international

آن‌چه از جهان در هفته‌ای که گذشت نمی‌دانید

rtx20cst_layout_comp

مردم بر گردِ محل اصابت بمب‌های ائتلاف زیر رهبری سعودی در بیرونِ صنعا پایتخت یمن

عکس: رویترز در تارنمای دیده بان حقوق بشر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

یمن کودکان در میان غیرنظامیان کشته و مثله شده در اثر بمب های خوشه ای
عفو بین‌الملل ۲۳ مه ۲۰۱۶ این سازمان در پی دیداری ده روزه از سعدا، حاجیه و صنعا، اعلام کرد: کودکان و خانواده های آنها که پس از یک سال درگیری به خانه هایشان در شمال یمن بازمی گردند در خطر ناشی از هزاران بمب خوشه ای منفجر نشده هستند. کشته شدن ۱۶ غیرنظامی دیگر از جمله ۹ کودک در پی استفاده ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از بمب های خوشه ای ساخت ایالات متحد آمریکا، بریتانیا و برزیل ثبت شده است.

آمریکا دولت نتایج سه چهارم از حمله‌های پهپادها را از شمار تلفات غیرنظامی «حذف می‌کند»
ریپریو ۲۳ مه ۲۰۱۶ بنا به گزارش واشنگتن پست دولت آمریکا قصد دارد پاکستان را از شمار تلفات ناشی از حمله‌های مخفی پهپادها «کنار بگذارد.» در صورت صحت، بر اساس آمار دفتر روزنامه نگاری تحقیقی، این بدان معناست که تا ۷۳ درصد از حمله‌های مخفی پهپادها و ۸۴ درصد از تلفات از آمار حذف خواهد شد. گمان می‌رود که پهپادهای سیا و نیروهای ویژه آمریکا صدها حمله مخفی در کشورهایی مثل یمن و پاکستان ـ که آمریکا در آنها نمی جنگد ـ انجام داده‌اند، اما دولت آمریکا تا به امروز برآورد رسمی از نتایج تلفات غیرنظامی ارائه نکرده است.

مصر ده ها معترض، ناعادلانه در زندان
دیده‌بان حقوق بشر ۲۵ مه ۲۰۱۶ دادگاه های مصر از آغاز ماه مه بیش از ۱۵۰ تن را به‌خاطر شرکت در اعتراض های صلح‌آمیز یا انتشار اطلاعات کذب به زندان محکوم کرده‌اند. روز ۲۴ مه، دادگاه تجدید نظر حکم زندان ۴۷ تن را که دست به اعتصاب غذا زده بودند، به جریمه نقدی (در حدود ۱۱۲۷۰ دلار) تبدیل کرد. مسؤولان باید صدها فعال و معترض دیگر را که به اتهام‌هایی ناقض گردهمایی صلح‌آمیز و آزادی بیان در زندان هستند آزاد و اتهام‌های آنها را لغو کنند. دادگاه ها ۱۵۲ تن دیگر را به اتهام‌های مربوط به اعتراض در سه محاکمه به زندان از دو تا پنج سال محکوم کردند.

سنگاپور محکومیت اعدام خو جابینگ
عفو بین‌الملل ۲۰ مه ۲۰۱۶ این سازمان اعدام ناگهانی خو جابینگ را که امروز با شتابی شرم آور انجام شد به شدت محکوم کرد. اعدام او فقط ساعاتی پس از رد  درخواست فرجام انجام شد و نقطه پایان ظالمانه و غیرانسانی بر شش سال مبارزه حقوقی او در دادگاه ها گذاشت. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر نیز در روز ۱۸ مه ۲۰۱۶ از رئیس جمهور خواسته بود خو جابینگ را عفو کند و حکم او را به زندان ابد کاهش دهد.

ترکیه ده‌ها نماینده مخالف دولت ترکیه در معرض تعقیب قانونی قرار گرفتندِ؛ رأی نهایی پارلمان به لغو مصونیت قضائی نمایندگان و ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از تصویب این قانون

تاجیکستان همه‌پرسی برای برداشتن محدودیت تصدی ریاست‌جمهوری

عربستان سعودی گروهی از اعضای کنگره آمریکا عربستان را به «حمایت از تروریسم» متهم کردند

ایران

حکم تازه‌ی زندان علیه زنِ مدافع حقوق بشر، مضحکه‌ی عدالت
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۰ مه ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه اعلام کرد: «آزار مداوم قضایی علیه مدافع حقوق بشر خانم نرگس محمدی که در حبس خودسرانه‌ است، باید پایان یابد و او فوری آزاد شود.» خانم نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر، روز ۱۸ مه ۲۰۱۶، حکم تازه‌ی ۱۶ سال زندان را از شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی دریافت کرد: پنج سال به‌خاطر «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، یک سال به‌خاطر «تبلیغ علیه نظام» و ۱۰ سال به‌خاطر «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام.» بر اساس ماده‌ی ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (سال ۱۳۹۲)، در صورت تأیید حکم در دادگاه تجدید نظر، او باید شدیدترین حکم را تحمل کند، یعنی ۱۰ سال زندان. خانم محمدی علیه این حکم اعتراض خواهد کرد. سازمان ملل: نرگس محمدی را آزاد کنید

اعدام ۱۱ نفر در زندان رجایی‌شهر و ابلاغ حکم اعدام هفت زندانی اهل سنت

وضعیت سلامت افشین سهراب‌زاده وخیم‌تر شده است

احسان مازندرانی روزنامه نگار برای همسرش وصیت‌نامه فرستاده است

افزایش نگرانی‌ها درباره وخامت حال جعفر عظیم‌زاده، فعال کارگری زندانی

جعفر عظیم‌زاده فعال کارگری زندانی را در حالت اعتصاب غذا بدون مداوا از بیمارستان به زندان باز گرداندند

کبودوند به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام دادگاهی شد

وضعیت جسمانی کبودوند زندانی عقیدتی و رئیس سازمان حقوق بشر کردستان بحرانی است

بازداشت یک فعال محیط زیست در اهواز

بازداشت طبرزدی به صورت ربودن از خیابان صورت گرفته است

دستگیری‌های تازه در «پاکسازی منازل مجردی» و «پارتی شبانه» در سمنان و کرمان

اجرای احکام شلاق و جریمه نقدی برای ۱۷ کارگر معدن طلای آق‌دره

– کنسرت مازیار فلاحی در یزد باز هم لغو شد

مصطفی غلام‌نژاد، فعال اجتماعی بازداشت شد

دو تهیه‌کننده سینمای ایران به دادگاه احضار شدند

ادامه ی آزار و بازداشت بهائیان در شیراز

بازداشت و بلاتکلیفی سهیلا کارگر در قزوین

عاملان غیردولتی

سوریه کشته‌های بسیار در چند حمله انتحاری به دو شهر

داعش ۲۵ نفر را با «حل کردن در اسید» کشت

عدالت

بمباران کنندگان بیمارستان ها را تعقیب کنید وگرنه باز رخ خواهد داد
شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای ۲۳ مه ۲۰۱۶ در پی صدور قطعنامه‌ علیه حمله به تاسیسات مراقبت پزشکی در مناطق جنگی، سازمان ملل باید با ارجاع مرتکبان آن به دادگاه بین‌المللی جزایی از رعایت آن اطمینان یابد. این یکی از توصیه های گزارش امروز «ائتلاف نگهبانی از سلامت در درگیری» بود که حمله به تاسیسات پزشکی در ۱۹ کشور را در سال ۲۰۱۵ و سه ماه نخست امسال بررسی کرده است. «اقدام‌های ضروری دیگر» ایجاد سیستمی برای گزارش دهی درباره‌ی ارتکاب خشونت و نهادی بین‌المللی برای تحقیق درباره‌ی حمله‌ها است. بدون این اقدام‌ها، قطعنامه‌ای که روز ۳ مه به اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد، شکست خواهد خورد. این حمله‌ها شامل حمله‌های هوایی و اعدام بوده و به دست گروه‌های مسلح مختلف از جمله ارتش های دولتی انجام شده است. برای نمونه، در یمن، ۱۴٫۱ میلیون تن از مداوای پزشکی بی بهره مانده اند و دو سوم پزشکان عراق و سوریه مهاجرت کرده‌اند.

اتحادیه‌ی اروپا: از دادگاه‌های ملی برای مبارزه با معافیت از مجازات استفاده کنید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۹ مه ۲۰۱۶ روز اتحادیه‌ی اروپا علیه معافیت از مجازات؛ پیشرفت‌ها و مشکلات ـ شش سازمان بین‌المللی حقوق بشر امروز اعلام کردند: اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای عضو آن بایستی به تقویت رویه‌ی پیگرد جنایت‌های مربوط به حقوق بین‌المللی و موارد نقض حقوق بشر در سطح ملی متعهد شوند. کشورهای عضو بایستی قوانین لازم را تصویب ، واحدهای تخصصی برای جنایت‌های جنگی ایجاد و حمایت مالی و سیاسی از این واحدها را تضمین کنند. روز اتحادیه‌ی اروپا علیه معافیت از مجازات همزمان با بحران جاری پناه‌جویی و ورود شمار زیادی از اشخاص گریزان از مناطق بحرانی در سوریه، عراق و افغانستان به اروپا برگزار می‌شود. این وضع فرصتی یگانه برای کشورهای اروپایی فراهم می‌آورد تا سهمی واقعی در اجرای عدالت در مورد فجایع در این کشورها ادا کنند. حضور افزوده‌ی پناه‌جویان بدین معناست که قربانیان، شاهدان، مدارک و حتا مظنونانی که پیش‌تر دور از دسترس بودند، اکنون در دسترس مسؤولان ملی قضایی هستند.

آیا اتحادیه‌ی اروپا می‌تواند عدالت را در مورد جرایم فجیع و اقتصادی برقرار کند؟
دمکراسی باز ۲۴ مه ۲۰۱۶ پناه‌جویان، ایدیولوژی های افراطی، جنایت و غارت همه محصول درگیری ها هستند. کمترموضوعی مثل عدالت در مورد جنایت‌های فجیع و جرایم اقتصادی به فعالیت شهروندان در مناطق زیر تاثیر درگیری دامن می‌زند. جلوگیری از تعدی در اولویت نخست قرار دارد. طرف های بین‌المللی به گفت‌وگوهای از بالا به پایین صلح توجه دارند، اما گروه‌های محلی جامعه‌ی مدنی بر پاسخ‌گو کردن مرتکبان و عرضه غرامت به قربانیان تاکید می گذارند. آنها بر عدالت تاکید می ورزند زیرا می دانند که طیف تعدی و جنایت ـ نقض حقوق بشر، جنایت سازمان یافته، فساد ـ اغلب در کانون درگیری است و حتا پس از پایان خصومت ها تداوم دارد. و آنها تشخیص می‌دهند که با مشکل باید از هر دو طرف برخورد کرد: به حاشیه راندن شبکه های سودبر و محرک این تعدی ها و توجه به مصیبت های ناشی از آنها که بیشتر به قطبی شدن جوامع و پر شدن صفوف افراطیان کمک می‌کند. قابل توجه است که بسیاری از این فعالان می کوشند با اتحادیه‌ی اروپا تماس برقرار کنند و آن را به‌عنوان متحدی می بینند که امیدوارند با حمایت آن به تغییر دست یابند. آیا اتحادیه‌ی اروپا می تواند نتیجه به بار آورد؟ تحقیق ما دو مشکل اساسی را شناسایی کرده است. یکی از آنها به سیاست اتحادیه‌ی اروپا در مورد عدالت مربوط است و دیگری به تجربه کشورهای عضو که این سیاست ها را تدوین می‌کنند. یک مشکل عمده این است که عدالت برای اتحادیه‌ی اروپا فقط یک اصل و تعهدی به اخلاق و موازین سیاست خارجی است. وقتی تعهدها در تقابل با ملاحظات راهبردی در زمینه صلح و ثبات قرار بگیرند، اغلب عدالت ضرر می‌کند و کنار گذاشته می‌شود. برای مثال، اتحادیه‌ی اروپا اغلب عدالت و صلح را در فرآیندهای صلح دو هدف رقیب می داند. معامله با مرتکبان جرایم، راهبردی عمل گرایانه برای پایان دادن به خشونت است. وقتی معامله ها برای حفظ شبکه های درگیری در ساختار قدرت به کار می‌رود، توافق صلح فضای اصلاحات را تنگ یا راه را برای خشونت دوباره باز می‌کند. این نتایج از جمله پیامدهای ناخواسته توافق دیتون برای بوسنی و توافق بن برای افغانستان بود.

یونان رای دادگاه ایرادهای اساسی معامله اتحادیه‌ی اروپا و ترکیه را به نمایش می گذارد
عفو بین‌الملل ۲۰ مه ۲۰۱۶ یکی از شهروندان سوری که وارد جزیره لسبوس در یونان شده بود با اعتراض قانونی علیه بازگرداندن اجباری به ترکیه پیروز شده است که نشانه ایرادهای اساسی در معامله بین اتحادیه‌ی اروپا و ترکیه در ماه مارچ است. کمیته تجدید نظر در آتن رای اولیه را که ترکیه را کشور امن شناخته بود، بر این اساس رد کرد که ترکیه محافظت کامل الزامی در کنوانسیون پناه‌جویان را در اختیار آنها قرار نمی دهد. این کمیته همچنین رای داد که ترکیه اصل عدم بازگرداندن اجباری به کشوری را که احتمال وقوع نقض جدی حقوق بشر در آن وجود دارد، تضمین نمی کند.

نتایج مختلط در پنجاه‌وهشتمین نشست عادی کمیسیون آفریقا در سال حقوق بشر آفریقا
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ مه ۲۰۱۶ فدراسیون و پنج سازمان عضو آن که در نشست بانجول حاضر بودند از قطعنامه‌ های مصوب در کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا در پنجاه‌وهشتمین نشست عادی استقبال کردند، به‌ویژه قطعنامه‌ی نیرومند در زمینه محافظت از مدافعان حقوق بشر. اما جای تاسف است که توصیه های جامعه‌ی مدنی درباره‌ی مبارزه با معافیت از مجازات به‌طورِ کامل در نظر گرفته نشد. ما اهمیت نقش این کمیسیون را در حمایت از قربانیان برای رسیدن به عدالت در زمینه جنایت‌های وخیم ارتکابی در این قاره تکرار می کنیم. در قطعنامه‌ی مبارزه با معافیت از مجازات از کشورهای عضو درخواست شده که پروتکل مربوط به دادگاه عدالت و حقوق بشر آفریقا را تصویب کنند. یادآوری می‌شود که یکی از ماده های این پروتکل به روسای کشورها و دیگر مسؤولان بلندپایه مصونیت می بخشد و این موضوع با حق قربانیان در مورد رسیدن به حقیقت، عدالت و غرامت در زمینه جنایت‌های وخیم، صرفنظر از مرتکبان، سازگار نیست. این موضع کمیسیون در تناقض با توصیه های جامعه‌ی مدنی در مجمع مشارکت سازمان‌های غیردولتی در پنجاه‌وهشتمین نشست عادی کمیسیون آفریقا است. ما ضرورت مطلق رد هر گونه مصونیت در مورد جنایت‌های بین‌المللی را تکرار می کنیم و از کمیسیون و کشورهای عضو اتحادیه آفریقا می خواهیم از راه‌کارهای موجود قضایی در سطح ملی، منطقه ای و بین‌المللی، از جمله دادگاه بین‌المللی جزایی، برای تحقیق و پیگرد مرتکبان نقض جدی حقوق بشر در این قاره حمایت کنند.

مکزیک بیانیه مشترک درباره‌ی معافیت از مجازات در آستانه گفت‌وگوی حقوق بشری با اتحادیه‌ی اروپا
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۵ مه ۲۰۱۶ در آستانه بیست و یکمین نشست گفت‌وگوهای سالانه حقوق بشر اتحادیه‌ی اروپا و مکزیک، فدراسیون و سازمان‌های غیردولتی حقوق بشر دیگر از نهادهای اروپایی خواستند از درخواست گروه کارشناسان مستقل برای پایان یافتن معافیت از مجازات در زمینه ناپدید شدن قهری در مکزیک و حمایت کافی از خانواده های قربانیان پشتیبانی کنند.

ایران روایتِ جان‌های شیفته‌ای که از ما گرفتند؛ به یادِ محسن بهکیش

حقوق مدنی و سیاسی

هند سرکوب مخالفت
دیده‌بان حقوق بشر ۲۴ مه ۲۰۱۶ بیان صلح‌آمیز در هند جرم می‌شود. اساس قانون اساسی هند و عهدنامه های بین‌المللی که هند عضو آنهاست، از آزادی بیان محافظت می‌کنند. سیاستمداران، مفسران، فعالان و مردام در بحث پرحرارتی درباره‌ی روزنامه ها، تلویزیون و اینترنت از جمله شبکه های اجتماعی مشارکت دارند. دولت‌ها یکی پس از دیگری به محافظت از آزادی بیان متعهد شده‌اند. با وجود این، دولت‌های هند در سطح ملی و ایالتی همیشه به این ارزش ها پایبند نیستند و اقدام‌های شدیدی را برای جرم انگاری بیان صلح‌آمیز در پیش می‌گیرند. دولت از قوانین سختی مثل مقررات فتنه در قانون مجازات، قانون افترا و قانون نفرت پراکنی برای سرکوب مخالفان استفاده می‌کند. این قوانین مبهم و کلی و در معرض سوءاستفاده هستند و اغلب برای مقاصد سیاسی علیه منتقدان در سطح محلی و ایالتی به کار رفته اند. در گزارشی که این سازمان منتشر کرده، روش استفاده از قانون کیفری برای محدود کردن بیان صلح‌آمیز در هند تشریح شده و مثال هایی از استفاده از قوانین کلی یا مبهم برای سرکوب انتقاد سیاسی، آزار روزنامه‌نگاران، محدود کردن فعالیت سازمان‌های غیردولتی، مسدود کردن خودسرانه سامانه های اینترنتی و حمله به اقلیت‌های دینی و حاشیه ای مثل دالیت ها ارائه شده است.

آمریکا تجاوز در ارتش و سپس مجازات قربانی
دیده‌بان حقوق بشر ۱۹ مه ۲۰۱۶ این سازمان در گزارشی که امروز منتشر شد، اعلام کرد: انگ‌زنی در اسناد ترخیص از خدمت هزاران تن از اعضای نیروهای مسلح ایالات متحد آمریکا که پس از شکایت از حمله جنسی شغلشان را از دست داده اند، مانع آنها از یافتن شغل و دریافت مزایا می‌شود. این گزارش نتیجه ۲۸ ماه تحقیق مشترک دیده بان حقوق بشر و «از مدافعان ما حمایت کنید» ـ سازمان حقوق بشر حامی بازماندگان حمله جنسی در ارتش ـ است. این گزارش با عنوان «اخراج: فقدان بازگشت برای بازماندگان حمله جنسی که به‌ناحق اخراج شده‌اند» به این نتیجه رسیده است که بسیاری از قربانیان تجاوز و دچار فشار روحی ناعادلانه بر اساس «اختلال شخصیتی» یا مسایل روانی دیگر مرخص شده‌اند که آنها را از مزایا محروم می‌کند. صدور «اسناد ترخیص بد» یا با «اختلال شخصیتی» برای سربازان پیشین و خانواده هایشان نتایج گسترده ای دارد و بر استخدام، حضانت فرزند، مراقبت پزشکی، مزایای ازکارافتادگی، حق دفن و تقریبا همه جوانب زندگی تاثیر می‌گذارد.

اوگاندا دزدی در محل مجمع آگاهی و ترویج حقوق بشر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۵ مه ۲۰۱۶ بنا به اعلام برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، روز ۲۲ مه ۲۰۱۶، چهار مهاجم ناشناس از نرده های مجمع آگاهی و ترویج حقوق بشر بالا رفتند و نگهبان آن را خفه کردند. مهاجمان سپس با ورود به دفتر رئیس مجمع و معاون آن، اسناد و پرونده ها را دزدیدند ولی موارد قیمتی مثل کامپیوتر و غیره را نبردند. پلیس کامپالا اعلام کرد که ماموران را به محل فرستاده ولی مهاجمان شناسایی نشده‌اند.

ایران

امید کوکبی با وثیقه نیم میلیارد تومانی به مرخصی استعلاجی آمد

گسترش ازدواج های آزاد نگرانی مقامات ایران را برانگیخته

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

کشورها بی سر و صدا حق استفاده از از کار اجباری را تحکیم می‌کنند
دمکراسی باز ۱۸ مه ۲۰۱۶ تحولات اخیر بین‌المللی که به ظاهر تلاش برای مقابله با کار اجباری را تقویت می‌کنند ـ مثل پروتکل کار اجباری سازمان بین‌المللی کار در سال ۲۰۱۴ ـ در حقیقت حق استثمار دولت‌ها را تحکیم می‌کنند. مبارزه با قاچاق انسان و برده داری مدرن پوششی برای دولت‌ها ایجاد کرده تا حق استفاده از از کار اجباری را تحکیم کنند و گسترش دهند. کار اجباری اغلب معادل بردگی قرار می گیرد، اما این دو در قانون تفاوت دارند. بردگی به‌طورِ مطلق ملغا شده، اما کار اجباری نشده و مجاز است ولی زیر کنترل قانون قرار دارد. در سالهای اخیر، جنبش‏های الغای کار اجباری و سازمان‌های بین‌المللی بیشتر به کار اجباری مورد استفاده شرکت‌های توجه کرده‌اند، اما استفاده دولت‌ها از کار اجباری (در زندان یا در خدمت اجباری سربازی) نادیده مانده است. آسان تر شدن مقررات در این زمینه، به دولت‌ها کمک کرده تا اختیار اجبار کار بر ساکنان سرزمین خود را گسترش دهند.

کره جنوبی تداوم آزار قضایی فعالان کارگری کنفدراسیون اتحادیه های کارگری
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۳ مه ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: فعالان کارگری کنفدراسیون اتحادیه های کارگری کُره گرفتار آزار قضایی هستند، از جمله حبس خودسرانه رئیس این کنفدراسیون و حکم جلب دبیر کل آن. رئیس کنفدراسیون که از دسامبر ۲۰۱۵ در حبس خودسرانه بوده، به‌خاطر اتهام‌های ناشی از شرکت در تظاهرات بین آپریل و نوامبر ۲۰۱۵ محاکمه می‌شود.

قزاقستان فعالان دستگیرشده در سرکوب بر اساس قانون زمین را آزاد کنید
عفو بین‌الملل ۲۰ مه ۲۰۱۶ دولت‌مردان باید فوری و بدون‌‍قیدوشرط بیش از سی تن از فعالان دستگیرشده در موج دستگیری ها به قصد جلوگیری از تظاهرات صلح‌آمیز آخر هفته را آزاد کنند. دست کم ۳۴ تن از فعالان در سه روز گذشته در سراسر کشور دستگیر شده‌اند، بسیاری از آنها به این دلیل که قصد خود به شرکت در اعتراض های صلح‌آمیز ۲۱ مه را اعلام کرده بودند یا در فیسبوک و شبکه های دیگر در این باره خبر منتشر کرده بودند. تظاهرات روز ۲۱ مه بخشی از اعتراض های یک ماهه علیه تغییرات در قانون زمین است که اجاره زمین های استفاده نشده کشاورزی را برای خارجیان آسانتر می‌کند. در هیچ یک از اعتراض ها خشونتی گزارش نشده است.

اولین نشست جهانی بشردوستانه سازمان ملل در استانبول آغاز شد

نظرسنجی: چینی‌ها و آلمانی‌ها، بیش از همه پذیرای آوارگان و پناهجویان

ایران

سبد هزینه ماهانه خانوارهای کارگری به مرز سه میلیون تومان رسید

نامه اتحادیه آزاد کارگران ایران به آی تی یو سی
اخبار روز ۲۵ مه ۲۰۱۶ «درخواست داریم که در اجلاس امسال سازمان بین‌المللی کار در گزارش خود به نقض خشونت بار حقوق کارگران در ایران و سرکوب و زندانی کردن انها اعتراض کرده و خواهان اخراج نمایندگان غیرواقعی کارگران ایران در اجلاس شوید.»

دفاع از حقوق بشر

تایلند دولت جامعه‌ی بین‌المللی را در رسیدگی به کارنامه حقوق بشر در سازمان ملل فریب داد
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۱۸ مه ۲۰۱۶ فدراسیون، سازمان عضو آن اتحادیه آزادی های مدنی و سازمان همکار آن «گفت‌وگو درباره‌ی اصلاح حقوق اینترنت» اعلام کردند: دولت تایلند روز ۱۱ مه ۲۰۱۶ طی رسیدگی به کارنامه حقوق بشر در ژنو، جامعه‌ی بین‌المللی را در زمینه وضعیت واقعی حقوق بشر در این کشور فریب داد. رئیس هیات تایلند در تناقض کامل با زوال کلیه اصول دمکراتیک و وخامت شدید وضع حقوق بشر پس از کودتای نظامی ۲۲ مه ۲۰۱۴، اعلام کرد که تعهد دولت تایلند به دمکراسی، حاکمیت قانون و حقوق بشر «نیرومندتر از همیشه» است.

بلاروس دیکتاتوری در دروازه اتحادیه‌ی اروپا
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۵ مه ۲۰۱۶ آیا نام بلاروس را شنیده اید؟ کشوری است با ۹٫۵ میلیون جمعیت زیر حاکمیت دیکتاتوری. در کجا واقع شده است؟ در کنار دروازه اتحادیه‌ی اروپا. مردی به نام آلکساندر لوکاشنکو ۲۱ سال است که با مشت آهنین بر بلاروس حکومت می‌کند. با وجود بعضی اقدام‌های مثبت در آگوست ۲۰۱۵ (انتخابات بدون نشانه ای از سرکوب و آزادی آخرین زندانیان سیاسی)، نقض حقوق بشر رایج و روش مند است. مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران زیر مراقبت هستند و مورد آزار واقع می‌شوند. تشکیل سازمان مستقل غیرممکن است. مخالفان چند دهه است که در پارلمان حضور ندارند. دریافت مجوز تظاهرات بسیار سخت است. مجازات اعدام هنوز اجرا می‌شود. در بهار ۲۰۱۶، یک مرد با وجود مخالفت صریح سازمان ملل اعدام شد.

مصر اتحادیه‌ی اروپا برای پایان دادن  به قتل و شکنجه ارسال اسلحه را متوقف کند
عفو بین‌الملل ۲۵ مه ۲۰۱۶ در حدود نیمی از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا تعلیق ارسال اسلحه از این اتحادیه به مصر را نادیده گرفته اند و در معرض همدستی در قتل های غیرقانونی، ناپدیدشدن های قهری و شکنجه قرار دارند. با وجود این‌که این تعلیق پس از کشته شدن صدها معترض در نمایش استفاده افراطی از زور در آگوست ۲۰۱۳ برقرار شد، ۱۲ کشور از ۲۸ کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا در میان تامین کنندگان اصلی اسلحه و تجهیزات پلیس در مصر مانده اند. بیم آن می‌رود که وزرای خارجه اتحادیه‌ی اروپا به زودی تصمیم به لغو این تعلیق ناکافی بگیرند. همدستی اتحادیه‌ی اروپا در سرکوب: در سال ۲۰۱۴، کشورهای اتحادیه‌ی اروپا ۲۹۰ مجوز ارسال تجهیزات نظامی به مصر به ارزش بیش از ۶ بیلیون یورو را صادر کردند. بعضی از تجهیزات ارسالی از این قرار هستند: سلاح های کوچک، سلاح های سبک و مهمات، خودروهای زرهی، چرخبال های نظامی، سلاح های سنگین مورد استفاده در عملیات ضد تروریستی و نظامی، و فناوری مراقبت.

آذربایجان دادگاه عالی حکم به آزادی خدیجه اسماعیلوا داد

ایران

نامه نرگس محمدی: رنج بندهای امنیتی فراتر از عذاب زندان است

نگرانی از وضعیت محمد صدیق کبودوند بیمار و در اعتصاب غذا

“ناپدید” شدن احسان مازندرانی در زندان اوین

زنان

سوئد و نروژ کمترین شکاف جنسیتی را در زمینه اشتغال دارند

ترکیه آیا استانبول میزبان خوبی برای نشست‌های حقوق زنان است؟

السالوادور قانون سقط جنین در جان زنان و دختران را می‌‌گیرد

ایران ۱۳ سال بی‌خبری از سرنوشت پیوستن ایران به کنوانسیون رفع تبعیض از زنان

کودکان

اندونزی «برداشت محصول با خون من»
دیده‌بان حقوق بشر ۲۴ مه ۲۰۱۶ گزارشی که بر اساس تحقیق گسترده از جمله گفت‌وگو با بیش از ۱۳۰ کودک کارگر در مزارع تنباکوی اندونزی تهیه شده، نشان می‌دهد که سلامتی و امنیت کودکان کارگر در خطر جدی است. مسمومیت شدید نیکوتین از تماس با گیاه و برگ تنباکو و آفت‌کش های سمی و مواد شیمیایی دیگر از جمله این خطرها هستند. شمار کمی از کودکان یا پدرومادران آنها از آموزش های ایمنی برخوردار بودند. حقوق کار کودکان در اندونزی به‌طورِ کلی با موازین بین‌المللی سازگار است، اما تحقیق ما نشان می‌دهد که مقررات نامناسب و اجرای بد قانون، کودکان را به‌ویژه در مزارع کوچک در خطر قرار می‌دهد.

ایران

ازدواج ۳۷ هزار دختر زیر ۱۵ سال در سال ۹۴
خبرگزاری آنا ۲۳ مه ۲۰۱۶ سازمان ثبت احوال کشور طی گزارش اعلام کرده است که سال گذشته ۳۱۴ پسر و ۳۷۱۱۷ دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند. پیشتر مدیر کل ثبت احوال کردستان گفت بود: در این استان سال گذشته تعداد شش ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال و ۱۶۴ فقره ازدواج زنان با مردان ۲۰ سال بزرگتر از خود صورت گرفته است.

سال گذشته هزار و ۵۱۱ نوجوان کم‌تر از ۱۵سال صاحب فرزند شدند

اورژانس اجتماعی: در سال گذشته ۱۰۵۰۰ مورد تماس درباره کودک‌آزاری داشتیم

فرهنگ و اندیشه

فاشیسم بدین گونه به آمریکا می آید
واشینگتن پُست ۱۸ مه ۲۰۱۶ به قلم رابرت کِیگان، استاد ارشد موسسه بروکینگ ـ اگر خطر بیش از اندازه نبود، می شد به تلاش حزب جمهوری خواه برای عرضه دونالد ترامپ به‌عنوان نامزد عادی سیاسی خندید، اگر او اصول «محافظه کارانه» حزب را به زبان می آورد، همه چیز برای حزب خوب می شد. اما پدیده ترامپ ربطی به سیاست یا ایدیولوژی ندارد. به حزب جمهوری خواه هم ربطی ندارد به جز در این حد که این حزب پرورنده این خطر علیه دمکراسی است. حامیان رو به فزونی او کاری به حزب ندارند و به آن با نگاه سوءظن و حتا دشمنی می نگرند. منبع حمایت از او چیست؟ گویا رکود یا جابجایی اقتصادی. اما ترامپ راه حل های اقتصادی به حامیانش عرضه نمی کند. یک چیز در اظهارات نامنسجم و متضاد او مشترک است: تحریک و بازی با احساسات انزجار و یاس، ترس، نفرت و خشم. گفتمان عمومی او حمله به «دیگران» و تمسخر و تهدید دانستن آنهاست: مسلمانان، اسپانیایی تبارها، زنان، چینی ها، مکزیکی ها، اروپایی ها، عرب ها، مهاجران، پناه‌جویان. این پدیده در قرن گذشته در کشورهای دمکراتیک و شبه دمکراتیک برخاسته و به‌طورِ کلی «فاشیسم» نامیده می‌شود. جنبش‏های فاشیستی نیز ایدیولوژی منسجم و راه حل های مشخصی برای بیماری های جامعه نداشتند. ناسیونال سوسیالیسم مجموعه ای از تضادها بود که اتحاد آن بر اساس مخالفانش تعیین می شد. فاشیسم در ایتالیا ضد آزادیخواهی، ضد دمکراتیک، ضد مارکسیسم، ضد سرمایه داری و ضد روحانیت بود. فاشیسم این گونه به آمریکا می آید، نه با چکمه و سلام نظامی (گرچه سلام نظامی هم در کار بوده و خشونت نیز) بلکه با سروصدای تلویزیونی بیلیونری متظاهر و حزبی سراسری که به خاطر جاه طلبی یا وفاداری کور حزبی یا حتا ترس پشت سر او صف می بندد.

آمریکا بایستی پیشنهاد روسیه را برای هماهنگی در حمله‌ها به جبهه النصره را بپذیرد
المُنیتور ۲۲ مه ۲۰۱۶ وزیر دفاع روسیه روز ۱۹ مه پیشنهاد کرد که نیروهای روسیه و ائتلاف زیر رهبری آمریکا «اقدام‌های مشترکی برای هماهنگی و انجام حمله علیه جبهه النصره و کاروان های اسلحه و جنگجو که از مرز سوریه و ترکیه عبور می‌کنند، در پیش بگیرند.» جبهه النصره سازمان وابسته به القاعده در سوریه است و پیشنهاد وزیر دفاع روسیه در سازگاری با اختیارات شورای امنیت است که چند قطعنامه‌ در باره آن و تنبیه حامیان آن تصویب کرده است. ایالات متحد آمریکا از ابتکار روسیه برای توصیف احرار الشام و جیش الاسلام به‌عنوان گروه‌های تروریستی جلوگیری کرده، با وجود این‌که این گروه‌های سلفی دارای پیشینه ارتکاب فجایع و همکاری با جبهه النصره (مثل کشتار این هفته در زرا) دارند و ایدیولوژی آنها قابل تمیز از القاعده و داعش نیست. نماینده وزارت خارجه آمریکا گفت که هر دو گروه بخشی از طرف های آتش بس هستند، درحالی‏که آنها طی آتش بس در عملیات مسلحانه شرکت داشتند.

عراق در آستانه آشوب
گروه بین المللی بحران ۱۴ مه ۲۰۱۶ هجوم اخیر معترضان به رهبری روحانی شیعه مقتدی الصدر به منطقه به شدت محافظت شده سبز در بغداد مشکلی دیرینه را جلوی چشم آورد: نظام حاکم در کشور از سال ۲۰۰۳ به شدت نیازمند اصلاحات رادیکال است، اما طبقه حاکم سیاسی با یکی شدن با این نظام، در برابر تغییر واقعی مقاومت می‌کند. اعتراض های خیابانی و سیاستمداران سرسخت وضعیتی انفجاری ایجاد کرده‌اند که نهادهای دولتی را فلج و در خطر سقوط قرار می‌دهد. وضعیت امنیتی بد است و در هفته اخیر داعش چندین حمله در بغداد انجام داده است. سه جریان در کار است: اول، از کارافتادگی نظام سیاسی پسا ۲۰۰۳ که در عمل به احزاب سیاسی با هویت قومی فرقه ای امکان کنترل این نظام را می‌دهد. دوم، کاهش رو به فزونی اعتماد به این احزاب و خشم از کارکرد ضعیف آنها. سوم، شکاف در رهبری سیاسی، به‌ویژه در بزرگترین نیروهای سیاسی شیعه ـ حزب اسلامی الدعوه، شورای عالی اسلامی عراق و الاحرار متعلق به مقتدی الصدر.

سری لانکا فرآیند پرشی اصلاحات
گروه بین المللی بحران ۱۸ مه ۲۰۱۶ فراهم شدن نامنتظره امکان صلح و آشتی پایدار در سری لانکا در پی انتخاب ریاست جمهوری ۲۰۱۵ با مشکلات روزافزونی روبروست. دولت تازه، استبداد و حکومت خانوادگی رئیس جمهور قبلی را متوقف کرد. برنامه اصلاحات آن بلندپروازانه است: بازگرداندن حاکمیت قانون، پایان دادن به معافیت از مجازات در مورد فساد و سوءاستفاده از قدرت، قانون اساسی تازه، مجموعه ای از راه‌کارهای آشتی و عدالت در توافق با شورای حقوق بشر سازمان ملل و تغییرات سیاسی اساسی برای انگیزش اقتصاد دچار مشکل. اما پیشرفت کند بوده است. این وضع باعث تنش بین دولت و نیروهایی شده که آن را به قدرت رساندند. تمیل ها در شمال به‌طورِ غالب به رئیس جمهور تازه رای دادند ولی تردید دارند که که او به وعده های آشتی و عدالت عمل کند. فعالان سینهالی طرفدار «حکومت داری خوب» به قصور از انجام اقدام‌های مربوط به حاکمیت قانون، تداوم پارتی بازی و فساد انتقاد دارند.

روایت ایزابل آلنده از نویسندگی درگفتگو با «اچ‌ بی‌ آر»: نمی‌توانم با سیاستمداران سروکله بزنم

ایران

درخشش کم‌سابقه سینمای ایران در کن؛ جایزه بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم‌نامه برای «فروشنده»

نقش دولت در لغو کنسرت‌ها وممنوع‌ازکاری اهالی موسیقی
بی بی سی ۲۰ مه ۲۰۱۶ برابر آماری که در مطبوعات ایران منتشر شده، در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ یازده کنسرت موسیقی لغو شده است که می‌توان آن را بالاترین رقم لغو کنسرت‌ها در یک ماه و طی دوره سه ساله گذشته به شمار آورد. در سه سال گذشته (از اردیبهشت ۹۲ تا اردیبهشت ۹۵) بیش از ۶۰ کنسرت لغو شده است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالععه کنید

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، بی بی سی فارسی، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، خبرگزاری آنا، سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، شبکه‌های ترکیبی اطلاعات منطقه‌ای (IRIN)، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گروه بین المللی بحران، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز، واشینگتن پُست

پیوست‌ها: