افغانستان

160602110457_bamyan_protest_kunduz__640x360_._nocredit

موارد نقض فاحش حقوق بشر

طالبان مسئولیت گروگان گیری از میان ۱۷۰ مسافر در کندز را،به عهده گرفت
کلید ۱۱ جوزا ۱۳۹۵ گروه طالبان مسئولیت گروگان گیری روز سه شنبه در مسیر شاهراه کابل_کندز را به عهده گرفت،ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان تحت اداره ملا هبت الله در اعلامیه‌ای که به رسانه ها فرستاده مدعی شده که انان ۲۶ سرباز اردو و پولیس  افغان را که می خواستند با  لباس شخصی سفر کنند به گروگان گرفته اند،دراعلامیه طالبان هم چنان امده  که این نظامیان افغان از روی نشان انگشت و سایر مشخصات شناسایی شده اند،اعلامیه نگاشته که شش تن از میان این افراد که قصد فرار داشتند کشته شدند و متباقی در نزد این گروه به سر می برند،در خبرنامه‌ی طالبان هم چنان ذکر شده که سایر غیرنظامیان ربوده شده رها  گردیده اند.

شورشیان ۱۴ مسافر را در شاهراه کابل – کندز کشتند
صدای آلمان ۱۱ جوزا ۱۳۹۵ مقام‌های محلی ولایت کندز در شمال افغانستان می‌گویند که جنگجویان طالبان موترهای مسافربری را در مسیر شاهراه کابل – کندز متوقف کرده و دست کم ۱۴ تن از مسافران را به قتل رسانده و چندین تن دیگر را به اسارت گرفته اند. سید محمود دانش، سخنگوی والی کندز در این مصاحبه معلومات می‌دهد. اما شیر عزیز کامه وال، قوماندان پولیس تعداد کشته شدگان را ۱۷ تن عنوان کرد. او گفت که هیچ یک از این مسافران یونیفورم نظامی به تن نداشته اند و ممکن است برخی از آن‌ها در گذشته پولیس بوده باشند. گروه طالبان تا حالا در این رابطه چیزی نگفته است.
مجلس: اگر اسیران کندز آزاد نشوند، ارگ را زندان می‌سازیم

طالبان ۱۷ مسافر را در ولایت سرپل ربودند
طلوع نیوز ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ طلوع نیوز مقام‌های محلی سرپل می‌گویند که طالبان ۱۷ مسافر را از مسیر ولسوالی بلخاب این ولایت ربودند. ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل می‌گوید این افراد عصر روز گذشته (چهارشنبه ۱۲ جوزا) از روستای دهمرده ربوده شده‌اند. وی می‌افزاید که رباینده‌گان زنان و کودکان را رها کردند و ۱۵ مرد را که همه افراد غیر دولتی بوده‌اند با خود برده‌اند. به گفتۀ او تلاش‌ها برای رهایی این افراد آغاز شده‌است؛ اما تا کنون سرنخی از ربوده‌شده‌گان به دست نیامده‌است.

ننگرهار:‌ در پی یک انفجار ۱۲ غیر نظامی کشته و زخمی شدند
کلید ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ در نتیجه یک انفجار در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار ۱۲ تن به شمول هفت غیر نظامی کشته و زخمی شدند. عطا الله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار، صبح امروز به کلید گفت: “این انفجار حوالی ساعت ۹ شب گذشته در نزدیکی قوماندانی امنیه این ولسوالی، موتر حامل سرجنگ، یک قوماندان سربازان پولیس محلی را هدف قرار داد.” وی می افزاید: در نتیجه این رویداد یک غیر نظامی به شمول قوماندان سرجنگ و یک محافظ وی کشته شده و به همین گونه شش غیر نظامی، دو سرباز پولیس محلی و یک منسوب پولیس ملی زخمی شدند.

طالبان خانه‌های مسکونی را در بغلان آتش زدند

یک ۱۰ جوزا ۱۳۹۵ تلویزیون۱ به تصاویری دست یافته که نشان می‌دهد طالبان در ولسوالی بغلان مرکزی علیه نیروهای امنیتی، خانه‌های مسکونی را سنگر ساخته؛ اما پس از شکست، آنان را آتش زده اند. شماری از باشنده‌گان بغلان مرکزی با تایید این رویداد می‌گویند که تمام زندگی‌شان را از دست داده اند. یکی از افرادی که خانه‌ی خود را از دست داده می‌گوید: “ما غریب مردم استیم، با هیچ طرف درگیر کاری نداریم؛ اما طالبان آمدند و خانه‌های ما را آتش زدند.”

طالبان دو مسافر ربوده‌شدۀ دیگر را سر بریدند
طلوع نیوز ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ سؤولان محلی می‌گویند که طالبان دو مسافر دیگر را نیز سر بردیدند و جسدهای آنان را در کنار جاده گذاشتند. این در حالی است که نظامیان کشور می‌گویند که می‌کوشند مسافران ربوده‌شده را از چنگ طالبان برهانند. طالبان دیروز در شاهراه بغلان- کندز نزدیک به ۲۰۰ مسافر را ربودند و پس‌از بازرسی تنها ۱۰ مسافر را با خودشان بردند و ۱۰ مسافر دیگر را در کنار جاده عمومی کشتند. شورای ولایتی کندز می‌گوید که این رویداد نشان می‌دهد که کندز هنوزهم مرکز فعالیت طالبان است. فعالان جامعۀ مدنی بغلان، با اجرای یک نمایش‌نامه، چه‌گونه‌گی وحشت این رویداد را تمثیل می‌کنند.

حمله برمحکمه استیناف غزنی پایان یافت
صدای امریکا ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ مسئولین امنیتی درولایت غزنی می گویند که حمله مهاجمان انتحاری برمحکمه استیناف این ولایت، با کشته شدن چهار مهاجم انتحاری پایان یافت. به گفته ای این مسئولین، حوالی ده ونیم صبح امروز، چهار مهاجم انتحاری، بر ریاست محکمه استیناف ولایت غزنی حمله کردند که بعد ازپنج دقیقه چهار مهاجم ازپادرآمده ودرنتیجه ۶تن کشته و ۱۲فرد ملکی ونظامی دیگرزخمی شده اند. جنرال امین الله امرخیل قوماندان امنیه ولایت غزنی دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:” ما قبلأ راپور داشتیم که طالبان با لباس پولیس برمرکز شهرغزنی حمله می کنند؛ صبح امروز یک گروپ پنج الا شش نفری که لباس های پولیس به تن داشتند وبا استفاده از یک موتر تونس درمقابل محکمه استیناف غزنی توقف کرده یک حمله کننده انتحاری محافظ محکمه را باتفنگچه بی صدا ازبین برده وخود را انفجار می دهد وپنج انتحاری دیگر داخل محکمه شدند که بعد از چهار الا پنج دقیقه تمامی شان ازپادرآمدند”.

کشته‌شدن ۴ غیرنظامی و یک پولیس در غزنی
طلوع نیوز ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ در حملۀ گروهی از مهاجمان انتحاری در غزنی ۴ غیرنظامی و ۱ پولیس کشته شدند و ۱۲ تن، مشمول یک زن، زخم برداشته‌اند. مقام‌های محلی ولایت غزنی گفتند که گروهی از مهاجمان انتحاری امروز (چهارشنبه ۱۲ جوزا) بر دادگاه استیناف غزنی حمله کردند که در نتیجۀ آن چهار غیرنظامی و یک پولیس کشته شدند. امین‌الله امرخیل، فرمانده پولیس غزنی گفت که در این رویداد تمامی ۴ مهاجم انتحاری در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شدند. وی افزود که رییس دادگاه استیناف غزنی نیز درمیان زخمیان است و درگیری پایان یافته‌است.

کمیسیون قانون اساسی افغانستان: فعالیت نظامی احزاب جمعیت و جنبش بررسی شود
بی بی سی ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان از وزارت عدلیه/دادگستری خواسته که تشکیلات و فعالیت نظامی احزاب جمعیت اسلامی و جنبش ملی اسلامی را بررسی کند. به دنبال پخش خبر درگیری مسلحانه اعضای این دو حزب در ولایت فاریاب، این کمیسیون “نظریه حقوقی” ارائه کرده و گفته که داشتن نیروی مسلح باعث انحلال احزاب سیاسی می‌شود. کمیسیون نظارت بر اجرای قانون اساسی در نظریه خود با اشاره به ماده ۳۵ قانون اساسی و ماده ۱۷ قانون احزاب سیاسی، نوشته که صدور حکم انحلال احزاب از صلاحیت‌های دادگاه است. این کمیسیون اما افزوده که وزارت عدلیه به عنوان مرجع ناظر بر فعالیت‌های احزاب سیاسی، فعالیت این دو حزب را بررسی کند و در صورت تشخیص وقوع تخلف از جانب این احزاب به‌ویژ داشتن تشکیلات و فعالیت نظامی و منابع مالی آن‌ها، این موضوع را به دادگاه راجع کند.

زنان

افزایش قتل زنان در ولایت هرات
صدای امریکا ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ مسوولین شفاخانه حوزوی هرات میگویند آمار خودکشی زنان در آن ولایت در جریان دو ماه نخست سال روان خورشیدی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. رفیق شیرزی، مدیر اداری شفاخانه هرات، میگوید در این محدوده زمانی بیشتر از ۷۰ مورد واقعات تلاش به خودکشی و قتل زنان را ثبت شده است که بیشتر آنان را زنان بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سال تشکیل می دهد. آقای شیرزی میگوید شش مورد از این واقعات منجر به جان باختن زنان شده که دلیل بیشتر آن ناشی از خشونت های خانوادگی بوده است.

یک دختر و پسر جوان در ولایت هرات دست به خودکشی زدند
کلید ۱۱ جوزا ۱۳۹۵ در واقعه جداگانه اقدام به خودکشی در ولایت هرات، یک پسر جوان جان باخت و یک دختر جوان دیگر نجات داده شد. محمد رفیق شیرزی سخنگوی شفاخانه حوزوی ولایت هرات به کلید می‌گوید: “واقعه اول خودکشی یک پسر ۱۸ ساله در ولسوالی گذره هرات است که جسد این جوان به شفاخانه منتقل شده است.” شیر‍زی افزود:‌ این پسر جوان با استفاده از طناب خود را حلق آویز کرده است.
نخستین مجتمع تعلیمی و تحصیلی خصوصی برای دختران افتتاح شد

نهاد تساوی:  وضعیت بانوان خبرنگار نگران‌ کننده است
۸ صبح ۱ جوزا ۱۳۹۵ موسسه اجتماعی- فرهنگی تساوی، با ابراز نگرانی از وضع بانوان خبرنگار به‌دلیل افزایش ناامنی‌ها در کشور از دولت و جامعه جهانی خواهان توجه جدی در این مورد شده است. معصومه محمدی، رییس موسسه تساوی، ۳۰ ثور در کابل در یک کنفرانس، در مورد نقش بانوان خبرگار در گسترش آزادی بیان گفت بر‌اساس گزارش‌های رسیده از نهادهای مدافع آزادی بیان، خشونت با خبرنگاران هم‌چنان ادامه دارد و باید دولت باید در این زمینه توجه کند. وی افزود: «صلح نیاز جدی و طبیعی شهروندان است، اما نباید دست‌آوردهای حقوق بشری، حقوق زنان و آزادی زنان، قربانی مصلحت‌های سیاسی شود و یا اجازه داده شود تا به بهانه‌های مختلف، آزادی‌های زنان محدود شود و از حقوق اساسی خود محروم شوند.»

حامیان و فعالان

کشته‌شدن مسافران مسیر قندوز تجمع اعتراضی را در شهرهای مختلف در پی‌داشت
بی بی سی ۱۳ جوزا ۱۳۹۵ کشته شدن ۱۲ مسافر به دست افراد گروه طالبان در ولایت قندوز که از کابل به سمت بدخشان در حرکت بودند؛ باعث تجمع اعتراضی در ولایت بامیان در مرکز، کابل پایتخت و بدخشان در شمال شرق افغانستان شد. بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی در این ولایت‌ها از دولت افغانستان و جامعه جهانی می‌خواهند که گروه طالبان را شامل فهرست جنایت‌کاران جنگی و گروه‌های تروریستی کند. تظاهرات شهر کابل که توسط گروه سیاسی موسوم به “روند سبز” سامان‌دهی شده بود، با شعارهای ضدطالبان و انتقاد از دولت آغاز شد. معترضان در نزدیک مسجد عیدگاه، در نزدیک کاخ ریاست جمهوری افغانستان تجمع و مسیر خود را تا چهار راه پشتونستان در نزدیکی یکی از دروازه‌های ورودی ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده بود. نیروهای پلیس مانع از رفتن آنان به چهار راه پشتونستان شدند.

اتحادیۀ اروپا: وضعیت حقوق بشر در افغانستان نگران‌کننده است
سلام وطندار ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ فرانز مایکل ملبین، نمایندۀ ویژه اتحادیۀ اروپا در افغانستان نسبت به وضعیت حقوق بشر در کشور ابراز نگرانی می‌کند. آقای ملبین امروز (چهارشنبه) در نشستی در کابل گفت، نقض حقوق زنان و کودکان، اعدام و شکنجه، نقض آزادی بیان، کشته‌شدن افراد ملکی، عدم دسترسی‌ شهروندان به عدالت و نادیده‌گرفتن حقوق معلولان از مواردی شمرده می‌شوند که اتحادیۀ اروپا را نسبت به وضعیت حقوق بشر در افغانستان نگران کرده است.

جنبش دادخواهی برای قربانیان جنگ: با آوردن حکمتیار نباید دروازه عدالت بسته شود
۸ صبح ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ جنبش دادخواهی برای قربانیان جنگ در افغانستان، طی نشست خبری روز شنبه تاریخ ۸ جوزا در کابل گفت که آمدن حکمتیار می‌تواند عدالت را زیر سوال ببرد. این جنبش ضمن ابراز نگرانی از صلح با حکمتیار، می‌گوید که اگر حکومت افغانستان می‌خواهد صلح بکند، باید دروازه‌های تامین عدالت را از طریق محاکم و جریان‌های حقوق بشری باز بگذارد. این جنبش ضمن انتقاد از روند عدالت انتقالی از سوی کمیسیون حقوق بشر، می‌گوید که وقتی عدالت تامین شد صلح خودش به‌وجود می‌آید. مردم افغانستان تا زمانی به صلح نمی‌رسند که هر روز باج بدهند که هر تروریست و جنایت‌کار جنگی امتیاز کسب کنند. و نباید مردم و روند صلح را قربانی مصحلت سیاسی شوند.

معاون رئیس جمهوری افغانستان: صدور احکام اعدام در افغانستان محدود می شود
افغانستان رو ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان گفت که قرار است قانون جزائی کشور تعدیل شود و با تعدیل این قانون، صدور حکم اعدام در افغانستان محدود می شود. سرور دانش در نشست گفتمان سالانه ملی حقوق بشر افغانستان و اتحادیه اروپا، افزود، حکم اغلب محکومان به اعدام، پس از تعدیل قانون، به حبس ابد تقلیل پیدا خواهد کرد. افغانستان در حال حاضر ۷۰۰ محکوم به اعدام دارد. براساس قانون جزائی افغانستان حکم اعدام در حال حاضر شامل قاچاقچیان مواد مخدر، آدم ربایان و سارقان مسلح و تروریست ها، می شود.

۴۲۷ پروندۀ خشونت علیه خبرنگاران به حکومت فرستاده می‌شود
سلام وطندار ۱۱ جوزا ۱۳۹۵ نتایج کار کمیتۀ عدلی و قضایی بررسی پرونده‌های خبرنگاران امروز (سه‌شنبه) اعلام شد. عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی نهاد حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد (نی) امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که این کمیته تا کنون دو نشست برگزار کرده و ۶۷۹ پروندۀ خشونت در برابر خبرنگاران را که شامل ۶۰ رویداد قتل، ۴۶ زخمی، ۲۲۲ رویداد لت‌وکوب، ۸۴ رویداد بازداشت، ۲۹ رویداد آدم‌ربایی و ۲۳۸ رویداد تهدید به مرگ می‌شود، به بررسی گرفته است.

ادعای تهدید و برخورد غیرقانونی والی زابل با دو خبرنگار محلی
۸ صبح ۹ جوزا ۱۳۹۵ دو تن از خبرنگاران محلی در ولایت زابل می‌گویند که بسم‌الله افغانمل، والی این ولایت آنان را به‌خاطر نشر گزارش‌هایی در مورد فساد اداری در این ولایت، تهدید کرده و یکی از آنان را دادستانی این ولایت نیز برای بازجویی فراخوانده است. احمدولی سرحدی، خبرنگار محلی و مسوول اتحادیه ژورنالیستان افغانستان در زابل می‌گوید که یک ‌هفته قبل نثاراحمد سپاند، مسوول رادیو «شیخ متی» در ولایت زابل توسط والی این ولایت، به‌دلیل نشر گزارش‌های فساد اداری احضار شده و والی به وی اخطار داده است که اگر از نشر چنین گزارش‌هایی دست بردار نشود، کشته خواهد شد.

افغانستان خواستار احترام به حقوق مهاجرینش در بریتانیا شد
بی بی سی ۱۳ جوزا ۱۳۹۵ محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در دیدار مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا از این کشور گفته که برخورد بریتانیا با مهاجرین افغانستان و بررسی پرونده‌های آنان باید مطابق با قوانین و احترام به حقوق آنان، صورت گیرد. براساس خبرنامه دفتر رئیس جمهوری که امروز پنجشنبه ۱۲ جوزا (خرداد) به رسانه‌ها ارسال شده، او افزوده که موضوع مهاجرت اتباع افغانستان به خارج این کشور پیچیده و عوامل مهاجرت از افغانستان و جذب آنان به اروپا باید بررسی شود. آقای غنی گفته که در این زمینه شبکه‌های پیچیده قاچاق انسان و جرایم جنایی که برای انتقال مهاجرین مبالغ هنگفت را بدست می‌آورند، نقش دارند که باید تلاش شود تا شبکه‌های مذکور نابود شوند.
بازگشت مهاجران بی‌جان به خانه

عفو بین‌الملل: جنگ در افغانستان روزانه یک‌هزار تن را فراری می‌دهد

۸ صبح ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی در مورد وضعیت بی‌جاشدگان داخلی ناشی از جنگ و درگیری‌های مسلحانه در افغانستان، می‌گوید که روزانه یک هزار تن در این کشور به‌دلیل جنگ و درگیری‌های مسلحانه از خانه‌های خود بی‌جا شده و فرار می‌کنند. این گزارش که تحت عنوان «اولادهایم در این زمستان خواهند مرد» تهیه شده است، حاکی است که رقم بی‌جاشدگان داخلی ناشی از جنگ، طی سه سال اخیر دو برابر افزایش یافته و به ۱٫۲ میلیون تن رسیده است. در گزارش سازمان عفو بین‌الملل آمده است: «یک نشانه از وضعیت نابه‌هنجار و ناامیدکننده این حقیقت است که تعداد بی‌جاشدگان داخلی نسبت به سه سال گذشته چندین برابر افزایش یافته است. تا ماه اپریل سال ۲۰۱۶ به تعداد ۱٫۲ میلیون تن از مردم در داخل کشور بی‌جا شده‌اند. این یک ازدیاد کلی را در مقایسه با سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که در آن سال تعداد بی‌جاشدگان داخلی به پنج‌صد هزار تن تخمین زده می‌شد. تنها در چهار ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۱۸ هزار نفر از خانه‌های‌شان فرار کرده‌اند که تقریبا هشتاد درصد این افراد نیازمند کمک‌های عاجل بشری‌اند. به‌صورت اوسط تقریبا یک‌هزار تن از مردم، روزانه از خانه‌های‌شان فرار می‌کنند.»

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

غنی: مبارزه با فساد با شعار نمی‌شود، عمل می‌طلبد
صدای امریکا ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ رئیس جمهور افغانستان گفته است که تمام دارایی‌های مقام‌های عالیرتبۀ دولتی ثبت شود و گروه کاریی ایجاد شود تا در هماهنگی با ولسی جرگه، مسودۀ جدید مبارزه با فساد مراحل قانونی را طی کند. مسودۀ مبارزه با فساد که به منظور ایجاد شفافیت، جلوگیری از فساد و ثبت دارایی های مقام‌های عالیرتبۀ دولتی تسوید شده است، برای تصویب از سوی قانونگذاران افغان به ولسی جرگه فرستاده شده است.

تورخم به روی مسافران بدون ویزه بسته شد

صدای امریکا ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ حکومت پاکستان دروازۀ تورخم را به روی آن مسافران افغان بست که بدون ویزه به آن کشور سفر می کردند. مقام‌های پاکستانی در مورد این اقدام توضیحاتی ارایه نکرده اند. مقام‌های پولیس سرحدی افغانستان در تورخم نیز از ابراز نظر در این مورد پرهیز کردند، اما عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار این اقدام مقام‌های پاکستانی را برای هر دو کشور از رهگذر ترانزیتی زیانبار می داند، زیرا به گفتۀ وی راننده‌گان کاروان‌های تجارتی که ویزه نداشته باشند نیز نمی توانند به پاکستان سفر کنند.

سفری چنان پرهزینه؛ بازگشت مهاجران بی‌جان به خانه
صدای امریکا ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ صدها مهاجر برای بازگرداندن پیکر اعضای خانواده خود که در سفر دریایی خطرناک به سمت اروپا جانشان را از دست داده اند، با مشکلات عظیم و هزینه های سنگینی روبرو هستند. داستان مصیبت‌بار آنها با شناسایی جسد شوهر، همسر یا فرزندانشان شروع می‌شود و بعد باید با مشکلات متعدد برای بازگرداندن آنها به شهر و دیارشان دست و پنجه نرم کنند. فیروز رحیمی و اسماعیل شهامت در این گزارش حکایت تلخ زندگی مرد افغانی را بازگو می‌کنند که در مسیر مهاجرت به اروپا همه چیز خود را از دست داده است.

۱۳ مکتبِ پایتخت در آستانۀ بسته‌شدن قرار دارند
سلام وطندار ۱۱ جوزا ۱۳۹۵ شماری از فعالان فرهنگی و اجتماعی از بی‌توجهی وزارت معارف/آموزش و پرورش به وضعیت بد مکتب‌ها در کابل انتقاد کرده، می‌گویند که به دلیل نپرداختن کرایه، ۱۳ مکتب با تهدید تعطیل‌شدن روبه‌رو اند. این فعالان فرهنگی امروز (سه‌شنبه) در یک نشست خبری در کابل، از وزارت معارف خواستند تا مانع بسته‌شدن این مکتب‌ها شود. به گفتۀ آنان، در این مکتب‌ها هزاران نفر از شهروندان کابل در حال آموزش اند.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

ویروس پولیو در نمونۀ آب پنج ولایت افغانستان منفی بود
صدای امریکا ۱۱ جوزا ۱۳۹۵ وزارت صحت افغانستان می گوید نمونه های محیطی و آب، برای تثبیت ویروس پولیو در ۱۴ منطقۀ پنج ولایت افغانستان در ۲۰۱۶، منفی بوده است. این اظهارات ریاست معافیت کتله یی افغانستان پس از آن بیان شد که مرکز ملی عملیات اضطراری پاکستان اعلام کرد ” برای نخستین بار در تاریخ پاکستان، تمام نمونه های محیطی گرفته شده در آن کشور، عاری از ویروس پولیو می باشد.” راناصفدر رئیس آن مرکز به اسوشیتدپرس گفت که این آزمایش در اواسط ماه اپریل در چهارده شهر پاکستان صورت گرفته است.

تنوع زیستی بیمه زندگی است

۸ صبح  ۹ جوزا ۱۳۹۵ تنوع زیستی به گوناگونی گیاهان، حیوانات و دیگر موجودات زنده در یک منطقه و ناحیه خاص گفته می‌شود. تنوع زیستی هم‌چنان به معنای فراوانی گونه‌های زنده مختلف در یک منطقه خاص است. دانشمندان گاهی تنوع زیستی را اکوسیستم می‌نامند. تمام موجوداتی که در یک اکوسیستم زندگی می‌کنند، از جمله انسان‌، بخشی از شبکه حیات هستند. هرگونه و هر موجودی نقش بسیار مهمی ‌در چرخه حیات دارند. گیاهان، حیوانات و انسان‌ها هر کدام در تعامل با یک‌دیگرند و بر اساس آن‌چه که هر کدام ارایه و یا تولید می‌کنند، به هم وابسته‌اند. همین گستردگی در وابستگی دایمی ‌و متقابل تنوع گونه‌ها در هر اکوسیستم باعث شده که «تنوع زیستی» به‌عنوان بیمه حیات مطرح شود.

جنگ

کشته‌شدن بیش از ۱۰۰جنگجوی طالب در هلمند. فرمانده پولیس ولسوالی شولگرۀ بلخ کشته شد. ولسوال نام نهاد طالبان برای ولسوالی ساغر ولایت غور کشته شد. هفت طالب مسلح در ولایت هرات کشته و زخمی شدند. در جریان سه روز گذشته ۱۹۱ طالب مسلح در هلمند کشته و زخمی شدند. یازده پولیس و یک فرمانده خیزش مردمی در هلمند کشته شدند. 

فرهنگ

تازه‌ترین آمار یونسکو از قاچاق آثار عتیقه‌ی افغانستان
یک  ۸ جوزا ۱۳۹۵ رییس عمومی سازمان جهانی یونسکو اعلام کرده است که در جریان پنج سال گذشته، سه و نیم تُن آثار باستانی افغانستان از فرودگاه “حیترال لندن” کشف و دوباره به این کشور باز گردانده شده است. ارینا بوکووا که به افغانستان سفر کرده بود گفته است که به دلیل نبود دفتر ثبت و شناسایی آثار و مکان‌های باستانی در افغانستان، قاچاقچیان به راحتی می‌توانند آنرا به خارج از کشور منتقل کنند.

«با حضور عشق» رونمایی شد

۸ صبح  ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ «جنرال نقیب‌الله رهسپر مرد حرب و سیاست است و در کنار مبارزه با دشمنان این سر‌زمین، شمشیر سخنش را نیز در نیام نگذاشته است. او می‌داند که برای حفظ ارزش‌های دیرینه فرهنگی با قلم؛ بیشتر می‌توان فاتح میدان بود. او در کنار تمام دغدغه‌های بزرگ سیاسی و نظامی؛ شعر و نوشتن را هم‌چنان عزیز داشته است سایه و روشن زندگی خود را با آن قدم زده است.»  «از شعر رهسپر صمیمیت قدیمی ادبیات را حس می‌کنیم. همان‌گونه که در گذشته از عارف تا ریاضی‌دان حوزه زبان پارسی برای بیان نظریات خویش از شعر استعانت می‌جستند، رهسپر نیز برای بیان داشته‌های خود بی‌هیچ ادعایی چنین است.»

آغاز دوبارۀ استخراج و قاچاق آثار عتیقه و گران‌بهای لوگر
سلام وطندار  ۱۰ جوزا ۱۳۹۵ باشنده‌گان و اعضای شورای ولایتی لوگر از آغاز دوبارۀ استخراج و قاچاق سنگ‌های قیمتی و آثار عتیقۀ این ولایت خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان از یک هفته به این‌سو افراد غیرمسؤول دوباره دست به استخراج سنگ‌های گران‌بها و آثار عتیقۀ این ولایت زده اند و تاحال حکومت محلی به این موضوع توجه جدی نکرده است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه،یورو نیوزُ، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۴۸

پیوست‌ها: