم های آبیاری و دیگر زیرساخت های مهم کشاورزی را به خطر انداخته اند و قایق های غیرقانونی ماهیگیری هندی، کاهش حمایت دولتی و کاهش میزان صید بر ماهیگیری تاثیر گذاشته اند.

اوگاندا به تعهد قانونی برای دستگیری عمر البشیر احترام بگذارید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۲ مه ۲۰۱۶ عمر البشیر، رئیس جمهور سودان، روز ۱۲ مه برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اوگاندا یووِری موسوینی وارد کامپالا شد. سازمان‌های ما از دولت اوگاندا خواستند کلیه اقدام‌های لازم برای دستگیری عمر البشیر که مورد تعقیب دادگاه بین‌المللی جزایی است به عمل آورد. بشیر از سال ۲۰۰۹ به جنایت‌های جنگی، جنایت‌های علیه بشریت و نسل کشی متهم است و از دستگیری  فرار کرده‌ استَ، با وجود این‌که حکم های جلب او تمام کشورهای عضو اساسنامه رُم را متعهد می‌کند به محض ورود او را دستگیر کنند.

بنگلادش دستگیری عضو «انصارالله» در رابطه با قتل فعالان دگرباش

حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا نابودی گزارش شکنجه سنا به دست سیا «حیرت‌انگیز» است
ریپریو ۱۶ مه ۲۰۱۶ کُری کریدر، یکی از مدیران سازمان با اشاره به این خبر که دفتر بازرس کل سیا «به اشتباه» تنها نسخه خود از گزارش شکنجه سنا را از بین برده است، گفت: «آشکار است که سیا ترجیح می‌دهد همه ما شکنجه را فراموش کنیم. اما حیرت انگیز است که حتا نهاد ناظر بر سیا نمی تواند نسخه خود از گزارش اساسی سنا درباره‌ی اماکن تاریک سیا را حفظ کند. اگر مراقبت نکنیم، این گزارش به سرنوشت نوارهای ایجاد احساس غرق‌شدگی دچار خواهد شد. یاس‌آور است که سیا هنوز فکر می‌کند می تواند با از بین بردن و کلک زدن از این رسوایی فرار کند، اما این وضع ناشی از معافیت از مجازات است. حتا یکی از اشخاصی که برنامه شکنجه زمان بوش را طراحی یا اجرا کرد توضیح نداده یا پوزش نخواسته است. با توجه به خطر به قدرت رسیدن “فرمانده کل شکنجه” در آینده، حیاتی است که سیا بپذیرد که ربایش و شکنجه ده ها نفر اشتباه تاسف باری بود و نباید هرگز دوباره رخ دهد.»

سوریه روزنامه نگاری که در پی یافتن خبرهای دروغ است
المُنیتور ۱۱ مه ۲۰۱۶ حلب، سوریه ـ از زمان آغاز انقلاب در سوریه پنج سال پیش، رسانه های عربی و بین‌المللی به‌طورِ عادی انتشار گزارش‌های روزانه درباره‌ی تحولات سیاسی، نظامی و بشردوستانه در این کشور را آغاز کردند. در میان شمار زیاد خبرها و مقاله ها، شمار خبرهای نادرست، تحریف شده و بی پایه قابل توجه است. این باعث شده که روزنامه نگار سوری احمد پریمو تارنمای راست آزمایی را برپا کند تا «به خواننده، اطلاعات درست و عاری از دروغ و تحریف ارائه کند.» او می گوید دلایل زیادی برای انتشار اطلاعات غلط وجود دارد. دلایل اصلی این است که «رسانه ها در انتشار خبرها شتاب دارند و در غیاب سانسور، خبرها را با کپی کردن از جاهای دیگر و بدون پیگیری موازین حرفه ای راست آزمایی منتشر می‌کنند.» شعار تارنمای راست آزمایی «روزنامه نگاری مسؤول» است. چهار روزنامه‌نگار داوطلب از محل خود در سوریه، ترکیه و آلمان برای هیات تحریریه کار می‌کنند. هشت روزنامه‌نگار دیگر مقاله های مشکوک را بررسی می‌کنند و برای راست آزمایی به هیات تحریریه می فرستند.

مکزیک در راه قانونی کردن ازدواج با همجنس

اسرائیل نگرانی ژنرال از شدت گرفتن «نژادپرستی ضدفلسطینی»

ایران

فائزه و بهایی‌ها؛ جنجال برای چیست؟

«عنکبوت ۲»؛ پروژه‌ای برای جلوگیری از تاثیر سبک زندگی بر عرصه سیاست

کمیته‌ ویژه‌ای برای بررسی مجازات‌های جایگزین اعدام در ایران تشکیل شد

آزادی اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان ایران با وثیقه ۳۰۰میلیون تومانی

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

مشورت منطقه‌ای در آمریکای لاتین درباره‌ی عهدنامه حقوق بشر و اقتصاد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۵ مه ۲۰۱۶ فدراسیون و شبکه‌ی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نشست مشورتی سازمان‌های جامعه‌ی مدنی را به‌عنوان بخشی از پروژه‌ی ابتکار عهدنامه در تاریخ ۱۵ تا ۱۷ مه ۲۰۱۶ در شهر مکزیکو برگزار می‌کنند. سومین نشست مشورتی منطقه‌ای در آمریکای لاتین با همکاری پُدِر برگزار می‌شود، و اعضای سازمان‌های جامعه‌ی مدنی، فعالان از جمله گروه‌های مردمی و نمایندگان جوامع مربوطه را از ۱۳ کشور آمریکای لاتین، و حقوقدانانی را از گروه حقوقی گرد هم می‌آورد تا به بحث های راهبردی درباره‌ی اولویت های سازمان‌های جامعه‌ی مدنی در عهدنامه حقوق بشر و اقتصاد سازمان ملل بپردازند و نیز فعالیت های راهبردی را در سطح های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برنامه ریزی کنند. هدف دیگر از این مشورت فراهم کردن فضایی برای گسترش راهبردهای مشترک دادخواهی برای پیشبرد کارِ تصویب عهدنامه‌ی نیرومند بین‌المللی است که به مجموعه‌ی کاملی از نقض حقوق بشر به دست شرکت‌های فراملیتی و شرکت‌های دیگر توجه کند.

ایران زیر پوست شهر: ۱۸میلیون انسان در حاشیه
رادیو زمانه ۱۸ مه ۲۰۱۶ هجده میلیون حاشیه نشین، ۲۳درصد طلاق و ۲.۶ میلیون زن سرپرست خانوار، نمایی کلی از وضعیت اجتماعی ایران است. چهار میلیون معتاد و ۸۰۰ هزار زندانی ثابت و غیر ثابت و ۳۰ هزار کشته در تصادفات رانندگی، ابعاد دیگری از جامعه امروز ایران را به تصویر می‌کشد.

اسرائیل ۴۵ هزار بازمانده هولوکاست زیر خط فقر هستند

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

کلمبیا ارتش آزادیبخش ملی به روند صلح پیوست
گروه بین المللی بحران ۱۲ مه ۲۰۱۶ دولت کلمبیا روز ۳۰ مارچ آغاز مرحله رسمی گفت‌وگوهای صلح با ارتش آزادیبخش ملی را ـ که دومین گروه بزرگ چریکی در این کشور است ـ اعلام کرد. این گفت‌وگوها، به همراه گفت‌وگوهای رو به پایان با نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) در هاوانا بزرگترین فرصت برای این کشور برای پایان دادن به ۵۲ سال درگیری مسلحانه است. اما تفاوت این روند صلح با روند مربوط به گفت‌وگوها با فارک چیست؟ چه درس هایی می توان از گفت‌وگو با فارک آموخت و رهبران ارتش آزادیبخش ملی از توافقی مهم چه به دست خواهند آورد؟ در این پرسش و پاسخ، توضیح می دهیم که چرا تاریخچه ارتش آزادیبخش ملی و ساختار افقی سیاسی آن را گروهی یگانه و منحصر به فرد می سازد. این گروه دست چپی در سال ۱۹۶۴ تشکیل شد و اغلب در مرز کلمبیا با ونزوئلا عمل می‌کند. این گروه می‌گوید راهبرد اصلی آن «مقاومت مسلحانه» در مقابل الیگارشی بوگوتا (پایتخت کلمبیا) و شرکت‌های چند ملیتی است که می خواهند منابع طبیعی کلمبیا را بدون کمک به مردم استخراج کنند. این گروه دارای ۲۰۰۰ جنگنده است، اما نیروی اصلی آن از فعالان غیرمسلح و جوامع مردمی است که با آن در ارتباط هستند. این سازمان دارای ساختار تشکیلاتی افقی است و تصمیم های خود را بر اساس توافق عمومی داخلی می‌گیرد. به‌طورِ کلی گفته می‌شود که فارک گروهی مسلح با برنامه سیاسی است، اما ارتش آزادیبخش ملی گروهی سیاسی با اسلحه است.

پاکستان ادامه تولید سلاح‌های اتمی جدید

دفاع از حقوق بشر

سودان نگرانی درباره‌ی امنیت فعالان دانشجوی بازداشت شده پس از اعتراض های دانشگاه خرطوم
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۷ مه ۲۰۱۶ فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و مرکز مطالعات عدالت و صلح در آفریقا اعلام کردند: دولت‌مردان سودان باید فوری ۱۲ فعال دانشجو را که در ارتباط با اعتراض در دانشگاه خرطوم دستگیر شده‌اند آزاد و امنیت آنها را تضمین کنند. آنها از تماس با خانواده و وکلای خود محروم شده‌اند. دولت‌مردان همچنین از امکان تماس سه دانشجو در بازداشت انفرادی نزد پلیس که متهم به حمله به مامور پلیس هستند، جلوگیری کرده‌اند.

برمه (میانمار) توافق سرمایه گذاری اتحادیه‌ی اروپا باید مقررات محکم تری در زمینه توجه به حقوق بشر را در بر بگیرد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۷ مه ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان عضو آن آلتسین برمه، امروز اعلام کردند: اتحادیه‌ی اروپا باید برای تضمین حمایت از حقوق بشر در توافق دوجانبه مورد گفت‌وگو با برمه، اقدامات بیشتری انجام دهد. ارزیابی تاثیر مداوم که اتحادیه‌ی اروپا در مارچ ۲۰۱۶ منتشر کرد، تحلیلی از تاثیر اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و حقوق بشری توافق سرمایه گذاری را در بر می گیرد.

تحقیق پارلمان اروپا بر اساس گزارش فدراسیون درباره‌ی حقوق بشر در مناطق مورد اختلاف
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۷ مه ۲۰۱۶ پارلمان اروپا در ماه مه ۲۰۱۶، تحقیقی درباره‌ی درگیری های منجمد شده در بخش شرقی اتحادیه‌ی اروپا و تاثیر آنها بر رعایت حقوق بشر منتشر کرد. رئیس سازمان عضو فدراسیون در مولدوا، گزارش فدراسیون با عنوان ارزیابی محافظت از حقوق بشر در درگیری های اروپای شرقی و مناطق مورد اختلاف را ارائه کرده بود که در تحقیق پارلمان اروپا مورد استفاده قرار گرفته است.

الجزایر سرکوب رو به رشد؛ معترضان صلح جو در خطر زندان
عفو بین‌الملل ۱۸ مه ۲۰۱۶ دولت‌مردان الجزایر باید به تلاش های بی امان برای سرکوب معترضان صلح جو خاتمه دهند. فردا روز محاکمه چهار تن از معترضان از شهر جنوبی اوارجلاست که به‌خاطر شرکت در اعتراض علیه بیکاری در مرکز نفتی الجزایر، حاسی مسعود‎، محاکمه می‌شوند و ممکن است به یک سال زندان محکوم شوند. این چهار تن از اعضای کمیته ملی دفاع از حقوق بیکاران هستند که در اعتراض ها از شرکت‌های نفت و گاز و از جمله شرکت دولتی سوناطراک خواهان استخدام الجزایری های بیشتری از منطقه غنی جنوب شده بودند.

کامبوج قصور اتحادیه‌ی اروپا از توجه به سرکوب جامعه‌ی مدنی تاکیدی بر رابطه «اوضاع به روال معمول» با دولت
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۳ مه ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان عضو آن جامعه‌ی ترویج و دفاع از حقوق بشر در کامبوج اعلام کردند: اتحادیه‌ی اروپا باید به‌طورِ رسمی و بی ابهام تازه ترین سرکوب جامعه‌ی مدنی را به دست دولت کامبوج محکوم کند و اقدام‌های فوری به عمل آورد تا سیاست‌های تجاری و سرمایه گذاری آن وضعیت رو به وخامت حقوق بشر را بدتر نکنند. روز ۲ مه ۲۰۱۶، همزمان با آغاز گفت‌وگوهای سه روزه بین اتحادیه‌ی اروپا و دولت کامبوج در پنوم پن، مسؤولان چهار تن از کارکنان جامعه حقوق بشر و توسعه کامبوج را به اتهام‌هایی با انگیزه سیاسی بازداشت کردند. این جامعه قدیمی ترین سازمان جامعه‌ی مدنی در کامبوج و عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر است.

کنیا درباره‌ی سرکوب پلیس علیه معترضان تحقیق کنید
عفو بین‌الملل ۱۷ مه ۲۰۱۶ سرکوب خشن معترضان به دست پلیس باید فوری و بی طرفانه مورد تحقیق قرار بگیرد. پلیس به جمعیتی که بیشتر آنها معترضان صلح جو بودند هجوم برد و بسیاری از آنها را با باتون زد، به سوی آنها گاز اشک آور پرتاب کرد و شلنگ آب را به سوی آنها گرفت. گفته می‌شود یکی از افراد مضروب درگذشته است. نخست وزیر پیشین رایلا ادینگا که رئیس مخالفان در ائتلاف اصلاحات و دمکراسی و سازمانده اعتراض هاست، گفته که هر دوشنبه اعتراض را در جلوی ستاد کمیسیون مستقل انتخابات و مرزها ادامه خواهد داد تا این که اعضای کنونی کمیسیون از کار برکنار شوند. مخالفان این اعضا را متهم به طرفداری از ائتلاف حاکم می‌کنند، اما آنها این اتهام را رد می‌کنند.

کامرون نشست سران درباره‌ی بوکو حرام:‌ حقوق بشر باید در بنیاد واکنش منطقه ای باشد
عفو بین‌الملل ۱۴ مه ۲۰۱۶ پاسخ‌گویی در مورد نقض حقوق بشر باید بخش جدایی ناپذیر واکنش منطقه ای به بوکو حرام باشد. رهبران جهان که در آبوجا در نشست منطقه ای سران برای بحث درباره‌ی تلاش جمعی علیه بوکو حرام شرکت می‌کنند باید عدالت را در اولویت قرار دهند و به تلاش برای محافظت از غیرنظامیان بیافزایند. بوکو حرام از سال ۲۰۰۹، هزاران غیرنظامی را کشته، هزاران تن دیگر را از خانه هایشان ربودن و علیه دختران و زنان خشونت جنسی مرتکب شده است. این گروه مسلح در نیجریه، چاد، کامرون و نیجر، شهرها و روستاها را ویران و بیش از دو میلیون نفر را آواره و از معیشت محروم کرده است. نیروهای امنیتی در این کشورها در مبارزه با بوکو حرام مرتکب نقض حقوق بشر و جرایمی در حیطه حقوق بین‌المللی مرتکب شده‌اند.

آمریکا شرکت دارویی “فایزر”: داروهای ما برای اعدام نیست

ایران

عفو بین‌الملل: درمان امید کوکبی باید ادامه یابد

نامه نهادهای حقوق بشری به اتحادیه اروپا در مورد احکام زندان شهروندان بهایی در ایران  

جمهوری اسلامی ایران باید به بازداشت‌ و زندانی کردن خودسرانه روزنامه‌نگاران پایان دهد

زنان

جایزه بوکر برای رمانی درباره شورش یک زن بر ضد زندگی یکنواخت روزانه

زن، اشتغال، مرد

ایران

استبداد در خانواده و استبداد در جامعه؛ لزوم نقد اسطوره خانواده ایرانی

کلانتری جای وکیل زن نیست

ما خسته نمی شویم

کودکان

پنج کشور که در آنها هنوز کودک‌سربازان به خدمت گرفته می‌شوند
شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۱۷ مه ۲۰۱۶ بزرگترین گروه چریکی کلمبیا موافقت کرده همه سربازان زیر ۱۵ سال خود را ترخیص کند. این اقدام مورد استقبال گروه‌های حمایت از کودکان قرار گرفته ولی تداوم استفاده از از کودک‌سربازان در درگیری های سراسر جهان را نشان می‌دهد. نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) این تعهد را در گفت‌وگوهای مربوط به خاتمه پنج دهه جنگ پذیرفت. اکنون دولت و فارک باید تصمیم بگیرند این کودکان چگونه در زندگی غیرنظامی بازپذیرفته شوند. نهادهای امداد به چنین کودکانی کمک می‌کنند، اما برای کودکان سازگاری با زندگی تازه سخت است. پنج نمونه از به کارگیری کودک‌سربازان در سراسر جهان: در بریتانیا، گروه‌های حقوق بشر موفق شده‌اند به رویه ارتش در این زمینه پایان دهند. بعضی از ۱۷ ساله ها به جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ و کوزوو در سال ۱۹۹۹ اعزام شده بودند. در میانمار، ارتش در بخشی از فرایند اصلاحات، برنامه مشترک عمل با سازمان ملل را در سال ۲۰۱۲ برای پایان دادن به خدمت کودکان را امضا کرد و آنها را به تدریج در این چهار سال ترخیص کرده است. مشکل بزرگتر از چیزی است که به نظر می رسد. بعضی خانواده ها پسران جوان را به دلایل مالی به ارتش می فرستند. در جمهوری دمکراتیک کنگو، در پی توافق صلح در سال ۲۰۰۲، بیش از ۳۰۰۰۰ کودک در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ از ارتش ترخیص شدند. در سودان جنوبی، حتا پیش از جدایی از سودان در سال ۲۰۱۱، قانونی تصویب شد که سربازی کودکان را ممنوع می کرد. اما با آغاز جنگ داخلی در ۲۰۱۳، خدمت کودکان دوباره آغاز شد. یمن، در سال ۲۰۱۴ برنامه عمل سازمان ملل را برای پایان دادن به خدمت کودک‌سربازان امضا کرد، اما ۱۳ ماه جنگ این برنامه را معلق کرده و استفاده از کودکان حتا افزایش یافته است. به برآورد یونیسف، کودکان یک سوم جنگندگان هر دو طرف را در یمن تشکیل می‌دهند.

فرهنگ و اندیشه

آمریکا خطرهای فاشیسم
دیده بان اشتباهات حقوق بشر ۶ مه ۲۰۱۶ جان اسکِیلز اِیوِری ـ انتخابات مقدماتی در ایالت ایندیانا که روز ۳ مه ۲۰۱۶ برگزار شد دو نتیجه داشت: یکی بسیار امیدوارکننده بود و دیگری به شدت نگران کننده. برنی سندرز با پیروزی بزرگی بر هیلاری کلینتون، نامزد الیگارشی سیاسی، امید به برقراری دوباره دمکراسی را در آمریکا زنده کرد. نتیجه دیگر به هراس از فاشیسم دامن زد: دونالد ترامپ با اکثریت بزرگی در انتخابات مقدمان حزب جمهوریخواه برنده شد. شنیدن سخنان ترامپ بدون یادآوری دیکتاتورهای فاشیست در قدرت در اروپا در دهه ۱۹۳۰ غیرممکن است. شعارپردازی او به‌ویژه مشابه موسولینی است که وعده می داد ایتالیا را درست مثل زمان امپراتوری رُم دوباره به بزرگی برساند. به نظر من درست است که ترامپ را فاشیست بنامیم. انتخاب بین هیلاری و دونالد مثل انتخاب بین دو نوع سرطان است. در دهه ۱۹۳۰ که هیتلر، موسولینی و فرانکو در اروپا به قدرت رسیدند، فشار جدی اقتصادی باعث شده بود رأی‏دهنده‏گان در پی یافتن رهبرانی باشند که وعده نجات می دادند. امروز نیز، فشار اقتصادی زمینه حرکت به سوی فاشیسم را فراهم می‌کند. این وضع فقط در آمریکا نیست، بلکه در اروپا نیز همین طور است و هجوم پناه‌جویان فراری از جنگ و تغییر آب و هوا باعث خارجی‌هراسی و نژادپرستی شده است.

ترکیه معامله با اتحادیه‌ی اروپا باعث “فراموشی سیاسی” اردوغان شده است
المُنیتور ۱۷ مه ۲۰۱۵ رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان به تازگی دچار فراموشی سیاسی شد و معامله درباره‌ی پناه‌جویان را با اتحادیه‌ی اروپا به خطر انداخت. مشکل اردوغان معامله درباره‌ی پناه‌جویان نیست، بلکه چیزی که او را می آزارد موضوعی مرتبط با آن است: توافق درباره‌ی لغو ویزا برای شهروندان ترکیه در منطقه شنگن اتحادیه‌ی اروپا. در دسامبر ۲۰۱۳ که اردوغان نخست وزیر بود، وزیر خارجه داوداوغلو این توافق را امضا کرد. به تازگی داوداوغلو آن را به معامله درباره‌ی پناه‌جویان گره زد. اتحادیه‌ی اروپا هم موافقت کرد اجرای این توافق را به جلو بیاندازد، اما از شرط های آن کم نکرد. اما برای لغو ویزا، آنکارا باید ۷۲ شرط را که در توافق ۲۰۱۳ مطرح بود اجرا می کرد. این شرط هاست که به فراموش سیاسی اردوغان دامن زده است. او در سخنرانی برای گروهی از فعالان اقتصادی در ۱۰ مه ـ پس از این که داوداوغلو ناگزیر از استعفا شد ـ مدعی شد وقتی نخست وزیر بود به او قول داده بودند در اکتبر ۲۰۱۶ ویزا را لغو کنند، اما «پیشنهاد دادند آن را جلو بیاندازند و ۷۲ شرط برای آن گذاشتند. این از کجا آمد؟ به‌ویژه پنج شرط در این میان وجود دارد که یکی از آنها فاجعه است. آنها می خواهند ما قانون ضدترور خودمان را اصلاح کنیم.» او طوری سخن گفت که انگار چیزی در باره این شرط ها نمی داند، با وجود این‌که در زمان امضای توافق به‌عنوان نخست وزیر در ردیف جلو نشسته بود و حتا تعهد کرد که قاطعانه فرایند را اجرا خواهد کرد. از آن پس، ترکیه ۶۷ شرط را برآورده است. امکان ندارد که او از این شرط ها ناآگاه باشد، پس چرا وانمود به ناآگاهی می‌کند؟ زیرا بر اساس توافق باید قانون ضدترور را در هماهنگی با موازین اروپا اصلاح کند.

دفاع از دمکراسی، نوآوری چپ
دمکراسی باز ۱۸ مه ۲۰۱۶ دمکراسی نمایندگی را فقط در صورتی می توان تقویت کرد که به سوی راه‌کارهای مشارکت و گفت‌وگوی بیشتر و نسل تازه ای از اقدام اجتماعی براساس مشارکت برود. در پایان چرخه ای قرار داریم که در نیمه دوم قرن نوزدهم آغاز شد. در این چرخه از جمله در قرن بیستم، چپ زیر ایدیولوژی اراده گرایی پیشرفت و اقتصاد بود. پس از سقوط کشورهای به اصطلاح “کمونیست”، مساله موضوعیت چپ نو  در قرن بیست و یکم مطرح شد. عناصر مختلفی برای پاسخ به این پرسش ضروری است: شمار رو به رشد ابتکارهای شهروندان در سراسر جهان (که امروز در نوشته لاویل مورد بحث قرار می گیرد)، تجربه دووجهی دولت‌های چپ در آمریکای جنوبی (در مقاله فردا) و بحران ساختاری سوسیال دمکراسی اروپا (در مقاله های سوم وچهارم این سری). در مقاله های پنجم و ششم، با تحلیل این مسایل چشم‌اندازهای تازه ای برای اقدام جمعی و رهایی مطرح می‌شود. مقاله اول (ژان لوییس لاویل): به نظر می رسید چپ در پیچ و تاب نوآوری گیر کرده که نمی گذارد اکثریت شهروندان تفاوتی بین آن و راست ببینند. در فرانسه، جنبش «شب‌بیداران» اشتیاق به فضای بحث را نشان می‌دهد، اما مساله در خارج از فرانسه یا حتا اروپا مفهوم دیگری پیدا می‌کند. تراژدی در اینجاست که هنوز بین ابتکارهای مردمی و نهادهای عمومی جدایی وجود دارد. مردم فعال از کنترل سیاسی نگرانند و سیاست گذاران اقدامات به نظر خودشان کوچک را نادیده می گیرند. اما ابتکارهای مردمی با وجود پراکندگی اهمیت واقعی می یابند زیرا نشان می‌دهند که شهروندان منفعل انتظار نمی کشند.

عربستان سعودی اتهام تازه در مورد «حمایت» مقامات سعودی از حمله یازده سپتامبر
رادیو فردا ۱۳ مه ۲۰۱۶ به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین روز ۱۲ مه ۲۰۱۶ ، جان اف لیمن، عضو جمهوری‌خواه و سابق کمیسیون کنگره درباره ۱۱ سپتامبر، در مصاحبه‌ای از «شواهد روشنی» گفته است مبنی بر این که افرادی از حکومت عربستان سعودی از اعضای شبکه حامیان هواپیماربایان در روز ۱۱ سپتامبر بوده‌اند. گرچه اسامه بن لادن، مغز متفکر حادثه تروریستی نیویورک، از خانواده‌ای نزدیک به حکومت سعودی بود و ۱۵ نفر از ۱۹ عامل این حملات از اتباع عربستان سعودی بودند، مقامات عربستان سعودی از زمان رخداد ۱۱ سپتامبر که به مرگ بیش از ۳۰۰۰ نفر انجامید همواره داشتن هر گونه نقشی در این واقعه تروریستی را انکار کرده‌اند. در تحقیقی که در سال ۲۰۰۴ در کمیسیون ویژه کنگره آمریکا انجام شد و آقای لیمن نیز عضوی از آن بود صحبت از «مدارکی» شده حاکی از این که برخی از «مقامات سعودی که در سال ۲۰۰۱ ساکن ایالات متحده بودند» در توطئه حمله به برج‌های دوقلوی منهتن دست داشتند. نتایج این تحقیق که در رسانه‌های آمریکا به گزارش «۲۸ صفحه‌ای» معروف شده هنوز محرمانه است. جان لیمن در مصاحبه افشاگرانه خود گفته است: «افراد سعودی در حمایت از هواپیمارباها مشارکت فراوان داشتند و بعضی از این افراد برای دولت سعودی کار می‌کردند.» به گفته لیمن، کمیسیون ۱۱ سپتامبر در آمریکا دست‌کم از وجود پنج مقام در حکومت سعودی آگاه بوده که «قویا مظنون به ارتباط با شبکه حامیان تروریست‌ها بودند». روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارش خود گفته بود که عربستان سعودی دولت و کنگره آمریکا را تهدید کرده است در صورت قید شدن نام این کشور در ارتباط با واقعه ۱۱ سپتامبر در دادگاه‌های آمریکا، عربستان صدها میلیارد دلار دارایی خود در ایالات متحده را خواهد فروخت. سنای آمریکا لایحه شکایت از عربستان به‌خاطر حملات ۱۱ سپتامبر را تصویب کرد

نگاهی به کتاب نوام چامسکی: چه کسی بر جهان حکومت می‌کند؟

ایران

کانون نویسندگان به روحانی: به جای حرف زدن، عمل کنید

حلول روح افسر نازی در سانسورچی وزارت ارشاد

داستان سانسور در ایران یک درام کمدی است

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور،  ایران وایر، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گاردین، گروه بین المللی بحران، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز

پیوست‌ها: