افغانستان

عکس1

تظاهرات کابل در اعتراض به تغییر مسیر خط انتقال برق/ عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

طالبان ۲۵ فرد ملکی را در فاریاب اسیر گرفتند
سلام وطندار ۲۸ ثور ۱۳۹۵ مسؤولان امنیتی فاریاب می‌گویند که طالبان ۲۵ تن از باشنده‌گان ولسوالی پشتونکوت این ولایت را که همه افراد ملکی اند، اسیر گرفته و چهار تن دیگر را کشته اند.عبدالکریم یورش، سخنگوی فرماندهی پولیس فاریاب به سلام‌وطندار می‌گوید، طالبان این افراد را که کودکان و کهن‌سالان نیز شامل آن‌ها اند، در جریان درگیری با نیروهای خیزش مردمی اسیر گرفته اند. به گفتۀ او، درگیری میان نیروهای خیزش مردمی و طالبان از روز شنبۀ این هفته آغاز شده و تا کنون جریان دارد. آقای یورش می‌گوید که تلاش‌ها برای رهایی افراد اسیرشده آغاز شده است. او ابراز امیدواری می‌کند که این افراد را به‌زودی از دست طالبان رها کنند.

شش نفر به جرم ‘فعالیت‌های تروریستی’ در کابل اعدام شدند
بی بی سی ۱۹ ثور ۱۳۹۵ دولت افغانستان اعلام کرده است که شش نفری که صبح یکشنبه در زندان مرکزی کابل (پلچرخی) اعدام شدند، در چند حمله “تروریستی”، از جمله ترور برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان نقش داشته اند. دفتر ریاست جمهوری افغانستان در اطلاعیه‌ای نوشته که حکم اعدام این افراد براساس “قوانین جزا و دساتیر دین مبین اسلام و سایر الزامیت‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان، با درنظرداشت تقاضای مکرر خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی” اجرا شده است.

چهار کودک یک خانواده در انفجار بمب در زابل کشته شدند
صدای آلمان ۱۸ ثور ۱۳۹۵ در نتیجه انفجار یک بمب در ولایت زابل دست کم چهار کودک خردسال یک خانواده کشته شدند و یک تن دیگرشان زخمی شد. ۲۶ شورشی طالب و یک افسر پولیس هم در نبردی در ولایت کنر کشته شدند. انفجار شامگاه روز جمعه در ولسوالی شاه جوی زابل رخ داد. وزیر محمد جوادی، ولسوال این ولسوالی گفت که چهار طفل خورد سال یک خانواده در این انفجار کشته شدند و یک کودک دیگر این خانواده زخمی شده است. هنوز دقیقا مشخص نیست که این بمب به تازگی در مسیر جاده کارگذاری شده بود و یا از جنگ های سابق باقی مانده بود؛ اما ولسوالی شاه جوی ولایت زابل یکی از مناطق ناآرام این ولایت است که شورشیان طالبان در آن فعال هستند.

سازمان ملل: جنگ در افغانستان روزانه هزاران نفر را بی خانمان می کند

افغانستان رو ۲۸ ثور ۱۳۹۵ بر اساس معلومات سازمان ملل متحد، جنگ در افغانستان روزانه نزدیک به یک هزار نفر را مجبور به ترک خانه های شان می کند. ستیسی واتسون مسوول اداره هماهنگی کمک های اضطراری سازمان ملل در کابل گفته است که جنگ در افغانستان از آغاز سال جاری میلادی روزانه تقریباً هزار نفر را مجبور ساخته که منازل خود را ترک کنند. این مسوول سازمان ملل بیان داشته که در چهار ماه گذشته تقریبا ۱۱۸ هزار نفر به علت نا امنی در افغانستان بی خانمان شده اند.

چهار مکتب در کنر دیشب تخریب شده است
صدای امریکا ۲۹ ثور ۱۳۹۵ مقامات ولایت کنر می‌گویند که مخالفین مسلح دولت دیشب در ولسوالی‌ مانوگی دو مکتب را با ماین‌ منفجر ساخته و دو مکتب دیگر را به آتش کشیده اند. عبدالقهار آخوندزاده معاون ریاست معارف کنر به صدای امریکا گفت که حوالی ساعت ۱۲ شب گذشته، مخالفین مسلح در منطقۀ «ریچلام» ولسوالی مانوکی یک لیسه پسرانه و یک مکتب متوسطه دخترانه را ماین‌گذاری کرده و منفجر ساخته اند. او گفت که هیأتی برای بررسی مکاتب هیأتی از مرکز فرستاده شده است.

زنان

هشتاد‌و‌چهار درصد زنان در افغانستان بی‌سواداند
۸ صبح  ۲۹ ثور ۱۳۹۵ شاخص‌های کلیدی اولین سروی صحت و دموگرافی افغانستان نشان می‌دهد که هشتاد و چهار درصد زنان و پنجاه‌و‌یک درصد مردان در این کشور از نعمت سواد محروم‌اند. سروی صحت و دموگرافی که توسط اداره مرکزی احصاییه و وزارت صحت عامه، به حمایت مالی اداره توسعه‌ی بین‌‌المللی ایالات متحده امریکا در سی‌و‌چهار ولایت صورت گرفته است، هم‌چنین نشان می‌دهد که تنها دو درصد زنان در افغانستان، تحصیلات بالاتر از دوره ثانوی دارند.

بیست‌ویک دانش‌آموز دختر در خوست مسموم شدند
طلوع نیوز  ۲۹ ثور ۱۳۹۵ مقام‌های محلی ولایت خوست می‌گویند که این دانش‌آموزان دیروز هنگامی که در لیسۀ انا مصروف آموزش بودند مسموم شده‌اند. رییس معارف خوست می‌گوید که تا کنون علت مسموم‌شدن این دانش‌آموزان روشن نیست؛ اما بررسی‌ها در این‌باره آغاز شده‌اند. این دانش‌آموزان مسموم‌شده برای درمان به شفاخانه مرکز خوست انتقال یافته‌اند. بخت نور بختیار، رییس معارف خوست می‌گوید: «همین که ساعت دوم درسی آغاز شد یکی و دو شاکرد ضعف کردند؛ سر انجام تا پایان تفریح چندین دختر ضعف کردند. ما دختر‌ان را به شفاخانه بردیم.»

یا همین الان مرا به آغوش بگیر یا قسم می‌خورم که از دانشگاه اخراجت می‌کنم
بی بی سی ۲۹ ثور ۱۳۹۵ من همین الان زیر فشار آزار و اذیت جنسی قرار دارم. در یکی از ادارات دولتی کار می‌کنم و سرم در کار خودم است. با این که به هیچ احدی کاری ندارم، اما هر روز چند نفر از کارمندان اداره مزاحمم می‌شوند و با روانم بازی می‌کنند. هر چه به دهان‌شان می‌آید می‌گویند. حتا با یکدیگر هم که صحبت می‌کنند از مسایل جنسی بلندبلند حرف می‌زنند تا من بشنوم و بشرمم. یک بار به یکی از این آقایان گفتم آخر چرا این‌قدر آزارم می‌دهید؟ مگر خودتان خواهر و مادر ندارید؟ در جواب به من گفت که خواهر و مادر من با عزت و با آبروست. از خانه بیرون نمی‌شود. مثل تو بی‌حیا نیست که تن‌فروشی کند و با عیاشی کردن پول کمایی کند.

یک دانش‌آموز دختر در ننگرهار سوختانده شد
۸ صبح ۲۷ ثور ۱۳۹۵ یک دختر جوان در ولایت ننگرهار توسط یک عضو خانواده‌اش سوزانده شد و جان باخت. زن برادر این دختر، پس از مشاجره‌ی لفظی، او را در تنور نان‌پزی انداخته است. پدر و مادر این دختر به کابل رفته بوده‌اند و برادرش نیز در هنگام وقوع حادثه، در خانه نبوده است. عطاالله خوگیایی، سخنگوی والی ننگرهار می‌گوید که این حادثه در منطقه‌ی علی‌خیل، از مربوطات ناحیه‌ی سوم شهر جلال‌آباد رخ داده است. پولیس ننگرهار، زن برادر این دختر را بازداشت کرده و می‌گوید که تحقیقات از او جریان دارد.
تفنگ‌داران ناشناس یک مادر و دختر را در فاریاب کشتند

حامیان و فعالان

تظاهرات کابل در اعتراض به تغییر مسیر خط انتقال برق پایان یافت
بی بی سی ۲۷ ثور ۱۳۹۵ معترضان به تغییر مسیر خط انتقال برق از بامیان به سالنگ با تأکید بر ضرورت از میان برداشتن “تبعیض” در برق رسانی، به تظاهرات خود پایان دادند. شب گذشته و در آستانه برگزاری تظاهرات معترضان در کابل، تمام مسیرهای منتهی به ارگ ریاست جمهوری، وزارت دفاع، وزارت داخله (کشور) و مناطق دیپلمات‌نشین کابل با چیدن کانتینر‌ها بسته شده بود. روز دوشنبه (۲۷ ثور/اردیبهشت) کابل شاهد تدابیر امنیتی بی‌سابقه بود. گروه‌های معترض راهپیمایی خود را از هشت مسیر به سوی مرکز شهر کابل آغاز کردند، اما با موانع کانتینری نیروهای امنیتی برخوردند.
راهپیمایی و تجمع افغان‌های مقیم آسترالیا در حمایت از جنبش روشنایی
معترضان در بامیان، بهسود و جاغوری: در صورت عدم لغو فیصله‌ی کابینه به اعتراضات خود ادامه می‌دهیم
هشدارجنبش روشنایی به حکومت: تنها با عبور خط برق توتاپ از بامیان- وردک به اعتراضات خود پایان می‌دهیم
معترضان در غزنی و بلخ: اگر فیصله‌ی کابینه لغو نشود به تظاهرات خود ادامه می‌دهیم

‘خانه آزادی افغانستان’: ۹۲ مورد قانون اساسی توسط سه قوه دولت نقض شده‌
بی بی سی ۱۸ ثور ۱۳۹۵ خانه آزادی افغانستان که یک نهاد غیر دولتی است، در تازه ترین گزارش تحقیقی خود اعلام کرده که در چند سال گذشته، بیش از ۹۲ مورد قانون اساسی افغانستان از سوی سه قوه مجریه، قانون‌گذاری و قضائی این کشور نقض شده‌است. دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این گزارش گفته که بیشتر موارد نقض قانون اساسی که در این گزارش آمده به حکومت قبلی تحت ریاست حامد کرزی بر می‌گردد و رئیس جمهوری افغانستان حراست از قانون را مسئولیت خود می‌داند و تطبیق قوانین مسئولیت حکومت افغانستان است.

تهدیدها سه‌صد فعال رسانه‌ای را آواره کرد
۸ صبح ۱۸ ثور ۱۳۹۵ موسسه «نی»،‌ حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان،‌ اعلام کرده که در جریان سال گذشته میلادی سه‌صد فعال رسانه‌یی به‌دلیل تهدیدها کشور را ترک کرده‌اند. صدیق‌الله توحیدی مسوول دیده‌بان رسانه‌ها در موسسه «نی» می‌گوید که در میان این فعالان رسانه‌یی شصت خانم نیز حضور دارند. آقای توحیدی که امروز در مراسمی به مناسبت گرامی‌داشت از روز جهانی مطبوعات سخن می‌‌گفت، افزود که سال گذشته برای خبرنگاران در افغانستان با خشونت‌های بیشتری به همراه بوده است. آقای توحیدی گفت که از ماه می سال ۲۰۱۵ تا ماه می امسال، ۱۱۷ مورد خشونت علیه خبرنگاران در دیده‌بان رسانه‌ها ثبت شده و این آمار نشان می‌دهد که خشونت‌ها علیه خبرنگاران طی یک سال گذشته بیست درصد افزایش داشته است.

راهپیمایان در بامیان خواهان انتقال پروژه برق ‘توتاپ’ از مسیر این ولایت شدند
بی بی سی ۱۷ ثور ۱۳۹۵ صدها نفر از اهالی ولایت بامیان در مرکز این ولایت با راه اندازی راهپیمایی خواهان عملی شدن پروژه برق ۵۰۰ کیلو ولت وارداتی کشور ترکمنستان از مسیر بامیان شدند. آنان هشدار دادند که اگر دولت به خواست شان توجه نکند به اعتراضات شان ادامه می‌دهند. صغرا عطایی یکی از معترضان می گوید عبور لین برق از مسیر بامیان کم هزینه و امن خواهد بود. در حال حاضر بامیان تنها یک میگاوات برق آفتابی برای حدود ۲۵۰۰ خانواده دارد. باشندگان بامیان می‌گویند نیروگاه برق آفتابی که با هزینه ۱۵ میلیون دلار توسط تیم بازسازی ولایتی نیوزلند ساخته شده، پاسخگوی نیازمندی مردم نیست.

توقف همزمان چهار هفته‌نامه در دانشگاه هرات
۸ صبح  ۱۹ ثور ۱۳۹۵ پگاه، نخستین نشریه دانشجویی در افغانستان و سه هفته‌نامه دیگر، پاپیروس، هدهد و روشنگر، رسانه‌هایی‌اند که از هفته جاری به آن‌ها در هرات اجازه چاپ داده نشده است. این نخستین باری ‌است که در افغانستان هم‌زمان به چهار رسانه چاپی اجازه چاپ داده نمی‌شود. صلاحیت توقیف نشریات تیراژ بلند و دارای مجوز مربوط به کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای در افغانستان است. گردانندگان شماری از نشریات توقیف‌شده در دانشگاه هرات تاکید می‌کنند که جنجال بر سر واژه‌های «دانشگاه» و «پوهنتون» منجر شده تا به این چهار رسانه اجازه ادامه چاپ داده نشود.

‘نیروهای امنیتی افغان ۶۰ زندانی را از زندان مخالفان مسلح آزاد کردند’
بی بی سی ۱۷ ثور ۱۳۹۵ مقامات محلی ولایت هلمند در جنوب افغانستان می‌گویند در نتیجه یک عملیات نیروهای امنیتی در ولسوالی نوزاد ۶۰ زندانی را از یک زندان طالبان آزاد کردند. در خبرنامه دفتر مطبوعاتی والی هلمند که امروز ۱۷ ثور/اردیبهشت به رسانه‌ها فرستاده شده، آمده که این عملیات شب گذشته در منطقه ‘برنوزاد’ ولسوالی نوزاد راه اندازی شده بود. در این علمیات دو مخالف مسلح کشته و سه نفرشان زخمی شده‌اند.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

‘خانواده، جامعه و نهادهای آموزشی افغانستان نا آگاهانه کودک آزارند’

بی بی سی ۱۷ ثور ۱۳۹۵ طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO) کودک‌آزاری عبارت است از تهدید یا آسیب به سلامت جسم یا روان و سعادت و رفاه کودک‌ که معمولا والدین یا افراد مسئول عامل آن هستند. کودک‌آزاری از جمله مشکلاتی است که آسیب‌های جبران ناپذیری را بر سلامت جسمی و روانی کودکان تحمیل می‌کند. چندین دهه جنگ در افغانستان باعث از بین رفتن زیر ساخت‌ها و زیربناهای اقتصادی و فرهنگی این کشور شده که این خود زمینه تشدید کودک‌آزاری در افغانستان را فراهم کرده است.


بیش از ۳۷ هزار خانواده افغان در چهار ماه اخیر آواره شده اند

صدای آلمان ۲۸ ثور ۱۳۹۵ در چهار ماه نخست سال روان میلادی، بیش از ۳۷ هزار خانواده افغان از جنگ ها در محل زندگی شان فرار کرده اند. به این ترتیب شمار بیجاشدگان داخلی در این کشور به رکورد تازه ای رسیده است. این خبر در گزارش سازمان ملل متحد در افغانستان به نام «اطلاع رسانی در مهاجرت انسان ها» نشر شده است. طبق این گزارش، سازمان ملل متحد از آغاز سال روان میلادی تا ۳۰ اپریل، ۳۷ هزار و ۲۹۴ خانواده را شمارش کرده که در افغانستان از جنگ ها در محل زندگی شان فرار کرده و بی جا شده اند. اگر در نظر بگیریم که تعداد اعضای یک خانواده به طور متوسط به هفت تن می رسد، در این صورت تقریبا ۲۶۰ هزار تن به تعداد آوارگان داخلی افزوده شده است. در این گزارشی آماری از سال ۲۰۱۵ نیز نشر شده است. براین اساس در سال گذشته ۳۸۴ هزار و ۴۸۰ تن از خشونت ها در قریه های شان به مناطق دیگر کشور فرار کرده اند که این در مقایسه با سال ۲۰۱۴ به معنای افزایش ۹۶ درصدی شمار بی جاشدگان داخلی است. ۶۱ درصد از این آوارگان اطفال بوده اند.

اداره آیسا : صنعت کاران افغانستان با مشکلات جدی روبرو هستند
بی بی سی ۱۷ ثور ۱۳۹۵ مسولان اداره آیسا یا حمایت از سرمایه گذاری ها در کشور میگویند بیش از ۱۵۰ مشکل سد راه  صنعت کاران درافغانستان است. قربان حقجو رییس این اداره که به شهر مزارشریف مرکز بلخ سفر کرده می گوید که  نبود زیربنا ها، جاده های اسفالت شده، نیروی کار متخصص، نبود قرضه های درازمدت و ورود سیل آسیا و قاچاق کالاهای مشابه از خارج کشور سبب رکود صنعت کاران داخلی شده است.

‘کاهش ۸۰ درصدی’ مهاجرت افغان‌ها به اروپا

بی بی سی ۱۹  ثور ۱۳۹۵ سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) می‌گوید که میزان مهاجرت افغان‌ها به اروپا ۸۰ درصد کاهش یافته است. به گفته این سازمان، تغییر سیاست پناهجویی کشورهای عضو اتحادیه اروپا ، از عوامل اصلی کاهش مهاجرت افغان‌ها بوده است. مسعود احمدی، مسئول برنامه عودت‌کنندگان (مهاجران بازگشته) افغان از اروپا در گفتگویی با بی‌بی‌سی گفت که در کنار سیر نزولی مهاجرت افغان‌ها به این قاره، در سال جدید میلادی نزدیک به دو هزار پناهجوی افغان به صورت داوطلبانه به افغانستان بازگشته‌اند.


مرکز ترک اعتیاد «احیای امید» در کابل افتتاح شد

بی بی سی ۱۸ ثور ۱۳۹۵ حکومت افغانستان مرکز تداوی و آموزش معتادان مواد مخدر را افتتاح کرد. این مرکز در کابل موقعیت دارد و زمینه تداوی و آموزش حرفه برای ۱۵۰۰ معتاد در آن فراهم شده است. افغانستان حدود سه میلیون فرد معتاد به مواد مخدر دارد. این مرکز زیر عنوان «احیای امید» در ساختمان سابق نیروهای خارجی ساخته شده که پیشتر از آن به عنوان کمپ فینکس یاد می‌شد. حکومت امیدوار است که معتادان پس از تداوی در این مرکز، آموزش‌های حرفه‌ای فراگیرند و سپس در جامعه ادغام شوند.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه و …

احیای مجدد جنگل‌ها راهی برای سازگاری با تغییر اقلیم
۸ صبح ۱۳ ثور ۱۳۹۵ به تازگی دولت افغانستان اعلام کرده است که جنگل‌های این کشور به احیای مجدد ضرورت دارد. محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور، در دیدارش که با سفیر کوریای جنوبی و هیات متخصصان این کشور در بخش جنگل‌ها در هفته گذشته داشت، تاکید کرد که جنگل‌های افغانستان به احیای دوباره نیاز دارند. در خبرنامه ارگ ریاست‌جمهوری آمده است که متخصصان جنگل کشور کوریای جنوبی گفته‌اند که افغانستان از جمله کشورهایی است که وضعیت مناسبی برای توسعه روستاها، رشد زراعت و توسعه جنگل‌ها دارد.

جنگ

عطامحمد نور: بلخ را با کشتن ۳۸ تروریست به گورستان شان تبدیل کردیم
اطلاعات روز ۲۷ ثور ۱۳۹۵ عطامحمد نور، سرپرست ولایت بلخ در صفحه فیس‌بوکش نوشته است که در علمیات تصفیوی به منظور پاکسازی یکی از مناطق روستای تنج در ولسوالی کشنده، ۳۸ تن از مخالفان مسلح کشته و ۲۴ تن دیگر اسیر شده‌اند. آقای نور که شخصاً فرماندهی این عملیات را به عهده دارد، افزوده است که این تروریستان صلح و آرامش را از مردم آن‌جا گرفته بودند و آنانی که اسیر شده‌ به نهادهای امنیتی تسلیم داده شده‌اند. سرپرست ولایت بلخ گفته است: «همان‌گونه که قبلاً بارها گفته بودم، بلخ به گورستان طالب و داعش مبدل خواهد شد و باید این‌ها از ناامن ساختن بلخ، دست می‌کشدیدند که چنین نکردند و اینک بلخ به گورستان شان مبدل شد.»
والی نام‌نهاد طالبان برای ولایت تخار در وردک کشته شد
مسوول نظامی و یک فرمانده ارشد طالبان در بغلان کشته شدند

تلفات

درگیری در لشکرگاه؛ طالبان و پلیس، از تلفات طرف مقابل خبر می‌دهند. دو سرباز ناتو در حمله مهاجمان در قندهار کشته شدند. مقام‌های افغانستان: ۲۹ نیروی طالبان در شرق افغانستان کشته شدند. ۱۴۰ طالب در عملیات‌های نظامی کشته شدند. ۲۰ طالب در دشت ارچی کشته شدند. طالبان در جنگ با نیروهای امنیتی شمال، چهل کشته دادند. 

فرهنگ

ظرف تاریخی دوره صفویان، به همراه اشرف غنی به کابل بازگشت
بی بی سی ۲۸ ثور ۱۳۹۵ یک اثر تاریخی سرقت شده از افغانستان در جریان جنگ های داخلی این کشور از بریتانیا به افغانستان بازگردانده شد. موزیم/موزه بریتانیا اخیرا یک ظرف تاریخی را که از آثار با ارزش تاریخی افغانستان به شمار می‌رود، در جنگ‌های داخلی دهه ۱۹۹۰ از موزیم ملی افغانستان سرقت شده بود، به سفارت افغانستان در بریتانیا تسلیم کرده است. سیامک هروی، شارژدافر سفارت افغانستان در لندن به بی‌بی‌سی گفت که این اثر عتیقه که مربوط به دوره صفوی‌ها است و قدمت آن به سال‌های ۱۶۰۰ برمی‌گردد، در جریان جنگ‌های داخلی دهه ۱۹۹۰ از موزیم ملی افغانستان در کابل به غارت رفته و سر از لندن کشیده بود.

‘قصه‌های شب افغانستان’ برنده جایزه ‘ورلدفست هوستون’ در آمریکای شمالی شد
بی بی سی ۱۸ ثور ۱۳۹۵ فیلم مستند افغانی ‘قصه‌های شب افغانستان’ ساخته الکا سادات فیلم‌ساز افغان برنده جایزه رمی (REMI) در جشنواره ‘ورلدفست هوستون’ در آمریکای شمالی شده است.تندیس ‘رمی’ جایزه ویژه هیات داوران جشنواره ‘ورلدفست هستون’ است که از ۴۹ سال بدین سو برای فیلم‌های مستند از کشورهای مختلف جهان اهدا می‌شود. فیلم ‘قصه‌های شب افغانستان’، تازه‌ترین کار الکا سادات و اولین مستند بلند اوست که به موضوع کماندوهای ویژه ارتش افغانستان در خط اول نبرد می‌پردازد‌.

مستند کوماندوهای اردوی افغانستان جایزه گرفت
صدای آلمان ۱۷ ثور ۱۳۹۵ الکا سادات، فیلمساز افغان با مستند «قصه های شب افغانستان» موفق به دریافت تندیس طلایی «فستیوال ورلد فست هوستون» شد. این فیلم تازه ترین مستند خانم سادات است که از کوماندوی اردوی افغانستان در خط اول نبرد حکایت می کند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه،یورو نیوزُ، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۴۶-۱۴۵

پیوست‌ها: