افغانستان

معدن

معادن لاجورد دومین منبع عایداتی طالبان است/ منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

گزارش: معادن لاجورد دومین منبع عایداتی طالبان است
صدای آلمان ۱۷ جوزا ۱۳۹۵ یک سازمان نظارتی مستقر در لندن گفته است که ثروت معدنی افغانستان در شعله ور کردن منازعه درازمدت این کشور کمک کرده و گروه‌های ضدحکومتی به شمول طالبان سالانه تا ۲۰ میلیون دالر از اخراج غیرقانونی این معادن سود می‌برند. معادن لاجورد افغانستان عمدتاً در ولایت شمالی بدخشان موقعیت دارند؛ ولایتی که به گفته سازمان “شاهد جهانی”، بر اثر رقابت خشونت‌بار میان زورمندان محلی، وکلای شورا و طالبان بر سر کنترول این معادن به شدت بی‌ثبات شده است.

طالبان ۴۷ مسافر را از مسیر کندز – تخار ربودند

یک ۱۹ جوزا ۱۳۹۵ مسوولان امنیتی زون ساحوی (۸۰۸) سپین‌زر تایید کرده اند که طالبان ۴۷ مسافر را از مسیر شاهراه کندز – تخار با خود برده اند. محفوظ‌الله اکبری، سخنگوی این زون به تلویزیون۱ گفت که این رویداد صبح امروز (چهارشنبه) در منطقه‌ی باغ میر از مربوطات ولسوالی خان‌آباد ولایت کندز رخ داده است. او تاکید کرد که طالبان یک بس نوع ۴۰۴ و یک سراچه را متوقف کرده و مسافران آنان را با خود به مناطق نامعلوم برده اند.
مهاجمان ۴ ماین‌روب را در لوگر ربودند

عضو ولسی جرگۀ افغانستان کشته شد

صدای امریکا ۱۶ جوزا ۱۳۹۵ مقام‌های افغان گفته اند که شیر ولی وردک عضو ولسی جرگۀ افغانستان در اثر انفجار بم در مربوطات ناحیۀ پنجم شهر کابل کشته شد. مقام‌های افغان ضمن تایید خبر کشته شدن آقای وردک گفته اند که مواد انفجاری درست هنگامی انفجار کرد که وی از محل کار به منزلش برگشته بود. تا هنوز مشخص نیست که آیا مواد انفجاری در موتر آقای وردک تعبیه شده بود یا اینکه در نزدیکی دروازۀ ورودی منزل اش. گفته می شود که این انفجار سبب زخمی شدن شماری دیگر نیز شده است اما تا کنون رقم زخمی شده‌گان مشخص نیست.

دو خبرنگار امریکایی و افغان در حمله طالبان در هلمند کشته شدند
صدای آلمان ۱۷ جوزا ۱۳۹۵ دو خبرنگار امریکایی و افغان، دوید گیلکی و ذبیح الله تمنا در جریان سفر شان با نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت هلمند کشته شدند. در این حمله طالبان، به دو خبرنگار دیگر که همراه با آن‌ها سفر می‌کردند آسیب نرسیده است. شکیل احمد تسل، سخنگوی اردوی افغانستان گفت که دوید گیلکی، خبرنگار رادیوی عمومی امریکا (ان پی آر) و ذبیح الله تمنا، عکاس و مترجم افغان او، در یک موتر نیروهای اردوی ملی افغانستان در نزدیکی ولسوالی مارجه هلمند در حرکت بودند که موتر شان هدف اصابت راکت ۸۲ ملی متری طالبان قرار گرفت.

در حمله مهاجمان به دادگاه استیناف لوگر، ۷ تن کشته شدند
یک ۱۷ جوزا ۱۳۹۵ سید قریب‌الله سادات، رییس شورای ولایتی لوگر به تلویزیون۱ گفت که حمله‌ی مهاجمان به دادگاه استیناف پایان یافته؛ اما مشمول محمد اکرم نجات، رییس دادستانی، شش تن دیگر کشته شده اند. آقای نجات دیروز به سمت رییس دادستانی لوگر تعیین شد و گفته شده امروز (یک‌شنبه) حمله زمانی صورت گرفت که مقام‌های محلی از مراسم معرفی او بیرون می‌شدند. رییس شورای ولایتی لوگر مشخص نکرد که شش قربانی دیگر نظامیان هستند یا اعضای دستگاه قضایی لوگر؛ اما تاکید کرد که ۲۳ زخمی نیز از این رویداد به بیمارستان منتقل شده اند.

لوی‌سارنوال: فساد اداری خطرناک‌تر از تروریسم است
۸ صبح ۱۶ جوزا ۱۳۹۵ فرید حمیدی، لوی‌سارنوال کشور، به مبارزه جدی علیه فساد اداری تاکید کرده می‌گوید که فساد اداری در افغانستان خطرناک‌تر از تروریسم و گروه‌های مسلح مخالف دولت است. آقای حمیدی که روز شنبه در کنفرانسی که به‌منظور شناسایی راهکارهای عملی مبارزه با فساد اداری از سوی دفتر نماینده فوق‌العاده رییس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب برگزار شده بود سخن می‌گفت، افزود که بدون ریشه‌کن‌شدن فساد از ادارات دولتی، امید و اعتمادی به مردم ایجاد نمی‌شود. لوی‌سارنوال می‌گوید: «امروز در سراسر افغانستان صدایی که بلند است و انتظاری که وجود دارد و امیدی که مردم بسته‌‌‌اند به همان وعده‌ها و تعهداتی است که اداره موجود برای مردم افغانستان داده است که اولویتش مبارزه با فساد است.»
شصت کارمند دادگاه عالی بازداشت شدند

هفت تن در حمله طالبان بر محکمه ولایت لوگر کشته شدند
صدای آلمان ۱۶ جوزا ۱۳۹۵ در حمله شورشیان بر محکمه‌ای در ولایت لوگر افغانستان دست کم هفت تن به شمول رئیس تازه تعیین شده محکمه کشته شدند. طالبان گفته اند که برای انتقام‌گیری از اعدام اعضای شان این حمله را انجام دادند. نثار احمد عبدالرحیم زی، معاون قوماندان امنیه ولایت لوگر گفت که سه فرد مهاجم قبل از ظهر روز یک شنبه بر ساختمان محکمه این ولایت حمله کردند.

زنان

طالبان یک زن را در زابل دُره زدند
صدای امریکا ۱۵ جوزا ۱۳۹۵ این رویداد در ۲۵کیلومتری مرکز ولسوالی شاه‌جوی ولایت زابل، عصر دیروز به وقوع پیوسته است. احمدولی یک باشندۀ ولسوالی شاه‌جوی به صدای امریکا گفت که طالبان مسلح برای تماشای حکم محکمۀ شان صدها تن را در منطقۀ «جعفرو» ولسوالی شاه‌جوی فراخوانده بودند. احمدولی گفت که در این محکمه اتهام روابط نامشروع علیه یک زن و دو مرد وجود داشت و فردی که قصاص شد به قضیۀ یک قتل متهم بود.

طالبان یک دختر و پسر جوان را به اتهام «رابطۀ نامشروع» در زابل دره زدند
سلام وطندار ۱۵ جوزا ۱۳۹۵ طالبان شام دیروز (جمعه) یک دختر و پسر جوان را به اتهام برقراری رابطۀ نامشروع در روستای اندران ولسوالی شاه‌جوی زابل دره زدند. یکی از منابع امنیتی در ولایت زابل که نمی‌خواهد نامش فاش شود، در گفت‌وگویی با سلام‌وطندار می‌گوید که گروه طالبان به علاوۀ دره زدن این پسر و دختر، یک فرد دیگر را به اتهام ارتکاب قتل به درخت بسته و تیرباران کردند.

عطایی: محاکم رسیدگی به موارد خشونت علیه زنان ایجاد شده‌است
رادیو آزادی ۱۵ جوزا ۱۳۹۵ مقامات ستره محکمه افغانستان می‌گویند که در تشکیل محاکم ابتدایه کابل، به تازگی محاکم برای رسیدگی به قضایای خشونت علیه زنان و کودکان ایجاد شده‌است. عبدالله عطایی رئیس تعلیمات قضایی ستره محکمه در یک نشست خبری به روز شنبه در کابل گفت که آنان در سال گذشته به ۵۱۱ مورد خشونت علیه زنان رسیدگی کرده و در پیوند به آن ۶۹۳ تن را مجازات کرده‌اند.

یک زوج جوان مراسم عروسی‌شان را در کنار کودکان بی‌بضاعت برگذار کردند
طلوع نیوز ۱۶ جوزا ۱۳۹۵ برای نخستین‌بار یک زوج جوان در ولایت بلخ به گونۀ متفاوت و خلاف رسم رایج در جامعه، مراسم عروسی شان را با هزینۀ اندک در یک پارک تفریحی، در کنار کودکان بی‌بضاعت برگذار کردند. مختار وفایی، ۲۵ ساله و روزنامه‌نگار، نیلوفر لنگر ۲۲ ساله و استاد دانشگاه، دو جوانی استند که پیوند زنده‌گی مشترک شان را با شماری از کودکان کارگر و نادار، در یک پارک تفریحی در مزار شریف جشن گرفتند.

حامیان و فعالان

انتقادهای نماینده‌گان مجلس از پنهان‌کاری‌های کمیسیون حقیقت‌یاب کندز
طلوع نیوز ۱۶ جوزا ۱۳۹۵ شماری‌از آگاهان مسایل سیاسی و اعضای مجلس نماینده‌گان پنهان کاری‌های کمیسیون‌های حقیقت‌یاب، به ویژه کمیسیون حقیقت‌یاب کندز را نادرست می‌دانند. آگاهان می‌گویند که کمیسیون حقیقت‌یاب کندز بسیاری حقایق را دربارۀ علل سقوط کندز به دست طالبان، از مردم پنهان کرده‌اند. این نماینده‌گان از اعضای کمیسیون حقیقت‌یاب کندز می‌خواهند که هرچه زودتر حقایق را با مردم در میان گذارند.

معترضان: گروگان‌ها را آزاد کنید
۸ صبح ۱۵ جوزا ۱۳۹۵ اعتراض‌های ضدطالبانی در واکنش به گروگان‌گیری نزدیک به دو صد تن و تیرباران‌کردن ۱۲ تن، دیروز هم ادامه داشت و معترضان، ضمن انتقاد از «سهل‌انگاری حکومت در تامین امنیت شهروندان مسافر و شاهراه‌ها، خواستار رهایی ۸مسافر باقی مانده در قید طالبان شدند. پس از راه‌اندازی راه‌پیمایی روند سبز در کابل، روز جمعه شهر تالقان گواه راه‌اندازی راه‌پیمایی این روند بود. راه‌پیمایی‌کنندگان گفتند که دولت باید برای نابودی هراس‌افگنان و نگهبانی از جان و مال و سلامت شهروندان، به طور جدی کار کنند.

‘دولت و پارلمان مانع اصلاح نظام انتخاباتی هستند’
بی بی سی ۱۶ جوزا ۱۳۹۵ گروه کاری مشترک نهادهای جامعه مدنی و احزاب سیاسی با ابراز نگرانی از روند کند ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان اعلام کرده‌اند که حکومت و پارلمان افغانستان هر دو مانع بر سر راه این روند هستند. نمایندگان این نهادها در یک نشست مشترک خبری امروز (یکشنبه ۱۶ جوزا) در کابل اعلام کرده‌اند که اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان از نظر ساختار، قوانین و سیستم انتخاباتی یکی از پیش‌شرط‌‌های مهم حکومت وحدت ملی افغانستان می‌باشد، اما با گذشت ۲۰ ماه از عمر این حکومت، تاکنون فقط “گام‌های نمادین” در این راستا برداشته شده‌است.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

افغانستان ظرفیت تولید ۳۱۰ هزار میگاوات برق را دارد
طلوع نیوز ۱۸ جوزا ۱۳۹۵ با آن‌که افغانستان ظرفیت تولید ۳۱۰ هزار میگاوات برق را از منابع گونه‌گون دارد، اما اکنون هم ۷۵ درسد انرژی برق مصرفی کشور وارداتی است. مسؤولان وزارت انرژی و آب می‌گویند که اکنون از ۱۴۰۰ میگاوات برق موجود در کشور تنها ۲۵ درسد آن از منابع داخلی تولید میشود. از سویی هم، شماری از آگاهان اقتصاد می‌گویند که اگر افغانستان برق مورد نیازش را از منابع داخلی تولید کند، این کار گذشته از صرفه‌جویی میلیون‌ها دالر صرفیه برق وارداتی، زمینه‌های بزرگ صرفه‌جویی در تولید را فراهم خواهند ساخت.

ظرفیت تولید برق بند کجکی به بیش از ۱۵۰ میگاوات می‌رسد
۸ صبح ۱۹ جوزا ۱۳۹۵ با نصب چهار توربین جدید در سه سال آینده و بهره‌برداری توربین دوم تا ماه اکتوبر امسال، ظرفیت تولید برق در بند کجکی در ولایت هلمند، به بیش از ۱۵۰ میگاوات خواهد رسید. قرارداد نصب چهار توربین جدید در بند کجکی و آغاز مرحله دوم توسعه این بند، روز سه‌شنبه، هجدهم جوزا، میان وزارت انرژی و آب و شرکت ترکی- امریکایی «۷۷» در ارگ ریاست‌جمهوری به امضا رسید. براساس این قرارداد، شرکت ساختمانی ترکی- امریکایی ۷۷، بند کجکی را توسعه می‌دهد و چهار توربین جدید که هرکدام ظرفیت تولید بیست‌وپنج میگاوات برق را خواهند داشت، بالای این بند نصب می‌کند.

‘کاهش کنترل دولت بر معادن کوچک باعث کاهش درآمد افغانستان شده است’

بی بی سی ۱۶ جوزا ۱۳۹۵ یک نهاد پژوهشی در افغانستان در گزارشی نوشته که به دلیل ادامه ناامنی، صدها معدن کوچک از کنترل دولت خارج و باعث کاهش درآمد دولت شده است. واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان این گزارش را بر اساس گفت‌وگو با حدود ۳۰ کارشناس معدن در حکومت، بخش خصوصی و نهادهای مدنی و مراجع کمک‌کننده تهیه کرده است. نتایج این تحقیق بیانگر آن است که توجه دولت افغانستان تا حال عمدتاً بر استخراج معادن کوچک متمرکز بوده و هنوز قادر به مدیریت و استخراج معادن بزرگ که می تواند به اشتغال‌زایی کمک کند، نشده است.

دانش‌آموزان بی‌کتاب و فروش کتاب‌های درسی در بازار سیاه
سلام وطندار ۱۷ جوزا ۱۳۹۵ با این‌که شماری از آموزگاران و دانش‌آموزان هرات از کمبود کتاب‌ گلایه دارند، کتاب‌های درسی صنف اول تا دوازده در بازار سیاه این ولایت خرید و فروش می‌شود. با وجود آن‌که سال‌هاست چاپ و نشر کتاب‌های درسی مکتب‌ها غیرقانونی خوانده شده، اما هنوز هم بازار خرید و فروش این کتاب‌های آموزشی گرم است و عملاً نیز در این مورد هیچ ممانعتی وجود ندارد.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

عبدالله: مردم شاهد احیاء افغانستان و حفظ حیات وحش خواهند بود
رادیو آزادی ۱۶ جوزا ۱۳۹۵ عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان می‌گوید برخی مشکلات که در راستای حفاظت از محیط زیست وجود دارد، به کمک جامعه جهانی حل خواهد شد. آقای عبدالله در مراسم تجلیل از روز جهانی حفاظت از محیط زیست در کابل با تایید وضعیت ناگوار محیط زیست در افغانستان تأکید کرد که در کنار همکاری جامعه جهانی برای احیای محیط زیست در افغانستان تمامی مردم باید به سهم خود در حفظ از محیط زیست تلاش به خرچ دهند.

شهرداری کابل حشر هفته‌وار راه اندازی کرد
یک ۱۳ جوزا ۱۳۹۵ عبدالله حبیب‌زی، سرپرست شهرداری کابل امروز (پنج‌شنبه) در شهر ظاهر شد و گفت که هفته‌وار برنامه‌ی جمع‌آوری زباله‌ها آغاز خواهد شد. او با دیدار از برخی ساحات شهر گفت که در آینده‌ی نزدیک شهروندان پایتخت شاهد انبوه زباله‌ها در کوچه و جاده‌ها نخواهند بود. معمولا هر شهردار با شعار پاکسازی و بازسازی آغاز به کار کرده؛ اما وضعیت بهداشتی پایتخت نسبت به پانزده سال گذشته تغییر چشم‌گیر نکرده است. خرابی جاده‌ها، آلودگی‌هوا، انبوه زباله‌ها، آلودگی ترافیک و سهل انگاری کارمندان شهرداری و مردم در پاک نگهداشتن شهر، پیوسته فضای شهر را دلخراش نشان داده است.

عظیمی: کار تدارکاتی ۲۹ بند آب در افغانستان تکمیل شده‎است
رادیو آزادی ۱۷ جوزا ۱۳۹۵ وزارت انرژی و آب افغانستان با اشاره به اینکه حکومت وحدت ملی به طور خاص رئیس جمهور برای ساخت بندها اراده جدی دارد، می‎گوید که کار تدارکاتی تقریباً ۲۹ بند تکمیل شده و ممکن تا دو ماه دیگر قرارداد های آن نیز امضاء گردد. عبدالبصیر عظیمی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید هرچند بند های ایجاد شده ظرفیت تولید صد میگا وات برق را دارند اما این آغاز خوبی برای استفاده از منابع طبیعی بوده می‌تواند.

جنگ

هلمند: ۳۲ هزار نیرو در کاغذ، اما کمتر از ده هزار عملا حضور دارد
کلید ۱۶ جوزا ۱۳۹۵ اعضای شورای ولایتی هلمند موجودیت نظامیان خیالی را در چوکات نیروهای امنیتی، دلیل اصلی وخامت اوضاع امنیتی در این ولایت می دانند. عبدالمجید آخندزاده، معاون شورای ولایتی هلمند تاکید دارد که روی کاغذ ۳۲ هزار نیرو در چوکات پولیس و اردوی این ولایت وجود دارد در حالی‌که شمار اصلی این نیروها کمتر از ده هزار تن است.
شورای ولایتی بلخ: دوستم، همدرد و اتمر ناامنی را دامن می‌زنند

تلفات
۲۸ جنگجوی داعش در ننگرهار کشته شد. مدیر امنیت ملی سانچارک در کمین طالبان کشته شد. ۱۵ مخالف مسلح دولت در ولایت غور کشته و زخمی شدند. ملا کمال فرمانده مهم طالبان در فاریاب با چهار تن از افرادش کشته شدند. وزارت دفاع: ۲۱ هراس‌افگن در غزنی و لوگر کشته شدند. 

فرهنگ

رییس‌جمهور! چرا سیاست نامه نمی‌خوانید؟
۸ صبح ۱۹ جوزا ۱۳۹۵ بریدن از ریشه‌های فرهنگی یا بهتر است بگویم دور ماندن از ارزش‌هایی که اعتبار زیستن یک جامعه را طی سده‌ها، با مایه‌گذاشتن از آموزه‌های فرهنگی، دینی و اجتماعی ساخته می‌شود، سبب می‌گردد که ما هر روز در معرض تکرار اشتباهات باشیم و از میراث چند هزار ساله تنها نامی‌برای ما باقی بماند. این مقوله در تمام بخش‌ها صدق می‌کند از جمله سیاست. در زمره آثار مهم زبان پارسی، یکی هم سیاست نامه یا سیر الملوک است. این کتاب مشتمل بر مسایل حکومتی؛ سیاسی و اجتماعی است که به فرمان ملکشاه سلجوقی؛ توسط خواجه نظام الملک طوسی نوشته شده است.
تاثیر شاه‌نامه در شعر مقاومت منتشر شد
تنش بر سر معیارهای نوشتار در زبان فارسی

زن ممنوع روایت نا‌به‌سامان جنسیتی
۸صبح ۱۲ جوزا ۱۳۹۵ فلم با خش خش گام‌هایی در میان تاریخی مطلق و وزش باد‌های مهیب آغاز می‌یابد. بعد از هشت ثانیه صدای شلیکی اتفاق می‌افتد و روی پرده با خط درشت «زن ممنوع» نوشته می‌شود. دو جفت پا در فضای خاکستری با شلوار و دامن سیاه و کفش‌هایی از هم متفاوت در کنار هم راه می‌رود. باد هم‌چنان می‌وزد و از حوادث تازه خبر می‌آورد. دوربین به رهنمای ترافیک که در آن روی پیکره‌ی زنی نوشته شده است «زن ممنوع» زوم می‌کند. وزش باد‌های هولناک، نشان رهنمای ترافیک، وفور رنگ سیاه و خاگستری، مرد نقابدار؛ نشانه‌های سمبولیکی این فلم است که در هماهنگی با هم می‌خواهند دلایل ممنوعیت زن را با جلوه رنگ‌ها و کنش اجتماعی و باور‌های فرهنگی متبارز بسازد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، صدای امریکا، رادیو آزادی، رادیو بین‏ المللی فرانسه،یورو نیوزُ، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۴۹

پیوست‌ها: