افغانستان

اختر

مرگ اختر محمد منصور یکی دیگر از قاتلان مردم افغانستان تایید شد/ عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

فرماندهان محلی پلیس در فاریاب به ‘جرایم جنگی و خیانت ملی’ متهم شدند
بی بی سی ۴ جوزا ۱۳۹۵ عبدالغفار سیدزاده، رئیس عمومی مبارزه با جرایم جنایی وزارت داخله (کشور) افغانستان اعلام کرد که فرماندهان محلی پلیس ولایت فاریاب در شمال این کشور به “جرایم جنگی و خیانت ملی” متهم شدند. چند روز قبل مقام‌های محلی در ولایت فاریاب و بلخ در شمال افغانستان، از درگیری میان فرماندهان محلی وابسته به جنبش ملی اسلامی، به رهبری ژنرال دوستم، معاون اول رئیس جمهوری و جمعیت اسلامی افغانستان، به رهبری، صلاح الدین ربانی وزیر خارجه این کشور، خبر داده بود. رئیس مبارزه با جرایم جنایی در باره شمار این فرماندهان ابراز نظر نکرد ولی قبلا منابع محلی تعداد آنان را سه نفر اعلام کرده بود.
در جنگ جنبش و جمعیت از تجهیزات نظامی دولت استفاده شده است
جنگ جمعیت و جنبش در فاریاب ۱۰ کشته و ۱۸ زخمی برجا گذاشت

در جریان عملیات‌های نظامی در هلمند بیشتر غیرنظامیان آسیب دیده‌اند
کلید ۴ جوزا ۱۳۹۵ فعالان جامعه‌ای مدنی در ولایت هلمند می گویند که در جریان درگیری ها در ولسوالی مارجه‌ای این ولایت، بیشتر غیرنظامیان آسیب پذیر شده اند. سردار محمد همدرد، رییس نهاد های جامعه‌ای مدنی، این ولایت می گوید: “در پی درگیرها علاوه بر تلفات جانی، خسارات مالی نیز بر باشندهای این ولسوالی وارد شده است. همدرد می افزاید: آماری که برای آنان رسیده، نشان می دهد که حد اقل روز گذشته در این ولسوالی هشت غیر نظامی جان باختند. رییس نهاد های جامعه‌ای مدنی، این ولایت هم چنان  تاکید می کند که در حال حاضر فصل کشت و کار است اما باشندهای این ولسوالی خانه‌ها و زمین های شان را رها کرده اند.

طالبان معبد بودایی‌ها در سرخ‌کوتل بغلان را تخریب کردند
سلام وطندار ۳۰ ثور ۱۳۹۵ طالبان با حمله به منطقۀ سرخ‌کوتل شهر پل‌خمریِ بغلان، بخش‌هایی از عبادتگاه بودایی‌ها را در این منطقه از بین بردند. این عبادتگاه مذهبی بودایی‌ها از دورۀ کنشکا پادشاه کوشانیان (۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال پیش) به‌جا مانده است. این معبد تقریباً شبیه یک اتاق معمولی‌ست با این تفاوت که در چهار گوشۀ آن گنبدهای مرتفع بنا شده و در دیوارهای چهار سمت این اتاق مجسمه‌های بودا و ظروف تاریخی وجود دارد.

۱۰ تن در حمله انتحاری در کابل کشته شدند
صدای آلمان ۵ جوزا ۱۳۹۵ در یک حمله انتحاری بر موتر کارمندان دولت در ولسوالی پغمان کابل دست کم ۱۰ تن کشته شدند. این حمله همزمان با نشر خبر تعیین رهبر جدید طالبان صورت گرفت. وزارت داخله افغانستان گفته است که فرد مهاجم با پای پیاده مواد انفجاری خود را در نزدیکی موتر کارمندان دولت انفجار داد. نجیب دانش، معاون سخنگوی این وزارت گفت: «یک مهاجم انتحاری در ولسوالی پغمان خود را منفجر نمود، ۱۰ تن را کشت و چهار تن دیگر را زخمی کرد.»
انفجار مین کنار جاده چهار نفر را در جنوب افغانستان کشت
گروه الاحرار سه مکتب را در کنر به آتش کشید
کشته شدن ۱۱ عضو یک خانواده در انفجار ماین در بغلان
اصابت چند موشک بر ساختمان ولایت هرات

زنان

نبود خانه‌های امن و بی‌سرپناهی بانوان در غزنی
سلام وطندار ۳۱ ثور ۱۳۹۵ فعالان حقوق زن در غزنی به این ولایت «جهنم زنان» لقب داده‌اند؛ چرا که آمار خشونت‌های خانواده‌گی در این ولایت بسیار بالاست و همه‌روزه شمار زیادی از زنان بر اثر این خشونت‌ها خانه‌های‌شان را ترک می‌کنند و آوارۀ کوچه و بازار می‌شوند. با این که شمار دختران و زنانی که به دلیل خشونت‌های خانواده‌گی مجبور می‌شوند خانه‌شان را ترک کنند بسیار زیاد است، اما در سراسر ولایت غزنی حتا یک خانۀ امن هم برای پناه دادن این زنان متضرر وجود ندارد.

غنی: زن افغان حاضر نیست که به عقب برود
صدای امریکا ۱ جوزا ۱۳۹۵ رئیس جمهورغنی که امروز در سومین سمپوزیم بین المللی توانمند سازی و نقش زنان در جامعه افغانستان صحبت میکرد به زنان وعده داد که بر قانون اساسی معامله نخواهد کرد. وزارت خارجه افغانستان امروز سومین سمپوزیم بین المللی دو روزه را تخت عنوان ” توانمند سازی و نقش زنان در جامعه افغانستان ” با اشتراک تعداد اعضای کابینه، نمایندگان کشورهای مختلف، سازمانهای بین المللی، فعالین حقوق زن، کارمندان ارشد حکومتی و نمایندگان جامعه مدنی در ارگ ریاست جمهوری دایر کرد.

حدود ۱۱۰ افسر زن به هدف آموزش‌های نظامی به ترکیه می‌روند
رادیو آزادی  ۶جوزا ۱۳۹۵ قرار است ۱۱۰ افسر زن به هدف آموزش های نظامی به ترکیه سفر کنند. وزارت دفاع افغانستان می‌گوید این سفر سه ماهه که قرار است در هفته آینده انجام شود ظرفیت های تحصیلی افسران زن را در بخش های مدیریتی- نظامی بلند خواهد برد.

دهانم را گرفت و از ترس بی‌هوش شدم
سلام وطندار ۳۰ ثور ۱۳۹۵ درس و مکتب را که تمام کردم، در یک آموزشکده استاد شدم. مالک آموزشکده پسر یکی از فرماندهان مشهور بود. به من گفت به خاطر ازدحام در ساعات درسی، تو از این به بعد صبح زود به آموزشکده بیا. ساعت شش صبح به آموزشکده رفتم؛ اما جز خود این شخص دیگر هیچ کسی آن‌جا نبود. تا گفتم چرا هیچ کدام از شاگردان نیامده اند، در آموزشکده را بست و به من گفت باید با من رابطۀ جنسی بگیری. خواستم فریاد بزنم؛ اما دهانم را محکم گرفت و از ترس بی‌هوش شدم. دیگر چیزی نفهمیدم تا این‌که دوباره چشمانم را باز کردم و دیدم که همه بالای سرم ایستاده اند و رییس آموزشکده هم پا به فرار گذاشته و رفته است.

حامیان و فعالان

گروه هماهنگی عدالت انتقالی: صلح فقط قطع جنگ نیست، اعاده حیثیت و جبران خساره به میلیون ها قربانی است
آرمان شهر ۶ جوزا ۱۳۹۵ گروه هماهنگی عدالت انتقالی در یک نامه سرگشاده خطاب به رییس جمهور گفته است: گروه هماهنگی عدالت انتقالی به عنوان گروهی که به نمایندگی از میلیون ها قربانی جنگ در یک دهه گذشته صدای آنان را به گوش مسئولین دولت و جهانیان رسانیده ایم، دو باره تاکید می کنیم که صلح تنها آتش بس نیست. با مصئوونیت دادن به کسانی که در کشتار، آزار و پایمال کردن ابتدایی ترین حقوق مسلم مردم نقش داشته اند و به طبل جنگ کوبیده اند و تا اکنون راه کار دیگری را به مردم افغانستان پیشکش نکرده اند، صلح به دست نمی آید. صلح تنها یک روند سیاسی نیست. کشورما از طریق معاهده های بین المللی مانند قرار داد روم که پایه گذار دادگاه بین المللی جزایی است، تعهد دارد که با افراد و گروه های که مظنون به نقض فاحش حقوق بشر هستند، از طریق میکانیزم های قضایی برخورد کند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر: توافق صلح بدون تعهد به ارزش‌های حقوق بشری پذیرفتنی نیست
۸ صبح ۲ جوزا ۱۳۹۵ در آستانه امضای موافقت‌نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، از گروه‌های مسلح مخالف دولت، کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرده که هرگونه توافق صلح بدون تعهد به رعایت ارزش‌های قانون اساسی و حقوق بشری برای مردم افغانستان، قابل پذیرش نیست. این کمیسیون به اصول و شرایط مشخصی برای رسیدن به توافق صلح تاکید کرده می‌گوید، هرگاه دولت افغانستان بخواهد زندانیانی را که به اتهام جرایم تروریستی بازداشت شده‌اند آزاد کند، باید بر اساس قانون و با اعتراف‌شان به دست‌داشتن در حوادث گذشته باشد.
محمد خان: مسوده‌ی موافقت‌نامه‌ی صلح با حزب اسلامی در حال امضا شدن است

دوچرخه سواری اعتراضی از بامیان تا کابل
بی بی سی ۴ جوزا ۱۳۹۵ دو زن افغان در اعتراض به تصمیم دولت که گفته خط برق ترکمنستان از راه شمالی سالنگ بگذرد، از بامیان تا کابل رکاب زدند. در اعتراضی سمبلیک آنها دو چراغ نفتی هم برای رییس جمهور و رییس اجرایی دولت سوغات بردند.

ناروی کمک های بشردوستانه به افغانستان را دو برابر افزایش داده است
صدای امریکا ۲ جوزا ۱۳۹۵ حکومت ناروی کمک های بشر دوستانه به افغانستان را در سال روان دو برابر ساخت. این مطلب را بورگی برندی، وزیر خارجه ناروی روز شنبه در یک نشست خبری در کابل بیان کرد. او گفت که کشورش یک شریک و دوست دایمی افغانستان است. وزیر خارجه ناروی افزود که کمک های بشردوستانه کشورش برای افغانستان در سال ۲۰۱۶ به ۲۴ میلیون دالر خواهد رسید که از آن در تهیه غذا، آب، خدمات حفظ الصحه، مراقبت های صحی و آموزش کودکان استفاده خواهد شد.
هشت تن از مقام‌های محلی ولایت غور به حبس محکوم شدند

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

چابهار و آینده اقتصاد افغانستان
بی بی سی ۵ جوزا ۱۳۹۵ هند، ایران و افغانستان دو روز پیش موافقت‌نامه توسعه بندر چابهار در تهران را امضا کردند. این موافقت‌نامه، یکی از مهم‌ترین گام‌های است که این سه کشور در راستای تقویت همکاری‌های مشترک اقتصادی منطقوی برداشتند. دهلیز ترازیتی چابهار در مناسبات اقتصادی و سیاسی منطقه از اهمیت استراتژیک برخوردار است و می‌تواند در باز تعریف مناسبات سیاسی – اقتصادی در حوزه آسیای جنوبی و مرکزی و تغییر جغرافیای تجارتی و ترانزیتی در منطقه نقش بازی کند.

آمادگی روسیه برای ترمیم و بازسازی فابریکه کود و برق بلخ
افغانستان رو ۴ جوزا ۱۳۹۵ مسوولان محلی بلخ برای ترمیم و بازسازی فابریکه کود و برق با جنرال کنسل فدراتیف روسیه برای شمال افغانستان در شهر مزارشریف گفتگو کردند. در این گفتگو رییس شورای ولایتی بلخ، شماری از اعضای این شورا و رییس فابریکه کود و برق بلخ حضور داشتند. رییس شورای ولایتی بلخ بسته ای فنی که شامل پیشنهادات مشخص برای بازسازی این چرخ بزرگ اقتصادی بلخ است نیز به جنرال کنسل روسیه تسلیم داده شد. دیمتری کعبایف جنرال کنسل روسیه برای شمال افغانستان گفت ” روسیه آماده است که از طریق متخصیص خود این فابریکه را دوباره ترمیم و انکشاف دهد؛ این یک سرمایه ملی و در آمد زا برای مردم افغانستان است اما کار ما بستگی به پیشنهاد حکومت افغانستان دارد.”

بند سلما از سوی نُخست‌وزیرهند گشایش می‌یابد
طلوع نیوز ۴ جوزا ۱۳۹۵ بند آب‌گردان سلما، نزدیک به صدهزار خانواده را در چهار ولسوالی هرات، از نیروی برق و آب کشاورزی بهره‌مند خواهد ساخت. این بند تا چند روز دیگر، در دومین سفر نُخست وزیر هند به افغانستان، گشایش می‌یابد. به باور آگاهان، اگر حکومت برای ساخت بندهای برق در کشور، برنامه‌های بزرگ را روی دست بگیرد، در بسیاری از بخش‌های کشور، اقتصاد بهبود خواهد یافت و نیز زمینه‌های کار برای مردم فراهم خواهند شد. با گشایش بند آب‌گردان سلما، بسیاری از مشکلات باشنده‌گان این بخش‌ها، حل خواهند شد.
بند برق “وطن گتو” در ولایت لغمان ایجاد شد

غنی: کار خط برق ترکمنستان از سالنگ ادامه یابد و برق‌رسانی به بامیان فوراً شروع شود

بی بی سی ۴ جوزا ۱۳۹۵ به دنبال ارائه پیشنهادات کمیسیون بررسی مسیر خط انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان به افغانستان، رئیس جمهور اشرف غنی دستور داده تا کار این پروژه از راه سالنگ ادامه یابد و کار انتقال برق ۲۲۰ کیلوولت به بامیان ماه آینده آغاز شود. این کمیسیون نتایج بررسی‌های خود را امروز در گزارشی به رئیس جمهوری افغانستان ارائه کرد و اعضای آن در نشستی خبری اعلام کردند که چون حکومت در برابر یک عمل انجام شده قرار گرفته، به ریاست جمهوری پیشنهاد کرده‌اند که راه مناسب سالنگ است.

بیش از ده کارمند ریاست معارف بامیان به حبس و جریمه نقدی محکوم شدند
بخدی ۵ جوزا ۱۳۹۵ مقام های محلی ولایت بامیان در مرکز کشور می گویند که هژده کارمند ریاست معارف این ولایت به حبس و جریمه نقدی محکوم شده اند. مقام های محلی ولایت بامیان در مرکز کشور می گویند که هژده کارمند ریاست معارف این ولایت به حبس و جریمه نقدی محکوم شده اند .محکمه ابتدایی ولایت بامیان اعلام کرده است که برخی از متهمان ده ها میلیون پول تقاعدی معلمان را اختلاس کرده و شماری دیگر آنان از صلاحیت های وظیفوی خود سوی استفاده کرده اند.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

از ۳۵ درصد زباله‌های شهری ۶ میگاوات برق تولید می‌شود
۸صبح  ۲ جوزا ۱۳۹۵ وزارت انرژی و آب، می‌گوید از ۳۵ درصد تولید روزانه‌ی چهارونیم هزار تن زباله‌های شهری در کابل، می‌توان ۶ میگاوات برق تولید کرد. وزارت انرژی و آب می‌گوید، به‌دلیل نبود فرهنگ جداسازی زباله‌های شهری در بین شهروندان، در حال حاضر از چهار و نیم هزار تن تولید روزانه‌ی زباله، فقط می‌توان از ۳۵ در صد آن، برای تولید ۶ میگاوات برق استفاده کرد. این وزارت در این راستا، کارگاه دو روزه‌ای را در همکاری با بخش انرژی کشورهای جنوب آسیا یا «سارک»، برای استفاده‌ از تجارب این کشورها، در بخش تولید انرژی از زباله‌های شهری، راه‌اندازی کرد.

ارگ: آب‌های افغانستان طبق قوانین بین‌المللی مهار خواهد شد
سلام وطندار ۴ جوزا ۱۳۹۵ ظفر هاشمی، معاون سخنگوی رییس جمهور می‌گوید که حکومت افغانستان تصمیم گرفته که بر بنیاد قوانین بین‌المللی آب‌های کشور را مدیریت کرده و اجازه ندهند «یک قطرۀ آن هدر برود». آقای هاشمی که در یک نشست خبری برای اطلاع‌دهی دربارۀ دستآوردهای سفر رییس جمهور به قطر و تهرانِ ایران صحبت می‌کرد، می‌گوید که ایران نگران مدیریت آب دریای هریرود است و حکومت افغانستان پس از مطالعات تمام اسناد و مدارک دربارۀ این دریا و با درنظرداشت قوانین بین‌المللی در این باره تصمیم خواهد گرفت. رییس جمهور غنی برای سفری دو روزه به تاریخ ۱ جوزا/خرداد عازم قطر شد و از آن‌جا برای امضای توافق‌نامۀ بندر چابهار به تهران رفت. این توافق‌نامه روز گذشته امضا شد و سه کشور هند، ایران و افغانستان متعهد به همکاری برای ساخت این بندر شدند.

افغانستان نزدیک به چهار هزار گیاه بومی دارد
۸ صبح ۴ جوزا ۱۳۹۵ مسوولان وزارت زراعت و اداره ملی حفاظت از محیط‌زیست می‌گویند که افغانستان نزدیک به چهار هزار گونه گیاه بومی، صدها نوع پرنده و هم‌چنان ۱۵۰ نوع حیوان پستاندار دارد. این گیاهان،‌ پرندگان و حیوانات نیازمند حفاظت استند. وزارت زراعت، می‌گوید برای ایجاد سیستم پایدار تنظیم منابع طبیعی، قوانین و برنامه‌های مختلفی مانند برنامه و استراتژی چراگاه‌ها، جنگل‌ها و استراتژی عمومی منابع طبیعی را ساخته و هم‌اکنون از آن‌ها، برای تنظیم منابع طبیعی استفاده می‌کند.

جنگ

طالبان مرگ اختر منصور را تأیید و رهبر جدید شان را انتخاب کردند
اطلاعات روز ۵ جوزا ۱۳۹۵ گروه طالبان با نشر اعلامیه‌یی کشته شدن ملا اختر محمد منصور، رهبر سابق این گروه، را تأیید کرده و گفته است که مولوی هیبت‌الله آخندزاده از سوی شورای حل و عقد جانشین وی تعیین شده است. در اعلامیه‌ی رسمی امارت اسلامی که از سوی سخن‌گوی این گروه، قاری یوسف احمدی، به رسانه‌ها فرستاده شده، آمده است که ملا منصور در اول جوزا در منطقه «نوشکی» در مرز میان افغانستان و پاکستان، در منطقه مرزی بین قندهار و بلوچستان پاکستان، در اثر حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکایی جان خود را از دست داده است.

طالبان، جندالله و القاعده برای حملۀ دوباره به کندز آماده می‌شوند
صدای امریکا ۳ جوزا ۱۳۹۵ مقام‌های محلی ولایت کندز از آرایش دوبارۀ نیروهای طالبان، جندالله، القاعده، شورشیان پاکستانی و چچنی برای حمله به این ولایت خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان حدود چهار هزار تن از این نیروها با داشتن حدود ۵۴ تانگ نوع «هاماوی» با هم دست‌شان را برای سقوط دوبارۀ کندز یکی کرده اند. اسدالله عمرخیل، والی این ولایت از فرمانده نیروهای خارجی می‌خواهد برای دفع حملات طالبان و جنگ‌افزارهای این گروه‌ها با آنان همکاری کنند و حملات هوایی‌شان بر مواضع آنان را افزایش دهند.

۲۳ زندانی در هلمند از بند طالبان رها شدند
صدای امریکا ۲ جوزا ۱۳۹۵ به گفتۀ مقامات امنیتی، شب گذشته نیروهای ویژه افغان برای شکستن یک زندان طالبان در منطقۀ «سیستانی» ولسوالی مارجه هلمند عملیاتی را انجام دادند و از آن زندان، ۲۳ تن را از بند طالبان رها ساختند. جنرال محمد معین فقیری قوماندان قول اردوی ۲۱۵ میوند در هلمند به صدای امریکا گفت، در بین ۲۳ فرد آزادشده شماری از سربازان نظامی و کسانی شامل اند که مخالفین مسلح آنان را به اتهام همکاری با حکومت گرفتار کرده بودند. طالبان مسلح هنوز در این مورد به رسانه‌ها چیزی نگفته اند.
تلفات

یک جنرال افغان در کندهار کشته شد. وزارت داخله: والی نام‌نهاد طالبان برای ولایت هلمند کشته شد، مولوی حمید رییس کمیسیون قضایی طالبان کشته شد. سی‌وشش طالب و داعشی در فراه، کنر و ننگرهار کشته و زخمی ‌شدند. خونین‌ترین تلفات طالبان در سه ولایت افغانستان

 

فرهنگ


فلم افغانی ” گرگ و گوسفند” برندۀ جایزۀ جشنوارۀ جهانی فلم کن شد
بی بی سی ۴ جوزا ۱۳۹۵ گرگ و گوسفند فلمی ازیک کارگردان کشور برنده یک جاییزه جانبی جشواره جهانی فلم کن شده است. شهربانو سادات گرداننده فلم گرگ وگوسفند می گوید که این فلم روایتگر ناداری در یک روستای دور دست و به دور از هر گونه قصه‌های از جنگ،خشونت و مواد مخدر است. جشنواره جهانی فلم کن از بزرگ ترین و با شکوه ترین رویدادهای سینمایی جهان است و هر ساله در شهر کن در جنوب فرانسه برگزار می شود. درهمین حال شماری از سینماگران وفلم سازان برنده شدن این فلم را یک دستاورد سینمای کشور می داند.

تلاش ها به حفظ آبادات تاریخی بامیان
صدای امریکا ۴ جوزا ۱۳۹۵ مسوولین محلی در ولایت بامیان می‌گویند که تلاش‌ها برای ثبت هشت آبده تاریخی این ولایت در لیست دایمی میراث‌های جهانی جریان دارد. ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان امیدوار است که هشت ساحه آبدات تاریخی بامیان که اکنون شامل فهرست موقت میراث‌های جهانی یونسکو است تا پایان سال جاری خورشیدی درج لیست دایمی میراث‌های جهانی شود.

جام دزدیده‌شده به موزیم کابل برگشتانده می‌شود
طلوع نیوز ۲ جوزا ۱۳۹۵ یک زوج بریتانیایی جامی را که تاریخ آن به قرن هفدهم میلادی بر می‌گردد به سفارت افغانستان در انگلستان سپردند. این جام از سوی این زوج نخست به عربستان سعودی انتقال داده شده بود. بر بنیاد یک خبر در روزنامۀ یوکی تایمز در لندن، که روز یک‌شنبه به نشر رسید، پاتریک ون الوک و همسرش یک جام ساخته‌شده از مس را در سال ۱۹۹۴ میلادی از یک دکان در جدّه خریده بودند، اما پس‌از آن که دریافتند این اثر تاریخی از موزیم ملی کابل ربوده شده‌بود، آن را به سفارت افغانستان در انگلستان سپردند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه،یورو نیوزُ، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۴۴