زنان-690x259

جهان بر دوش زنان

shahrvand

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان طالبان یک زن را در زابل دُره زدند
صدای آمریکا ۴ جون ۲۰۱۶ این رویداد در ۲۵کیلومتری مرکز ولسوالی شاه‌جوی ولایت زابل، عصر دیروز به وقوع پیوسته است.احمدولی یک باشندۀ ولسوالی شاه‌جوی به صدای امریکا گفت که طالبان مسلح برای تماشای حکم محکمۀ شان صدها تن را در منطقۀ «جعفرو» ولسوالی شاه‌جوی فراخوانده بودند.

آلمان آزار و تعرض جنسی به زنان در جشنواره موسیقی دارمشتات
دویچه وله ۱ جون ۲۰۱۶ فستیوال موسیقی شهر دارمشتات آلمان در آخرین روزهای ماه مه به صحنه‌ی آزار و تعرض جنسی گروهی از مردان مهاجرتبار به زنان تبدیل شد. پلیس محلی تا کنون گزارش ۲۶ قربانی و شکایت ۱۴ زن علیه این تعرضات را دریافت کرده است.

دختری که در پاکستان به آتش کشیده شده بود، درگذشت
بی بی سی ۱ جون ۲۰۱۶ گزارش‌ها از پاکستان حاکیست دختری که توسط عده‌ای در پاکستان به آتش کشیده شده بود، به علت جراحات ناشی از سوختگی جان خود را از دست داده است.ماریا به هنگام مرگ کمی بیش از ۲۰ سال سن داشت.حانواده ماریا گفته‌اند که وی پس از آنکه با خواستگاری که از وی شده بود، مخالفت کرد مورد حمله قرار گرفت.

افغانستان افزایش قتل زنان در ولایت هرات
صدای امریکا  ۱ جون ۲۰۱۶  مسوولین شفاخانه حوزوی هرات میگویند آمار خودکشی زنان در آن ولایت در جریان دو ماه نخست سال روان خورشیدی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. رفیق شیرزی، مدیر اداری شفاخانه هرات، میگوید در این محدوده زمانی بیشتر از ۷۰ مورد واقعات تلاش به خودکشی و قتل زنان را ثبت شده است که بیشتر آنان را زنان بین سنین ۱۵ تا ۳۵ سال تشکیل می دهد. آقای شیرزی میگوید شش مورد از این واقعات منجر به جان باختن زنان شده که دلیل بیشتر آن ناشی از خشونت های خانوادگی بوده است.

افغانستان یک دختر و پسر جوان در ولایت هرات دست به خودکشی زدند
کلید ۳۱ می ۲۰۱۶  در واقعه جداگانه اقدام به خودکشی در ولایت هرات، یک پسر جوان جان باخت و یک دختر جوان دیگر نجات داده شد. محمد رفیق شیرزی سخنگوی شفاخانه حوزوی ولایت هرات به کلید می‌گوید: “واقعه اول خودکشی یک پسر ۱۸ ساله در ولسوالی گذره هرات است که جسد این جوان به شفاخانه منتقل شده است.” شیر‍زی افزود:‌ این پسر جوان با استفاده از طناب خود را حلق آویز کرده است.

بازداشت یک فعال حقوق مذهبی زنان در اسرائیل
رادیو زمانه ۷ جون ۲۰۱۶ یک فعال حقوق بشر در اسرائیل به‌دلیل آن‌که با «عهد عتیق» یا «عهد قدیم» کتاب مقدس یهودیان در پای دیوار ندبه اورشلیم (بیت‌المقدس) دعا می‌خواند بازداشت شد. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، لسلی ساکس، مدیر گروه «زنان دیوار» صبح سه‌شنبه ۷ ژوئن / ۱۸ خرداد در حالی‌که کتاب «عهد عتیق» در دست داشت و دیوار ندبه را ترک می‌گفت دستگیر شد. پلیس اسرائیل بعد از ظهر سه‌شنبه بازداشت این فعال حقوق مذهبی زنان را تأیید کرد و گفت او تحت بازجویی است.

دفاع از حقوق بشر

ترکیه آیا این آخرین میخ بر تابوت حقوق زنان است؟
المُنیتور ۲۷ مه ۲۰۱۶ پارلمان ترکیه روز ۱۴ ژانویه ۲۰۱۶ کمیسیون تحقیقی برای «حفظ یکپارچگی خانواده» را به قصد تحقیق درباره‌ی دلایل افزایش شدید طلاق ایجاد کرد. احزاب متمایل به چپ، حزب جمهوریخواه خلق و حزب دمکراتیک خلق، مخالفت خود را ابراز کردند. پیش نویس گزارش‌ این کمیسیون که به کمیسیون طلاق مشهور شده، در رسانه‌ها و خیابان های ترکیه ولوله به راه انداخته است. پس از انتشار این گزارش، زنان ترکیه به روش های تازه ای در مقابله با آن دست زده اند. آنها در استان انتاکیه با پوشیدن کفن سفید روز ۲۶ مه ۲۰۱۶ تظاهرات کردند. اعضای گروه «سقف ارغوانی» برای اعضای حزب عدالت و توسعه در کمیسیون «گواهی ننگ» فرستادند. با وجود این‌که در ترکیه مشکلات اجتماعی زیادی وجود دارد ـ از جمله شمار رو به افزایش قتل زنان، افزایش موارد بچه‌بازی و خشونت جنسی گسترده ـ حزب عدالت و توسعه معتقد است که باید به مساله طلاق اولویت داد.

خبرنگاری در لباس یک تن‌فروش
رادیو زمانه ۴ جون ۲۰۱۶ نمی‌دانم اگر دوباره در موقعیتش قرار می گرفتم، این کار را تکرار می کردم یا نه. یک سال بعد از اینکه در نقش زن تن فروش ظاهر شدم، گزارشم تکمیل شد. نمی‌خواستم بیشتر از یک سال روی موضوع قاچاق انسان کار کنم اما یک دهه طول کشید. نمی‌خواستم درباره بیش از دو کشور گزارش بدهم، اما کار با ۹ کشور تمام شد. قبل از سفرهایم، مادرم همیشه از من می‌پرسید: «سال‌ها طول کشید که ما از فقر خلاص شویم. چرا مدام به فقر بر می‌گردی؟»

مرکل برای ششمین بار قدرتمندترین زن جهان برگزیده شد
دویچه وله ۷ جون ۲۰۱۶ انگلا مرکل صدراعظم آلمان برای بار دیگر در رده بندی مجله امریکایی “فوربس” در صدر جدول زنان قدرتمند جهان قرار گرفت. این مجله نوشته است: «مرکل بشردوستی ناب» را حین بحران پناهجویان به اثبات رسانید.

کودکان


افغانستان دانش‌آموزان بی‌کتاب و فروش کتاب‌های درسی در بازار سیاه
سلام وطندار ۶ جون ۲۰۱۶ با این‌که شماری از آموزگاران و دانش‌آموزان هرات از کمبود کتاب‌ گلایه دارند، کتاب‌های درسی صنف اول تا دوازده در بازار سیاه این ولایت خرید و فروش می‌شود.با وجود آن‌که سال‌هاست چاپ و نشر کتاب‌های درسی مکتب‌ها غیرقانونی خوانده شده، اما هنوز هم بازار خرید و فروش این کتاب‌های آموزشی گرم است و عملاً نیز در این مورد هیچ ممانعتی وجود ندارد.

عراق کودکان داعش با سلاح کیمیاوی داخل اروپا میشوند.
دری نیوز ۶ جون ۲۰۱۶ جنرال قوای مسلح کردستان عراق خبر داده است که داعشی ها کودگان خود را با سلاح کیمیاوی مجهز نموده به اروپامیفرستند.ریانووستی خبر میدهد: اکرم محمد جنرال اردوی کردستان عراق اظهار داشته است که داعش نوجئانان را به حملات انتحاری با سلاح کیمیاوی آماده می نمایند.

جاپان حمله ناگهانی شیر بر کودک ۲ ساله
دری نیوز ۷ جون ۲۰۱۶ تلاش یک شیربزرگ در باغ وحش برای حمله ی از پشت سر بر یک کودک ۲ ساله، یک شیرعظیم در یکی از باغ وحش های جاپان تلاش کرد هنگامی که کودک پشتش را به وی کرد، به روی این پسر از پشت سر بچه حمله نمود. بیشتر بخوانید خوشبختانه که شیش قفس از حمله این شیر به پسربچه جلوگیری کرده و جان وی را نجات داد.

ایران چرا تعدادی از شاگردان از مکتب فرار می‌کنند
رادیو آزادی ۷ جون ۲۰۱۶ مکتب یکی از نهادهای تربیتی و آموزشی مهم است که نیازمند مشارکت اولیای دانش‌آموزان است. خانواده‌ها با ارایه بسیاری از اطلاعات مربوط به رفتار شاگردان و نو جوانان، می‌توانند بخاطر شناخت مسایل تربیتی و راه حل‌های آن، مکتب را به صورتبهتری یاری برسانند

قوانین، لوایح و مقررات

شورای حقوق بشر باید از کشورها بخواهد قوانین کیفری را در زمینه مجازات زنان به‌خاطر گزینه های جنسی و بازتولید اصلاح کنند
عفو بین‌الملل ۳۰ می ۲۰۱۶ این سازمان از گزارش گروه تحقیق تبعیض علیه زنان در قانون و عمل درباره‌ی بهداشت و امنیت زنان استقبال می‌کند. این گزارش تایید می‌کند که بهداشت و امنیت به هم ارتباط دارند، امنیت زنان بخش جدایی ناپذیر بهداشت آنهاست که در تعریف سازمان بهداشت جهانی «وضعیت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و نه فقط نبود بیماری و ضعف.» بهداشت و امنیت زنان در اثر تبعیض و خشونت فراگیر جنسیتی و استفاده ابزاری از بدن زنان برای اهداف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که در سنت های مردسالاری جا افتاده، به‌ خطر می افتد.

سیاست

 هیلاری کلینتون اولین نامزد زن حزب دموکرات در انتخابات امریکا
خبرگزاری افق ۷ می ۲۰۱۶ طبق شمارش آسوشیتدپرس هیلاری کلینتون طی رقابت های نامزدی انتخاباتی بین هم حزبی‌های خویش توانسته است با جمع آوری ۲۳۸۳ رای بحیث نامزد انتخاباتی حزب دموکرات انتخاب شود.این در حالی است که روز گذشته خانم کلینتون در پورتوریکو توانست بیشترین رای را از آن خود کند و این باعث شد تا جمع آرای وی به حد نصاب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری امریکا گردد.

ایران مینو خالقی با «دستور آیت‌الله خامنه‌ای» از ورود به مجلس بازماند
رادیو فردا ۳۱ می ۲۰۱۶ یک نماینده مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد خبر داد که پرونده مینو خالقی، منتخب سوم اصفهان، با دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران بسته شده و وی از ورود به مجلس باز مانده است.

آمریکا ستایش کلینتون از تحقق ‘یک لحظه تاریخی برای زنان’
بی بی سی فارسی ۸ می ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون از هواداران خود به خاطر کمک به او برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری که از آن به عنوان یک لحظه تاریخی برای زنان یاد کرد تشکر کرده است.او در جمع هوادارانش در تجمعی در نیویورک گفت: “به لطف شما، به یک مقطع مهم پا گذاشته ایم.”خانم کلینتون که زمانی سناتور و در دوره ای وزیر خارجه بود اشاره کرد که “این اولین بار است که یک زن در تاریخ کشور ما نامزد یک حزب عمده می شود.”

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

انتشار خط مشی و تحقیق عفو بین‌الملل درباره‌ی محافظت از حقوق کارکنان جنسی
عفو بین‌الملل ۲۶ می ۲۰۱۶ این سازمان امروز سیاست خود درباره‌ی محافظت از حقوق کارکنان جنسی در مقابل نقض حقوق بشر و تعدی ها و نیز چهار گزارش تحقیقی درباره‌ی این موضوع را در پاپائو گینه نو، هنگ کنگ، نروژ و آرژانتین منتشر می‌کند. بر اساس این سیاست از دولت‌ها خواسته می‌شود که از کارکنان جنسی در مقابل صدمه، استثمار و اجبار محافظت کنند؛ آنها را در تدوین قوانین مربوط به زندگی و امنیت‌شان مشارکت دهند؛ تبعیض در مورد آنها را پایان دهند؛ و دسترسی به آموزش و اشتغال برای همه فراهم کنند. توصیه این سیاست این است که از کار جنسی توافقی جرم‌زدایی شود، بر این اساس که این قوانین از امنیت کارکنان جنسی می کاهد و برای سوءاستفاده‌گران معافیت از مجازات فراهم می‌کند.

ایران ترانه علیدوستی؛ دختری با تاتوی فمینیستی
رادیو فردا ۸ جون ۲۰۱۶  حواشی اولین نشست مطبوعاتی فیلم اصغر فرهادی در ایران همچنان خبرساز است و حتی در چند رسانه خارجی نیز بازتاب داشته؛ از تاتوی فمینیستی ترانه علیدوستی گرفته تا تقدیم جایزه شهاب حسینی به امام زمان.هنوز چند ساعت از انتشار عکس‌های نشست خبری فیلم «فروشنده» در تهران نگذشته بود که عکسی از ترانه علیدوستی که روی دست چپ او یک طرح تاتو/خالکوبی با سمبلی فمینیستی دیده می‌شد، در شبکه‌های مجازی و به خصوص در تلگرام توسط کاربران به اشتراک گذاشته شد.

افغانستان کمیتۀ تولید صنایع زنان در جوزجان ایجاد شد
خبرگزاری پژواک ۷ جون ۲۰۱۶ صنایع دستى زنان در شبرغان مرکز ولایت جوزجان، براى یک روز به نمایش گذاشته شد و کمیتۀ تولید صنایع زنان این ولایت نیز ایجاد گردید.

ایران کار خانگی زنان در پرتو تقسیم‌کار جنسی
بیدارزنی ۷ جون ۲۰۱۶  به اعتقاد گیدنز، «کارخانگی کار بی‌مزدی است که بدون پرداخت مستقیم و خارج از حوزه یک شغل خاص انجام می‌گیرد»[۱]. به طور کل، از نظر اقتصادی، کار به فعالیتی گفته می‌شود که به آن مزد تعلق گیرد. در حالی که با وجود سخت و طولانی بودن ساعت های کاری کار خانگی زنان، به آن مزدی تعلق نمی گیرد. به این ترتیب با وجود آن که کار خانگی در تولید ناخالص ملی نقش به سزایی دارد، نه شغل محسوب شده و نه ارزش اقتصادی آن محسابه می شود.

فرهنگ و جامعه

ترکیه زن بی فرزند کامل نیست
دری ۶ جون ۲۰۱۶ راجب رادوغان رئیس جمهور ترکیه حین مراسم افتتاح قرارگاه انجمن دموکراتیک ملی زنان طی بیانیه ی گفت، زن که اولاد بدنیا نیاورده هست، زن کامل نیست.این سخنان رادوغان بار دیگر موجب افتضاح در جامعه شده است.اردوغان از زنان طرفداران خود خواست تا حد اقل ۳ فرزند بدنیا بیاورند. نباید رشد مقام و ماموریت مانع مسوولیت مادری زنان گردد. او یادآور شد که هیچگاه حکومت ترکیه به این اندازه محل کار به زنان ایجاد ننموده است.

کتاب، گزارش و تحقیق

بانوان اول افغانستان؛ از ملکه ثریا تا رولا غنی
خبرنامه ۵ جون ۲۰۱۶ بانوان اول کشورها، همواره مورد توجه افکار عمومی است. در افغانستان نیز با رشد رسانه های جمعی در طول بیش از یک دهه گذشته، توجه عمومی به رفتار بانوان اول این کشور متمرکز بوده است. این توجه افکار عمومی، سبب شده تا دو بانوی دوره شاهان افغانستان و دو بانوی عصر جمهوری در این کشور پرداخته شود.

دیدگاه فمنیستی: اهمیت عدالت برای آگاهی از واقعیت اجتماعی
اخبار روز ۱ جون ۲۰۱۶ عینیت برای نگرش دیدگاه فمنیستی اهمیت بسیاری دارد. اگر عینیت را کنار بگذاریم و آن‌چنان که این روزها مد شده است نسبی‌گرایی را بپذیریم، دیدگاه ستمدیده و ستمگر ارزشی برابر خواهند داشت. شخصی که در حال ستم است با استناد به نسبی‌گرایی می‌تواند بگوید «از نظر من آنچه بین ما رخ داد یک شوخی یا مسئله فرهنگی است …

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: المنیوتور، عفو بین الملل، صدای آمریکا، بی بی سی فارسی ، دویچه وله فارسی، کلید گروپ، رادیو زمانه، سلام وطندار، رادیو آزادی، خبرگزاری افق، رادیو فردا، خبرگزاری پژواک، بیدار زنی، خبرنامه ، اخبار روز.

پیوست‌ها: