international
کودکی در کلاس مدرسه در صنعا/یمن پس از حمله هوایی ائتلافِ زیر رهبری عربستان سعودی

2016-yemen-crisis-school

عکس: رویترز در تارنمای اینترنتی دیده بان حقوق بشر

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

پاکستان شمار اعدام‌ها از ۴۰۰ گذشت
ریپریو ۷ جون ۲۰۱۶ بنا به تحقیق این سازمان، از زمان از سرگیری اجرای مجازات اعدام در دسامبر ۲۰۱۴، پاکستان بیش از ۴۰۰ تن را اعدام کرده است. در ماه جون، چهار اعدام انجام شده که شمار اعدام‌ها را به ۴۰۴ می رساند، گرچه شمار واقعی ممکن است بیشتر باشد چون همه اعدام‌ها ثبت نمی شود. در سال ۲۰۱۶، ۷۲ اعدام انجام شد که نشان می‌دهد پاکستان در میان پنج کشور مجری اعدام در جهان پس از چین، ایران، عربستان سعودی و پیش از ایالات متحد آمریکا قرار دارد.

بریتانیا آموزش فنون جرایم فضای مجازی به پلیس عربستان؛ خطر شکنجه و اعدام
ریپریو ۷ جون ۲۰۱۶ گزارش داد: بر اساس اسناد، برنامه آموزش کالج پلیس بریتانیا به مسؤولان عربستان سعودی در سال ۲۰۰۹ آغاز شد و حتا پس از دستگیری، شکنجه و محکومیت به اعدام معترضان نوجوان در پی خیزش های بهار عربی ادامه یافت. اکنون پلیس بریتانیا می خواهد با افزایش دوره های جرایم فضای مجازی برنامه آموزش را گسترش دهد که ممکن است برای حمله به فعالان دمکراسی خواه در عربستان سعودی مورد سوءاستفاده قرار گیرد. با وجود این‌که وزارت خارجه بریتانیا با مجازات اعدام مخالف است، کالچ پلیس می خواهد تحلیل تلفن های همراه را به مسؤولان عربستان آموزش دهد و این کار ممکن است به دستگیری و اعدام فعالان بیانجامد. نوجوانانی در سرکوب ۲۰۱۲ دستگیر شدند، از جمله دو تن که حکم گردن زنی هر آن آنها را تهدید می‌کند. فعال نوجوان دیگری به نام علی الربح که در مدرسه دستگیر شده بود در میان ۴۷ تن بود که در یک روز در ژانویه ۲۰۱۶ اعدام شدند. به گزارش روز ۸ جون ۲۰۱۶ ریپریو، دولت بریتانیا از جواب درباره‌ی آموزش پلیس عربستان طفره رفت و حاضر نشد به پرسش های نمایندگان پارلمان درباره‌ی برنامه جنجالی آموزش پلیس عربستان سعودی پاسخ دهد. موضوع پس از آن مورد بحث قرار گرفت که دیروز بی بی سی و سازمان بین‌المللی حقوق بشر ریپریو دیروز فاش کردند که کالج پلیس بریتانیا به وزارت کشور عربستان سعودی مهارت های پزشکی قانونی پیشرفته ای را آموزش می‌دهد که از آنها می‌توان برای شناسایی اشخص استفاده کرد و ممکن است این اشخاص مورد شکنجه قرار بگیرند و به اعدام محکوم شوند. معاون وزارت خارجه گفت که برنامه آموزش پلیس «آشکار موضوعی است که وزارت کشور هدایت می‌کند.» اما این پروژه از طریق سفارت بریتانیا در ریاض هماهنگ می‌شود و بنا به اسنادی که ریپریو به دست آورده برای حمایت از سیاست خارجی بریتانیا در خلیج فارس طراحی شده است. علی النمر در ۱۷ سالگی با شرکت در تظاهرات و استفاده از تلفن بلک بری خود برای دعوت به شرکت دوستانش به اعدام از طریق «به صلیب کشیدن» محکوم شد. دولت بریتانیا تاکنون حاضر نشده خواهان تخفیف مجازات علی و دو نوجوان دیگر بشود.

بریتانیا مدارک خلاف ادعای دولت را درباره‌ی استفاده از مهمات خوشه ای ساخت بریتانیا را در یمن نشان می‌دهد
عفو بین‌الملل ۶ جون ۲۰۱۶ محققان این سازمان در مه ۲۰۱۶ بقایای یک قطعه مهمات خوشه ای نیمه منفجر شده ساخت بریتانیا  را در یکی از مراکز خنثا کردن مین در شمال یمن بررسی کردند. مدارک زیر شرایط یافته شدن این مهمات را توضیح می‌دهد و بر این نتیجه گیری عفو بین‌الملل تاکید می‌کند که یکی از اعضای ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی از این مهمات در درگیری کنونی (۲۰۱۶ـ۲۰۱۵) در یمن استفاده کرده است. از مهمات ساخت بریتانیا در درگیری های قبلی در یمن مورد کاربرد نبوده اند، برای این که درگیری های پیشین در مناطق مورد نظر رخ نداده است. عفو بین‌الملل استفاده از شش نوع بمب خوشه ای به دست ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی را از مارچ ۲۰۱۵ در یمن ثبت کرده است. دیده بان حقوق بشر نیز استفاده از مهمات خوشه ای را از آغاز درگیری در یمن در مارچ ۲۰۱۵ ثبت کرده است. مهمات خوشه ای ساخت بریتانیا که عفو بین‌الملل در مه ۲۰۱۶ ثبت کرده، در روستای الخضرا در استان حجه ۴۰ کیلومتری جنوب غربی استان صعدا به کار رفته است. عربستان سعودی در درگیری های مسلحانه موسوم به شش جنگ بین ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹ صعدا را بمباران کرد، اما به اطلاع عفو بین‌الملل این کشور یا اعضای دیگر ائتلاف پیش از آغاز درگیری کنونی در مارچ ۲۰۱۵ به استان حجه حمله نکرده بودند. بررسی مهمات خوشه ای ساخت بریتانیا نشان می‌دهد که باید به تازگی به کار رفته باشد.

اقدام اتحادیه‌ی اروپا به بازگرداندن بی‌ملاحظه پناه‌جویان به ترکیه غیرقانونی است
عفو بین‌الملل ۳ جون ۲۰۱۶ اتحادیه‌ی اروپا باید فوری برنامه بازگرداندن پناه‌جویان را به ترکیه با تظاهر قلابی به این که ترکیه «کشوری امن» برای آنهاست، متوقف کند. گزارش کوتاه هیچ پناهگاه امنی نیست: پناه‌جویان و پناهندگان از محافظت واقعی در ترکیه محرومند، به نقص های سیستم پناه‌جویی در ترکیه و سختی های رویاروی آنها در این کشور می پردازد که بازگشت آنها را بر اساس توافق ۱۸ مارچ اتحادیه‌ی اروپاـ ترکیه غیرقانونی و نامعقول می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد که سیستم پناه‌جویی ترکیه در تقلای رسیدگی به بیش از سه میلیون پناه‌جو و پناهنده است. در نتیجه، پناه‌جویان سال ها در انتظار رسیدگی به درخواست خود به سر می برند و در این مدت از هیچ کمکی برای یافتن سرپناه و معیشت برای خود و خانواده شان برخوردار نیستند؛ و در این وضعیت، کودکان حتا در سن نه سالگی برای حمایت از خانواده خود کار می‌کنند.

اریتره سازمان ملل دولت را به جنایت علیه بشریت متهم کرد

ایران

مردم شیراز و دو مردی که جلوی چشم آنها اعدام شدند

سپاه فارس ١٢ نفر را به اتهام ‘نفوذ فرهنگی و ترویج فساد’ بازداشت کرد

آرش صادقی، فعال سیاسی، برای اجرای «حکم ۱۹ سال زندان» بازداشت شد

مهدی و حسین رجبیان، دو برادر هنرمند به اوین رفتند

هشدار مقام قضایی به افرادی که «با بهاییان ارتباط می‌گیرند»

هما هودفر استاد ایرانی‌کانادایی در سفر به ایران دستگیر شد

‘حبس و شلاق تعلیقی برای ۹ کارگر سنگ آهن بافق’

اکران فیلم ‘۵۰ کیلو آلبالو’ متوقف می‌شود

یک مقام دادستانی تهران: فیلم «عادت نمی‌کنیم»توقیف شده است

صدای «یاس»، خواننده رپ از فیلم «بارکد» حذف شد

دستگیری افراد تراجنسیتی در یک سفره‌خانه در منطقه فرحزاد

بیش از ۷۰ نفر در یک مهمانی شبانه در تهران بازداشت شدند

نیروی انتظامی ایران ۱۳۲ جوان را به دلیل برگزاری جشن دستگیر کرد

ضرب و جرح افشین سهراب زاده، زندانی سرطانی توسط مسئول حفاظت زندان میناب

وخامت حال رسول رضوی در هجدهمین روز اعتصاب غذا

فرهاد اطلسی در زندان اوین دچار سکته قلبی شد

عاملان غیردولتی

ترکیه وقوع انفجار در مرکز استانبول تلفاتی برجای گذاشته است

سوریه ۴۰ نفر در حمله گروه‌های شبه‌نظامی به مناطق اطراف حلب کشته شدند

عراق چند انفجار در نزدیکی بغداد دست‌کم ۱۵ کشته و ۴۰ زخمی برجای گذاشت

سومالی حمله گروه الشباب به هتلی در موگادیشو جان ۱۶ تن را گرفت

عدالت

چاد محکومیت حسین حِبری به‌خاطر جنایت‌های بین‌المللی: حکم تاریخی برای قربانیان
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳ جون ۲۰۱۶ شعبه فوق العاده دادگاه آفریقا روز ۳۰ مه ۲۰۱۶ حسین حِبری را در شکنجه، جنایت‌های علیه بشریت و جنایت‌های جنگی محکوم شناخت و به حبس ابد محکوم کرد. این رأی اهمیت مبارزه طولانی قربانیان و سازمان‌های پشتیبان آنها را به‌خاطر حقیقت، عدالت و غرامت به رسمیت شناخت. حِبری به‌عنوان مجری سرکوب طی حکومت رژیم خود در چاد از ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۰ به اتهام‌های بالا از جمله در مورد تجاوز و بردگی محکوم شد. همچنین او به‌عنوان مرتکب مستقیم تجاوز علیه یکی از شاکیان خصوصیِ حاضر در محاکمه محکوم شد. وکلای مدافع ۱۵ روز برای اعتراض مهلت دارند. قضات دادگاه روز پس از صدور رأی، کنفرانسی با شاکیان بهره مند از رأی برگزار کردند تا رویه و زمان بندی غرامت دهی به قربانیان را توضیح دهند. دادگاه اموال حسین حِبری را به ارزش در حدود ۶۰۰۰۰۰ دلار توقیف کرد تا برای جبران مالی غرامت ها به کار رود. ایجاد صندوقی برای قربانیان در اساسنامه دادگاه پیش بینی شده ولی هنوز ایجاد نشده است. قضات دادگاه برای تأیید اقدام‌های مربوط به غرامت دهی به قربانیان تا ۳۱ جولای ۲۰۱۶ فرصت دارند.

سری لانکا حق دانستن حقیقت؛ حق عدالت، غرامت و عدم تکرار
عفو بین‌الملل ۱ جون ۲۰۱۶ سری لانکا زمانی که از قطعنامه‌ی ۱/۳۰ شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره‌ی پیشبرد آشتی، پاسخ‌گویی و حقوق بشر حمایت کرد، برنامه ای بلندپروازانه درباره‌ی حقیقت، عدالت، غرامت و تضمین عدم تکرار را نسبت به قربانیان نقض حقوق بشر و دیگر جنایت‌های مربوط به حقوق بین‌المللی را در پیش گرفت. از جمله تعهدهای تحت این قطعنامه‌ در پیش گرفتن ابتکارهایی برای توجه به یکی از جنبه های اصلی درگیری است: ناپدیدکردن های قهری. این کار از طریق جرم‌انگاری این اقدام با تصویب کنوانسیون محافظت همه اشخاص از ناپدیدکردن قهری و ایجاد نهادها و رویه های تازه برای کمک به خانواده های جویای حقیقت درباره‌ی خویشان ناپدیدشده و نیز تضمین عدالت در مورد همه جنایت‌های انجام شده و کمک به بازسازی زندگی ها و معیشت های صدمه دیده انجام می‌شود. تلاش برای از میان برداشتن رویه ناپدیدکردن قهری و ارائه غرامت به قربانیان و خانواده های آنها برای فراهم کردن امکان پیشروی مردم سری لانکا حیاتی است. قربانیان موارد نقضِ فاحشِ حقوق بشر که طرفین در درگیری مسلحانه طولانی سری لانکا که در ۲۰۰۹ خاتمه یافت بین ببرهای آزادیبخش تمیل ائلام و نیروهای دولتی، هنوز در انتظار حقیقت و عدالت، غرامت و تضمین موثر عدم تکرار هستند. اکثریت بزرگی از موارد نقض حقوق بشر طی درگیری مسلحانه و پس از آن مورد تحقیق موثر قرار نگرفته است. مرتکبان مورد پیگرد قرار نگرفته اند و شکنجه در زندان پلیس با معافیت از مجازات ادامه دارد.

ترکیه امپراطوری آلمان، «همدست» یک «نسل‌کشی»

عراق «بازپس‌گیری» حومه جنوبی فلوجه؛ کشف گور دسته‌جمعی

هند پنج مرد شرکت‌کننده در تجاوز جمعی به یک زن گردشگر مجرم شناخته شدند

حقوق مدنی و سیاسی

تاجیکستان ۱۴ عضو بالارتبه حزب مخالف سیاسی در محاکمه‌ی ناعادلانه به زندان های بلندمدت محکوم شدند
عفو بین‌الملل ۷ جون ۲۰۱۶ روز ۲ جون ۲۰۱۶ دیوان عالی کشور تاجیکستان در محاکمه ای که از موازین محاکمه‌ی عادلانه مورد تعهد حقوقی تاجیکستان بسیار دور بود، ۱۴ عضو بالارتبه حزب رستاخیز اسلامی تاجیکستان را به زندان های بلندمدت محکوم کرد. دو تن از معاونان حزب به حبس ابد و تنها زن مورد محاکمه به دو سال زندان محکوم شد. حکم های دیگر از ۱۴ سال تا ۲۸ سال زندان در نوسان بود. دولت‌مردان تاجیکستان حزب رستاخیز اسلامی تاجیکستان را در آگوست ۲۰۱۵ خودسرانه ممنوع کردند و یک ماه بعد آن را «سازمانی تروریستی» اعلام کردند. اعضای حزب به اتهام مشارکت در تلاش وزیر دفاع پیشین تاجیکستان برای کسب قدرت در سپتامبر ۲۰۱۵ محکوم شدند. انتقادهای جهانی از مجازات سختگیرانه مخالفان در تاجیکستان

مصر به انتقام جویی علیه پیشنهاد ضد شکنجه پایان دهید
دیده بان حقوق بشر ۸ جون ۲۰۱۶ دولت‌مردان مصر باید اتهام‌های علیه یک وکیل حقوق بشری و تحقیقات علیه دست کم دو قاضی به‌خاطر نقش آنها در پیش نهادن قانون ضد شکنجه را در مارچ ۲۰۱۵ لغو کنند. یک قاضی تحقیق روز ۳ مارچ ۲۰۱۶ اتهام‌هایی را به نجاد البراج ـ رئیس موسسه حقوقی که کارگاهی در تدارک قانون پیشنهادی برگزار کرده بود ـ تفهیم کرد که به‌خاطر این فعالیت تا ۲۵ سال زندان را امکان پذیر می‌کند. درعین‏حال، شورای عالی قضایی مصر دستور تحقیق درباره‌ی دو قاضی را که با البراج برای تهیه پیش نویس این قانون همکاری کردند، صادر کرده است.

اتیوپی به استفاده از قانون ضدتروریسم برای آزار و تعقیب مخالفان و منتقدان پایان دهید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲ جون ۲۰۱۶ گروهی از سازمان‌های جامعه‌ی مدنی اعلام کردند: دولت اتیوپی باید به سرکوب روبه‌رشد مدافعان حقوق بشر، رسانه‌های مستقل، معترضان مسالمت جو و اعضا و رهبران مخالف سیاسی با استفاده از قانون ضدتروریسم پایان دهد. رشد اخیر در استفاده از از این قانون برای پیگرد معترضان مسالمت جو، روزنامه‌نگاران، وبلاگ نگاران، مدافعان حقوق بشر و اعضا و رهبران مخالف سیاسی نشانه رشد نارواداری دولت اتیوپی نسبت به دگراندیشی است. اعتراض های صلح‌آمیز علیه تصاحب زمین ها بدون جبران کافی در منطقه اُرُمیا در نوامبر ۲۰۱۵ آغاز شد. دولت‌مردان اتیوپی در واکنش خودسرانه هزاران تن را دستگیر کردند و چند صد تن نیز در حین مشارکت در اعتراض ها به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

کلمبیا نیروهای امنیتی باید در اعتراض های روستایی از استفاده از خشونت افراطی پرهیز کنند
عفو بین‌الملل ۶ جون ۲۰۱۶ با آغاز دومین هفته اعتراض های روستایی در سراسر کشور، دولت‌مردان کلمبیا باید تضمین کنند که نیروهای امنیتی، به‌ویژه پلیس ضد شورش، از استفاده افراطی و نامتناسب از خشونت علیه تظاهرکنندگان پرهیز کنند. بنا به اعلام سازمان‌های محلی اجتماعی و حقوق بشری، از آغاز بسیج ملی دهقانان در تاریخ ۳۰ مه ۲۰۱۶ دست کم ۱۷۹ تظاهرکننده زخمی و سه معترض بومی آفریقایی تبار کشته شده‌اند. بنا به گزارش‌ها، برخی از اعضای نیروهای امنیتی نیز زخمی شده‌اند.

عراق سازمان ملل متحد: احتمالا ۹۰ هزار غیرنظامی در فلوجه گرفتار شده‌اند

اسرائیل بیانیه پاریس: شهرک‌سازی، مانعی بزرگ در راه استقلال فلسطین

آلمان

پارلمان کشتار ارمنی‌ها در جنگ جهانی اول را “نسل کشی” خواند

تهدید اردوغان علیه نمایندگان مجلس به‌خاطر تصویب قطعنامه‌ی نسل‌کشی ارمنی‌ها و پاسخ مرکل

تهدید وزیر دادگستری و رئیس حزب سبزها به مرگ

ایران

وزیر کشور در گزارش به مجلس: سالی ۶۰۰ هزار نفر زندانی می‌شوند

مصطفی تاج زاده پس از تحمل هفت سال زندان آزاد شد

بهاره هدایت به مرخصی چهار روزه آمد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آلمان آتش‌سوزی بزرگ اردوگاه پناهجویان در دوسلدورف + عکس

ایران

وزیر کشور: ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین، سه و نیم میلیون بیکار

معاون پژوهش‌های اقتصادی  مجلس: ۶,۵ میلیون نفر در ایران بیکارند

ورود سرمایه و تخریب پزشکی

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

افزایش کم‌سابقه ۸۰ درصدی صدور سلاح‌های سبک به خاورمیانه

جرایم زیست محیطی، چهارمین جرم و جنایت بزرگ جهان

تنها این ۱۰ کشور دنیا آرامند + نمودار

ایران جایگاه ۱۳۳ در فهرست کشورهای صلح‌آمیز جهان  

دفاع از حقوق بشر

اسرائیل ـ سرزمین‌های اشغالی فلسطین تداوم دشمنی با سازمان‌های حقوق بشر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۷ جون ۲۰۱۶ فدریکا موگرینی، نماینده‌ی عالی اتحادیه‌ی اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی/نایب رئیس کمیسیون اروپا؛ یوهانس‌هان، کمیسر اتحادیه‌ی اروپا برای سیاست همجواری در اروپا و گفت‌وگوهای مربوط به گسترش؛ رؤسای هیأت‌های کشورهای عضو در تل آویو: امروز، ۷ ژوئن ۲۰۱۶، ممکن است به‌اصطلاح «لایحه‌ی شفافیت سازمان‌های غیردولتی» در پارلمان اسرائیل در شور آخر مطرح شود. این لایحه فقط یکی از اقدام‌هایی است که در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین علیه سازمان‌های حقوق بشر و جامعه‌ی مدنی در جریان است. این لایحه جزیی از رشته حمله‌هایی علیه سازمان‌های حقوق بشر و تلاش‌های روبه‌رشد و نگران‌کننده با هدف به خاموشی کشاندن مخالفان است. سازمان‌های محلی افزایش شدیدی در دستگیری‌های خودسرانه و استفاده افراطی از خشونت علیه تظاهرکنندگان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و اسرائیل را ثبت کرده‌اند. با حرکت کِنِسِت به سوی رأی نهایی درباره‌ی این لایحه، شبکه‌ی حقوق بشر مدیترانه‌ای اروپا و سازمان‌های عضو آن، و برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (مشارکتِ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) از اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهند بیانیه‌ای قاطع و بدون ابهام در دفاع از «ارزش‌های مشترکی» که گفته می‌شود در اساس روابط آن با اسرائیل قرار دارد و جامعه‌ی مدنی به‌عنوان همکار اصلی برای پیشبرد این ارزش‌ها، منتشر کند.

بحرین سازمان‌های غیردولتی از نامه فوری نمایندگان پارلمان اروپا در مورد دو حکم اعدام حمایت کردند
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳ جون ۲۰۱۶ مرکز دمکراسی و حقوق بشر اروپا، آمریکایی های طرفدار دمکراسی و حقوق بشر در بحرین، مرکز حقوق بشر بحرین، انستیتو حقوق بشر و دمکراسی بحرین، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان حقوق بشر عدالت از نامه سرگشاده ای که ۴۲ نماینده پارلمان اروپا در مورد محمد رمضان و حسین علی موسی در بحرین برای نماینده عالی اتحادیه‌ی اروپا خانم موگرینی فرستاده اند. دادگاه های بحرین این دو را با ادعای مشارکت در بمب گذاری در روستایی در بحرین در ۱۴ فوریه ۲۰۱۴ که به قتل یک پلیس منجر شد، به اعدام محکوم کرده‌اند. این دو تن اکنون در معرض اعدام قرار دارند که پس از تأیید پادشاه اجرا می‌شود.

قرقیزستان بر سر دو راهی: کاهش یا گسترش فضای فعالیت مدافعان حقوق بشر
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲ جون ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر + سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) آخرین گزارش خود درباره‌ی قرقیزستان را روز ۸ ژوئن (۱۹ خرداد ۱۳۹۵) در بیشکِک ارائه خواهد کرد. این گزارش با عنوانِ «قرقیزستان بر سر دو راهی: کاهش یا گسترش فضای فعالیت مدافعان حقوق بشر» در پی دیدار از این کشور شش ماه پیش برای حقیقت‌یابی درباره‌ی وضعیت مدافعان حقوق بشر تهیه شده است.

لائوس سه منتقد دولت در حبس خودسرانه و انزوای کامل
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۶ جون ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان عضو آن جنبش حقوق بشر لائو اعلام کردند: دولت‌مردان لائوس باید سه تن را که به‌خاطر انتقاد از دولت در حبس خودسرانه و انزوای کامل هستند، فوری و بدون‌قیدوشرط آزاد کنند. این سه تن در مارچ ۲۰۱۶ پس از بازگشت از تایلند به لائوس دستگیر شدند. آنها برای تمدید گذرنامه و ورود دوباره به تایلند به لائوس بازگشته بودند.

گزارش‌گران بدون مرز: کشته شدن خبرنگار عکاس آمریکایی و عکاس و ترجمان افغان را محکوم می‌کنیم

ایران

مدافع حقوق بشر کبودوند در اعتصاب غذاست؛ فوری او را از حبس خودسرانه آزاد کنید
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳ جون ۲۰۱۶ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، اعلام کرد: «آزار مداوم قضایی علیه مدافع حقوق بشر زندانی آقای محمد صدیق کبودوند که در حبس خودسرانه‌ است، باید پایان یابد و او فوری آزاد شود.» بنا به اطلاعات دریافتی، آقای محمد صدیق کبودوند، رئیس سازمان حقوق بشر کردستان که زندانی است، روز ۹ خرداد ۱۳۹۵ در پی افت شدید فشارخون ناشی از اعتصاب غذای سه هفته‌ای بیهوش شد. اعضای خانواده‌ی او وضع او را « نگران کننده و جدی» توصیف و درباره‌ی کاهش شدید وزن، بیماری قلبی و پروستات او ابراز نگرانی کردند. آقای کبودوند ابتدا روز ۲ خرداد ۱۳۹۵ به بیمارستان منتقل شد، ولی پس از این که پزشکان کوشیدند به زور از طریق سِرُم به او مواد غذایی بدهند، خواهان بازگشت به زندان شد. روز ۵ خرداد، پس از این که حال او رو به وخامت رفت، وی دوباره در بیمارستان بستری شد. پزشکان بیمارستان اعلام کرده‌اند در صورت تداوم اعتصاب غذا احتمال سکته‌ی قلبی او وجود دارد…گروه تحقیق سازمان ملل درباره‌ی حبس‌های خودسرانه در نوامبر ۲۰۱۲، حبس آقای کبودوند را خودسرانه تشخیص داد و از دولت جمهوری اسلامی ایران خواست او را فوری و با حق دریافت جبران آزاد کند. عفو بین‌الملل و انجمن بین‌المللی قلم نیز در باره کبودوند اطلاعیه هایی صادر کردند. گزارش‌گران بدون مرز همچنان نگران وضعیت در بازداشت محمد صدیق کبودوند و احسان مازندانی است

سازمان ملل خواستار آزادی زینب جلالیان، فعال کرد، شد

عفو بین‌الملل: حمید بابایی به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارد

نرگس محمدی به عضویت افتخاری انجمن قلم سوئد در آمد

کمپین اعتراض به حکم شلاق کارگران

صدای زندانی گمنام ریحانه حاج ابراهیم دباغ باشیم / ۱۵ سال حبس

اعتراض به هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در کنفرانس سالیانه سازمان جهانی کار در ژنو

حسین رونقی ملکی وبلاگ نگار بیمار ناگزیر از بازگشت به زندان

زنان

یونان هیچ جا امن نیست، زنان پناه‌جو در جزیره ها در ترس دائم به سر می‌برند
عفو بین‌الملل ۷ جون ۲۰۱۶ روزنامه‌نگار افغان «شیرین» (نام مستعار) می‌گوید طالبان یک بار به او تیراندازی کرده‌اند. اما با وجود این‌که او از کشورش در پی امنیت فرار کرده، اکنون در اردوگاه نیمه مخروبه قَره تپه در جزیره لسبوس یونان در ترس دائم زندگی می‌کند. «با ما مثل حیوانات رفتار می‌کنند. ترجیح می‌دهم دوباره مرا با تیر بزنند ولی این شرایط را تحمل نکنم.» شیرین یکی از زنان بسیاری است که از آزار فرار کرده و با ترس از آزار جنسی و خشونت در اردوگاه های جزایر یونان به سر می‌برد. هجده ماه پیش طالبان به خودروی او تیراندازی کردند و او به کابل گریخت و این بار به دور از دوربین کار روزنامه‌نگاری دیگری پیدا کرد. اما باز هم تهدید شد و تصمیم گرفت به اروپا برود. اردوگاه قَره تپه اردوگاه «خوبی» به شمار می‌رود. پناه‌جویان آزادند به اختیار خود رفت و آمد کنند و دستشویی‌ها و دوش‌های زنان و مردان جداست و در دارد که به زنان پناه‌جو احساس امنیت و کمک به جلوگیری از خشونت جنسی می‌دهد.

اسرائیل بازداشت یک فعال حقوق مذهبی زنان

کار خانگی زنان در پرتو تقسیم‌کار جنسی

دغدغه‌ای به اسم دستمزد برابر

ایران

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان: ترویج فمنیسم، ترویج کشتار عامدانه کودکان

۲۷‌ میلیون زن بی‌کار و فقط ۴‌ میلیون شاغل

کودکان

نقضِ فاحشِ حقوق کودکان: ‌نامه سرگشاده به دبیر کل سازمان ملل
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۹ جون ۲۰۱۶ دربیانیه مشترکی، ۱۹ سازمان حقوق بشر از جمله فدراسیون ، عفو بین‌الملل، دیده بان حقوق بشر، اُکسفام، دکتران حقوق بشر (بخش بریتانیا)، شبکه بین‌المللی حقوق کودکان، سازمان بین‌المللی کودک سربازان…  در بیانیه ای ناباوری خود را از تصمیم به حذف ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی از «فهرست ننگ» در پیوست گزارش سالانه ۲۰۱۶ شورای امنیت سازمان ملل درباره‌ی کودکان و درگیری مسلحانه اعلام کردند و گفتند: مدارک نقضِ فاحشِ حقوق کودکان به دست ائتلاف فراوان است. راه کار نظارت و گزارش دهی سازمان ملل کشته و زخمی شدن بیش از ۱۰۰۰ کودک را در نتیجه حمله‌های هوایی ائتلاف و نیز ده ها حمله هوایی به مدارس و بیمارستان ها را در یمن ثبت کرده است. عفو بین‌الملل در بیانیه دیگری در روز ۷ جون ۲۰۱۶ با عنوان کارچاق‌کنی سازمان ملل برای عربستان سعودی در مورد کودکان کشته شده در درگیری یمن نوشت: در پی تسلیم سازمان ملل در مقابل فشار برای حذف ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی از فهرست کشورها و گروه‌های ناقض حقوق کودکان در درگیری، اعتبار این سازمان در خطر است. دیشب، یکی از سخنگویان دبیر کل سازمان ملل بان کی مون تغییر در فهرست را که روز ۲ جون در گزارش سالانه نماینده ویژه دبیر کل در امور کودکان و درگیری مسلحانه منتشر شده بود، اعلام کرد. این اقدام نتیجه مستقیم فشار دیپلماتیک عربستان سعودی بود که از نتیجه گیری سازمان ملل در مورد مرگ و رنج کودکان در درگیری مسلحانه در یمن عصبانی بود. به گزارش سازمان ملل، این حذف موقت است تا یافته های گزارش به‌طورِ مشترک با مسؤولان عربستان سعودی مورد بررسی قرار گیرد. اما دیپلمات های عربستان سعودی در سازمان ملل به سرعت از این پیروزی «غیرقابل بازگشت» استقبال کردند. سازمان ملل پیش از این، هرگز کشوری را از فهرست منتشر شده حذف نکرده، ولی پیشتر به‌خاطر عقب نشینی از افزودن اسرائیل به گزارش سال پیش در مورد اتهام‌های معتبر مربوط به کشته شدن صدها کودک و زخمی شدن هزاران کودک دیگر در درگیری مسلحانه غزه در سال ۲۰۱۴ مورد انتقاد گسترده قرار گرفته بود. گزارش خبری: اعتراض شدید به حذف نام عربستان از فهرست سیاه سازمان ملل

کودکان و خشونت کلامی و تصویری

ایران «۱۷درصد دختران ایران قبل از ۱۸ سالگی ازدواج می‌کنند»

فرهنگ و اندیشه

عصر جدیدِ انحصارات ـ جوزف استیگلیتز

آلمان اعطای جایزه صلح به فیلم “مه در اوت”

ایران

واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به اظهارات وزیر ارشاد درباره ‘۵۰ کیلو آلبالو’

رویاندن زنانگی: نقد آثار فریبا وفی به روایت فرانک فرید

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

 

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر»
(افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، پن اینترنشنال (انجمن بین المللی قلم)، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز

پیوست‌ها: