زنان-690x259
اهمیت حق تحصیل برای دختران

Womens-rights-main

موارد نقض فاحش حقوق بشر

واشنگتن پست: داعش زنان اسیر را آنلاین به فروش می رساند
صدای آمریکا ۳۰ می ۲۰۱۶ روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره آگهی فروش زنان در صفحه یک فرد منتسب به عضویت در داعش نوشته است که یک کاربر فیسبوک به نام ابو اسد آلمانی در تاریخ بیستم مه، در صفحه خود عکس هایی از زنانی را برای فروش منتشر کرده که یکی از آنها عکس زنی حدود ۱۸ ساله با پوستی سبزه و موی سیاه است که بدون نگاه به دوربین سعی می کند لبخند بزند.

افغانستان پدیدۀ آزار و اذیت جنسی در محیط‌های کاری زنان را منزوی کرده است
سلام وطندار ۲۷ می ۲۰۱۶ دامنۀ مشکلات زنان در افغانستان بسیار گسترده است و تنها به درون خانه محدود نیست. زنانی که در بیرون خانه کار می‌کنند با چالش‌های به مراتب بدتری روبه‌رو‌ هستند. آزار و اذیت جنسی در ادارات دولتی و غیردولتی تقریباً تبدیل به یک امر معمول شده و بسیاری از زنان شاغل دیگر به این پدیده خو کرده‌اند.

دفاع از حقوق بشر

فروشنده دختران کرد در فلوجه عراق بازداشت شد
خبرگزاری افق ۲۹ می ۲۰۱۶ مردی داعشی که زنان ایزدی را خرید وفروش می کرد در عراق بازداشت شد.مردی داعشی که زنان ایزدی را خرید وفروش می کرد در عراق بازداشت شد.نیروهای نظامی عراق مردی که گفته می شود عضو گروه تروریستی داعش بوده و زنان ودختران ایزدی را خرید وفروش می کرد بازداشت کردند. گفته شده فرد متحم وابسته به گروه صدام حسین بوده و با ورد گروه داعش در عراق وی خرید وفروش زنان ودختران ایزدی و شعیه ای را که به اسارت گرفته شده بودند پیشه قرار داده بود.

ترکیه و زنان: آیا استانبول میزبان خوبی برای نشست‌های حقوق زنان است؟
رادیو زمانه ۲۴ می ۲۰۱۶ سازمان ملل متحد برای بررسی و یافتن راهکارهای بهتر به منظور حل بحران آوارگی و پناهجویی، روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه ۲۳ و ۲۴ می/ سوم و چهارم خرداد، نشستی دو روزه در استانبول ترکیه برگزار کرده است. هزاران نفر از رهبران جهان سازمان‌های بین المللی و داوطلبان فعالیت‌های انسان دوستانه، در این نشست شرکت دارند. زنان ترکیه اما درباره اینکه ترکیه شایسته میزبانی چنین نشستی است در تردیدند. وضعیت حقوق زنان در ترکیه چندان خوب نیست. آیا ترکیه می‌تواند میزبان نشست‌هایی با موضوع توقف خشونت جنسی علیه زنان یا توانمندسازی زنان باشد؟

کودکان


اندونزی «برداشت محصول با خون من»
دیده‌بان حقوق بشر ۲۴ می ۲۰۱۶ گزارشی که بر اساس تحقیق گسترده از جمله گفت‌وگو با بیش از ۱۳۰ کودک کارگر در مزارع تنباکوی اندونزی تهیه شده، نشان می‌دهد که سلامتی و امنیت کودکان کارگر در خطر جدی است. مسمومیت شدید نیکوتین از تماس با گیاه و برگ تنباکو و آفت‌کش های سمی و مواد شیمیایی دیگر از جمله این خطرها هستند. شمار کمی از کودکان یا پدرومادران آنها از آموزش های ایمنی برخوردار بودند. حقوق کار کودکان در اندونزی به‌طورِ کلی با موازین بین‌المللی سازگار است، اما تحقیق ما نشان می‌دهد که مقررات نامناسب و اجرای بد قانون، کودکان را به‌ویژه در مزارع کوچک در خطر قرار می‌دهد.

ایران ازدواج ۳۷ هزار دختر زیر ۱۵ سال در سال ۹۴
خبرگزاری آنا ۲۳ مه ۲۰۱۶ سازمان ثبت احوال کشور طی گزارش اعلام کرده است که سال گذشته ۳۱۴ پسر و ۳۷۱۱۷ دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند. پیشتر مدیر کل ثبت احوال کردستان گفت بود: در این استان سال گذشته تعداد شش ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال و ۱۶۴ فقره ازدواج زنان با مردان ۲۰ سال بزرگتر از خود صورت گرفته است.

ایران سال گذشته هزار و ۵۱۱ نوجوان کم‌تر از ۱۵سال صاحب فرزند شدند

ایران اورژانس اجتماعی: در سال گذشته ۱۰۵۰۰ مورد تماس درباره کودک‌آزاری داشتیم
رادیو زمانه ۲۵ می ۲۰۱۶ به گفته رئیس اورژانس اجتماعی ایران در سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۰۰ تماس مرتبط با کودک آزاری و حدود هفت هزار تماس مرتبط با همسرآزاری با این اورژانس گرفته شد.به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، حسین اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی در این‌باره افزود: «بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر نیز در خصوص موضوع کودک‌آزاری به مراکز مداخله در بحران ما مراجعه کرده‌اند.»

فرهنگ دیداری کودکان ایران؛ نمایشگاهی از تاریخ کودکی‌های چند نسل
بی بی سی فارسی ۲۶ می ۲۰۱۶ موزه هنرهای معاصر تهران نمایشگاهی از ۶۰ سال تصویرگری و نقاشی برای کودکان برگزار کرده است.این نمایشگاه که با عنوان “کارنامه؛ مروری بر فرهنگ دیداری کودکان ایران” برگزار شده، به طور مشخص بر یک دوره ۳۰ ساله از سال ۱۳۳۰- ۱۳۶۰ متمرکز است، اما نمونه‎هایی از کارهای سه دهه گذشته را نیز در خود جای داده است.

قوانین، لوایح و مقررات

ایران نرگس محمدی: درخواست تجدیدنظر نخواهم کرد
رادیو زمانه ۲۹ می ۲۰۱۶ نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی، در نامه‌ای گفته است که در واکنش به محکومیت‌اش توسط دادگاه انقلاب درخواست تجدید نظر نخواهد کرد.

ایران فراکسیون زنان به اعتبارنامه قاضی‌پور اعتراض نمی‌کند
رادیو زمانه ۳۰می ۲۰۱۶ بررسی اعتبارنامه نمایندگان مجلس آغاز شده اما به نظر می‌رسد که برای تصویب اعتبارنامه‌ نادر قاضی پور مشکلی وجود نداشته باشد. پیش‌بینی می‌شد که تصویب اعتبارنامه نادرقاضی‌پور منتخب ارومیه در مجلس با اعتراض نمایندگان به خصوص فراکسیون زنان روبه‌رو شود.

سیاست

افغانستان زنان در بامیان خواهان لغو فیصله ۱۱ ثور کابینه شدند
کلید گروپ ۲۹ می ۲۰۱۶ زنان در بامیان خواهان لغو فیصله ۱۱ ثور کابینه شدند ده ها زن بامیانی، امروز در مرکز این ولایت دست به تظاهرات زدند.معترضان خواهان انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان موسوم به “تا” از مسیر بامیان – میدان وردک شدند.

افغانستان حدود ۱۱۰ افسر زن به هدف آموزش‌های نظامی به ترکیه می‌روند
رادیو آزادی  ۲۶ می ۲۰۱۶  قرار است ۱۱۰ افسر زن به هدف آموزش های نظامی به ترکیه سفر کنند. وزارت دفاع افغانستان می‌گوید این سفر سه ماهه که قرار است در هفته آینده انجام شود ظرفیت های تحصیلی افسران زن را در بخش های مدیریتی- نظامی بلند خواهد برد.


افغانستان دو خانم پاکستانى به اتهام انتقال اسناد مهم به داعش بازداشت شده اند
پژواک ۳۰ می ۲۰۱۶ مسوولین مى گویند که در ولایت ننگرهار به شمول دو خانم پاکستانى، چهار تن به اتهام همکارى با داعش دستگیر شده اند.

فرهنگ و جامعه

افغانستان اختصاص ۳ جریب زمین برای بانوان ورزشکار در ولایت ننگرهار
ودصم ۲۸ می ۲۰۱۶ ریاست تربیت بدنی و ورزش کشور اعلام کرده است که اداره ولایت و شهرداری ننگرهار در شرق کشور سه جریب زمین را برای بانوان ورزشکار در این ولایت اختصاص داده اند که در زمین متذکره یک جمنازیوم ورزشی مخصوص بانوان ورزشکار توسط ریاست عمومی تربیت بدنی و ورزش اعمار گردد.ذبیح الله صافی رئیس مالی و اداری ریاست عمومی تربیت بدنی و ورزش در دیدار با سلیم خان قندزی والی ولایت و حمیدالله، شهردار ننگرهار گفت که موازی سه جریب زمین که در جوار استدیوم ورزشی ولایت ننگرهار موقعیت دارد در اختیار ریاست تربیت بدنی و ورزش قرار داده شد.

عربستان حضور در مسجد الحرام با لباس عروس!
خبرگزاری جمهور ۲۹ جوزا ۲۰۱۶ روزنامۀ “قبس” عربستان در این باره نوشته است که مسئولان صحن مسجد الحرام لباس مناسبی در اختیار این زن قرار داده و پس از آن به او اجازۀ ورود داده اند. مسئولان مسجد الحرام تازه عروسی را که قصد داشت با لباس عروسی و همراه با شوهر خود وارد مسجد الحرام شود، از این کار باز داشتند. انتشار ویدئویی از یک زن که قصد دارد با لباس عروس وارد مسجد الحرام شود، واکنش های مختلفی از سوی کاربران شبکه های اجتماعی داشته است.

رقابت خواهران سه قلو در رشته ماراتن؛ پدیده المپیک امسال
دویچه وله ۲۸ می ۲۰۱۶ خواهران سه قلو اهل کشور استونی در رشته ماراتن در المپیک ریو شرکت می‌‌کنند. این برای نخستین‌بار است که خواهرانی سه قلو با هم در یک رشته ورزشی در المپیک حاضر می‌شوند. تصاویری از تمرینات این سه‌ قلوهای سی ساله را ببینید.

کتاب، گزارش و تحقیق

عادت ماهانه بخشی از هویت جنسی ماست  
رادیو زمانه ۳۰ می ۲۰۱۶ هیچ وقت فکر نمی‌کردم که روزی برسد و دلم برای قاعده ماهانه‌ام تنگ بشود. یعنی وقتی که در ۴۰سالگی مجبور به جراحی و برداشتن رحم شدم تا به بیماری کم‌خونی که از نوجوانی با من همراه بود و باعث مشکلات زیاد جسمانی شده بود پایان دهم.

میترا الیاتی: «نرد»
رادیو زمانه ۳۰ جوزا ۲۰۱۶ همه چیز طبق نقشه‌ی من پیش می‌رفت. یخ روزهای اول آشنایی پدرم با دامادش، به سرعت شکست. تام فارسی نمی‌دانست، پدرم هم یک کلمه انگلیسی بلد نبود. شده بودم دیلماج‌شان ضمن این که کار چندانی به ترجمه درست حرف‌هایشان نداشتم.‏ تحته نرد را به سرعت از پدرم یاد گرفت و شدند رقیب هم. حالا دیگر از راه نرسیده نمی‌نشست پای بازی فوتبال. ‏روزنامه هم نمی‌خواند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: صدای آمریکا، بی بی سی فارسی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، سلام وطندار، خبرگزاری افق، رادیو زمانه، خبرگزای آنا، رادیو زمانه، کلید گروپ، رادیو آزادی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، ودصم.

پیوست‌ها: